Webastolla lämmitys - ohjeita/neuvoja - ongelmia

Aloittaja TKe_, 22.12.09 - klo:20:03

« edellinen - seuraava »

anttiko80

Lainaus käyttäjältä: Vankka - 30.12.11 - klo:19:09
Olin reipas ja otin ja pajautin passatin keulan palasiin ja kaivoin webbasen esiin ja purin sen. Kun palopesä oli lapasissa purin ja putsasin senki.

Onko millainen operaatio päästä käsiksi webastoon? Puskuri ilmeisesti irti? Miten paljon meni aikaa suunnilleen? Ajatuksissa ollut, että teen samanlaisen huollon, mutta nyt toiminut ihan ok pari viikkoa, niin huollot jäänyt tekemättä.

Pystyykö autolla muuten ajamaan, jos webasto irti? Ajattelin vaan, että minun tuurilla, kun viikonloppuna hommiin ryhtyy, niin joku osa on rikki tai hajoaa ja sitä ei saa silloin mistään.

mla

Taky: Ei pari litraa ole vielä outoa jos autolla ajetaan vain pätkäajo. 15km ajoon jos esilämmität vaikka 10min ja Webasto hönkii vielä ajaessa -> kulutuslisäys per 100km on helposti lähelle 2l. Polttoainetta Webasto on kuluttanut vain 0.25l, mutta kun suhteutat sen l/100km niin se on noin suuri.
VW Sharan -12 2.0l TDI BlueMotion 4Motion Highline

Zaasa

#602
Pari litraa/100KM saa helposti menemään jälkiasenteisella bensa weballakin.

Pikkupakkasilla käytän l-lämmitintä ja terminiä.Jos en viitsi lähteä johtoa rassaamaan,kakella weba käyntiin :) 

Taky

Lainaus käyttäjältä: mla - 01.01.12 - klo:11:44
Taky: Ei pari litraa ole vielä outoa jos autolla ajetaan vain pätkäajo.

OK, omat ajot ei ehkä sittenkään olekaan niin pätkää - weba kyllä käynnistelee pakkasilla itseään omasta mielestä turhan tiuhaan, mutta minkäs voit.
Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001

Vankka

Lainaus käyttäjältä: anttiko80 - 01.01.12 - klo:11:25
Onko millainen operaatio päästä käsiksi webastoon? Puskuri ilmeisesti irti? Miten paljon meni aikaa suunnilleen? Ajatuksissa ollut, että teen samanlaisen huollon, mutta nyt toiminut ihan ok pari viikkoa, niin huollot jäänyt tekemättä.

Pystyykö autolla muuten ajamaan, jos webasto irti? Ajattelin vaan, että minun tuurilla, kun viikonloppuna hommiin ryhtyy, niin joku osa on rikki tai hajoaa ja sitä ei saa silloin mistään.

Keulan saa purkaa aika hyvin: Ois sisälokari ja se alaosa, puskuri, oik. umpio, diesel suodatin, pississäiliö ja itse webasto.
Aikaa meni kokopäivä :D Tosin nytten tapahtuisi nopeemmin :D

Metallista haitariputkea kannattaa varata. onnistuin rikkomaan webastolta äänenvaimetimelle menevän ja auton alla olevan pätkän.
Yritin säästää ja tein itse, en säästänyt, mutta onpahan nyt paljon uutta
Talvikisa: Linkki

Ford Mondeo Titanium Business
VW Golf Variant CL

Vankka

Lainaus käyttäjältä: Vankka - 30.12.11 - klo:19:09
Olin reipas ja otin ja pajautin passatin keulan palasiin ja kaivoin webbasen esiin ja purin sen. Kun palopesä oli lapasissa purin ja putsasin senki.
Miten tuon webaston polttoaineen syöttö pitäisi toimia palopesässä? Tuhon suuttimelle menee pari johtoa. Onko siellä joku venttiili? Onko tuo venttiili kiinni vai auki lepoasennossa? Minulla nimittäin huilasi bräckleenerit läpitte.

Tuossa venäläisessä youtube videossa tuo ainakin pätkii tuota polttoaineen läpi tuloa, jos nyt ymmärsin oikein.

EDIT: Hmm.. tuossa videossa tuo on näköjään eri näkönen. Liekkö bensa mallia. Minun kun on mallia kiisseli.

EDIT2: Kyllä tuo webbanen tuntuu taasen toimivan. Putsaus näköjään auttoi. Saa luvan tän talven toimia.


Tuo kysytty kapistus on sammutusventtiili. Lepotilasta ei ole hajua kait se on sitten auki asennossa :D
Yritin säästää ja tein itse, en säästänyt, mutta onpahan nyt paljon uutta
Talvikisa: Linkki

Ford Mondeo Titanium Business
VW Golf Variant CL

MasTurbo

Golffi kiikutettu tänään kuopion autosähköön.Tutkittavana siellä nyt muutaman päivän.Savuaminen jatkuu.  :-*
" Dont be scared, just be prepared for the worst "

Punderz

Ihmettelin, kun uuden Poloon jälkiasennettu Webasto Thermo Top Evo 5 ei käynnistynyt lainkaan, jos oli vähänkin miinusasteita. Jos nappia painoi tai soitti tai lähetti tekstiviestin Webcontrol 3:lle, niin napin LED-valo syttyi, joku siellä hyrisi 1-2 sekuntia, minkä jälkeen se sammui ja LED-valokin sammui napin päästä. Sitten jos oli vähän aikaa ajanut tai oli ulkona plusasteita, niin Webastokin toimi normaalisti.

Kävi sitten ilmi, että uudessa Webcontrol 3 GSM-ohjaimessa on sellanen pikku ominaisuus, että se ei toimi lainkaan pakkasella...  :o  Eli aina kun lämpötila-anturi tunnistaa miinusasteita, niin Webcontrol ei käsitä sitä tilannetta. Nappikaan ei toimi, koska se menee Webcontrollin kautta. Softavika on nyt valmistajan tiedossa, kaikki myydyt purkit pitää vaihtaa uusiin. Saan omani varmaan 2-3 viikon päästä ja se vaihdetaan tietty takuuseen. Siksi aikaa Laakkosen huoltomies ohitti Webcontrollin ja laittoi vanhantyylisen napin, jolla saan edes jotenkin Webaston päälle.

Ainakin Webcontrol 2:n teki eestiläinen Oskando ja ilmeisesti myös tämän 3:n, tosin muualla myyvät sitä nimellä GSMstart. Webcontrol 3 keskustelee W-bussin kautta Evo-sarjan Webastojen kanssa, ja maahantuoja lupaili että se saadaan myyntiin "ennen lumia". [spekulaatio]Oskandolle tuli varmaankin syksyllä kiire saada se tehtyä, eivätkä sitten testanneet koko laitteistoa pakkasessa, kun ei ulkona ollut pakkasta eivätkä kylmiöönkään sitä varmaan vieneet.[/spekulaatio]

---

Noin muuten kun käytin Webastoa muutaman kerran (1-2 lämpöasteessa) niin olin yllättynyt, että Polossa Webasto Evo 5:sta käytettäessä automatiikka ohittaa manuaaliset tuuletusasetukset, vaikka se on jälkiasennettu. Eli vaikka mihin asentoon jättäisi Climatronicin, niin lämmityksen aikana se puhaltaa mihin lystää ja haluamallaan voimakkuudella. Sitten jos laittaa virrat päälle, niin Climatronic vaihtaa niihin ennen sammutusta jätettyihin asetuksiin. Virrat pois ja taas Webasto päättää asiasta.

Se hyvä puolihan siinä on, että ei tarvitse autosta noustessa muistaa jättää puhalluksia tiettyyn asentoon. Perheautojapsissa (Webasto Thermo Top C ja Webcontrol 2) jos ei muista laittaa hyviä manuaaliasetuksia, niin automatiikka ei puhalla juuri ollenkaan sisälle, ts. puhaltaa moottorin kunnolla lämmettyä erittäin hiljaa. Mutta jää nyt nähtäväksi, että tyydyttääkö Polossa ne automaattiset asetukset kovilla pakkasilla, vai alkaako sitä manuaalisäätöä kaivata.
Polo GTI 2012 Shadow Blue, Audi Q7 4.2 TDi V8 2008

Hefner

Nyt on muutaman kerran ilmennyt ongelma? Webaston kanssa. Autona siis tuo Leon FR -10, webaston mallia en muista. Webasto asennettu uutena, ei kuitenkaan tehdasasennus.

Ongelma siis on sisälle puhalluksen kanssa, eli koneen se lämmittää iloisesti pöhisten, mutta sisälle ei puhalla mitään. Onko ongelma siinä että automaatti-ilmastointi on päällä ? Pitääkö se kytkeä talveksi napista pois päältä, vai piileekö vika ihan jossain muualla ?

Virman piikkiin ProAce:)

mla

Hefner: IPCU rele tai sen sulake lienee ongelmasi. Eli sulake voi olla palanut tai rele ottanut siipeensä. IPCU rele ohjaa climatroniccia jälkiasennetuissa (myös jos kellosarja on jälkiasennettu tehdas-Webastoon) Webastoissa.
Climatroniccia ei tarvitse pois kytkeä tms. Joskus pitää suuntauksia muuttaa ennen moottorin sammutusta jotta lämmitys onnistuu optimaalisesti. Itsellä tosin ei ole tarvinnut mitään säätöjä tehdä lämmityksen onnistumisen suhteen.
VW Sharan -12 2.0l TDI BlueMotion 4Motion Highline

Hefner

Jaajaa. Mistäs mä löydän sen releen sulakkeen ? Konehuoneessa on jokin Webaston mötikkä ja pari sulaketta, nämä sulakkeet olivat ehjät. Vai onko rele juuri tuo mötikkä, en nyt muista mitä numerosarjaa siinä oli päällä.
Virman piikkiin ProAce:)

jarsiv

Lainaus käyttäjältä: Hefner - 06.01.12 - klo:15:23
Jaajaa. Mistäs mä löydän sen releen sulakkeen ? Konehuoneessa on jokin Webaston mötikkä ja pari sulaketta, nämä sulakkeet olivat ehjät. Vai onko rele juuri tuo mötikkä, en nyt muista mitä numerosarjaa siinä oli päällä.

Kuskin paikalla vasemman polven säilytyslokeron takana.
VCDS apua
Passat 3C Luxline 1.9TDI
Passat B8 1.6TDI

jarsiv

F02 tulee näyttöön ja vikakoodeissa oli ainakin F03 vaikka akku on täysi. Menee weba päälle, mutta liekki sammahtaa noin minuutin päästä. Välillä ei mene päälle ollenkaan ja F02 on koodi.

Onko se palopesä entinen? Muista vikakoodeista ei ole havaintoa.

Jos tuonne tulee laitettua uusi pesä, niin voisi naftaa esilämmittää karstan vähentämiseksi.Onko kenelläkään artic fuel heateriä? Minkä hintainen se on? Onko helppo asentaa itse?
VCDS apua
Passat 3C Luxline 1.9TDI
Passat B8 1.6TDI

Henri S

Nyt on aika tilattuna, automaattisen käynnistyksen poistoon, Kukaan muu laitattanut katkaisinta, mihin kohtaan kojelautaa se tulee? Unohdin kysyä hintaa kun tilasin aikaa, missä hintaluokassa asennus on?
Miten kun katkaisin on OFFilla toimiiko webasto ollenkaan että voinko laittaa webastoa ajossa päälle?
Hohhoijaa!

mla

Lainaus käyttäjältä: Avensis2009 - 06.01.12 - klo:23:16
Nyt on aika tilattuna, automaattisen käynnistyksen poistoon, Kukaan muu laitattanut katkaisinta, mihin kohtaan kojelautaa se tulee? Unohdin kysyä hintaa kun tilasin aikaa, missä hintaluokassa asennus on?
Miten kun katkaisin on OFFilla toimiiko webasto ollenkaan että voinko laittaa webastoa ajossa päälle?

Jos tuo on tehty sillä aiemmin mainitulla virityksellä eli Webastolta katkaistaan katkaisimella virrat niin ei se voi toimia enää millään ilmeellä katkaisijan ollessa OFF asennossa.
VW Sharan -12 2.0l TDI BlueMotion 4Motion Highline

Vankka

Pistetääs tännekkin: Putsasin oman webaston palopesän viikko sitten. Olen sen jälkeen käyttänyt webastoa ahkerasti ja se on toiminu vallan moitteita. Putsauksen jälkeen savutuskin hävisi :D Tuo webaston ja palopesän esiinsaanti on vaan tuhottoman työläs homma (ainakin passatissa) jos putsauksesta ei olekkaan apua.
Yritin säästää ja tein itse, en säästänyt, mutta onpahan nyt paljon uutta
Talvikisa: Linkki

Ford Mondeo Titanium Business
VW Golf Variant CL

jarsiv

Lainaus käyttäjältä: Vankka - 06.01.12 - klo:23:57
Pistetääs tännekkin: Putsasin oman webaston palopesän viikko sitten. Olen sen jälkeen käyttänyt webastoa ahkerasti ja se on toiminu vallan moitteita. Putsauksen jälkeen savutuskin hävisi :D Tuo webaston ja palopesän esiinsaanti on vaan tuhottoman työläs homma (ainakin passatissa) jos putsauksesta ei olekkaan apua.

Minkälaisia aineita käytit putsaukseen?
VCDS apua
Passat 3C Luxline 1.9TDI
Passat B8 1.6TDI

jaripetteri

Vaikuttaako viallinen termari kuinka paljon siihen miten nopeasti moottori Eberillä lämpenee? Audiin tuli laitettua tuo pikku Eberi 4,3kW joka tuohon 2.0l moottoriin on kyllä hieman alitehoinen mutta A3 SB koppaan muuten pitäisi kyllä riittää. Tuntuu että 25min lämmitys ei vielä nosta moottorilämpöjä yli 50C kun vastaavalla koneella varustettuna RäSä on 20min jo lähes 90C:nen, tosin tehokkaammalla 5kW Eberillä.

Töistä kun torstaina ajelin tuollaisen 20min matkan niin moottori ei ollut vielä ihan 90C asteinen, en tosin lämmittänyt kuin hetken Eberillä. Tuo viittaisi että termari on jämähtänyt auki ja jos näin niin kait se vaikuttaa tuohon lämmitykseenkin kun neste pääsee kiertämään heti.
OBD.fi - eXplore Your Car ---  GTE Variant & e-Golf 100kW
Ex.  TwinDoor TDi, vRS TFSi Combi, TFSi Q SB

Vankka

Lainaus käyttäjältä: jarsiv - 07.01.12 - klo:09:35
Minkälaisia aineita käytit putsaukseen?
CRC Bräkleeniä itse karsta sitten vuolin ruukkarilla pois
Yritin säästää ja tein itse, en säästänyt, mutta onpahan nyt paljon uutta
Talvikisa: Linkki

Ford Mondeo Titanium Business
VW Golf Variant CL

Marko_K

Lainaus käyttäjältä: jaripetteri - 07.01.12 - klo:12:41
Tuntuu että 25min lämmitys ei vielä nosta moottorilämpöjä yli 50C kun vastaavalla koneella varustettuna RäSä on 20min jo lähes 90C:nen, tosin tehokkaammalla 5kW Eberillä.

Oletko varma, ettei autoissa ole vain jäähdytysnesteen kierto erilailla? Konsernihan on harrastanut kierron rajoittamista tehdas-Webastoissa, jolloin tehostetaan fiksusti sisätilojen lämpenemistä eikä turhaan lämmitetä koko teholla moottoria.

Zaasa

Lainaus käyttäjältä: Marko_K - 07.01.12 - klo:13:08
Oletko varma, ettei autoissa ole vain jäähdytysnesteen kierto erilailla? Konsernihan on harrastanut kierron rajoittamista tehdas-Webastoissa, jolloin tehostetaan fiksusti sisätilojen lämpenemistä eikä turhaan lämmitetä koko teholla moottoria.
Ei moottorin lämmittäminen turhaa ole,lämmin moottori alkaa tuottamaan lämmintä sisälle hyvin ajoon lähdettyä.

Marko_K

Lainaus käyttäjältä: Zaasa - 07.01.12 - klo:13:19
Ei moottorin lämmittäminen turhaa ole,lämmin moottori alkaa tuottamaan lämmintä sisälle hyvin ajoon lähdettyä.

Jos ne sisätilat on lämmitetty sillä Webastolla jo valmiiksi, niin ei tarvitse odotella, että auto vasta sitten lämpenee, kun lähdetään ajoon.

Mielipidekysymyksiä. Itse preferoin oman mukavuuteni selkeästi korkeammalle kuin moottorin mahdollisen kulumisen.

Zaasa

Lainaus käyttäjältä: Marko_K - 07.01.12 - klo:13:25
Jos ne sisätilat on lämmitetty sillä Webastolla jo valmiiksi, niin ei tarvitse odotella, että auto vasta sitten lämpenee, kun lähdetään ajoon.
Sisätilat jäähtyy nopeasti jos moottori ei ole lämmin ja tuota sisälle lämpöä,esim-20.

Marko_K

Lainaus käyttäjältä: Zaasa - 07.01.12 - klo:13:29Sisätilat jäähtyy nopeasti jos moottori ei ole lämmin ja tuota sisälle lämpöä,esim-20.

Tällaista ilmiötä en ole havainnut koskaan ehjässä autossa, jossa on Webasto. Kyllähän se Webasto tuottaa ajossakin lämpöä.

Eikä se rajoitettu kiertokaan moottoria estä kokonaan lämpenemästä, mutta edesauttaa oleellista eli sisätilojen lämpenemistä merkittävästi.

jaripetteri

Lainaus käyttäjältä: Marko_K - 07.01.12 - klo:13:08
Oletko varma, ettei autoissa ole vain jäähdytysnesteen kierto erilailla? Konsernihan on harrastanut kierron rajoittamista tehdas-Webastoissa, jolloin tehostetaan fiksusti sisätilojen lämpenemistä eikä turhaan lämmitetä koko teholla moottoria.

Jälkiasenteinen Eberi ja kyllä moottori selkeästi lämmennyt on mutta ei mielestäni niin paljoa kuin tuossa vertailukohteessa jossa moottori on koodia myöten sama, koppa vaan eri. Toki pienempi lämmitin lämmittää hitaammin ja sen syyksi alkuun ajattelinkin mutta kun tuon muutenkin hitaan lämpenemisen tajusin (rouva ajellut pariviikkoa ja itsellä auto oli torstaina ajossa) niin aloin termaria epäilemään. Ja kyllä tuo sisällekin lämmintä puhaltaa.
OBD.fi - eXplore Your Car ---  GTE Variant & e-Golf 100kW
Ex.  TwinDoor TDi, vRS TFSi Combi, TFSi Q SB

Hefner

Lainaus käyttäjältä: mla - 06.01.12 - klo:15:13
Hefner: IPCU rele tai sen sulake lienee ongelmasi. Eli sulake voi olla palanut tai rele ottanut siipeensä. IPCU rele ohjaa climatroniccia jälkiasennetuissa (myös jos kellosarja on jälkiasennettu tehdas-Webastoon) Webastoissa.
Climatroniccia ei tarvitse pois kytkeä tms. Joskus pitää suuntauksia muuttaa ennen moottorin sammutusta jotta lämmitys onnistuu optimaalisesti. Itsellä tosin ei ole tarvinnut mitään säätöjä tehdä lämmityksen onnistumisen suhteen.


Löysin tuon releen, oli konehuoneenpuolella. Niiden kahden sulakkeen vieressä, jotka siis olivat ehjiä. Onko tuolle releelle vielä oma sulake jossain ? Kuuluuko sen releen napsuttaa tasaiseen tahtiin, kun Webaston kytkee päälle ?

Alkaa siis heti napsuttaa, kun lämmitin alkaa pöhisemään. Eikä puhalla sisälle mitään.
Virman piikkiin ProAce:)

mla

Itse olen aina löytänyt sen IPCU releen kojelaudan sisästä seuraamalla climatronicista lähtevää johtoa. En muista tarkemmin naksutteleeko se jatkuvasti vai miten toimi.
VW Sharan -12 2.0l TDI BlueMotion 4Motion Highline

pedro66

Webasto + HTM100 kaukosäätimestä kysymys. Onko mukavuusasetuksella (C1-C5) vaikutusta
jos lämmittimen laittaa käsin ON-näppäimestä päälle?
Octavia HB 1.6TDI 2011 Elegance Green Tec, Plus-paketilla, Jälkiasenteinen webasto 4kW + HTM100
EX: Octavia HB 1.9TDI DSG 2007 Elegance. Vaihto 185tkm kohdalla.

duke7

Lainaus käyttäjältä: pedro66 - 09.01.12 - klo:09:17
Webasto + HTM100 kaukosäätimestä kysymys. Onko mukavuusasetuksella (C1-C5) vaikutusta
jos lämmittimen laittaa käsin ON-näppäimestä päälle?
Ei ole vaikutusta. Webasto on silloin päällä sen mukaan mikä on käyntiajaksi asetettu. Mukavuusasetuksella on vaikutusta käytettäessä ajastettua käynnistystä. Silloin lämmitysaika määräytyy ulkolämpötilan ja tuon asetuksen mukaan.

pedro66

Lainaus käyttäjältä: duke7 - 09.01.12 - klo:12:11
Ei ole vaikutusta. Webasto on silloin päällä sen mukaan mikä on käyntiajaksi asetettu. Mukavuusasetuksella on vaikutusta käytettäessä ajastettua käynnistystä. Silloin lämmitysaika määräytyy ulkolämpötilan ja tuon asetuksen mukaan.

Kiitos tiedoista. Tätä vähän epäilinkin, että lämmitin lämmittää maksimiteholla ja säätäminen tapahtuu vain
aikaa säätämällä.


Lisäkysymys:
Mihin asentoon jätätte lämmityslaitteen kun sammutatte auto.
Mulle webaston asentaja kertoi että lämmityslaite (climatronic) pitäisi jättää AC off, puhallus tuulilasille ennenkuin auton sammuttaa (n. 10sek).
Octavia HB 1.6TDI 2011 Elegance Green Tec, Plus-paketilla, Jälkiasenteinen webasto 4kW + HTM100
EX: Octavia HB 1.9TDI DSG 2007 Elegance. Vaihto 185tkm kohdalla.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy