Öljyn kulutus

Aloittaja Wilburi, 16.12.09 - klo:22:43

« edellinen - seuraava »

skriko

Lainaus käyttäjältä: Rauska - 22.03.15 - klo:20:54
^Kysehän on ajosuoritteen luonteesta. Pikät legit ja pitkät kilometrit ennen öljynvaihtoa. Lyhyillä taas lyhyet.
Mulla esim nykyinen tuli tehtaalta ja ennuste oli 20000 km/3 v. Ajelin aluksi lyhyitä kaupunkipätkiä ja ennuste tippui viikossa 17300 km:n.
Sitte yhden  120 km:n lenkin jälkeen se ennuste olikin jo 20100 km!
Joo. Ajan sitten varmaan aika siististi kun aina on ollut tuo ennuste 30 000/2 v. Jokaisessa autossa.

JLa

Lainaus käyttäjältä: skriko - 22.03.15 - klo:19:29
Aika vähän pääsee Audilla kun 10 000 ajettu ja jo kahden kuukauden kuluttua huolto esissä. Mulla Sciroccossa oli aina 2 vuotta tai 30 000. Uudella omistajalla kuulemma on myös 2 vuotta ja 30 000. Tarkalleen 2 v 14 vrk /30 067 Km.

Minulla aiemmin olleissa kahdessa Golf GTI:ssä huoltovälit olivat lähes samat kuin edellä mainitsit.

Huoltoneuvoja kertoi, että uusissa Audeissa huoltoja on muutettu siten, että öljyt vaihdetaan useammin (noin kerran vuodessa tai 20 tkm:n välein) ja muut huoltotyöt tehdään ilmoittamillasi väleillä. Auto tosin ilmoittelee, milloin huollot ovat ajankohtaisia ja huolloissa pyritään vähän ennakoimaan, jotta asiakasta ei juoksutettaisi huollossa jatkuvasti.

Perustelua, miksi huoltovälejä on muutettu, en saanut tietooni.

Enemmän tässä tulee jatkossa asiointia huoltoon, kuin mainitsemallasi huoltovälillä, mutta tällä mennään.  ;)

Jakko

Itsellä LL-öljyt on pudotettu kuvioista jo ajat sitten. Nyt mietin voisiko öljyinä käyttää ihan yhtä hyvin Motoxin -öljyjä, jotka täyttäisi samat vaatimukset kuin nyt käyttämäni Castrol? Öljyä menee tosiaan aika paljon ja vaihtuvuus on suurta, joten ihan turhaa mitään kovin kalliita öljyjä on koneeseen laittaa.

Mii

Minä käytin parissa autossa noita motoxin öljyjä. Ei mitään huonoa sanottavaa. Taisi olla fullsynt 5w40 , luokitus se tärkein on ei merkki.
SEAT Mii 1,0 60 Ecomotive  5D

JaniKuula

Ajossa: Audi A4 Sedan 2.0 TDI Quattro (140kw) + Stronic
Audi A4 Avant 2.0 TDI Man. 2008 (B8)

Oasunmaa

Audiin siirtyminen kiinnostaa.
Mitä moottoreita uskalta ostaa, jotta ei saa öljynpoltinta riesaksi?
Missä malleissa on näitä ongelmallisia 'öljynpolttimia'?
Minua kiinnostavat Audi A6 2010-2011 ja toisaalta 2012 (jos budjettia venyttää)? 2.0 TFSI vaikuttaisi muuten järkevältä moottorilta.
Missä Skoda Superb ja VW Passat malleissa on sama ongelmamoottori?
Passat B8 2016 GTE
Golf VI 2012 1.2TSI DSG
ex. Passat B8 2015 CL 1.6TDI DSG
ex. Octavia II 2007 1.6FSI
ex. Volvo v70 2.0D
ex. Volvo S40 2.4
ex. Volvo S80 2.4
...
ex. VW Derby 1981 1.1

kai75

Lainaus käyttäjältä: Oasunmaa - 04.05.15 - klo:23:33
Audiin siirtyminen kiinnostaa.
Mitä moottoreita uskalta ostaa, jotta ei saa öljynpoltinta riesaksi?
Missä malleissa on näitä ongelmallisia 'öljynpolttimia'?
Minua kiinnostavat Audi A6 2010-2011 ja toisaalta 2012 (jos budjettia venyttää)? 2.0 TFSI vaikuttaisi muuten järkevältä moottorilta.
Missä Skoda Superb ja VW Passat malleissa on sama ongelmamoottori?
Osta 3.0TDI. Kokemusta A6:lla reilun 300tkm ajosta 25-30tkm:n öljynvaihtovälillä niin ei tarttenu öljyä lisäillä eikä öljytikkua katsoa koko auton olemassaoloaikana (8 v).

Saat quattronki "kaupan päälle"  ;)
Exät: Audi A6 3.0TDI Avant Quattro tiptronic -05, Volvo V70 D5 Aut -02, Volvo V70 TDI Aut -97

apina321

Tuolla aiemmin mainittiin 5/2011 tulleesta päivityksestä joka poistaa öljynsyöntiongelmat. Mistähän tuo päivämäärä on peräisin? Itse hommasin juuri 1/2011 valmistuneen E85 mallin ja 1000 km:n ajon jälkeen öljyn korkeus ei ole ainakaan mainittavasti tippunut, ehkä 1/6 osan siitä välistä. Paljonko öljyä menee kun lisätään alarajalta ylärajalle? En ainakaan auton papereista löytänyt mainintaa koneen avaamisesta. Autolla ajettu 105 tkm.

kai75

Lainaus käyttäjältä: kai75 - 05.05.15 - klo:08:32
Osta 3.0TDI. Kokemusta A6:lla reilun 300tkm ajosta 25-30tkm:n öljynvaihtovälillä niin ei tarttenu öljyä lisäillä eikä öljytikkua katsoa koko auton olemassaoloaikana (8 v).

Niin jäi mainitsematta et nykyisellä A6lla ajettu n. 60tkm/2 v lisäilemättä öljyä, tosin biturbo -koneessa vaihtuu öljyt 15tkm:n välein...
Exät: Audi A6 3.0TDI Avant Quattro tiptronic -05, Volvo V70 D5 Aut -02, Volvo V70 TDI Aut -97

JaniKuula

Edellinen 2.0 TDI CAGA (105kw) ei syöny öljyä ja kun siitä luovuin mittarissa 240tkm. Itse ajoin sen 60tkm. LL huolloilla mennyt koko ikänsä. Nyt 2.0TDI CNHA (140kw) ja 10tkm alkaa oleen mittarissa ja ainakaan vielä ei ole öljyä kulunut.

jaripetteri

Mulla myös 180tkm ajettu 2.0 TDi 170hv CBBB Superbissa ja ei tarvitse öljyä lisäillä ja LL:llä on tähän saakka menty. Itse kuitenkin puolitan tuon öljynvaihtovälin jatkossa että noin kerran vuoteen tulee vaihdettua. On bensakoneiden ongelma tuo öljynkulutus.
OBD.fi - eXplore Your Car --- ID.4 1st Max 150kW, e-Golf 100kW & Mini R52S Sidewalk
Ex. GTE Variant, TwinDoor TDi, vRS TFSi Combi, TFSi Q SB, S4 TFSI Avant, IV GTI, R53.

sambolo

Lainaus käyttäjältä: jaripetteri - 05.05.15 - klo:10:19
Mulla myös 180tkm ajettu 2.0 TDi 170hv CBBB Superbissa ja ei tarvitse öljyä lisäillä ja LL:llä on tähän saakka menty. Itse kuitenkin puolitan tuon öljynvaihtovälin jatkossa että noin kerran vuoteen tulee vaihdettua. On bensakoneiden ongelma tuo öljynkulutus.

Kyllä mun ja kaverin BMN diesel ainakin syö ihan kohtuudella öljyä.. itse noin 1,2l lisänny 10tkm sisällä.
Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

jaripetteri

Lainaus käyttäjältä: sambolo - 05.05.15 - klo:13:58
Kyllä mun ja kaverin BMN diesel ainakin syö ihan kohtuudella öljyä.. itse noin 1,2l lisänny 10tkm sisällä.

No joo kait tuonne Superbiinkin 30tkm matkalla saa litran lisätä mutta kun näissä kuluttavissa sinne saa samalla matkalla kaataa lähemmäs 30l niin mielestäni en pidä tuota ongelmana. Tuo LL öljy on niin litkua että tervekkin kone sitä vähän kuluttaa.
OBD.fi - eXplore Your Car --- ID.4 1st Max 150kW, e-Golf 100kW & Mini R52S Sidewalk
Ex. GTE Variant, TwinDoor TDi, vRS TFSi Combi, TFSi Q SB, S4 TFSI Avant, IV GTI, R53.

JFabiaK

Lainaus käyttäjältä: jaripetteri - 05.05.15 - klo:14:02
No joo kait tuonne Superbiinkin 30tkm matkalla saa litran lisätä mutta kun näissä kuluttavissa sinne saa samalla matkalla kaataa lähemmäs 30l niin mielestäni en pidä tuota ongelmana. Tuo LL öljy on niin litkua että tervekkin kone sitä vähän kuluttaa.
Tuo viimeinen(kään) lause ei pidä paikkaansa autotekniikassa. Nykymoottorit voidellaan todella ohuilla öljyillä; on tavallista että 0W-30 ja 0W-20 öljyt ovat niitä oikeita. Suositeltuja paksummilla öljyillä tulee voitelu- ja karstoittumisongelmia. Oleellinen asia on, että öljyn viskositeetti-indeksi on korkea, ts. öljyn juoksevuus säilyy mahdollisemman vakaana lämpötilasta riippumatta, jotta öljy pääsee kiertämään ja voitelemaan kaiken tarvittavan ( ja männänrenkaat liikkuvat urissaan ).

Ps. Öljyä ei kannata lisätä liikaa, jo maksimitasoon lisäys on useille koneille "kuin ryypyn tarjoamista" - se ylätasoinen, ja erityisesti ylitasoinen - häipyy (=palaa) nopeimmin ja tuottaa omat ongelmansa, mm. karstoittumisen.
Kaikki menee rikki - kunnes kuolema korjaa. Simply Clever.

jaripetteri

Mikäs tuossa mun kirjoituksessa nyt niin kamalan väärin on? Nykymoottorit kuluttaa hieman öljyä ja se on normaalia. Jos moottori kuluttaa 1l:n 1000km:llä se ei ole täysin kunnossa. Öljynä käytän sitä mitä valmistaja suosittelee vaikka vaihtaisinkin useammin enkä ylitäytä.

JFabiaK

"Tuo LL on niin litkua, että tervekkin kone sitä vähän kuluttaa".
Ei ole siitä öljyn ohuudesta se kulutus kiinni. Se kulutus ratkaistaan sen moottorin rakenteellisilla toteutuksilla. "Terveet koneet" eivät tarvitse vaihtoväleillä lisäyksiä.
VAG'in koneissakin tehtiin sylinterien perus(valmistus)tekniikan rakennepäivitys n. neljä vuotta sitten - tarkoituksena muuttaa (=vähentää) uusien moottoreiden öljynkulutusta.
Tuo "ylihuolehtiva" ylitäyttö on yksi suurimpia virheitä, joilla tuota öljynkulutusta ruokitaan. Öljyn tulee olla normaalikäytössä maksimi- ja minimitason välissä.

välkky

Lainaus käyttäjältä: kai75 - 05.05.15 - klo:08:32

Näin mullekkin väitettiin, katsotaan miten käy... :)
Audi A6 Avant 55 TFSI e quattro -21
Skoda Octavia TDI RS -16

Wagner

Litra ja 3646 kilometriä. Valo pamahti ruutuun, kun pistin auton parkkiin autoliikkeen pihaan. Sinne se jäi, onnea seuraavalle omistajalle tämän öljypolttimen kanssa.

Toukokuu 2012 hommasin auton, silloinen tilanne tais olla aboottiarallaa litra / 3000km. Tekivät syyskuussa 2012 sen pikkurempan ja sit litralla pääs 5000km. Tällöin auton mittarissa 40tkm. Eilen 80tkm, eli tasasen kaavan mukaan 120tkm mittariin ja litralla pääsee 2000km, eli tehtaan mielestä edelleen ihan normikone.  ;D
Sikamaista menoa since 1975

Wekotin

Lainaus käyttäjältä: JFabiaK - 05.05.15 - klo:15:24
"Tuo LL on niin litkua, että tervekkin kone sitä vähän kuluttaa".
Ei ole siitä öljyn ohuudesta se kulutus kiinni. Se kulutus ratkaistaan sen moottorin rakenteellisilla toteutuksilla. "Terveet koneet" eivät tarvitse vaihtoväleillä lisäyksiä.
VAG'in koneissakin tehtiin sylinterien perus(valmistus)tekniikan rakennepäivitys n. neljä vuotta sitten - tarkoituksena muuttaa (=vähentää) uusien moottoreiden öljynkulutusta.
Tuo "ylihuolehtiva" ylitäyttö on yksi suurimpia virheitä, joilla tuota öljynkulutusta ruokitaan. Öljyn tulee olla normaalikäytössä maksimi- ja minimitason välissä.

Näin on. Emännän 2014 Corolla käyttää 0W-20 -öljyä, joka on merkittävästi ohuempaa kuin VAG-autoilijoiden tuttu VW504/507. Tikkua olen 13tkm aikana muutaman kerran tarkastanut ja ei ole ylämerkistä tippunut. Öljy on edelleen kullankeltaista tikussa 10tkm jälkeen. Autoon tehtiin öljynvaihto 3tkm kohdalla. Oman Golfin kone tuntuu vaan paskastavan öljyn todella nopeasti. Se terveen ottomoottorin normaali- tai luonnollinen öljynkulutus on maksimissaan luokkaa muutamia desejä huoltovälillä ei litroja tonnilla.

japa

Mitä likaisemmaksi öljy muuttuu moottorissa sen parempi. On niinsanotusti parempi öljy jos se sitoo kaiken epäpuhtauden itseensä. Monet on siinä uskossa, että mitä puhtaampana öljy pysyy vaihtovälillä niin sitä parempi öljy.
Octavia 1,5 dsg style 2019
octavia 1,4 style 2016
Octavia rs 2,0 tsi 2015
Octavia 1,4 elegance 2013

JFabiaK

Lainaus käyttäjältä: Wekotin - 24.05.15 - klo:17:04
Näin on. Emännän 2014 Corolla käyttää 0W-20 -öljyä, joka on merkittävästi ohuempaa kuin VAG-autoilijoiden tuttu VW504/507. Tikkua olen 13tkm aikana muutaman kerran tarkastanut ja ei ole ylämerkistä tippunut. Öljy on edelleen kullankeltaista tikussa 10tkm jälkeen. Autoon tehtiin öljynvaihto 3tkm kohdalla. Oman Golfin kone tuntuu vaan paskastavan öljyn todella nopeasti. Se terveen ottomoottorin normaali- tai luonnollinen öljynkulutus on maksimissaan luokkaa muutamia desejä huoltovälillä ei litroja tonnilla.
Tuohon öljyn "likaantumiseen" ei kannata hermostua. Ennemmin kannattaisi huolestua, jos öljy pysyy maksimi vaihtovälin täysin muuttumattomana koska tällöin öljy ei toimi likaa irrottavana ja neutraloivana, ts. ns. pesuominaisuudet eivät toimi.
Öljyllä on useita lisäominaisuuksia, joiden täytyy toimia, jotta öljy pitää moottorin kunnossa muutenkin kuin pintoja erottavana voiteluaineena; mm. hapettumisen esto ja happamuuden neutralointi ovat yksiä ja haitallisten (naarmuttavien ) partikkelien ympäröinti ikään kuin pieneen geelipalloon on myös tosi tärkeä kulumissuojan kannalta.

Wekotin

Lainaus käyttäjältä: japa - 24.05.15 - klo:17:41
Mitä likaisemmaksi öljy muuttuu moottorissa sen parempi. On niinsanotusti parempi öljy jos se sitoo kaiken epäpuhtauden itseensä. Monet on siinä uskossa, että mitä puhtaampana öljy pysyy vaihtovälillä niin sitä parempi öljy.
No itse en ole tässä uskossa kun työkseni olen noita voiteluaineita valmistanut. Tiedän mm. erittäin tarkkaan eri voiteluaineiden koostumukset. Siksi ihmettelenkin, että Toyotan kone ei juurikaan öljyä mustuta, toisin kuin TSI. Epäilen syyksi turbon puutetta ja eroja pakokaasujen kierrätyksessä. Lisäksi tietty moottori 30tkm-öljyvaihtovälin jälkeen on eri näköinen kuin 3tkm ja 15 tkm jälkeen. Sehän nyt on selvää, että öljyn väri ei kerro voiteluominaisuuksia.

VAGkilainen

Lainaus käyttäjältä: japa - 24.05.15 - klo:17:41
Kyllä se on moottorin rakenteestakin kiinni miten nopeasti öljy mustuu, turbosta ym. Aikonaan oli Almera 2.2D ja kun siitä luovuin mittarissa oli 400tkm. Ei kovin äkkiä liannut öljyä, ei myöskää syönyt sitä yhtään. En oikeastaan koskaan katsonut tikkua kun aina näytti ylärajaa. Kone oli autosta luopuessa priimaiskussa.
Ei ei kannata ölpän kulutuksesta ja likaisuudesta tehdä kovin isoja johtopäätöksiä...
Ei matka tapa vaan vauhti. Pätee liikuntaan ja autoiluun.

Skoda Octavia Combi 2,0 TDI 184 4x4 RS

japa

No eipähän se öljy kaikkea likaa poista, mutta ainakin dieselkoneet kannattaa silloin tällöin "pestä" öljynsekaan laitettavilla puhistusaineilla esim forte.
Octavia 1,5 dsg style 2019
octavia 1,4 style 2016
Octavia rs 2,0 tsi 2015
Octavia 1,4 elegance 2013

janti

Turkulaisen Audi-miehen hermot menivät maahantuojaan â€" Aloitti yhden auton mielenosoituksen
http://yle.fi/uutiset/turkulaisen_audi-miehen_hermot_menivat_maahantuojaan__aloitti_yhden_auton_mielenosoituksen/8020573

JaniKuula

Urmas

Autopiireissä käsittääkseni VV-auton jälkimarkkinointia pidetään jonkinlaisena huonona vitsinä eikä nämä TSI ja Öljyn kulutuksia kommentoivat lausunnot ainakaan muuta tuota mielikuvaa paremmaksi.

Eka Golf

Oma TSI ei kuluta öljyä niin paljon että huomaisin, ovatko kanavat tai suodatin tukossa?  ???

ram1

Ibiza V Fr CPTA)
Ex- Vagit:Leon 1M Fr, A4 8.5 2.0Tq S-line, Leon Fr Act, (CZEA),1P Cupra, Leon Ts,Superb 1.8T, Ibiza Fr, Leon Ts,Fabia Rs I,Rs Ocu I,Rs Ocu I, Gti IV,
Octavia Tdi Hb Rs- 08
Octavia Combi 1.8Tsi Elegance Dsg 2010
Octavia Rs 2.0Tfsi -06 .IV gti- 03.Polo Classic- 98

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy