Muuttoauton tuonti + yleistä muuttokeskustelua

Aloittaja pokkus, 23.07.10 - klo:10:33

« edellinen - seuraava »

Marko_K

Lainaus käyttäjältä: pokkus - 07.11.12 - klo:02:59
Mutta eikö tähän ole kaikilla mahdollisuus? Mikäänhän ei estä esimerkiksi sitä Mustangin tai Audin ostamista Jenkeistä Suomesta käsin ja laivaamalla sen sitten Suomeen. Firmojahan on täällä vaikka kuinka monia, jotka tuota harrastavat.

Jos näin on, niin totaalisen uusi tieto minulle. Olin elänyt siinä uskossa, että EU:n ulkopuolelta tuodun auton rekisteröinti Suomessa muutoin kuin muuttoautona olisi vähintäänkin haastava (ja kallis) prosessi.

Jos tilanne on muuttunut, niin hyvin, hyvin mielenkiintoista.

jf

Lainaus käyttäjältä: Marko_K - 07.11.12 - klo:07:48
Jos näin on, niin totaalisen uusi tieto minulle. Olin elänyt siinä uskossa, että EU:n ulkopuolelta tuodun auton rekisteröinti Suomessa muutoin kuin muuttoautona olisi vähintäänkin haastava (ja kallis) prosessi.

Todellakin. Nyt halutaan faktaa, jotta voisi alkaa säätämään (haluaa ison hyrbidin).  8)
LC 150, maasturi vammaisella lämmityslaitteella!

ePa

Lainaus käyttäjältä: Marko_K - 07.11.12 - klo:07:48Jos tilanne on muuttunut, niin hyvin, hyvin mielenkiintoista.

Eikai se tilanne ole mihinkään muuttunut.  ???

Edelleenkin joutuu "e" merkit löytymään lampuista ja valoista tms. käsittääkseni. Muutenhan tuonti on sama kuin muualtakin eli auton siirto Suomeen ja paperitöitä jonkin verran + maksuja erinäinen määrä riippuen arpajaisista. Ja Avot! Sinulla on auto.

Mutta käsittääkseni tällä hetkellä uudelta mantereelta ei juuri kannata tuoda autoja ellei siis ole tuomassa sitä muuttoautona pohjolaan.

kt

Autojahan saa käydä vapaasti ostamassa mistä tahansa, tuoda niitä maahan, kun maksaa vaaditut tullit yms verot.
Muuttoauton tuojan ( asunut siis ulkomailla 1v yms..., tehnyt töitä jne...)osalta on annettu tuo 13450 euron veroalennus, jotta ulkomaille lähtöä kannustettaisiin eikä takaisintuloa Suomeen vaikeutettaisi. Voi olla että syynä menettelyyn on ollut esim nämä rauhanturvahommatkin aikoinaan.

Näille muille auton maahantuojille/ostajillehan ei tuota 13450-veroalennusta anneta. Ja jos syntyy tilanne, että yksityisten bisnesmiesten kannattaa alkaa tuomaan suuressa määrin autoja ohi tavallisten maahantuontitapojen joko uusina tai käytettyinä, niin silloin on viranomaisilla väärät tekstit säännöksissään, ja saatu "voitto" syntyy näin. Lisäys: tai auton maahantuoja pitää Suomessa väärää hintatasoa yllä.

Eli maksimissaan se muuttoauton tuojan "voitto" on tuo 13450 euroa, eikö? Verottaja kai on ajatellut, että tuollaiset kustannukset siitä syntyy, kun vaivautuu Suomesta lähtemään ja palaamaaan. Mutta eikös se hukkaudu näihin ulkomailla käynnistä syntyviin muihin kuluihin helposti.

Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

VAG!

Lainaus käyttäjältä: Marko_K - 07.11.12 - klo:02:05
Ja vääristelet totuutta, jos luot mielikuvan "tervetulomaksusta" Suomeen. Kuten itse kirjoitit, Suomi ei ole Pohjois-Korea, joten kukaan ei pakota mukanaan autoa tänne tuomaan. Kyllähän kyse on omasta valinnasta, auto olisi kohtuullisen helppo realisoida lähtömaassakin.

Ajatellaan nyt vaikka jotain ulkosuomalaista perhettä Saksassa, joilla on pihassa velattomat uudehkot E 250 CDI ja 1.8 TFSI A3. Aika peruskalustoa perheelle, jossa molemmat vanhemmista on töissä. Jos perhe alkaa miettimään paluumuuttoa Suomeen ilman muuttoautovähennystä, niin on olemassa aika tarkkaan kaksi vaihtoehtoa. Myydä autot tai maksaa 25 000 veroja.

Jos maksaa verot, niin kyseessä on selkeä menoerä, mikä pitää maksaa, jotta saa muuttaa Suomeen.

Autojen myynti? Kuten tälläkin foorumilla on moneen kertaan todettu, kaikki eivät halua alkaa autojansa myymään netissä. Eli monien pitäisi mennä myymään autonsa liikkeelle ja me kaikki tiedämme millaisia rahoja autoliikkeet autoista tarjoavat, kun niitä heille menee rahaa vastaan tyrkyttämään. Eli autot olisi pakko myydä kovalla tappiolla, vaikka taloudellinen tilanne ei millään muotoa vaadi pakkomyyntiä.

Mä pidän edelleen näitä vaihtoehtoja kohtuuttomina. Tämä keskustelu alkaa tältä osin olemaan osaltani pulkassa ja olen oman kantani asiaan yrittänyt selkeästi selittää. Ymmärrän toki, että muitakin mielipiteitä on ja niinhän niitä pitääkin olla. Jatkan toki keskustelua muuttoautoista yleisellä tasolla, mutta muuttoautovähennyksen oikeudenmukaisuus saa omalta osaltani nyt jäädä.

Lainaus käyttäjältä: kt - 07.11.12 - klo:09:47
Eli maksimissaan se muuttoauton tuojan "voitto" on tuo 13450 euroa, eikö?

"Voitoksi" voi laskea myös sen, että voi halutessaan hankkia autoja mitä on muuten kuin muuttoautona mahdotonta saada Suomessa kilpiin. Mutta puhtaasti euromääräisesti laskien 13450 euroa on ainoa alennus mitä saat. Välillisesti saat alennusta myös siitä, että jossain tapauksissa pystyy välttämään myös alv:n maksun kokonaan. EU-maissa tämä on erittäin epätodennäköistä, mutta EU:n ulkopuolella joskus onnistuu.

Marko_K

Lainaus käyttäjältä: Kukkanen - 07.11.12 - klo:10:25
Mä pidän edelleen näitä vaihtoehtoja kohtuuttomina. Tämä keskustelu alkaa tältä osin olemaan osaltani pulkassa ja olen oman kantani asiaan yrittänyt selkeästi selittää. Ymmärrän toki, että muitakin mielipiteitä on ja niinhän niitä pitääkin olla. Jatkan toki keskustelua muuttoautoista yleisellä tasolla, mutta muuttoautovähennyksen oikeudenmukaisuus saa omalta osaltani nyt jäädä.

Kyllä, minä ymmärrän ihan hyvin pointtisi. Eikä siinä mitään. Minä vain ääneen koitan pohdiskella, onko hommassa yhteiskunnan kannalta järkeä vai ei. Paluumuuttajan kanta asiaan ei liene mikään yllätys kenellekään. Kyllä minunkin kohtuullinen veroprosentti olisi paljon matalampi kuin nyt, jos saisi valita  ;D

Minusta edelleen oleellista on, mikä yhteiskunnan etu on. Se onko jokin asia yksilölle "vaikeaa" tai "ei halua" on suhteellisin irrelevanttia.

Jos verotuksesta puhutaan, niin jos niitä hyvätuloisia expatteja Suomeen halutaan, niin eiköhän parempi tapa olisi poistaa progressiivinen tuloverotus ja unohtaa pikkurahojen kanssa nysvääminen autoverohyvitysten kanssa.

kt

^Kyllä minusta tämä muuttoautoetu puolustaa paikkaansa myös yhteiskunnan kannalta. Yhteiskunnan saama etu on se, että ulkomailla käyneeseen yksilöön on toivottavasti tarttunut kaikenlaista Suomelle hyödyllistä tietoa ja taitoa, jota kansakunta toivoo saavansa yksilöstä myöhemmin hyödyntää. On tavallaan kansakunnan jatkokouluttamista "ulkomailla".
Hintana se on pieni summa verrattuna esim espanjan kielikurssin ja ammattiin syventämisopintojen järjestelyyn 3 vuodeksi 20 hengelle vaikkapa takatöölössä.

T

Omasta puolestani voin vahvistaa että kyllä autoveroporkkana puolustaa paikkaansa, jotta Suomi säilyisi jollain tapaa kiinnostavana paluukohteena.

Määräaikaiselle komennuksille lähtevillä tuo auton veroetu voi olla yksi tekijöistä, työkokemuksen ym lisäksi, jonka vuoksi ulkomaille päätetään lähtä, ja määräajan kuluttua palataan.

Toinen tapaus on se että ulkomaille muutetaan "toistaiseksi" ja paluusta ei ole varmuutta. Autoverohelpotus on tällöin yksi porkkana paluuseen, koska väittäisin että kun ihminen (tai perhe) kotiutuu parissa vuodessa huokeamman verotuksen ja mahdollisesti lämpimämmän ilmaston maahan, niitä paluusyitä suomeen joutuu alkaa tosissaan kaivelemaan.

Yhteiskunnalle luulisi näistä maailmaa nähneistä, usein kohtuullista työuraa tekevistä paluumuuttajista olevan hyötyä esim Suomalaisten yritysten kansainvälistymispyrkimysten kannalta, olettaen että kertynyttä osaamista pääsee kotimaassa hyödyntämään.
Car History: Passat 1.6CL vm1990, Passat 3B 1.8 vm2000, Audi A4 1.8T vm2006, Honda CR-V 2008, VAudi A4 2.0TFSI quattro vm2006, Passat Variant 2.0TDI Bluemotion 140hv vm2011, BMW X5 E70 3.0D 2007
Automaagisilla vaihteistoilla 2006 alkaen.

T

Eli maksimissaan se muuttoauton tuojan "voitto" on tuo 13450 euroa, eikö? Verottaja kai on ajatellut, että tuollaiset kustannukset siitä syntyy, kun vaivautuu Suomesta lähtemään ja palaamaaan. Mutta eikös se hukkaudu näihin ulkomailla käynnistä syntyviin muihin kuluihin helposti.

Ja tuliko siihen selvyyttä, että 13450eur veroedun saa molemma puolisot (tai siis aviopari - en ole kahta puolisoa onnistunut hankkimaan), eli voi tuoda max 2 autoa kun on asunut sen vuoden ulkomailla?
Car History: Passat 1.6CL vm1990, Passat 3B 1.8 vm2000, Audi A4 1.8T vm2006, Honda CR-V 2008, VAudi A4 2.0TFSI quattro vm2006, Passat Variant 2.0TDI Bluemotion 140hv vm2011, BMW X5 E70 3.0D 2007
Automaagisilla vaihteistoilla 2006 alkaen.

Emil Eagle

Tässä samassa ketjussa on Sam68:n kertomana Camaron ostaminen "postimyyntinä" jenkeistä.
http://www.vagarena.fi/index.php?topic=2375.msg194733#msg194733
Kiitokset mukavasta foorumista.

VAG!

Lainaus käyttäjältä: T - 07.11.12 - klo:12:16
Ja tuliko siihen selvyyttä, että 13450eur veroedun saa molemma puolisot (tai siis aviopari - en ole kahta puolisoa onnistunut hankkimaan), eli voi tuoda max 2 autoa kun on asunut sen vuoden ulkomailla?

Nyrkkisääntö on, että jokainen vähintään 18-vuotias voi tuoda oman autonsa muuttoautona. Eli auto on omissa nimissä. Avioparien kohdalla on sitten se poikkeus, että puoliso voi tuoda myös aviopuolisonsa nimissä olevan auton. Eli molemmat autot voivat olla ulkomailla toisen nimissä ja Suomeen tullessa siirretään sitten toinen autoista toisen nimiin. Molempien on luonnollisesti asuttava vähintään vuosi ulkomailla, jotta näin voi toimia.

Opiskelijat ovat vaikeampi tapaus. Periaatteessa opiskelijat eivät saa muuttoautovähennystä, mutta jos pystyy todistamaan, että on omistanut auton vähintään kuusi kuukautta sellaisena aikana kun ei ole päätoimisesti opiskellut, niin vähennyksen saa. Jos esimerkiksi aviopuoliso opiskelee etänä ulkomailla ollessa, niin kannattaa selvittää pykäläviidakko hyvin tarkkaan etukäteen. Ja tehdä opintosuunnitelmat sen mukaisesti ;)

Docw

Näille muille auton maahantuojille/ostajillehan ei tuota 13450-veroalennusta anneta.

Otin lainauksen kt:n tekstistä, mutta seuraava mietiskely kohdistuu luonnollisesti asiaan, ei hänen kommenttiin...

...minusta tuo lähtökohtainen ajatus verrata muuttajaa ulkomailta auton ostavaan on typerä. Esimerkiksi minä olen tuomassa omistuksessani jo vuosia ollutta tavaraa, joka on jo "kauan" aikaa sitten rehellisesti maksettu. Hyvää hyvyyttään valtio antaa siis minulle hyvitystä normaalisti ostotilanteessa kannettavasta verosta? Omalta kohdalta nuo verot on vielä maltilliset, mutta euronkin vero on minusta suorastaan naurettava.

En voi ymmärtää miksi tätä tilannetta jossa maahan tulee käytettyä omaisuutta verrataan henkilöön joka ostaa Suomeen autonsa ulkomailta koska saa sen halvemmalla (luonnollisesti valikoimakin on isompi).

Jos minulta kysytään niin tuommoiset maahantuontiverot pois, ihan sama minkä hintainen auto nyt onkaan. Tilalle sitten myyntivoitosta perittävä vero. Vaikkapa siis auto pitää olla omistuksessa vähintään 3v ja sitten myynnin jälkeen voitosta perittäisiin normaalisti vero. Ostohinta pitäisi sitten pystyä todistamaan jollain virallisella dokumentilla. Kauppakirjalla siis. (omalta kohdalta ei olisi vaikuttanut autovalintaan mitenkään, kumpaakaan näistä autoista ei alunperin ollut tarkoitus tuoda Suomeen)

Miksei samalla perittäisi kaikesta muustakin muuttotavarasta veroja? Voisin vaikka laskeskella maahan tuomani sukkaparit ja maksaa noista suomalaisen alvin vähennettynä vaikkapa viiden euron veroedun :)

Marko_K

Lainaus käyttäjältä: Docw - 07.11.12 - klo:13:30
Miksei samalla perittäisi kaikesta muustakin muuttotavarasta veroja? Voisin vaikka laskeskella maahan tuomani sukkaparit ja maksaa noista suomalaisen alvin vähennettynä vaikkapa viiden euron veroedun :)

Lähtökohtainen ero näissä taitaa olla se, ettei Suomessa ole mitään erillistä sukkien rekisteröintiveroa, kuten autoissa on. Eiköhän niistäkin muutoin vero osattaisi periä  ;D

Rapakon takaa tuodusta tavarastahan kyllä pitäisi maksaa tulli, siis myös niistä sukista, jos niitä on riiittävän paljon. Mutta mites muuttokuorma, onko se tullivapaa? Tuleeko tuossa valtio vastaan?

SKU

http://www.tulli.fi/fi/suomen_tulli/julkaisut_ja_esitteet/asiakasohjeet/ostaminen_ulkomailta/tiedostot/008.pdf

Kaikenkaikkiaan tuon tarkoitushan on edistää/edesauttaa ihmisten ja tavaroiden vapaata liikkuvuutta. Autoveron osalta raja on sellainen, että sillä ei rikastu ja mahdollistaa ns. "normaaliautojen" tuonnin maahan ilman pakottavaa tarvetta lähteä realisoimaan autoja verojen takia. Kaikkia sääntöjä voidaan käyttää väärin, ja tässä tuota on pyritty estämään 3 vuoden karenssilla. Kuten Kukkanen totesi (ja itsekin olen sen hyödyn edellisestä saanut), niin arvonalenema on kohtuullinen. Sitä voi toki hyödyntää vemppaamalla asuinpaikkansa edes takas maiden välillä ja tuomalla aina auton mukanaan, mutta ei se perheelliselle ole niin iso juttu, että sitä kukaan auton takia tekisi  ???

Ja voihan autoverosta voi vapautua Suomessa muutenkin, ilman mitään määrällisiä rajoitteita veroedulle...mutta ei nyt mennä tähän, kun ei se tähän toikkiin mitenkään liity (tai no, osittain).
A6 Avant 3.0 TDI 150kW quattro S-tronic Business -12
Ex: A6 Avant 2.0 TFSI 125kW multitronic Business -07, A4 Avant 2.0 -03, A3 1.8T -99

VAG!

Lainaus käyttäjältä: Marko_K - 07.11.12 - klo:13:38
Rapakon takaa tuodusta tavarastahan kyllä pitäisi maksaa tulli, siis myös niistä sukista, jos niitä on riiittävän paljon. Mutta mites muuttokuorma, onko se tullivapaa?

Kyllä koko muuttokuorma on tullivapaata tavaraa. Toki niidenkin tavaroiden on pitänyt olla omistuksessa ja omassa käytössä vähintään kuusi kuukautta, mutta valvonta on luonnollisesti hiukan haastavaa sukkien kohdalla :) Mutta periaatteessa esimerkiksi uutta kameraa ei saa tuoda muuttotavarana, jos se ei ole ollut omistuksessa vähintään kuutta kuukautta.

Sama tullivapaus koskee myös "ylimääräisiä" muuttoautoja. Vain yhdestä saa vähennyksen, mutta useampia voi tuoda ilman tullia ja alvia. Eli maksuun menee vain autovero. Mutta sama kuusi kuukautta pitää olla omistusta takana.

Marko_K

Lainaus käyttäjältä: SKU - 07.11.12 - klo:13:50
Ja voihan autoverosta voi vapautua Suomessa muutenkin, ilman mitään määrällisiä rajoitteita veroedulle...mutta ei nyt mennä tähän, kun ei se tähän toikkiin mitenkään liity (tai no, osittain).

Jos minulta kysyttäisiin, niin koko auton rekisteröimiseen liittyvän veron voisi ampua hevonkuuseen ja siirtää se polttoaineisiin. Tilanne olisi kaikille helpoin ja tasavertaisin. Tuo mitä tuot, tuo mistä tuot. Maksat sen mukaan, mitä ajat.

VAG!

Lainaus käyttäjältä: Marko_K - 07.11.12 - klo:13:53
Jos minulta kysyttäisiin, niin koko auton rekisteröimiseen liittyvän veron voisi ampua hevonkuuseen ja siirtää se polttoaineisiin.

Tästä olen kyllä aivan samaa mieltä, vaikka komenttilla omaan nilkaani sahaankin. Samalla vuotuiset käyttömaksut voisi lukita nykytilanteeseen. Ei ne auton teoreettiset päästöt maailmaa tuhoa, vaan ajaminen ja polttoaineen polttaminen. Jos jollain on tallissa harrastepeli 250 gramman päästöillä, niin vähemmän se saastuttaa kuin joku ekosingeri 30 tonnin vuotuisilla kilometreillä.

Marko_K

Lainaus käyttäjältä: Kukkanen - 07.11.12 - klo:13:59
Tästä olen kyllä aivan samaa mieltä, vaikka komenttilla omaan nilkaani sahaankin.

Niin, jos vain omasta vinkkelistä katselee asiaa, niin minunkin pitäisi kannattaa muinaista autoverokäytäntöä, jossa autojen tuominen itsenäisesti oli käytännössä mahdotonta absurdien tuontiverojen takia. Lopputulemana käytetyt autot maksoivat suljetulla sisämarkkinalla hirvittävän paljon ja siten uusien autojen ostajat selvisivät hyvin pienillä arvonalenemilla nykyiseen avoimempaan markkinaan verrattuna  :D :D

kt

Parastahan se olisi, ettei erillistä autoveroa olisi Suomessa. Silloin ei tarvitsisi paluumuuttajallekaan mitään autoveroalennusta antaa. Autot ja ihmiset liikkuisivat vapaammin.
Vaan tämä pohjoismainen verokarhu tarvitsee omansa. Ei ole päästy tupakka- tai alkoholiverostakaan eroon, joten ei päästä autoverostakaan. Niillä maksatetaan, joilla on siihen varaa.

pokkus

Onhan autojen maahantuontia yksityisten toimesta harrastettu vaikka kuinka pitkään vai mistä luulet, että kaikki 60-luvun klassikkojenkit ovat Suomeen tulleet ;) Ei niitä ainakaan paikallinen Ford-liike ole myynyt 60-luvulla :) Verot tokii joutuu maksamaan eli ei saa sitä 13450 euron veroetua kuten muuttoautossa. Lisäksi muuttoautona saa erikoisemman pelin helpommin kilpiin kuin muuten maahantuotuna. Samat valomuutokset joutuu kuitenkin tekemään kaikkiin. Jos kuitenkin olen tuomassa perus Audia tai Bemaria, niin normaali maahantuonti on aivan yhtä helppo tuontiprosessi kuin muuttoautokin.

Vaginisti

Lainaus käyttäjältä: pokkus - 07.11.12 - klo:16:08
Onhan autojen maahantuontia yksityisten toimesta harrastettu vaikka kuinka pitkään vai mistä luulet, että kaikki 60-luvun klassikkojenkit ovat Suomeen tulleet ;) Ei niitä ainakaan paikallinen Ford-liike ole myynyt 60-luvulla :) Verot tokii joutuu maksamaan eli ei saa sitä 13450 euron veroetua kuten muuttoautossa. Lisäksi muuttoautona saa erikoisemman pelin helpommin kilpiin kuin muuten maahantuotuna. Samat valomuutokset joutuu kuitenkin tekemään kaikkiin. Jos kuitenkin olen tuomassa perus Audia tai Bemaria, niin normaali maahantuonti on aivan yhtä helppo tuontiprosessi kuin muuttoautokin.

Valomuutokset on kyllä helpompia muuttoautossa, dot-valot menee aina heittämällä läpi. Tuontiautossa ne samat valot on niin vaaralliset, että pitää muuttaa e-merkityiksi. Tähän kyllä tuli hiljattain muutos, dot-valot voidaan tarkastuttaa maksusta, että ne vastaa eurooppalaista valokuviota. Mutta valokuvio pitää olla epäsymmetrinen, symmetrinen ei kelpaa. Eli tässä voi tulla suuriakin murheita jos valot ei vastaa euronormeja. Edelliseen Mustangiin sai kyllä euronormin valot kumpaankin päähän, takavalot oli kyllä rumat mutta parempi se kuin jotkut peräkärryvalot...

Ennen tätä muutosta tuontiautoissa kelpasi vain e-merkityt valot, en tiedä mikä sai lait ja säädökset muuttumaan mutta nyt valoasiat hoituu helpommin. Takavalotkin kelpaa nyt dot-versioina, kunhan vilkku on keltainen. Muuttoautossa menee takavalot suoraan läpi, paitsi ne Mustangin vaeltavat vilkut on laittomat, kerran kyllä näin Kuopiossa uuden mustangin jossa ne oli toiminnassa, tuskin on lailliset. Kaikkiin pitää laitella lisäheijastimet taakse jos niitä ei ole, sivuvilkut, sumuvalo, takasivuvalo pitää olla keltainen...ja pam! kilvet napsahtaa...ja rahaa palaa...

Niin ja kyllä Mussella oli 60-luvulla maahantuoja Oy Ford Ab  :)

Jos on jenkkien tuonti nyt mutkikasta niin kyllä se oli silloinkin, hinnat aivan taivaissa ja valuutta tiukassa...yksityistuontihan vapautui vasta 80-luvun loppupuolella, niin että sitä laajemmin harrasteltiin, nythän se on ihan arkipäivää ja helppoa kuin mikä...tuonti on siis helppoa, kilpien väliin saaminen onkin sitten toinen juttu...

pokkus

Lainaus käyttäjältä: Vaginisti - 07.11.12 - klo:17:12
Muuttoautossa menee takavalot suoraan läpi, paitsi ne Mustangin vaeltavat vilkut on laittomat, kerran kyllä näin Kuopiossa uuden mustangin jossa ne oli toiminnassa, tuskin on lailliset.

Itse olen taas lukenut päinvastaista, että nuo vaeltavat vilkutinkin saa Suomessa muuttoautossa rehellisesti leimaan kunhan ovat vain alkuperäiset vilkut eivätkä jälkiasenteiset.

Vaginisti

Lainaus käyttäjältä: pokkus - 07.11.12 - klo:18:03
Itse olen taas lukenut päinvastaista, että nuo vaeltavat vilkutinkin saa Suomessa muuttoautossa rehellisesti leimaan kunhan ovat vain alkuperäiset vilkut eivätkä jälkiasenteiset.

Voi olla, nämä jutut kun elää koko ajan...ainakin ennen ne oli laittomat. Onkos ne punaiset väriltään tässä uusimassa mussessa? Jos oikein muistan niin muuttoautossa vilkut saa olla edelleen punaiset, voi olla että tuo vaeltavakin käy, kun se on niin alunperin suunniteltu.

Vaginisti

Mitä pidätte näistä tuonti-mussen takavaloista? Aikomoisia säädöskukkasia?  ;D

Nämä on ilmeisesti rekisteröity ennen tätä viimeisintä lievennöstä, eli ihan näin hirveitä viritelmiä ei enää tarvitse tehdä, paitsi punaisten vilkkujen osalta pitää joku luova ratkaisu keksiä että ne saa keltaisiksi.

jf

Toimiiko jenkkituonneissa se, että jos auton saksan rekisterissä, niin menee sellaisenaan suomenkin rekisteriin? Näytti pari Highlander hyrbidiä olevan saksassa myynnissä, toinen ainakin canukeista...

Vaginisti

Lainaus käyttäjältä: jf - 07.11.12 - klo:18:32
Toimiiko jenkkituonneissa se, että jos auton saksan rekisterissä, niin menee sellaisenaan suomenkin rekisteriin? Näytti pari Highlander hyrbidiä olevan saksassa myynnissä, toinen ainakin canukeista...

Ainakin vielä 2009 oli niin, että saksan rekisteröintikatsastuksella ei tehnyt mitään, suomen viranomainen ei tunnustanut saksan poikkeuslupia, eikä myöntänyt omaa kansallista poikkeuslupaakaan esim. valojen suhteen. Nyt se on hitusen helpottunut mutta ei silti mikään läpihuutojuttu. Kaikensorttisia dokumentteja voi joutua hommaamaan ja valoille hyväksyntä jos ei ole e-merkkejä.

pokkus

Lainaus käyttäjältä: Vaginisti - 07.11.12 - klo:18:11
Voi olla, nämä jutut kun elää koko ajan...ainakin ennen ne oli laittomat. Onkos ne punaiset väriltään tässä uusimassa mussessa? Jos oikein muistan niin muuttoautossa vilkut saa olla edelleen punaiset, voi olla että tuo vaeltavakin käy, kun se on niin alunperin suunniteltu.
On punaiset uusissa malleissa. Itsella toteutettu ihan perinteisin polttimin, mutta uudessa "faceliftissä" onkin jo ledit. Idea on kuitenkin sama, vaikka takavalot näyttävätkin aika erilaiselta.

Eipä itselläkään mitään vedenpitävää todistetta ole noista sekventiaalivilkuista. Tähän lukemaani vain kommenttini perustin:
http://www.mustangclub.fi/board/viewtopic.php?f=26&t=4416&start=45#p69763

jf

Lainaus käyttäjältä: Vaginisti - 07.11.12 - klo:18:38
Ainakin vielä 2009 oli niin, että saksan rekisteröintikatsastuksella ei tehnyt mitään, suomen viranomainen ei tunnustanut saksan poikkeuslupia, eikä myöntänyt omaa kansallista poikkeuslupaakaan esim. valojen suhteen. Nyt se on hitusen helpottunut mutta ei silti mikään läpihuutojuttu. Kaikensorttisia dokumentteja voi joutua hommaamaan ja valoille hyväksyntä jos ei ole e-merkkejä.
On se hienoa asua sivistysvaltiossa.  :'(

tk33

Tastahan on tullut elavainen ketju. Itse tulin tahan mukaan etsimaan ratkaisua kakkosauton tuontiin, eika vielakaan ole selvaa.

Doc: Onko tuo cc myos Jenkeista? Jos on, niin oliko vaivaton muuttoauto? Jostain syysta Volkswagenien mittaristo nayttaisi olevan vain mph skaalalla.

pokkus

Tässä nyt kun on ollut puhetta muuttoauton taloudellisista hyödyistä, niin itselle tuli vielä tämmöinenkin vaihtoehto mieleen. Eli toisi mukanaan jonkun uuden ja halvan F-150 lava-auton ja rekisteröisi sen sitten Suomessa pakuksi tai kevyeksi kuorma-autoksi. Näistä kun ei tarvitse silloin maksaa oman käsityksen mukaan mitään veroja (ei autoveroa, ALVia tai tullia) :)

Tuossa nyt olisi vaikka yksi esimerkki:
http://tinyurl.com/clw2krr

Muutostöiden, laivauksen ja kurssimuutosten jälkeen hinnaksi tuollaiselle jäisi Suomessa noin 25kâ,¬. Veroetua kun ei ota, niin en tiedä millainen karenssi tuolle annetaan vai annetaanko mitään. Suomessa tuollaisen hinta kuitenkin luultavasti on jotain 60-70kâ,¬:n välillä. Toinen juttu tietenkin on, että miten tuollaisen saa myytyä eteenpäin. Tosin itsellä kun on pyörinyt mielessä omakotitalon rakennus, niin ei tuollainen varmasti huono valinta sellaiseen olisi :) Autossa muuten sama V8-moottori kuin Mussessa, mutta hieman lievemmällä viritysasteella. Mukavahan se olisi tuollaisella pirtää mustaa viivaa :D Voisi olla kanssa-autoilijat ihmeissään ;)

Edit: Paras vaihtoehto melkein näyttäisi olevan Ecoboost F-150, joka tuottaa jo GTI luokan suorituskyvyn suoralla :) Vai miltä kuulostaa 6.1 sekuntia 0-60mph pyrähdykselle:
http://www.caranddriver.com/reviews/2011-ford-f-150-fx4-supercrew-4x4-ecoboost-v6-road-test-review

Isona autona toki kuluttaa paljon, mutta noin 11 l/100km kulutuksiin noilla on oikeassa maantieajossa päästy.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy