quattrot

Aloittaja Tuuliviiri, 29.11.09 - klo:14:15

« edellinen - seuraava »

ile

Lainaus käyttäjältä: Pekka T - 27.02.10 - klo:17:20
Ainakin takavedon pieni kytkeytymisviive on poistunut Haldex 4 :n myötä .

Taisin aikaisemmin jo kommmentoidakin, että vaikka kuinka yritän niin perstuntumalla en kyllä pysty haukkumaan Haldexia viiveelliseksi. Mutta, monta kertaa ärsyttävämpää on kun pyörittelytilanteessa alat sladissa himmaamaan kaasua niin yhtäkkiä lakkaa sitten veto takapyöriltä ja alkaa puskeminen. Voi olla, että ongelma on ratin ja penkinkin välissä, mutta Torsen-peleillä näillä käsillä ja jaloilla ei käynyt ikinä vastaavaa.

Pekka T

Lainaus käyttäjältä: ile - 27.02.10 - klo:17:54
Taisin aikaisemmin jo kommmentoidakin, että vaikka kuinka yritän niin perstuntumalla en kyllä pysty haukkumaan Haldexia viiveelliseksi. Mutta, monta kertaa ärsyttävämpää on kun pyörittelytilanteessa alat sladissa himmaamaan kaasua niin yhtäkkiä lakkaa sitten veto takapyöriltä ja alkaa puskeminen. Voi olla, että ongelma on ratin ja penkinkin välissä, mutta Torsen-peleillä näillä käsillä ja jaloilla ei käynyt ikinä vastaavaa.
No juuri tämäntapaista , itse en vain osannut sanoin kuvailla asiaa .
Audi e-tron 55 quattro -20
BMW 328 i xDrive -13

Tupo

Lainaapyörittelytilanteessa alat sladissa himmaamaan kaasua niin yhtäkkiä lakkaa sitten veto takapyöriltä ja alkaa puskeminen
Tämäkin on totta. Auto "muuttuu etuvetoiseksi", kun kaasua vähentää - ja puskee, jos auto on luonnostaan aliohjaava. Haldexia ei voi viedä  p i i i i t k ä s s ä   luistossa kaasulla ohjaillen (jäällä) samalla tavalla kuin "symmetrisellä nelivedolla" varustettuja vehkeitä (esim. torsen). Arkiajossa asialla ei juuri ole merkitystä, mutta avoimella järven jäällä leikkiessä eron huomaa.

jkvi

LainaaHaldexia ei voi viedä  p i i i i t k ä s s ä   luistossa kaasulla ohjaillen (jäällä) samalla tavalla kuin "symmetrisellä nelivedolla" varustettuja vehkeitä (esim. torsen).
Miksei sitä voi viedä? Eteenpäin menoon tarvitaan aina voimaa. Jos joudutaan moottorijarrutustilanteeseen, se ei ole kaasulla ohjailua sillälailla, kun sen voisi tehdä eteenpäin meno kokoajan huomioiden ;)
CRDi & Collection

lq

Vastustan.  ;D

No joo, sovitaan ettei tää ole neljän i:n pitkä, korkeintaan parin.

Tupo

^^Toki voi. Mutta Haldexilla käytös muuttuu enemmän, jos löysää kaasua välillä. Ohjailu ei siis onnistu samalla tavalla = yhtä helposti kuin "symmetrisellä".

Tupo

LainaaVastustan.
Joo, korjaan: minä en osaa - Kankkunen varmasti hallitsee nelivetohommat p a a a a l j o n minua paremmin. :D

Ja alun perin kirjoitinkin, että ei voi viedä samalla tavalla = ei onnistu keskivertokuskilta yhtä helposti. En sanonut, että pitkät hallitut luistot eivät ole mahdollisia - etenkään, jos puikoissa on oikea rattimies.

Itse joskus pyöritin Defenderiä (jatkuva neliveto, keskilukko auki) järven jäällä ja sillä pystyi vetämään kolmekin laajaa kahdeksikkoa tasaisessa luistossa samoja jälkiä seuraten. Haldexilla homma ei ole yhtä helppoa.

R.U.F

No voihan PERKELEEN PERSE!!!! on se kumma kun ei pääse parkkialueelta vajaavetoisella tielle! Huomenna saatana marssin Quattrokauppaan niin loppuu tämä vittuilu. Anteeksi asiaton kielenkäyttö, mutta olen herkässä mielentilassa!!

Markku J

Olen jo aiemminkin kirjoitellut UVW:llä miten ihmeissäni olin Audin quattro -koulussa, kun JJ Lehto vei meitä omalla S3 -autollaan kiekan radalla. Se mentiin suurinpiirtein kylki edellä koko matkan, ja aivan uskomatonta vauhtia huomioiden radan kapeus. Kyllä Haldex -pelikin siis toimii.

http://picasaweb.google.fi/mjarventausta/AudiQuattroAjokoulu#5307140860630063266

Vmatti

Tänään oli täällä Etelässä sään lauhtumisesta johtuen hienot vähän_erilaiset q-kelit.
Avuliaana selkäsuoraisena q-kuskina tuuppailin kolmea eri vajaavetoista takaisin pitävemmille urille. Tien reunaparkit olivat liian sohjoisia näille rassukoille.
q ei tiennyt noista mitään, lähti kuin kesäkelillä.

Trust your instincts, be yourself!
BMW 520D xDrive Business Exclusive Edition Aut. -15
ex-vagit:
A4 (B8) 2.0 TFSI quattro S tronic -10
CC 2.0 TDI 125kW DSG -09
A4 (B6) 1.8T quattro -05
Audi 80 (B3) 1.8S -

Pertsa

Lainaus käyttäjältä: R.U.F - 28.02.10 - klo:20:25
No voihan PERKELEEN PERSE!!!! on se kumma kun ei pääse parkkialueelta vajaavetoisella tielle! Huomenna saatana marssin Quattrokauppaan niin loppuu tämä vittuilu. Anteeksi asiaton kielenkäyttö, mutta olen herkässä mielentilassa!!
;D ;D

Simola

LainaaNo voihan PERKELEEN PERSE!!!! on se kumma kun ei pääse parkkialueelta vajaavetoisella tielle! Huomenna saatana marssin Quattrokauppaan niin loppuu tämä vittuilu. Anteeksi asiaton kielenkäyttö, mutta olen herkässä mielentilassa!!

Täytyy kyllä minunkin tunnustaa, että tuo kuulosti jotenkin kauniilta ja herkältä.. ;)
Ex: VW Golf IV 1.8 Turbo GTI

Tuuliviiri

LainaaAvuliaana selkäsuoraisena q-kuskina tuuppailin kolmea eri vajaavetoista takaisin pitävemmille urille. Tien reunaparkit olivat liian sohjoisia näille rassukoille.
q ei tiennyt noista mitään, lähti kuin kesäkelillä.

Toivottavasti tuuppasit vain omilla voimillasi, että antanut tuuppaustehtävää quattrolle. Saattaa nimittäin pelti antaa myöten.  ;D

Mutta kuten sanottua, juuri nyt on oikein herkullista ajella sohjoista sivutietä pitkin. Kun ajelee oikein hitaasti, nautinnon määrä kasvaa. Niin mukavasti se kyntää eteenpäin. Aistii, kuinka neliveto tekee työtänsä. Sitten lopussa runttaa hieman enemmän kaasua (ASR pois päältä) niin iloisesti loskat lentävät pitkin auton kylkeä.  :D

LainaaSe mentiin suurinpiirtein kylki edellä koko matkan, ja aivan uskomatonta vauhtia huomioiden radan kapeus. Kyllä Haldex -pelikin siis toimii.

Kyllä Premier Parkissa A3 mukavasti teki ympyrää, jäällä ajettaessa.

Antinontoxic

No nyt on sitten kokeiltu jälleen quattroakin joten kirjoitetaanpas arviota, että tulee välillä asiaakin.

Yleensä ollut tapana käydä eri merkkien koeajoilla vertailemassa tuotteita ihan puhtaasta mielenkiinnosta, merkkiin ja malliin katsomatta. Nyt sitten sattui tuo quattro-tour olemaan kaupungissa, niin kävin ajamassa S4:n ja A5 Sportbackin. A5 sattui sopivasti olemaan vastaavalla tekniikalla kuin oma auto, joten oli mukava verrata omaan kulkineeseen. S4:sta voisin lähinnä verrata 335i xDriveen. Muitakin huomioita merkkien välillä tuli tehtyä.

Omasta autohistoriasta johtuen koeajoja tuli katseltua enemmänkin Audi vs BMW asetelmasta, kuin puhtaasti koeajona, joten mielipiteetkin ovat lähinnä siitä näkökulmasta kirjoitettuja.

S4 quattro vs 335i xDrive
Audissa parempaa oli...
- Sisustan yleisilme
- Penkkien ulkonäkö
- Vaihteisto

BMW:ssä parempaa oli...
- Moottorin luonne
- Paremmat penkit
- Ratti

Ihan ensimmäisenä huomio kiinnittyi Audin komeaan sisustaan ja lähinnä penkkeihin. Ilmeisesti joku Recaron sporttisisusta kyseessä ja näytti kyllä todella hyvältä. Valitettavasti penkit eivät kuitenkaan antaneet tukea aivan samalla tavalla kuin ulkonäkö antoi odottaa. Toinen suurempi huomio oli ratti, joka ei oikein käynyt käteen mitenkään. Ei se huono ollut, mutta kehä muistutti lähinnä spagettia ja siitä johtuen ote ratista huonompi kuin bemarissa. Vaikka Audin moottorissa on enemmän tehoa kuin bemarissa, niin silti BMW vaikutti pirteämmältä. Luultavasti kello kertoisi toista, mutta fiilis bemarissa oli parempi ihan jo äänimaailman takia. Jotenkin S4 jätti kylmäksi... auto tuntui jotenkin persoonattoman kylmältä tuttavuudelta ja jos olisin tuollaista autoa ostamassa niin autossa tulisi olla jonkinlaista luonnetta.

Sellainenkin huomio tuli tehtyä, että Audin avain vaikutti laadukkaammalta kuin bemarin mokkula.

A5 SB 3.0 TDI vs 330d xDrive
Audissa parempaa oli...
- Sisustan yleisilme
- Moottorin äänimaailma!

BMW:ssä parempaa oli...
- Moottorin reaktioaika
- Moottorin tehot

Jälleen autoon istuttuani huomasin sisustan hienouden. Varsinkin alcantara/nahka-sisusta oli todella hieno ja vaihtaisinsellaisen omaan autooni milloin vain. S tronic vaihtoi todella sulavasti ja tuntui, että sellaisenkin voisin vaihtaa omaan autooni. Tässä vaiheessa alkoi jo pelottaa, että näinkö oikeasti joutuu vaihtamaan leiriä. Ensimmäisellä kiihdytyksellä valoista jäin jotenkin odottamaan enemmän, mutta ajattelin sen korjautuvan kun vaihdan vaihteiston sportin puolelle. Pientä pettymystä oli kuitenkin havaittavissa, sillä se ei tuntunut ratkaisevasti parantavan kiihtyvyyttä, joten pisteet penpulle moottorista. Bemarille menee myös pisteet moottorista senkin takia, että Audin moottori ei vastannut kaasuun läheskään samalla tavalla. Muutaman kaasu pohjassa kiihdytyksen jälkeen tuli selväksi, että moottorissa on ihan jonkun verran havaittavissa turbolagia. Ensiksi ajattelin sen johtuvan vaihteistosta, mutta käsivalintana pientä pykälää ja silti jouduttiin hetki miettimään ennen varsinaista vetoa täyskaasulla.

Yksi asia mistä pitää erityisesti Audia kuitenkin kehua on tuon 3.0 TDI:n äänimaailma. Luulin, että oman autoni diesel kuulostaa harvinaisen vähän dieseliltä, mutta tuo Audin diesel oli kyllä jotain aivan muuta. Ensimmäiset minuutit istuin autossa epäuskoisena etsien merkkejä, että nyt ovat antaneet minulle väärän auton ja kyseessä on bensa. Ã,,änimaailma oli yksinkertaisesti aivan uskomattoman hyvä dieseliksi.

Kaikenkaikkiaan A5:stä jäi todella positiivinen mielikuva ja voisin hyvin kuvitella sellaisella ajavani. Ainoa miinukset oikeastaan jotenkin raskas muotoilu ja moottori verrattuna bemariin.

quattro vs xDrive

No niin, sitten se kiistakapula. 15min koejaolla on mahdotonta tehdä oikeudenmukaisia johtopäätöksiä nelivetojen paremmuudesta, mutta toki nelivedon luonne tuli jo siinä ajassa esiin. Kuten jo aiemmilla koeajoilla olen huomioinut, niin xDrive tuntuu huomattavasti enemmän takavetomaiselta kuin quattro, vaikka sekin on takapainoinen. Quattro aliohjaa paljon helpommin kuin xDrive.

Jos olisin tilanteessa jossa joutuisin valitsemaan näiden nelivetojen väliltä ilman, että tietäisin kumpi on kumpi, valitsisin silti xDriven. xDrive tuntui koko ajan johdonmukaisemmalta ja sulavammalta ajettavalta kuin quattro. Normaaliajossa ei eroa huomaa mitenkään, mutta ilman luistonestoa eri nopeuksilla ajettuani quattron käytös tuntui kulmikkaammalta kuin xDriven.

Tämä saattaa toki johtua monesta eri asiasta, mutta yksi suurimmasta quattron kulmikkuuteen johtuvista syistä on varmasti nelivedon voimajako. Vaikka quattro jakaa tehoa 40:60 ja on näin ollen takapainoinen, niin xDriven 30:70 jako on tietenkin vielä enemmän takapainoinen. Tästä syystä quattro aliohjaa useammin kaarteen läpi kuin xDrive. Haluan nimenomaan painottaa, että quattro aliohjaa _useammin_, mutta ei tietenkään läheskään aina. Itse en kuitenkaan pidä aliohjautuvuudesta ollenkaan ihan jo sen takia, että mutkan ajaminen pienessä kahvassa antaa paljon suuremman hymyn kuin aliohjaaminen, joten voin olla edelleen tyytyväinen nelivetotekniikan valintaani.

Mitä jäi mieleen?
- Audeissa hienommat sisustat, BMW:ssä hienommat moottorit.

q_janne

Noniin kun tuli nyt quattro tilattua niin nyt on rengasvalinnan vuoro. Eli talviajoon quattrolla kitkat vai nastat? Tiedän että täällä on jo oma keskustelu yleensä noiden välillä, mutta varsinkin myyjän mielestä quattroon kuuluu aina kitkat.

Itse pelkään että ajan quattrolla kovempaa kuin vajaavetoisella huonolla kelillä ja sitten renkaat ei olekaan yhtä jarrutuskykyiset kuin voisi kuvitella ja siksi olen nastojen kannalla. Tässä olisi gallupin paikka...

Markku J

Misukan uusimmat kitkat oli quattrossa minulla. Todella hyvä yhdistelmä A4 quattron kanssa 225 leveänä.

Antinontoxic

Eikös tämä nyt aika suoraan tuonne rengaskeskusteluun menisi?

a-o

Lainaus käyttäjältä: Antinontoxic - 01.03.10 - klo:13:28
clip--

quattro vs xDrive

No niin, sitten se kiistakapula. 15min koejaolla on mahdotonta tehdä oikeudenmukaisia johtopäätöksiä nelivetojen paremmuudesta, mutta toki nelivedon luonne tuli jo siinä ajassa esiin. Kuten jo aiemmilla koeajoilla olen huomioinut, niin xDrive tuntuu huomattavasti enemmän takavetomaiselta kuin quattro, vaikka sekin on takapainoinen. Quattro aliohjaa paljon helpommin kuin xDrive.
clip--

Mitä jäi mieleen?
- Audeissa hienommat sisustat, BMW:ssä hienommat moottorit.

Itse taas kävin x-drive kiertueella ajamassa 320 xda:n ja kun vertaan sitä kokemusta omaan autooni (b8 q) niin minun mielestäni tuntuma oli juuri päinvastainen  ???

Eli Audin neliveto tuntuisi johdonmukaisemmalta ja sopivasti yliohjaavalta.

Mietittyäni asiaa tulin siihen johtopäätökseen, että kyse on tottumuksesta: lyhyellä koeajolla ei voi saada autoon samaa tuntumaa kuin omaan autoon, jolla kilometrejä on kertynyt enemmän. Joten koeajoauton käyttäytymisestä ei saa samaa käsitystä kuin omasta autosta on yhteisen matkan aikana päässyt syntymään.

En väitä, että x-drive olisi millään tavalla huono. Se on teknisesti edistyksellisempi kun on kerran elektroonisesti ohjattu. Tämä ehkä osittain poistaa "johdonmukaisuutta" käyttäytimisestä (softa ohjaa pyörien vetosuhdetta mittausdatan perusteella). Torsen toimii aina samalla tavalla (mekaaninen).

320 xda ja a4 2.0 tdi q vertailussa minulle mieleen jäivät bemarin paremmat sportpenkit ja audin diesel moottorin siistimpi ja hiljaisempi käyntiääni. Lisäksi bmw tuntui jotenkin istuvan minulle hyvin. Bmw:n automaatti sopii hienosti 2.0 dieselin kaveriksi. Itse valitsisin silti manuaalin, jossa "tuntuma" autoon säilyy mielestäni paremmin...

Molemmat hyviä autoja ja jos olisin ennen audin ostoa päässyt kokeilemaan tuota bemaria olisi valinnasta tullut vaikea prosessi:) Eli kiitos paikalliselle bmw kauppiaalle, kun teit asian niin kovin helpoksi...

a-o

Lainaus käyttäjältä: q_janne - 01.03.10 - klo:16:28
Noniin kun tuli nyt quattro tilattua niin nyt on rengasvalinnan vuoro. Eli talviajoon quattrolla kitkat vai nastat? Tiedän että täällä on jo oma keskustelu yleensä noiden välillä, mutta varsinkin myyjän mielestä quattroon kuuluu aina kitkat.

Itse pelkään että ajan quattrolla kovempaa kuin vajaavetoisella huonolla kelillä ja sitten renkaat ei olekaan yhtä jarrutuskykyiset kuin voisi kuvitella ja siksi olen nastojen kannalla. Tässä olisi gallupin paikka...

Nastat ehdottomasti (jos et aio ajaa keskieurooppaan). Niillä saat auton ominaisuudet hyötykäyttöön!

Simola

LainaaNastat ehdottomasti (jos et aio ajaa keskieurooppaan). Niillä saat auton ominaisuudet hyötykäyttöön!

Minä taas olen ehdottomasti kitkojen kannalla. Olen ajellut nastoilla ja kitkoilla, mutta nastoihin ei ole paluuta ihan helpolla.
Näin ollen suosittelen etenkin nelivetoon kitkoja. Tämä taitaa kohta mennä off topiciksi muutenkin.
Ex: VW Golf IV 1.8 Turbo GTI

Tuuliviiri

Omilla koeajuilla Bemarin nelivedoilla huomasin selkeän eron kitkarenkaiden hyväksi: Raskaammin kaasutellessa perä keveni selkeästi nastarenkaiden kanssa, kun ajelin asfaltilla. Olin jo tuomita koeajoautot hevon tuuttiin. Sen verran huojakkaalta tuntui meno. Mutta kun otin koeajoon toisen X1:n jossa olikin kitkat alla, niin jopa alkoi meno rauhoittua. Fiilis kohosi selkeästi.

Kun taas lähdin koeajosta pois omalla kärrylläni, meno ei ollut yhtä herkkää vaan selkeästi mentiin, kuin kiskoilla. Voipi olla, että takavetoinen neliveto tarjoaa takavetoisen tavoin sitä tuntumaa tiehen, josta paljon kirjoitellaan alan lehdissä. Itse en vain osaa arvostaa ko. ominaisuutta. Tuntuu yksinkertaisesti liian oudolta. Olen ajellut liikaa etuvetoisilla.

quattron hyvä piirre meikäläiselle on juuri se, että se pystyy olemaan hyvä kompromissi etuvetoisen ja takavetoisen välillä. Meno ei ole liian tunnokasta, eikä liian puskevaakaan.

Ja mitä tulee noihin kitkarengasjuttuihin, voin lämpimästi suositella niitä quattroon. Hyvin olen pärjäillyt. Arvostan ajotuntuman lisäksi kitkojen äänettömyyttä.  ::)

Heikki_67

^Bemarissahan ei tarvitse tuota ääniasiaa ajatella. Sisällä on ihan yhtä hiljaista myös nastoilla ajaessa.   :)

a-o

Lainaus käyttäjältä: Heikki_67 - 02.03.10 - klo:14:08
^Bemarissahan ei tarvitse tuota ääniasiaa ajatella. Sisällä on ihan yhtä hiljaista myös nastoilla ajaessa.   :)

Eli pemarissa olisi sama melutaso nastoilla ja kitkoilla?

Perjantain koeajon perusteella väittäisin. 320 da xdrive touring oli nastarenkailla (225/45/17 hakkapeliitta 5?) meluisampi kuin a4 avant (225/50/17 cwc2). Siis korvakuulolta arvioituna, mittaria ei tullut matkaan.

Mutta ko asiaan, samoin kuin moottorin isompaan ääneen kiinnittyi huomio :).

Tuuliviiri

LainaaEn väitä, että x-drive olisi millään tavalla huono. Se on teknisesti edistyksellisempi kun on kerran elektroonisesti ohjattu. Tämä ehkä osittain poistaa "johdonmukaisuutta" käyttäytimisestä (softa ohjaa pyörien vetosuhdetta mittausdatan perusteella).

Tässä piilee ylipäänsä elektronisesti ohjattujen nelivetojärjestelmien vahvuus ja heikkous. Kun kaikki on kunnossa, neliveto toimii loistavasti. Mutta kun softaan tulee jokin häikkä tai sulake kärähtää, loppuu nelivetoiloittelukin ja alkaa toisenlainen iloittelu.

Mutta taitaa tulevaisuudessa yksi jos toinenkin järjestelmä ohjautua enemmän elektroniikan avulla.  :-\

local3

Mielestäni keskustelussa ovat noussut esiin hyvin Haldex 2:n ja Haldex 4:n tärkein ero: jälkimmäinen ohjaa voimaa taka-akselille jo pelkästä kaasusignaalista kun taas ensimmäinen vaatii pienen luiston etuakselilla aktivoidakseen kunnolla takapään. Tästä siis tuo ero josta puhutte.

Mitä Haldexin "vietävyyteen" tulee, niin uskokaa nyt ihmeessä niitä jotka sanovat ettei se ole vietävissä kuten Torsen. Haldex, kuten kulmikkaaksi sitä kutsuin, on arvaamaton takakäytökseltään koska elektroniikka ei ainakaan siinä tapauksessa kykene tarjoamaan sellaista saumattomuutta kuin Torsen. Se pistää välillä höökää taakse liikaa ja välillä höökä takana katoaa odottamattomasti ja auto puskee. Tätä tarkoitin sillä kulmikkuudella jota joku kyseli. Ehkä xDrive on tässä säädetty paremmaksi, vaikka haldexmainen onkin tekniikaltaan, siitä en tiedä - paitsi siis sen että se on tietenkin säädetty takapainoiseksi mitä Haldex ei ole, mutta miten kulmikkuus... siitä on vaikea sanoa ilman kunnon kokemusta jota minulla ei ole.

Audin sports differential taka-akselilla on myös elektronisesti ohjattu, mutta haldexmaista kulmikkuutta siinä en ole itse havainnut, ehkä johtuen paljolti siitä että siinä ei ole samanlaista haldexmaista painotusta yhdelle puolelle vaan painotus elää neutraalitilanteen molemmin puolin tilanteen mukaan. Se mitä sports differentialissa on hienoa, että se toimii neutraalisti myös kun kaasua ei paineta tai kun autoa jarrutetaan. Haldexin osa-ongelma on siinä, että se luottaa liikaa luisto- ja kaasusignaaleihin ja käytös ei huomioi niin hyvin akseleiden muuta liikettä (toisin kuin mekaaninen Torsen), jolloin sivuluisua on vaikeampi ylläpitää kun veto etu- ja takapään välillä vaihtelee arvaamattomasti.

Haldexista olen aina sanonut, ettei se estä minua ostamasta autoa jos haluan auton jossa kyseinen neliveto on. Se on minulle neliveto muiden joukossa. Mutta rehellisyyden nimissä kyllä se on sanottava, kuten S tronicistakin, että siinä on omat selkeät, todella isot huonot puolensa. Tietenkään moni ei usko minua, mutta näemmä uskovaisten määrä kasvaa molemmissa asioissa päivä päivältä kokemusten karttuessa... ;)

Antinontoxicille kiitos mielenkiintoisesta xDrive-vertailusta, S4:ssä oli sports differential varmasti taka-akselilla, kytkitkö sitä dynamic-tilaan? Itselläni nimittäin siinä tilassa auto on todella, todella aktiivinen takapäästä. xDrive-asiassa en lähde väittelemään koska kokemus siitä on vähäistä. Mielenkiinnolla luen kokemuksia.

Markku J:

LainaaOlen jo aiemminkin kirjoitellut UVW:llä miten ihmeissäni olin Audin quattro -koulussa, kun JJ Lehto vei meitä omalla S3 -autollaan kiekan radalla. Se mentiin suurinpiirtein kylki edellä koko matkan, ja aivan uskomatonta vauhtia huomioiden radan kapeus. Kyllä Haldex -pelikin siis toimii.

Veikkaisin että on tehnyt sen käsijarrulla. Ei Haldex tuollaiseen ilman sitä konsistentisti taivu. Torsenkaan ei ennen kolmatta sukupolvea (40-60) mielestäni kovin helposti, vaikka nelipyöräluisu on sillä kyllä aina ollut helpompi luoda ja ylläpitää kuin Haldexilla.

Tuuliviiri:

LainaaTuossa aiemmin vihjailin jo LoCalille, jotta kertoisi kokemuksistaan SD:n parissa.

Ei ole oikein mitään uutta sanottavaa. Olen kirjoittanut siitä sen mitä olen sanoiksi osannut pukea... keräsin taannoin linkit noihin kokemuskirjoituksiini A4 B8:stani ja quattro-osuudessa on ne SD-kokemukset (tämän sivun lopussa a6retrofit.tripod.com/articles/a4a5varusteet2010.html).

Tos®

Laitetaan vielä kerran haldex self study oppikirja:
http://tos.pp.fi/koukku/ssp333_4%20Motion%20with%20Haldex%20coupling%20Model%20year%202004.pdf

Jo ykkösversiossa perä reagoi kaasupolkimen asentoon.

Ainakin viimevkl loskassa rukalta palatessa meno maistui - raktoreita tiellä ja vajaavetoset kinnas perässä odottaen rakkorin väistämistä levikkeelle.
Siitä vain loskavallin yli ;)

Auto pitää tuntea läpikotasin, niin voi hyödyntää tuota haldexin "viivettä".
Mutkaan lutku pohjaan ja sitten pikainen kaasun vapautus - (perä jää hetkeks päälle) - sitten taas lutku pohjaan ja  ;D
Autotalli:
Golf 2025 GTE
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

local3

LainaaJo ykkösversiossa perä reagoi kaasupolkimen asentoon.

Tottakai. Mutta tekevedon kunnolla kytkeytyminen ykkös- ja kakkosversioissa (toisin kuin nelosessa) vaati luistoa etupyöriltä lisäksi.

Mitä tulee kaasupolkimeen reagoimiseen niin sehän on juuri Haldexin ongelma perän viemisessä! Se asettaa liikaa painoarvoa eturenkaiden liukastelulle ja kaasun asennolle, eikä esim. liikesensoreille (jos se edes sellaista dataa käyttää). Nelipyöräluisua ja sen vaatimaa vetoa taakse kun ei luonnostaan tehdä pelkästään pitämällä hanaa pohjassa. Auton pitäisi olla luisussa ilman kaasuakin tarvittaessa jos renkaissa on vauhtia... mutta jos auto sitten yhtäkkiä katkaisee vedon takaa (edes osittain) niin lopputulos on muuta.

Tämä ei toki tarkoita etteikö Haldexin kanssa voisi oppia elämään.

VAG!

aa

Antinontoxic

Lainaus käyttäjältä: local3 - 03.03.10 - klo:08:51
Antinontoxicille kiitos mielenkiintoisesta xDrive-vertailusta, S4:ssä oli sports differential varmasti taka-akselilla, kytkitkö sitä dynamic-tilaan? Itselläni nimittäin siinä tilassa auto on todella, todella aktiivinen takapäästä. xDrive-asiassa en lähde väittelemään koska kokemus siitä on vähäistä. Mielenkiinnolla luen kokemuksia.

Kokeilin eri asetuksia, mutta jälleen vartin koeajolenkistä johtuen ei oikein pystynyt vertailemaan kunnolla asetusten eroja. Kyydissä istuneen myyjän mukaan nuo asetukset eivät vaikuta kuin alustan toimintaan? Itse en kantaa ottanut, mutta mietin, että kai se asetus kaasun vastaavuuteen, ohjaukseen tms vaikuttaa myös?

lq

Lainaus käyttäjältä: local3 - 03.03.10 - klo:09:36Mitä tulee kaasupolkimeen reagoimiseen niin sehän on juuri Haldexin ongelma perän viemisessä! Se asettaa liikaa painoarvoa eturenkaiden liukastelulle ja kaasun asennolle, eikä esim. liikesensoreille (jos se edes sellaista dataa käyttää).

Kuulostaa viisaalta, mutta voi todellisuudessa olla aivan metsässä. Mistä olet saanut tiedon, ettei nykyversio käyttäisi esim. ESPin anturitietoja?

Edit: "Haldex Gen IV can use any suitable signal available on CAN. Signals from the ABS and ESP systems and the engine control are vital for performance. For enhanced performance, signals from a steering wheel sensor, yaw sensor, lateral acceleration sensor can be used if available. "
http://www.haldex.com/en-GB/Europe/Applications-Products/Product-categories/AWD/Development/Coupling-Control-Concept/

Tämä, että on mahdollista käyttää, ei tietenkään vielä tarkoita automaattisesti sitä, että käytettäisiin.

Ei muuten löytyisi uusinta tai uudempaa Haldexin self studya, toi linkitetty kun koskee mallivuotta 2004 ja on jo vanhentunut, mm. tältä osin (sivu 18):
"The clutch plate set for the Haldex coupling can transfer torque once there is approx. 10° wheel turning angle difference between the axles. The total torque can be transferred once the wheel turning angle reaches 20°".

Nykyinen Haldex pystyy lukitsemaan kytkimen siis vaikka paikoillaan (50/50), joten ei ole siis mitään teknistä syytä sillekään, miksi auton pitäisi käyttäytyä kuten edellä on kerrottu (veto vaihtelee "mielipuolisesti"=ecun ohjelmoijan mielen mukaan + viiveellisesti).

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy