Keskustelua talvirenkaista nastarenkaat/kitkarenkaat/keskieuroopan kitkarenkaat

Aloittaja -karppa-, 12.03.16 - klo:17:24

« edellinen - seuraava »

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 09.11.16 - klo:07:29
Luistonesto toimii hyvin nykyisin, ei tarvetta kytkeä pois. Ilo tulee ehjänä perille pääsemisestä, ei leikkimisestä.  ;)

Vain sinä olet puhunut leikkimisestä. Toisille perille pääseminen voi olla osa työtä. Ja kyllä ajan myös uudemmilla Ocuilla eikä ne ole sen häävimpiä. Voin väittää, että luistonestottamalla hyvillä nastarenkailla varustetulla vajaa vetoisella "voittaa" lähdössä suurimman osan luistonestolla varustetuista autoista, jos kuski osaa hiemankin ajaa. Eikä tämä tarkoita kisaamista.

Lainaus käyttäjältä: Patomursu - 09.11.16 - klo:07:35
Johtuu varmaan osaksi tuo sutiminen manuaaliautoissa siitä että ei osata/malteta lähteä rauhallisesti liikkeelle. Korostuu vielä liukkailla sitten sutimisena. Onko dsg:llä sama ominaisuus?
Kauan kuin sellaisella liukkaalla ajanut. Onneksi momentinmuuntimella lähdöt on aina tasasia, eikä pyörät lyö tyhjää.

Kun katson ikkunasta ulos, niin stadissa ainakin riittää liukkautta.

Mutta keskustelusta puuttuu täysin keski-euroopankitkat. Kuinka moni nyt kehuu stadissa ajavansa keski-euroopankitkoilla ilman ongelmia? Nastoilla ei ole mitään ongelmia!
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Vice

Hyvin toimii kombinaatio A4(B9), quattro, stronic ja Conti ice contact 2 nastat.
Tähän asti olen noksun hkpl ajellut ja toisessa edelleen hkpl8 alla. Itse tykkään enemmän näistä conteista. Perusteluna hiljaisemmat (?), ei niin löysä runkoiset. Pitoa riittää mainiosti molemmilla renkailla lumella ja jäällä. Itse ostan seuraavaksi (ensi talveksi vaimon autoon) Contit.

Ps. Ei se "dsg" sen enempää tai vähempää sudi kun zf8. Kokemusta molemmista. Moottori, veto tapa ja kaasun annostelu sen ratkaisee enemmän ku laatikko...

pekeke

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 09.11.16 - klo:08:11


Mutta keskustelusta puuttuu täysin keski-euroopankitkat. Kuinka moni nyt kehuu stadissa ajavansa keski-euroopankitkoilla ilman ongelmia? Nastoilla ei ole mitään ongelmia!

Harrastepelissä, 4wd, on tommoset, kyllä sillä pärjää, jarrutukset pitää ennakoida, muuten ei paniikkia.

Jultsu

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 09.11.16 - klo:08:11

Mutta keskustelusta puuttuu täysin keski-euroopankitkat. Kuinka moni nyt kehuu stadissa ajavansa keski-euroopankitkoilla ilman ongelmia? Nastoilla ei ole mitään ongelmia!

Terveisiä tampereelta, vastoin kaikkia ennakko-odotuksia täällä ollaan edelleen hengissä ja ajetaan joka päivä töihin noilla hengenvaarallisilla ke-kitkoilla, kumma kun ei ole vielä näsinneula räjähtänyt tai kokonainen koululuokka saanut surmansa suojatietä ylittäessään.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

vedot tallella

Itse en tiedä noista keskieuroopan kitkoista mutta  oma vaggine pärjäilee ainakin tähän mennessä hyvin Nokian kitkoilla, luistonestoa tosin tullut testailtua tänäänkin jo kahdesti ja hyvin tuntuu pelaavan  ::)
Skoda Superb B8 2016vm L&K 2.0TSI, 4-veto
Ex Audi A6 2.4L V6 bensa 2001 Avant Multitronicilla

sambolo

Mulla goodyearin ug 2kitkat ja etuveto, tuntus olevan lyömätön yhdistelmä, saa ohitella oikeelta ja vasemmalta tien tukkeita nastoila ja nelivedoillaan. Ja totta että ilman espiä lähtee paremmin viivalta kuin espin kanssa, ihan kitkoillakin.
Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

V60

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 09.11.16 - klo:09:19
Terveisiä tampereelta, vastoin kaikkia ennakko-odotuksia täällä ollaan edelleen hengissä ja ajetaan joka päivä töihin noilla hengenvaarallisilla ke-kitkoilla, kumma kun ei ole vielä näsinneula räjähtänyt tai kokonainen koululuokka saanut surmansa suojatietä ylittäessään.

Mikäli kaikki ajaisivat KE- kitkoilla niin varmasti kolaritilastot olisivat toisen näköisiä. Nytkin niitä tapahtuu ihan reippaasti näillä keleillä. Vähän sama kuin joku sanoo polttaneensa röökiä 50 vuotta eikä mitään ongelmaa. Jos kaikki polttaisivat niin vuodeosastot olisi täynnä.
Itse ajelen pohjolan kitkoilla ja ihan hyvin pärjää vajaavetoisella 260 hv autolla. Aiemmassa 350 hv 4-veto kulkineessa oli nastat. Jos auton heittää 100 km/h nopeudessa polanteella sladiin niin maksimaalista pitoa arvostaa kummasti. Mutta summasummarum: pohjolan kitkoista en lähtisi jääpitoa enää näissä olosuhteissa heikentämään jos jarrutuksessa mennään vielä 10-15 m pidemmälle.
BMW G21 330d xDrive
Ex. Seat Leon Cupra 300 ST
Ex. Volvo V60 D5

mattinen

Lainaus käyttäjältä: Patomursu - 09.11.16 - klo:07:35
Johtuu varmaan osaksi tuo sutiminen manuaaliautoissa siitä että ei osata/malteta lähteä rauhallisesti liikkeelle. Korostuu vielä liukkailla sitten sutimisena. Onko dsg:llä sama ominaisuus?
Kauan kuin sellaisella liukkaalla ajanut.

DSG:ssä on liikkeellelähdössä pieni viive. Toisin sanoen, se ei ala välittömästi vetää, kun jalan nostaa jarrulta. Tämä ominaisuus saa sitten helposti aikaa nykäisevän lähdön, jos heti jarrun nostamisen jälkeen painaa kaasua. Tästä seuraa, että liukkaalla liikkeelle lähdettäessä pitäisi maltaa odottaa sen verran, että vaihde alkaisi vetää. Jos näin toimii, ei auto sudi.

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 09.11.16 - klo:08:11
Kun katson ikkunasta ulos, niin stadissa ainakin riittää liukkautta.

Kun itse katson ulos ikkunasta, huomaan taivaalta tulevan lunta. Omien kokemusteni mukaan tästä ei seuraa mitään sen kummenpia ongelmia kitkarenkailla ajaville. Silloin kun itse olen pääkaupunkiseudulla kohdannut todella vaikeaa keliä, on kyse ollut ns. mustasta jäästä. Sen ikävä puoli on se, että se saattaa yllättää kuljettajan. Lisäksi mustassa jäässä nastarenkaillakin on vaikea saada pitoa, koska nastoilla ei ole oikein mitään, mihin tarttua.

nalle80

Tänään ajettu länsi uudeltamaalta noin 50 kilsaa töihin Helsinkin keskustaan. Matkalla jäätä, lunta ja lumipöperöä. Skodassa alla kolmatta talvea Contin CVC6 kitkat. Ei mitään ongelmaa, pito kaikinpuolin hyvä. Rampeista kiihdyttäessä luistoneston valo kyllä vilkkuu nelosvaihteelle asti, mutta rauhallisemmalla kaasulla ei varmaan tee sitäkään. Aikasemmissa autoissa ollut myös nastarenkaita ja en muista että pito olisi ollut yhtään parempi.
Golf Variant VII Highline Limited 1.0 tsi dsg 2019

tet

Lainaus käyttäjältä: mattinen - 09.11.16 - klo:11:11
DSG:ssä on liikkeellelähdössä pieni viive. Toisin sanoen, se ei ala välittömästi vetää, kun jalan nostaa jarrulta.

Yleistät nyt yhden DSG-tyypin ominaisuuden kaikkiin, kuivakytkiminen toimii noin. Tuo 6-vaihteinen taas lähtee heti, ainakin lämpimänä.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Daatta

Nyt on varmasti talven liukkaimmat kelit, itsellä alla kolmatta talvea CVC6 kitkat ja 265 heppainen etuveto. Sama homma kuin muinakin vuosina, talviajoon joutuu opettelemaan ja ennen kaikkea luottamaan renkaisiin ja autoon. Siksi en pidä leikkimistä pahana, kunhan se ei tapahdu liikenneturvallisuuden kustannuksella tai aiheuta vaaraa muille. Pidon rajalla kun ajaa, niin liukkaus ei tule yllätyksenä. Ja näyttää se olleen liukasta nastarengaskuskeillekin, ei pelkästään meille kitkarengastelijoille.

Liikkeelle lähtemisessä maltti on valttia, tarvittaessa sutii kyllä 5. vaihteelle asti. Luistoneston poiskytkemistä en ole Cupralla edes kokeillut, pitänee etsiytyä johonkin parkkipaikalla hieman kokeilemaan. Ex. Leonilla se ei ollut hyvä idea, pito karkasi saman tien ja toinen pyörä suti hullun lailla. Pitkittäispidon myötä karkaa sivuttaispitokin, mikä ei ole ohjattavuuden kannalta hyvä asia.

Voi vaan kuvitella kuinka vaikeaa tällä kelillä on ajaa tunnottomalla autolla (lue japsilla), jossa ohjaus tai alusta ei anna minkäänlaista palautetta pidosta tai sen puutteesta. Kunnes sitten mennäänkin metsään tai ajonvakautus ottaa vauhdin pois kesken mutkan.
Tulossa: ID.4 Pro 4MOTION Elegance
ID.3 Pro Performance Business -20
Ex: Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18, Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

b1mpo

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 09.11.16 - klo:08:11
Vain sinä olet puhunut leikkimisestä. Toisille perille pääseminen voi olla osa työtä. Ja kyllä ajan myös uudemmilla Ocuilla eikä ne ole sen häävimpiä. Voin väittää, että luistonestottamalla hyvillä nastarenkailla varustetulla vajaa vetoisella "voittaa" lähdössä suurimman osan luistonestolla varustetuista autoista, jos kuski osaa hiemankin ajaa. Eikä tämä tarkoita kisaamista.

Luuletko etten osaa kaasua annostella?  ;D  Edellinen 1.6tdi ryntäytti liikkeellelähdössä ahtojen tullessa mukaan, jos luistonesto on pois, eli pito häviää. Luistonesto ei tapa vauhtia, vaan pidon rajamailla annostelee kaasua, jolloin kiihtyvyys on paras. Ja puhun nyt oikeasti liukkaalla ajosta. Leonissa ei ollut edes luistonestoa ja sillä sai annosteltua nätisti kaasua. Omegalla ei päässyt mihinkään, jos luistonesto oli päällä. Riippuu  niin autosta siis ja uudemmissa vageissa luistonesto toimii hyvin.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

JakeS

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 09.11.16 - klo:08:11
Vain sinä olet puhunut leikkimisestä. Toisille perille pääseminen voi olla osa työtä. Ja kyllä ajan myös uudemmilla Ocuilla eikä ne ole sen häävimpiä. Voin väittää, että luistonestottamalla hyvillä nastarenkailla varustetulla vajaa vetoisella "voittaa" lähdössä suurimman osan luistonestolla varustetuista autoista, jos kuski osaa hiemankin ajaa. Eikä tämä tarkoita kisaamista.

Kun katson ikkunasta ulos, niin stadissa ainakin riittää liukkautta.

Mutta keskustelusta puuttuu täysin keski-euroopankitkat. Kuinka moni nyt kehuu stadissa ajavansa keski-euroopankitkoilla ilman ongelmia? Nastoilla ei ole mitään ongelmia!

Minäkin ilmoittaudun. Uudet pirellin sottozerot bemussa alla. Hyvin pärjää liikenteessä. Toki takavetoinen 255 leveillä takarenkailla tuppaa sutimaan mutta sen se tekisi tuossa lumimäärässä kaikenlaisilla renkailla. Nastoista ei taida olla mitään hyötyä tuossa nuoskalumessa. Laina-autossa noksun 8 nastoilla enkä koe niitä tässä kelissä minkäänlaisena taivaanlahjana yläkerrasta.
Tervetuloa karppa kokeilemaan eurokitkoja tehokkaassa takavetoisessa jos pk-seudulla käyt/asut Uskon, että yllätyt..
Bemari m135 -16,  Renault Clio  -17, S-max 2,0 tdci -18, Vw Polo sedan -19

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: mattinen - 09.11.16 - klo:11:11
Kun itse katson ulos ikkunasta, huomaan taivaalta tulevan lunta. Omien kokemusteni mukaan tästä ei seuraa mitään sen kummenpia ongelmia kitkarenkailla ajaville. Silloin kun itse olen pääkaupunkiseudulla kohdannut todella vaikeaa keliä, on kyse ollut ns. mustasta jäästä. Sen ikävä puoli on se, että se saattaa yllättää kuljettajan. Lisäksi mustassa jäässä nastarenkaillakin on vaikea saada pitoa, koska nastoilla ei ole oikein mitään, mihin tarttua.

Jännä homma, että kolme auto oli motarilla rutattuna ja yksi niistä mersu keskellä kaistoja, kun osunut keskikaiteeseen. Ja oliko yllätys, että kitkat alla ja ilmeisesti ollut ohittamassa. Mistäkö näin? No siitä, että yksi pyöristä oli irti ja keskellä tietä joten ei voinut olla näkemättä. Tämän lisäksi kolme yhdistelmää tukki teitä, kun rengastus ei ollut kunnossa.

Top3 paskimmista keleistä Stadi-Lahti välillä mitä itse olen ajanut ja parhaimmillaan oikean puoleinen kaista meni alle 60km/h. Ei yhtään harmittanut vieläkään, että kulutin asvalttia hakkapeliitta 8:lla. Sitä taas en ymmärrä miksi Lahti-JKL välillä kylvettiin suolaa -5 ja -10 asteen väliin, koska teki varmana tien vielä liukkaammaksi, kuin ilman.

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 09.11.16 - klo:14:14
Luuletko etten osaa kaasua annostella?  ;D  Edellinen 1.6tdi ryntäytti liikkeellelähdössä ahtojen tullessa mukaan, jos luistonesto on pois, eli pito häviää. Luistonesto ei tapa vauhtia, vaan pidon rajamailla annostelee kaasua, jolloin kiihtyvyys on paras. Ja puhun nyt oikeasti liukkaalla ajosta. Leonissa ei ollut edes luistonestoa ja sillä sai annosteltua nätisti kaasua. Omegalla ei päässyt mihinkään, jos luistonesto oli päällä. Riippuu  niin autosta siis ja uudemmissa vageissa luistonesto toimii hyvin.

Pitääkö litraisessa autossa kaasua annostella tai 1.6 TDI:ssä? Se että sinun kokemukset luistonestosta rajoittuu vain vag:n on sinun ongelma. Itsellä on kokemusta useammasta automerkistä ja mallista. Pahimpia fiaskoja on uudet mersut vajaavetoisena.

Lainaus käyttäjältä: JakeS - 09.11.16 - klo:15:05
Minäkin ilmoittaudun. Uudet pirellin sottozerot bemussa alla. Hyvin pärjää liikenteessä. Toki takavetoinen 255 leveillä takarenkailla tuppaa sutimaan mutta sen se tekisi tuossa lumimäärässä kaikenlaisilla renkailla. Nastoista ei taida olla mitään hyötyä tuossa nuoskalumessa. Laina-autossa noksun 8 nastoilla enkä koe niitä tässä kelissä minkäänlaisena taivaanlahjana yläkerrasta.
Tervetuloa karppa kokeilemaan eurokitkoja tehokkaassa takavetoisessa jos pk-seudulla käyt/asut Uskon, että yllätyt..

Tänään oli ihan tarpeeksi yllätyksiä tarjolla etelänhetelmissä talvikelissä... Hyvinkö ne KE-kitkat toimi tuossa loskassa?
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

b1mpo

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 09.11.16 - klo:18:01
Jännä homma, että kolme auto oli motarilla rutattuna ja yksi niistä mersu keskellä kaistoja, kun osunut keskikaiteeseen. Ja oliko yllätys, että kitkat alla ja ilmeisesti ollut ohittamassa. Mistäkö näin? No siitä, että yksi pyöristä oli irti ja keskellä tietä joten ei voinut olla näkemättä. Tämän lisäksi kolme yhdistelmää tukki teitä, kun rengastus ei ollut kunnossa.

Top3 paskimmista keleistä Stadi-Lahti välillä mitä itse olen ajanut ja parhaimmillaan oikean puoleinen kaista meni alle 60km/h. Ei yhtään harmittanut vieläkään, että kulutin asvalttia hakkapeliitta 8:lla. Sitä taas en ymmärrä miksi Lahti-JKL välillä kylvettiin suolaa -5 ja -10 asteen väliin, koska teki varmana tien vielä liukkaammaksi, kuin ilman.

Pitääkö litraisessa autossa kaasua annostella tai 1.6 TDI:ssä? Se että sinun kokemukset luistonestosta rajoittuu vain vag:n on sinun ongelma. Itsellä on kokemusta useammasta automerkistä ja mallista. Pahimpia fiaskoja on uudet mersut vajaavetoisena.

Arvoisa Teiden Ritari. Oletko ajanut muilla kuin henkilöautoilla? Oletko ajanut esim. täysperävaunu rekkaa? Tiedätkö miltä sillä tuntuu jäädä tasamaalla jumiin, vaikka vetävät pyörät on talvipyörät? Tai tiedätkö,  kuinka yli 70t painavat möykyt käyttäytyy? Se on hienoa kun olet niin taitava kuski, että 4 pyörää täytyy vetää ja olla nastarenkaat, kun toiset pärjäävät kitkoilla vajaavetoisilla. Minulla on myös aika monesta automerkistä kokemusta. Aivan, olen myös taksia ajanut.

Täytyy reilu 100hv etuvedolla myös kaasua annostella, jos liukkaalla ajaa/lähtee liikkeelle,  tai antaa toimivan luistoneston toimia. Tässä litraisessa toimii kaasun annostelu hienosti, mutta silti harvemmin tarvii esp sportille vaihtaa saatikka kokonaan ajonvakautusta pois.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

pekeke

Ã,,sken ajoin e-kitkoilla ääriliukkaalla pakkaantuneella uudella lumella, nelikolla meni hyvin eteenpäin, mutta jarrutuspito tasan nolla, vauhti ei muuttunut vaikka jarrutti. Auratulla päätiellä meni mukavasti mutta ei siinäkään juuri jarrupitoa. Vaaralliset tällä kelillä.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 09.11.16 - klo:18:36
Arvoisa Teiden Ritari. Oletko ajanut muilla kuin henkilöautoilla? Oletko ajanut esim. täysperävaunu rekkaa? Tiedätkö miltä sillä tuntuu jäädä tasamaalla jumiin, vaikka vetävät pyörät on talvipyörät? Tai tiedätkö,  kuinka yli 70t painavat möykyt käyttäytyy? Se on hienoa kun olet niin taitava kuski, että 4 pyörää täytyy vetää ja olla nastarenkaat, kun toiset pärjäävät kitkoilla vajaavetoisilla. Minulla on myös aika monesta automerkistä kokemusta. Aivan, olen myös taksia ajanut.

Täytyy reilu 100hv etuvedolla myös kaasua annostella, jos liukkaalla ajaa/lähtee liikkeelle,  tai antaa toimivan luistoneston toimia. Tässä litraisessa toimii kaasun annostelu hienosti, mutta silti harvemmin tarvii esp sportille vaihtaa saatikka kokonaan ajonvakautusta pois.

Täysperää, säiliötä, puolikasta, nuppia, pasia, rasia, masia, protoa ja montaa muuta eri ajoneuvoa (Noista osaa tosin varusmiesveijarina). Löytyy ABECE + kappale, ADR-luvat ja taksiluvatkin löytyy. Oliko muuta? Linja-autokorttia en hommaa, koska ajokortti pitäisi uusia sen jälkeen viiden vuoden välein.

Sinä kehut teiden sankariksi tai taitavaksi kuskiksi. Minä en ole kirjoittanut mitään tallaista.

Lainaus käyttäjältä: pekeke - 09.11.16 - klo:18:50
Ã,,sken ajoin e-kitkoilla ääriliukkaalla pakkaantuneella uudella lumella, nelikolla meni hyvin eteenpäin, mutta jarrutuspito tasan nolla, vauhti ei muuttunut vaikka jarrutti. Auratulla päätiellä meni mukavasti mutta ei siinäkään juuri jarrupitoa. Vaaralliset tällä kelillä.

Arvostan rehellistä palautetta. Nelikko on siitä petollinen ettei sekään kumoa fysiikanlakeja.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

SNG

Lainaus käyttäjältä: pekeke - 09.11.16 - klo:18:50
Ã,,sken ajoin e-kitkoilla ääriliukkaalla pakkaantuneella uudella lumella, nelikolla meni hyvin eteenpäin, mutta jarrutuspito tasan nolla, vauhti ei muuttunut vaikka jarrutti. Auratulla päätiellä meni mukavasti mutta ei siinäkään juuri jarrupitoa. Vaaralliset tällä kelillä.

Pirkanmaalla keli oli aamulla todella paha. Risteykset olivat kiillottuneet pakkautuneesta lumesta todella liukkauksi. Myös ajoradat olivat jäisiä.

Kävi sitten uhdessä kiertoliittymässä "aika lähellä". Ajoin kuten aina suoraan tuosta kaksikaistaisesta kiertoliittymästä. En himmannut kuitenkaan riittävästi kun takanatulija hiillosti ihan liian lähellä. No noilla aika vanhoilla hakkapeliitta seiskoilla mentiinkin sitten nelipyöräsladiin juuri ennen kiertoliittymästä poistumista. Siihen on asennettu katuvalopylväs juurikin "hollille", ja liittymän geometria on muutenkin vähän persiillään. Kyse Lielahden TB:n kohdasta ja suunta oli kohti Lentävänniemeä. Meinasi tulla "jännäkakka" kun keskityin tuohon valopylvääseen. Ei meinannut oieta luisu millään. Tilaa ei ollut kaasulla kikkaluunkaan (nelikko). Onneksi todella lievällä takarenkaan pusulla rotvalliin selvittiin. Tien reunassa oli jonkin verran lunta pehmentämässä pusua ja talvirenkaat korkeahkolla profiililla (205/60R16). Ei tullut renkaaseen saati vanteeseen mitään jälkeä.

Ajoiko joku samaa kiertoliittymää tänään iltapäivällä tuoreilla nastoilla tai uusilla kitkoilla? Miltä tuntui?

Kuluneilla kitkoilla olisi varmaan tullut peltitöitä, kun meinasi noilla nastoillakin tulla. Nastoissa pintaa noin 7mm ja nastatkin melkein kaikki tallella, mutta paisto taitaa olla jossain 2011 tienoilla eli taatusti ovat jo kovettuneet.

PS. Pitkittäisessä pidossa ei tänään ollut ongelmia. Sivuittaispito oli kehnonlainen.

Patomursu

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 09.11.16 - klo:18:55
Täysperää, säiliötä, puolikasta, nuppia, pasia, rasia, masia, protoa ja montaa muuta eri ajoneuvoa (Noista osaa tosin varusmiesveijarina). Löytyy ABECE + kappale, ADR-luvat ja taksiluvatkin löytyy. Oliko muuta? Linja-autokorttia en hommaa, koska ajokortti pitäisi uusia sen jälkeen viiden vuoden välein.

Sinä kehut teiden sankariksi tai taitavaksi kuskiksi. Minä en ole kirjoittanut mitään tallaista.

Arvostan rehellistä palautetta. Nelikko on siitä petollinen ettei sekään kumoa fysiikanlakeja.

Taksilupa jos olisi niin siitä en itse huutelisi  ;D

Hyvin oli pitoa taas kun kävi jumbon parkkihallissa prismaan mennessä. 245 nokian r2 kitkat ja pito ei loppunut, ei sutinutkaan tarpeettomasti kun voima tiehen välitettiin parhaalla vaihteistolla  8)
Kahta en vaihda, merkkiä ja vaihdetta.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: SNG - 09.11.16 - klo:19:01
Pirkanmaalla keli oli aamulla todella paha. Risteykset olivat kiillottuneet pakkautuneesta lumesta todella liukkauksi. Myös ajoradat olivat jäisiä.

Kävi sitten uhdessä kiertoliittymässä "aika lähellä". Ajoin kuten aina suoraan tuosta kaksikaistaisesta kiertoliittymästä. En himmannut kuitenkaan riittävästi kun takanatulija hiillosti ihan liian lähellä. No noilla aika vanhoilla hakkapeliitta seiskoilla mentiinkin sitten nelipyöräsladiin juuri ennen kiertoliittymästä poistumista. Siihen on asennettu katuvalopylväs juurikin "hollille", ja liittymän geometria on muutenkin vähän persiillään. Kyse Lielahden TB:n kohdasta ja suunta oli kohti Lentävänniemeä. Meinasi tulla "jännäkakka" kun keskityin tuohon valopylvääseen. Ei meinannut oieta luisu millään. Tilaa ei ollut kaasulla kikkaluunkaan (nelikko). Onneksi todella lievällä takarenkaan pusulla rotvalliin selvittiin. Tien reunassa oli jonkin verran lunta pehmentämässä pusua ja talvirenkaat korkeahkolla profiililla (205/60R16). Ei tullut renkaaseen saati vanteeseen mitään jälkeä.

Ajoiko joku samaa kiertoliittymää tänään iltapäivällä tuoreilla nastoilla tai uusilla kitkoilla? Miltä tuntui?

Kuluneilla kitkoilla olisi varmaan tullut peltitöitä, kun meinasi noilla nastoillakin tulla. Nastoissa pintaa noin 7mm ja nastatkin melkein kaikki tallella, mutta paisto taitaa olla jossain 2011 tienoilla eli taatusti ovat jo kovettuneet.

PS. Pitkittäisessä pidossa ei tänään ollut ongelmia. Sivuittaispito oli kehnonlainen.

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 09.11.16 - klo:09:19
Terveisiä tampereelta, vastoin kaikkia ennakko-odotuksia täällä ollaan edelleen hengissä ja ajetaan joka päivä töihin noilla hengenvaarallisilla ke-kitkoilla, kumma kun ei ole vielä näsinneula räjähtänyt tai kokonainen koululuokka saanut surmansa suojatietä ylittäessään.

Missähän kaupungissa Jultsu on ajellut  ;D
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Patomursu - 09.11.16 - klo:19:12
Taksilupa jos olisi niin siitä en itse huutelisi  ;D

No voin sanoa, että aikoinaan noita ei ihan kaikille jaettukkaan. Silloin piti osata jokunen katukin ulkoa, kun navigaattorit oli joko päässä tai kartassa.

Tokihan tuostakin joku voi yrittää vitsiä vääntää huonolla menestyksellä.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

SNG

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 09.11.16 - klo:19:14
Missähän kaupungissa Jultsu on ajellut  ;D

Kappas  ;D

No aamusta mentiin 3-motaria ja ohikulkumotaria. Aika pluikasta oli ja tienhoitokalusto aamuruuhkan aikaan liikkeellä.

Iltapäivästä sitten tuo kiepaus keskustan/liatsun/lentsun kautta. Muualla kuin tuolla liatsun alueella ei ongelmia.

JakeS

#652
Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 09.11.16 - klo:18:01

Tänään oli ihan tarpeeksi yllätyksiä tarjolla etelänhetelmissä talvikelissä... Hyvinkö ne KE-kitkat toimi tuossa loskassa?
Kyllä ne toimi oikein hyvin. Renkaat ovat uudet ja tiedostan puutteet jotka esiintyvät jäisellä tien pinnalla. Lumi, loska ja vesikeleissä rengas toimii erittäin hyvin. Ke-kitkoissa on oikeastaan kaksi merkittävää puutetta. Ensimmäinen on se, että pidon loppuessa se loppuu eikä "varoita" samalla tavalla kuin pohjoismainen. Toinen seikka on kuluminen jolloin pito-ominaisuudet häviävät aika nopeasti. Tämä jälkimmäinen ominaisuus on syy miksi en ke-kitkaa osta työkaluihin joihin tulee paljon kilometrejä.
muoks. Tänä talvena olen miettinyt sitä, että kun ensimmäinen kitkasetti väsähtää helmi-maaliskuu niin silloin hankkisin ke-renkaat joilla voisi ajaa pitkälle kesän puolelle jonka jälkeen taas selviäisi yhdellä kesäsetillä..
Bemari m135 -16,  Renault Clio  -17, S-max 2,0 tdci -18, Vw Polo sedan -19

K70

26 vuotta sitten tuli luovuttua nastarenkaista, kun Bridgestonella oli kampanja kitkarenkaista, jossa olisi saanut vaihtaa kitkarenkaat nastarenkaisiin, jos ei olisi ollut tyytyväinen. Ilman tuota kampanjaa ei varmaan olisi tullut kokeiltua kitkoja. Tämän jälkeen perheen autoissa on aina ollut kitkarenkaat. Jos käytettynä ostetussa autossa on tullut nastarenkaat mukana, ne on heti vaihdettu kitkoihin.

Vaimokin tottui nopeasti kitkarenkaisiin ja ei sen jälkeen ole missään tapauksessa halunnut nastarenkaita. Vaimo on ollut osallisena yhdessä kolarissa, nastarenkaita käyttänyt kanssa-autoilija ajoi risteyksessä perään.

Nastarenkaista tulee kokemuksia, kun ajan säännöllisesti anopin autoa, jossa on nastarenkaat. Rapinaa riittää, mutta pidossa ei isoa eroa kitkoihin ole.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: K70 - 09.11.16 - klo:20:50
Nastarenkaista tulee kokemuksia, kun ajan säännöllisesti anopin autoa, jossa on nastarenkaat. Rapinaa riittää, mutta pidossa ei isoa eroa kitkoihin ole.

Ja anopilla on tuoreet nastat alla eikä samaa vuosikertaa, kuin anoppi  ;)
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

K70

Jep, kolmen vuoden välein olen uudet hänelle ostanut vaikka kilometrejä tuleekin niin vähän, että renkaat ei ehdi paljon kulua. Nyt on käytössä Good Year UltraGrip Ice Arctic merkkiset renkaat.

Octavia4x4

Parina päivänä ollut täälläkin liukasta, varsinkin raskaan liikenteen suosimat reitit, jossa ne kitkoineen kiillottavat tien pinnan. Tuolla vajaavetoisella Porterilla (2.0TDI man.vm-2013) kokeillut nyt tuota Karpan ja b1mbon kädenväännön aihetta kiihdytys "kevyellä kengällä" vs. antaa luistoneston valon vilkkua. Renkaina Michelinin raskaamman kaluston nastat, viime talvena käyttöönotetut. Kyllä se perstuntumalla vain on niin, että paremmin kiihtyy / nousee mäkeen, kun säännöstelee kaasun niin, että se sutimiseneston valo ei vilku. Esp tuossa(kin) on niin hidas, että kuski on ottanut luisun kiinni, ennen kuin se ehtii reagoida.  ;)

Nelikko sitten kiihtyy aivan eri tahtiin, kun laittaa ESC-Sportille (samalla lähtee ASR pois) ja antaa raapia joka nurkasta. ASR päällä ei mene mihinkään, jos antaa sen rutkuttaa. Tietenkin tälläkin voi kiihdyttää sen verran kevyellä tossulla, ettei valot vilku.  :)
Konsernipelejä vuodesta 1993

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Octavia4x4 - 12.11.16 - klo:16:50
Parina päivänä ollut täälläkin liukasta, varsinkin raskaan liikenteen suosimat reitit, jossa ne kitkoineen kiillottavat tien pinnan. Tuolla vajaavetoisella Porterilla (2.0TDI man.vm-2013) kokeillut nyt tuota Karpan ja b1mbon kädenväännön aihetta kiihdytys "kevyellä kengällä" vs. antaa luistoneston valon vilkkua. Renkaina Michelinin raskaamman kaluston nastat, viime talvena käyttöönotetut. Kyllä se perstuntumalla vain on niin, että paremmin kiihtyy / nousee mäkeen, kun säännöstelee kaasun niin, että se sutimiseneston valo ei vilku. Esp tuossa(kin) on niin hidas, että kuski on ottanut luisun kiinni, ennen kuin se ehtii reagoida.  ;)

Nelikko sitten kiihtyy aivan eri tahtiin, kun laittaa ESC-Sportille (samalla lähtee ASR pois) ja antaa raapia joka nurkasta. ASR päällä ei mene mihinkään, jos antaa sen rutkuttaa. Tietenkin tälläkin voi kiihdyttää sen verran kevyellä tossulla, ettei valot vilku.  :)

No eihän tuossa ole edes mitään tutkimista 😉
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Octavia4x4

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 12.11.16 - klo:17:13
No eihän tuossa ole edes mitään tutkimista 😉
Jollakin on kuitenkin päinvastaisia kokemuksia. Se ASR on sitten vissiin huomattavasti kehittynyt MY2016 autoihin. Pitääkin toistaa tuo testi autoliikkeen koeajoautolla, kunhan taas tulee talvikelit.  ;)

Kiperämpi kysymys tuossa automatiikka vs. ihminen tuleekin jarruttaessa liukkaalla. Jarrutus juuri siinä rajalla, että ABS ei ala pätkiä, vai antaa rutkuttaa. Riippuu lähinnä siitä, miten EBL (vai mikä piru se jarruvoiman jako e/t oli) osaa jakaa taakse jarrupainetta. Golf MkII / Vento ilman absia ja mekaaninen jarrupaineen säädin takana, niin sai käsijarrulla auttaa takapään jarruja aika paljon, jos jalkajarrulla piti etupään siinä lukkiutumisen rajalla.
Konsernipelejä vuodesta 1993

b1mpo

Selvennys vielä. Minä puhun tuosta luistonestosta ja puolustan sitä vain todella liukkaalla ajaessa. Siis lumipöperössä, loskassa tai jäisellä tiellä kitkoilla ajaessa vajaavetoisella autolla. Tarkoitan siis keliä, jolla rengas pyörähtää todella herkästi tyhjää. Ja vielä niin että ajetaan melko suoraan. 3% luisto on paras pito, näin olen jostain lukenut ja siihen luistonesto tähtää todennäköisesti.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy