III-Octavia (yleistä III -mallista)

Aloittaja Erkka, 18.02.10 - klo:16:23

« edellinen - seuraava »

Subastar

Lainaus käyttäjältä: autofanaatikko - 18.01.14 - klo:14:43
Joillekin on ilmeisesti hemmetin tärkeää pärjätä kaduilla ja liikenteessä joissakin hetkellisissä kilvanajotilanteissa tai ylipäätään lähteä kilpasille jonkun vatipään kanssa tai voittaa joku liikennevalolähtö. Itse en moiseen lähde, enkä sen mukaan autojani osta. Ajan liikenteen rytmin mukana jouhevasti, mutta nätisti ja suurinta sallittua nopeutta. Joskus ajan max. kymmenen km/h ylinopeutta, mutta se on aika harvinaista. Nokitan autollani nelvedon ja tehojen suhteen paljon muita autoja, jos niin haluan tehdä. En näe siihen kuitenkaan mitään tarvetta. 

Tiedän kuitenkin, että aina löytyy liikenteestä joku muu auto tai kuski, joka peittoaa mun auton tai mun kilvanajotaidot sata-nolla. Aina löytyy kovempi raaseri jostakin ja joltakin jollei osta sitä maailman tehokkainta autoa itselleen.

Jos joku haluaa ns. näyttää mulle tai lähtee mun edestä näyttävästi tai ajaa hulluna ohi niin siitä vaan. En ole niin tyhmä, että lähden moiseen mukaan. Se on minusta kaikista tyhmintä ainakin tässä iässä ja miksei jo alle 30-vuotiaanakin. Ajakoon näyttäjät keskenään tai itse itseään vastaan kilpaa ja menkööt menojaan, ihan sama minulle.

Terveisin epänormaali (en aja yleensä ylinopeutta, jätä vilkkua käyttämättä, aja kokoajan sumarit päällä, rällää, räppää tai sikaile autollani kuten tyypillinen jatkeen kuski) ja liikenteessä kohtelias bemaristi.

Amen, eipä tuohon ole lisättävää. Tämä Ocu on ensimmäinen autoni, jossa reilusti yli 100 hv. Teholla niin väliä, mutta tuon moottorin vääntö/sitkeys on jotain mistä en enää luovu. Luo turvallisuutta ohituksiin ja mukavuutta kaupunkiin.
Passat Variant 1.5EVO Highline, 2019
Ex:
Golf VII Variant 1.0 Comfortline, 2017
Golf VII Variant 1.4 Comfortline, 2015
Octavia 1.4TSI Elegance, 2013
Golf V Variant 1.6 Comfortline, 2008
Golf IV Variant 1.6 Trendline, 2003

Ouzi

Näyttääkö muilla keskikulutus kuinka oikein ? Mulla oli long term 7.1 laskettuna oli 8.8 joko Webastoa ei osaa laskea mukaan tai sitten kalibroinnin tarpeessa mittari

Guido

Lainaus käyttäjältä: Ouzi - 19.01.14 - klo:15:07
Näyttääkö muilla keskikulutus kuinka oikein ? Mulla oli long term 7.1 laskettuna oli 8.8 joko Webastoa ei osaa laskea mukaan tai sitten kalibroinnin tarpeessa mittari

Mulla ajotietokone näyttää kulutuksen puolisen litraa alakanttiin. Webasto vie puolisen litraa tunnissa, joten edes sillä ei noin huomattava heito selity.

Oletko huomannut, että long term nollautuu automaattisesti 9999 km / 99 h 59 min (kumpi tulee aikaisemmin täyteen) jälkeen?

Asterion

Lainaus käyttäjältä: Lapa - 17.01.14 - klo:09:59

Koska ajan enimmäkseen kaupungissa ja moottoritietä, en tarvitse räjähtävää ohituskiihtyvyyttä juuri koskaan. Sen kerran kun ajelen pienempiä teitä, minulla on kyllä aikaa odottaa sitä hiukan pidempää suoraa ennenkuin polkaisen pedaalin lattiaan. Tästä syystä en ole koskaan kaivannut autoon lisää tehoa, enkä nyt varsinkaan ole valmis maksamaan siitä pesoakaan ylimääräistä. Pärjäsin ihan hyvin jo SDI Golfilla ja siihen verrattuna tää 1.2 TSI nyt sentään on lähes urheiluauto.

+1

Asterion

Lainaus käyttäjältä: autofanaatikko - 18.01.14 - klo:14:43
Joillekin on ilmeisesti hemmetin tärkeää pärjätä kaduilla ja liikenteessä joissakin hetkellisissä kilvanajotilanteissa tai ylipäätään lähteä kilpasille jonkun vatipään kanssa tai voittaa joku liikennevalolähtö. Itse en moiseen lähde, enkä sen mukaan autojani osta. Ajan liikenteen rytmin mukana jouhevasti, mutta nätisti ja suurinta sallittua nopeutta. Joskus ajan max. kymmenen km/h ylinopeutta, mutta se on aika harvinaista. Nokitan autollani nelvedon ja tehojen suhteen paljon muita autoja, jos niin haluan tehdä. En näe siihen kuitenkaan mitään tarvetta. 

Tiedän kuitenkin, että aina löytyy liikenteestä joku muu auto tai kuski, joka peittoaa mun auton tai mun kilvanajotaidot sata-nolla. Aina löytyy kovempi raaseri jostakin ja joltakin jollei osta sitä maailman tehokkainta autoa itselleen.

Jos joku haluaa ns. näyttää mulle tai lähtee mun edestä näyttävästi tai ajaa hulluna ohi niin siitä vaan. En ole niin tyhmä, että lähden moiseen mukaan. Se on minusta kaikista tyhmintä ainakin tässä iässä ja miksei jo alle 30-vuotiaanakin. Ajakoon näyttäjät keskenään tai itse itseään vastaan kilpaa ja menkööt menojaan, ihan sama minulle.

Toki en ihan mopoautoakaan osta tai halua, mutta tuollainen 7-9 sek nollasta sataan ja 250-380nm vääntö ja 140-190hv tehot riittää minulle.

Terveisin epänormaali (en aja yleensä ylinopeutta, jätä vilkkua käyttämättä, aja kokoajan sumarit päällä, rällää, räppää tai sikaile autollani kuten tyypillinen jatkeen kuski) ja liikenteessä kohtelias bemaristi.

+1

Tosin itselleni on riittänyt paljon pienemmätkin teholukemat mukavaan ajotapahtumaan, talla pohjassa kiihdytykset on todella harvinaisia jopa tällä 1.2 TSI:llä. Silti en ole näillä Suomen nopeusrajoituksilla ollut koskaan teiden tukkona. Usein niitä kilpa-automaisia tehoreservejä sitten ulosmitataan typerinä ohituksina, ihan kuin tehot korvaisi ajattelut ja arviointikyvyn. Miten nykyiset ajajat olisivat pärjänneet iloisella 70-luvulla. Silloin sata heppaa riitti jo naapuripiirissä megasonnin tittelin saamiseksi.  8) Tänään sillä ei sitten muka pärjää kuin ohituskaistan tukkeena. D'oh!  ::)

umza

Lainaus käyttäjältä: Asterion - 19.01.14 - klo:15:39
+1

Tosin itselleni on riittänyt paljon pienemmätkin teholukemat mukavaan ajotapahtumaan, talla pohjassa kiihdytykset on todella harvinaisia jopa tällä 1.2 TSI:llä. Silti en ole näillä Suomen nopeusrajoituksilla ollut koskaan teiden tukkona. Usein niitä kilpa-automaisia tehoreservejä sitten ulosmitataan typerinä ohituksina, ihan kuin tehot korvaisi ajattelut ja arviointikyvyn. Miten nykyiset ajajat olisivat pärjänneet iloisella 70-luvulla. Silloin sata heppaa riitti jo naapuripiirissä megasonnin tittelin saamiseksi.  8) Tänään sillä ei sitten muka pärjää kuin ohituskaistan tukkeena. D'oh!  ::)

Toki painokin on muuttunut tuolta ajalta:

http://www.ajovalo.net/Paino-mitat-VW.htm

Ouzi

Lainaus käyttäjältä: Guido - 19.01.14 - klo:15:22
Mulla ajotietokone näyttää kulutuksen puolisen litraa alakanttiin. Webasto vie puolisen litraa tunnissa, joten edes sillä ei noin huomattava heito selity.

Oletko huomannut, että long term nollautuu automaattisesti 9999 km / 99 h 59 min (kumpi tulee aikaisemmin täyteen) jälkeen?

Nollaan ajotietokoneen joka tankkauksen jälkeen.
Tänään oikein 2 kertaa valitteli palaneesta etupolttimosta. No en jaksa aikaa varata tuon yhden virheellisen ilmoituksen takia. Seurataan tilannetta ;)

Guido

Lainaus käyttäjältä: Ouzi - 19.01.14 - klo:16:05
Nollaan ajotietokoneen joka tankkauksen jälkeen.

Miksi?

Ocu III:n ajotietokoneessa on kolme muistia:

• Since Start (nollaantuu kahden tunnin pysähdyksellä)
  • Long Term (9999 km / 99 h 59 min)
  • Since Refuel (nollaantuu automaattisesti tankkauksen yhteydessä)
En siis näe mitään tarvetta ajotietokoneen manuaaliselle nollaamiselle.

Ouzi

Lainaus käyttäjältä: Guido - 19.01.14 - klo:16:08
Miksi?

Ocu III:n ajotietokoneessa on kolme muistia:

• Since Start (nollaantuu kahden tunnin pysähdyksellä)
  • Long Term (9999 km / 99 h 59 min)
  • Since Refuel (nollaantuu automaattisesti tankkauksen yhteydessä)
En siis näe mitään tarvetta ajotietokoneen manuaaliselle nollaamiselle.

Kiitos noista tiedoista. Ihan vaan vanhantavan mukaisesti nollannut joka kerta mut tuo since refuel on sitten kätevä. Kun ei II ocussa ollut tuota ominaisuutta

voipa

Lainaus käyttäjältä: Ouzi - 19.01.14 - klo:16:05
Tänään oikein 2 kertaa valitteli palaneesta etupolttimosta. No en jaksa aikaa varata tuon yhden virheellisen ilmoituksen takia. Seurataan tilannetta ;)
Tyyppivika, useampi on valitellut samaa ja itselläkin joka toisella startilla tulee tämä, kerran vasta ajon aikana.

Octavia Combi 2.0 TSI RS DSG Black Magic

JTK

Lainaus käyttäjältä: AjR1978 - 18.01.14 - klo:18:53
Talvikokemuksia: säteilylämmitin+sisähaara aamulla kolmisen tuntia tulilla, Rukalta lähtiessä pakkasta 18, vitostielle kun päästiin niin pahimmillaan mittari kävi 30:ssa. Lämmöt 90 8km ajon jälkeen, jos ajoi 90 mittarin mukaan niin jaksoi myös pitää ne siellä ja lämmintä tuli ihan hyvin. Heti ku vauhti tippui kuuteenkymppiin niin alkoi laskea heti. Kuusamosta kohti kaakkois-suomea 730km pakkasen ollessa 15-25 lämmintä riitti kyllä reilusti koko matkalla, tiputin jopa 22--> 21 kun alkoi tulla kuuma.

Keli oli tyyni koko matkan ja auto oli erinomaisen vakaa ajaa, todella hyvä suorastaan. Jos tuo menisi kovemmassakin tuulessa yhtä hienosti niin ajettavuudesta voisi antaa melkein täyden kympin!
Paljonko oli kulutus tuollaisella pitkällä siivulla?

repa 61

Kiitos kysymyksiini kommentoineille,lisääkin kokemuksia kestetään :D pikaisena toteamuksena samassa "ihmettely/tuumailu" vaiheessa oleville.. olen sitä mieltä jotta heti netin keksimisen jälkeen paras keksintö ompi yotube ;) sieltä löytyy vaikka mitä koskien ocu3:sta,laittakaa hauksi
the new skoda octavia:features and technology... löytyypi 12 videota joissa esitelty uuden ocun hienouksia. noitten xenonien toimintaa tällainen "maallikko" vähän oudoksunut,löytyy tubesta videoita joista asia vasta oikeesti ja ymmärrettävästi avautuu.Olen tuon 1.2/1.4tsi pähkäilyn lisäksi miettinyt ambition-elegance varustelun välillä,varmaan moni muukin vastaavassa tilanteessa oleva. oma ocu ambiente ja sillä pärjätty mutta aina kaik "hilut" kiinnostaa jos niistä oikeesti hyötyä. normi halogeenit muuten kummasti paranee paremmilla polttimoilla,muutaman kympin panostus kannattaa. niin joo,keltään ei löytynyt kokemusta hb/combi sisämeluun.yleensä koeajopelit jostain syystä hb korilla ja tietty kitkat alla.
pikaisesti noita ajeltu joista juttua myöhemmin :)
octavia 1,4tsi combi elegance -15
Octavia 1, 9tdi hb -08 -ex
Suzuki bandit
Fiat 580 dt

Lapa

Oma combi elegance on selvästi edellistä sukupolvea hiljaisempi. Väittäisin jopa hiljaisemmaksi kuin isäukon pari vuotta vanha Avensis, enkä ole edes yksin mielipiteen kanssa.

Liikkeessä varmaan saa koeajaa molemmat korimallit. Mielenkiintoista olisi tietää myös onko Elegancen ja halvemman varustelutason välillä jotain eroa melunvaimennuksessa?

nalle80

Uusi Octavia 1.2tsi elegance combi kokeiltu viikonloppuna, itsellä siis tällä hetkellä vanha 1.2tsi ambiente combi.

Plussat verrattuna vanhaan:
- kaikenpuoleinen jämäkkyys: alusta, ohjaus ja vaihteisto
- Xenon valot todella tehokkaat sekä lyhyet että pitkät
- etupenkkien istuinosan leveys
- 1.2 tsi kone tuntui selvästä tehokkaammalta
- avaimeton systeemi oli kätevä

Miinukset verrattuna vanhaan:
- onnettoman pienen näköiset sivupeilit
Golf Variant VII Highline Limited 1.0 tsi dsg 2019

Vrelk

Octavia pistetty tilaukseen 11.1. Vielä mietiyttää pitäisikö ottaa osanahkaverhous. Mitkä kaikki pinnat on kyseisessä toteutuksessa nahkaa?

livejungle

Boleron ilmastoinnin asetuksissa tämmöinen kohta.
Automatic air recirculation - automaattisen sisäilman kierron kytkentä päälle ja pois

Missä tilanteissa tälle on käyttöä?

stenu

Lainaus käyttäjältä: livejungle - 20.01.14 - klo:13:01
Boleron ilmastoinnin asetuksissa tämmöinen kohta.
Automatic air recirculation - automaattisen sisäilman kierron kytkentä päälle ja pois

Missä tilanteissa tälle on käyttöä?

Liikennevaloissa rekan tai bussin viereen pysähtyessä. Ei tule niin ne diisselin katkut sisään.
MY2017 Audi A4 2.0TFSI 185kW sedan

Jyri

Lainaus käyttäjältä: stenu - 20.01.14 - klo:13:04
Liikennevaloissa rekan tai bussin viereen pysähtyessä. Ei tule niin ne diisselin katkut sisään.
Lähinnä kaiketi, missä tilanteessa haluaisi tuon toiminnon pois päältä?

AjR1978

Lainaus käyttäjältä: JTK - 19.01.14 - klo:23:20
Paljonko oli kulutus tuollaisella pitkällä siivulla?

Mennessä ajotk:n mukaan 5.7, takaisinpäin 5.8. Keskinopeus 85km/h kantturoissa. Autossa kaksi aikuista, 7kk ikäinen muksu, kaksi isohkoa koiraa, viikon kamat, matkarattaat, sukset yms jne, oikeastaan enempää tavaraa ei olisi mahtunut mukaan  ;D En edes yrittänyt ajaa taloudellisesti ja vauhtia oli jonkunverran yli sallitun koko ajan. Ajotk on säännöllisesti heittänyt sen 3 desiä eli kuuden litran nurkilla keskari..
Seat Leon ST 1.0 Dsg Style -17
Skoda Superb Combi 2.0Tdi Dsg 4x4 L&K -16

repa 61

Nová Ã... koda Octavia 3 1,2 TSI - jízdní video k testu z roku 2013     Näyttää tolla 1.2 tsi:llä hyvinkin ehtivän :D Ratti mies asialla,ajolinjoista näkyy ettei ihan aloittelija ole.
varsin pitkät näkyy vaihteiden välitykset olevan, 3-vaihteella melkein 140 km/h ja 4-vaihteella 180 km/h eikä vedetä edes liki rajoitinta. :P
Suzuki bandit
Fiat 580 dt

hapelton1

Lainaus käyttäjältä: repa 61 - 20.01.14 - klo:19:06
Nová Ã... koda Octavia 3 1,2 TSI - jízdní video k testu z roku 2013     Näyttää tolla 1.2 tsi:llä hyvinkin ehtivän :D Ratti mies asialla,ajolinjoista näkyy ettei ihan aloittelija ole.
varsin pitkät näkyy vaihteiden välitykset olevan, 3-vaihteella melkein 140 km/h ja 4-vaihteella 180 km/h eikä vedetä edes liki rajoitinta. :P

Valkoisista katkoviivoista päätellen meno on kyllä järkyttävän lussua. Toinen asia mikä videossa pisti silmään oli todella kova ääni moottorista. Itsellä tuli pää jo kipeäksi pelkästä videon katsomisesta. Toivottavasti meteli on oikeassa elämässä "hieman" pienempi.

repa 61

Lainaus käyttäjältä: hapelton1 - 20.01.14 - klo:19:23
Valkoisista katkoviivoista päätellen meno on kyllä järkyttävän lussua. Toinen asia mikä videossa pisti silmään oli todella kova ääni moottorista. Itsellä tuli pää jo kipeäksi pelkästä videon katsomisesta. Toivottavasti meteli on oikeassa elämässä "hieman" pienempi.

sisäkuvassa näkyy nopeusnäyttö kokoajan ::) totta että "piiskattaessa" 1,2tsi:n ääni kuuluu sisälle,normaalissa ajossa äänetön.
vielä kun tuohon saisi alfan kahden tupla dell`orton ihanan " kurnutuksen. :D ;D (vitsi vitsi)..... terv ent "alfisti" :'(
Suzuki bandit
Fiat 580 dt

hapelton1

Lainaus käyttäjältä: repa 61 - 20.01.14 - klo:19:39
sisäkuvassa näkyy nopeusnäyttö kokoajan ::) totta että "piiskattaessa" 1,2tsi:n ääni kuuluu sisälle,normaalissa ajossa äänetön.
vielä kun tuohon saisi alfan kahden tupla dell`orton ihanan " kurnutuksen. :D ;D (vitsi vitsi)..... terv ent "alfisti" :'(

Mitäköhän vauhdinhurmalle tapahtuu, jos sama pätkä ajettaisiin ylämäkeen?

Anzander

Oliko 1,4 TSI:ssä nyt se konepellin alapuolinen pahvi vai nooot? Ja onko kokemusta onko siitä mitään käytännön iloa äänen eristävyyden / lämpenemisen suhteen? Entä hinta eli kehtaako kysellä kaupanpäällisiksi jos siitä jotain iloa on?

trashcan

Lainaus käyttäjältä: Anzander - 22.01.14 - klo:13:36
Oliko 1,4 TSI:ssä nyt se konepellin alapuolinen pahvi vai nooot? Ja onko kokemusta onko siitä mitään käytännön iloa äänen eristävyyden / lämpenemisen suhteen? Entä hinta eli kehtaako kysellä kaupanpäällisiksi jos siitä jotain iloa on?

Se on kait vain dieseleissä. Omaan autoon otin sen puhtaasti esteettisistä syistä - tuskin siitä muuta iloa on. Hinta muistaakseni jonkun kympin (alle 50 euroa joka tapauksessa) eli kyllä tuon kehtaa kaupanpäällisiksi pyytää

RSOCUstin

Greenline malli näköjään tullut tonne Configuratoriin, tai sitten en oo sitä aikaisemmin huomannut. Aika karvalakilta tuo varustelu vaikuttaa. SCOUT odottaa edelleen tuloaan.

oranki

Lainaus käyttäjältä: Seva - 05.01.14 - klo:21:29
Laitapa viestiä tälle palstalle sen jälkeen kun auto käväissyt huollossa. Mielenkiintoista kuulla löytyikö jotain.

No niin, nyt on syy kehnoon suuntavakavuuteen selvinnyt. Pyöräkulmat olivat vinksin vonksin. Kun säädettiin kohdalleen, muuttui käytös täysin. On suuntavakaa, eivätkä pienet suunnankorjaukset enää mene yli, vaan auto menee sinne minne on aikomuskin. Autoa tilattaessa kannattaakin vaatia pyöräkulmien säätö luovutushuoltoon, johon se ei tunnu kuuluvan. Jostakin syystä huolto ei mielellään tee tarkistusta takuuseen, vaan pitää tarmokkaasti vakuuttaa, että jotakin on vialla. Mutta sinnikkäästi vaatimalla saatte omia polkujaan etenevien Ocujen ajo-ominaisuudet kuntoon.

Wekotin

Lainaus käyttäjältä: oranki - 24.01.14 - klo:19:21
...Jostakin syystä huolto ei mielellään tee tarkistusta takuuseen, vaan pitää tarmokkaasti vakuuttaa, että jotakin on vialla. Mutta sinnikkäästi vaatimalla saatte omia polkujaan etenevien Ocujen ajo-ominaisuudet kuntoon.

Asia oli Volkkarilla ainakin niin, että eivät mielellään tee tuota luovutushuollon yhteydessä, koska silloin sitä ei saa takuuseen. Vaan täytyypi ajella tonni pari alle ja vasta sitten. Tosin en tiedä menikö tuo tuolloinkaan takuuna, mutta näin se mulle selitettiin.

geetsu

Auttakaapa naista mäessä (en jaksa selata kaikkia yli 200 sivua tätä keskustelua, joten esitän kysymyksiä).
Olen harkinnut ostavani Octavia Combin ja muutama asia mietityttää, olisi mukavaa jos voisitte kertoa kokemuksianne niihin liittyen. Eli,

1,2 TSI -moottori, onko liian tehoton combiin? Tarkoituksena ei ole ajaa rallia, vaan liikkua suht. kiireettömästi pääsääntöisesti kodin ja työpaikan väliä. Pääasia että motarille pääsee liittymään suht. vaivattomasti. Rauhallista työmatka-ajoa siis. En ole vielä käynyt koeajolla, se on tässä suunnitteilla.

Moottorinlämmitin taitaa olla näissä autoissa säteilylämmitin? Eli yhtä tyhjän kanssa? Varsinkin kun paikka jossa auto öisin seisoo on todella tuulinen. Webasto/Eberi, tuleeko kysymykseen?? Nykyisessä menopelissä on Eberi, olen ollut tyytyväinen.

Saako Combiin kunnollisen (=metallisen) koiraverkon? Nettiautosta katsottuna tuntuu monessa olevan joku nailoninen viritelmä, joka ei minulle kelpaa.

Wekotin

Lainaus käyttäjältä: geetsu - 24.01.14 - klo:19:37
Auttakaapa naista mäessä (en jaksa selata kaikkia yli 200 sivua tätä keskustelua, joten esitän kysymyksiä).
Olen harkinnut ostavani Octavia Combin ja muutama asia mietityttää, olisi mukavaa jos voisitte kertoa kokemuksianne niihin liittyen. Eli,

1,2 TSI -moottori, onko liian tehoton combiin? Tarkoituksena ei ole ajaa rallia, vaan liikkua suht. kiireettömästi pääsääntöisesti kodin ja työpaikan väliä. Pääasia että motarille pääsee liittymään suht. vaivattomasti. Rauhallista työmatka-ajoa siis. En ole vielä käynyt koeajolla, se on tässä suunnitteilla.

Moottorinlämmitin taitaa olla näissä autoissa säteilylämmitin? Eli yhtä tyhjän kanssa? Varsinkin kun paikka jossa auto öisin seisoo on todella tuulinen. Webasto/Eberi, tuleeko kysymykseen?? Nykyisessä menopelissä on Eberi, olen ollut tyytyväinen.

Saako Combiin kunnollisen (=metallisen) koiraverkon? Nettiautosta katsottuna tuntuu monessa olevan joku nailoninen viritelmä, joka ei minulle kelpaa.

No se säteilylämmitin on yhtä tyhjän kanssa jos tarkoituksena on saada lämmintä ilmaa kabiiniin äkkiä. Se perustuu enemmän siihen, että moottorilla on hyvä olla käynnistyksessä. Ei tietoa onko tossa pikku-bensassa sähkövastuksia lämppärin putkistoissa. Tuskin.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy