Kirjoittaja Aihe: quattrot  (Luettu 411300 kertaa)

Poissa Arte

• Jäsen
  • **
  • A4 Allroad 2.0TDI S-tr
    • Profiili
Vs: quattrot
« Vastaus #2460 : 13.03.14 - klo:23:37 »
Tässä kanssa pientä leikkimielistä kisailua:
(...Antakaa latautua rauhassa)

https://dl.dropboxusercontent.com/u/30776862/quattroilua/20140208_142520.mp4

ex -10 A4 Avant 155kw S-tr quattro

Poissa Arte

• Jäsen
  • **
  • A4 Allroad 2.0TDI S-tr
    • Profiili
« Vastaus #2461 : 17.03.14 - klo:09:18 »
Ton mun linkin voi poistaa. Se ei oikein toimi.
ex -10 A4 Avant 155kw S-tr quattro

Poissa mho0

• Jäsen
  • **
    • Profiili
« Vastaus #2462 : 15.04.15 - klo:23:05 »
Omissa autoissa kokemusta vain kahdesta nelivedosta. -06 Passat 3.2 4Motion ja -12 A6 3.0TDiQ sportdiffillä.
Kyllä tuo Haldex ymmärtääkseni teknisesti on kevyempi toteutus. Mutta reippaammassakin normaaliajossa on kyllä aika vaikea sanoa sitä kovin paljon huonommaksi kuin A6:n kruunupyörää, vaikka eroa onkin.

Liukkaalla se menee sivuluisussa siinä missä A6:kin. Tosin luistoon lähteminen vaatii enemmän kaasua. A6 lähtee melkein itsestään vienoon sivuluisuun kun vähänkin antaa naftaa koneelle. Ehkä Sportdiffi tekee myös sen, että puskemista ei juuri esiinny missään tilanteissa ja aika huoletta voi tiukoissa ja loivemmissa kaarteissa antaa kaasua ja luottaa, että edetään pienessä tai isommassa sivuluisussa kaasun asennon mukaan.

Sportdiffistä vielä sen verran, että olen kuvitellut sen myös auttaman ajonvakausjärjestelmää. Jarrut eivät helposti minusta osallistu (tai sitten tekevät sen tosi huomaamatta) auton vakauttamiseen ja olen päätellyt, että se sporttidiffi siellä tekee taikojaan kaikissa tilanteissa ja ohjaa autoa omalta osaltaan.

Täytyy kyllä totuuden nimessä sanoa, että nykyiset etuvedot eivät loppujen lopuksi kauaksi haldex -nelivedosta ajo-ominaisuuksissa jää. Haldexia hyvin kuvaavasti voisi sanoa, että se on "vajaavetoinenneliveto" tai "wannabeneliveto". Etuvetoiseen verrattuna tietenkin paikaltaanlähdössä pito on parempi sekä nopeammissa ajonopeudenmuutoksissa olosuhteista riippuen. Kaarteisiin ajaessa haldex on jonkin verran vähemmän puskeva. Selvästi kuitenkin ajaessa voi huomata puskemisen ja todellisen nelivedon puutteen. Näissä polkumoottorisissa malleissa asia varsinkin korostuu, mutta esimerkiksi Audi S3 tehoisella autolla voidaan jo teholla paikata näitä haldexin puutteita.
A6 3,0 V6 TDI Avant 180 kW quattro -12
Golf 1.6 Variant -02

Poissa jaska74

• Tulokas
  • *
    • Profiili
« Vastaus #2463 : 31.08.16 - klo:17:18 »
Tyhmä kysymys varmaan, mutta en pikaisella selailulla/googlettelulla päässy oikein selville, että onko mulla minkäänlaista lukkoperää kummassakaan päässä?
2.0tfsi quattro A3 8p -06
Audi A3 2.0 tfsi quattro

Poissa panu

• Seniori
  • Passat Variant 2.0 8v TDI 4Motion Sportline '08
    • Profiili
« Vastaus #2464 : 31.08.16 - klo:19:13 »
Omissa autoissa kokemusta vain kahdesta nelivedosta. -06 Passat 3.2 4Motion ja -12 A6 3.0TDiQ sportdiffillä.
Kyllä tuo Haldex ymmärtääkseni teknisesti on kevyempi toteutus. Mutta reippaammassakin normaaliajossa on kyllä aika vaikea sanoa sitä kovin paljon huonommaksi kuin A6:n kruunupyörää, vaikka eroa onkin.

Liukkaalla se menee sivuluisussa siinä missä A6:kin. Tosin luistoon lähteminen vaatii enemmän kaasua. A6 lähtee melkein itsestään vienoon sivuluisuun kun vähänkin antaa naftaa koneelle. Ehkä Sportdiffi tekee myös sen, että puskemista ei juuri esiinny missään tilanteissa ja aika huoletta voi tiukoissa ja loivemmissa kaarteissa antaa kaasua ja luottaa, että edetään pienessä tai isommassa sivuluisussa kaasun asennon mukaan.

Sportdiffistä vielä sen verran, että olen kuvitellut sen myös auttaman ajonvakausjärjestelmää. Jarrut eivät helposti minusta osallistu (tai sitten tekevät sen tosi huomaamatta) auton vakauttamiseen ja olen päätellyt, että se sporttidiffi siellä tekee taikojaan kaikissa tilanteissa ja ohjaa autoa omalta osaltaan.

Taitaa suurempi vaikutus sivuluisuherkkyydelle olla takapainotteinen voiman perusjako. Ja ESP-järjestelmissäkin tapahtunut kehitystä noiden muutaman vuoden aikana. Audin ajonvakautus ilmeisesti muutenkin sallivampi luistojen suhteen, ts. dynaamiseen ajoon soveltuvampi.

Tyhmä kysymys varmaan, mutta en pikaisella selailulla/googlettelulla päässy oikein selville, että onko mulla minkäänlaista lukkoperää kummassakaan päässä?
2.0tfsi quattro A3 8p -06
ABS:llä toteutettu elektroninen lukonkorvike molemmilla akseleilla. EDS tai EDL riippuen mistä kielestä tykkää lyhentää...

Exät: Typ 19 EZ, Typ 89q "KV", B5 ADP, B5 AEB tip, 3C CAXA

VCDS@Hyrylä

Autodoc.FI
www.Euvaraosat.fi