Passat 3c ruostuminen ja koritakuu

Aloittaja Parru, 02.10.11 - klo:18:18

« edellinen - seuraava »

elmerc

FOXIT: "Voisiko Leroy tai joku muu asiaa tunteva selittää, että mitä ovat nämä "sinkkipurkaukset"? Miltä ne näyttävät ja mistä ne syntyy?"

Katso tämän ketjun sivulta 5. Siellä on Santerin kuvat ovien sinkkikuplista...
Passat Alltrack TDI DSG 12
Passat variant 1,4 TSI DSG 14 ex
Passat variant 1,4 TSI 09 ex

tapanixxx

Lainaus käyttäjältä: VAG! - 19.09.13 - klo:09:34
Sulla on kuule pian työpaikka vaarassa, kun näitä yrityssalaisuuksia tällä tavalla jakelet!

Faceliftissähän Tiguanin KSLx4-ydinpinnoitetta muutettiin siten, että linnunkakkakin kimpoaa siitä pois.

Toivottavasti tuo uusi pinnoite ei ole radioaktiivinen. Saattaa nimittäin karkoittaa osan potentiaalisista ostajista :)

Arcca

Lainaus käyttäjältä: elmerc - 19.09.13 - klo:10:13

Katso tämän ketjun sivulta 5. Siellä on Santerin kuvat ovien sinkkikuplista...

Kupla voi olla ihan yksittäinenkin keskellä peltiä, ei siis aina noin näkyvää ja pahannäköistä.

Tuo Santerin tapaus näyttää melkeinpä reunasta lähteneestä perusruostumiselta.
VW ID.4 Pro Elegance 4MOTION -24

static

Onko tähän olemassa mitään sääntöä mikä Passatti ruostuu ja mikä ei? Itsellä on ollut uusi auto hakusessa jonkin aikaa ja henkisesti jo hyäksyin kaksoismassat, kytkimet ja suutinongelmat  (ehkä joissain vielä turbotkin) mutta ruostuminen kyllä karkoittaa ostohalut.

Tuttujen Passatteja ja muutamaa myynnissä olevaa olen pyörinyt ympäri, mutta en ole niistä löytänyt yhtään ruostepaikkaa. Yhdessä oli kuskin oven listan vieressä hiukan ruostevettä, joten sieltä voisi jotain löytyä. Kaikki olleet kuitenkin vm2008 eteenpäin ja alle 200tkm ajettu.

Passatteja kuitenkin rekisteröitiin 2008 noin 4200kpl ja 2009 2600kpl, ei kai ne kaikki voi ruosteessa olla? Tässä keskustelussa ruosteautoja on muutama kymmenen, joten rekisteröintimääriin nähden luvut on pieniä. Tietysi osaa autojen omistajista ei kiinnosta onko kylkilistan vieressä kukkaa vai ei..

Ja mihin unohtu konepellin saumojen ruosteongelmat jo mk4 golffissa? Omassa toinen konepelti menossa ja kitit karkaa saumoista hyvää vauhtia (2002/420tkm), muutoin auto on vielä kohtuullisen ruostevapaa, jos kaikki kiveniskemät ja kaarien pokkaukset olisi vielä jaksanut korjata ajallaan.



psssst

#244
2009 Highline, R-line, Variant, mocca-antrasiitti: maali kuplii kuskin puolen takasuojankaaressa -> takuukorjaus.

Tässä tapauksessa ruostuminen alkanut sisäsuojan puolelta.

vwmies

Lainaus käyttäjältä: psssst - 01.10.13 - klo:10:20
2009 Highline, R-line, Variant, mocca-antrasiitti: maali kuplii kuskin puolen takasuojankaaressa -> takuukorjaus.

Tässä tapauksessa ruostuminen alkanut sisäsuojan puolelta.

Kappas. Samassa kohdassa 2008 Luxline (ex) päätti työntää maalikuplia n. 15cm matkalla ulkoilmoille.  :-\
Meni takuuseen, ja kiesi kiertoon (ei kieroon).  :o
Yritetään pärjätä.

Sniiki

Ehkäpä nyt uskallan laittaa tilannepäivityksen ennakkoon, vaikka homma vielä onkin kesken, ihan näin vv-autolle merkiksi (jos tätä lukevat) että kyllä tänne jotain positiivistakin kirjoitetaan sillon kun palvelua saa.

Palasin puolentoista kuukauden työreissulta kotiin ollen jo henkisesti valmistautunut fixaamaan nuo ovet omaan piikkiin kun vika vielä oli lievässä vaiheessa, mutta kotona odottikin aika masentava näky. Ruoste oli jo levinnyt ovien ulkopinnoille ja maali kupruili kromilistojen ympäristössä. Myös kromilistat itsessään kupli melkoisen reippaasti. Teki mieli potkasta kyljet sisään koko laitoksesta. Ei siis kauaa ottanut että ruoste pärähti pintaan. Noh, soitto Laakkoselle että nyt se sitten on ulkopuolella myös, käynti taas kuvattavana ja parin tunnin päästä myöntävä päätös kaikkien neljän oven korjaukselle. Huhhuh että helpotti. Nyt vaan jännittämään onko pelti jo niin läpi hapettunut että menee vaihtoon vai saako vanhoista ovista parsittua jotain. Mieluusti tekisin vanhoista esim. tikkataulun taustan ja pitäisi ne loitolla muusta korista. Niin ohutta tuo pelti on että luulen laikan hurahtavan läpi ennenkuin sieltä täysin kirkasta peltiä tulee vastaan. Ilmeisesti korjaus ei kauaa kestä jos sinne vähänkään jää tummaksi hapettunutta lymyyn.

Näillä näkymin siis loppu hyvin kaikki hyvin, mutta olisihan sen voinut heti aluksikin korjattavaksi määrätä. Hieman kiristeli vanne päätä taistella omien töiden kanssa jossain viidakon keskellä ja kinata samalla tästä asiasta.

pohjoissavonprinssi

Omassa takaluukussa vas. rekisterikilven valon ympäriltä maali kuoriutunut melkein irti ja joka pokkauksesta  jatkaa täplimistä kantin yli takapuolelle. Samoin oikean takavalon ympärillä pientä kuplimisen alkua. Rekisterikilven alaosan ympärillä samoin kuplaa.

Käytin eilen 16.10 Iisalmen Laakkosella jossa huoltoneuvoja neuvoi ettei mitään mahdollisuuksia ole takuille. Mittaili maalipinnan paksuutta, joka 70-90 yksikön välillä (normaali tehdasmaalin paksuus 100-110). Kuulemma rekisterikilven valo ei ole "itse aiheutetusti tiivis" ja ruostuminen johtuu tästä. Kilven polttimon vaihtaminen voi siis ruostuttaa takaluukun hajalle. Lisäksi ruosteasiaan ei ole puututtu tarpeeksi ajoissa. Auto siis ollut minulla vasta 1:n vuorokauden ajan. Enpä tiennyt vaurioissa olevan aikatauluja.

Soitin eräälle maalarille, joka kertoi että huoltoneuvoja juttu haisee pahemman kerran. Samainen maalari (30-vuotta alalla) sanoi, että Audilla ja VW:llä ruosteen vuoksi asiointi kaikista hankalinta. Muitten merkkien edustajien kanssa asiointi helpompaa.

Kävin Kuopion Laakkosen korikorjaamolla ja huoltoneuvoja ohjeisti ottamaan yhteyttä ensiviikolla, koska sillloin takuuasioista vastaava paikalla. Pyysin tätä vilkaisemaan takaluukkua joka sitä mieltä, että luukku olisi takuun puitteissa vaihtokunnossa. Kertoi, että ko. tapauksessa ruostevaurio voisi mennä koritakuun piikkiin. Eikä mitään mutinoita mistään muusta.

Pistää hieman miettimään ketä siis uskoa ja mikä on käsitteenä "koritakuu ja maalitakuu".

pohjoissavonprinssi

Edellisen viestin jatkoa...

Eli takaluukku kuvattiin ja Saksaan meni selvityspyyntöä saako tuon mihinkään takuuseen. Viikko vastausta odoteltiin ja 50% goodwill korvaus tehtaalta olisi luvattu. Kustannuksista puhuttauessa noin vajaan 2000â,¬ luukun vaihto olisi ollut ja puolet siitä itselle maksettavaksi. En varannut korikorjaamolta aikaa.

Eli Iisalmessa asiaa ei noteerattu lainkaan ja Kuopion kautta olisi saanut 50% kuluista pienennettyä. Mitenkähän jos jatkaisi matkaa Jyväskylään? Saisikohan sieltä koko luukun vaihdon tehtaan piikkiin?

Eli, takuuasioilla asiointi kannattaa aina, vaikka autolla olisikin ikää. Hyvällä tuurilla takuuruletti suosii kuluttajaa ja sieltä voi tehdas tulla kokonaan tai osittain vastaan...

Santtu123

Omalle ruostetarinalle onnellinen loppu.
Eli maanantaina meni auto Lahden Autotalo Laakkoselle ja tänään sain aamupäivällä pois.
Auto oli mukavan puhdaskin (pakkohan nuo on pestä ennen korihommia ? ) ja palvelu hyvää.
Jatku taas hyvät kokemukset Autotalo Laakkosen palvelusta (toisin kuin Veljekset Laakkosen puolella).
Mukavaa kun asiat hoitu näin mukavasti. Ainoa miinus koko hommassa että sijaisautoa en saanut.

psssst

Lainaus käyttäjältä: Santeri - 31.10.13 - klo:14:19
Omalle ruostetarinalle onnellinen loppu.
Eli maanantaina meni auto Lahden Autotalo Laakkoselle ja tänään sain aamupäivällä pois.
Auto oli mukavan puhdaskin (pakkohan nuo on pestä ennen korihommia ? ) ja palvelu hyvää.
Jatku taas hyvät kokemukset Autotalo Laakkosen palvelusta (toisin kuin Veljekset Laakkosen puolella).
Mukavaa kun asiat hoitu näin mukavasti. Ainoa miinus koko hommassa että sijaisautoa en saanut.

Minulla ihan sama tarina. Vaihda vaan Lahden Autotalon paikalle Oulun Pörhö. Hyvin meni.

VAGkilainen

Paljonko porukalla on alkanut kattokaiteiden juuresta ruostumisia?
Vaimon auton vahasin viikonloppuna, 2009-mallia ja pari alkavaa kuplaa löytyi. Selkeästi tulevat maalipinnan altapäin sillä pinta näyttää ehjälle.
Kai se on ruvettava korjauksesta taistelemaan, auto ollut meillä heinäkuun lopusta asti, ajettu kaikkiaan 130tkm.
Onko muuten eri väreillä eroa mikä ruostuu herkemmin?
Ei matka tapa vaan vauhti. Pätee liikuntaan ja autoiluun.

Skoda Octavia Combi 2,0 TDI 184 4x4 RS

Leroy

Onhan noita kattokaiteiden kiinnityspisteistä lähteneitä ruostumisia tässäkin topiikissa...ja ei oo vain Passatin ongelma.

http://www.vagarena.fi/index.php?topic=17581.0

Niin ja värillä ei ole mitään yhteyttä ruostumisnopeuteen.
Outback

Tony.N

Lainaus käyttäjältä: VAGkilainen - 11.11.13 - klo:20:51
Paljonko porukalla on alkanut kattokaiteiden juuresta ruostumisia?
Vaimon auton vahasin viikonloppuna, 2009-mallia ja pari alkavaa kuplaa löytyi. Selkeästi tulevat maalipinnan altapäin sillä pinta näyttää ehjälle.
Kai se on ruvettava korjauksesta taistelemaan, auto ollut meillä heinäkuun lopusta asti, ajettu kaikkiaan 130tkm.
Onko muuten eri väreillä eroa mikä ruostuu herkemmin?

Kattelit kai samalla ovien ja luukkujen saumakitit? Ettei olis sielläkin pikku kukkasia?
Kiillotukset +pinnotukset+kalvotukset yli 10v kokemuksella.. Hifit sekä sähkötyöt..

VAGkilainen

No en ollut huomaavinani muualla, ainakaan vielä.
Ei matka tapa vaan vauhti. Pätee liikuntaan ja autoiluun.

Skoda Octavia Combi 2,0 TDI 184 4x4 RS

Leroy

Hyvä keino spotata noita noita koristelistan ympäriltä ruostumisia (siis mikäli selvä näköhavainto ei jo anna jackpottia) on esim. autoa pestessä kokeilla sormea kuljettamalla listan "juuresta". Voi vaikka sulkea silmänsä testin ajaksi... ;D Mikäli tunnet listan vieressä epätasaisuutta, voit olla olla melko varma, että pienet hakkumiehet, ovat jo hyvässä vauhdissa pääsemässä julkisivupuolelle. Toki siellä voi olla yksittäisiä pikiknöllejä tai muuta vierasta partikkelia, mutta koko listan matkalla sormessa tuntuva pini nypytys ja peli on selvä.

Outback

pohjoissavonprinssi

Lainaus käyttäjältä: psssst - 31.10.13 - klo:21:28
Minulla ihan sama tarina. Vaihda vaan Lahden Autotalon paikalle Oulun Pörhö. Hyvin meni.

Omaan piikkiin takaluukun maalauttaminen oli 250â,¬ eräässä korjaamossa. Tiedä sitten miten pitkään pysyy ruosteettomana...

Sniiki

Omasta corroding coupesta nyt kaikki neljä ovea maalattu uusiksi Laakkosella ja itselle maksoi 0â,¬, maahantuojalle/tehtaalle hieman enemmän. Laakkosen korikorjaamon lomatuuraajan alussa tekemän, viivästyttävän virheen vuoksi sain myös sijaisauton ilmaiseksi. Jälki näyttää ihan ok:lta mutta takaovet oli kyllä laskettu märkinä maahan kun näkyy semmoiset jäljet alareunoissa :/
Kysyin muuten äänieristyksestä että meneekö maalauksen takuu (2v) jos sinne eristettä läiskin. Totesi ettei tietenkään ja harmitteli kun en ollut huomannut sanoa kun olisivat voineet eristeet kuulemma läiskäistä sinne samalla kun ovet on paloina. Ihan näin tiedoksi jos joku asiaa on pohtinut.

Tänään purin sisälokarit irti jotta voin katsoa kaarien kuntoa. Ne oli ihan ok ja tuuttasin sinne kotelosuojat taakse siihen taitteen tienoille. On kyllä takakaarissa melkoinen unelmapaikka suolapaskalle muhia siellä kaarien takana kun on jätetty kahden pellin (kaaripalan ja muun koripellin) liitoskohta niin avoimeksi. Väkisinkin sinne vähän suolavettä roiskuu sisälokarin ja pellin välistä. Etulokareissa taas ihmetytti vaahtomuoviset äänieristyspalat jotka olivat semmoista kosteutta imevää huokoista matskua. Yksi pala on etulokarin keskellä yläreunassa ja toinen koko lokarin ja etuoven välisellä pystysuoralla seinustalla. Kohtuullisen kauan saa kuivatella autoa jotta tuosta sienestä kosteus katoaa.

elmerc

09 Passat variant, aj. 150 tkm. Konepelti vaihdettiin merkkihuollossa ruosteen vuoksi. Myös ovien saumoja availtiin ja maalattiin. Minulle ei kuluja ja sijaisauto tuli huollosta.
Passat Alltrack TDI DSG 12
Passat variant 1,4 TSI DSG 14 ex
Passat variant 1,4 TSI 09 ex

Anza

Itellä puskee kanssa passatti peräkontista pariin kohtaan ruostetta / sinkkikuplaa pihalle. Omasta mielestä aika erikoisesta kohtaa, koska kuplat on tasaisella peltipinnalla. (Ei saumassa tai pokkauksessa.)

Missä kannattaisi käydä auton ruosteet arvioittamassa? "Puolueettomalla" korikorjaamolla vai merkkipajalla LänsiAutossa? Täälläpäin (Lpr) mitä olen porukka jututtanut tuosta asiasta, niin Merkkiliikkeen kanta on lähes tapauksesta riippumatta, että ruoste on itseaiheutettua.

Voiko joku muu kuin merkkiliike myöntää takuukorjauksia? Tai edes jonkun näköistä puoltoa takuukorjaukseen ruosteiden osalta?
VW Passat Variant Comfortline 2,0 TDI BlueMotion 81 kW, CBDC, 2009

vwmies

Lainaus käyttäjältä: Anza - 28.12.13 - klo:12:42
Itellä puskee kanssa passatti peräkontista pariin kohtaan ruostetta / sinkkikuplaa pihalle. Omasta mielestä aika erikoisesta kohtaa, koska kuplat on tasaisella peltipinnalla. (Ei saumassa tai pokkauksessa.)

Missä kannattaisi käydä auton ruosteet arvioittamassa? "Puolueettomalla" korikorjaamolla vai merkkipajalla LänsiAutossa? Täälläpäin (Lpr) mitä olen porukka jututtanut tuosta asiasta, niin Merkkiliikkeen kanta on lähes tapauksesta riippumatta, että ruoste on itseaiheutettua.

Voiko joku muu kuin merkkiliike myöntää takuukorjauksia? Tai edes jonkun näköistä puoltoa takuukorjaukseen ruosteiden osalta?

Merkkiliike on ainoa paikka, he raportoivat tapauksen maahantuojalle ja ehkä vielä eteenpäin tehtaalle, jos on rajatapaus tai epäselvä case. Jos auto on ostettu liikkeestä alle 6kk sitten, niin sitten ensin sinne. Kuluttajaneuvoja voi varmaakin auttaa.
Yritetään pärjätä.

Sniiki

Näin, eli maahantuoja koittaa keksiä ne tekosyyt evätä takuukorjaukset, ei merkkiliike. Tosin on kai niitäkin merkkiliikkeitä jotka tykkäävät asettua yhteen riviin maahantuojan kanssa asiakasta vastaan ihan omasta tahdostaan.
Ite löysin vasemman takaoven kynnyksestä Peukaloisen aivoja maalipinnan alta vasta kun ovet oltiin jo korjattu. Ensin kuvattiin pokkarilla mutta tokihan maahantuoja sitten keksi vaatia myös mikroskooppikuvat. Eivät kaiketi onnistuneet löytämään edes ameeban paskan kokoista reikää kun menee tuokin korjaukseen kuluitta. Taas luvattiin pyytämättä sijaisauto, eli Hvk Laakkosella ainakin ihan inhimillinen asenne näihin.

vwmieheltä saadussa linkissä Audilla tuntuu menevän hieman kivuttomammin korjaukseen nämä virheet, jos nyt vertaa tätä ketjua tuohon. Toki olen kuullut naurettavista taisteluista myös olympiavolkkareissa.

TTIVW

Onkos muilla vastaavanlaista ongelmaa?

Oma hoppani on vm -08 ja siinä molempien etuovien reunat syöty b-pilarin tiivisteen toimesta. Jättää ruostevanan tiivisteeseen ja kiillottaa maalit ja sinkit oven reunasta.
Olen käyttänyt säännöllisen epäsäännöllisesti silikonipuikkoa tiivisteisiin estämään kumien kuivumista mutta eipä auta.
Nyt galvanoitu ja maalattu omatoimisesti (ai että tuli nätti) ja päälle vielä teippaus.

ps. Auton pesu kesällä päivänvalossa aiheuttaa harmaita hiuksia kun joutuu maalipintaa tuijottamaan liian läheltä.. On kiveniskemää ja kuprua...
Jos pakko on joku valita niin se on VAG. Meni sitten syteen tai saveen.. Kun kerran on pienenä aivopesty, niin pinttyneitä mielikuvia on vaikea jälkeenpäin muuttaa.

VW Passat variant lux -08 1.9tdi

Sniiki

Kaikista kuluu tuo maali tosta karmista ennemmin tai myöhemmin, eli on yleistä näissä.

TTIVW

Lainaus käyttäjältä: Sniiki - 18.01.14 - klo:11:03
Kaikista kuluu tuo maali tosta karmista ennemmin tai myöhemmin, eli on yleistä näissä.


No kiva tietää etten ole näiden ongelmien kanssa yksin ;)
Jos pakko on joku valita niin se on VAG. Meni sitten syteen tai saveen.. Kun kerran on pienenä aivopesty, niin pinttyneitä mielikuvia on vaikea jälkeenpäin muuttaa.

VW Passat variant lux -08 1.9tdi

Sniiki

Sama vika oli jo aikoinaan 3B:ssä. 100tkm sillä rullasin saman ominaisuuden kans eikä se siitä pahemmaksi muuttunu. Ei ilmeisesti paljo ehdi ruoste kerääntyä ku seki hinkkaantuu heti pois.

jalkkis

Lainaus käyttäjältä: Sniiki - 31.12.13 - klo:10:36
Näin, eli maahantuoja koittaa keksiä ne tekosyyt evätä takuukorjaukset, ei merkkiliike. Tosin on kai niitäkin merkkiliikkeitä jotka tykkäävät asettua yhteen riviin maahantuojan kanssa asiakasta vastaan ihan omasta tahdostaan.
Ite löysin vasemman takaoven kynnyksestä Peukaloisen aivoja maalipinnan alta vasta kun ovet oltiin jo korjattu. Ensin kuvattiin pokkarilla mutta tokihan maahantuoja sitten keksi vaatia myös mikroskooppikuvat.

Mulla meni päinvastoin. Merkkiliike vihjaili, että ei mene takuuseen mutta laittoivat kuitenkin homman maahantuojalle. Viikon päästä soitettiin, että maahantuoja maksaa viulut. Tosin luuppikuvat on aina otettu automaattisesti ja huoltovihossa on vain merkkiliikkeen leimoja. Liekö nuo vaikuttaneet asiaan.

pekun

CC sai uuden maalin konepeltiin sisälle ja päälle kun etureunan sauman vierestä sisäpuolelta alkoi maali hilseilemään irti. Vasen takaovi vaihdettiin kokonaan uuteen listan alta tulleen ruosteen takia, ei kuulemma pystynyt paikkaamaan riittävästi että olisivat voineet antaa 2v takuun. Oikea etuovi samaisesta syystä sai uuden maalin. Täysin korvattiin ja sijaisauto oli käytössä. Nyt vain odotellaan milloin loput kaksi ovea alkaa ruostumaan. Erittäin asiallinen palvelu Laakkosella asiaa kohtaan.

tkoa

Lainaus käyttäjältä: tkoa - 27.06.13 - klo:14:31
kauheen puhelirumpan jälkeen tultii 20% lisää vastaan. kahen oven vaihto makso 3200â,¬ mutta itellee jäi maksettavaa 30% eli reilu 900â,¬. tekeehän tuokii ihan kivan loven lompsaa. mut  joo soittelin maahantuojalle monen monta kertaa ku ei ne saanu mitää aikasiks ni joutu vähä kovistelee et sai vähän liikettä niveliin. mut sitä en ymmärrä miten ne voi sanoo että puhkiruostumistakuuseen ei mee kokonaan kun ruoste on alkanu ulkosesti vaikka maalipinta ei oo rikki ollu listojen kohilta, pitää kysellä ku meen parin tunnin pääst hakee autoo.

Viime vuoden tappelulle voi itse laittaa pisteen. Vein viime vuonna tuon asian kuluttaja-asiamiehen kautta kuluttajariitakuntaan. viikko sitten tuli päätös että vv-auto eli maahantuoja joutuu korvaamaan mulle aiheutuneet kulut kun auto ei pitäisi ruostua noin nopeasti. mullaha alko ruostumaan myös toisen puolen ovet ja takaluukukin listojen kohdilta ja tuli näkyviin niit sinkkikuprujakin, niin maahantuoja ois joutunut nekin korjaamaan mutta laitoin auton vaihtoon ja vaihdoin merkkiä tuossa vuoden alussa niin se on sit seuraavan omistajan murhe. kannattaa tosissaan pitää puolensa ja viedä asia rohkeesti kuluttaja-asiamiehen kautta kuluttajariitakuntaan niin sit joskus kun tulee päätös ja jos se on myönteinen niin tuntuuha se kivalta saada 1000â,¬  tuosta noin jota ilman tappelua ei ois saanu.

Jami-Ossi

Omassa takaluukku ruosteessa.
Auto -08 farkku-passat.

Huomenna menen VW:lle näyttämään ronttia.
Saavat syynätä auton perin pohjin.

Mielestäni ei voi olla kyllä tollaisessa kunnossa ton ikäinen auto.
-05 A4:ssä ei ollut mitään moitteita maalipinnassa.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy