Volvo

Aloittaja Ironic32, 01.12.09 - klo:17:44

« edellinen - seuraava »

Millä Volvolla ajat?

V70
22 (13.8%)
S80
12 (7.5%)
V60
27 (16.9%)
S60
13 (8.1%)
V50/V40
23 (14.4%)
S40
4 (2.5%)
XC60
28 (17.5%)
XC70
6 (3.8%)
XC90
7 (4.4%)
C30
1 (0.6%)
muu
29 (18.1%)

Äänestäjiä yhteensä: 160

Taky

Lainaus käyttäjältä: topias - 13.03.13 - klo:19:48
minulla on saksantuonti, jossa on talvipaketti.

Juu, winter paketti pitää joka tapauksessa olla. Webat D2:ssa on varsin harvoissa, isommissa paremmin, mutta ei niissäkään kovin yleinen.

Lainaus käyttäjältä: topias - 13.03.13 - klo:19:48
...laitoin letkulämppärin ja sisäpistokkeen... / webaa ei ole, eikä ole tarvetta ollut.

Vastaavaa suunnitelmissa kun molemmissa päissä matkaa on rajoittamaton pistokemahdollisuus ja valtaosa ajosta maantietä/motaria ja vielä noiden weba/eberi laitteiden omakohtainen kokemus niiden sangen herkistä vikaantumisista ei ruoki niiden hankintaa.
Letkulämppäri asennuskin näytti olen varsin helpon tuntuinen, valmis asennuspaikka letkustossa Calixin ohjeen mukaan.

Onko sisälämppärin johdolle jossain helppo/valmis läpikulku kabiiniin?

Mutta aamulla se nähdään, weba disabloitu ja pakkasta luvassa liki pari kymppiä kuin äijän käy - lähteekö apparaatti edes käyntiin ja jäätyykö kuski penkiin kiinni.
Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001

topias

Lainaus käyttäjältä: Quality - 13.03.13 - klo:19:48
Omassa tietsikka näyttää 7,4, kun tankkauksista laskettu on 8,25, eli onhan tuossa vähintään 0,5 l:n ero Webastokin huomioon ottaen. Pikkuisen on kyllä janoisempi tämä  ::).

nollasin vuoden vaihteessa tietsikan ja sen jälkeen ajettu 4-5 tkm, näytössä kulutusluma 6.2. kyllä tuo on hieman alakanttiin, vaikka en ole kaikista tankkauksista lukemaa laskenut. noin 70% taajamaa (työmatka 5km) ja 30% maantietä talvikelillä kulutus 6.7 huiteilla, tankkauksesta laskettuna.
jäljellä olevaa matkaakin tuo tietsikka on "parhaimmillaan" näyttänyt 1770km. tuo oli heti tankkauksen jälkeen, kun alla 100 kilsan lenkki maantietä 85km/h vauhdilla.  melko optimistinen lukema, jos tuon pääsisi olisi kulutus 3.8l/100km, never. ;D

topias

Lainaus käyttäjältä: Taky - 13.03.13 - klo:20:12

Onko sisälämppärin johdolle jossain helppo/valmis läpikulku kabiiniin?


kartturin puolelta konehuoneesta raottaa äänieristeen alareunaa, niin sieltä löytyy läpivienti.

Taky

Lainaus käyttäjältä: topias - 13.03.13 - klo:20:23
kartturin puolelta konehuoneesta raottaa äänieristeen alareunaa, niin sieltä löytyy läpivienti.

Johtosarjan läpivientikö rintapellin ja lokasuojan taitteessa, sisään hanskakalokeron takaa?

Jos V60 taitaa siis olla Fordin suunnittelun pöydältä, Focuksessa jo IV polvessa samassa paikassa/periaatteella...
Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001

topias

Lainaus käyttäjältä: Taky - 13.03.13 - klo:22:00

Johtosarjan läpivientikö rintapellin ja lokasuojan taitteessa, sisään hanskakalokeron takaa?


en nyt muista aivan tarkkaa kohtaa, mutta alakautta se löytyy helposti. ensin vain ottaa moottorin alasuojan pois, samalla tulee letkulämppärin paikka hollille. olisi pitänyt ottaa pari kuvaa silloin, kun dementia...

Taky

Lainaus käyttäjältä: topias - 14.03.13 - klo:18:30
en nyt muista aivan tarkkaa kohtaa, mutta alakautta se löytyy helposti. ensin vain ottaa moottorin alasuojan pois, samalla tulee letkulämppärin paikka hollille. olisi pitänyt ottaa pari kuvaa silloin, kun dementia...

Ok.
Lämppäri olisi ollut aamulla hyvä olla - tai olihan koe biilissä weba mutta tarkoituksella pois päältä, pakkasta oli -28C....

Uskomattoman easysti nykyaikainen diesel lähtee käyntii em lämmöistä yönkin jälkeen, painallus start/stop namiskasta, pari-kolme sekunttia ja hur kone käy nätisti.

Lämpöjä sitten saikin odotella hyvän tovin, tyhjäkäyntiä about 5-7 minuuttia, taajamaa pari km ja maantietä 6-7 km niin sitten tuli lämmitä koelaudan suulakkeista ihan kunnolla. Harmillista lämpömittarin puute niin yhtään mitään havaintoa kuinka itse moottori lämpesi.
Jos on moottori/letkulämppäri + sisälämppäri niin aamuisen kokemuksen mukaan niillä varmaan pärjää kuten mainitsit.

Ihan hyvä fiilis D2:sesta jäi päivän ajeluiden päätteeksi, kyllä riittää arkiajoon omiin ajoihin.

"Pahin" takapotku tuli huoltovälistä joka onkin 20tkm, vasta isommissa 30tkm joksi alkuaan luulin sen olevan myös 2D:ssäkin.

Huoltojen hintoja en tullut kiireessä selvittäneeksi paljonko esim 150tkm osalta ne on 2/3D:ssä.
Onko havaintoja?

Ja ne valot, ne oli oikeasti VALOT, jos niillä ei näy niin seuraavaksi kannattaa harkita valkoisen kepin hankkimista.
Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001

Quality

Lainaus käyttäjältä: Taky - 14.03.13 - klo:19:50
"Pahin" takapotku tuli huoltovälistä joka onkin 20tkm, vasta isommissa 30tkm joksi alkuaan luulin sen olevan myös 2D:ssäkin.

Huoltojen hintoja en tullut kiireessä selvittäneeksi paljonko esim 150tkm osalta ne on 2/3D:ssä.
Onko havaintoja?

Ja ne valot, ne oli oikeasti VALOT, jos niillä ei näy niin seuraavaksi kannattaa harkita valkoisen kepin hankkimista.

Jokainen tyylillään, mutta itselle huoltovälillä ei ole mitään merkitystä, sillä huollatan autoni joka tapauksessa vähintään 15 000 km:n välein, maksoi mitä maksoi. Mielestäni kaikki yli sen menevät kilsat ovat liikaa.

Ja Volvoissa tosiaan ovat Valot. Saattaa olla vaikeaa, jos joskus pitää merkkiä vaihtaa.
A4 1.8T Avant Pro Business autom. --> XC60 D5 AWD Ocean Race + Summum Geartronic

Leben und leben lassen.

Taky

Lainaus käyttäjältä: Quality - 14.03.13 - klo:19:58
Jokainen tyylillään, mutta itselle huoltovälillä ei ole mitään merkitystä, sillä huollatan autoni joka tapauksessa vähintään 15 000 km:n välein, maksoi mitä maksoi. Mielestäni kaikki yli sen menevät kilsat ovat liikaa.

Toki tiuhemmasta huoltovälistä ei haittaakaan ole, mutta jos tuotteen valmistajan ohjeistukseen ei voi luottaa, niin mielestäni silloin saa kiistää monta muutakin oheistusta tms seikkaa.

Toki eihän se km määrä ole ainut raja-arvo, aika myös vaikuttaa.
Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001

-TimoS-

Lainaus käyttäjältä: Quality - 14.03.13 - klo:19:58
Ja Volvoissa tosiaan ovat Valot

Ei voi tässäkään tapauksessa yleistää, ex. V40 Xsenonit olivat itse asiassa aika erikoiset, saattoi tietysti olla säätövirhe / alkusarjan umpiot.
Nyt on taas valoa oikein hyvin.

topias

Lainaus käyttäjältä: Quality - 14.03.13 - klo:19:58
Jokainen tyylillään, mutta itselle huoltovälillä ei ole mitään merkitystä, sillä huollatan autoni joka tapauksessa vähintään 15 000 km:n välein, maksoi mitä maksoi. Mielestäni kaikki yli sen menevät kilsat ovat liikaa.


vähän samalla linjalla mennään, öljynvaihto max. 15tkm välein tai kerran vuodessa.
minulla ollut tapana vaihtaa öljyt/huoltaa auto keväisin.
ensimmäinen määräaikaishuolto volvolle ensi viikolla, kilsoja 15500. öljyt vaihdettu ensimmäisen kerran auton oston aikoihin n. 8tkm kohdalla.

-TimoS-

Tylsä päivä, ml. hautajaisviestit. No elämässä eteenpäin ja aina kuvat on kivoja.

V-O

Tyhmä homma...

To-pe välisen yön oli auto lämpimässä tallissa ja akku latautumassa ctekin piuhassa. Kun otin laturin piuhan pois näytti ctek että akku täysi.

Pe-päivänä noin 20 kilsaa ajoa ja illalla auto junaan ja matkaan. 14 tunnin kuluttua laitoin webaston käyntiin kaukosäätimestä. Puolen tunnin jälkeen autoon ja näin viestin mittaristossa että weba sammutettu kun akun jännitetaso niin alhainen. Pyh ja pyh. No, olihan se ollu yöllä kylmää  koko matkan ajan, vissiin -20...25 astetta, mutta silti pyh.

Luulin että olisi jännitettä piisannu kun kuvittelin akun olevan täysi...

Ps. TimoS:lle tsemppiä uutisista huolimatta ja onnittelut 7-sarjaan siirtymisestä.

Nipademu

Jahas... Niin sitä päästiin Pirkka-Audi kuljettajasta ylenemään Premium luokkaan. Tuli tänään haettua 380 tkm ajettu 850:n. Ei paljo uudemmilleen häpeä ulkonäössä saati ajettavuudessa, kun huomioidaan auton olevan jo täysi-ikäinen.  ;D
Ex Vag: A3 Tdi Q -10, Seat FR -07, Scout Tdi -07, Passat Tdi -00

-TimoS-

Kasipätkä !
On noita kuolattu aikanaan ehkä liikaakin. Hienoa !

Seppo

Lainaus käyttäjältä: Nipademu - 16.03.13 - klo:16:42
Jahas... Niin sitä päästiin Pirkka-Audi kuljettajasta ylenemään Premium luokkaan. Tuli tänään haettua 380 tkm ajettu 850:n. Ei paljo uudemmilleen häpeä ulkonäössä saati ajettavuudessa, kun huomioidaan auton olevan jo täysi-ikäinen.  ;D

Jee! Kerrohan tuosta autosta käyttö- ja ajokokemuksia sitten kun niitä on kertynyt. Minun mielikuvissani 850 on yksi hyvin harvoja aikakautensa autoja, joilla voisi kuvitella ajavan vielä näinä aikoina ilman että tarvitsee kovin paljon ajamisen mukavuudesta ja nykyaikaisuudesta tinkiä. Ainakin jos on varustelu kohdallaan, niin kuin noissa jo monessa oli.

Markku J

850 ja sen johdannainen S70 olivat aikanaan todella huippuluokan autoja, joiden perusominaisuudet eivät edelleenkään häpeä uusien rinnalla. Tuolloin v 1991 170 hv teho ja 5 -sylinterisen hieno käynti oli jotain uskomatonta meikäläiselle. Taisi olla v 1997, jolloin suunnittelin tuollaista työsuhdeautoksi 140 hv karvalakkimallina, mutta valitsin halvemman, Renault Laguna Break RXE:n (Volvon koneella, josta oli yksi sylinteri leikattu pois).

chr

Vanhemmillani oli 850-sarjan vekotin automaattina ja 170hp -versiona 90-luvun puolessa välissä, ja se oli kyllä siihen aikaan hieno auto.

Nipademu

Oho, tämähän herätti innostusta  ;D

Tosiaan tarkoitus oli hankkia väliaikaiseksi kulkupeliksi auto, joka olisi edullinen, hyvä ajaa ja josta mahdollisesti pääsisi helposti syksyllä eroon. Löytyi sitten tosiaan lähikaupungin liikkeestä tuollainen -95 vuoden 140 heppainen automaattilaatikolla oleva "Kasipätkä". Ajettuhan sillä jo on melkein 400 tkm, mutta siististi on pidetty ja hyvin tasaisesti hyrrää. Varusteita kohtuullisesti mm. vakkari, ajotietokone, sähköiset lasit sekä peräti penkinlämmittimet takapenkilläkin, mutta isona miinuksena on ilmastoinnin puute. Sitä korvaa näin talvikelissä tosin Eberi  8)

Ajettavuudeltaanhan tuo ei juuri nykyautoja häpeä ja automaattikin vaihtaa tasaisemmin, kuin anopin 2010 vuoden C4:nen. Bensa tuntuu maistuvan, mutta eipä tuolla ole tarkoituskaan ajella kuin välttämättömimmät ajelut. Niin ja se hinta... Sanottakoon, että Suomalainen keskituloinen saisi näitä kuukauden nettopalkallaan pari kappaletta  ;D
Ex Vag: A3 Tdi Q -10, Seat FR -07, Scout Tdi -07, Passat Tdi -00

Jerry Cotton

Lainaus käyttäjältä: Nipademu - 16.03.13 - klo:20:58
Oho, tämähän herätti innostusta  ;D

Meillä on kakkosautona samalla tekniikalla oleva S70, satku vähemmän ajettu ja varustettu (erittäin tehokkaalla, muuten) automaattisella ilmastoinnilla. Taitaa olla tämänhetkisen autoilu-urani paras hankinta, kohta kolme vuotta sitten reilulla kolmella tonnilla hankittu kikotin tarjoaa hämmästyttävän miellyttävää kyytiä tänäkin päivänä. Ei tuohon meillä tule kuin 4-5 tkm vuodessa, niin bensankulutuksella ei ole niin väliä. Ne 5-pyttysen pörinät on ihanat ;D

Jostain syystä lapsetkin istuu mieluummin tuon kyydissä kun Mersussa :)

Urlaub

Lainaus käyttäjältä: Nipademu - 16.03.13 - klo:20:58
Oho, tämähän herätti innostusta  ;D

Tosiaan tarkoitus oli hankkia väliaikaiseksi kulkupeliksi auto, joka olisi edullinen, hyvä ajaa ja josta mahdollisesti pääsisi helposti syksyllä eroon.

Jos aihe kiinnostaa, niin samoilla perusteilla vajaat 3 vuotta sitten hankkimalleni ´96 kasipätkälle on juuri tulossa omaa ajoa 100 tkm täyteen. Viimeisenä vuotena siitä mukavat 60 tkm.

Kiinnostaako lukea hieman laajempi kestotestityyppinen selvitys ruotsinraudan kanssa koetuista kilometreistä?

-TimoS-

Kiitos, kyllä.
Enkä ole nyt sitten kuitenkaan fanaatikko.

Seppo

Kiinnostaa, sikäli paljon liittyy myös lapsuusmuistoja.

Urlaub

Ok, yritän huomenissa ehtiä vuodattamaan tietoja näppikselle muutaman kuvan kera.

Nipademu

Lainaus käyttäjältä: Urlaub - 17.03.13 - klo:18:14
Ok, yritän huomenissa ehtiä vuodattamaan tietoja näppikselle muutaman kuvan kera.
Tätä odotamma kieli pitkällä... :)

Pirautin juuri "Kasipätkän" entiselle omistajalle. Auto oli ollut kyseisen perheen "kakkosajokkina" viimeisen kymmenen vuoden ajan. Kaveri kuulosti olleen erittäin tyytyväinen autoon ja vikoja muisteli olleen suhteellisen vähän. Huollettukin on ajallaan, mutta hihnan vaihdosta on aikaa 160 tkm. Nyt tässä siis painiskelen tunteideni kanssa, vaihdatanko hihnan vai ajanko vain riskillä? Toki vaihdettu hihna olisi myös myyntivalttina syksyllä autoa kaupitellessa.

Entinen omistaja muisteli kuulleensa, ettei tämä 10-venttiilinen olisi niin herkkä katkomaan hihnaa, eikä katkeamisen seurauksetkaan olisi niin dramaattiset kuin yleensä. Tiedä sitten??
Ex Vag: A3 Tdi Q -10, Seat FR -07, Scout Tdi -07, Passat Tdi -00

vkjoki

Onko auton "oikea" huoltoväli 5 000, 10 000, 15 000, 20 000, 25 000, 30 000, 40 000, 50 000, ... km?

Lainaus käyttäjältä: Taky - 14.03.13 - klo:20:05
Toki tiuhemmasta huoltovälistä ei haittaakaan ole, mutta jos tuotteen valmistajan ohjeistukseen ei voi luottaa, niin mielestäni silloin saa kiistää monta muutakin ohjeistusta tms seikkaa.

Olen täsmälleen samaa mieltä! Joten omissa Volvoissa ja Volkkareissa olen käyttänyt 30 000 km:n huoltoväliä, koska auton valmistaja on sitä suositellut. Ja kuten Taky totesi: ei tiuhemmastakaan huoltovälistä haittaa ole.
1.4MPI; 1.9TDI; 2.0TDI 103 kW; 2D-4D 130 kW; 1.4TSI 103 kW DSG-6; 1.8TSI 118 kW DSG-7;  2.0 D3 5-syl. 120 kW Geartronic-6; 2.0 TDCi 120 kW Powershift-6; 1.4TSI ACT 103 kW DSG-7; V40 2.0 D3 5-syl. 110 kW Geartronic-6

Taky

Lainaus käyttäjältä: vkjoki - 17.03.13 - klo:20:07
Onko auton "oikea" huoltoväli 5 000, 10 000, 15 000, 20 000, 25 000, 30 000, 40 000, 50 000, ... km?
Lainaus käyttäjältä: vkjoki - 17.03.13 - klo:20:07

.... 60 000.... -> betoniteräkseksi ja niitä ei parane sitten öljyillä. :P


Lainaus käyttäjältä: vkjoki - 17.03.13 - klo:20:07
Ja kuten Taky totesi: ei tiuhemmastakaan huoltovälistä haittaa ole.
Lainaus käyttäjältä: vkjoki - 17.03.13 - klo:20:07

Pilkkua kun nuollaan niin haittana on lompakon keveneminen... :-\
Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001

pantero

#2876
Lainaus käyttäjältä: vkjoki - 17.03.13 - klo:20:07
Onko auton "oikea" huoltoväli 5 000, 10 000, 15 000, 20 000, 25 000, 30 000, 40 000, 50 000, ... km?

Olen täsmälleen samaa mieltä! Joten omissa Volvoissa ja Volkkareissa olen käyttänyt 30 000 km:n huoltoväliä, koska auton valmistaja on sitä suositellut. Ja kuten Taky totesi: ei tiuhemmastakaan huoltovälistä haittaa ole.
Öljynvaihto(öljy + suodatin) on halvin ennakoiva huoltotoimenpide. Öljy vanhenee ja likaantuu koneessa sekä ajokilometrien että ajan myötä. Olen pari kertaa pitänyt tuon 30 000 km välin VAGissa. Toisella kerralla hämmästyin itsekkin, kun olin kuulevinani moottorin äänessä toisenlaisen, pehmeämmän sävyn vaihdon jälkeen.

Luin mielenkiinnolla uuden Mazdani ohjekirjaa, joka määrää EU:ssa öljynvaihdon jokaisen 1 vuosi/20000km jälkeen. Se pitää vieläpä puolittaa, jos ajaa olosuhteissa, jotka on tarkaan määritelty (pöly, hidas ajo, kylmäkäynnistykset, kuumat olosuhteet, vuoristo). Mazdallahan oli pitkään 5000 km öljynvaihtoväli Suomessakin.

Ohjekirja määrittelee tarkkaan maakohtaisen vaihtovälin. Se putoaa EUsta poistuttaessa. Alimmillaan se on Azerbaidzanissa(öljy 5000 km, suodatin 10000km), jossa ym. erikoisolosuhteissa se vielä puolittuu.

Eli Mazdan suositusväli öljynvaihdolle on 20000 km  --->  2500 km maantieteellisestä paikasta ja olosuhteista riippuen. Autonvalmistajalla on siis selkeä näkemys öljynvaihdon merkityksestä moottorin kestoikään. Mazdan koneethan ovat keskimääräistä paremmassa kestävyysmaineessa.

Jos ajattelee moottorin lukuisia kiillotettuja ja hoonattuja liukupintoja,  eivät ne enää toivu huonon voitelun aiheuttamista muutoksista, vaan se näkyy väistämättä moottorin lyhentyneenä elinikänä ja lisääntyneenä öljynkulutuksena.

Seppo

Nykyisillä koneilla olevia Suomi-Volvoja kylmäkäynnistyksineen alkaa olla jo >400.000 km ajettuina aika paljon. Jos sattuu kohdalle, tutkin huoltokirjasta, kuinka usein on öljyjä vaihdeltu. Ennakko-oletukseni on, että useimmissa tapauksissa ihan huolto-ohjelman mukaisesti. Jos näin on, niin uskaltanen noudattaa ohjelman mukaista huoltoväliä jatkossakin.

Ei sen puoleen: jos viitsii vaihdattaa öljyjä useammin, niin ihan varmastihan se on hyvä juttu. Kummoinen kustannushan siitä ei aiheudu. Itselläni se on lähinnä laiskuudesta kiinni. Vaikka paikallisen sinisen kahviautomaatista saatava wiener-kahvi onkin ihan hyvää, niin siinä aulassa odottelu on niin tylsää etten viitsi siellä ylimääräisiä kertoja istuskella. ::)

Quality

Lainaus käyttäjältä: Seppo - 18.03.13 - klo:17:21
Ei sen puoleen: jos viitsii vaihdattaa öljyjä useammin, niin ihan varmastihan se on hyvä juttu. Kummoinen kustannushan siitä ei aiheudu. Itselläni se on lähinnä laiskuudesta kiinni. Vaikka paikallisen sinisen kahviautomaatista saatava wiener-kahvi onkin ihan hyvää, niin siinä aulassa odottelu on niin tylsää etten viitsi siellä ylimääräisiä kertoja istuskella. ::)

Huollot hoituvat siten, että vien aamulla auton Biliaan ja haen illalla pois. Metro vie ja metro tuo duunipaikalle ja takaisin. Näin toimin VWllä ja Audilla, ja sama meno jatkuu Volvolla. Ehkä turhankin helppoa.
A4 1.8T Avant Pro Business autom. --> XC60 D5 AWD Ocean Race + Summum Geartronic

Leben und leben lassen.

Seppo

Lainaus käyttäjältä: Quality - 18.03.13 - klo:17:58
Huollot hoituvat siten, että vien aamulla auton Biliaan ja haen illalla pois. Metro vie ja metro tuo duunipaikalle ja takaisin. Näin toimin VWllä ja Audilla, ja sama meno jatkuu Volvolla. Ehkä turhankin helppoa.
Saisihan sieltä pajalta vaikka polkupyörän lainaksi ja matkaa töihin on ehkä vartin polkemisen verran. Mutta kun normaali huolto kestää tunnin, niin ennemmin odottelee kun lähtee sotkemaan työmaalle. Lueskelee sitten vaikka puhelimella sähköposteja sen ajan. Silti tylsä paikka viettää aikaa. ;D

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy