Diesel on nyt Suomen suurin vientituote."Dieselpolttoaineet nousivat viime vuonna selkeästi Suomen suurimmaksi vientituotteeksi ohi päällystetyn paperin. Dieselviennin arvo kohosi 19 prosenttia 4,5 miljardiin euroon."https://www.kauppalehti.fi/uutiset/diesel-on-nyt-suomen-suurin-vientituote/iCEsJvae
Samalla kun dieseliä parjataan, tuottaa se hyvinvointia taloudellisessa mielessä maallemme.
Tämänhän on loistavaa. Vietäsiin vaan kaikki dieseli maasta pois tuottamaan hiukkasia ja typen oksideja muualle
Tässä pitäsi huomioida samansuuntainen 'eettisyys' kun asekaupassa.. dieseliä ei myydä sellaisiin maihin jossa autokanta on vielä vanhempi kuin Suomessa ja näin poltettaisiin Suomeakin saastuttavammin.. tälläisiä maita ei tosin kovin montaa ole.
Tuota hybridien CO päästömääritystä ihmettelin, nytpä tuokin hieman tiukkenee. Uusi WLTP vaatii 50 ajomatkaa akuilla.
Vaatii isommat akut =>- lisää massaa- kasvattaa kulutusta pitkällä matkalla- nostaa hintaa- pienentää tiloja
Yksi oleellinen asia on kantavuuden huomattava pienentyminen sähköautoissa.
Samoin joissakin malleissa vetokoukku on no-go jos oikein muistan.
Trafin sivuilla on rajoitus:•B-luokan ajoneuvoon voidaan kytkeä myös perävaunu, jonka kokonaismassa on yli 750 kg. Tällöin yhdistelmän kokonaismassa voi kuitenkin olla korkeintaan 3 500 kg.Mikäli Tesla painaa 2250....2450 kg omapaino ja kuormaa on esim. 400 kg jää jarrullisen perävaunun painoksi 650...850 kg. Tämä on voimassa mikäli on B-kortti.Isomman kärryn saa rekisteröimällä Teslan kuorma-autoksi. Tällöin tarvitaan BE-kortti.Taidan olla väärässä kuten yleensä. Mikäli katsotte Tekla-myyjien ilmoituksia on yleensä auton oma paino ja kokonaispainotiedot jätetty pois.
Isomman kärryn saa rekisteröimällä Teslan kuorma-autoksi. Tällöin tarvitaan BE-kortti.
BE-kortilla saa vetää peräkärryä (jarruton tai jarrullinen, ihan sama) ja silloin on noudatettava vain auton ja kärryn rekisteriotteisiin merkittyjä massoja, kumpi tulee ensin vastaan.
Lisätään tähän vielä että läheskään aina auton rek.otteessa auton kok.massa + vedettävän jarrullisen kok.massa ei ole sama kuin sallitun yhdistelmän kok.massa. Eli autolla saa esim. tyhjänä vetää 1800kg, mutta jos autossa on esim. 300kg tavaraa jo kyydissä, ei sillä saakaan vetää enää kuin 1500kg ettei yhdistemän kok.massa ylittyisi. Oman tämänhetkisen autoni tapauksessa nuo ovat kyllä yhtäsuuret, joten voin lastata auton täyteen ja yhä nyppiä sillä täydet 1800kg, mutta tosiaan aika monessa ex. autossani tämä ei olisi ollut mahdollista
Uusi päästömittaus tuo ongelmia – BMW joutuu keskeyttämään 7-sarjan bensakoneisten mallien myynnin Euroopassa vuodeksi.Autojen luokitteleminen uuden WLTP-syklin mukaisiksi on tuottanut päänvaivaa jo monelle valmistajalle. Esimerkiksi BMW joutuu ottamaan M3:n tuotannosta jo tulevana kesänä hyvissä ajoin ennen uutta mallia, koska bensamoottorin hiukkaspäästöjä kontrolloivan suodattimen asentaminen olisi liian hankalaa ja kallista nykyversioon.Dieselversiot jatkavat sen sijaan tuotannossa entiseen malliin, koska ne läpäisevät nykyisellään uudetkin päästönormit.
Varhaisissa testeissä yksinkertaiseksi ja halvaksi kehutun ACCT-järjestelmän prototyyppi istutettiin dieselkäyttöiseen Skodaan. Euro 6 -luokituksen täyttävä AdBlue-järjestelmä nappasi 60 prosenttia haitallisista päästöistä, kun taas ACCT, jota ei oltu edes kalibroitu kyseiseen Skodaan, poisti typenoksideista aiemmin mainitut 98 prosenttia.
Vaikka monet täällä edelleen tätä kuolemaa viljelevät ja ovat aivan varmoja että kehitys ei ole enää mahdollista niin silti älykkäät ihmiset keksivät parempia ratkaisuja kerta toisensa jälkeen..
Tulipa luettua HS:n linkkaama lähdekin. Zone 3:n pääsisi vain sähköautot ja EU6-kaasuautot. Eli jos tuo on noin silloin ei ydinkeskustaan olisi asiaa edes EU6-dieselillä eikä bensalla. Sitä onko sähköhybridi sähköauto tuossa luokittelussa, jaa-a ei käy ilmi.