Vaihdatko renkaat itse? gallup

Aloittaja Tuksuu, 03.04.10 - klo:17:13

« edellinen - seuraava »

Vaihdatko Renkaat itse?

Kyllä
365 (77.5%)
En
106 (22.5%)

Äänestäjiä yhteensä: 450

tet

Lainaus käyttäjältä: HiTecci - 26.10.12 - klo:18:48
Pitkästä aikaa tänään vaihdoin gummit itse molempien kotteroiden alle. Aikaisemmin toinen on ollut firma-liisari ja Pököön olen vaihdattanut kun ei ole kunnon hallitunkkia talossa, Pökön oma kun on "mielenkiintoisesti" varapyörän sisällä, roikkuu auton alla ::)

Hö, onko ne taas laittaneet sen varapyörän sinne alle suolakylpyyn? ??? Ehdin jo luulla niiden tulleen järkiinsä, kun 307:ssa oli varapyörä sisäpuolella.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Golfauto

Itse vaihtelen, mutta vielä on alla matalankitkan renkaat ::)

skriko

Lainaus käyttäjältä: Kale - 26.10.12 - klo:21:03
Näinhän se menee, että köyhät ja hullut vaihtaa ite. Mä kuulun molempiin luokkiin.

Aika ohkasia selityksiä on porukoilla ettei voi pihassa tai parkkihallissa vaihtaa. Mik-sei? Väittäisin ettei monellakaan ole niin kova tuntipalkka etteikö homma kannattaisi.

Maksaisin 100â,¬ renkaiden vaihdosta jos joku tulisi talliini ja vaihtaisi renkaat yhtä huolellisesti, putsailisi työkalut ja laittaisi ne kuten myös renkaat siististi paikoilleen ja katselisi samalla kulutuspinnat ja jarrupalat.

Vaikka saisi satasen ,en veisi renkaitani liikkeeseen vaihdettavaksi. Samalla työn tekee itse kun nostelee painavia 225 renkaita Sciroccon konttiin puskurin yli ja vuoraa päräluukun ettei sotke ja naarmuta. Sitten vielä matka liikkeeseen ja takaisin, odotus siellä, ja sama nosteleminen takaisin pinoon. Sitten vielä asentaja muljauttelee pultit ja naarmuttaa vanteet sekä laittaa ilmanpaineet päin prinkkalaa.

skriko

Lainaus käyttäjältä: Golfauto - 26.10.12 - klo:22:42
Et sä köyhä lammas mitään satkua maksais vaikka ne puhaltais sun renkaisiin ilmat. Oot vaan jo niin perjantai kaljoissa, että jaksat uhota. Satkulla 50% palstalaisista nuolis rankaat kiinni sun autoon :P

Ensinnäkään en juo laisinkaan juomia jotka sisältävät alkoholia ja kirjoituksestasi päätellen taidat tyrkyttää tapojasi minulle.

Keke78

Vitut. Sen verran edukasta tuo rengashotelli-palvelu että ei maksa vaivaa alkaa ite sähläämään.
Fabia rs combi -11

skriko

Lainaus käyttäjältä: Keke78 - 26.10.12 - klo:22:46
Vitut. Sen verran edukasta tuo rengashotelli-palvelu että ei maksa vaivaa alkaa ite sähläämään.

Ja ihmisen pitää osata tehdä sen verran bisnestä ettei maksa vaivaa nousta aamulla vieraalle rengiksi.

Golfauto

Lainaus käyttäjältä: skriko - 26.10.12 - klo:22:46
Ensinnäkään en juo laisinkaan juomia jotka sisältävät alkoholia ja kirjoituksestasi päätellen taidat tyrkyttää tapojasi minulle.

Koitin vaan nostattaa perjantain tunnelmaa, mutta pilasit perjantai fiiliksen palstalaisilta asiallisella vastauksellasi. Siittä miinukset :-\

skriko

Lainaus käyttäjältä: Golfauto - 26.10.12 - klo:22:49
Koitin vaan nostattaa perjantain tunnelmaa, mutta pilasit perjantai fiiliksen palstalaisilta asiallisella vastauksellasi. Siittä miinukset :-\

Pahoitteluni ;)

urkki

Menipäs taas tämäkin ketju oudoksi :(

- Siivosin pahimmat ylilyönnit. Quality -
0.662 MW Audi quattro power, 4:n Quattron loukussa

Zaasa

Itse olen vaihtanut tähän saakka.Ekan kerran sain selkäni kipeytymään vaihdon ja pesun seurauksena,muutaman päivän jälkeen selkä ei ole parhaimmilllaan.

Jatkossa saatan joutua vaihdattamaan alan miehillä.

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: tet - 26.10.12 - klo:21:31
Hö, onko ne taas laittaneet sen varapyörän sinne alle suolakylpyyn? ??? Ehdin jo luulla niiden tulleen järkiinsä, kun 307:ssa oli varapyörä sisäpuolella.
Siis 1007 on -05 ja kyllä, siellä se ulkopuolella roikkuu. Samaten olis tuossa -08 Grande Scenicissäkin, mutta kun on 7-paikkainen, niin ei ole sopivaa koloa ollut vararengastelineen pultille kontin pohjassa kun 3. rivin jakkarat vie ko. paikan => paikkasatsi kompuroineen varapyörän tilalla ;D

Mutta ei mitä, niin oli tuo Pökön teräksinen varapyörä vieläkin just pakasta vedetyn oloinen, täysin ruosteeton mitä nyt pölyinen toki. Mutta eipä tuolla autolla ole juuri talvella koskaan ajettukaan kun alkup. Hakka 4 talvikiekoissakin on yli 8mm pintaa jäljellä jokaisessa ja samaten on alkup. kesägummeissakin vielä pintaa hyvä että on vasta muotin valunastat kadonneet. Mutta eipä ollut auton mittarissakaan kuin karvan yli 20tkm tänä keväänä kun tuon hommasin 8)
Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Weinsberg CaraOne 550 UK -24
Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

Vagisti

Itse vaihdellaan täälläkin.

dosetti

vaihdatan sitten kun omat voimat ei riitä. Kuulun siihen porukkaan joka tekee jarrujen tarkistuksen samalla ja vähän muutakin auton ylläpitoon liittyvää. Kun ei ole mikään uusi auto eikä koskaan tule olemaankaan jos en lotossa voita.

Fogfighter

Edelliseen autoon vaihdoin itse. Nyt uuden auton ja uuden kodin myötä olen siirtynyt rengashotellin asiakkaaksi. Suurin syy tähän on ulkovaraston pienuus. Renkaat ja vanteet vain vievät sieltä liian paljon tilaa joten rengashotelli on "pakko".

SKU

Minullakin tuo rengashotellin käyttö on aika ratkaiseva tekijä rengasliikkeen käytössä vaihtamistyöhön. Renkaiden rahtaaminen liikkeeseen vaihdettavaksi on ihan hanurista. Varsinkin kun rengaskoko kasvaa, niin renkaiden sovittaminen autoon on haasteellista ja toiseksi homman tekee nopeammin itse kun säästää tuohon siirtoprosessiin kuluneen ajan. Siksi on minusta fiksuinta joko säilyttää ja vaihtaa itse, tai annettava jollekin toiselle koko homma. Nyt siirryin tämän auton kanssa tähän jälkimmäiseen, kuten jo aiemmin sanoin.
A6 Avant 3.0 TDI 150kW quattro S-tronic Business -12
Ex: A6 Avant 2.0 TFSI 125kW multitronic Business -07, A4 Avant 2.0 -03, A3 1.8T -99

Arcca

Pannaan tähän väliin pieni käytännön niksi momenttiavaimen tarkistukseen, joka tuli kehitettyä kun kaapissa oli vanha momenttiavain ja halusin tsekata että se toimii.

Momenttiavain laitetaan kiertosuunnaltaan vaaka-tasoon ruuvipenkkiin kiinni siitä tapista johon hylsy tulee. Säädetään momenttiavain arvo esim 100Nm. Otetaan jousivaaka (esim kalamiehen pakista), ja vedetään momenttiavaimen varresta metrin päästä. Momenttiavain antaa periksi eli naksahtaa 10kg kohdalla jos kaikki on kunnossa.

Koska momenttiavaimen varsi ei ole metriä, voi laittaa puuriun jatkoksi.
Tai sitten muuttaa testi arvoja. Jos vetää puolen metrin kohdalta pitää vetää vastaavasti 20kg voimalla että saa 100Nm väännön. Itse voi laskeskella sopivia arvoja (1kg vastaa 10 Newtonia).  

VW ID.4 Pro Elegance 4MOTION -24

topias

itse vaihdetaan, kun ei pikkuhommasta viitsi kenellekään maksaa. tunkki, kompura ja mutterimopo löytyy, joten homman hoitaa vartissa. mopoon hankin kamasan 110Nm monettisauvan, niin ei tarvitse momenttia-avaintakaan enää käyttää.

Erkka

Onko olemassa sähkökäyttöisiä pulttivääntimiä? Itsellä ei kompuraa käytössä, joten tuo vaihtoehto kiinnostaa.
VW Passat Variant Elegance Business eHybrid 200 kW DSG vm. 2025
Ex. Skoda Octavia Combi 1,5 TSI Style eTEC DSG vm. 2024
Ex. Skoda Octavia Combi 1,0 TSI Ambition e-TEC DSG 2021
Ex. VW Tiguan Style eHybrid 180 kW DSG-autom. 2021

Paha71

Lainaus käyttäjältä: Erkka - 28.10.12 - klo:17:55
Onko olemassa sähkökäyttöisiä pulttivääntimiä? Itsellä ei kompuraa käytössä, joten tuo vaihtoehto kiinnostaa.

On. Ainakin Bilteman valikoimissa; miksei siis löytyisi myös muualtakin..?  ???  ::)
Ex-VAG: Golf IV Variant 1.9 TDI A & Touran 2.0 TDI DSG

Pekka T

Minulla on Makita BTW450 mutterinväännin, vääntöä on 440 nm, jotenka sillä tiukempikin pultti kyllä aukeaa nopeasti ja kätevästi.
Tuon ostin pelkkänä runkona kun löytyi jo ennestään 18V lion akkuja ja laturi.
Audi e-tron 55 quattro -20
BMW 328 i xDrive -13

golf5

Aina itse,löytyy ilmakompurat,mutterimyllyt,momenttiavaimet jne. tarvittavat välineet.

tet

Lainaus käyttäjältä: Arcca - 28.10.12 - klo:09:35
(1kg vastaa 10 Newtonia).  

Jos pilkkua viilataan, niin 9,81 Newtonia. ;)
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

HiTecci

Itse hommasin tuollaisen DeWALT:in työkaluparin kun OKT:ssa nyt on aina jotain nykerrettävää. Ja tuolla iskuvääntimellä pyörii pyöränpultitkin näppärästi kun ensin on löysännyt ne ennen kuin rupeaa autoa ylös tunkkaamaan. Ja lopuksi tietty kiristys oikeaan momenttiin kun on auto taas laskettu alas 8)

malfean

Lainaus käyttäjältä: Paha71 - 28.10.12 - klo:18:05
On. Ainakin Bilteman valikoimissa; miksei siis löytyisi myös muualtakin..?  ???  ::)

Ja tänäänkin tuolla kahden auton renkaat vaihdettu. Oikein hyvä peli kun pari kertaa vuodessa tarttee.

"Se että muutan mielipiteitäni, ei tarkoita että olisin väärässä."

repe59

siinä mitää mutterikompuroita tarvii, pitkävartine hylsyavain vaan ja käsis tuntee kyl ku oikeet momentit on, kokemusta ;)
pitkällä varrella auki ja lyhkäsel kireex, kestää kii :)
Skoda Kodiaq 4x4 2.0 TDI -18
ex-Skoda Octavia 1,6 tdi dsg Elegance lb -13,
Brilliant Silver
ex-Mitsubishi Pajero 3,2 DID -01
ex-Skoda Octavia II 1,9 tdi hb ambiente -07

dosetti

Lainaus käyttäjältä: repe59 - 30.10.12 - klo:18:37
siinä mitää mutterikompuroita tarvii, pitkävartine hylsyavain vaan ja käsis tuntee kyl ku oikeet momentit on, kokemusta ;)

Mulla on teleskooppinen varsi, pitkällä varrella auki ja lyhyellä kiinni. Mutterikonetta töissä joskus kokeilen ja mieluummin teen käsin, menee ehkä 5-10min pidempään. Eri asia jos vaihtelis useisiin autoihin, joka kerta tulee vaihtoaikoihin mieleen, miten hyvä bisnes olisi ainakin kysynnän osalta..

Newman

Lainaus käyttäjältä: repe59 - 30.10.12 - klo:18:37
Samaa mieltä. Itse tosin suosin yhä perinteistä ristikkoavainta, sillä sen kanssa ei tule (niin helposti/vahingossa) kiristettyä muttereita liian suureen momenttiin. Jälkikiristys kun lienee nykyisin joka tapauksessa pakkorutiini.

tlindstr

Lainaus käyttäjältä: tlindstr - 26.10.12 - klo:16:42
Yleensä on tullut itse vaihdettua ja niin nastakumit pitääkin ruuvvailla nyt viikonloppuna tohon Cruzeen.
Ã,,sken tuli ruuvvattua Bridgestonen Noranza 2 Evo nastat Cruzen alle.

Viikonloppuna aloitin vaihdon, mutta kun yritin saada vannetta paikoilleen niin huomasin ettei pulttijako käynytkään millään kohillleen. Netistä sitten löysin tiedon, että bensa- ja dieselkoneissa onkin eri pulttijaot  :o Tähän omaan oli sitten tullut tietysti ne kiisselivanteet 5x115 jaolla kun bensassa pitääkin olla 5x105.

Eilen sitten soittoa Länsiautoon ja kävi hyvä tsäkä kun siellä oli juuri yksi täysin identtinen rengas-vannesetti oikeassa koossa :) Olisivat hyvitykseksi virheestään vaihtaneetkin renkaat, mutta luonnollisesti tähän aikaan kalenterit oli ihan täynnä enkä jäänytkään asiaa sen enempää murehtimaan. Pääasia että homma hoitui heti kuntoon.
Pihassa majailee Pappa-Pasuuna -15

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: tlindstr - 30.10.12 - klo:21:24
Netistä sitten löysin tiedon, että bensa- ja dieselkoneissa onkin eri pulttijaot  :o
Myös auton tehoversiolla saattaa olla merkitystä vanteisiin. Esim. omalla kohtaa Scenessä on 5-pulttinen kun heikompitehoiset on 4-pulttisia ja uusissa 5-pulttisenkin pulttijako on toinen kuin tuon oman Sceneni :-\

T0mmy

Täällä vaihdellaan myös itse kun se ei iso vaiva ole.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy