Keskustelua talvirenkaista nastarenkaat/kitkarenkaat/keskieuroopan kitkarenkaat

Aloittaja -karppa-, 12.03.16 - klo:17:24

« edellinen - seuraava »

tsi1490

Lainaus käyttäjältä: Hidalgo - 13.01.19 - klo:10:23
Nastarengas ei ole keskimäärin parempi leudolla jääradalla, vaan se on aina parempi millä tahansa jäisellä alustalla pikkupakkasilla ja nollan tietämillä.
Pysähtymismatkassa jäisellä tiellä esim. -1 lämpötilassa on nastat täysin ylivoimaisia verrattuna kitkoihin. Muilla alustoilla ei tule lähellekään yhtä isoa eroa.

Taas yleistetään asioita niin, että todellisuus hämärtyy. Suomalaisten autojen alla keskimäärin olevista nastarenkaista vain murto-osa on sellaisia, jotka ovat edes uutena olleet niitä parhaita (lue kalliita) merkkejä ja joiden nastat eivät ole vielä pyöristyneet. Siis uudet Continentalit alle kaikkiin autoihin joka syksy, niin ollaan edes lähellä tätä tilannetta, ainakin alkutalvesta.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: tsi1490 - 14.01.19 - klo:10:31
Taas yleistetään asioita niin, että todellisuus hämärtyy. Suomalaisten autojen alla keskimäärin olevista nastarenkaista vain murto-osa on sellaisia, jotka ovat edes uutena olleet niitä parhaita (lue kalliita) merkkejä ja joiden nastat eivät ole vielä pyöristyneet. Siis uudet Continentalit alle kaikkiin autoihin joka syksy, niin ollaan edes lähellä tätä tilannetta, ainakin alkutalvesta.

Ja taas mutulle faktaa mitkä nastarenkaat on Suomessa eniten myyty?

Väitän myös ettei kaikki kitkarenkaiden ostajat osta contintal:n testivoittajia...
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Hidalgo

Lainaus käyttäjältä: tsi1490 - 14.01.19 - klo:10:31
Taas yleistetään asioita niin, että todellisuus hämärtyy. Suomalaisten autojen alla keskimäärin olevista nastarenkaista vain murto-osa on sellaisia, jotka ovat edes uutena olleet niitä parhaita (lue kalliita) merkkejä ja joiden nastat eivät ole vielä pyöristyneet. Siis uudet Continentalit alle kaikkiin autoihin joka syksy, niin ollaan edes lähellä tätä tilannetta, ainakin alkutalvesta.
Myös käytetyt nastarenkaat pitävät liukkaalla jäällä paremmin kuin suhteessa saman kuntoiset kitkarenkaat. Ja kyllä, en puhu linglongeista tai muistakaan halpamerkeistä kummankaan rengastyypin kohdalla.
Onko sinulla olemassa parempi todellisuus?

jarkko_h

Tänään perätysten sama lenkki
Nokia R3 SUV 17 tuumaa, ajettu noin 3000 km  ja perään
Nokia Hakkapeliitta 9 16 tuumaa 195-55ajettu 2400 km pääosin sulaa asfalttia

Reitti 20 km kehä 1 + 4 km kaupunkiajoa + 1km polanteista lumipaakkuista tietä. Matkalla useita liikenneympyröitä. Lämpötila -2 --3C.

Havaintoja: Nastarenkaiden vetopito kohtalainen/hyvä. Jarrutuspito kohtalainen/heikko. Kitkoilla jarrutus terävämpi. Nastat rapisevat kovasti ja liukkauden huomaa mukavasti. Muuta etua en nastoista löytänyt. Ehkä 2400 km sulia asfalttia oli jo vienyt parhaan terän nastoista.

Tämänpäiväisen perusteella en näe jäärvän häivää jyrsiä tonneittain pääkaupunkiseudun teitä nastoilla. Hölmöläisten hommaa, joka kustannetaan taikaseinästä.

paimentolainen

Lainaus käyttäjältä: jarkko_h - 15.01.19 - klo:19:15
Tänään perätysten sama lenkki
Nokia R3 SUV 17 tuumaa, ajettu noin 3000 km  ja perään
Nokia Hakkapeliitta 9 16 tuumaa 195-55ajettu 2400 km pääosin sulaa asfalttia

Reitti 20 km kehä 1 + 4 km kaupunkiajoa + 1km polanteista lumipaakkuista tietä. Matkalla useita liikenneympyröitä. Lämpötila -2 --3C.

Havaintoja: Nastarenkaiden vetopito kohtalainen/hyvä. Jarrutuspito kohtalainen/heikko. Kitkoilla jarrutus terävämpi. Nastat rapisevat kovasti ja liukkauden huomaa mukavasti. Muuta etua en nastoista löytänyt. Ehkä 2400 km sulia asfalttia oli jo vienyt parhaan terän nastoista.

Tämänpäiväisen perusteella en näe jäärvän häivää jyrsiä tonneittain pääkaupunkiseudun teitä nastoilla. Hölmöläisten hommaa, joka kustannetaan taikaseinästä.


Mikä/mitkä autot oli kyseessä?
VW Touareg V8 TDI
Porsche Cayenne

jarkko_h

R3 suv: Subaru Outback
Hakkapeliitta 9: Ford Fiesta

Huomenna pääsen ajamaan kylmemmällä saman testilenkin perätysten samoilla autoilla. Ajettavuutta ei luonnollisesti voi arvostella. Jarrutuksen paremminkin. Yllätys oli nastarenkaiden heikko esitys risteysjarrutuksissa. Vaikka autot erit ja testi subjektiivinen antoi se mulla aika yllättävän kuvan.

Veikkaan että kuiva asfaltti vienyt jo parhaan terän nastoista. Olisi mainiota että autolehdet ottaisivat testeihin joka merkiltä 5000 km rasitetut renkaat. Uusilla renkailla tehtyjen testien tuloksien arvo kuluttajille erittäin kyseenalainen.

-karppa-

Aivan erillaiset autot ja vielä neliveto vs etuveto  ;D. Olis renkaat edes ollut toisin päin, että nelikossa nastat ja etuvedossa kitkat...

Onneksi pulttasin eilen uudet conti ice contact 2:t alle ja voi sitä riemua nelikolla!
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

jarkko_h

#3847
En tehnyt vertailua ajettavuudesta enkä etenemisestä. Pelkästään jarrutuksesta. Käsittääkseni neliveto eikä auton isompi koko lyhennä jarrutusmatkaa. Itseasiassa samoilla renkailla fordin jarrutusmatkat on subarua lyhyemmät.

Nuo Nokian nastojen jarrutusominaisuudet olivat kyllä todella paskat ennakko-odotuksiin nähden. Todennäjöisesti nastat jo pyöreinä 2400 km kuivalla asfaltilla ajamisen seurauksena.

Teräreunaisilla nastoilla tehdyistä rengasteatituloksista  jää kuivalla asfaltilla ajon.jäljiltä nopeasti vain muisto.

Geoman

Lainaus käyttäjältä: jarkko_h - 15.01.19 - klo:19:15
Tämänpäiväisen perusteella en näe jäärvän häivää jyrsiä tonneittain pääkaupunkiseudun teitä nastoilla. Hölmöläisten hommaa, joka kustannetaan taikaseinästä.

Sen pitää lähteä Trafi/Traficom:sta, että kielletään nastarenkaat mutta vaaditaan nastattomat talvirenkaat (talvikitkarenkaat). Mahdollisesti se johtaa nopeusrajoitusten alentamiseen, mutta pienhiukkaspäästöt vähenevät ja teiden kuluminen on vähäisempää. Vaikeimmat olosuhteet ymmärtääkseni ovat 0-kelit. Nopeuksien alentaminen vaikuttaa kulutukseen pienentävästi ja ehkä matkustustapojen muuttamiseen.

jarkko_h

#3849
En kyllä näe mitään syytä nopeusrajoitusten alentamiseen nykyisestä. Ainakaan tänä talvena ei ole kertaakaan tarvinnut ajaa alle rajoitusten renkaiden vuoksi. Ei pääteillä eikä huonolla ylläpidolla olevilla sibuteillä. Suuri osa keleistä nollan molemmin puolin.

Nykyiset nopeusrajoitukset ja äärikelissä tilannenopeus ja oikeat asenteet riittävät.

sambolo

Tänään töistä lähtiessä piti viereisen ruudun nastarengaskuskin autoa vähän tuupata että pääsi ruudusta pois. Ite lähdin vanhoilla kitkoilla ilman ongelmia kuin kuivalta asfaltilta ;D

Vähän harmittaa kun ei ole tullu kaikki vielä kehuskelemaan kuinka keli on sellainen, että ilman nastoja ei pärjää mitenkää ja taas on kitkakuskit hidastelemassa ;D
Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

bikerent

Goodyear kitkat, muuta ei tarvita, kaikki jotka tuommoisilla viikon ajavat eivät nastarenkaisiin palaa. Pätee varmaan muihinkin kunnollisiin kitkarenkaisiin....

-karppa-

Nyt on sitten ajettu Suomessa sekä Ruotsissa vajaa 900km 11 vuotta vanhoilla Nokian hakkapeliitta 5 nastarenkailla missä nastat tallella. Pintaa toisessa parissa yli 6mm ja toisissa 8mm. Näillä hengenvaarallisilla renkailla uhmasin fysiikanlakeja läpi Ruotsin hirveän lumihelvin, jossa tuli vettä, räntää, lunta ja taas vettä. Suomessa tänään olomuoto oli vain talvinen ja luminen. Tosin mediassa pyydettiin ihmisiä jäämään kotiin, mutta minulle se ei ollut TAASKAAN vaihtoehto  ;D.

Missä renkaat oli huonot A:Loska jossa auto nousi loskapatjan päälle (Toki käy paremmallekkin renkaalle) B:Jää C:Sivuttaisipito. VEtopito oli hyvä ja lumessa ei ollut ongelmaa!

Sitten kehuminen Ruotsin teistä on täyttä PASKAA! Ne oli paskemmassa kunnossa Göteborg-Tukholma välillä, kuin Turku-Tampere välillä. Ja sen kyllä huomasi, että Ruotsalaiset ajaa enemmän kitkoilla, koska olivat vain tien tukkona. Minä, raskaskalusto ja kahteen käteen mahtuva määrä ajoi vasemman puoleista kaistaa ohi. Lumi ilmeisesti pelotti ja ei ajoin keliin sopivalla vauhdilla minkä sovitin myös alla olevin renkaiden mukaan.

Keski-Suomessa tulikin alle sitten TAAS Continental conti ice contact 2 nastat ja voi sitä ihanaa ropinan määrää sekä pitoa!

Lopetan kaverin kommentteihin: Ei sulla Karppa tee tiukkaa ajaa vanhemmillakaan renkailla, mutta miten ne muut törtöt  ;D.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Hidalgo

Minä ajoin tänään pk-seudun lumikaaoksessa kitkarenkailla. Pärjäsin.  ;D
Onneksi huomenna saa taas nastat alle.

jt

Lainaus käyttäjältä: jarkko_h - 15.01.19 - klo:21:02
En kyllä näe mitään syytä nopeusrajoitusten alentamiseen nykyisestä. Ainakaan tänä talvena ei ole kertaakaan tarvinnut ajaa alle rajoitusten renkaiden vuoksi. Ei pääteillä eikä huonolla ylläpidolla olevilla sibuteillä. Suuri osa keleistä nollan molemmin puolin.

Nykyiset nopeusrajoitukset ja äärikelissä tilannenopeus ja oikeat asenteet riittävät.
Sama täällä. Jos jotain halutaan tehdä niin kelin / liikennetilanteen mukaan mukautuvat rajoitukset ovat järkevämpi idea. Nopeutta on tähän mennessä pitänyt tiputtaa alijäähtyneen veden muuraaman tuulilasin ja lumimyrskyn takia (näkyvyys heikko + palteita tiellä).
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

jt

Lainaus käyttäjältä: Hidalgo - 17.01.19 - klo:22:43
Minä ajoin tänään pk-seudun lumikaaoksessa kitkarenkailla. Pärjäsin.  ;D
Onneksi huomenna saa taas nastat alle.
Eilen kun tuli lunta niin oli oikein hyvä ajella kitkoilla. Lumella pito on muuten testien mukaan keskimäärin parempi nordic-kitkoilla kuin nastoilla.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

Hidalgo

Lainaus käyttäjältä: jt - 17.01.19 - klo:22:48
Eilen kun tuli lunta niin oli oikein hyvä ajella kitkoilla. Lumella pito on muuten testien mukaan keskimäärin parempi nordic-kitkoilla kuin nastoilla.
Näinhän se on, mutta jäällä on taas nastoilla parempi pito. Pk-seudulla varsinkin on enemmän liukasta jäätä kuin lunta, mutta nyt on jään lisäksi myös lunta.

Hidalgo

Lainaus käyttäjältä: jt - 17.01.19 - klo:22:45
Nopeutta on tähän mennessä pitänyt tiputtaa alijäähtyneen veden muuraaman tuulilasin ja lumimyrskyn takia (näkyvyys heikko + palteita tiellä).
Kannattaa pitää ikkunat puhtaana, jotta näkee. Puhallin tuulilasiin päin riittää. Muuten olet tukkona takaatulijoille, jos yhtäkkiä hidastat kun et näe eteenpäin. Tai sitten pitää mennä tiensivuun kunnes ikkunasta taas näet.
Pelottavia tilanteita olen nähnyt kun yhtäkkiä tyhjällä tiellä painetaan jarrua ja aiheutetaan muulle liikenteelle vaikeuksia.

jt

Lainaus käyttäjältä: Hidalgo - 13.01.19 - klo:10:23
Mielestäni et. Nastarengas ei ole keskimäärin parempi leudolla jääradalla, vaan se on aina parempi millä tahansa jäisellä alustalla pikkupakkasilla ja nollan tietämillä.
Pysähtymismatkassa jäisellä tiellä esim. -1 lämpötilassa on nastat täysin ylivoimaisia verrattuna kitkoihin. Muilla alustoilla ei tule lähellekään yhtä isoa eroa.
Ei ole aina parempi. Vastaavan tasoisella (merkkirenkaat) nastalla jääpito on jääradalla keskimäärin parempi kuin kitkalla. Sen sijaan halppisnasta on jopa halppis-kitkaa heikompi (tulokset rengastestistä).

Se mikä onkin sitten tilanne tyypillisellä "pottumaa" jääpinnalla mikä muodostuu tielle kun lumi tamppaantuu, sulaa, jäätyy, onkin sitten kysymys mihin rengastestit eivät anna vastausta, koska vakioituja testejä moisella pinnalla on kohtuu mahdoton tehdä.

Todennäköisesti liukkaalla/sileällä ajamattomalla tai vähän ajetulla pinnalla 0-kelin tuntumassa nasta lienee keskimäärin parempi, mutta mikä onkaan tilanne pikkupakkasella karhealla jääpinnalla onkin kysymys mihin ei ole käytettävissä testituloksia mihin verrata. Samoin kuin nastat syövät asfalttia niin vielä nopeammin ne syövät ja karhentavat jääpintaa vilkkaasti liikennöidyillä teillä.

Muilla alustoilla, esim. lumella ja kuivalla tiellä nasta on keskimäärin heikompi kuin kitka. Tosin erot eivät ole kovin suuria saman tasoisten renkaiden kesken.

Sinällään ironista että ennen näitä nykyisiä kitkoja ostin nastat nimenomaan siksi kun sattui tulemaan kunnon lumimyrsky ja kelit olivat todella lumiset, vaikka asfaltin jyrsiminen alkoi jo silloin tuntua järjettömältä puuhalta. En tiennyt silloin että kitka onkin keskimäärin parhain lumiolosuhteissa.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

Hidalgo

Lainaus käyttäjältä: jt - 17.01.19 - klo:23:05
Ei ole aina parempi. Vastaavan tasoisella (merkkirenkaat) nastalla jääpito on jääradalla keskimäärin parempi kuin kitkalla. Sen sijaan halppisnasta on jopa halppis-kitkaa heikompi (tulokset rengastestistä).
On, aina parempi. Enkä edelleenkään puhu mistään halparenkaista.
Lainaus käyttäjältä: Hidalgo - 15.01.19 - klo:18:56
Ja kyllä, en puhu linglongeista tai muistakaan halpamerkeistä kummankaan rengastyypin kohdalla.

jarkko_h

#3860
Lainaus käyttäjältä: Hidalgo - 17.01.19 - klo:22:57
Näinhän se on, mutta jäällä on taas nastoilla parempi pito. Pk-seudulla varsinkin on enemmän liukasta jäätä kuin lunta, mutta nyt on jään lisäksi myös lunta.

Tämä on kyllä aikamoista tarinointia. Pääkaupunkiseudulla on talvirengaskaudella  pääsääntöisesti kuivaa asfalttia. Lisäksi vesisateet talvirengaskaudella todella yleisiä. Näissä keleissä nastat pyöristyvät nopeasti. Rengastesteissä käytetyistä teräväreunaisista nastoista on muisto jäljelläkö kuukauden kuivalla asfaltilla jyräämisen jälkeen. Eikä täältä löydy oikein sitä testeissä käytettyä todellisuutta vastaamatonta  jääkiekkokaukalojäätä.

Tämän viikon ajanut samaa reittiä samanikäisillä nasta- ja kitkarenkailla. Väitän että jarrutuspito tämän viikon pääkaupunkiseudun keleillä  on parempi Nokian R3 SUVssa verrattuna Nokian Hakua 9:iin. En löydä ainostaan syytä, miksi ajaa täällä nastoilla.

Tänään loppui viimeinen pelleily nastoilla. illalla oli nautinto palata samaa reittiä takaisin kitkoilla. Mahtava jarrutuspito käytännön olosuhteissa. . Käytiin lopuksi  heittämässä lenkki huonosti hoidetulla sivutiellä.

--
Tämän viikon ajoihin mahtui jopa yksi pysäytys onnettomuuden vuoksi.. Turun tiellä oli tiistaina kolari. Poliisi hoiti asian esimerkillisesti ja liikenne pääsi jatkumaan nopeasti. Onneksi kenellekään ei tainnut käydä pahasti. Kaikilla alla nastat.

jt

Lainaus käyttäjältä: Hidalgo - 17.01.19 - klo:23:01
Kannattaa pitää ikkunat puhtaana, jotta näkee. Puhallin tuulilasiin päin riittää. Muuten olet tukkona takaatulijoille, jos yhtäkkiä hidastat kun et näe eteenpäin. Tai sitten pitää mennä tiensivuun kunnes ikkunasta taas näet.
Pelottavia tilanteita olen nähnyt kun yhtäkkiä tyhjällä tiellä painetaan jarrua ja aiheutetaan muulle liikenteelle vaikeuksia.
Kyllä, olen samaa mieltä. Tilanne tuli vain niin yhtäkkiä -7 asteen lämpötilassa että lämmityslaitteen teho ei mitenkään riittänyt ja ikkuna lähes muurautui umpeen. Auto oli pakko pysäyttää lähes saman tien ensimmäiseen risteykseen, lämmitys täysille/puhallus tuulilasille ja odotus jonkun aikaa että lasi lämpeni niin pääsi jäästäkin eroon. Muillakin näytti olevan samaa probleemaa sillä edessä oleva jono hidastui huomattavasti. Tien pitoon/ajotuntumaan alijäähtyneellä vedellä ei ollut mitään vaikutusta jonka olisi voinut huomata silloisessa ajossa, samoin jarrutuksessa pito oli ok, toki maantiellä ei mitään äkkijarrutuksia kannata tehdäkkään, niin absoluuttista maksimijarrutuksen matkaa on mahdoton tuon perusteella arvioida.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

Hidalgo

Lainaus käyttäjältä: jarkko_h - 17.01.19 - klo:23:11
Tämän viikon ajoihin mahtui jopa yksi pysäytys onnettomuuden vuoksi.. Turun tiellä oli tiistaina kolari. Poliisi hoiti asian esimerkillisesti. Onneksi kenellekään ei käynyt pahasti. Kaikilla alla nastat.
;D vain kitkarenkailija ajaa niin hiljaa että ehtii tarkastelemaan muiden rengastyypit. Vihaan kuskeja, jotka jarruttelevat tarpeettomasti kun on sattunut onnettomuus. Ja jos ehdit ihmetellä renkaita, niin silloin hidastat varmasti tarpeettoman paljon.

Ajan päivittäin pk-seudulla, ja melkeinpä joka päivä näen vähintään yhden kolarin. Tänään näin kolme. Kertaakaan en ole jäänyt ihmettelemään näiden autojen ikää, kuntoa, kuskia, tai renkaita.

jarkko_h

Lainaus käyttäjältä: Hidalgo - 17.01.19 - klo:23:16
;D vain kitkarenkailija ajaa niin hiljaa että ehtii tarkastelemaan muiden rengastyypit. Vihaan kuskeja, jotka jarruttelevat tarpeettomasti kun on sattunut onnettomuus. Ja jos ehdit ihmetellä renkaita, niin silloin hidastat varmasti tarpeettoman paljon.

Oletko ajattelemassa aina toisista pahaa?. Kyllä tässä oli viranomaiset jotka pysäyttivät.
Harmitti kovasti onnettomuuteen joutuneiden puolesta.

jarkko_h

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 11.01.19 - klo:07:32
On hyvä kertätä kokemusta, miten muualla maailmassa toimitaan. Sapporossa oli 80-luvun lopussa todella paha pölyongelma nastojen takia. Paikalliset sanoivat, ettei taivasta näkynyt. Nastakiellon jälkeen tilanne parani nopeasti. Tässä tilastoa pölyn vähenemisestä. Ennen nastakieltoa Sapporon pölylaskemat olivat 130 tonnia/km2/kk. Kiellon jälkeen nastarenkaiden määrä alkoi laskea. Yllätys yllätys, pölyn määrä laski samaa tahtia päätyen 10 tonniin. Siis vain viidessä vuodessa 130 tonnista 10 tonniin!


Norjan liikennelaitoksen tutkimustulokset samansuuntaiset, vaikkakaan vaikutus ei noin voimakas. Toki monien mielestä turha ajatella astmaatikkoja ja muita hengitystieongelmista  kärsiviä. Silti kannattaa ajatella terveysongelmista ja teiden jyrsimisestä aiheutuvia turhia kuluja. Niitä ei makseta taikaseinästä. Ne maksetaan velalla, jonka lapsemme maksavat.

Norjan tutkimuksissa todettiin myös uudet nasta pahimmiksi jyrsijöiksi ja ilman pilaamaksi. Venäläiset. Hakkapeliitat kuluttivat rajusti enemmän tietä kuin edellisen sukupolven nastarenkaat.

Hidalgo

Lainaus käyttäjältä: jarkko_h - 17.01.19 - klo:23:11
Tämä on kyllä aikamoista tarinointia. Pääkaupunkiseudulla on talvirengaskaudella  pääsääntöisesti kuivaa asfalttia. Lisäksi vesisateet talvirengaskaudella todella yleisiä. Näissä keleissä nastat pyöristyvät nopeasti. Rengastesteissä käytetyistä teräväreunaisista nastoista on muisto jäljelläkö kuukauden kuivalla asfaltilla jyräämisen jälkeen. Eikä täältä löydy oikein sitä testeissä käytettyä todellisuutta vastaamatonta  jääkiekkokaukalojäätä.
Mitä höpiset? Kerroin, että täällä on yleensä enemmän jäätä kuin lunta, mikä varmasti pitää paikkansa. Ei siinä ole mitään tarinaa, vaan pelkkä fakta. Toki sen lisäksi on paljastakin asfalttia, en sitä kiellä.

Ja edelleen, käy katsomassa miten testejä tehdään. Ei testeissä käytetä mitään kaukalojäätä. Tosin pk-seudulla on sitäkin liukkaampia jääpintoja keväisin.

Hidalgo

Lainaus käyttäjältä: jarkko_h - 17.01.19 - klo:23:20
Oletko ajattelemassa aina toisista pahaa?. Kyllä tässä oli viranomaiset jotka pysäyttivät.
Harmitti kovasti onnettomuuteen joutuneiden puolesta.
;D siis poliisit pysäyttivät, ja sinä menit katsomaan renkaita kun harmitti?

jt

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 17.01.19 - klo:21:04
Sitten kehuminen Ruotsin teistä on täyttä PASKAA! Ne oli paskemmassa kunnossa Göteborg-Tukholma välillä, kuin Turku-Tampere välillä.
Karppa on oikeassa teistä - ei ne Ruotsin tiet mitenkään erinomaisessa kunnossa ole Suomeen verrattuna vaikka rahaa käyttävät selvästi Suomea enemmän. Turku-Tampere väli on viime kesänä asfaltoitu uudelleen Turun päästä ja oli suorastaan nautinto ajella kesällä siellä, pinta oli hiljainen ja tasainen.

Tukholmasta lähtevillä teillä ajomäärät ovat täysin toisessa magnituudissa kuin vaikkapa Turun seudulla, erityisesti raskasta liikennettä on todella paljon etelä-pohjois suunnassa, vertasin mihin tahansa Suomessa. Ilmeisesti siitäkin johtuen ne tietkin sitten kuluvat. Ilmeisesti rahaa kuluu paljon myös tunneleihin, esim. Tukholma on yhtä reikäjuustoa kun tunnelia menee sinne tänne, kehätie on suureksi osaksi maan alla ja ruuhkainen kuin mikä. Rakenteilla on uusi kehätie mihin siihenkin tulee tunnelia tunnelin perään. Siltoja samoin on paljon.

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 17.01.19 - klo:21:04
Ja sen kyllä huomasi, että Ruotsalaiset ajaa enemmän kitkoilla, koska olivat vain tien tukkona. Minä, raskaskalusto ja kahteen käteen mahtuva määrä ajoi vasemman puoleista kaistaa ohi. Lumi ilmeisesti pelotti ja ei ajoin keliin sopivalla vauhdilla minkä sovitin myös alla olevin renkaiden mukaan.
Kitka vs nasta markkinaosuus on nykästermein "fifti-sixty", joten keskimäärin joka toinen noista "hidastelijoista" ajeli nastoilla. Ehkäpä Ruotsin merkittävästi Suomea pienemmät onnettomuusluvut liittyvät osittain myös kuskien asenteeseen ja tilanteen mukaan turvalliseen nopeuteen vs nopeuden maksimointiin kelistä riippumatta?
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

jarkko_h

#3868
Lainaus käyttäjältä: Hidalgo - 17.01.19 - klo:23:30
;D siis poliisit pysäyttivät, ja sinä menit katsomaan renkaita kun harmitti?

Olet sinä ole ihme epeli, ei ole yllätys että tartut tämmöiseen. . Kyllä silloin ollaan aika hiljaista poikaa tuommoisesta tilanteessa. Olisiko pitänyt katsoa poliisin persettä? Kyllä sitä väkisten kiinnittää ympäristöön huomiota. Renkaat olivat täysin epäolennainen seikka. Oli itselläkin tilanteessa nastarenkaat.

Mutta takaisin aiheeseen: Tänä syksynä nastoja pyöriteltiin  jäättömällä asfaltilla  todella pitkään.
https://www.hsy.fi/fi/tietoa-hsy/uutishuone/2018/Sivut/Talvirengaskausi-nakyy-paakaupunkiseudun-ilmanlaadussa.aspx

Hieno kuva Ivalon renkaiden testihallista. Tuohon mahtuisi muutama jääkiekkojoukkue luistelemaan:https://goo.gl/images/JvDsDB




jt

Lainaus käyttäjältä: jarkko_h - 17.01.19 - klo:23:28
Norjan liikennelaitoksen tutkimustulokset samansuuntaiset, vaikkakaan vaikutus ei noin voimakas. Toki monien mielestä turha ajatella astmaatikkoja ja muita hengitystieongelmista  kärsiviä. Silti kannattaa ajatella terveysongelmista ja teiden jyrsimisestä aiheutuvia turhia kuluja. Niitä ei makseta taikaseinästä. Ne maksetaan velalla, jonka lapsemme maksavat.
Tuossa Ruotsin/Tukholman nastakiellosta (tietyillä ryhmillä, esim. kadun asukkailla on poikkeus kiellosta) Hornsgatanilla ja sen vaikutuksesta - PM10 hiukkasmäärät puolittuivat kun nastojen osuus tippui 60-70%:sta -> 30%. Edelleen hiukkasmäärät ylittävät normin 46 päivänä vuodessa, nastojen osuus pitäisi mallinnusten mukaan pudottaa 10% jotta ilma pysyisi normien rajoissa tai vaihtehtoisesti liikennettä rajoittaa.
https://www.trafikverket.se/resa-och-trafik/Trafiksakerhet/Din-sakerhet-pa-vagen/Dack/Vad-kan-du-gora-for-att-minska-mangden-partiklar/

...Stockholm Hornsgatan 2010. Det Ã¥ret minskade andelen bilar med dubbdäck just där frÃ¥n 60â€"70 procent till 30 procent, och i hela innerstaden till 50 procent.

Halterna av PM10 i luften på Hornsgatan halverades, och i hela innerstaden minskade de med 20 procent. Men fortfarande är halterna för höga. Dygnsmedelvärdet på Hornsgatan överskreds 46 dagar 2010, vilket är 20 dagar färre än året innan, men fortfarande fler än de 35 dagar som normen tillåter.

För att normvärdet inte ska överskridas skulle dubbdäcksanvändningen behöva minska till 10 procent, enligt den utvärdering av effekterna av dubbdäcksförbudet på Hornsgatan som SLB Analys har gjort
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy