7,5" vanteelle 225 vai 205 rengas?

Aloittaja teholopa, 19.03.13 - klo:18:03

« edellinen - seuraava »

teholopa

Moikka.

Uudet kesärenkaat pitäis laittaa tilaukseen ja mieli tekis korvaa nykyiset 225/45/17 renkaat 205/50/17 koolla. Vanne on gti golffin 7,5" leveä.

Onko jollain alla 205/50 kumi seiskapuolikkaalla? En halua mitään kartion muotoista venytystä, eli miten sopii?  Kuva olis aina kiva jos löytyy...

Talvirengas on 205/55/16 ja 7" vanteella ihan ok. Eli onko tuolla puolella tuumalla merkitystä?. Lain mukaanhan tuo vanne/rengasyhdistelmä on ok.

Kokemuksia....

T

furia_88

http://tyrestretch.com/7.5_205_50_R16/7.5_205_50_R16.jpg.php

Sama koko, mutta 16"

Venytystä ei tule yhtään tuolla korkeudella, ainakaan ilman vannesuojaa.

Kuvassa vannesuoja, eikä juurikaan silti mitään havaittavissa.

Itellä on 165, 8 leveällä.. Mutta ei siitä enempää  ;D

Make49

Mielestäni 225 leveä on oikea leveys. Omat kesärenkaat on 7.5 leveällä vanteella eikä vanne ole kuin vajaan sentin sisäpuolella.

Ton-1

Lainaus käyttäjältä: teholopa - 19.03.13 - klo:18:03

Onko jollain alla 205/50 kumi seiskapuolikkaalla? En halua mitään kartion muotoista venytystä, eli miten sopii?  Kuva olis aina kiva jos löytyy...

Mun kärryn kesävanteissa (8") on nuo 205/50 gummit, ehkä inan tulee venua, sanoisin että tuo rengas on oikein hyvä 7,5" vanteelle joskin se on hieman riippuvainen itse renkaasta ( vannesuojan koko tms.), ja muutenkin ko. koko tarjoaa riittävät ominaisuudet tuolle kärrylle.
Member of a A(udi) & A(prilia) club

Mike Holder

Rengasvalmistajan sivuilta löytyvät vanneleveyssuositukset. Michelinin sivuilta yhden ko. kokoisen renkaan randomina katsoin ja 5.5-7.5" annettiin min-max vanteen leveydeksi. Eli pitäisi olla ok 205:n 7.5" leveällä vanteella.

teholopa

205/50/17 tuli laitettua tilaukseen.
Jos nuo vanteilla pysyy ja "autolla pystyy ajamaan ilman käsiä" niin olen tyytyväinen.

Ton-1:n audin vannekuvia on tuijotettu ahkerasti tältä foorumilta  :)

Ton-1

Lainaus käyttäjältä: teholopa - 21.03.13 - klo:19:03

Saa käyttää  ;D .
Member of a A(udi) & A(prilia) club

furia_88

Lainaus käyttäjältä: teholopa - 21.03.13 - klo:19:03
205/50/17 tuli laitettua tilaukseen.
Jos nuo vanteilla pysyy ja "autolla pystyy ajamaan ilman käsiä" niin olen tyytyväinen.

Päällä pysyvyydellä sulla ei oo kyllä mitään hätää, mullakin on pysynyt nämä päällä vaikka missä ajossa, edessä vähän pienempi veny ja kyllä tuo suoraakin menee   :) Joku tuollainen hieno taiteellinen näkemys niin en kyllä tiedä näkeekö tuosta edes koko rengasta..  ;D

aces by Furia_88, on Flickr

jaripetteri

Mulla on molemmissa kitkat 205/50-17" ja 7.5" vanne, toimii. Audiin jos joudun kesäkiekot ostaa niin 205 tulee nekin jos siis 17" pysytään.
OBD.fi - eXplore Your Car --- ID.4 1st Max 150kW, e-Golf 100kW & Mini R52S Sidewalk
Ex. GTE Variant, TwinDoor TDi, vRS TFSi Combi, TFSi Q SB, S4 TFSI Avant, IV GTI, R53.

teholopa

Lainaus käyttäjältä: jaripetteri - 29.03.13 - klo:00:34
Mulla on molemmissa kitkat 205/50-17" ja 7.5" vanne, toimii. Audiin jos joudun kesäkiekot ostaa niin 205 tulee nekin jos siis 17" pysytään.

no eilen DPD:n kuski kärräs pihalle 4kpl mustia 205 leveitä gummeja. Kuha tää pääsiäinen tästä lusitaan alta pois niin pääsen laittaa noi vanteelle ja autoon. Nopeesti katottuna tuo rengas on samanlevyinen kun vanne. Kulutuspinta on just sen 7½" ja rengas kokonaisuudessaan vähän päälle...

en muistanutkaan että kesärenkaissakin voi olla noin paljon pintaa :)

msvahn

Lainaus käyttäjältä: teholopa - 29.03.13 - klo:09:19
no eilen DPD:n kuski kärräs pihalle 4kpl mustia 205 leveitä gummeja. Kuha tää pääsiäinen tästä lusitaan alta pois niin pääsen laittaa noi vanteelle ja autoon. Nopeesti katottuna tuo rengas on samanlevyinen kun vanne. Kulutuspinta on just sen 7½" ja rengas kokonaisuudessaan vähän päälle...

en muistanutkaan että kesärenkaissakin voi olla noin paljon pintaa :)

Mullekin DPD toi eilen 205 gummit, mutta vain kaksi kappaletta (toinen paketti seilaa vielä maailmalla). Nämä ovat B8:siin PremiumContact 5 205/55-17, joten 7,5" vanteelle illalla väänsin yhden kokeeksi. Hiukan pullottavalta näyttävät, kun kulutuspinta jää vannetta ikään kuin kapeammaksi. Noissa renkaissa ei ole vannesuojaa, vaan ohut pyöreä runko kääntyy kaarevasti. 50-sarja varmasti on aavistuksen parempi.

Todella kevyet renkaat nuo on ja A5:sen 7,5" 5-puolainen Ronalin vanne yhdistettynä ei tuntuneet yhtään painavammilta kuin esim. loppuun ajetut 225/55-16 michelin kitkat vastaavilla 7"/16" Audin vanteilla..  :)
Verrokiksi kun nostelee 225/50-17 yhdistelmää, niin ero on merkittävä. Laittelen kuvan ehtiessäni tuosta.
Nykykalusto
4-pyöräset: 2x B8 A4 Avant 3.0TDIQ, 1x B8 A4 Avant 2.0TDI, LT35 2.5TDI
2-pyöräset: zx10r, gs1000g, gs850g, gs550e, xl600, yz250, gas gas 250, kx85

teholopa

Laitetaan tähän nyt vielä lopputulema, jos joku joskus painii saman asian tiimoilla...

Eli vanne 17"x7,5" ja kumi 205/50/17 Barum Bravuris 2. Omaan silmään ihan siististi istuu vanteella, eikä veny ole silmiinpistävä. Suojaa vanteellekin on jonkinverran.

Illalla olen viisaampi ajo-ominaisuuksien suhteen ja viikonlopun lumimyräkän jälkeen tiedän miten näillä pärjää lumella :).

Vanhat 225 michelinit, jotka vanteilta pois otettiin oli vm 2002, joten uskon näiden helposti päihittävän ne.

Kopsu

205/50/17 on tosiaan oikein mainio valinta 7,5" vanteelle. Valitsin tuon koon uuden Leonin talvirenkaaksi kun alkoi huolestuttamaan et 42 vanteen mahtuminen alle. Ei ole ehkä ihan yhtä uraherkkä kuin 225 leveä ja kohtuullisen mukava pompuissakin.

SNG

Itsellä Ocu Scoutissa 225/50R17 renkaat, ja äsken tsekkasin, että vanne 7 tuumaa leveä.

Eli kesällä vaihtuu renkaat, ja tämän threadin perusteella 205 leveä (205/55R17) istunee tuolle "kapealle" vanteelle paremmin kuin hyvin. Kyllähän tuo 225 leveä on pinnaltaan selvästi leveän oloinen vanteeseen verrattuna.

Kuten toiseen aihetta sivuavaan ketjuun kirjoitin, kapeampi on Suomessa selvästi kalliimpi 17 tuumaisena, mutta nettikaupoissa päinvastoin (kuten maalaisjärjellä olettaa sopiikin).

Kertokaahan lisää kokemuksia ajettavuudesta renkaan kavennuksen jälkeen.

Erityisesti minua kiinnostaa vaikutus polttoaineenkulutukseen. Itsellä kulutus nousee heti kesärenkaiden vaihdon jälkeen, ja putoaa taas heti talvirenkaiden vaihdon jälkeen. Talvirenkaat 205/60R16 kokoa.
Laittakaa tähän ketjuun kommentteja kun tietoa tulee.

msvahn

Nyt on alla 205/55-17 7,5" ET27 vanteella. Hiukan nuo korkeaprofiiliset venyy, mutta luonnossa eivät näytä vielä pahoilta.

Sen sijaan rullaavuus on jotain uskomatonta jopa 225/50-17 HPL7 jälkeen, vaikka niidenkin kuuluisi olla kohtuu pienet vierintävastukseltaan. Kovaääniset nuo Contin PremiumContact5:set on ottaen huomioon koon ja että ovat pränikät. (XL runko, V-nopeusluokka ja vierintävastus C)

Pääasia on kuitenkin, etteivät täristä yhtään. Kevyt massa oli tuon kombinaation tarkoitus. Hiukan siedettävämmän näköiset kuitenkin kuin 16" setti olisi.
Nykykalusto
4-pyöräset: 2x B8 A4 Avant 3.0TDIQ, 1x B8 A4 Avant 2.0TDI, LT35 2.5TDI
2-pyöräset: zx10r, gs1000g, gs850g, gs550e, xl600, yz250, gas gas 250, kx85

teholopa

Lainaus käyttäjältä: SNG - 12.04.13 - klo:11:20
Kertokaahan lisää kokemuksia ajettavuudesta renkaan kavennuksen jälkeen

Eli noi mun barumit on ollu nyt viitisen viikkoa alla. Olisko joku 3,5tonni rullattu.

Edelleen olen tyyväinen näihin 205siin. Paljon mukavammat ajaa kuin 225 leveet. Nää ei vetele, eikä töyssyt oo niin teräviä. Miinuksena voisin sanoa, että motarilla se 120+km/h lasissa meno on vähän "rauhattomampaa" kuin noilla leveimmillä.

Löpöö palaa mun mielestä samanverran kuin ennen.

Tää 205 on tälle autolle vakioleveys.

T

sambolo

Itellä 7,5/17" ja 215/40, ei mitään valittamista. Ei venyä, mutta ei liika läskikään. Mutta käyttäisin tätä samaa kokoa myös 8/17" vanteessa.
Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

Taky

Lainaus käyttäjältä: teholopa - 19.03.13 - klo:18:03
Lain mukaanhan tuo vanne/rengasyhdistelmä on ok.

Tämmöinenkin lista näkyy olevan....

http://www.nettivanne.fi/hyvaksyt-vanneleveydet/

Kuinka leveä rengas voidaan laittaa millekin vanteelle ...
Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy