Vaihdatko renkaat itse? gallup

Aloittaja Tuksuu, 03.04.10 - klo:17:13

« edellinen - seuraava »

Vaihdatko Renkaat itse?

Kyllä
365 (77.5%)
En
106 (22.5%)

Äänestäjiä yhteensä: 450

Ocu_P

Vaihdan itse molempiin autoihin omassa autokatoksessa. Jonkin ex-auton mukana tulleella tunkilla.

Pääsyy omatoimiseen vaihtamiseen on se, että inhoan yleensäkin asioita, joihin liittyy ajanvaraus. Tällaisessa sesonkitoiminnassa pelkästä yrityksestä käyttää rengasliikkeen palveluita tulisi varmuudella >:(  :o ??? tai  :'( -olo.

Joka tapauksessa joutuisi pakkaamaan renkaita varastosta autoon ja kuskaamaan niitä. Kun vaihtotyö ei myöskään ole ihan ilmaista ja kun siihen liittyy riski väärästä nostamisesta tai yleisestä naarmuttamisesta ja kolhimisesta, ei muu kuin omatoiminen vaihtaminen ole minulle realistinen vaihtoehto.

Janneh

Parina kautena olen antanut ammattilaisten vaihtaa silläaikaa kun olen itse juonut kahvia. Rengashotellia käytän myös

Kaivosmies

Itsehän ne tulee vaihdettua, ei muuten mene oman aikataulun ja etenkään kriteereiden mukaisesti. Kaverin kanssa yleensä pyritään vaihtamaan kaikkiin lähipiirin autoihin samana päivänä.

Näin se menee:

1. Autot on pesty ensin, ei tarvitse kurata paikkoja
2. Alle vaihdettavista renkaista ensin ilmanpaineet kuntoon
3. Kahdella hallitunkilla samaan aikaan ylös puoli/kylki kerrallaan
4. Tarkistus klappaako/ääntääkö laakerit tms. (osa peleistä on "vanhempia")
5. Pois vaihdettavat renkaat veks
5. Tarkistukset missä kunnossa vetarinsuojakumit ja jarrupalat yms. 
6. Pyöräytetään navat puhtaaksi ja kierteet tai pultit rasvassa kevyesti (pultit/mutterit merkatuissa laatikoissa)
7. Kaudelle allelaitettavat kiinni ja sopiva kireys ilmassa ja hiven laskettuna
8. Kolmas lasku enemmän maahan - momenttiin
9. Alas kokonaan
10. Pestään ja kuivataan/kuivatellaan pois vaihdetut tirulaiset
11. Säilöön - jos tarvitsee uusia jotain, odotan sesongin päättymiseen ja asioin sitten rengasliikkeessä/nettikaupassa

Salille ei yleensä enää ehdi ja hyvin tulee uni tuon vaihtopäivän jälkeen  :P

VAG!

Lainaus käyttäjältä: rob-s - 24.10.12 - klo:23:09
Mitä tämä saisi maksaa?

Lainaus käyttäjältä: Vaginisti - 24.10.12 - klo:22:48
Vianorilla maksoi tällä kertaa 95e, joka on kyllä suht. suolainen hinta 15min työstä ja säilytyksestä.

Itse olisi valmis maksamaan 95 euroa kaksi kertaa vuodessa tästä kokonaisuudesta:

- Renkaat säilytettäisiin järkevissä sisätiloilla, eli ei esimerkiksi törkeän kuumassa kontissa rengasliikkeen takapihalla.
- Auto nostettaisiin siten ylös, että nostokohdat pysyvät suorassa.
- Vanteet pysyisivät täsmälleen vaihtoa edeltävässä kunnossa, eli niitä ei kolhittaisi edes pulttipysyllä.
- Pultit kiristettäisiin ihan oikeasti momenttiin. Eli ei vedettäisi pyssyllä niin tiukalle kun menee ja sen jälkeen tarkistettaisi, että on ne näköjään vähintään 120Nm:ssä.
- Vanteet olisivat oikeasti puhtaat kun ne vaihdetaan alle. Puhdas vanne ei ole sellainen vanne, missä uloimmat tasopinnat ovat kiiltävät ja kaikki muut pinnat ovat kuonan peitossa. Pesu tehtäisiin ennen säilöön laittamista. Vahauksesta plussaa, mutta ei välttämätöntä.
- Pultit pyyhkäistään rätillä puhtaaksi pahimmista mössöistä ja ennen kiinnittämistä sopivaa rasvaa pieni annos kierteeseen.
- Vanteen keskireiästä ja sen vastinpinnasta pyyhkäistään pahimmat mössöt pois. Ne ei lähde riittävän puhtaaksi kuivalla paskaisella paperilla, mutta ei ole tarvetta alkaa kiillottamaan.
- Kaikki vanteisiin liittyvät tarvikkeet kuten soviterenkaat ja pulttien suojakupit ovat oikeissa paikoissa ja tallessa. Myös suojakuppien pitää pysyä ehjänä, eli niitä kammeta irti ruuvimeisselillä tai nysvätä pihdeillä. Jos liike käyttää takalootassani olevia irrotuspihtejä, niin ne pihdit pitää myös palauttaa minun autoni takalootaan.
- Renkaissa ei ole tolkuttomia yli- tai alipaineita.
- Kun varaat vaihtoajan, niin sinun aikasi pitää. Vaikka sataisi rättejä taivaalta ja jonossa on tsiljoona aakasia. Eli ne asiakkaat odottavat, jotka eivät ole aikaa varanneet.

Itse en ole vielä löytänyt tällaista palvelua, joten olen vaihtanut itse. Työsuhdeautot kävivät aina "ammattilaisilla" vaihdoissa ja pahaa teki, vaikka ei oma auto ollutkaan. Omat autot ovat käyneet jotain satunnaisia kertoja ja aina on tullut jälkiä vanteisiin ja aina on ollut pultit aivan hemmetin tiukalla. Tänään kun vaihdoin esimerkiksi renkaat alle ja edellisellä kerralla olin toiminut tuon listan mukaan, kaikki meni jouhevasti. Pultit irtosivat järjellisellä voimalla, pultit pystyi sormin pyörittämään auki ja rengaskin lähti irti keskireiästä ilman väkivaltaa. Ja onnistuin tekemään kaikki toimet ilman vanteiden kolhimista.

Vaginisti

Kyllä, momenttiavain on rengasliikkeille kyllä varsin vieras asia, ainakin sen oikeanlainen käyttö...

Kolmisen vuotta olen renkaanvaihdon teettänyt, eikä työssä sinänsä mitään valittamista, vanteet on säilyneet ehjinä. Pulttien kireyttä en ole joutunut toteamaan mutta vahva veikkaus on, että on pulttipyssykireydellä, joka on liikaa. Kerran käytin suositellusti aluvanteiden kireyden tarkistelussa mutta näytti olevan niin turhaa hommaa, että enää en viitsi käyttää kun ei siitä mitään hyötyä ole, turhaa ajanhukkaa.

Ainoa outo asia on se, että peltivanteiden pölykapseleita ei oteta säilöön vaan ne tökätään paskaisina takakonttiin.

VAG!

Lainaus käyttäjältä: Vaginisti - 24.10.12 - klo:23:50
Kolmisen vuotta olen renkaanvaihdon teettänyt, eikä työssä sinänsä mitään valittamista, vanteet on säilyneet ehjinä.

Itse luokittelen kolhuiksi jo ne pienet jäljet mitä tulee pultinreiän ympärille, kun urakkapyssy ei aina osu ihan ensimmäisellä yrittämällä pulttiin.

Pölärit heitetään loosteriin varmaan sen takia, että renkaat on helpompi säilyttää pinossa ilman niitä.

KingMo

Ratapäiväharrastuksen jäljiltä on hallitunkit, pulttipyssyt, kuparitahnat ja momenttiavaimet ja pieni varasto missä pitää renkaat eli kyllikki - vaihdan itse. Siihen menee noin 15 min ja litra hikeä (keski-ikäiseltä mieheltä).
Skoda Octavia RS 2.0 TSI 2014
Ford Mustang Boss 302 1970 ratapäiväkimppaprojekti

Maximus

Nykyisen auton aikana en ole vaihtanut enää itse. Samalla pajalla on vaihdot aina tehty ja ajanvarausta ei ole tarvittu. On se niin helppoa! Ja rengashotellina toimii oma autotalli...
"Age quod agis - tee mitä teet"

pappa

Neljäkymmentäviisivuotta vaihdoin renkaat kaksi kertaa vuodessa auton omalla tunkilla.
Sitten hankin hallitunkin. Miksen prrr hankkinut sitä aiemmin. On se niin paljon helpompaa.
Ex. Golf VII 1.4 TSI 90 kW DSG Comfortline
Exex. Golf VI 1.4 TSI 90 kW DSG Comfortline

los los

Viimeiset 4 vuotta renkaat ovat olleet hotelissa,oma säilytys paikka kiere portaiden päässä vintillä  ???

Korvaton

Lainaus käyttäjältä: KingMo - 25.10.12 - klo:00:02
Ratapäiväharrastuksen jäljiltä on hallitunkit, pulttipyssyt, kuparitahnat ja momenttiavaimet ja pieni varasto missä pitää renkaat eli kyllikki - vaihdan itse. Siihen menee noin 15 min ja litra hikeä (keski-ikäiseltä mieheltä).
Samoin menee täällä ^.
Jotenkin tuntuu vaan oudolta kun jotkut fiilistelee renkaiden vaihdossakin sen pari tuntia :D
Tunteella kun tekee niin kai siitä jotain voi saada irti.

tapanixxx

Lainaus käyttäjältä: LuppaKorva - 25.10.12 - klo:05:31
Samoin menee täällä ^.
Jotenkin tuntuu vaan oudolta kun jotkut fiilistelee renkaiden vaihdossakin sen pari tuntia :D

Minä ilmoittaudun siihen porukkaan joka vaihtaa renkaat itse. Samalla vaihtuu kätevästi jarrunesteet joka toinen vuosi ja joka vuosi öljyt ennen talven tuloa.

Mikko

Minulla menee suurin osa ajasta siihen, että renkaita siirtelee aluksi varastosta autoon (ja tyhjentää varaston, että saa renkaat sieltä pois), ajaa muutaman sata metriä parkkikselle vaihtamaan, pakkaa pois otetut renkaat pusseihin ja nostaa autoon. Ajaa pari kilometriä pesuahallille, pesee ja kuivaa renkaat, ajaa takaisin kotiin, kantaa renkaat parvekkeelle odottamaan vahausta tai suoraan varastoon, jossa tyhjentää sen ja tunnin käyttää aikaa siihen, että saa kaiken taas takaisin. Se itse vaihto on puolisen tuntia. Kaikesta huolimatta tämä on edelleen minusta parempi vaihtoehto kuin viedä (kalliit) vanteet jonkun kiireapulaisen telottaviksi.

Jos on tilaa säilytykselle ja mahdollisuus suorittaa renkaanvaihto ja pesu siinä samassa paikassa niin tokihan homma helpottuu huomattavasti. Kaikilla ei ole.

Waltsu83

Ennen vaihdoin, mutta kalusto on lisääntynyt niin vahvasti, että yksinkertaisesti ei enää jaksa.
Audi A6 4G 2.0 TDI multi -11
Tulossa Seat Leon Cupra 280 DSG
Ex. Audi A1 185 hp S-line S-tronic -12
MAN TGL -99
MAN TGA -08
Fiat Ducato Multijet 130 -12

tet

Lainaus käyttäjältä: skriko - 24.10.12 - klo:22:19
Muutamat sadat renkaat on tullut vaihdettua, enkä koskaan ole käyttänyt muuta tunkkia kuin auton omaa. Nykyään enää vaihdan kahteen autoon. Ohjekirjat varoittelevat auton mukana tulevan tunkin sopimattomuudesta kausivaihtoihin. Toyota Celica 2004 tunkilla vaihdoin renkaat 13 kertaa ja peugeot 206 huomenna 14. kerta. Hyvin ovat toimineet. Taitaa tuossakin olla jujuna vaan niinkuin kaikessa nykyään, rahastus. Ã,,lkää vaan vaihtako itse tai ostakaa ainakin hallitunkki.

80-luvulta asti olen vaihdellut autojen omilla tunkeilla ja hyvin ovat pelanneet ja kestäneet minullakin. Nyt vaan tuli hallitunkin hankinta pakolliseksi, kun kesällä ostin auton jonka vakiovarustukseen ei tunkki kuulu. Olisihan sitä voinut tietysti marmorilta hakea sen lisävaruste-tunkin, mutta otin Motonetistä hallihalpiksen. Katsotaan kuinka käy.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Kaivosmies

Renkaiden vaihtoon saa helposti monta ulottuvuutta  8)

Tärkein syy miksi vaihdan renkaat itse on se, että autoillamme liikkuu minulle tärkeät ihmiset (perhe ja läheiset). Olen nähnyt (ja tässä topicissa on kuvattu) sellaista välinpitämätöntä sekoilua rengasliikkeissä (harjoittelussa olevia ammattikoululaisia, joita ei huoleta/kiinnosta mikään tms), etten sinne vie vaihdettavaksi. Eli laaduttomasta hosumisesta ei vaan enää pysty maksamaan. Tottakai on hyviäkin paikkoja mutta silti teen vaihdon mieluummin huolellisemmin itse.

fleetwood

Niin, rengasliikkeiden työnlaatu saattaa olla vähän mitä sattuu - etenkin näin sesonkiaikana.

Kun vaihtaa itse, niin vaihdon voi tehdä koska haluaa, homma tulee hoidettua kunnolla ja samalla voi tutkailla jarrupalojen ym kunnon siinä sivussa. Toisaalta taas jos ei olisi tuota lämmintä tallia, hallitunkkia, pulttipyssyä ja muita työkaluja, niin työ ei välttämättä olisikaan enää ihan niin kivaa.
Passat GTE Variant

Sande

Itse kolmeen autoon, koska omakotitalossa asuvana säilytys- ja pesupaikka on samassa yhteydessä. Pari vuotta jo ollut poika apuna ja osaisi varmaan kohta hoitaa homman itsekin, mutta vähän valvontaa vielä tarvitaan  ::) Mielellään pojalle jonkun kympin heittää ennen kuin tämmöisestä työstä liikkeeseen.
Ex Octavia I -00, Ex Octavia 4x4 1,9 TDi -06, Ex Scout 1,8 TSI -10, Nissan Qashqai + 2 2.0Dci 4x4 autom Tekna Premium pack -12

P.Alikka

Kuten joku jo mainitsikin, niin tuo liikkeestä ajan varaaminen tietylle päivälle ja sitten renkaiden raahaaminen liikkeeseen... lisäksi voi saada "bonuksena" väärät ilmanpaineet ja ylitiukkaan vedetyt mutterit (juu, Toipossa on mutterit, ei pultit  ;D). Tälle vaihtokerralle olisi ollut ilmainen kuponki renkaiden kausivaihtoon, mutta jäi käyttämättä. Rauhaksiin itse tehtynä auton omalla tunkilla aikaa meni n. 45 min omassa (tai no pankinhan se on...) autokatoksessa. Mutterit on 120 Nm kireydessä, paineet on kohdillaan ja vanteisiin ei tullut jälkiä.
Ajossa I: Seat Leon ST FR 1,8 TSI DSG
Harrasteena: Nahkea Opel
Ex-VAG Skoda Octavia 2,0 TDI+DSG

Kale

Lainaus käyttäjältä: Vaginisti - 24.10.12 - klo:22:48
Ennen vaihdoin aina itse mutta nykyään en. Syynä lähinnä tilanpuute säilyttämiseen, ei kunnollista paikkaa tehdä ja laiskuus. Vianorilla maksoi tällä kertaa 95e, joka on kyllä suht. suolainen hinta 15min työstä ja säilytyksestä. Muuten tykkään kyllä autoja näprätä mutta renkaanvaihto on sellasta ähräämistä, että jätän sen kyllä suosiolla rengasliikkelle.

Eli maksaako renkaiden vaihto ja säilytys vuodessa 2x95 euroa? Kyllähän noita renkaita voi vaihtaa vaikka kauppakeskuksen parkkihallista tai parkkipaikalla tai ihan missä vaan missä on tilaa.

Ton-1

Yhteensattumien summana menin vaihtamaan erään naiskollegani renkulat keväällä, no rouva otti taas yhteyttä ja lupasin hoitaa homman tälläkin kertaa (lonkkusalkku mielessäin  ;D ).
Member of a A(udi) & A(prilia) club

Fedder

Itsehän nuo on tullut vaihdettua sekä omaan että vaimon Volkkariin. Suurin verenpaineen nostaja hommassa on kaivaa renkaat esiin kerrostalon varastosta, raahata ne pihalle ja vastaavasti toiset setit renkaita taas säilöön. Itse renkaiden vaihtaminen ei ole mitenkään vastenmielistä hommaa.
Immer wieder Golf.

Vaginisti

Lainaus käyttäjältä: Kale - 25.10.12 - klo:09:33
Eli maksaako renkaiden vaihto ja säilytys vuodessa 2x95 euroa? Kyllähän noita renkaita voi vaihtaa vaikka kauppakeskuksen parkkihallista tai parkkipaikalla tai ihan missä vaan missä on tilaa.

Piti ihan katsoa Vianorin kuitista, kausisäilytysmaksu 40eur, tasapainotustyö 14.96, tasapainot 5,04, renkaanvaihtotyö 35 = yht. 95eur.

Onhan toi ihan tolkuton hinta 2 kertaa vuodessa maksaa, eikä tuolla edes pestä vanteita...

Parkkihallissa vois kyllä tulla sanomista jos sinne alkaa työkaluja levittelemään ja valtaamaan parkkiruutuja...On mulla lämmin halli, jota voisin käyttää mutta se on 13km päässä asuinpaikasta, eli vaatii renkaiden rahtailua. Tai sitten taloyhtiön pakkipaikka mutta ei vain oikein innosta sekään ja kuten sanottua laiskuus tässä on se suurin syy.

jf

Hommahan menee niin, että kun luulet päässeesi siihen varsinaiseen työhön, naapuri paukkaa paikalle ihmettelemään: "nytkö jo vaihdat/ vastako nyt vaihdat?" Sitten kun autojen & renkaiden vaihto keskustelu on käyty ja luulet jatkavasi hommaa, niin seuraava naapuri osuu paikalle ja debatti lähtee alusta. Parissa tunnissa ehdit hetken käyttää sitä pulttipyssyä ja tunkkia, mutta suurin osa ajasta menee sosiaaliseen bs:ään. Pahimmillaan on päädytty vaihtamaan naapurinkin renkuloita ja tyhjentelemään "nestemäistä joulukalenteria".  ::)
LC 150, maasturi vammaisella lämmityslaitteella!

Vaginisti

Lainaus käyttäjältä: jf - 25.10.12 - klo:09:57
Hommahan menee niin, että kun luulet päässeesi siihen varsinaiseen työhön, naapuri paukkaa paikalle ihmettelemään: "nytkö jo vaihdat/ vastako nyt vaihdat?" Sitten kun autojen & renkaiden vaihto keskustelu on käyty ja luulet jatkavasi hommaa, niin seuraava naapuri osuu paikalle ja debatti lähtee alusta. Parissa tunnissa ehdit hetken käyttää sitä pulttipyssyä ja tunkkia, mutta suurin osa ajasta menee sosiaaliseen bs:ään. Pahimmillaan on päädytty vaihtamaan naapurinkin renkuloita ja tyhjentelemään "nestemäistä joulukalenteria".  ::)

;D  ;D  ;D

Harvinaisen totta...2004-2006 vaihtelin vilkasliikenteisen kadun varressa olevan taloyhtiön parkkiksella ja kyllä siinä useampikin tuntematon pappa jäi autoa ihmettelemään. Auto kun oli amerikkalainen (Lumina) ja kun niitä ei hirveästi liikenteessä ole, papat luulee että se on a. uusi, b. kallis...eikä se ollut kyllä kumpaakaan...

Kummallisin kommentti oli se, että jokaisella tai jollain tutulla tuntui olleen "samanlainen" joskus kymmeniä vuosia sitten...auto oli vuosimallia 1997...No, ihan hauskaahan se oli :D

bustedi

Eilen vaihdoin toista kertaa elämässäni omaan autoon renkaat. Mutsille tulee yleensä vaihdettua joka vuosi. Nyt tosin oli ilmeisesti velipoika käyny vaihtamassa mutsin renkaat.
Skoda Kodiaq 1.5tsi dsg 4x4 ambition (vm. 2019)

Kale

Lainaus käyttäjältä: Vaginisti - 25.10.12 - klo:09:50
Piti ihan katsoa Vianorin kuitista, kausisäilytysmaksu 40eur, tasapainotustyö 14.96, tasapainot 5,04, renkaanvaihtotyö 35 = yht. 95eur.

Onhan toi ihan tolkuton hinta 2 kertaa vuodessa maksaa, eikä tuolla edes pestä vanteita...

Parkkihallissa vois kyllä tulla sanomista jos sinne alkaa työkaluja levittelemään ja valtaamaan parkkiruutuja...On mulla lämmin halli, jota voisin käyttää mutta se on 13km päässä asuinpaikasta, eli vaatii renkaiden rahtailua. Tai sitten taloyhtiön pakkipaikka mutta ei vain oikein innosta sekään ja kuten sanottua laiskuus tässä on se suurin syy.

Ihan kivasti tässä sitten säästää vuodessa jos kahden auton renkaiden vaihdosta ja säilytyksestä pitäisi maksaa 380 euroa/v. Sillä saa hankittua kierroksen 16-tuumaisia kesäkumeja joka vuosi. Jos parkkihalli on väljä niin kyllä sitä jossain nurkassa pystyy ne renkaat rauhassa ruuvailemaan. Eikö niitä kumeja voi säilytttä siellä lämpimässä hallissa?

Vaginisti

Lainaus käyttäjältä: Kale - 25.10.12 - klo:10:15
Ihan kivasti tässä sitten säästää vuodessa jos kahden auton renkaiden vaihdosta ja säilytyksestä pitäisi maksaa 380 euroa/v. Sillä saa hankittua kierroksen 16-tuumaisia kesäkumeja joka vuosi. Jos parkkihalli on väljä niin kyllä sitä jossain nurkassa pystyy ne renkaat rauhassa ruuvailemaan. Eikö niitä kumeja voi säilytttä siellä lämpimässä hallissa?

Säästää varmasti ja noin kun vertaa niin eihän tässä mitään järkeä ole  ;D

Halli on työpaikan halli, niin siitä syystä säilytys ei onnistu, vaihtohomma kylläkin.

Kasis

Joudun vastaamaan kyllä, koska:
Viimeiset pari vuotta on tullut vaihdettua itse, ainakin toiseen autoon. Selkä vaan ei tykkää hyvää, jos joutuu käsipelillä vääntämään.
Saahan tuossa pienimuotoisen säästönkin(~200â,¬), kun ei vaihdosta ja säilytyksestä tarvitse maksaa.
Onneksi appiukolla on nykyään nosturi, kompura ja lämmin iso talli, ettei tarvitse pihalla nyhrätä ja vanteet saa samalla pestyä. :)
Scirocco & VI Golf Variant

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy