Keskustelua talvirenkaista nastarenkaat/kitkarenkaat/keskieuroopan kitkarenkaat

Aloittaja -karppa-, 12.03.16 - klo:17:24

« edellinen - seuraava »

jt

Lainaus käyttäjältä: tsi1490 - 11.01.19 - klo:09:35
Kun taas yleistetään aivan hihasta nastarenkaan erinomaisuutta jarrutuksessa jäällä, muistetaan, että TM talvirengastestissä kaksi huonoista rengasta siinä oli nastarenkaita. Muistetaan myös, että nastarenkaan etu jääpidossa menetetään nopeasti nastojen kuluessa pyöreiksi tai katketessa tai irrotessa.
Nastarengas on keskimäärin parempi kuin vastaava kitka jäällä jos pakkanen on leuto ja alla on ajamaton testijäärata. Toisaalta, sama ilmiö kuin TM:ssä oli myös Teknisk Världin testissä. Testin jumbo jäätestissä oli nastarengas, jopa Linglongin kiina-kitka oli parempi jäätestissä. Toki nastojen kärkirengaat ovat uutena sillä neitseellisellä, koskemattomalla jääradalla pitävämpiä kuin kärkikitkat leudolla kelillä, mutta tilanne ei ole enää sama kun kyseessä onkin ajettu jääpinta, rengas onkin asfaltilla talven pari ajettu, lämpötila on matalampi etc.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

jt

Lainaus käyttäjältä: TDI Golf - 11.01.19 - klo:19:20
No empä lähde kaivelemaan,aikaa tuosta jo enkä muista missä lehdessä oli, kesällä ajettaessa kitkarenkaan pehmeys saa sen kulumaan nopeammin kuin peruskesärenkaan. Lähtee enemmän materiaalia irti mikä syö asfalttia ja noista muodustuu sitä pölyä. Näin jotenkin siinä oli silloin runoiltu.
Mutta eihän sitä talvirengaskitkaa ole tarkoitettu kesärenkaaksi. Silloin laitetaan alle kesärenkaat. Tuskinpa se pehmeä kumi sitä asfalttia nyt kovin kummoisesti syö.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

jt

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 19.03.16 - klo:09:13
Myös turvallisuudessa tulee tärkeimmillä osa-alueilla eli kuivalla ja märällä alustalla nastarenkaille turpaan.
Tämähän on ihan kyse siitä mitä itse kukin painottaa. Onko pito kateissa kuivalla ja märällä - hanki KE-kitkat. Tarvitko sen sijaan parempaa pitoa lumella ja jäällä - hanki nordic-kitkat tai jopa nastat jos ihan välttämättä haluat rapinaa.

Joskus on myös hyvä katsoa järjestyksen sijaan myös erojen suuruutta. Kuivalla kelillä esim. KE-kitkan ja nordic kitkan (tai nastan) ero on hyvin pieni. Märällä jarrutuksessa, nordic kitkojen keskiarvo parhaaseen KE-kitkaan on n. 10m 100km/h nopeudesta. Sitten taas jos verrattaisiin jääjarrutusta 100km/h nopeudesta vastaavalla, ero olisi ihan eri kokoluokassa.

Jokainen optimoi nyt sitten painottaen omia olosuhteitaan. Omasta mielestäni turvallisuuteen talvella eniten vaikuttaa nimenomaan talviominaisuudet, ei pienet erot sulalla kelillä. Siellähän pito on lähes kesäkelin veroinen myös näillä varsinaisilla talvirenkailla. Niin joo ja Suomessa talvella ajetaan max 100km/h rajoitusten mukaan, joten ne Saksan moottoriteiden kaasu-pohjassa skenaariot eivät oikein ole relevantteja. Omassa perhe-mobiilissa taitaisi nopeusluokkakin loppua renkaista kesken kun huiput on kuitenkin n. 200km/h tienoilla.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

jt

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 11.01.19 - klo:07:29
Miksi poliisi ja puolustusvoimat käyttää nastoja  ;)
Poliisin ja pv:n pitää ajella välillä myös "keskellä ei mitään", pelastustehtävät tms. Poliisilla lisäksi on tämä maantieritarien jahtaustehtävä myös, silloin ajellaan ihan eri nopeuksilla ja tavoilla kuin tavanomaisessa ajossa, välillä teiden ulkopuolellakin. 

Pv:n raskas kalusto ei käytä nastoja vaan maastorenkaita tai nastattomia maantierenkaita. Sitä en muista oliko Uaz:ssa maastorenkaat vai nastat talvella kun keskellä ei mitään kaahattiin. Kalustohan voi olla kovin vähällä käytöllä pitkiäkin aikoja, jolloin edes ne nastat jotenkin pitävät kun se kumi on jo kovettunut käppyrälle. Ja toisekseen, jos pv:llä ns. puhalletaan pilliin ja on tosi kyseessä, silloin teiden kuluminen pilalle, ajomelu, nastojen vaikutus ajotuntumaan ja katupöly ovat huolista vähäisimpiä...
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

TDI Golf

Lainaus käyttäjältä: jt - 12.01.19 - klo:01:05
Mutta eihän sitä talvirengaskitkaa ole tarkoitettu kesärenkaaksi. Silloin laitetaan alle kesärenkaat. Tuskinpa se pehmeä kumi sitä asfalttia nyt kovin kummoisesti syö.

Öö, jossakin puolusteltiin Ruotsia missä ajetaan yhdellä rengassarjalla,eli sillä kitkalla. Myös moni taxi ajaa täällä niin myös. Tavallinen kuluttaja myös, sen 2 talveahan noi on max talvikäytössä, ainakin omilla km määrillä.
Ja kun tuon talviajon jälkeen on renkaassa vielä pintaa niin kesällä olen ajanut loppuun, luulen että moni muukin niin tekee, samoin kun vanhoista talvirenkaista nastat pois ja kesäajoon.
En muista tuota juttua ihan tarkkaan miten se oli väitetty, aiheuttiko se kitkarenkaista irtoava materiaali lisäkulumista vai miten se meni.

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: ile - 11.01.19 - klo:16:31
Jos ”dust fallille” syynä vain nastat, mikä selittää 91-92-93 -vuodet? Oliko esim 92-93 nastapöly vuosia ilmassa?

Eihän sen pölyn ja nastarenkaiden suhde ole tasan 1:1. Kyllä pölyä tulee muualtakin, muut tekijät aiheuttavat pientä hajontaa, jne. Mutta korrelaatio on hyvin vahva. Ei ole epäilystäkään, etteikö nastat olleet merkittävin pölyn aiheuttaja.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

Hidalgo

Lainaus käyttäjältä: jt - 12.01.19 - klo:01:03
Nastarengas on keskimäärin parempi kuin vastaava kitka jäällä jos pakkanen on leuto ja alla on ajamaton testijäärata.
Ei ihan näinkään. Kovilla pakkasilla (-20) kitkat pitävät jäällä paremmin kuin nastat, mutta lähempänä nollaa olevilla jäisillä teillä taas nastat pitävät paremmin.
Testien mukaan niin jäällä, lumella, märällä ja kuivallakin käyttäytyvät nastarenkaat keskimäärin paremmin kuin kitkarenkaat.

seaboss

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 11.01.19 - klo:21:10

Valintojen maailma on myös ajaa niissä urissa. Sen tekee taas ne "idiootit"...

Olen huomannut että nykyään suurempi osa ei aja niissä urissa enää....tuo on toisaalta valitettavaa, koska te pilaatte nyt senkin osan tiestä, jossa ennen pystyi ajaa vähemmän kärsimättä rengasmelusta ym.

Saksassa kun ostaa auton ja ajaa siellä, saa hiljaisen auton, mutta täällä samalla autolla saa korkeintaan alemman sekmentin auton melutason jos sitäkään.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: seaboss - 12.01.19 - klo:10:05
Olen huomannut että nykyään suurempi osa ei aja niissä urissa enää....tuo on toisaalta valitettavaa, koska te pilaatte nyt senkin osan tiestä, jossa ennen pystyi ajaa vähemmän kärsimättä rengasmelusta ym.

Saksassa kun ostaa auton ja ajaa siellä, saa hiljaisen auton, mutta täällä samalla autolla saa korkeintaan alemman sekmentin auton melutason jos sitäkään.

Öö olet kyllä sokea, jos väität ettei talvella ajeta urissa, kuin köyhän talon porsaat, kun vieressä on jäätä. Enkä tällä tarkoita moottoriteitä. Eri asia keväällä ja syksyllä.

Meinaat ettei Saksassa asvaltti ole erillaista ja tämän myötä hiljaisempi? Enkä vielä ole oikeasti hiljaiseen autoon törmännyt, vaan olen autoni vaimentanut, joka on priceless. Varsinkin vaggilaisten kohdalla!

Lainaus käyttäjältä: jt - 12.01.19 - klo:01:41
Poliisin ja pv:n pitää ajella välillä myös "keskellä ei mitään", pelastustehtävät tms. Poliisilla lisäksi on tämä maantieritarien jahtaustehtävä myös, silloin ajellaan ihan eri nopeuksilla ja tavoilla kuin tavanomaisessa ajossa, välillä teiden ulkopuolellakin. 

Pv:n raskas kalusto ei käytä nastoja vaan maastorenkaita tai nastattomia maantierenkaita. Sitä en muista oliko Uaz:ssa maastorenkaat vai nastat talvella kun keskellä ei mitään kaahattiin. Kalustohan voi olla kovin vähällä käytöllä pitkiäkin aikoja, jolloin edes ne nastat jotenkin pitävät kun se kumi on jo kovettunut käppyrälle. Ja toisekseen, jos pv:llä ns. puhalletaan pilliin ja on tosi kyseessä, silloin teiden kuluminen pilalle, ajomelu, nastojen vaikutus ajotuntumaan ja katupöly ovat huolista vähäisimpiä...

Meinaatko ettei muut aja muualla, kuin valtaväylillä? Eipä keski-suomessa hirveänä tarvitse nelostieltä mennä sivuun, kun alkaa olla hieman huonommin hoidettuja teitä.

Taisipa PV joskus hakea lupia, että Masilla saisi ajaa ympäri vuoden nastarenkailla säästöjen vuoksi ja entäs, kun ajavat panssivaunuilla valtateitä  ;D ;D ;D?
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

tet

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 12.01.19 - klo:10:09
Meinaat ettei Saksassa asvaltti ole erillaista ja tämän myötä hiljaisempi?

Tottakai se on erilaista, koska meikäläisen asfaltin täytyy kestää nastoja. Meillä varmasti käytettäisiin samaa hiljaista saksanasfalttia, jos teiden ei tarvitsisi kestää nastojen rouhintaa.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

seaboss

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 12.01.19 - klo:10:09
Öö olet kyllä sokea, jos väität ettei talvella ajeta urissa, kuin köyhän talon porsaat, kun vieressä on jäätä. Enkä tällä tarkoita moottoriteitä. Eri asia keväällä ja syksyllä.

Meinaat ettei Saksassa asvaltti ole erillaista ja tämän myötä hiljaisempi? Enkä vielä ole oikeasti hiljaiseen autoon törmännyt, vaan olen autoni vaimentanut, joka on priceless. Varsinkin vaggilaisten kohdalla!


Tarkoitin puupää tietysti isompi ateitä missä jäätä ei ole, muuten ajetaan urissa, kyllä sun pitäis tämäkin tietää jos ylipäätäätänsä liikut.

Varmaa saksan asfaltti hieman erilaista onkin, ja luultavasti se olisi sitä täälläkin jos ei nastoilla niitä hajotettaisi ja rahaa jäisi kehittämiseen , eikä samojen teiden korjaamiseen. Nastat`= kehityksen jarru.

Kotikonstein ei saada autoa vaimennettua täällä yhtä hijaiseksi kun saksassa ajaessa, tämä on monimutkaisempi juttu kuin moni luulee. Ja sen ajantarpeen ja rahan mitä vaimentamisen yritykseen sijoitit et säästä nastoja käyttämällä millään, jos et aja rutkasti ylinopeuksia.  Se on Fakta.
Mutta ei muuta kuin kaikki suomalaiset autoja vaimentaan, vaihtakaa vetarit ja puslat ym. kamaa alustassa ...sieltä se nastojen jyrsimillä teillä suurin melun lähde tulee.

seaboss

Kerrompa yhen työreissun josta lähettiin Oulusta etelään tehdasvierailulle yks kevät, muiden organisaatioiden tyyppien kans, ottivat minut kyytiin Kempelestä kuin matkan varrella silloin asuin, lähettiin 4-tietä posottaan eteläänpäin, mutta keskustelusta autossa ei oikein tullut yhtään mitään ku kaveri ajoi urissa ja melu takapenkillä tällä myyntilastojen top3:lla muistutti jylinää enemmän kuin mitään muuta. Hetken aikaa siinä HUUDETTIIN keskenään kunnnes kaikki väsyi tähän. Koko matkan aikana en kuulut mitä etupenkkiläiset keskenään puhuivat. Tämäkin rapiat 3 tuntia mitä matkoihin käytettiin olisi ollut kiva ja hyödyllistä käytää tietojen vaihtoon jne. mutta eipä siitä mitään tullut. Mutta ilmeisesti tämäkin "aikamenetys" saada kikytunneilla korvattua ;D ja sovitaan erillinen aika.

Tämä kyseinen kuski oli muuten tyypillinen nastakuski, ei vilkkua liikenneympyröissä ja muutenkin viimme tinkassa, mutkat melkein kovempaa kun suorat...helvetin hutera ja epämielyttävä ajokäyttäytyminen ylipäätänsä. Semmoinen työreissu. Suomessa on ilo autoilla. ;D

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: tet - 12.01.19 - klo:11:23
Tottakai se on erilaista, koska meikäläisen asfaltin täytyy kestää nastoja. Meillä varmasti käytettäisiin samaa hiljaista saksanasfalttia, jos teiden ei tarvitsisi kestää nastojen rouhintaa.

Ja tämä on fakta vai olisiko olosuhteilla myös jotain eroa? Väitän ettei Ruotsissa ja Norjassakaan käytetä samanlaista asvalttilaatua, kuin Saksassa!

Lainaus käyttäjältä: seaboss - 12.01.19 - klo:12:34
Tarkoitin puupää tietysti isompi ateitä missä jäätä ei ole, muuten ajetaan urissa, kyllä sun pitäis tämäkin tietää jos ylipäätäätänsä liikut.

Varmaa saksan asfaltti hieman erilaista onkin, ja luultavasti se olisi sitä täälläkin jos ei nastoilla niitä hajotettaisi ja rahaa jäisi kehittämiseen , eikä samojen teiden korjaamiseen. Nastat`= kehityksen jarru.

Kotikonstein ei saada autoa vaimennettua täällä yhtä hijaiseksi kun saksassa ajaessa, tämä on monimutkaisempi juttu kuin moni luulee. Ja sen ajantarpeen ja rahan mitä vaimentamisen yritykseen sijoitit et säästä nastoja käyttämällä millään, jos et aja rutkasti ylinopeuksia.  Se on Fakta.
Mutta ei muuta kuin kaikki suomalaiset autoja vaimentaan, vaihtakaa vetarit ja puslat ym. kamaa alustassa ...sieltä se nastojen jyrsimillä teillä suurin melun lähde tulee.

Väitän että näen enemmän erillaista Suomea vuodessa, kuin sinä  ;D. Et myöskään näytä olevan kovin hyvin perillä edes asvaltista. Tässä pieni news flash uusioasvaltista ja sen kestosta, joka ei ole sama kuin uudella asvaltilla. Voithan toki nastarenkaita syyttää tuostakin, että halvempaa uusioasvalttiä käytetään.
https://ls24.fi/plus/kolmasosa-alkaa-olla-jo-uuden-asfaltin-alla

Vai ei saada vaimennettua? Oletko monta autoa vaimentanut tai edes istunut sellaisessa? Minä ajan vaimennetulla autolla nastoilla eikä harmita yhtään. KYllä tuota lunta ja jäätä riittää täällä Suomessa.


Lainaus käyttäjältä: seaboss - 12.01.19 - klo:13:44
Kerrompa yhen työreissun josta lähettiin Oulusta etelään tehdasvierailulle yks kevät, muiden organisaatioiden tyyppien kans, ottivat minut kyytiin Kempelestä kuin matkan varrella silloin asuin, lähettiin 4-tietä posottaan eteläänpäin, mutta keskustelusta autossa ei oikein tullut yhtään mitään ku kaveri ajoi urissa ja melu takapenkillä tällä myyntilastojen top3:lla muistutti jylinää enemmän kuin mitään muuta. Hetken aikaa siinä HUUDETTIIN keskenään kunnnes kaikki väsyi tähän. Koko matkan aikana en kuulut mitä etupenkkiläiset keskenään puhuivat. Tämäkin rapiat 3 tuntia mitä matkoihin käytettiin olisi ollut kiva ja hyödyllistä käytää tietojen vaihtoon jne. mutta eipä siitä mitään tullut. Mutta ilmeisesti tämäkin "aikamenetys" saada kikytunneilla korvattua ;D ja sovitaan erillinen aika.

Tämä kyseinen kuski oli muuten tyypillinen nastakuski, ei vilkkua liikenneympyröissä ja muutenkin viimme tinkassa, mutkat melkein kovempaa kun suorat...helvetin hutera ja epämielyttävä ajokäyttäytyminen ylipäätänsä. Semmoinen työreissu. Suomessa on ilo autoilla. ;D

Mitä lähtee liikenteeseen äänekkäällä autolla. Elämä on täynnä valintoja! Renkaathan tekee kuskista idiootin. Sinun tapauksessa voisi syyttää kitkarenkaita  ;D ;D ;D (En voinut itselleni mitään).
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

sakal83

”Väitän” että mun iskä on vahvempi kun teidän yhteensä. Tämä on ”fakta”.
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

TAG

#3824
Olen ajanut nyt 10/2017 - 01/2019 Michelin CrossClimate+ renkailla (poikkeaa kaikista yllämainituista) ilman renkaanvaihtoja tässä välissä 26 000km. Talvikilometrit ovat olleet kaikki Etelä-Suomessa ja kesäkilometreistä suurin osa Euroopassa matkalla Suomen ja Espanjan välillä ja perillä Espanjassa. Arvioin, että renkaat ovat nyt noin 60% kunnossa, keväällä pistän takaa eteen, jolloin toinen käyttöpuolisko tasaa enemmän kuluvien eturenkaiden osalta pelin. Syy miksi lähdin tähän, on oma käyttöprofiili, jossa keväällä ja syksyllä ajan vuodenaikojen halki ja yhden vuodenajan renkaat ovat huono valinta.

Autona Tiguan 4Motion DSG, vm. 2012

Itse ajan ennakoivaa ja taloudellista ajotapaa käyttäen, eikä yleensä ole kiire. Tuolla taustalla itsellä ei ole ollut minkäänlaisia vaikeuksia missään ajotilanteessa noilla renkailla. En tule palaamaan enää kaksiin renkaisiin, niin kauan kun alla SUV/Crossover ja neliveto. Etuvedolla saattaisin myös päätyä tähän samaan ratkaisuun. Renkaat ovat täysin kesärenkaan veroiset kesällä (renkaan pohjana kesärengas), kun ne vaihdettiin alkuperäisiin kesärenkaisiin en paluumatkassa huomannut mitään talvirenkaaseen viittaavaa huononnusta renkaan kesäkäyttäytymisessä. Ihan jäisellä kelillä pidän näillä kunnon välimatkan edelläajavaan ja aloitan voimakkaan jarrutuksen vähän aikaisemmin, jotta saan infoa pidosta. Muuten ajan ihan kuten ennen kitkoilla, niihin ei juuri eroa huomaa, ainakaan negatiivisessa mielessä. Kuivalla tiellä talvella nämä ovat ihan ylivoimaiset mihin tahansa talvirenkaaseen nähden. Saa nauttia täysin kesärenkaan ominaisuuksista silloin myös talvella. Lisäksi pidän renkaassa sen kesärengasmaisesta tarkkuudesta, jolloin tuntuman pidosta saa näppeihin talvirengasta paremmin.

tet

Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Jultsu

#3826
Lainaus käyttäjältä: TAG - 12.01.19 - klo:14:54Kuivalla tiellä talvella nämä ovat ihan ylivoimaiset mihin tahansa talvirenkaaseen nähden.

Tuota lausetta en ihan jaksa uskoa, mutta kun mikään instanssi ei todennäköisesti vaivaudu järjestämään testiä KE-kitkojen ja noiden välillä -10 asteen pakkasessa niin tästä(kin) on pakko vain mutuilla. Väitän kyllä että koska kyseessä pääasiallisesti kesärengas, kumiseos on sen verran pehmeämpää että kovemmilla pakkasilla se alkaa menettämään pitoa asfaltilla ja tällöin KE-kitka alkaa pitämään paremmin. +5 asteen vesikelillä voin hyvinkin uskoa että tuo CC vie voiton parhaistakin KE-kitkoista.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

TAG

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 12.01.19 - klo:16:52
Tuota lausetta en ihan jaksa uskoa, mutta kun mikään instanssi ei todennäköisesti vaivaudu järjestämään testiä KE-kitkojen ja noiden välillä -10 asteen pakkasessa niin tästä(kin) on pakko vain mutuilla. Väitän kyllä että koska kyseessä pääasiallisesti kesärengas, kumiseos on sen verran pehmeämpää että kovemmilla pakkasilla se alkaa menettämään pitoa asfaltilla ja tällöin KE-kitka alkaa pitämään paremmin. +5 asteen vesikelillä voin hyvinkin uskoa että tuo CC vie voiton parhaistakin KE-kitkoista.

Tiedät mikä ero kaarreajossa on kesä ja talvirenkaan välillä, talvirenkaan ollessa ajotuntumaltaan löysä rungon ollessa eloisampi. Eli kun kitkoilla teet ohjauslliikkeen, kaikki tapahtuu hidastetusti ja viiveellä. Noissa mainitsemissani renkaissa asiat tapahtuvat kuten kesärenkaalla eli kaarteissa on sama hyvä ja tarkka tuntuma kuten kesärenkaissa eikä ole lainkaan tunnetta, että rengas sortaisi alle. Puhun kuivasta talvisesta tiestä eli Etelä-Suomessa 80% talvesta. Tuon renkaan osalta kyse on pintarakenteen lisäksi erilaisesta pintakuvioinnista kuin normaalissa renkaassa. Kuvioinnilla tuntuu olevan iso merkitys toimivuudessa.

Lisäksi rankkasateessa, lumessa ja sohjossa noi toimivat kuten mikä tahansa ok talvirengas


https://www.tyrereviews.co.uk/images/article/Michelin-CrossClimate-Plus-Header.jpg

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: tet - 12.01.19 - klo:16:47
Luepa tuosta oikein ajatuksella:

https://www.savonsanomat.fi/teemat/autot/liikenne/Rengasmelun-ja-urien-kanssa-on-vain-elett%C3%A4v%C3%A4/501828

"Asfaltin sideainekseen, raakaöljystä tislattuun bitumiin, on sekoitettava suurempirakeista kiveä, jotta päällysteet kestävät paremmin nastarenkaita. Keski- ja Etelä-Euroopassa nastojen käyttö on kielletty."

"Jos valtaosa autoilijoista käyttäisi talvella kitkarenkaita, silloin meillä olisi toisenlaisia ongelmia. Esimerkiksi Keski-Euroopassa on tyypillistä päällysteiden kiillottuminen. Meillä saattaisi tulla kesälläkin päällysteiden liukkautta, jota meillä ei nyt nastarenkaiden karheuttavan vaikutuksen takia ole, huomauttaa hankinnan asiantuntija Katri Eskola Liikennevirastosta."

"Tavallista lauhemman ja kosteamman talven jäljiltä asfalttitiet ovat paikoin pahoin urautuneita. Eskolan mukaan nastarenkaat ovat siihen pääsyyllisiä, mutta vain vilkasliikenteisillä teillä, joissa ajonopeutta on vähintään 80 kilometriä tunnissa."

"Kun jäätymis- ja sulamissyklejä tulee enemmän, se rapauttaa ja reikiintyminen saattaa lähteä nopeammin käyntiin, Eskola toteaa.

Edelliset lauhat talvet johtivat siihen, että bitumin osuutta päällysteissä lisättiin 2008 alkaen, Eskola kertoo. Muutoksella pyritään hillitsemään vesivahinkoja"

" Keski-Euroopassa ja Tanskassa käytetään melun vaimentamiseen myös avoimia, huokoisia päällysteitä, jotka imevät melua itseensä, mutta Eskolan mukaan Pohjolan oloissa kiviaineksen raekoko on ainoa meluntorjuntakeino.

"Ne eivät tule meillä kyseeseen, koska meillä käytetään paljon hiekkaa ja suolaa. Huokoset täyttyisivät pölystä, ja ne pitäisi jotenkin putsata, jotta päällyste säilyttäisi melua vaimentavan vaikutuksensa, Eskola kertoo.
"

Lainaus käyttäjältä: tet - 12.01.19 - klo:11:23
Tottakai se on erilaista, koska meikäläisen asfaltin täytyy kestää nastoja. Meillä varmasti käytettäisiin samaa hiljaista saksanasfalttia, jos teiden ei tarvitsisi kestää nastojen rouhintaa.

Taisit puhua itsesi pussiin  ;D.

"Jos valtaosa autoilijoista käyttäisi talvella kitkarenkaita, silloin meillä olisi toisenlaisia ongelmia. Esimerkiksi Keski-Euroopassa on tyypillistä päällysteiden kiillottuminen. Meillä saattaisi tulla kesälläkin päällysteiden liukkautta, jota meillä ei nyt nastarenkaiden karheuttavan vaikutuksen takia ole, huomauttaa hankinnan asiantuntija Katri Eskola Liikennevirastosta."

Lainaus käyttäjältä: TAG - 12.01.19 - klo:19:29
Tiedät mikä ero kaarreajossa on kesä ja talvirenkaan välillä, talvirenkaan ollessa ajotuntumaltaan löysä rungon ollessa eloisampi. Eli kun kitkoilla teet ohjauslliikkeen, kaikki tapahtuu hidastetusti ja viiveellä. Noissa mainitsemissani renkaissa asiat tapahtuvat kuten kesärenkaalla eli kaarteissa on sama hyvä ja tarkka tuntuma kuten kesärenkaissa eikä ole lainkaan tunnetta, että rengas sortaisi alle. Puhun kuivasta talvisesta tiestä eli Etelä-Suomessa 80% talvesta. Tuon renkaan osalta kyse on pintarakenteen lisäksi erilaisesta pintakuvioinnista kuin normaalissa renkaassa. Kuvioinnilla tuntuu olevan iso merkitys toimivuudessa.

Lisäksi rankkasateessa, lumessa ja sohjossa noi toimivat kuten mikä tahansa ok talvirengas.

Kuinka useasti ja paljonko ajat Crossclimatella Suomessa?
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Jultsu

Lainaus käyttäjältä: TAG - 12.01.19 - klo:19:29
Tiedät mikä ero kaarreajossa on kesä ja talvirenkaan välillä, talvirenkaan ollessa ajotuntumaltaan löysä rungon ollessa eloisampi. Eli kun kitkoilla teet ohjauslliikkeen, kaikki tapahtuu hidastetusti ja viiveellä. Noissa mainitsemissani renkaissa asiat tapahtuvat kuten kesärenkaalla eli kaarteissa on sama hyvä ja tarkka tuntuma kuten kesärenkaissa eikä ole lainkaan tunnetta, että rengas sortaisi alle. Puhun kuivasta talvisesta tiestä eli Etelä-Suomessa 80% talvesta. Tuon renkaan osalta kyse on pintarakenteen lisäksi erilaisesta pintakuvioinnista kuin normaalissa renkaassa. Kuvioinnilla tuntuu olevan iso merkitys toimivuudessa.

Lisäksi rankkasateessa, lumessa ja sohjossa noi toimivat kuten mikä tahansa ok talvirengas


https://www.tyrereviews.co.uk/images/article/Michelin-CrossClimate-Plus-Header.jpg

Kyllä tiedän, juuri tämän vuoksi valintani onkin hyvä KE-kitka joka on kesärengasmainen kuivan ja märän kelin ominaisuuksiltaan. Ilmeisesti et itse ole kokeillut hyviä KE-kitkoja auton alla?
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

qwe

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 12.01.19 - klo:20:18
"Asfaltin sideainekseen, raakaöljystä tislattuun bitumiin, on sekoitettava suurempirakeista kiveä, jotta päällysteet kestävät paremmin nastarenkaita. Keski- ja Etelä-Euroopassa nastojen käyttö on kielletty."

"Jos valtaosa autoilijoista käyttäisi talvella kitkarenkaita, silloin meillä olisi toisenlaisia ongelmia. Esimerkiksi Keski-Euroopassa on tyypillistä päällysteiden kiillottuminen. Meillä saattaisi tulla kesälläkin päällysteiden liukkautta, jota meillä ei nyt nastarenkaiden karheuttavan vaikutuksen takia ole, huomauttaa hankinnan asiantuntija Katri Eskola Liikennevirastosta."

"Tavallista lauhemman ja kosteamman talven jäljiltä asfalttitiet ovat paikoin pahoin urautuneita. Eskolan mukaan nastarenkaat ovat siihen pääsyyllisiä, mutta vain vilkasliikenteisillä teillä, joissa ajonopeutta on vähintään 80 kilometriä tunnissa."

"Kun jäätymis- ja sulamissyklejä tulee enemmän, se rapauttaa ja reikiintyminen saattaa lähteä nopeammin käyntiin, Eskola toteaa.

Edelliset lauhat talvet johtivat siihen, että bitumin osuutta päällysteissä lisättiin 2008 alkaen, Eskola kertoo. Muutoksella pyritään hillitsemään vesivahinkoja"

" Keski-Euroopassa ja Tanskassa käytetään melun vaimentamiseen myös avoimia, huokoisia päällysteitä, jotka imevät melua itseensä, mutta Eskolan mukaan Pohjolan oloissa kiviaineksen raekoko on ainoa meluntorjuntakeino.

"Ne eivät tule meillä kyseeseen, koska meillä käytetään paljon hiekkaa ja suolaa. Huokoset täyttyisivät pölystä, ja ne pitäisi jotenkin putsata, jotta päällyste säilyttäisi melua vaimentavan vaikutuksensa, Eskola kertoo.
"

Taisit puhua itsesi pussiin  ;D.

"Jos valtaosa autoilijoista käyttäisi talvella kitkarenkaita, silloin meillä olisi toisenlaisia ongelmia. Esimerkiksi Keski-Euroopassa on tyypillistä päällysteiden kiillottuminen. Meillä saattaisi tulla kesälläkin päällysteiden liukkautta, jota meillä ei nyt nastarenkaiden karheuttavan vaikutuksen takia ole, huomauttaa hankinnan asiantuntija Katri Eskola Liikennevirastosta."

Kuinka useasti ja paljonko ajat Crossclimatella Suomessa?

Urapaikoissa on sileää hiljaista asfalttia. Liukasta?? Mopoille saattaa olla.

Mikä mekanismi kuluttaa myös 30-60km/h tiet ja kadut urille?

ps.
Toisessa autossa nastat ja toisessa kitkat. Molemmilla pärjää liikenteessä.
Golf 4-motion
Tiguan 4-motion ex.
Q5

jt

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 12.01.19 - klo:20:18
"Ne eivät tule meillä kyseeseen, koska meillä käytetään paljon hiekkaa ja suolaa. Huokoset täyttyisivät pölystä, ja ne pitäisi jotenkin putsata, jotta päällyste säilyttäisi melua vaimentavan vaikutuksensa, Eskola kertoo.[/b][/u]"

Taisit puhua itsesi pussiin  ;D.
Ei minusta. Tuohan oli täyttä asiaa. Luetun ymmärtäminen, ei pidä käsitellä samana huokoista asfalttia ja pienen vs suuren kivikoon pinnoitetta, jotka kaikki ovat eri asioita.

Kiillottumiseenkin voi vaikuttaa tienhoidollisesti, helpompaa kuin tehdä koko pinta uudestaan. Ja kyllä sieltä joukosta aina joku nastailija löytyy niin kauan kuin nastat ylipäätään sallittuja ovat ja vielä pitkään sen jälkeenkin.
Oikein urainen ja karkea asfaltti aiheuttaa myös heikompaa ajettavuutta ja suuremman kulutuksen, sen melun lisäksi. Ja vaimennettu auto on vieläkin hiljaisempi hiljaisella pinnoitteella..
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

jt

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 12.01.19 - klo:10:09
Meinaatko ettei muut aja muualla, kuin valtaväylillä? Eipä keski-suomessa hirveänä tarvitse nelostieltä mennä sivuun, kun alkaa olla hieman huonommin hoidettuja teitä.

Taisipa PV joskus hakea lupia, että Masilla saisi ajaa ympäri vuoden nastarenkailla säästöjen vuoksi ja entäs, kun ajavat panssivaunuilla valtateitä  ;D ;D ;D?
Vähemmän hoidetut tiet eivät vastaa, ainakaan omassa sanastossa, "keskellä ei mitään" ilmaisua. Viranomaisilla voi olla tarvetta mennä myös sille metsäautotielle jota ei ole välttämättä hoidettu juuri lainkaan tai ei ollenkaan.  Ajan itsekin pienemmillä teillä mm. 80km/h nopeusrajoituksella, viime talvena esim. eräs ko. luokan tie oli karkeassa jäässä (tamppaantunutta lunta) eikä ollut mikään ongelma päästellä siellä kitkoilla. Oli siihen jotain hiekkaa kylvetty pinnalle, mutta suolaa ko. tie ei näe koko talvena.

Raskaiden panssarien siirrot (esim. Leopard) hoidetaan laveteilla valtaväylillä, muuten tulee liian kallis lasku..Yhden sellaisen näin kerran 4-tiellä, ennen Jyväskylää. Aika mahtipontinen kuljetus.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

Hidalgo

Lainaus käyttäjältä: TAG - 12.01.19 - klo:14:54
Olen ajanut nyt 10/2017 - 01/2019 Michelin CrossClimate+ renkailla (poikkeaa kaikista yllämainituista) ilman renkaanvaihtoja tässä välissä 26 000km. Talvikilometrit ovat olleet kaikki Etelä-Suomessa ja kesäkilometreistä suurin osa Euroopassa matkalla Suomen ja Espanjan välillä ja perillä Espanjassa.
Toivon todella, ettet talvisin aja perässäni kun lapseni ovat auton takapenkillä. Todella typerää ajaa talvella Suomessa kesärenkailla, jotka eivät toimi pakkasella.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Hidalgo - 12.01.19 - klo:23:42
Toivon todella, ettet talvisin aja perässäni kun lapseni ovat auton takapenkillä. Todella typerää ajaa talvella Suomessa kevät-syys renkailla, jotka eivät toimi pakkasella. My4ös laitonta.

Ei ole laitonta cross climatella on M+S merkintä.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Hidalgo

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 12.01.19 - klo:23:45
Ei ole cross climatella on M+S merkintä.
Jep, katsoin väärin. Mutta kesärenkaiksi tarkoitettu.

TAG

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 12.01.19 - klo:20:31
Kyllä tiedän, juuri tämän vuoksi valintani onkin hyvä KE-kitka joka on kesärengasmainen kuivan ja märän kelin ominaisuuksiltaan. Ilmeisesti et itse ole kokeillut hyviä KE-kitkoja auton alla?

Aikanaan mulla oli yhden talven Saksasta ostetun auton mukana keskieuroopan kitkat ja pärjäsin niillä yhden talven. Ne ovat varmasti kehittyneet siitä paljon, sillä CrossClimatet hakkaa ne mitkä mulla oli selkeästi.

Itselle perinteiset Keski-Euroopan kitkat ei käy ratkaisuksi, kun renkaiden pitää kestää myös kesäinen kuumuus Espanjassa. Vaihtoehtona oli kokovuoden renkaat tai sitten CrossClimatet, joissa parempi kesäkäyttäytyminen kuin muissa ympärivuoden renkaissa. Mulla on jatkuvasti vaihtoehtona pohjoismaiset kitkat kotona, mutta en ole kokenut mitään tarvetta vaihtaa niitä alle kokemusten pohjalta.

Ja kysymyksen kuinka usein ajan, niin kaikki ajot niillä ajan, mutta Etelä-Suomessa ja ei mitään hirveitä kilometrimääriä. Lähes kaikki ajot Hangonniemi - Heinola - Kotka väliin sisällä.

jt

Lainaus käyttäjältä: Hidalgo - 12.01.19 - klo:08:37
Ei ihan näinkään. Kovilla pakkasilla (-20) kitkat pitävät jäällä paremmin kuin nastat, mutta lähempänä nollaa olevilla jäisillä teillä taas nastat pitävät paremmin.
Tarkoitin käsittääkseni samaa?

Lainaus käyttäjältä: Hidalgo - 12.01.19 - klo:08:37
Testien mukaan niin jäällä, lumella, märällä ja kuivallakin käyttäytyvät nastarenkaat keskimäärin paremmin kuin kitkarenkaat.
"Käyttäytyminen" on laajempi käsite, ja saattaa sisältää myös esim. subjektiivisen tuntuman. Jos verrataan jarrutuspitoa, nordic kitka on keskimäärin parempi lumella ja kuivalla kelillä kuin nastarengas. Nastatestin verrokki nordic kitka päihitti kaikki nastat lumella pikkupakkasessa. (lähde: teknisk världin testit viime syksyltä josta löytyi läjä nastoja, ja kitkoja). Testi taisi muuten olla tehty Ivalossa ja kuivan kelin Tampereella..

Sen sijaan märällä jarrutuksessa nasta on (vain) hieman parempi keskimäärin kuin nordic kitka, mutta ero on hyvin marginaalinen, puhutaan n.1-2 metristä (en jaksanut laskea tarkkaa keskiarvoa) ja hajonta rengastyypin sisällä on jo merkityksellisempi kumpi pysähtyy vikkelämmin kuin rengastyyppi itsessään. Ja en nyt tarkoita ns. kiinarenkaita, premium-renkaidenkin kesken on muutaman metrin eroja siinä kuinka pysähtyvät. Ero on prosentuaalisesti hyvin marginaalinen, sillä kyseessä on 100-0km/h testi, joten puhutaan n. 2-4% erosta. Testiradan jäällä taasen menee kuten yllä todettiin, nasta on keskimäärin parempi 0-kelillä ja pikkupakkasilla, tosin hajonta huonoimpien nastojen ja parhaiden välillä on erityisen suurta jäällä. Muissa olosuhteissa vastaavaa "repeämää" nastojen kesken suorituskyvyssä ei ole.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

Hidalgo

Lainaus käyttäjältä: jt - 12.01.19 - klo:23:53
Tarkoitin käsittääkseni samaa?
Mielestäni et. Nastarengas ei ole keskimäärin parempi leudolla jääradalla, vaan se on aina parempi millä tahansa jäisellä alustalla pikkupakkasilla ja nollan tietämillä.
Pysähtymismatkassa jäisellä tiellä esim. -1 lämpötilassa on nastat täysin ylivoimaisia verrattuna kitkoihin. Muilla alustoilla ei tule lähellekään yhtä isoa eroa.

tet

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 12.01.19 - klo:20:18
Taisit puhua itsesi pussiin  ;D.

Et siis kuitenkaan lukenut ajatuksella, vaikka niin pyysin. Luepa uudelleen.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy