Passat 3c ruostuminen ja koritakuu

Aloittaja Parru, 02.10.11 - klo:18:18

« edellinen - seuraava »

repomies

Vaihdoin pelkääjän oven ikkunan vieressä olevan mustan listan tänään. Tutkin sen vanhan listan, eikä siinä näkynyt sisäpuolella vaurioita, maalaus on sisältä ehyt. Se on siis sittenkin vaan hiertynyt takaoven etureunan kumitiivistettä vasten, ja sinkkauksen puuttuessa se on sitten alareunastaan lähtenyt ruostumaan ja kuppa oli noussut siitä sitten ylemmäs.

Vaihtotyö ei ole vaikea. Ikkuna alas. Kromilista ikkunan alareunan kohdalla kammetaan takareunastaan ylös, tässä voi käyttää verhoilutyökaluja esimerkiksi. Ikkunan tiiviste kiskotaan oven takareunasta irti kohti auton keulaa jolloin mustan listan kaksi torxia löytyvät. Ruuvit pois ja listaa taaksepäin kammeten. Sieltä se tulee ja uusi sitten vaan paikalleen.

Vanhakin lista olisi siis ollut kuitenkin maalattavissa, semminkin kun ulkopuolelle näkyvä osa on ehyt ja kupaton. Eli takareuna ja oven sisäpuolelta alareuna olisi pitänyt maalata, mikä olisi varmaan onnistunut välttävästi tee-itse meiningilläkin. Olisiko kestänyt pitkään? Tuskin.

repomies

Kattelin omasta autosta samaa paikkaa joka VWP:llä on ruostunut pahasti, eli takalasin alta pyyhkijän kohdalta siitä kolosta johon jää aina vesi seisomaan. Eipä ole maali kuplinut mutta lentoruostetta löytyi. Koska sitä oli juuri siinä pyyhkijän kohdalla niin siitähän se lienee peräisin. Ikävä puoli lentoruosteessa on että hoitamattomana se voi syöpyä maalin läpi. Laitoin wolfin deironizeria ja poistin ne. Hyvässä lykyssä tuo nyt sitten kestää. Taidan kyllä joku kaunis päivä sipaista tuonne koloon lakkaa varmuuden vuoksi, kun sitä nyt on kiveniskumaalisarjasta jäänyt käyttämättömäksi.

Olisi muuten kiva kuulla onko muilla juuri siinä pyyhkijän varren kohdilla lentoruostetta.. Suosittelen katsomaan tuon paikan ja poistamaan lentoruosteet mikäli sitä löytyy.

Junssi

Passat -07
Kävin kysymäsä viime vuonna takuumaalausta. Liikkeesä valmiit maksamaan puolet maalaushinnasta, mikä oli kalliimpi kuin yksityisellä ylimaalaus..

metalhead_79

Tuonti R36 ruotsista, käyttöönotto 12.1.2011 kävin hiljattain näyttämässä.
Toisessa takaovessa listan alla, takalokasuojan alaosassa ja kattokaiteiden yhdessä kiinnityksessä katolla oli vähän kuplia.
Takaluuku sitten ihan hirveä näköinen siinä kilpivalojen ympärillä, maali lähtenyt irti ja ruoste esillä.

Olisivat valmiina maksamaan 75%, mutta jää silti 800-1200 minulle.
Onko kukaan onnistunut saamaan oma osuus takaisin jälkeenpäin valittamalla jonnekin kuluttajansuojalle?

jalkkis

Minuakin kiinnostaisi tietää mitä 12v koritakuu oikein kattaa. Minulla kuplii toisen takaoven kromilistan alta. Tuomio: ovi vaihtoon. Kustannusjako 50/50, eli tonnin paukku. Mulla siis ovi ruostuu sisältäpäin, jonka silloin pitäisi mielestäni olla koritakuun piirissä. Auto 12/2009 käyttöönotettu, 130tkm ajettu ja täydellinen merkkiliikkeen huoltokirja. Ja ovi alkuperäisessä maalissa ja kolaroimaton.

Takuuajan jälkeen ymmärrän kustannuksiin osallistumisen mutta kun on valmistajan takuu voimassa niin eikös silloin sen pitäisi olla valmistajan vastuulla laittaa paikat kuntoon?

vwmies

Lainaus käyttäjältä: jalkkis - 15.09.17 - klo:23:23
Minuakin kiinnostaisi tietää mitä 12v koritakuu oikein kattaa. Minulla kuplii toisen takaoven kromilistan alta. Tuomio: ovi vaihtoon. Kustannusjako 50/50, eli tonnin paukku. Mulla siis ovi ruostuu sisältäpäin, jonka silloin pitäisi mielestäni olla koritakuun piirissä. Auto 12/2009 käyttöönotettu, 130tkm ajettu ja täydellinen merkkiliikkeen huoltokirja. Ja ovi alkuperäisessä maalissa ja kolaroimaton.

Takuuajan jälkeen ymmärrän kustannuksiin osallistumisen mutta kun on valmistajan takuu voimassa niin eikös silloin sen pitäisi olla valmistajan vastuulla laittaa paikat kuntoon?

Taitaa olla puhkiruostumista vastaan......... aika kallis ovi laitettuna. 8 vuoden ikäisessä, vaikka vahänkin ajetussa autossa tulee näitä kustannusjakoja. Toki voi yrittää parempaa. Lukisin ensin ketjun läpi, jos löytyisi parempi verrokkitapaus.  :o
Yritetään pärjätä.

Daatta

Tuskin ruostuu sisältäpäin. Maalitakuun piikkin voisi mennä (jos olisi voimassa), olettaen ettei löydy ulkopuolista tekijää. Todennäköisempää on, että ruoste on alkanyt jylläämään suolaveden ja mekaanisen kulutuksen yhteisvaikutuksesta. Nuo listat ovat ongelmallisia, ex. Leonia kun painepesi niin muovilistojen alta tuli mustaa liejua ja pitkään. Jos painepesu ei kuulu viikottaiseen pesuohjelmaan niin syytä voi alkaa etsiä muualta kuin tehtaan menetelmistä...

Laittaisin tonnilla kuntoon, jos siihen hintaan saa uuden oven, listan ja maalauksen. Muut osat toki siirretään vanhasta ovesta. Tai sitten paikkapullosta maalia.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

jalkkis

Lainaus käyttäjältä: Daatta - 18.09.17 - klo:11:25
Tuskin ruostuu sisältäpäin. Maalitakuun piikkin voisi mennä (jos olisi voimassa), olettaen ettei löydy ulkopuolista tekijää. Todennäköisempää on, että ruoste on alkanyt jylläämään suolaveden ja mekaanisen kulutuksen yhteisvaikutuksesta. Nuo listat ovat ongelmallisia, ex. Leonia kun painepesi niin muovilistojen alta tuli mustaa liejua ja pitkään. Jos painepesu ei kuulu viikottaiseen pesuohjelmaan niin syytä voi alkaa etsiä muualta kuin tehtaan menetelmistä...

Laittaisin tonnilla kuntoon, jos siihen hintaan saa uuden oven, listan ja maalauksen. Muut osat toki siirretään vanhasta ovesta. Tai sitten paikkapullosta maalia.

Öö, ohjekirja ei kyllä ohjeista, että autoa pitää pestä viikottain painepesurilla. (Ja tätä autoa on kyllä pestu painepesurilla, ts. esipesu BH AF + painepesuri, sitten kinnastelu BH AW:lla).

Ja, jos teoriasi pitää paikkaansa, nythän tehdas (=maahantuoja) maksattaa suunnitteluvirheet asiakkailla. Edellisissä volkkarissa (Polo vm. 2003) ei ollut mitään maalausongelmia ja Megane vm. 2005 oli sekin täysin ongelmaton näiltä osin vaikka kylkilistoja olikin.

Daatta

No, siinä tapauksessa kyseessä ei ole tuottamuksellinen teko. Kyllä auton kuuluisi vähintään 10 vuotta kestää ilman pintaruosteita. Mutta siitäkin huolimatta em. Leonissa oli hyvää vauhtia ruostumassa helmapelti puhki muovilevikkeiden alta, ei yhdestä vaan monesta kohtaa. Ikää oli ehkä 8 vuotta, ruostesuojattu uutena. Painepesty myöskin säännöllisesti, AF ja kinnastelu. Mutta en mennyt maahantuojan puheille vaan liuotin ruosteet pois Deox-gelillä ja maalasin paikkapullolla. Uskon että ruostuminen johtui täysin ulkoisista elementeistä. Nyt kun tarkemmin muistelen ( ???) niin tuossa oli ruostevikaa myös takaluukussa. Se ruostui selvästi sisältä päin, saumasta. Yritin "vastaantuloa" parikin kertaa, mutta maahantuoja vetäytyi kaikesta vastuusta. Maalasin itse paikkapullolla, puolen vuoden välein.  ;D

Mutta jos joku on saanut paremman vastaantulon 8 vuotta vanhaan autoon niin sitä voi käyttää perusteena. Tai sitten ei, tapauskohtaisesti nuo taidetaan käsitellä. Vaihtoehto on korjauttaminen itse, oven maalaus liikkeessä ei maksane tonnia mutta takuuta korjaukselle ei tietenkään saa.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

vwmies

Lainaus käyttäjältä: Daatta - 19.09.17 - klo:13:29
No, siinä tapauksessa kyseessä ei ole tuottamuksellinen teko. Kyllä auton kuuluisi vähintään 10 vuotta kestää ilman pintaruosteita. Mutta siitäkin huolimatta em. Leonissa oli hyvää vauhtia ruostumassa helmapelti puhki muovilevikkeiden alta, ei yhdestä vaan monesta kohtaa. Ikää oli ehkä 8 vuotta, ruostesuojattu uutena. Painepesty myöskin säännöllisesti, AF ja kinnastelu. Mutta en mennyt maahantuojan puheille vaan liuotin ruosteet pois Deox-gelillä ja maalasin paikkapullolla. Uskon että ruostuminen johtui täysin ulkoisista elementeistä. Nyt kun tarkemmin muistelen ( ???) niin tuossa oli ruostevikaa myös takaluukussa. Se ruostui selvästi sisältä päin, saumasta. Yritin "vastaantuloa" parikin kertaa, mutta maahantuoja vetäytyi kaikesta vastuusta. Maalasin itse paikkapullolla, puolen vuoden välein.  ;D

Mutta jos joku on saanut paremman vastaantulon 8 vuotta vanhaan autoon niin sitä voi käyttää perusteena. Tai sitten ei, tapauskohtaisesti nuo taidetaan käsitellä. Vaihtoehto on korjauttaminen itse, oven maalaus liikkeessä ei maksane tonnia mutta takuuta korjaukselle ei tietenkään saa.

Pitäisi kestää hyvinkin. Pikku ruosteen alut on helppoa ottaa haltuun, mutta jos listat pitää irroittaa kerran vuoteen niin niin.....
Joku varmaan tietää tämänkin paremmin, mutta ei kait oven pintapellin maalaus tee kuin jtn 400-500â,¬ ?
Jos aikoo pitää pidempään, niin ehkä sitten marmorille.

OT: pohjasinkitys ja -maalaus luavttoman heikkoa monessa automallissa =>> korostaa auton omistajan korin säännöllisen hoidon merkitystä  :o
Yritetään pärjätä.

jalkkis

Juttelin tästä aiheesta erään VW-korikorjaamon johtajan kanssa. Hän kovasti väitti, että ongelma johtuu enempi lainsäädännöstä, kun on jouduttu vähentämään sinkin määrää. No, onhan sitä vähennetty mutta joskus 80-90 -luvulla... BS, sanon minä.

En kyllä ole tehnyt empiirisiä tutkimuksia mutta eihän kait millään muulla merkillä vajaan 10v ikäisten autojen maalipinnat kupruile samalla tavalla kuin volkkareissa? Helmat yms. muut kulutukselle alttiit kohdat ovat vähän toinen juttu.

Onko konsernin muut merkit ihan samassa tilassa?

samppa79

Mulla meni passatista (vm. 2009) molemmat etuovet vaihtoon, ja toinen etulokasuoja korjattiin ruostevaurioiden takia. Autolla oli silloin 6v ikää, vastaantulo oli 75%, itelle jäi maksettavaa vähän toista tonnia.
Pistin jälkikäteen asian kuluttajariitalautakuntaan, ja sieltä tulikin suositus että takuun pitää kattoo 100% korjauskuluista. Yllättäen vw-auto maksoikin sitten sen tonnin mulle ihan kiltisti takaisin. :)

Näin vinkkinä muillekin.

jalkkis

Lainaus käyttäjältä: samppa79 - 30.11.17 - klo:09:27
Mulla meni passatista (vm. 2009) molemmat etuovet vaihtoon, ja toinen etulokasuoja korjattiin ruostevaurioiden takia. Autolla oli silloin 6v ikää, vastaantulo oli 75%, itelle jäi maksettavaa vähän toista tonnia.
Pistin jälkikäteen asian kuluttajariitalautakuntaan, ja sieltä tulikin suositus että takuun pitää kattoo 100% korjauskuluista. Yllättäen vw-auto maksoikin sitten sen tonnin mulle ihan kiltisti takaisin. :)

Näin vinkkinä muillekin.

Millaiset vauriot sinulla oli?

samppa79

Ruostekukkaa maalin alla siinä etuovien kromilistojen yläpuolella, ja samoin toisessa etulokasuojassa.
Ei ollut vielä tullut maalista läpi, joten meni puhkiruostumistakuuseen, oli ns. sisältäpäin lähtenyt ruostuminen.

metalhead_79

Oliko asia kuluttajaneuvonnan käsittelyssä ensin vai suoraan kuluttajariitalautakuntaan?
Oliko kyseinen merkkiliike vastapuoli vai VW?

samppa79

kuluttajaneuvontaan olin ensin puhelimitse yhteydessä, ja sieltä neuvottiin tekemään suoraan hakemus kuluttajariitalautakuntaan. Vastapuoli oli VW-auto. Asiassa ei todettu olevan merkitystä sillä, että auto oli tuotu yksityisesti ruotsista suomeen.

st.lotta

Täällä Passat Variant 3c ecofuel, vm2011 ja Ruotsista tullut aikoinaan Suomeen.

Mulla kävi pieni äksidentti ja oikean puolen kylki hieroi vähän tolppaa.
Harmillisesti oikealla puolella takalokarissa on alkanut pelti kesimään (puoliso fiksasi näitä ruostekohtia viime keväänä, mutta on tullut uudestaan esille), ja nyt sitten korjaamo ei välttämättä pysty antamaan takuuta naarmun korjaukselle, kun yksi ruostekohdista on naarmun kohdalla. Ja voi siis olla, etteivät tästä syystä suostu korjaamaan naarmua ollenkaan.

Tuosta lokarin kaaren kohdalta lähti tolppaan osuessa lohkeama maalia samalla. Onko kellään muulla ollut edes jotain vähän vastaavaa ja onko suostuttu jossain korjaamaan? Tässä on myös tietenkin vakuutus mukana, joka on määrännyt tietyn korjaamon, jonka hyväksyvät.

Tai onko ideoita mitä tässä voisi tehdä? Jos tahtoo ruosteesta eroon, niin siinähän pitäisi vaihtaa koko takalokarin pelti ilmeisesti...

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy