GTE mekatroniikka 2016 (DQ400)

Aloittaja Nickkeli, 02.05.21 - klo:22:29

« edellinen - seuraava »

TP77

Taitaa olla vikakoodi P288400 (DSG vaihteiston mekatroniikka sökö) melko yleinen GTE Passateissa. Omaan ilmestyi tämä vika viime viikolla (ajokilometrit n.115000km) ja korjauksen kustannusarvio 4100,. Eikä kuulemma maahantuoja tule vastaan. Hienoja pelejä nämä GTE:t ja DSG-vaihteistot.

peped

Koskeeko tämä ongelma GTE:tä vuosimallista riippumatta vai onko jossain kohtaa tullut uudempaa DSG askia sisuksiin?
Passat Variant GTE 2018
ex: Passat Variant -16 2.0 TDI 140kW DSG 4Motion R-line
ex: Octavia RS -14 2.0 TSI DSG

S8k-80

Noita DQ400E mekatroniikoita korjailee jo muutkin pajat kuin merkkiliike. Hinnat on paljon edullisemmat.

Jlahti

Lainaus käyttäjältä: peped - 30.01.23 - klo:09:10
Koskeeko tämä ongelma GTE:tä vuosimallista riippumatta vai onko jossain kohtaa tullut uudempaa DSG askia sisuksiin?

Omasta kokemuksesta voin sanoa että 2v sitten vaihdettiin silloiseen GTE passattiin uus laatikko, kun vaihteistoöljyn joukossa oli niin paljon metallia (tuolloin autolla oli ajettu 40k). Tuon jälkeen ajoin 1 vuoden autolla lisää ja mekatroniikka rikki uudesta laatikosta. Joten ei se laatu ole näissä parantunut. Auto on jo myyty eteenpäin ja VAG:neita ei tähän talouteen ihan heti ei tule.

mmustaja

Passat GTE:stä korjattiin VMK:lla mekatroniikka. Nopeasti, pari päivää. Ns. Root Cause analyysi (todennäköisesti) osoittaa 12V akkuun. Kilometrejä 165000 vm 2016, DSG öljynvaihdot ja muut huollot ajallaan. Autoa on normaalisti ladattu pihassa joka yö. Jos ajoakku ei riitä on jatkettu bensalla. 12V akku ladataan ajoakusta, kaikki menee em ajotyylillä loistavasti, koska invertteri antaa aina luotettavasti sähköä ajoakusta 12V lataamiseen. Nyt pääsi käymään niin, että auto oli kaupungilla kadun varressa muutaman kerran pidempään, ei latausta, jolloin ajoakku tyhjeni. 12V akku on vanha, varauskyky huono. Niinpä sekin meni lähes nollille. Kaikki mekatroniikka, valot, tuulilasinpyyhkijät, puhaltimet yms yms ottaa sähköt 12V akusta. Kun sen  jännite putoaa, virrat kasvaa, ja mekatroniikkayksikön komponentit pettää. Ei pysty enäää käynnistämään bensakonetta, kun mekatroniikka ei pysty ohjaamaan eniten käytettyä eli K0 kytkintä joka kytkee sähkömoottorin bensamoottoriin. Näin kävi. Eli, 200, 12V akun vaihdolla välttää 2000, mekatroniikkaremontin. Suosittelen.

Tää mekatroniikka hajosi Kehä I:llä ajettaessa bensalla. Sieltä tuli nykimistä ja ensimmäiset ilmoitukset hybridiajo viasta ja vaihteistoviasta. Sitten auto käynnistyi vielä pari kertaa bensalle vaikka ajoakun km 0, mutta ladattuani ajoakun bensakone ei enää suostunut käynnistymään, ja auto raportoi vaihteistoviasta ja hybridiviasta. Testiajoin tuota pienen lenkin sähköllä, mutta se heitti taululle niitä vikailmoituksia, etten uskaltanut jatkaa.
Lavetilla korjaamolle.

Humoristisinta asiassa on, että Volkkari ei opi. ID-sarjassa on ollut myös ongelmia 12V akun kanssa, joka aiheuttaa mystisiä elektroniikan sekoiluita. Siinä ei tietenkään hajoa vaihteiston mekatroniikka jota ei ole, mutta siinä on julmetusti muuta elektroniikkaa. Ja antureiden sekoilut aiheuttaa tietokoneille toivottomia tilanteita, ilmeisesti. Niinpä systeemit sitten sekoilee, kun vajaajännitteellä toimivat anturit antaa lukemia mitä sattuu.

duke7

^mielenkiintoista. Itse vaihdoin 12V akun äskettäin kun oli sillä ikää jo päälle 6 vuotta ja satunnaisesti herjasi vajaat jännitettä webaston käytön yhteydessä.
Näissähän on sellainen juttu että se 12V akku voi mennä todella heikoksi ja auto vielä toimii koska sillä ei moottoria käynnistetä ja toisaalta sitä ladataan paljon jos autoa ladataan.

Carl0s

On kyllä mielenkiintoista. Tavallaan ihan loogista, kun tossa lootassa laatikon öljynpaine tuotetaan kanssa sähköllä että tuo 12v akun huono kunto voisi aiheuttaa ongelmia. Toisaalta, (ja varmaan samoin se vw:n insinööri sen on ajatellut) DC-DC konvertterissa on juissia 3kw edestä, eli vastaa ~200A perus apulaitehihnalaturia. ,,kkiseltään ei uskoisi että tuota 12v akkua auton ”käynnissä” ollessa (hv kontaktorin ollessa kiinni) tarvitsisi oikeasti mihinkään vaan dc-dc konvertteri jaksaisi pyörittää koko 12v järjestelmää.

Mutta, taidampa silti ensiviikolla hakea motonetistä uuden akun, ihan vaan varuiks

Zaari

Täällä seuraava uhri, vm 2018 ja 118tkm. Samat 3 herjaa ruudussa ja bensalle vaihto ei onnistu. Maanantaina menossa Käyttöautoon tuomiolle. Vastauksen taitaa jo tietää, joten tietääkö kukaan Länsi-Suomesta vaihtoehtoista tekijää remontille?

jaripetteri

Lainaus käyttäjältä: Zaari - 23.03.23 - klo:10:16
Täällä seuraava uhri, vm 2018 ja 118tkm. Samat 3 herjaa ruudussa ja bensalle vaihto ei onnistu. Maanantaina menossa Käyttöautoon tuomiolle. Vastauksen taitaa jo tietää, joten tietääkö kukaan Länsi-Suomesta vaihtoehtoista tekijää remontille?

Kysymys kaikkien huulilla, kuinka vanha 12V akku sulla on?
OBD.fi - eXplore Your Car ---  GTE Variant & e-Golf 100kW
Ex.  TwinDoor TDi, vRS TFSi Combi, TFSi Q SB

tgotj

Lainaus käyttäjältä: Zaari - 23.03.23 - klo:10:16
Täällä seuraava uhri, vm 2018 ja 118tkm. Samat 3 herjaa ruudussa ja bensalle vaihto ei onnistu. Maanantaina menossa Käyttöautoon tuomiolle. Vastauksen taitaa jo tietää, joten tietääkö kukaan Länsi-Suomesta vaihtoehtoista tekijää remontille?

Lainaus käyttäjältä: jaripetteri - 23.03.23 - klo:10:43
Kysymys kaikkien huulilla, kuinka vanha 12V akku sulla on?
Asiaa sen tarkemmin tuntematta väittäisin, että enintään 5v.

Zaari

Jep, alkuperäinen 12V akku. Oli siellä vielä 12,4V satunnaisella mittauksella hiukan ajon jälkeen.

jaripetteri

Lainaus käyttäjältä: tgotj - 23.03.23 - klo:11:48
Asiaa sen tarkemmin tuntematta väittäisin, että enintään 5v.

Eipä näissä juuri 5v kauempaa akut kestä... Omaani vaihdoin 4 vuotiaana. Katotaan kauanko uusi isompi kestää.
OBD.fi - eXplore Your Car ---  GTE Variant & e-Golf 100kW
Ex.  TwinDoor TDi, vRS TFSi Combi, TFSi Q SB

Banned

Mulla on alkuperäinen akku vuodelta 2016. Webastoa käytän ahkeraan ja ajo on lyhyttä pätkäajoa. Säilytän autoa kuitenkin tallissa, joten plussan puolella pysyy ympäri vuoden. Vielä ei ole kertaakaan akkua herjannut, vaikka lisäsin subbarin ja päälle 1000 w vahvistimen konttiin.
Kai tuon voisi ihan varalta vaihtaa jossakin vaiheessa.
Passat GTE

Zaari

Lainaus käyttäjältä: Zaari - 23.03.23 - klo:10:16
Täällä seuraava uhri, vm 2018 ja 118tkm. Samat 3 herjaa ruudussa ja bensalle vaihto ei onnistu. Maanantaina menossa Käyttöautoon tuomiolle. Vastauksen taitaa jo tietää, joten tietääkö kukaan Länsi-Suomesta vaihtoehtoista tekijää remontille?

Diagnoosi tehty ja sieltähän on yllättäen mekatroniikka rikki. Osan hinta 3122 eur ja remontti yhteensä 3880e. Goodwill tehtaalta 0%.
Onko vielä löytynyt muita tekijöitä kuin toi Tuusulassa oleva? Ei riitä akku sinne asti...

Wiiseli

Näistä mekatroniikan porsimisista pitäs tehä joukkokanne. Eihän tällaisessa ole mitään tolkkua. Jossain muualla okis jo vireillä!🤬
PASSAT GTE VM. 2020

SNG

Lainaus käyttäjältä: Zaari - 27.03.23 - klo:11:13
Diagnoosi tehty ja sieltähän on yllättäen mekatroniikka rikki. Osan hinta 3122 eur ja remontti yhteensä 3880e. Goodwill tehtaalta 0%.
Onko vielä löytynyt muita tekijöitä kuin toi Tuusulassa oleva? Ei riitä akku sinne asti...

https://www.mectronic.fi/

ZimKork

Lainaus käyttäjältä: Banned - 24.03.23 - klo:07:57
Mulla on alkuperäinen akku vuodelta 2016.

...

Vielä ei ole kertaakaan akkua herjannu

Sehän näissä onkin ongelma että herja tulee, jos edes tulee, aivan liian myöhään. Polttisautoissa 12V akkua käytetään joka startissa moottorin käynnistykseen ja käyttäjä alkaa huomata akun heikkenemisen jo hyvissäajoin ihan siitä miten starttaus sujuu. Mutta, koska näissä hybrideissä sitä akkua ei käytetä moottorin starttaukseen, mitään ensioireita siitä ei huomaa. Lisäksi, joka ikinen kerta kun lataat autoa, eli about päivittäin, myös 12V akku latautuu täyteen, joten aina liikkeelle lähtiessä se on "niin täysi kuin voi". Joten saatat ajaa elämänsä loppuillaan olevalla akulla aivan tietämättömänä siitä, ja ensimmäinen oire mikä tulee onkin se että se akku on niin täysin lopussa ettei ota virtaa enää vastaan.

Tähän vielä lisäksi se tieto että DSG mekatroniikka ja sen pumppu toimii nimenomaan 12V akun voimin, niin akun kyykähtäminen saattaa hyvinkin olla syy, tai ainakin osasyy näihin kalliisiin vaihteistoremppoihin. Joten 12V akun tuoreena pitäminen voi olla viisas ennakoiva teko lompakonkin kannalta.

Banned

Lainaus käyttäjältä: ZimKork - 27.03.23 - klo:20:18
Sehän näissä onkin ongelma että herja tulee, jos edes tulee, aivan liian myöhään. Polttisautoissa 12V akkua käytetään joka startissa moottorin käynnistykseen ja käyttäjä alkaa huomata akun heikkenemisen jo hyvissäajoin ihan siitä miten starttaus sujuu. Mutta, koska näissä hybrideissä sitä akkua ei käytetä moottorin starttaukseen, mitään ensioireita siitä ei huomaa. Lisäksi, joka ikinen kerta kun lataat autoa, eli about päivittäin, myös 12V akku latautuu täyteen, joten aina liikkeelle lähtiessä se on "niin täysi kuin voi". Joten saatat ajaa elämänsä loppuillaan olevalla akulla aivan tietämättömänä siitä, ja ensimmäinen oire mikä tulee onkin se että se akku on niin täysin lopussa ettei ota virtaa enää vastaan.

Tähän vielä lisäksi se tieto että DSG mekatroniikka ja sen pumppu toimii nimenomaan 12V akun voimin, niin akun kyykähtäminen saattaa hyvinkin olla syy, tai ainakin osasyy näihin kalliisiin vaihteistoremppoihin. Joten 12V akun tuoreena pitäminen voi olla viisas ennakoiva teko lompakonkin kannalta.
Totta 100%.
Passat GTE

Zaari

Juuri näin. Moni käyttää myös paljon webastoa esilämmittämiseen ettei tarvitse akkua käyttää lämmitykseen.

Mulla ei ole vieläkään tullut yhtään herjaa 12V akun tilasta, vaikka mekatroniikka meni jo.

eranta

Lainaus käyttäjältä: ZimKork - 27.03.23 - klo:20:18
Sehän näissä onkin ongelma että herja tulee, jos edes tulee, aivan liian myöhään. Polttisautoissa 12V akkua käytetään joka startissa moottorin käynnistykseen ja käyttäjä alkaa huomata akun heikkenemisen jo hyvissäajoin ihan siitä miten starttaus sujuu. Mutta, koska näissä hybrideissä sitä akkua ei käytetä moottorin starttaukseen, mitään ensioireita siitä ei huomaa. Lisäksi, joka ikinen kerta kun lataat autoa, eli about päivittäin, myös 12V akku latautuu täyteen, joten aina liikkeelle lähtiessä se on "niin täysi kuin voi". Joten saatat ajaa elämänsä loppuillaan olevalla akulla aivan tietämättömänä siitä, ja ensimmäinen oire mikä tulee onkin se että se akku on niin täysin lopussa ettei ota virtaa enää vastaan.

Tähän vielä lisäksi se tieto että DSG mekatroniikka ja sen pumppu toimii nimenomaan 12V akun voimin, niin akun kyykähtäminen saattaa hyvinkin olla syy, tai ainakin osasyy näihin kalliisiin vaihteistoremppoihin. Joten 12V akun tuoreena pitäminen voi olla viisas ennakoiva teko lompakonkin kannalta.

--> 12v akun vaihto huolto-ohjelmaan 3 vuoden välein.
VAGgineesta luovuttu, samalla saatu vapaa-aika takas!

jaripetteri

Lainaus käyttäjältä: eranta - 28.03.23 - klo:09:01
--> 12v akun vaihto huolto-ohjelmaan 3 vuoden välein.

2019 e-Golf alkoi nelivuotiaana ilmoittelemaan akun vaihdosta, tuo on minusta ihan aikaperustainen ilmoitus. En tiedä onko uudemmissa GTE:ssä sama.
OBD.fi - eXplore Your Car ---  GTE Variant & e-Golf 100kW
Ex.  TwinDoor TDi, vRS TFSi Combi, TFSi Q SB

Ari_

Mihin kannattais Tampereella viedä mahdollinen vaihteistovikainen Passat GTE?

Kesken ajon tuli ”vaihteistovika” ”vika hybridijärjestelmässä” ”tehoja rajoitettu”

Käynnistyksen jälkeen toimii normaalisti, mutta keltainen moottorin vikavalo jäi palamaan

Toimii myös bensalla normaalisti.

Voiko olla mekatroniikka rikki, vai joku muu vika?

Tippi

Lainaus käyttäjältä: Ari_ - 20.05.23 - klo:20:40
Mihin kannattais Tampereella viedä mahdollinen vaihteistovikainen Passat GTE?

Kesken ajon tuli ”vaihteistovika” ”vika hybridijärjestelmässä” ”tehoja rajoitettu”

Käynnistyksen jälkeen toimii normaalisti, mutta keltainen moottorin vikavalo jäi palamaan

Toimii myös bensalla normaalisti.

Voiko olla mekatroniikka rikki, vai joku muu vika?

Oireet ainakin kuulostaa täysin samalta mitä itsellä oli kun mekatroniikka hajos

Nahjus

Uusi mekatroniikan uhri ilmoittautuu + paljon pahempaa vielä tämän lisäksi. Kyseessä Passat GTE 2017vm ostettu vuosi sitten Kamuxilta lisäturvana Kamux plus.

Yllättäen kesken ajon perinteiset vikavalot, bensamoottorista tehot pois ja matka jatkunut sähkömoottorilla. K-Autolla diagnoosi vaihteistopaineiden ohjainlaite mekatroniikka viallinen ja vaihtoon, hinta 4300,. Kamux korvasi tuosta 3900, lisäturvan puitteissa, joten ei mikään iso shokki itselle. K-Autolta hain auton ja ajoin suoraan ostamaan uudet kesärenkaat ja vanteet auton alle. Tästä matka jatkui kotiin eli noin 5km olin kerennyt K-Autolta ajamaan yhteensä, kun samat vikavalot ja oireet ilmaantuu. Ei muutakin sähköakulla takasin K-Autolle. K-Autolla olivat ihmeissään. Pyysin tarkistamaan 12V akun, jota eivät olleet tarkistaneet aikaisemmin. Muutaman päivän päästä soittivat, että 12V akussa ei vikaa, mutta nyt olisi tilanne, että koko vaihteisto ja sähkömoottori vaihtoon. Hintaa osille reilu 12000, + neljän päivän työ. Kertoivat ettei koskaan ole vielä vastaavaa vikaa tullut heillä Passatin GTE:ssä vastaan.

Mietiskelin, että onko kellään tapahtunut samaa? Ja jotenkin haiskahtaa, että yleinen vika mekatroniikassa, joka korjattiin, muuttui yhtäkkiä huomattavaksi pahemmaksi, kun yleensä porukalla on riittänyt tuo mekatroniikan vaihto. Onko K-Autolla kesäsijaiset tehnyt virheen tai jotain muuten tehty väärin? En tiedä, mitä tässä pitäis tehdä, kun Kamuxin lisäturva saattaa laskea tuon samaksi viaksi eklä muutenkaan korvaa yli 3900, per vika. Kyllä hieman meinaa huumori loppua kesken.

Jlahti

Omassa GTE:ssä vaihdettiin myös koko vaihdelaatikko ja siihen liittyvät osat (mukana myös siis uusi mekatroniikka). Tämän jälkeen meni 1,5v kun mekatroniikka meni uudestaan rikki, onneksi kaikki nämä menivät takuun piiriin, mutta ei jäänyt näistä GTE:stä hyvää kuvaa. Auton vaihdoin tuon jälkeen ja uusi auto ei ollut enää VAG konsernin autoja.

rawpower

Lainaus käyttäjältä: Jlahti - 24.05.23 - klo:09:25
Omassa GTE:ssä vaihdettiin myös koko vaihdelaatikko ja siihen liittyvät osat (mukana myös siis uusi mekatroniikka). Tämän jälkeen meni 1,5v kun mekatroniikka meni uudestaan rikki, onneksi kaikki nämä menivät takuun piiriin, mutta ei jäänyt näistä GTE:stä hyvää kuvaa. Auton vaihdoin tuon jälkeen ja uusi auto ei ollut enää VAG konsernin autoja.

Huhhuh aikamoisia pommeja nämä on kyllä, jos mustapekka jää käteen. Ilmeisesti alle 2v vanhana nämä viat kohtasit kun sait takuuseen? Paljonko kilometreja?

Nahjuksella kuulostaisi olevan aika ikävä tilanne. Mistä repiä noin 15k, korjauksiin? Ja vaikka tästä saisi kamux + tuon 3900 niin silti jää iso potti itelle. Onkohan tuossa mahdollisesti käynyt joku asennusvika yms? Tämän näyttö toteen on kyllä vaikeaa.

Paljonko Nahjuksen GTE:llä kilsoja? huoltohistoria? Voisiko kysyä tehtaalta goodwilliä?

m4x1mu5

On kyllä case nahjuksella, ensin pitäisi selvittää mikä autosta meni rikki joka hajoitti koko auton jotta voidaan katsoa johtuiko tämä huollon tupeloinnista.

Tämän pitäisi tehdä joku muu kuin auton aiemmin korjannut nyrkkipaja. t

Toi 12k, kuulostaa siltä että itse alkaisin vara-laatikkoa etsimään muualta, varalaatikon näyttää saavan reiluun 2k,...
Passat B8 GTE -16
Passat 3C 2.0 TDI -10

Enhancer

Lainaus käyttäjältä: m4x1mu5 - 24.05.23 - klo:12:20
On kyllä case nahjuksella, ensin pitäisi selvittää mikä autosta meni rikki joka hajoitti koko auton jotta voidaan katsoa johtuiko tämä huollon tupeloinnista.

Tämän pitäisi tehdä joku muu kuin auton aiemmin korjannut nyrkkipaja. t

Toi 12k, kuulostaa siltä että itse alkaisin vara-laatikkoa etsimään muualta, varalaatikon näyttää saavan reiluun 2k,...
Itse ei tässä tuoreeltaan tehdyn autokaupan tapauksessa kyllä tehdä mitään. Kamux hoitaa auton kuntoon, lisäturva korvaa mitä korvaa ja myyjä loput. Tuotteessa on virhe, asiakas ei tätä casea maksa.
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

Jlahti

Lainaus käyttäjältä: rawpower - 24.05.23 - klo:10:22
Huhhuh aikamoisia pommeja nämä on kyllä, jos mustapekka jää käteen. Ilmeisesti alle 2v vanhana nämä viat kohtasit kun sait takuuseen? Paljonko kilometreja?

Nahjuksella kuulostaisi olevan aika ikävä tilanne. Mistä repiä noin 15k, korjauksiin? Ja vaikka tästä saisi kamux + tuon 3900 niin silti jää iso potti itelle. Onkohan tuossa mahdollisesti käynyt joku asennusvika yms? Tämän näyttö toteen on kyllä vaikeaa.

Paljonko Nahjuksen GTE:llä kilsoja? huoltohistoria? Voisiko kysyä tehtaalta goodwilliä?

Siis auton ostin käytettynä myös Ruotsin tuontina (auto oli vuosilukua 2016). Kun autolla oli ajettu 40k meni tuo laatikko. Tehdas tuli minulla aikanaan vastaan ja minun kulut oli tyyliin 100,. Mutta juuri näin yli 10k, oli uusi laatikko ja sitten kun olin taasen vuoden ajellut porisi tuo makatroniikka (tämä meni vielä laatikonvaihto takuuseen),niin tämän takia laitoin auton myyntiin koska seuraavaksi olisi itse joutunut jo rupeamaan näitä makselemaan, niin kiitos ei.

Nahjus

Minun GTE 145tkm ajettu ja täydellinen huoltohistoria, ei uusi enää, mutta ei nyt täysin ikäloppu. Tosiaan mietin tuota K-Auton virhettä, että aika vaikea löytää näyttöä, mutta heidän mekatroniikan vaihdon jälkeen tilanne periaatteessa paheni. Voineeko sitten tähän jotenkin vedota ja ottaa yhteyttä kuluttajaneuvottelukuntaan. Kamuxiin nyt otettu yhteyttä ensisijaisesti ja kysytty minkälaista vastaantuloa heiltä olisi tarjolla ja tarjoavatko vain tuon 3900, tässäkin tapauksessa. Sen jälkeen vielä yhteys kuluttajaneuvottelukuntaan ja tiedustelen voiko K-Autolta vaatia nyt takuuna tämän korjausta ja maksamista tai myyjän korkeampaa vastaan tuloa.

Tämän opetuksen jälkeen ei kyllä enää VAGgilaisiin tarvitse koskea vaikka Passat kohtuullinen auto muuten olikin.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy