Volvo

Aloittaja Ironic32, 01.12.09 - klo:17:44

« edellinen - seuraava »

Millä Volvolla ajat?

V70
22 (13.8%)
S80
12 (7.5%)
V60
27 (16.9%)
S60
13 (8.1%)
V50/V40
23 (14.4%)
S40
4 (2.5%)
XC60
28 (17.5%)
XC70
6 (3.8%)
XC90
7 (4.4%)
C30
1 (0.6%)
muu
29 (18.1%)

Äänestäjiä yhteensä: 160

vee50

Se on sittenkin nimeltään V40.
;)

Anshjelm

Lainaus käyttäjältä: vee50 - 16.12.11 - klo:21:50
Se on sittenkin nimeltään V40.
;)

Näyttääpäs härskiltä. Mutta hyvältä sellaiselta. Ekaksi kyllä tuli jostain mieleen Hyundai i40sw. Hyvähyvä.

Romeo

Lainaus käyttäjältä: K70 - 16.12.11 - klo:19:34
Sen verran paljon näyttää olevan taksikäytössä tuota XC60:a, että joko auto on luotettava tai huolto hyvä. Veikkaisin edellistä.
Tuo on pistänyt itselläkin silmään nyt kun XC60 on tilauksessa. En ole XC60:ta ennen pitänyt taksimallina.

Markku J

Torstaina olin uudehkon XC60 -taksin kyydissä upeilla, vaaleilla nahkapenkeillä. Kuljettaja kehui auton tiloja ja käytännöllisyyttä, ja olihan siellä takapenkillä kiva istua ryhdikkäämmässä asennossa, kuin perussedaneissa. Kuljettaja sanoi, että XC60 on lisääntynyt Helsingin taksin kalustossa viime aikoina. Kovin montaa en ole silti vielä nähnyt. Saisi kyllä lisääntyä matkustajan kannalta katseltuna.

JPN_V70D3OR

Lainaus käyttäjältä: Romeo - 17.12.11 - klo:18:20
Tuo on pistänyt itselläkin silmään nyt kun XC60 on tilauksessa. En ole XC60:ta ennen pitänyt taksimallina.
Hytin puolellahan siinä on tilaa ihan hyvin, joka on saatu tavaratilan kustannuksella. Luulisi myös nostokorkeus rajoittavan innostusta mm. taksiin, siksipä omaksi siviilikärryksi valikoitui V70.
Golf VII Multifuel 1.4TSI -14
Volvo V70 D3 OceanRace -12 DriverSupport

Quality

Lainaus käyttäjältä: JPN - 17.12.11 - klo:21:58
Hytin puolellahan siinä on tilaa ihan hyvin, joka on saatu tavaratilan kustannuksella. Luulisi myös nostokorkeus rajoittavan innostusta mm. taksiin, siksipä omaksi siviilikärryksi valikoitui V70.

Itsellä oli valintakriteerinä, että on oltava vähintään nykyistä vastaavat tavaratilat. Taitaa se nippa nappa XC60ssäkin toteutua ???. Yllätävän pieniä ovat ruumat nyky-suveissa. XC60 on kouluesimerkki siitä, miten massiivisen perän tilankäyttö saadaan hukattua minimaaliseksi. Kontin pohja on tosiaan älyttömän korkealla, sen alla on sellainen 15 cm korkea mitääntekemätön välitila, ja sen alla puolestaan täysikokoinen varapyörä! Monesti arvostellaan noita nykyajan varapyörän korvikkeita, mutta tuo alkaa tuntua jo liioittelulta. Ja vielä se täysin käyttökelvoton tila siinä välissä. Läppärinkö sinne sijoitan kaikkien matkatavaroiden alle?

No, tämä oli nyt ensimmäinen negatiivinen avautuminen vielä tulossa olevasta autosta.
A4 1.8T Avant Pro Business autom. --> XC60 D5 AWD Ocean Race + Summum Geartronic

Leben und leben lassen.

Markku J

V70:n takapenkki on paljon ankeampi paikka kuin XC60:ssä. Tuon olen testannut nyt perinpohjin, kun Ruotsissa reissaan viikottain kerran taikka kolme. XC60:n penkille on kiva istua, kuten myös MB:n B -sarjan. V70 ja Saab 9-5 taas ovat niitä normaaleja, joissa istutaan alhaalla ja polvet huonossa kulmassa, kuin pikkuautossa ikään.

Tikka

Lainaus käyttäjältä: Quality - 17.12.11 - klo:22:04
Läppärinkö sinne sijoitan kaikkien matkatavaroiden alle?
Siellä välitilassa voi pitää esimerkiksi heijastinliivejä, palosammutinta, työhanskoja, -haalareita, kumppareita yms. (jos sellaisia on).

Quality

Lainaus käyttäjältä: Tikka - 17.12.11 - klo:22:13
Siellä välitilassa voi pitää esimerkiksi heijastinliivejä, palosammutinta, työhanskoja, -haalareita, kumppareita yms. (jos sellaisia on).

Hyviä vihjeitä, kiitos niistä ;). Katsotaan, miten korkea tuo todellisuudessa on, jotta mahtuuko esim. sammutin. Sille en Audissa ole oikein sopivaa paikkaa löytänyt. Toisaalta, jos sammutin on matkatavaroiden alla .... ???
A4 1.8T Avant Pro Business autom. --> XC60 D5 AWD Ocean Race + Summum Geartronic

Leben und leben lassen.

VAG!

LainaaYllätävän pieniä ovat ruumat nyky-suveissa. XC60 on kouluesimerkki siitä, miten massiivisen perän tilankäyttö saadaan hukattua minimaaliseksi.

X5 on aika hyvä esimerkki tästä ilmiöstä. Massiiviseen autoon on jotenkin onnistuttu tekemään erittäin matala tavaratila. Toisaalta, kyllä sinne nytkin pari golfbägiä menee heittämällä, joten ehkä korkeammalle tilalle ei ole tässä segmentissä edes tarvetta ;)

VAG!

Lainaus käyttäjältä: Tikka - 17.12.11 - klo:22:13
Siellä välitilassa voi pitää esimerkiksi heijastinliivejä, palosammutinta,

Ja näistä on ihan pirusti hyötyä siellä, kun tulee se tilannne, että toiselle tai molemmille olisi NYT tarvetta.

Tikka

Lainaus käyttäjältä: Quality - 17.12.11 - klo:22:16
Hyviä vihjeitä, kiitos niistä ;). Katsotaan, miten korkea tuo todellisuudessa on, jotta mahtuuko esim. sammutin. Sille en Audissa ole oikein sopivaa paikkaa löytänyt. Toisaalta, jos sammutin on matkatavaroiden alla .... ???
Audisikin välitilaan sopii palosammutin...  ;)

Lainaus käyttäjältä: Kukkanen - 17.12.11 - klo:22:20
Ja näistä on ihan pirusti hyötyä siellä, kun tulee se tilannne, että toiselle tai molemmille olisi NYT tarvetta.

Se on ongelma, mutta heijastinliiveille tuskin on niin kova hätä, etteikö niitä kerkeä ottaa sieltä? Ja sitten tuo sammutin, ei siihenkään kovin kauaa mene, kun sen siitä kannen alta ottaa esiin, eikä ole rumasti näkyvillä takakontissa (vai missä sammuttimia pidätte?).

Minä

Omasta mielestäni taas V70:n takapenkki on taas XC60:n takapenkkiä parempi istua  :) . XC60: takajalkatilat ovat kuitenkin suhteellisen pienet ja penkki niin korkea, että polvet jää jotenkin omaan makuun liian jyrkkään kulmaan. Tälleen nuorena jotenkin vaan tykkää enemmän V70:n matalasta istuma-asennosta, vaikka XC60:nkin penkin ovat erinomaiset. Muuten kyllä pidän kaiken puolin XC60 kivempana autona kun V70:stä.

XC60:n tavaratilaa ja erityisesti lastausaukkoa syö toi perän muotoilu aika paljon. Kuitenkin mielestäni peräkontti tuossa autossa on suht suuri.
Fabia 1.4 Elegance ´08

Quality

LainaaAudisikin välitilaan sopii palosammutin...

Tiedän, mutta se ei saisi päästä liikkumaan, joten kiinnikkeet pitää asentaa. Varmaan myös Volvossa?

Leben und leben lassen.

Tikka

Lainaus käyttäjältä: Quality - 17.12.11 - klo:22:28
Tiedän, mutta se ei saisi päästä liikkumaan, joten kiinnikkeet pitää asentaa. Varmaan myös Volvossa?
Mitäs kiinnikkeitä niihin tarvitsee? Laittaa noita muita tavaroita sinne myös, niin ei siellä mikään mihinkään liiku. Toki se on sitten eri asia, jos ei ole tarpeeksi tavaraa laittaa sinne. Joka tapauksessa siellä välitilassa on kätevää pitää tavaroita, joita ei välttämättä usein tarvitse, kuten kumppareita, hanskoja, lasinpesunestettä... Ei sitä tyhjilleen kannata jättää.

JPN_V70D3OR

>Muuten kyllä pidän kaiken puolin XC60 kivempana autona kun V70:stä.

Kyllä tuo XC60 kovasti miellyttää päältäpäin, mutta järki (jos sitä auton hankkimisessa voi olla mukana) voitti.

Missä järki sitten loppui, koneeksi tuli D3 1.6:n sijaan. Myydessä noiden hintaero tuskin on kovin paljoa, tahtoo nuo hinnat alkaen mallit määrittää malliston hyvityshinnan :'(.

T-16d and counting
Golf VII Multifuel 1.4TSI -14
Volvo V70 D3 OceanRace -12 DriverSupport

Jeppe

Tässä vähän omia kokemuksia Volvo XC 60  AWD D3 Summum 2012, joka tuli käyttöön 3.1 ja mittarissa nyt noin 800km. Aikaisempien Volvo kokemusten perusteella odotin hyvää ajettavuutta, eikä näillä kilometreillä ole tarvinnut pettyä sen suhteen.

Kaksi edellistä autoa oli Audin A4 B8 2.0tdi mult. Eka oli sedan ja jälkimmäinen avanti ja näihin tätä tulee lähinnä vertailtua. Audeista sen verran, että sedanin multi toimi minun mielestäni mukavammin, kun avantin ja suurin ero oli liikkeelle lähdössä. Avantti oli enemmän semmoinen sporttisempi lähtijä ja varsinkin liukkaalla sai olla aika tarkkana kaasun kanssa, ettei renkaat alkaneet sutia.

Volvossa on Geartronicin automaattilaatikko joka ei ole Audin multin veroinen, sillä liikkeellä lähtiessä ainakin omalla ajotyylilläni ykköseltä kakkoselle vaihtaessa tuntuu pieni nykäys, mutta nopeuden noustessa muiden vaihteiden vaihtamista ei huomaa niin selvästi. Tämäkin on ihan maku kysymys, mutta multissa olin todella tyytyväinen siihen, ettei mitään ”urheilullisia” nykäyksiä tuntunut.

Ajoasennon saan itselleni paremmaksi Volvossa, johtuuko se sitten korkeammista penkeistä vai sähköpenkin monipuolisemmista säädöistä vai molemmista, mutta lopputulos on Audia miellyttävämpi. Auto tuntuu myös hivenen hiljaisemmalta. Samoin tiessä olevat pienet epätasaisuudet eivät tunnu niin selvästi, minkä uskon johtuvan isommista renkaista.

Hallinta laitteet tuntuvat olevan Audin lailla hyvin kohdillaan, mutta sähköisen kässärinnappula ratin vasemmalla puolella, sekä sen päinvastaiset toiminnot Audiin verrattuna tuntuu vielä tässä vaiheessa oudolta ja aiheuttaa välillä pientä hakemista. Audissa nappulan perinteinen sijainti keskikonsolissa ja toiminta, nappi ylös = jarru päälle ja alas painamalla = jarru pois päältä. Mutta onko Volvon toiminnoilla, napin painallus = jarru päälle ja nappi ylös = jarrut pois, ajateltu Amerikan markkinoita joissa perinteisesti on jalalla painettu jarru päälle ja erillisestä hantaakista vetämällä jarru vapautettu.

Sisätilat on riittävät edessä ja takana, ja konttikin tuntuu ihan riittävän tilavalta. Tavaratilansuojan toimita on Avantissa ratkaistu fiksummin ja sitä vähän kaipailee, kun menee kontille.

120kW D3:nen tuntuu riittävän meidän tarpeisiin ihan hyvin, eihän se mikään raketti ole, mutta tuntuuhan tuolla pärjäävän Suomen liikenteessä. Kulutuksen osalta Audin 2.0tdi päihittää kyllä selvästi Volvon 2.4 D3:sen. Parhaimmillaan Audilla pääsi matka-ajossa noin 5:n litran kulutuksella ja nyt Volvossa näytti olevan 7,5 litraa 600:n kilsan keskikulutus. Uskon kuitenkin, että kilometrien kasvaessa myös tässä kulutus pienenee, niin kuin se on pienentynyt kaikissa aikaisemmissakin autoissa.

Ajossa Volvo tuntuu mukavan eleettömältä, sen kun istuu kyydissä ja ohjaa.:) Sen verran on nyt päässyt lumikeleillä ja sohjossa ajelemaan, että etuvetoista ei ole kaivannut. Loskassa ja jäällä keula ei ole luistellut liikkeelle lähtiessä puolelta toiselle, vaan liikkeelle lähtö on ollut suoraan etenemistä, eikä ole renkaat sutineet. Lunta ja sohjoa on ollut paikoitellen noin 10 senttiä niillä teillä jolla olen ajellut, eikä ole auto ole vaeltanut vaan on mennyt sinne minne pitääkin. En usko nelivedon selittävän kokonaan sitä ominaisuutta, vaan uskon suurempien renkaiden helpottavan aika paljon tuota loskassa ja lumessa etenemistä.

JeanC

Lainaus käyttäjältä: Jeppe - 08.01.12 - klo:19:39
sähköisen kässärinnappula ratin vasemmalla puolella, sekä sen päinvastaiset toiminnot Audiin verrattuna tuntuu vielä tässä vaiheessa oudolta ja aiheuttaa välillä pientä hakemista. Audissa nappulan perinteinen sijainti keskikonsolissa ja toiminta, nappi ylös = jarru päälle ja alas painamalla = jarru pois päältä. Mutta onko Volvon toiminnoilla, napin painallus = jarru päälle ja nappi ylös = jarrut pois, ajateltu Amerikan markkinoita joissa perinteisesti on jalalla painettu jarru päälle ja erillisestä hantaakista vetämällä jarru vapautettu.
Käsijarrun saa pois myös ilman että nappiin tarvii koskea, tai ainakin tomaatissa. Kuskinvyö kiinni, vaihde sisään ja syöttöä. Käsijarru kytkeytyy pois.  :)

Quality

Paljon kiitoksia, Jeppe, näistä arvokkaista "alkupaloista" - omaani siis odotellessa. Tuosta Multin ja Geartronicin (perinteisen automaatin) erosta meillä saattaa olla jopa hiukan erilainen näkemys - itselle kun se Multin eleettömyys on jopa rasittava, kun siinä kiihdytyksessä ei ole lainkaan tunnetta ;). Olin ainakin koeajolla aika tyytyväinen tuohon sinänsä konstailemattomaan Volvon laatikkoon.

Sinulla on D3 ja minulle tulossa D5. Onkin mielenkiintoista kuulla sitten kokemuksia ja vertailua noista kummastakin.

Tuosta suht. paksussa lumipöpperössä ajosta sain kokemusta viikonloppuna, kun maalla ajelin auraamattomia teitä. Ihmeteltiin siinä vaimon kanssa, ettei yhtään hakenut A4 syvässäkään lumessa. Nopeuden pidin tosin alhaisena, mutta kuitenkin. Audi siis etuvetoinen. Uskon kuitenkin, että vielä vakaampaa menoa on odotettavissa Volvolla.

Nuo säätimien toiminnalliset ja sijainnin erot ovat asia, joka vaatii melko pitkänkin ajan totuttelua. Toivottavasti ei tule vastaan asioita, joihin on todella vaikea tottua. - Mittaristosta muistan sen heikkoresoluutioisen ajotieturin näytön. Olen varma, että tulen kaipaamaan Audin todella terävää ja selkeää värinäyttöä.

Mutta vielä pitäisi jaksaa muutama päivä odotella.

Leben und leben lassen.

Jeppe

Lainaus käyttäjältä: JeanC - 08.01.12 - klo:19:53
Käsijarrun saa pois myös ilman että nappiin tarvii koskea, tai ainakin tomaatissa. Kuskinvyö kiinni, vaihde sisään ja syöttöä. Käsijarru kytkeytyy pois.  :)

Juu, tiedossa on, sillä samallalailla se toimi Audissakin. Mutta esimerkiksi, kun avaan tallinovet niin en viitsi vetää vyötä kiini, ja yleensä siinä tulee ihmeteltyä,kun ei lähtenytkään jarru pois.

Jeppe

Mä ajelin eilen aamulla Turun suuntaan ja paikoitellen tuntui olevan lunta reilut 10cm, ja siinä oli jo keritty jo jälkiä tekemään. Siinä vaiheessa, kun ajolinja poikkesi niistä urista niin toisilla tuntui olevan pientä kiemurtelua, mutta 60:n tuntui menevän yllättävän vakaasti.

JeanC

Lainaus käyttäjältä: Jeppe - 08.01.12 - klo:19:58
Juu, tiedossa on, sillä samallalailla se toimi Audissakin. Mutta esimerkiksi, kun avaan tallinovet niin en viitsi vetää vyötä kiini, ja yleensä siinä tulee ihmeteltyä,kun ei lähtenytkään jarru pois.
Kai se auto kuitenkin kestää ihan P -asennolla paikallaan

Jeppe

Lainaus käyttäjältä: JeanC - 08.01.12 - klo:20:12
Kai se auto kuitenkin kestää ihan P -asennolla paikallaan

Mulla on se periaate, että sillon kun mä nousen autosta pois, niin kässäri on päällä. Tästä on hyviä kokemuksia lähipiiristäkin, kun on luotettu siihen paikalla pysymiseen, mutta vahingossa onkin vaihteisto on jäänyt vapaalle. :)

vincent

Lainaus käyttäjältä: Quality - 08.01.12 - klo:19:58
...Mittaristosta muistan sen heikkoresoluutioisen ajotieturin näytön. Olen varma, että tulen kaipaamaan Audin todella terävää ja selkeää värinäyttöä.

Mutta vielä pitäisi jaksaa muutama päivä odotella.
Tuo mittariston näyttö on suoraan sanoen järkyttävä, nyt kun Volvo on uusinut tuon 'radio'-näytön uudeksi, pistää tuo vanha mittariston näyttö vielä pahemmin silmään. Tässä on kyllä säästetty väärässä paikassa eli olisi pitänyt päivittää molemmat näytöt samalla kuntoon. Liekö Volvolla varastot täynnä voita vanhoja mittaristoja tai jotain muita sopimuksellisia velvoitteita noihin, mutta huono kokonaisuus noista yhdessä muodostuu. ( itsellä siis V70 MY12 eli juuri tuolla mittaristoyhdistelmällä )
Samantyyppisen ongelman näin aikanaan sijaisautona olleessa Polossa ( 6R ) jossa asia oli toisin päin eli mittariston näyttö oli uusittu valkeaksi, mutta radio oli jätetty vanhalle siniselle pohjalle - ei hyvä, nythän Polossa tämä onkin jo korjattu.

Jeppe, eihän automaatilla tuota tahatonta vapaalle jättämistä käytännössä pitäisi tapahtua. Itse harvemmin tuota käsijarrua käytän, kyllä P-asento tuon asian normaalioloissa ajaa, mutta tietysti sitä käsijarrua joskus kannattaa kiusata, että pysyy toimintakunnossa.
Ex-VAG : Kupla, Golf, Jetta, Golf, Passat, Passat, Golf

JeanC

Lainaus käyttäjältä: vincent - 08.01.12 - klo:21:18
Jeppe, eihän automaatilla tuota tahatonta vapaalle jättämistä käytännössä pitäisi tapahtua. Itse harvemmin tuota käsijarrua käytän, kyllä P-asento tuon asian normaalioloissa ajaa
Ja Volvo ainakin rupeaa vinkumaan jos yrität jättää vaihteen vapaalle ja sammutat auton. Eli vahingossa tuota ei voi tapahtua

Kapa

LainaaMulla on se periaate, että sillon kun mä nousen autosta pois, niin kässäri on päällä. Tästä on hyviä kokemuksia lähipiiristäkin, kun on luotettu siihen paikalla pysymiseen, mutta vahingossa onkin vaihteisto on jäänyt vapaalle.

Minullakin loppui jarruongelmat sen jälkeen kun aloin aina käyttämään käsijarrua. Käytön puuttessa ruoste ja jumi iskee ennenkuin arvaattekaan.

Quality

Itse olen ymmärtänyt, että P:tä vasten ei automaattia pitäisi jättää nojaamaan, vaan aina, kun on vähänkään kallistusta, pitää käyttää kässäriä. Manuaalissa oli kyllä useinkin tapana käyttää seisontaan vaihdetta.

Leben und leben lassen.

JeanC

Lainaus käyttäjältä: Quality - 08.01.12 - klo:21:29
Itse olen ymmärtänyt, että P:tä vasten ei automaattia pitäisi jättää nojaamaan, vaan aina, kun on vähänkään kallistusta, pitää käyttää kässäriä. Manuaalissa oli kyllä useinkin tapana käyttää seisontaan vaihdetta.
110tkm ajan Superbissa käytettiin pysäköinnin ajan pelkkää P-asentoa ja nytten 10tkm V70 käytetty kanssa pelkkää Peetä, aina pysynyt paikallaan.

Tikka

Lainaus käyttäjältä: Quality - 08.01.12 - klo:21:29
Heh, minulla tämä menee oikeastaan täysin päin vastoin. Olen huomannut, että jostain syystä automaatilla en juuri koskaan käytä käsijarrua (ei ole mäkiin tullut juuri pysäköityä muistaakseni), kun taas manuaalilla laitan käsijarrun aina päälle, tasaisellakin.

apo

Yksi asia, minkä olen menneenä syksynä laittanut merkille käsijarru päällä seisottamisesta, niin on se, kun kostealla kelillä väki jättää auton talliin seisomaan käsijarru päällä, niin on erittäin monta tapausta ollut, ettei jarrut vapaudu ihan pelkällä jarrun pois päältä ottamisella, vaan on tarvittu jotain hieman reilumpaa avitusta. Tämä ei sinäänsä liity Volvoon, eikä kaltevalle tasolle pysäköintiin, vaan yleensä käsijarrun käyttämiseen pysäköinnissä. Näissä tapauksissa kyseessä on MB, Ford ja VW:n pakukokoluokan autoja.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy