Kaksoismassapyörän oireet?

Aloittaja Skudaa, 27.03.10 - klo:07:49

« edellinen - seuraava »

Skudaa

Millälailla kaksoismassapyörä alkaa oirehtimaan, jos se on rikkoutumassa? Eli mistä tietää, että siinä on jotain vikaa?  ???


Arska F

Profiilin Passatissa seuraavaa:
Kauhea kolinahan siitä alkuun kuului, eikä kone meinannut käydä kunnolla, en tosin siinä vaiheessa osannut yhdistää sitä vauhtipyörävaurioon...

Seuraavaksi alkoi oireilemaan kytkin, mikä hävisi aina ajoittain. No, kiikutin sen sitten kytkimenvaihtoon, ja... se olikin vauhtipyörän niitti, mikä siellä kytkimen välissä pyöri. En kyllä ikinä unohda sitä puheluu... "Nyt olis Passatin kytkin purettu, istutko tukevasti??"
Boeing 737
      &
M/S Cinderella

malfean

Alkaa tyhjäkäynnillä kuuluvasta kolinasta.
Eli kun on paikoillaan, kuulet auton ulkopuolelta pientä rapinaa/klonkustusta, sillointällöin.
Ã,,äni muuttuu ja hieman ehkä kovenee ajanmyötä, mutta koneen käyntihäiriöissä on jo vauriota tapahtunut.
Minulla vasta tuo ääni, ei vielä isompia ongelmia.

Itse menossa juuri vaihdattamaan omaani, hinta-arvio 1600e asennettuna, josta maahantuoja korvaa 70%.
Kannattaa ennakoida, ennenkuin levii enemmän. Yksiosaista ei saa DSG:hen.

"Se että muutan mielipiteitäni, ei tarkoita että olisin väärässä."

Tourano

Lainaus käyttäjältä: malfean - 27.03.10 - klo:17:28
Itse menossa juuri vaihdattamaan omaani, hinta-arvio 1600e asennettuna, josta maahantuoja korvaa 70%.
Kannattaa ennakoida, ennenkuin levii enemmän. Yksiosaista ei saa DSG:hen.

Onko tuo ihan tapauskohtainen korvausosuus vai ihan yleinen käytäntö?

2014 Toyota LandCruiser 150 & Passat Variant TDI... ja jokunen muu.

malfean

Lainaus käyttäjältä: Tourano - 29.03.10 - klo:21:35
Onko tuo ihan tapauskohtainen korvausosuus vai ihan yleinen käytäntö?

Tapauskohtaisesti noita käsitellään.

"Se että muutan mielipiteitäni, ei tarkoita että olisin väärässä."

mek

Nykyisessä, iltapäivällä entisessä (Octavia 1,4 TSI tulee tilalle) Saab 9-3 TiDS -06:ssa ensimmäiset vauhtipyöräoireet ilmenivät viime syksynä 145 tkm kohdalla. Tyhjäkäynnillä alkoi silloin tällöin kuulumaan kolahtelua ja rapsahtelua, joka muuttui kytkimen asennon mukaan hieman. Ã,,äni hävisi loppusyksyllä kun kelit jäähtyivät, eikä talvella kuulunut mitään. Sitten maaliskuun alussa kun kelit taas lämpenivät, alkoi liikkeelle lähtiessä/kytkintä nostettaessa, juuri kun kytkin ottaa kiinni, kuulua aika voimakas krunk-krunk-krunk-krunk... -ääni.

=> kytkin ja vauhtipyörä vaihtoon, 2200 euroa (työt 600, vauhtipyörä 823, kytkimen osat loput). GM Finland ei osallistunut kustannuksiin.

Autolla oli ikää 4 vuotta, 161 tkm. 1. omistaja ja kaikki huollot tehty merkkiliikkeessä. Muitakin ongelmia oli, korjautin tuota Saabia huoltojen lisäksi viimeisen 1 ½ vuoden aikana 4500 eurolla. En suosittele...

P.Alikka

Kolina tyhjäkäynnillä on tosiaan ensimmäinen oire. Itselläni kerkesi tuo kolina hiukan yltymään, mutta muuta suurempaa oiretta en kerennyt vielä rekisteröimään kun vauhtipyörä vaihdettiin vaihtoautotakuun piikkiin. Korjauskustannus vauhtipyörälle oli osa n.800â,¬ ja työt sitten n. 400-500â,¬ päälle. Tarkkaa summaa töille en voi antaa kun itselläni vaihdettiin samalla noita vetarin suojakumeja ja näiden kanssa korjauksen hinta oli hiukan vajaat 1400â,¬.
Ajossa I: Seat Leon ST FR 1,8 TSI DSG
Harrasteena: Nahkea Opel
Ex-VAG Skoda Octavia 2,0 TDI+DSG

RK

Kellään tietoa saako 3b-Passattiin (2.8 v6 syncro) kiinteää vauhtipyörää? Ja minkä hintasia?

VesaJ

Hei,
Kaksoismassapyörän oireilut alkoivat 125tkm kohdalla. Octavia II 2006 1,9 Tdi.
Ensin alkoi semmoinen ihmeellinen rahina tyhjäkäynnillä ja sitten huomasi eron kun
painoi kytkintä tai ei painanut. Luulin, että painelaakeri olisi menossa kun ääni oli
sellainen hankaava. Ã,,äni paheni niin kovaksi, etten ajanut autolla vaan aloitin remontin.
Loppujen lopuksi se kaksoismassapyörä oli aivan sökö ja samalla vaihdoin kytkimen +
painelaakerin kun kerran avasin paikat.
:D Nyt on kiva ajella kun ei tarvitse murehtia enää samaa vikaa kun laitoin TAVALLISEN
vauhtipyörän tilalle. Suosittelen lämpimästi. Varaosat kustansi 900 â,¬uroa. Työn osuudelle
en laske kun kerran itse tein.

Thorgen

Lainaus käyttäjältä: VesaJ - 27.08.10 - klo:20:57
Hei,
Kaksoismassapyörän oireilut alkoivat 125tkm kohdalla. Octavia II 2006 1,9 Tdi.
Ensin alkoi semmoinen ihmeellinen rahina tyhjäkäynnillä ja sitten huomasi eron kun
painoi kytkintä tai ei painanut. Luulin, että painelaakeri olisi menossa kun ääni oli
sellainen hankaava. Ã,,äni paheni niin kovaksi, etten ajanut autolla vaan aloitin remontin.
Loppujen lopuksi se kaksoismassapyörä oli aivan sökö ja samalla vaihdoin kytkimen +
painelaakerin kun kerran avasin paikat.
:D Nyt on kiva ajella kun ei tarvitse murehtia enää samaa vikaa kun laitoin TAVALLISEN
vauhtipyörän tilalle. Suosittelen lämpimästi. Varaosat kustansi 900 â,¬uroa. Työn osuudelle
en laske kun kerran itse tein.
Sille on syynsä miksi turbomoottoreissa on kaksoismassavauhtipyörä. Ne moottorin palamistapahtumat ovat sen verran paljon ärjympiä ettei vaihdelaatikko tykkää siitä liikoja.

Emil

#10
Omegassa oli jo aikoinaan kaksoismassavauhtipyörä, vapaastihengittävä siis. Taitaa olla Tekniikan Maailmasta tämä mun käsitys taikka muistikuva, että kaksoismassapyörä olisi olemassa siksi, että se tasoittaa/pehmentää moottorin käyntiä. Olisko siis todella niin, että vaihteistoa varten olisivat semmoisen vauhtipyörän keksineet?

Lisäys: Tokihan siitä vaihteistokin tykkää. Selvittelin asiaa vähän lisää, netistä, kun ei tässä muutakaan tietolähdettä tähän hätään ollut: ZF zms dual mass flywheel for passanger cars

Vääntövärinä taisi olla se nimitys mitä TM käytti. Eli paparilla, ja uudessa autossa kaksoismassavauhtipyörä vaikuttaa hyvältä jutulta. Huono juttu se on siinä vaiheessa, kun se pitäisi omaan piikkiin vaihtaa. Mun edelliseen dieseliin vaihdettiin ko. vauhtipyörä 120tkm kohdalla, takuuseen, alle 2 vuotias kun oli. Pahimmillaan ko. vauhtipyörä pitää aika julmaa kalkatusta, taikka rallatusta. Mulla ei niin pahaksi ehtinyt mennä. Vaihtoivat ennaltaehkäisevästi, kun saattaa kuulema pahimmillaan aiheuttaa käyntihäiriöitä. Olikohan siellä vauhtipyörällä jokin anturi, joka saa sitten epäuskottavia lukemia, jos vauhtipyörä elää omaa elämäänsä (?).

ptbr

Mulle tulee myös kiinteä vauhtipyörä koska asennuksen suorittavan liikkeen huoltoneuvoja sitä ehdotti. Hänen mukaansa tästä ei tule ongelmia, ei sen kummemmin vaihteistolle kuin muullekaan voimansiirrolle.

Erbish

Jonkun tehtävän takia kaksoismassa autoissa on, koska tunnetusti valmistaja ei laita autoon mitään jos sillä ei ole mitään merkitystä. Kuten emilin linkistäkin ilmenee kaksoismassa on ihan viisas keksintö ( toimiessaan). ja Varmasti tuo kaksoismassa on huomattavasti kalliimpi valmistaa kuin kiinteä joten sekin puoltaa että se on tärkeä kapistus. No se on jokaisen oma asia mitä autoonsa laittaa, itse laittaisin samanlaisen kuin valmistaja on alunperinkin laittanut. Kannattaa myös muistaa että huoltoliikkeen huoltoneuvojat eivät välttämättä tiedä asiasta mitään, no ei ainakaan kiinteä pyörä hajoa takuuaikana joten sitä ei tarvitse korjata! Mutta hajottaako kiinteä versio jotain muuta se varmaan selviää ajan kanssa.

Emil

Jos/kun laittelevat noita kiinteitä vauhtipyöriä, niin laittavathan samalla semmoisen kytkinlevyn, jossa on jouset vaimentamassa pyörimissuuntaisia voimia? Ymmärsin niin, että kaksoismassavauhtipyörän jouset korvaavat kytkinlevyn jouset. Eli autossa, jossa alunperin on kaksoismassavauhtipyörä, ei olisi alunperin kytkinlevyssä jousia ollenkaan. Täysin jousittamattaton yhteys kampiakselin ja kytkinakselin välillä ei ainakaan äkkiseltään kuulosta kovin hyvältä.

ptbr

Lainaus käyttäjältä: Emil - 29.08.10 - klo:10:34
Jos/kun laittelevat noita kiinteitä vauhtipyöriä, niin laittavathan samalla semmoisen kytkinlevyn, jossa on jouset vaimentamassa pyörimissuuntaisia voimia? Ymmärsin niin, että kaksoismassavauhtipyörän jouset korvaavat kytkinlevyn jouset. Eli autossa, jossa alunperin on kaksoismassavauhtipyörä, ei olisi alunperin kytkinlevyssä jousia ollenkaan. Täysin jousittamattaton yhteys kampiakselin ja kytkinakselin välillä ei ainakaan äkkiseltään kuulosta kovin hyvältä.

Näinhän se menee, jouset löytyy kytkinlevystä. Tuossa kuva jostakin VW:n paketista: http://www.tamgears.com/Volkswagen%20T4%202,5TDI_tiedostot/VW5%20711.JPG. Jos ei missään välissä olisi joustoa, niin aika varmasti tulee vaurioita. Tuntuu oudolta, että näitä korvaavia ratkaisuja tehtäisiin ja myytäisiin jos ne ei olisi toimivia. Mulle tulee täydellinen paketti jossa on mukana sekä vauhtis, että kytkimen osat.

Qrmu

Lainaus käyttäjältä: ptbr - 29.08.10 - klo:10:54
Näinhän se menee, jouset löytyy kytkinlevystä.

Paitsi että sen jousituksen pitää olla ennen vauhtipyörää. Tuolla paketilla vääntövärinän pahiten ottava osapuoli on kampiakseli, ja lopputuloksena seuraava vaurio onkin sitten kampiakselissa.

Kaksoismassavauhtipyörille on erittäin hyvät perusteet, eivätkä autonvalmistajat niitä autoilijan kiusaksi asenna autoihin. Suuri vääntö vähistä sylintereistä aiheuttaa kovan rasituksen voimansiirrolle. Kaksoismassavauhtipyörä on varmin tapa varmistaa ettei vääntövärinä aiheuta tuhoa paikoissa mistä se olisi vielä kalliimpaa korjata.

Kokeileppa tehdä vertailua moottorin käyntiäänistä, jos nyt asennat tuon korvaavan vaihtoehdon. Jousien puuttumisen ennen vauhtipyörää pitäisi tuntua ihan korin rungossa asti, kun vääntövärinää ei saa vaimennettua yhtä tehokkaasti.
Bensaturbonelivetoautomaattifarmari

Emil

Oli kai niitä vääntäviä moottoreita jo ennen kaksoismassavauhtipyörien yleistymistä. Niissä tosin taisi olla huomattavasti painavammat vauhtipyörät. Nykymoottoreihin halutaan keveyttä kierrosherkkyyden ja varmaan taloudellisuudenkin vuoksi. Sillä vaan, että olisiko kampiakseli sittenkään millänsäkään kiinteästä vauhtipyörästä, näissä nykykoneissa? Toki niitä kampiakseleitakin on mahdollisesti kevennetty nykykoneissa.

Paljonko mahtaa olla hintaeroa kiinteässä ja kaksoismassavauhtipyörässä? Eli kannattaako säästää, jos vauhtipyörä kestää vaikkapa sen 120tkm. Toki toisille se 120tkm on ajassa 10 vuotta, joillekin vuosi.

Tässä vielä Luk:n mainospuheet kaksoismassavauhtipyörän tarpeellisuudesta: http://www.luk.de/content.luk.de/en/products/clutch_systems_new/zms_new/zms_new.jsp

Suo siellä, vetelä täällä, vai miten se oli.

ptbr

#17
Ainakaan mun tapauksessa ei ole hinnan puolesta väliä kumman laittaa. Tosin jos kaksoismassa kestää seuraavat 148 tkm, niin ei tuo auto enää mulla ole. Pitänee vielä huomenissa soittaa ja kysyä nuo vaihtoehdot läpi uudelleen. Laitoin myös Helkamalle mailia ja kyselin heidän kantaansa.

Vielä sen verran aiheesta, että Toyotalta löytyy ihan merkkiorganisaation kautta kuulemma myös kiinteää vauhtipyörää jota käyttävät taksarit.

k4ne

Lainaus käyttäjältä: Qrmu tänään klo 11:26Kaksoismassavauhtipyörille on erittäin hyvät perusteet, eivätkä autonvalmistajat niitä autoilijan kiusaksi asenna autoihin. Suuri vääntö vähistä sylintereistä aiheuttaa kovan rasituksen voimansiirrolle. Kaksoismassavauhtipyörä on varmin tapa varmistaa ettei vääntövärinä aiheuta tuhoa paikoissa mistä se olisi vielä kalliimpaa korjata.
Mulle oli yllätys, että esimerkiksi Subaru on käyttänyt bensaboksereissaan kaksoismassavauhtipyörää jo toistakymmentä vuotta sitten. Katselin kerran huvikseni metsäautoksi vanhoja Subbe Legacyjä ja etsiskelin niistä tietoja, niin tommonen Matti Järven Subbe-koeajo tuli eteen. Se näytti ilmestyneen Tuulilasissa 11/1999. Ote:

Moottori on lyhytiskuinen ja sen viritysaste nykykäsityksen mukaan kesy. Moottorin talous vaikuttaa ongelmalliselta, sillä sekä mitattu että ilmoitettu kulutus ovat korkeat. Moottorin käynnin tasaisuutta ja miellyttävyyttä on pyritty parantamaan kaksimassavauhtipyörällä. Vastaavasti kytkinlevystä puuttuvat moottorin vääntövärähtelyjä vastaanottavat jouset.

http://www.tuulilasi.fi/artikkelit/subaru-legacy-20-lx-stw

Omassa 2.0 TDI BKD-koneessa muuten täyttyy pian 160 tkm eikä kaksoismassavauhtipyörä ole oirehtinut. Vielä.

Taky

Lainaus käyttäjältä: k4ne - 29.08.10 - klo:17:36
Omassa 2.0 TDI BKD-koneessa muuten täyttyy pian 160 tkm eikä kaksoismassavauhtipyörä ole oirehtinut. Vielä.

Pari kulkinetta taaksepäin, 307 Pösö HDi 2.0 ja parisataa tuhatta meni ongelmitta, parillakin tutulla 1.6 HDi 407 Pösössä meni takuuajan ja muutaman kymmenen tuhannen puitteissa uusiksi, toisessa joka vaihteisto hajosi samassa rytäkässä.
Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001

Emil

Lainaus käyttäjältä: k4ne - 29.08.10 - klo:17:36
Omassa 2.0 TDI BKD-koneessa muuten täyttyy pian 160 tkm eikä kaksoismassavauhtipyörä ole oirehtinut. Vielä.

Mulla oli myös 2.0 TDI, DSG lootalla. Ainoa mitä koneesta itse kuulin, oli koneen päällä olevan muovikotelon kolina. Asentaja taas ei sitä kuullut, koska kuulema vauhtipyörä piti niin pahaa ääntä.  ::) No, ensin vaihtoivat vauhtipyörän, sitten muovikotelon. Mun mielestä vauhtipyörä ei siis vielä pitänyt ääntä. Sitten kun vauhtipyörä ääntää kunnolla, niin siitä kuuluu jo metallinen kalkatus. Ainakin kaverin työkalussa Touranissa sen kuuli selvästi. Ajelivat muistaakseni 150-160tkm ensimmäisellä vauhtipyörällä.

Rasittaakohan DSG muuten enemmän sitä kaksoismassavauhtipyörää, kun vaihdot ovat mahdollisesti terävämpiä kuin rauhallisesti ajettaessa käsivaihteisella?

sika

Varmaan rasittaa vähemmän-eijjoo liian iso vaihde päällä?

Qrmu

#22
Lainaus käyttäjältä: Emil - 29.08.10 - klo:16:25
Oli kai niitä vääntäviä moottoreita jo ennen kaksoismassavauhtipyörien yleistymistä. Niissä tosin taisi olla huomattavasti painavammat vauhtipyörät.

Niin, esimerkiksi vanhat dieselmersut. Olivat tehty kestämään moninkertaisia voimia moottorin tehoon verrattuna. Nykyään sellainen rakentaminen ei vain ole kovin kustannustehokasta.

Olin kirjoittanut paljon pidemmän selityksen tästä, mutta joku forumin kantavirhe kadotti sen bittiavaruuteen.  >:( Uudestaan en jaksa tähän hätään.

Edit, toinen kommentti:

Lainaus käyttäjältä: Emil - 29.08.10 - klo:18:18
Rasittaakohan DSG muuten enemmän sitä kaksoismassavauhtipyörää, kun vaihdot ovat mahdollisesti terävämpiä kuin rauhallisesti ajettaessa käsivaihteisella?
Vaikea sanoa. Vaihdetta vaihtaessa DSG osaa täsmätä kierrokset tasan tarkkaan oikein, joten siitä ei tule ylimääräistä rasitusta. Sitten taas toisaalta DSG käyttää helposti suurempaa vaihdetta suuremmalla kuormalla kuin mitä joku manuaalikäyttäjä tekisi, josta taas tulee suurempi rasitus. Sanoisin että lopputulos on ihan riippuvainen siitä mihin kuskiin vertaa, eli +-0.
Bensaturbonelivetoautomaattifarmari

ptbr

Sain vaihdettua kytkinpaketin tilauksen kaksoismassalla olevaan. Ei kai se taida ihan turha keksintö olla. Tulee Sacshin vermeet, mikä lienee alkuperäisen valmistaja.

Emil

Varmasti hyvä ratkaisu. Eipähän tarvitse sitten miettiä, että olisiko sittenkin pitänyt ottaa kaksoismassamalli. Ehkäpä ajan mittaan tulee tietoa, mitä harmia kiinteät mahdollisesti saavat aikaan, jos saavat. Ainakaan itse en haluaisi olla koekaniinina, vaan valitsisin samanlaisen kuin moottorin suunnittelija.

P.Alikka

Kaippa tuo kaksoismassa on hyvä keksintö, kun kaikki(?) valmistajat sitä nykyään käyttävät ja samallalailla kaikista tuntuvat hajoilevan. Toyotallakin taitaa noista D4D koneista jossain 150tkm jälestä mennä vauhtipyörät. Tuolla Fintoysin puolella on hyvä ketju jossa Avensiksen omistajat ovat englannista tilanneet reilusti Suomen hintoja halvemmalla noita normi vauhtipyöriä. Ihan mielenkiinnolla seurailen, että alkaako ongelmia tulla. Niin ja Toytalla on ihan käsitteeksi noussut tuo "taksimallin vauhtipyörä" = normaali, eli liekkö juuri paljon ajavat taksikuskit alkaneet valittamaan huonosti kestävästä kaksoimassasta ja sitten maahantuoja päättänyt paremman kestävyyden perässä alkaa asentamaan noita normaaleja? Omassani tuo kaksoimassa vaihdettiin siis 160 tkm jälestä ja saapas nähdä kauanko tämä uusi kestää...
Ajossa I: Seat Leon ST FR 1,8 TSI DSG
Harrasteena: Nahkea Opel
Ex-VAG Skoda Octavia 2,0 TDI+DSG

Karvis

Lainaus käyttäjältä: P.Alikka - 30.08.10 - klo:10:50
Kaippa tuo kaksoismassa on hyvä keksintö
Lainaus käyttäjältä: P.Alikka - 30.08.10 - klo:10:50samallalailla kaikista tuntuvat hajoilevan.

Tässä on nyt hiukan ristiriitaa, kuinka keksintö voi olla hyvä jos se kuitenkin on täysi p**ka?

Tunnen pari normi vauhtipyörään vaihtaneita ja heillä ei ainakaan vielä ole ilmennyt ongelmia, toki tuolla enemmän ajetullakaan ei ole ajettu kuin vasta hiukan yli 100tkm kiinteällä pyörällä.
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

Emil

(Tiiä kehtaako tojosta täällä kirjoittaa, mutta ehkä vähän esimerkiksi. 2004 mallin diesel-anjoviksen (avensis) ongelma oli kytkimen jäykkyys. Ekalla kytkimellä ajelin 100tkm, kunnes kytkin oli kuin jalkaprässi. Aivan tolkuttoman jäykkä kytkimeksi. Kengän pohjat alkoi kulua.  :P Vaihtavat tojoihinkin kytkimen (ensimmäinen huoltoliike ei suostunut kytkintä vaihtamaan takuuseen, kun ei kuulema vaihtamalla parane) yhteydessä vauhtipyörän vähän niinkuin varmuuden vuoksi. Vaihteistojakin ovat kuulema vaihdelleet, kun kytkinakseli kuluu, kuulema. Tärviölle meni koko merkki, ainakin niiden mallien kohdalla mitä Englannissa askartelevat.)

Qrmu

Lainaus käyttäjältä: Karvis - 30.08.10 - klo:11:53
Tässä on nyt hiukan ristiriitaa, kuinka keksintö voi olla hyvä jos se kuitenkin on täysi p**ka?

Tunnen pari normi vauhtipyörään vaihtaneita ja heillä ei ainakaan vielä ole ilmennyt ongelmia, toki tuolla enemmän ajetullakaan ei ole ajettu kuin vasta hiukan yli 100tkm kiinteällä pyörällä.

En minä tuossa mitään ristiriitaa näe. Kuluva osa kuluu ja tekee tehtävänsä. Halvempi se vauhtipyörä+kytkin on vaihtaa kuin lähteä korjailemaan vaihtoehtoisia tuhoja.

Ennustaisin kuitenkin että kaksoismassavauhtipyörien käyttö autoissa vähenee vähitellen kun moottorien kehitys etenee. Tulevaisuudessa rajut vääntövärinät vaimentaa ECU ja vauhtipyörissä voidaan siirtyä taas normaaleihin vauhtipyöriin.

Lainaus käyttäjältä: Emil - 30.08.10 - klo:12:12
Vaihtavat tojoihinkin kytkimen yhteydessä vauhtipyörän vähän niinkuin varmuuden vuoksi.

Vaihtaisin ehdottomasti itsekin myös vauhtipyörän jos kaksoismassavauhtipyörässä kiinni oleva kytkin vaatii vaihtoa. Siinä vaiheessa vauhtipyöräkin on todennäköisesti niin kulahtanut, että kytkin pettäisi uudestaan aika nopeasti.
Bensaturbonelivetoautomaattifarmari

Emil

Nyt en ihan varmaksi muista mitä Tojon kytkinremontille olisi kertynyt hintaa, jos ei takuuseen olisi mennyt. Jäänyt muistikuva, että parisen tonnia, ja siitä on jo aikaa pian viitisen vuotta.  :-\

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy