Dieselin aika on ohi

Aloittaja Raimo247, 15.03.17 - klo:17:54

« edellinen - seuraava »

vasara

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 01.10.17 - klo:15:10
Mikä siinä on ylivoimasta?
...
En keksinyt dieselistä muuta mikä olisi ylivoimaista.
Pienemmissä autoissa ei mitään ylivoimaista, mutta kun auton massa kasvaa vaikkapa vähänkin isompaan maasturiluokkaan, niin dieselin vääntö (jo normiajossa käytettävillä pienillä kierroksilla) antaa mukavuutta ja polttoainetalous parempi.

vwmies

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 01.10.17 - klo:16:10
Lisäksi se dieselin suurempi vääntö kampiakselilla vaatii lujemman kytkimen ja vaihteiston, joten sekin kääntyy haitaksi.

Onneksi sähköautossa ei ole momentti-  eikä askiongelmaa .... vääntö on heti lähdön jälkeen 100% ja kytkinkin on on on .. missä ? ? ?   ;) :D ;D
Yritetään pärjätä.

Pihistelijä

Tässä vielä vertailu nykyaikaisen bensan ja nykyaikaisen dieselin välillä. Autona Seat Leon 1.0 TSI ja 1.6 TDI. Molemmat moottorit ovat saaneet suitsutusta autotoimittajilta, joten vertailu on reilu.



Dieselin raskaampi massa saa suorituskyvyn heikommaksi. CO2 päästötkin menevät bensalle. TSI 102 g/km ja TDI 108 g/km.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

Rauta7

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 01.10.17 - klo:15:10
Mikä siinä on ylivoimasta? Usean dieselin jälkeen minulla on ensimmäinen bensa. Minun mielestä nykyaikainen diesel ei tarjoa mitään ylivoimasta nykyaikaiseen bensaan nähden. No, ehkä kolaritilanteessa vaikeammin syttyvä polttoaine. Ahdetulla bensalla saa kaikki ahdetun dieselin hyvät puolet mutta ei yhtään heikkoutta.

Bensa:
+ hiljaisempi käyntiääni (etenkin kylmänä)
+ laajempi käyntialue
+ kevyempi
+ edullisempi tekniikka
+ edullisemmat huollot
+ uudet bensat hämmästyttävän taloudellisia
+ pienemmät CO2-päästöt => verotus kevyempää
+ siistimpi tankkaus
+ toimintavarma kovissakin pakkasissa. Ei tarvitse huolehtia onko arktista polttoainetta tankissa jne.

Diesel:
+ polttoaine ei syty herkästi kolaritilanteessa

En keksinyt dieselistä muuta mikä olisi ylivoimaista.
Kuten sanonta kuuluu, niin "kauneus on katsojan silmässä". Siis miltä kannalta asioita tarkastellaan.

Dieselien eduksi on edelleen katsottava korkeampi hyötysuhde, korkeampi vääntömomentti ja kokonaisuudessaan kestävämmät (= pitkäikäisemmät ) moottorirakenteet. Hyötysuhde on niin polttoaineen energiatiheyden kuin moottorin rakenteenkin edesauttamaa.
Ei ole mitään järkeä alkaa muuttamaan laivojen, veturien, työkoneiden ja suurten autojen moottoreita bensiinimoottoreiksi. ;)

Bensiinimoottorin tekniikka ei ole välttämättä yhtään halvempaa kuin dieselissä, myöskään huollot eivät ole dieselissä yksiselitteisesti kalliimpia.

Uudet bensat kehittyvät koko ajan, samalla kallistuen ja menettäen näitä pieniä näennäisiä kulutusetujaan.

CO2-päästöt ovat muuten dieseleissä pienemmät - näkyy kyllä g/km-arvoista. Ongelmapäästöinä ovat sen sijaan olleet typen oksidit (NOx).
Verotusperusteet ovat kunkin maan (ja maanosan) itse sorvaamiaan, eivät ole mitään moottorin "paremmuusmittoja".

On aivan yhtä siistiä tankata nykyaikaisesta tankkauspisteestä niin dieseliä kuin bensiiniäkin; ainakin pumppujen tekniikka sen mahdollistaa.

Kyllä dieselitkin toimivat talvella, pitää vain osata varautua talveen - kuten myös bensiinimoottorisienkin kanssa. Dieselien talvikäytettävyyttä ovat kovasti parantaneet kehittyneet lisälämmittimet, kuten Webasto ja Ebespächer. Diesel lisälämmittimensä kanssa on kokonaistaloudellinen käyttökuluiltaan, ts. polttoainekulut pysyvät kurissa / ajosuoritteen tankkausväli on edelleen pisin.

Ps. Sähköautolla on vielä pitkä matka vastaavaan (realistiseen) käyttösuoritteeseen.  ::)

Golfkärry Mk 7.5

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: Rauta7 - 01.10.17 - klo:16:41
CO2-päästöt ovat muuten dieseleissä pienemmät - näkyy kyllä g/km-arvoista.

1. Seat Leon 1.0 TSI (85 kW)
- 4,4 l/100km => 102 g/km

2. Seat Leon 1.6 TDI (85 kW)
- 4,1 l/100 km => 108 g/km

Diesel tuottaa 13% enemmän hiilidioksidia poltettua litraa kohti.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: Rauta7 - 01.10.17 - klo:13:34
Media ja muutkin luulotautisen ajavat "ilmaisella sähköllä" toimivia "saasteettomia ja halpoja" sähköautoja jo ennen kuin ollaan rakennettu edes sähkönjakelun toimivaa infrastruktuuria.

Unohdetaan tahallaan nykyaikaisten dieselien ylivoimaisuus ja edelleen kehittyminen - mikäli niille annetaan mahdollisuudet.  ::)
Va ei sähkönjakeluun ole toimivaa infraa. Missä viidakossa oikein asut?

Dieseleiden ylivoimaisuutta on kyllä hankala nähdä, mutta niiden kehitys taitaa olla enemmänkin historiaa. Jopa Volkkari löi 1.5 TDI:n jäihin ja sijoitti paukut sähköiseen ajamiseen. Volkkarille nuo dieselit ovat vielä toistaiseksi todella iso juttu ja tuo oli aika raju valinta. Monille muille valmistajalle sama valinta on paljon helpompi tehdä, koska dieselit ovat vain pieni osa myynnistä.

vwmies

Uudet suorasuihkubenziinit -  TM talvitestien mukaan tuottavat (ainakin muutamat mallit) huimat pienhiukkaspäästöt, joten jatkossa yhä useampi bensa joudutaan varustamaan hiukkasloukulla. Nämä ovat niitä keuhkoihin syvälle tunkeutuvia ja sinne jääviä haitallisia partikkeleita. Ehkä tämä on enemmän kaupunkien ja Euroopan murhe. :o
Yritetään pärjätä.

Rauta7

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 01.10.17 - klo:16:46
1. Seat Leon 1.0 TSI (85 kW)
- 4,4 l/100km => 102 g/km
2. Seat Leon 1.6 TDI (85 kW)
- 4,1 l/100 km => 108 g/km
Diesel tuottaa 13% enemmän hiilidioksidia poltettua litraa kohti.
Testin paikka:

Kumpaankin Seatiin ( 1.0 TSI ja 1.6 TDI ) kesämökkitavarat ( 200 kg ) tavaratilaan. Etuistuimilla matkustavien herran ja rouvan lisäksi takapenkille molempien naapurien mammat.
Suoritetaan kiihdytyskoe 100 km:n tuntinopeuteen.

Kysymys: kumpi on nopeampi?   ::)
Golfkärry Mk 7.5

Rauta7

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 01.10.17 - klo:17:03
Va ei sähkönjakeluun ole toimivaa infraa. Missä viidakossa oikein asut?

Dieseleiden ylivoimaisuutta on kyllä hankala nähdä, mutta niiden kehitys taitaa olla enemmänkin historiaa. Jopa Volkkari löi 1.5 TDI:n jäihin ja sijoitti paukut sähköiseen ajamiseen. Volkkarille nuo dieselit ovat vielä toistaiseksi todella iso juttu ja tuo oli aika raju valinta. Monille muille valmistajalle sama valinta on paljon helpompi tehdä, koska dieselit ovat vain pieni osa myynnistä.
On oma asiani vaikka asuisin teltassa. Esimerkiksi Teslan akkujen lataus ei ole verrattavissa Moccamasterilla kahvin keittoon.

Ja dieseleitä on valtaosa muualla kuin vain henkilöautoissa - lähes tulkoon kaikissa tavara- ja joukkoliikenneajoneuvoissa ja työkoneissa; jos joku näkee dieselit vain ja kaiken myrkyttäjinä, niin omapahan on rajoittunut näkemyksensä (... ja "tietämisensä").
Golfkärry Mk 7.5

Epes

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 01.10.17 - klo:17:03

Vai ei sähkönjakeluun ole toimivaa infraa. Missä viidakossa oikein asut?


Todennäköisesti Helsingin ydinkeskustassa ilman autopaikkaa asukaspysäköintilupa taskun pohjalla  ;D

-karppa-

Vastahan oli testi missä ajoivat Teslalla Kuopioon ja takaisin. Ei ollut ihan päivänselvä keikka vaikka lähtisikin Tshadista. Jos itse lähden Tshadista, niin jossain Sodankylän kohdalla pitäisi miettiä tankkaamista  ;).
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: Rauta7 - 01.10.17 - klo:17:47
Kumpaankin Seatiin ( 1.0 TSI ja 1.6 TDI ) kesämökkitavarat ( 200 kg ) tavaratilaan. Etuistuimilla matkustavien herran ja rouvan lisäksi takapenkille molempien naapurien mammat.
Suoritetaan kiihdytyskoe 100 km:n tuntinopeuteen.

Kysymys: kumpi on nopeampi?   ::)

Helppo vastata: tietysti TSI. Sen omamassa on pienempi ja molemmissa on saman verran tehoa. Lisäksi TSI:n tehokäyrä on laakeampi kuin TDI:n. Auto kiihtyy teholla - ei kampiakselin väännöllä.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

Pihistelijä

1.0 TSI tehokäyrä on parempi maksimikiihdytykseen. Välin 4500 - 6300 r/min on käytössä 85 kW maksimitehot.


1.6 TDI huipputehon alue on kapeampi.

Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 01.10.17 - klo:18:43
Helppo vastata: tietysti TSI. Sen omamassa on pienempi ja molemmissa on saman verran tehoa. Lisäksi TSI:n tehokäyrä on laakeampi kuin TDI:n. Auto kiihtyy teholla - ei kampiakselin väännöllä.

Jep jep - ja juuri tästä syystähän raskasliikennekin on downsizing-bensoja ... eikun ... ;D Eli raskaan liikenteen moottorivalmistajat ovat typeryksiä, kun kerran suurempiruokaista ja enempi CO2 tuottavia disujaan niihin rekan nuppeihinsa tunkee kun kerran TSI-bensalla pääsisi halvemmalla ja pienemmällä kulutuksella, just just ::)

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

ile

Lainaus käyttäjältä: HiTecci - 01.10.17 - klo:19:40
Jep jep - ja juuri tästä syystähän raskasliikennekin on downsizing-bensoja ... eikun ... ;D Eli raskaan liikenteen moottorivalmistajat ovat typeryksiä, kun kerran suurempiruokaista ja enempi CO2 tuottavia disujaan niihin rekan nuppeihinsa tunkee kun kerran TSI-bensalla pääsisi halvemmalla ja pienemmällä kulutuksella, just just ::)

Jep, täytyy isekin myöntää että vähän ikävä edellistä dieseliä. Paperilla nykyisessä vain 15kw vähemmän, mutta väännössä varmaan lähemmäs 150Nm jäi autokaupoille vaikka auto kevenikin hieman. Sellainen reilu 1l/100 palaa enemmän ja isoin ero maantienopeuksissa ja/tai kuormalla.

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: ile - 01.10.17 - klo:19:59
Jep, täytyy isekin myöntää että vähän ikävä edellistä dieseliä.

Minulla ei ole ikävä. Se nyt on varmaan jo käynyt selväksi useimmille.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

svalkein

Pakko hieman hehkuttaa dieselin puolesta, hain sigun Huihain Ruotsista toissapäivänä (taitaa olla reilu 15 vuotta mennyt kun omistin viimeksi nokivasaran) ja on se vaan jouheva kone maantiellä, ei tarvitse hampaat irvessä ohitella rekkoja kun tuollaisessa pikkukoneessakin on 280 Nm vääntöä, persedyno on tosin tottunut sigun toiseen autoon eli 3-pyttyiseen bensa-Sitikkaan jossa vääntöä huimat 105 Nm joten hiema epäreilu asetelma toisaalta 8)
M-B A250e -22

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: svalkein - 01.10.17 - klo:20:29
Pakko hieman hehkuttaa dieselin puolesta, hain sigun Huihain Ruotsista toissapäivänä (taitaa olla reilu 15 vuotta mennyt kun omistin viimeksi nokivasaran) ja on se vaan jouheva kone maantiellä, ei tarvitse hampaat irvessä ohitella rekkoja kun tuollaisessa pikkukoneessakin on 280 Nm vääntöä

On se bensallakin jouheva ohittaa, jos siinä on turbo. Itse ohittelen monesti isommalla vaihteella vain painamalla kaasun pohjaan. Ja koska on manuaali ei tarvitse pelätä, että vaihtaa pienemmälle. Jouhevaa ja taloudellista.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 01.10.17 - klo:20:38
On se bensallakin jouheva ohittaa, jos siinä on turbo. Itse ohittelen monesti isommalla vaihteella vain painamalla kaasun pohjaan. Ja koska on manuaali ei tarvitse pelätä, että vaihtaa pienemmälle. Jouhevaa ja taloudellista.

Miten minä olen vähän eri mieltä tuosta 1.0TSI:stä ja jouhevasta ohittamisesta  :-X (Toki jos puhutaan vain motarilla ajamisesta). No mielipiteet on kuin ja saa todella painaa kaasun kirjaimellisesti pohjaan.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 01.10.17 - klo:20:52
Miten minä olen vähän eri mieltä tuosta 1.0TSI:stä ja jouhevasta ohittamisesta

On se vähintään yhtä jouhevaa kuin 85 kW dieselillä.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 01.10.17 - klo:20:59
On se vähintään yhtä jouhevaa kuin 85 kW dieselillä.

Mun käsitys jouhevasta on yli tuplasti tehokkaampi dieseli, jonka maksimivääntö on käytössä yli 100km/h nopeudessa 6-vaihteella ja sitä on vajaa 500nm käytössä. Ei tarvitse ohituksissa pykältää, jos ei halua...

Ja menee alle 6 litran 100km.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

V-O

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 01.10.17 - klo:20:38
On se bensallakin jouheva ohittaa
Aivan varmasti on jouheaa, jos sen rekan ohitukseen varaa 2-3 arkipäivää aikaa.

Hawtin

Lainaus käyttäjältä: V-O - 01.10.17 - klo:22:00
Aivan varmasti on jouheaa, jos sen rekan ohitukseen varaa 2-3 arkipäivää aikaa.

Ã,,lkääs nyt diesel-ihmiset mollatko bensamottien ohituskykyjä, ihan kohtuullisesti on useammastakin rekasta ohi päästy eikä ole yhtäkään arkipäivää prosessiin tarvittu;D.
Superb Combi Sportline 2.0 TSI ABT 336 4X4 DSG

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Hawtin - 01.10.17 - klo:22:34
Ã,,lkääs nyt diesel-ihmiset mollatko bensamottien ohituskykyjä, ihan kohtuullisesti on useammastakin rekasta ohi päästy eikä ole yhtäkään arkipäivää prosessiin tarvittu;D.

En minä mollakkaan, kyllä noita oikeita bensamoottoreitakin löytyy ja kyllä meidänkin kakkosauto on bensa ja tietää, että siinä on myös kolmosvaihde, jos pitää lähteä ohi...
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Patomursu

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 01.10.17 - klo:16:29
Tässä vielä vertailu nykyaikaisen bensan ja nykyaikaisen dieselin välillä. Autona Seat Leon 1.0 TSI ja 1.6 TDI. Molemmat moottorit ovat saaneet suitsutusta autotoimittajilta, joten vertailu on reilu.



Dieselin raskaampi massa saa suorituskyvyn heikommaksi. CO2 päästötkin menevät bensalle. TSI 102 g/km ja TDI 108 g/km.

Teeppäs vertailu autolla jolla perheellinenkin selviää, isolla farkulla tai maasturilla. 2 litran koneella ja myös vertailu 3 litran koska silloin ajamisesta tulee vielä mukavempaa. nyt joudut ottamaan vertailuun valitettavasti muun kuin seat leonin  ;)
Kahta en vaihda, merkkiä ja vaihdetta.

belkin67

Tämä ketjuhan on oikea "viherhipstereiden" temmellyskenttä... :) mutta jatkakaa vain, ei se multa ole pois...
PS. joo ostan heti Teslan kun saan sen 20 Kâ,¬:llä, mutta taitaa mennä joku vuosi vielä... siihen saakka pitää jatkaa dieselillä saastuttamista, kun ei köhällä ole varaa leipoa uusia autoja joka vuosi tai edes joka 5 vuosi, onneksi aika vähän saastutan esim. jenkki lavautoilla ajaviin verrattuna...

teräksenharmaa

#596
Lainaus käyttäjältä: V-O - 01.10.17 - klo:22:00
Aivan varmasti on jouheaa, jos sen rekan ohitukseen varaa 2-3 arkipäivää aikaa.
Tässä verrokkiparissa diesel on se, joka tarvitsee enemmän aikaa ohitukseen.
http://docplayer.org/11714482-Vergleichstest-vw-golf-1-0-tsi-1-2-tsi-und-1-6-tdi.html

Lainaus käyttäjältä: HiTecci - 01.10.17 - klo:19:40
Jep jep - ja juuri tästä syystähän raskasliikennekin on downsizing-bensoja ... eikun ... ;D Eli raskaan liikenteen moottorivalmistajat ovat typeryksiä, kun kerran suurempiruokaista ja enempi CO2 tuottavia disujaan niihin rekan nuppeihinsa tunkee kun kerran TSI-bensalla pääsisi halvemmalla ja pienemmällä kulutuksella, just just ::)

Jos nyt pysytään hekilöautoissa, niin paljonko Pihistelijää pienemmin CO2-päästöin sinä ajat dieselilläsi?

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 02.10.17 - klo:00:50
Jos nyt pysytään hekilöautoissa, niin paljonko Pihistelijää pienemmin CO2-päästöin sinä ajat dieselilläsi?

Jos klikkaa allekirjoitukseni kulutuslukemaa, pääsee kulutusseurantaan. Keskikulutus on nyt 4,06 litraa, mikä vastaa 95 g/km. Pienin tankillinen on vienyt 3,77 litraa, mikä vastaisi 89 grammaa.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

vasara

^Seat Leon auton kokoluokassa dieselillä ei saavuteta pienempää kulutusta.. tämä nyt tainnut tulla selväksi :)
Jos taas verrataan vaikkapa Spritmonitorista E-sarjan mersuja saman kokoluokan diesel ja bensakoneilla, niin dieselin kulutus ja päästöt huomattavasti pienemmät.

Samoin painavampien autojen kokoluokassa dieselin parempi vääntö pienemmillä moottorin kierroksilla antaa mukavuusetua.. autoa ei tarvitse vinguttaa isoilla kierroksilla, jotta saadaan sopiva (dieseliä vastaava) 'liikkuvuus' normi kaupunkiajossa. Plugin- hybridien sähköavut & lisävääntö korjaa tämänkin (vaikkapa Volvo xc60 T8), mutta ne maksaa vielä suht paljon ja tarjonta ohkasta.

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 02.10.17 - klo:00:50
Jos nyt pysytään hekilöautoissa, niin paljonko Pihistelijää pienemmin CO2-päästöin sinä ajat dieselilläsi?

Pistäppäs "Pihistelijän" persuuksiin ensin tuo 1700kg kok.masainen as.vaunumme ja kysy sen jälkeen uudelleen ;D Kyllä, nykyisellä autollani hinaan tuota as.vaunuakin ihan mielelläni, ajaminen kun onnistuu tuskattomasti myös ylämäkiin @80km/h, ilman että polttoaineen kulutuskaan ampuu ihan järjettömyyksiin. Toki jos se ei rahasta olisi kiinni, kotipihassa seisoisi lisäksi joku sähkökikotin jolla hoidettaisiin arkiajelut, vaan kun ei sitä meikäläinenkään ole kultalusikka suussaan syntynyt, niin yhdellä autolla sitä on tässäkin taloudessa vaan pärjättävä ja siihen ainokaiseenkaan ei ole ihan määrättömästi rahaa investoitavaksi 8)

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy