Dieselin aika on ohi

Aloittaja Raimo247, 15.03.17 - klo:17:54

« edellinen - seuraava »

Pihistelijä

Ero on selvä uuden Octavian ja Leonin suhteen varsinkin niskavauriossa.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 29.09.17 - klo:21:51
Ero on selvä uuden Octavian ja Leonin suhteen varsinkin niskavauriossa.

Testit on testejä ja kun todellisuudessa kolahtaa, niin väitän että massallakin on merkitystä. Oletko muuten montakin kertaa kolaroinut autolla?
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 29.09.17 - klo:21:50
Missä se huikea ero on (Viiden tähden autoja)?

En puhunut mistään huikeasta erosta. Sanoin vain, että uudet edullisemmat ovat turvallisempia. Kolarissa voi olla pienestä kiinni pysyvän vamman vs. täydellisen toipumisen välillä.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 29.09.17 - klo:21:53
Testit on testejä ja kun todellisuudessa kolahtaa, niin väitän että massallakin on merkitystä. Oletko muuten montakin kertaa kolaroinut autolla?

Vanha iso vs uusi pieni:
https://www.youtube.com/watch?v=Fn53MGa1v_o

Massasta ei ole juuri apua. Tässäkin tapauksessa vanha oli 50% raskaampi. Paljon enemmän mitä Superb vs Octavia. Uudessa autossa törmäysenergia sitoutuu hyvin keulan muutoksiin. Keula suoraan sanoen leviää kuolettaen törmäysenergian, mutta matkustamo pysyy koossa.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 29.09.17 - klo:22:13
Vanha iso vs uusi pieni:
https://www.youtube.com/watch?v=Fn53MGa1v_o

Massasta ei ole juuri apua. Tässäkin tapauksessa vanha oli 50% raskaampi. Paljon enemmän mitä Superb vs Octavia. Uudessa autossa törmäysenergia sitoutuu hyvin keulan muutoksiin. Keula suoraan sanoen leviää kuolettaen törmäysenergian, mutta matkustamo pysyy koossa.

Menee niin ohi tästä aiheesta. Ratkaiseva tekijä on suurlujuusteräs jota toisessa on ja toisessa ei tuolla videolla. Edelleen toiset ajaa sillä koirankopilla ja maitopurkin "kokoisella" moottorilla. Toiset taas autolla missä on moottori ja niissä on myös tilaa. Se tästä aiheesta.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

sambolo

Lainaus käyttäjältä: tet - 29.09.17 - klo:21:31
Sinänsähän tämä ei liity asiaan mitenkään - uusi auto maksaa paljon ja vanha vähän, osti ne sitten käteisellä tai lainarahalla. Mutta kyllä, itsekin olen ihmetellyt samaa. Moni ei onnistu säästämään, mutta otettuaan velkaa pystyy maksamaan sen velan korkoineen. Jälkimmäiseen kuitenkin kuluu enemmän rahaa, joten kaiken järjen mukaan sen ensimmäisen vaihtoehdon olisi pitänyt onnistua helpommin.

No jos sen auton tarvii esimerkiksi nyt eikä viiden vuoden päästä kun on säästöt siihen? Vai pitäiskö kenties pystyä säästämään saman verran samaa aikaa kun lyhentää nykyisestä autosta lainaa, vai oisko se säästäminen pitäny aloittaa 5 vuotta ennen kun sai kortin kun autot ei edes kiinnostanut ja mistä rahoista? Kaikilla ei ole ollut sitä vanhempien antamaa alkupääomaa.
Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: sambolo - 30.09.17 - klo:01:50
No jos sen auton tarvii esimerkiksi nyt eikä viiden vuoden päästä kun on säästöt siihen? Vai pitäiskö kenties pystyä säästämään saman verran samaa aikaa kun lyhentää nykyisestä autosta lainaa, vai oisko se säästäminen pitäny aloittaa 5 vuotta ennen kun sai kortin kun autot ei edes kiinnostanut ja mistä rahoista? Kaikilla ei ole ollut sitä vanhempien antamaa alkupääomaa.

Tai jos ajelee niillä käytetyillä autoilla minkä saa silloisella käteismäärällä ostettua ja säästää samalla pääomaa sitä uutta parempaa autoa varten?

Toki nykyään on mentaliteetti: Kaikki mulle nyt heti. Ja kun kuuntelee mainosrahoitteista radiota rupeaa jossakin vaiheessa oikeasti vituttamaan nuo kaiken maailman pikavippimainokset.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: sambolo - 30.09.17 - klo:01:50
Vai pitäiskö kenties pystyä säästämään saman verran samaa aikaa kun lyhentää nykyisestä autosta lainaa, vai oisko se säästäminen pitäny aloittaa 5 vuotta ennen kun sai kortin kun autot ei edes kiinnostanut ja mistä rahoista?

No itse olen nyt aikani noiden useamman vuoden käytettyjen parissa puuhastelleena siirtynyt nyt hieman uudempaan kalustoon => suunnitelma on maksaa pätkä aikanaan pois ja jatkaa sitä "osaria" sitten toiselle tilille jemmaan säästöön ja näin kun nykyinen auto saavuttaa takarajana pitämäni 10v iän, on tuolle tilille kertynyt jo riittävä summa sen seuraavan uuden hankintaan, eikä mene talous sekaisin autoilun kulujen pysyessä vakiona. Ja sen seuraavan uuden auton kohdalla voikin sitten jo hieman relata kun sitä pätkää ei ole pohjalla => jo 5v päästä on taas sen seuraavan auton rahat kasassa. Tai sitten kerätään tuota pottia yhä siltikin sinne 10v saakka sijoittaen tuo "ylimääräinen" 5v säästö jonnekin tuottavaan 8)

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

sakal83

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 30.09.17 - klo:08:03
Tai jos ajelee niillä käytetyillä autoilla minkä saa silloisella käteismäärällä ostettua ja säästää samalla pääomaa sitä uutta parempaa autoa varten?

Toki nykyään on mentaliteetti: Kaikki mulle nyt heti. Ja kun kuuntelee mainosrahoitteista radiota rupeaa jossakin vaiheessa oikeasti vituttamaan nuo kaiken maailman pikavippimainokset.
Siinä saattaa käydä niinkin, että siihen käytettyyn uppoaa korjauskuluina enempi rahaa, mitä rahoituksen kulut ovat.
En jaksa uskoa, että kukaan kuitenkaan rahoittaa autoa pikavippien lainaehdoilla ;)
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

-karppa-

Ei kannata ostaa sitä vag:sta, niin ei mene. Auton ajaminen liikkeestä ulos maksaa melkein ihan käyttökelpoisen auton verran.

Lainaan hyvää tuttua: Jos ajattelisi järjellä, niin ajaisi 90-luvun lopun corollalla, jotka ovat maailman lopun vehkeitä ja korjaaminen puoli-ilmaista.
https://www.nettiauto.com/toyota/corolla/8991804

Taisipa joku pikavippifirma ihan mainostaa, sitä 400 euron auto ostosta, joka oli "kaverin" paras ostos.

Ja miksiköhän nuo halvat autot halutaan oikeasti romuttaa? Olisiko syy siinä, että Suomalaiset eivät kovin helpolla halua luopua noista luotettavista vanhemmista autoista joiden korjaaminen maksaa kymppejä, kun taas uusien autojen pelkkä vikakoodienluku maksaa korjaamolla enemmän...

Ai niin mun halvin/paras auto on ollut 2.0TD primera. VAjaa kolme vuotta yli 70tkm ja korjaus/katsastus/rengaskulut yhteensä alle 600 euroa. Autosta sain enemmän mitä maksoin ja mittarissa oli 490tkm, kun myin ja pari vuotta sen jälkeen oli myynnissä 570tkm ajettuna. Joten jos joku selittää ettei pysty säästämään samalla, niin kannattaa katsoa peiliin.

Lainaus käyttäjältä: sakal83 - 30.09.17 - klo:08:35
Siinä saattaa käydä niinkin, että siihen käytettyyn uppoaa korjauskuluina enempi rahaa, mitä rahoituksen kulut ovat.
En jaksa uskoa, että kukaan kuitenkaan rahoittaa autoa pikavippien lainaehdoilla ;)
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Hidalgo

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 30.09.17 - klo:08:03
Tai jos ajelee niillä käytetyillä autoilla minkä saa silloisella käteismäärällä ostettua ja säästää samalla pääomaa sitä uutta parempaa autoa varten?

Toki nykyään on mentaliteetti: Kaikki mulle nyt heti. Ja kun kuuntelee mainosrahoitteista radiota rupeaa jossakin vaiheessa oikeasti vituttamaan nuo kaiken maailman pikavippimainokset.
Nykyisellä korkotasolla ei ole mitään järkeä ostaa autoa käteisellä. Kyllä se raha kannattaa sijoittaa ennemmin. Pikavippejä nyt tietenkään ei kannata ottaa missään tilanteessa.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Hidalgo - 30.09.17 - klo:09:00
Nykyisellä korkotasolla ei ole mitään järkeä ostaa autoa käteisellä. Kyllä se raha kannattaa sijoittaa ennemmin. Pikavippejä nyt tietenkään ei kannata ottaa missään tilanteessa.

Ai meinaatko, että autoa tarvitsevan kannattaa sijoittaa se 1000-2000 euroa ennemmin, kuin ostaa auto jolla käydä töissä  ;)? Ja noita pikavippejä ottaa yllättävän useat, koska luottotietonsa menettäneiden ja maksuhäiriömerkinnän saaneiden määrä on lisääntynyt huolestuttavasti viime vuosien aikana.
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005141038.html

Toki mä ymmärrän, jos tarvitsee auton ja sitä tarjotaan 0% korolla ja pääomaa oikeasti on, niin se kannattaa mielummin sijoittaa. Tämä onkin eri tarina. Toki nämä sijoittajat voisivat kertoa paljonko oikeasti esimerkiksi parissa vuodessa ovat tienanneet, koska nämä tarinat ovat useasti samanlaisia, kuin muutama vuosi sitten pokerinpelaajat. Kertoivat/kehuivat kyllä voittojaan, mutta tappioista ei puhuttu mitään. Nyt edellisestä taantumasta on kulunut noin 10 vuotta joten romahdusta odotellessa...
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Hidalgo

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 30.09.17 - klo:09:11
Ai meinaatko, että autoa tarvitsevan kannattaa sijoittaa se 1000-2000 euroa ennemmin, kuin ostaa auto jolla käydä töissä  ;)? Ja noita pikavippejä ottaa yllättävän useat, koska luottotietonsa menettäneiden ja maksuhäiriömerkinnän saaneiden määrä on lisääntynyt huolestuttavasti viime vuosien aikana.
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005141038.html

Toki mä ymmärrän, jos tarvitsee auton ja sitä tarjotaan 0% korolla ja pääomaa oikeasti on, niin se kannattaa mielummin sijoittaa. Tämä onkin eri tarina. Toki nämä sijoittajat voisivat kertoa paljonko oikeasti esimerkiksi parissa vuodessa ovat tienanneet, koska nämä tarinat ovat useasti samanlaisia, kuin muutama vuosi sitten pokerinpelaajat. Kertoivat/kehuivat kyllä voittojaan, mutta tappioista ei puhuttu mitään. Nyt edellisestä taantumasta on kulunut noin 10 vuotta joten romahdusta odotellessa...
Niin, tarinoita on erilaisia. Jos luottotiedot on menneet niin silloinhan ei muuta vaihtoehtoa ole, mutta siitä ei voi syyttää kuin itseään.
Sama hommahan se menee näissä autoissa, osa kertoo kuinka se 0,5miljoonaakilometriä ja 30v vanha romu oli maailman paras ja uudessa autossa oli vain vikoja. Ihmisillä on tapana värittää kirjaansa haluamillaan väreillä.

Geoman

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 29.09.17 - klo:21:53
Testit on testejä ja kun todellisuudessa kolahtaa, niin väitän että massallakin on merkitystä. Oletko muuten montakin kertaa kolaroinut autolla?
Massa on siinä mielessä mielenkiintoinen, koska dieselin syrjäyttäjäkandidaatin toimintamatkaa saadaan kasvatettua akkukapasiteettiä lisäämällä mikä johtaa auton massan kasvamiseen. Esim ison Teslan akun paino on noin 950 kg ja auton omapaino on 2250 kg - enemmän kuin ison auton kokonaispaino. Teslan omapainoon lisättään vielä hyötykuorma niin kokonaispainoksi tulee 2'750...2'850 kg. Siinä on on vastaantulevan dieselin liike-energia pieni.


vwmies

Lainaus käyttäjältä: Geoman - 30.09.17 - klo:09:33
Massa on siinä mielessä mielenkiintoinen, koska dieselin syrjäyttäjäkandidaatin toimintamatkaa saadaan kasvatettua akkukapasiteettiä lisäämällä mikä johtaa auton massan kasvamiseen. Esim ison Teslan akun paino on noin 950 kg ja auton omapaino on 2250 kg - enemmän kuin ison auton kokonaispaino. Teslan omapainoon lisättään vielä hyötykuorma niin kokonaispainoksi tulee 2'750...2'850 kg. Siinä on on vastaantulevan dieselin liike-energia pieni.

Kyllä, ja liike-energia kasvaa nopeuden neliössä eli 0,5*m*v2 eli silläkin on jarrutus- ja kolaritilanteissa jotain merkitystä.....
tästä johdettuna jos hidastuvuus on vakio (yleensä on likimain) niin jarrutusmatkakin  kaksinkertaistuu     :o
Yritetään pärjätä.

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: vwmies - 30.09.17 - klo:10:07
Kyllä, ja liike-energia kasvaa nopeuden neliössä eli 0,5*m*v2 eli silläkin on jarrutus- ja kolaritilanteissa jotain merkitystä.....
tästä johdettuna jos hidastuvuus on vakio (yleensä on likimain) niin jarrutusmatkakin  kaksinkertaistuu     :o

No jopas oli päätelmä! Toinen puhuu massasta ja sen vaikutuksesta jarrutusmatkaan, niin toinen vetäsee kommenttinsa nopeuden vaikutuksesta samaiseen jarrutusmatkaan. Jep jep, jatkakaa ;D

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

sambolo

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 30.09.17 - klo:08:44
Ei kannata ostaa sitä vag:sta, niin ei mene. Auton ajaminen liikkeestä ulos maksaa melkein ihan käyttökelpoisen auton verran.

Lainaan hyvää tuttua: Jos ajattelisi järjellä, niin ajaisi 90-luvun lopun corollalla, jotka ovat maailman lopun vehkeitä ja korjaaminen puoli-ilmaista.
https://www.nettiauto.com/toyota/corolla/8991804

Taisipa joku pikavippifirma ihan mainostaa, sitä 400 euron auto ostosta, joka oli "kaverin" paras ostos.

Ja miksiköhän nuo halvat autot halutaan oikeasti romuttaa? Olisiko syy siinä, että Suomalaiset eivät kovin helpolla halua luopua noista luotettavista vanhemmista autoista joiden korjaaminen maksaa kymppejä, kun taas uusien autojen pelkkä vikakoodienluku maksaa korjaamolla enemmän...

Ai niin mun halvin/paras auto on ollut 2.0TD primera. VAjaa kolme vuotta yli 70tkm ja korjaus/katsastus/rengaskulut yhteensä alle 600 euroa. Autosta sain enemmän mitä maksoin ja mittarissa oli 490tkm, kun myin ja pari vuotta sen jälkeen oli myynnissä 570tkm ajettuna. Joten jos joku selittää ettei pysty säästämään samalla, niin kannattaa katsoa peiliin.

Joo kyllä mäki alottelin sillä corollalla minkä ostin käteisellä, luotettava peli mutta lopulta niin mätä ettei ollu järkeä korjata, sain siitä lopulta 200e myydessä. Seuraava auto lanceri oli noin kolme kertaa corollan hintane, maksoin muutamassa erässä, ihan luotettava japsi sekin, mitä ny aluks piti vähä korjailla, tätä oisin pitäny varmaa pidempääkin, mutta siihen murtauduttiin, hetken päästä taas varastettiin, en enää oikein luottanu että pysyis pihalla ja oli siinäkin aika kriittisestä paikasta ruoste tehny tuhoja. Sit ostin primeran, makso reilut tuplat lancerii verrattuna ja otin jonku ryöstörahoituksen. Yks parhaita autoja mitä omistanu, mut sai siihenkin uppomaan rahaa ihan kivasti, se oliki mulla pitkään ja sain siitä ihan hyvät rahat kun autokuumeessa vaihdoin sen hieman menevämpään autoon mikä olikin täysi pommi, pidin puol vuotta ja upotin kaikki rahat siihen puolen vuoden sisällä kunnes päätin että pakko saada parempi auto ja niistä kuluista alkaneesta kierteestä kärsin edelleen, vaikka pari autoa siitäkin menty eteenpäin. Auto on mulla ollut välttämätön ja sen pitää toimia joka päivä. Ei ole ihan niin halpaa ja helppoa ollut käytettyjen pitäminen ja samalla säästäminen, niinku vois olettaa varsinkaa samalla kun opiskelee, kaikki ei ole niin itsestään selvää ja mene sillä tavalla kun kuvittelee, aina välillä tulee odottamattomi menoja. Nykyään säästän sit asuntoon ja pyrin pääsemään autoveloista ja sen aiheuttamista veloista eroon ja vähentämään autoilua. Myös muita elämäntilanteita ollut mitkä ei ole yhtään helpottanu säästämistä, mutta niistä en rupea tänne avautumaan, muistutan vaan että kaikilla ei ole samanlaiset lähtökohdat ja elämät joten ei niitä säästämisiäkään voi ihan yks yhteen vertailla. Nykyinen auto 0,49% todellisella korolla ja aattelin pitää niin kauan kunnes maksettu jos vaan pysyy kasassa(eilen muute alko herjaa nokka-akselin asentotunnistimesta, useemman satasen keikka taas). Ja toivon ettei tää diesel demonisointi pahenna mun tilannetta entisestään tehden dieselistä yhä kalliimpaa autoilua samalla kun auton arvo laskee yhä nopeammin. Pahoittelut off topicista  :o

Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Hidalgo - 30.09.17 - klo:09:23
Niin, tarinoita on erilaisia. Jos luottotiedot on menneet niin silloinhan ei muuta vaihtoehtoa ole, mutta siitä ei voi syyttää kuin itseään.
Sama hommahan se menee näissä autoissa, osa kertoo kuinka se 0,5miljoonaakilometriä ja 30v vanha romu oli maailman paras ja uudessa autossa oli vain vikoja. Ihmisillä on tapana värittää kirjaansa haluamillaan väreillä.

No yhden uuden XC70 volvon olen omistanut ja 13 kertaa huollossa/takuuhuollossa kävi kolmen vuoden aikana. Ei ole tarve värittää ja nuo faktat löytyy toiselta forumilta vuosien takaakin!
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Autoinssi

Kannanpa minäkin nyt sitten korteni kekoon tähän asiaan liittyen - siis dieselin aika on ohi.
Itse pidän tätä hyvin pitkälti psykologisena asiana. Kun tavallinen autoilija aikansa seuraa uutisia kymmenkertaisista mitatuista typenoksidipäästöistä ja kaikenlaisista dieselskandaaleista, joihin useampi autonvalmistaja on sekaantunut, menettää hän pikku hiljaa luottamuksensa dieseliin. Ja siitähän ei mitään hyvää seuraa. Kehitys euroopassa vaikuttaa myös meihin. Saksan rajoitukset vanhojen dieselautojen käytölle heijastuvat ajan kanssa myös meille. Tällä hetkellä on avoinna eräänlainen kiinnostava aikaikkuna käytettyjen dieselautojen tuonnille Suomeen. Sitä ei tule kestämään pitkäään. Oma veikkaukseni on, että viiden vuoden kuluttua Suomessakin on kovin paljon suppeampi tarjonta uusien dieselhenkilöautojen kaupassa kuin tänään. Sen sijaan hybridejä, ladattavia hybridejä ja sähköautoja on erittäin runsaasti tarjolla. Tekniikan kehitystä ajatellen täytyy pitää mielessä mitä suursarjatuotanto tarkoittaa tuotteen hinnassa. Sähköautojen akkujen hinnassa tämä tarkoittanee lähes puolittumista viiden vuoden aikajakson aikana. Tämä ei välttämättä ole ratkaisu pitkää matkaa ajavalle myyntireiskalle, mutta tavallinen autoilija voi hyvinkin kokea ladattavan hybridin tai sähköauton toimivaksi ratkaisuksi viiden vuoden kuluttua. Varsinkin, kun sen hankintahinta ei enää merkittävästi eroa vastaavasta polttomoottoriautosta.

sakal83

Huvittavaa kun jotkut laskevat, että auto rahoituksella on hyvin huono taloudellisesti, mutta samaan rahaan asunto jostain ( nätisti sanottuna korvesta ) on kuitenkin hyvä ostos.
Kummatkin varmasti saa myytyä, mutta hyvin samassa suhteessa voiton kannalta.
Auto nyt on jokatapauksessa paskin sijoitus, mutta toisaalta osalle hyvin tarpeellinen.
Rahamiehet toki ostaa nämä kummatkin puhtaasti käteisellä, eikös niin?
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

Pihistelijä

Kyllä rahoitusta kannattaa käyttää, jos sen saa halvemmalla, mitä rahat tuottaisivat muualla. Kun ostin autoni viime keväänä, kysyin kaiken tinkaamisen jälkeen saanko edullisemmin, jos otan rahoituksella. Ei olisi saanut. Myyjä kyllä tarjosi rahoitusta 0,5% korolla, mikä tuntui aluksi niin alhaiselta, että kannattaisi ottaa. Sen päälle tosin olisi tullut 185 â,¬ luotonperustamiskulu ja 8 â,¬/kk laskutuskulu. Niiden kanssa todellinen korko olisi ollut 1,75%. Bank Norwegian antaa saman 1,75% koron talletuksille, mutta niistä pitää maksaa 30% lähdevero. En olisi saanut omalle rahalle parempaa nettotuottoa takuuvarmasti, joten ostin sitten käteisellä.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

Hidalgo

Auton arvon aleneminen on suurempaa kuin rahan arvon aleneminen. Se kannattaa myös miettiä kun ostaa käteisellä.

tet

Lainaus käyttäjältä: Hidalgo - 01.10.17 - klo:12:05
Auton arvon aleneminen on suurempaa kuin rahan arvon aleneminen. Se kannattaa myös miettiä kun ostaa käteisellä.

Ja mitähän merkitystä tällä seikalla on? Paitsi se, että lainan lyhentäminen ottaa ohimoon kahta kauheammin, kun tietää ettei maksetulle summalle ole enää edes vastiketta kun auton arvo on laskenut. Tietää maksavansa tyhjästä.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Patomursu

Lainaus käyttäjältä: tet - 01.10.17 - klo:13:06
Ja mitähän merkitystä tällä seikalla on? Paitsi se, että lainan lyhentäminen ottaa ohimoon kahta kauheammin, kun tietää ettei maksetulle summalle ole enää edes vastiketta kun auton arvo on laskenut. Tietää maksavansa tyhjästä.

Entä jos lyhentää lainaa nopeammin kuin auton arvo laskee?
Kahta en vaihda, merkkiä ja vaihdetta.

tet

Lainaus käyttäjältä: Patomursu - 01.10.17 - klo:13:23
Entä jos lyhentää lainaa nopeammin kuin auton arvo laskee?

Edelleenkään ei mene jakeluun. Ehkä olen vaan tyhmä kun maksan käteisellä.  :)
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Rauta7

Otsikon mukaiseen aiheeseen - kiitos!

Dieselien aika ei ole ohitse. Jatkuu pitkälle - jopa maaöljyn loppumisen jälkeiseen aikaan.

Media ja muutkin luulotautisen ajavat "ilmaisella sähköllä" toimivia "saasteettomia ja halpoja" sähköautoja jo ennen kuin ollaan rakennettu edes sähkönjakelun toimivaa infrastruktuuria.

Unohdetaan tahallaan nykyaikaisten dieselien ylivoimaisuus ja edelleen kehittyminen - mikäli niille annetaan mahdollisuudet.  ::)
Golfkärry Mk 7.5

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: Rauta7 - 01.10.17 - klo:13:34
Unohdetaan tahallaan nykyaikaisten dieselien ylivoimaisuus ja edelleen kehittyminen - mikäli niille annetaan mahdollisuudet.  ::)

Mikä siinä on ylivoimasta? Usean dieselin jälkeen minulla on ensimmäinen bensa. Minun mielestä nykyaikainen diesel ei tarjoa mitään ylivoimasta nykyaikaiseen bensaan nähden. No, ehkä kolaritilanteessa vaikeammin syttyvä polttoaine. Ahdetulla bensalla saa kaikki ahdetun dieselin hyvät puolet mutta ei yhtään heikkoutta.

Bensa:
+ hiljaisempi käyntiääni (etenkin kylmänä)
+ laajempi käyntialue
+ kevyempi
+ edullisempi tekniikka
+ edullisemmat huollot
+ uudet bensat hämmästyttävän taloudellisia
+ pienemmät CO2-päästöt => verotus kevyempää
+ siistimpi tankkaus
+ toimintavarma kovissakin pakkasissa. Ei tarvitse huolehtia onko arktista polttoainetta tankissa jne.

Diesel:
+ polttoaine ei syty herkästi kolaritilanteessa

En keksinyt dieselistä muuta mikä olisi ylivoimaista.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

vwmies

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 01.10.17 - klo:15:10
Mikä siinä on ylivoimasta? Usean dieselin jälkeen minulla on ensimmäinen bensa. Minun mielestä nykyaikainen diesel ei tarjoa mitään ylivoimasta nykyaikaiseen bensaan nähden. No, ehkä kolaritilanteessa vaikeammin syttyvä polttoaine. Ahdetulla bensalla saa kaikki ahdetun dieselin hyvät puolet mutta ei yhtään heikkoutta.

Bensa:
+ hiljaisempi käyntiääni (etenkin kylmänä)
+ laajempi käyntialue
+ kevyempi
+ edullisempi tekniikka
+ edullisemmat huollot
+ uudet bensat hämmästyttävän taloudellisia
+ pienemmät CO2-päästöt => verotus kevyempää
+ siistimpi tankkaus
+ toimintavarma kovissakin pakkasissa. Ei tarvitse huolehtia onko arktista polttoainetta tankissa jne.

Diesel:
+ polttoaine ei syty herkästi kolaritilanteessa

En keksinyt dieselistä muuta mikä olisi ylivoimaista.

Vääntö voi olla parempi disukassa, tosin onhan patakin monesti suurempi iskutilavuudeltaan.
Lista osoittaa melko hyvin, miten uusimmat benziiniturbot ovat kehittyneet.
Ennen turboa ja downsizing-ilmöitä (3-syl. tai 4-syl. 1.4l max. + 1 tai 2 ahdinta) ei noihin spekseihin päästy kuin unissa.   :P
Yritetään pärjätä.

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: vwmies - 01.10.17 - klo:15:40
Vääntö voi olla parempi disukassa, tosin onhan patakin monesti suurempi iskutilavuudeltaan.

Vääntö kampiakselilla onkin, mutta sillä ei ole merkitystä. Dieselissä on kapeampi käyntialue ja sitä on paikattava pidemmillä välityksillä. Vääntö vetäville pyörillä ei ole enää parempi.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

Pihistelijä

Lisäksi se dieselin suurempi vääntö kampiakselilla vaatii lujemman kytkimen ja vaihteiston, joten sekin kääntyy haitaksi.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy