Talvirenkaat 2011 - 2012

Aloittaja Uppe, 15.06.11 - klo:16:09

« edellinen - seuraava »

Kapa

Michelinin kitka on hieman kaksijakoinen, sillä märällä asvaltilla jarrutuksessa kehno, mutta pujottelussa samalla pinnalla erinomainen. Kokonaisuutena rengas ehdottomasti paras kitka. Kannattaa katsoa niitä graafisia  esityksiä vertaillessa muihin Loskakelejä tuskin on kovin paljoa, ja silloin kannattaa olla varovainen renkailla kuin renkailla.

Kapa

Michelinin kitka on hieman kaksijakoinen, sillä märällä asvaltilla jarrutuksessa kehno, mutta pujottelussa samalla pinnalla erinomainen. Kokonaisuutena rengas ehdottomasti paras kitka. Kannattaa katsoa niitä graafisia  esityksiä vertaillessa muihin Loskakelejä tuskin on kovin paljoa, ja silloin kannattaa olla varovainen renkailla kuin renkailla.

Cyclic Stig

Lainaus käyttäjältä: Kapa - 29.09.11 - klo:21:07
Loskakelejä tuskin on kovin paljoa
Ihan noin vahvasti en yleistäisi. Riippuu aika paljon siitä, että missäpäin asustelee/ ajelee. Siellä missä suolaa kylvetään paljon on monasti pakkasellakin loskakeli jos suolalla sulatetulle tielle sataa lunta.

Markku J

Misukat tilasin jo ennen testiä perustuen aiempiin hyviin kokemuksiin yhden talven osalta. Huolestuttaa toki noin huono loskakeliominaisuus testeissä. Mutta taidan pärjätä niillä, kun ne aiempana talvena täällä Helsingissä olivat aivan mahtavat.

jopo

Nokian R:t lähti tänne tilaukseen. Hyvät kokemukset Nokialaisista kallisti valinnan Noksuihin (+ tasanen menestys testeissä). Tosin aikaisemmat kokemukset ovat nastallisista renkaista, eli ekat kitkat tulossa alle.
Kun katselee noiden testien tuloksia, on ns. huippurenkaiden erot todella minimaalisia. Lienee aika sama mitkä niistä sitten alle valitsee. Se mikä tietysti kiinnostaa kitkojen kanssa minua, on niiden aikakestävyys. Tulee talvisin aika vähän metrejä, joten vanhuus noutaa renkaat varmaankin ennen kulumista.   

skk

Minä tässä vielä arvon, että kitkat vai nastat.. Nyt on neliveto alla, että liikkelle lähtö kitkoillakin varmaa, mutta miten se pysähtyminen ...  ;D

Trifid

Itselleni tulee GY:n UG ice+ kitkat 225/45/17.
Vw Golf First Edition Style 1,5 eTSI 110 kW (MHEV) DSG-automaatti 2020

jaripetteri

Koittanut ettiä 205/50-17" kitkoja järkevään hintaan mutta kaikki tarjoukset liki 200e enemmän kun tuumaa pienempi koko 205/55-16", kait sitä joutuu pienempiin (ja tylsempiin vanteisiin) tyytymään tällä erää....
OBD.fi - eXplore Your Car --- ID.4 1st Max 150kW, e-Golf 100kW & Mini R52S Sidewalk
Ex. GTE Variant, TwinDoor TDi, vRS TFSi Combi, TFSi Q SB, S4 TFSI Avant, IV GTI, R53.

HJP

Lainaus käyttäjältä: jaripetteri - 30.09.11 - klo:08:51
Koittanut ettiä 205/50-17" kitkoja järkevään hintaan mutta kaikki tarjoukset liki 200e enemmän kun tuumaa pienempi koko 205/55-16", kait sitä joutuu pienempiin (ja tylsempiin vanteisiin) tyytymään tällä erää....
205/50-17 WRG2 tai RSI Nokialaiset 500e/sarja, www.tuontiosa.com . Viime vuoden episoodista oppineena suosittelen kysymään valmistusleimat ennen tilausta.

clacson

Lainaus käyttäjältä: Markku J - 29.09.11 - klo:21:20
Misukat tilasin jo ennen testiä perustuen aiempiin hyviin kokemuksiin yhden talven osalta. Huolestuttaa toki noin huono loskakeliominaisuus testeissä. Mutta taidan pärjätä niillä, kun ne aiempana talvena täällä Helsingissä olivat aivan mahtavat.
Näinhän se on, jokaisen on AINA hankittava sellaiset renkaat, mitkä oman kokemuksen perusteella ominaisuuksiltaan sopivat niihin ajokeleihin, joissa omalla ajoalueella valtaosan ajasta joutuu autoaan ajamaan. Täällä Etelä-Suomessa nyt vain sattuu useimmiten olemaan joko märkää (suolattuna tai ilman) tai kuivaa asvalttia, joten noiden kelien renkaiden ominaisuudet ovat tärkeimmät.

Noissa olosuhteissa rengas saattaa kuluakin melko nopeasti, mutta entäs sitten? Joku 600-700 egee - vaikka kahden talven jälkeen, on kuitenkin pieni hinta hyvin toimivasta ja turvallisesta renkaasta. Joka ikinen mälli kustantaa paljon enemmän.

Sellaista rengasta, mikä toimii kelissä kuin kelissä Hangosta Petsamoon, ei kohtuullisilla kustannuksilla varmaan koskaan saada aikaiseksi.
Vasta suorakoipisten valtakunnassa opin varmaan pitämään suuni pienemmällä, silloin lienee kyllä hiukka myöhäistä.

jaripetteri

Lainaus käyttäjältä: HJP - 30.09.11 - klo:08:56
205/50-17 WRG2 tai RSI Nokialaiset 500e/sarja, www.tuontiosa.com . Viime vuoden episoodista oppineena suosittelen kysymään valmistusleimat ennen tilausta.

No tuo olis asiallinen hinta mutta WRG2 taitaa olla noita keski-euroopan kitkoja ja Rsi:täkään ei käsittääkseni ole valmitettu muutamaan vuoteen enää, ei sillä toisessa autossa on just tollaset alla ja ei moitittavaa.
OBD.fi - eXplore Your Car --- ID.4 1st Max 150kW, e-Golf 100kW & Mini R52S Sidewalk
Ex. GTE Variant, TwinDoor TDi, vRS TFSi Combi, TFSi Q SB, S4 TFSI Avant, IV GTI, R53.

pomo

Työautossa oli 225/45/17 ja ne vaihdettiin 205/50/17 kokoon, pitoero oli huomattava (sama nastarengas). Kannattaa harkita, vaikka on huomattavasti kalliimpi! Itse tyydyn 205/55/16 kokoon juuri pidon vuoksi, ei ole varaa ostaa 205/50/17 kokoa!

jaripetteri

Mulla tuli RäSään aikanaan nuo 205/50-17" uusina auton mukana ja ei tosiaan moitittavaa, vähän ne on tietysti kesärenkaisiin verrattuna lullat alla mutta niin ne kitkat taitaa olla aina, tuo tuumaa matalampi profiili varmasti hieman jäykistää ja nuo 17" kesävanteet joutaisivat nyt talvirenkaille niin siksi samaa kokoa tuohon toiseenkin autoon harkitsen. 16" vanteetkin löytyisivät mutta pitäisi ensin koittaa sopiiko etulevyjarrut niiden sisään on nimittäin RäSässä niin ettei kaikki 16" mahdu. 225 leveitä en ole edes harkinnut tässä kohtaa.
OBD.fi - eXplore Your Car --- ID.4 1st Max 150kW, e-Golf 100kW & Mini R52S Sidewalk
Ex. GTE Variant, TwinDoor TDi, vRS TFSi Combi, TFSi Q SB, S4 TFSI Avant, IV GTI, R53.

vkjoki

Talvirengaskuume nousee - siispä testituloksia kaipaaville kerrottakoon, että tämän aiheen alta tuolta aiemmilta päiviltä löytyvät Tuulilasin, Tekniikan Maailman ja Teknikens Världin uusimpien talvirengastestien tulokset.
1.4MPI; 1.9TDI; 2.0TDI 103 kW; 2D-4D 130 kW; 1.4TSI 103 kW DSG-6; 1.8TSI 118 kW DSG-7;  2.0 D3 5-syl. 120 kW Geartronic-6; 2.0 TDCi 120 kW Powershift-6; 1.4TSI ACT 103 kW DSG-7; V40 2.0 D3 5-syl. 110 kW Geartronic-6

vkjoki

Tämän aiheen alla on keskusteltu myös talvirenkaiden vesi- ja sohjoliirtotuloksista. Etelä-Suomessa kun lähinnä talviautoilen, pidän ko. ominaisuutta varsin tärkeänä. Katselin vuosien 2010 ja 2011 Tuulilasin, TM:n ja Teknikens Världin talvirengastesteistä, kuinka eri renkaat olivat keränneet testeissä erityisen hyviä (+) tai erityisen huonoja (-) liirtotestituloksia. Laskin sitten rengasmerkkikohtaisesti saldot.

Nastarenkaat:
Continental +4
Bridgestone +3
Nokian +1
Goodyear 0
Hankook -1
Michelin -1

Kitkarenkaat:
Goodyear +3
Nokian +2
Bridgestone +1
Dunlop +1
Continental 0
Pirelli 0
Michelin -2

Siinä siis plussat ja miinukset pelkkien sohjo- ja vesiliirto-ominaisuuksien perusteella.
1.4MPI; 1.9TDI; 2.0TDI 103 kW; 2D-4D 130 kW; 1.4TSI 103 kW DSG-6; 1.8TSI 118 kW DSG-7;  2.0 D3 5-syl. 120 kW Geartronic-6; 2.0 TDCi 120 kW Powershift-6; 1.4TSI ACT 103 kW DSG-7; V40 2.0 D3 5-syl. 110 kW Geartronic-6

Uppe

Lainaus käyttäjältä: pomo - 30.09.11 - klo:09:36
Työautossa oli 225/45/17 ja ne vaihdettiin 205/50/17 kokoon, pitoero oli huomattava (sama nastarengas). Kannattaa harkita, vaikka on huomattavasti kalliimpi! Itse tyydyn 205/55/16 kokoon juuri pidon vuoksi, ei ole varaa ostaa 205/50/17 kokoa!

Esim. Contin ja Bridgestonen kitkassa tuo 205/50 on kyllä halvempi.

Cyclic Stig

Nokianilta näyttää tulleen parikin uutta kitkarengasmallia tälle syksylle. El tiedä, että onko täällä asiaa aiemmin mainittu. Itse huomasti asian vasta nyt, ja ihan sattumalta.

WR A3

WR D3

juupeli

Lainaus käyttäjältä: vkjoki - 03.10.11 - klo:20:30
Siinä siis plussat ja miinukset pelkkien sohjo- ja vesiliirto-ominaisuuksien perusteella.

Kiitokset vkjoki vaivastasi. Tuossa ne urasyvyyksien merkitykset korostuvat, mutta hyvä tietää mistä uusina lähdetään liikkeelle.

Kale

Lainaus käyttäjältä: vkjoki - 03.10.11 - klo:20:30
Tämän aiheen alla on keskusteltu myös talvirenkaiden vesi- ja sohjoliirtotuloksista.

Haukkukaa tyhmäksi mutta mulle ei ole oikein koskaan selvinnyt että tarkoittavatko nämä liirtotulokset herkkyyttä milloin siirrytään pidosta vesiliirtoon vai auton käsiteltävyyttä vesiliirrossa ja siitä palautumista? Ikinä en ole hallitsemattomasti vesiliirtoon joutunut huonoillakaan renkailla.

jaripetteri

Lainaus käyttäjältä: Cyclic Stig - 03.10.11 - klo:23:34
Nokianilta näyttää tulleen parikin uutta kitkarengasmallia tälle syksylle. El tiedä, että onko täällä asiaa aiemmin mainittu. Itse huomasti asian vasta nyt, ja ihan sattumalta.

WR A3

WR D3

"This environmentally friendly premium product feature nanotechnology, canola oil and the solid winter expertise of Nokian Tyres, which guarantee reliable functionality in the typically varying winter conditions of Central Europe."

Eli vähän etelämpään on tarkoitettu nuo mallit.
OBD.fi - eXplore Your Car --- ID.4 1st Max 150kW, e-Golf 100kW & Mini R52S Sidewalk
Ex. GTE Variant, TwinDoor TDi, vRS TFSi Combi, TFSi Q SB, S4 TFSI Avant, IV GTI, R53.

Cyclic Stig

#140
^Juu, osaan kyllä lukea itsekin ;D. Syy miksi nuo asian huomattuani tänne postasin oli se, että aiemmin, olisiko ollut viime vuonna talvirengassesongin aikaan, täällä pohdittiin sitä, että kuinka noilla Keski-Eurooppaan tarkoitetuilla kitkoilla pärjäisi Pohjolan talvessa. Syy tähän pohdintaan oli ainakin osittain se, että "Pohjolan kitkoissa", saati sitten nastapyörissä, ei ole saatavilla kovin laajasti isompia/ matalaprofiilisia kokoja. Tai on kyllä, muttei läheskään kaikkia kokoja. Ainakin tuosta WR A3:sta löytyy kokoja 20" saakka...

Pikavilkaisulla ainakin Rengas online myy WR A3:sta, hintakin on ainakin katsomassani koossa (245/40/18) varsin kohtuullinen.

Kapa

LainaaTalvirengaskuume nousee - siispä testituloksia kaipaaville kerrottakoon, että tämän aiheen alta tuolta aiemmilta päiviltä löytyvät Tuulilasin, Tekniikan Maailman ja Teknikens Världin uusimpien talvirengastestien tulokset.

No, kerro mistä sitten löytyy ne uusimmat TL:n tulokset? Ainakaan itse en aiemmilta sivuilta löytänyt ja liene tuo lehtikään ollut vielä monta päivää myynnissä.

Kapa

Löysin ne kuitenkin, sorry!

vkjoki

Lainaatarkoittavatko nämä liirtotulokset herkkyyttä milloin siirrytään pidosta vesiliirtoon vai auton käsiteltävyyttä vesiliirrossa ja siitä palautumista? Ikinä en ole hallitsemattomasti vesiliirtoon joutunut huonoillakaan renkailla.
Vesi- ja sohjoliirtoherkkyyttä testataan yleensä kokeilemalla, kuinka kovaa vauhtia kullakin renkaalla voi ajaa ennen kuin liirto alkaa.
1.4MPI; 1.9TDI; 2.0TDI 103 kW; 2D-4D 130 kW; 1.4TSI 103 kW DSG-6; 1.8TSI 118 kW DSG-7;  2.0 D3 5-syl. 120 kW Geartronic-6; 2.0 TDCi 120 kW Powershift-6; 1.4TSI ACT 103 kW DSG-7; V40 2.0 D3 5-syl. 110 kW Geartronic-6

nemos

Lainaus käyttäjältä: Cyclic Stig - 03.10.11 - klo:23:34
Nokianilta näyttää tulleen parikin uutta kitkarengasmallia tälle syksylle. El tiedä, että onko täällä asiaa aiemmin mainittu. Itse huomasti asian vasta nyt, ja ihan sattumalta.

WR D3 oli Saksan AMS:n testissä. Ykkönen lumiominaisuuksiltaan, mutta kovin heikot vesiliirto-ominaisuudet ja pitkä jarrutusmatka märällä. Kokonaisuutena neljäs 14 renkaan joukossa Keski-Euroopan painotuksilla. Kärkijoukon halvin (Nokianhan on premium-hinnoiteltu vain Pohjoismaissa).
Volvo XC60 T8 Inscription

Kapa

LainaaTämän aiheen alla on keskusteltu myös talvirenkaiden vesi- ja sohjoliirtotuloksista.
Kyllähän se on melko järjetöntä renkaalla millä tahansa yrittää voittaa olosuhteet. Mutta näitä rohkeita, vai miksi heitä pitäisi kutsua piisaa liikenteessä.

Cyclic Stig

Lainaus käyttäjältä: nemos - 04.10.11 - klo:21:43
WR D3 oli Saksan AMS:n testissä. Ykkönen lumiominaisuuksiltaan, mutta kovin heikot vesiliirto-ominaisuudet ja pitkä jarrutusmatka märällä. Kokonaisuutena neljäs 14 renkaan joukossa Keski-Euroopan painotuksilla. Kärkijoukon halvin (Nokianhan on premium-hinnoiteltu vain Pohjoismaissa).
Juu ei sitä kukaan muu pidä premiumina kuin Suomalaiset (ja talvirenkaiden osalta Ruotsalaiset) ;D.

Kiitos tästä. Tulevaisuudessa kyllä menee harkintaan joku tällainen "Keski-Euroopan kitka", ovat ilmeisesti kuitenkin sen verran jämäkämpiä ajaa paljaalla asfaltilla kuin yksikään Pohjolaan suunniteltu kitka, saati huojuva nastarengas. Ja sitä paljasta asfalttia on kuitenkin paljon myös talvella.

VAG!

Lainaus käyttäjältä: Cyclic Stig - 04.10.11 - klo:22:44
Tulevaisuudessa kyllä menee harkintaan joku tällainen "Keski-Euroopan kitka", ovat ilmeisesti kuitenkin sen verran jämäkämpiä ajaa paljaalla asfaltilla kuin yksikään Pohjolaan suunniteltu kitka, saati huojuva nastarengas. Ja sitä paljasta asfalttia on kuitenkin paljon myös talvella.

Ihan hyvät ne on asfaltilla ajaa. Itse olen käyttänyt niitä kesärenkaina, kun Suomen talvessa en niillä viitsi ajella. Kokeilin kyllä pari kuukautta, mutta ei todellakaan ollut minun juttuni. Nytkin autosta löytyy talveksi V-kitkat ja kun Suomeen aikanaan tullaan, niin siirrän ne kesärenkaiksi ja ostan talvirenkaiksi nastat.

Cyclic Stig

^Ok. Juu siis ihan varmasti hankalissa oloissa nuo vaativat varovaisuutta ja vähän erilaista asennetta kuin nastapyörä. Mutta kuivaa tai vaihtoehtoisesti suolapaskan kyllästämää märkää /loskaa on vaan normitalvena etelässä todella usein. Ja toisaalta puhtaalla lumella noiden pito lienee kohtuullinen, ainoastaan jäinen / muuten todella heikkokitkainen keli on näiden K-E kitkojen "heikko kohta"??

Jos mulla olisi nyt vanteet noille em. 18-tuumaisille niin varmaan tilaisin heti. Nyt pitää toistaiseksi mennä 17" nastapyörällä (Vredestein). On vaan ainakin TT:n alla mahdottoman äänekäs...

tlindstr

#149
Tänään tulleessa Tuulilasissa 13/2011 oli talvirengastesti nastat vai kitkat.
Vertailussa viisi nasta- ja viisi kitkarengasta koossa 205/55R16.

Loppuarvostelu:
"Nastattomat renkaat sopivat lumisiin olosuhteisiin, eli pääasiassa pohjoiseen. Eteläisemmässä Suomessa ajoalusta on useimmiten jäätä, märkää tai kuivaa: lumipintakin muutetaan viimeistään suolalla loskaksi. Jäällä ja märällä kestopäällysteellä nastattomien pito on tuntuvasti nastarenkaita heikompi"

Tulokset ja arvosana:
1. Nokian Hakkapeliitta 7 (nasta) 9,5
2. Continental Conti Ice Contact (nasta) 9+
2. Bridgestone Noranza 2 Evo (nasta) 9+
4. Goodyear Ultra Grip Extreme (nasta) 8+
4. Michelin X-Ice North Xin-2 (nasta) 8+
6. Goodyear Ultra Grip Ice+ (kitka) 8
6. Continental Conti Viking Contact 5 (kitka) 8
8. Nokian Hakkapeliitta R (kitka) 7,5
9. Michelin X-Ice X12 (kitka) 7
10. Bridgestone Blizzard Bordic (kitka) 7-

Lisätietoja testistä löytyy Tuulilasin sivulta.

edit: typoja
Pihassa majailee Pappa-Pasuuna -15

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy