VAG-COM/VCDS kysymyksiä

Aloittaja RiMa, 05.03.10 - klo:20:24

« edellinen - seuraava »

ConD

Lainaus käyttäjältä: jare - 18.01.13 - klo:22:06
Nämä rossitekki kaapelit alkaa olla jo eilisen päivän lumia, onko kukaan vielä tilannut esim VAS5054 testeriä ?
Ihan mielenkiinnosta... mikäs VCDS:tä tekee "menneen talven lumia"?

OBDtool.co.uk:n VAS-värkki on piraatti. Oikea härveli maksaa tonnin luokkaa ja jos oikein olen ymmärtänyt niin vaatii vielä jonkinsortin korjaamostatuksen notta sellaisen saa hankittua. Ei maksa vaivaa siis...

Perusperiaate on hieman erilainen VAS:lla ja VCDS:llä. VCDS:llä käyttäjän pitää tietää mitä tekee ja asioita voi muutella eri paikoista ja eri tavoin. VAS:lla mahdollisuudet on "jemmattu", eli vaihtoehdot ovat "tee näin" tai "tee noin", ei siitä väliltä. Eikä ole yksi tai kaksi autoa kun on merkkarilta tultu VAS:n jälkeen minun juttusille tekemään asia X kuntoon kun ei ole voinut tehdä jotain tai ei ole onnistuttu tekemään jotain.
www.autostadium.fi - autoilua ja elämää

jaripetteri

Eikös se Lumia ole viimeistä huutoa?  ;)

Voin luvata että OBDtool.co.uk tuotetuki tai ainakin ymmärrys VAG:n diagnostiikasta ja konffaamisesta on kaukana Ross-Techin osaamisesta.
OBD.fi - eXplore Your Car ---  GTE Variant & e-Golf 100kW
Ex.  TwinDoor TDi, vRS TFSi Combi, TFSi Q SB

jare

Jeps, VAS:in fiitseri taitaa olla noi "opastetut" huoltotoimenpiteet. Kumpikaan ei ole täydellinen, siksi nuo piraattipajat myyvätkin myös bundle pakettia VAS+VCDS. Mutta nehän (piraatit) on niitä etäältä räjähtäviä versioita  ::)

KaiVee

Lainaus käyttäjältä: MrBurns - 15.01.13 - klo:12:20
Ei ne varmaan siitä tykkää jos sille päälle sattuvat. Itsellänikin piuha ollut vasta viikon verran niin ei ihan kaikkea muista ulkoa :) mutta muistaakseni sitä anturin herkkyyttä pystyy säätämään.

Muistaako kukaan mistä tuota valo anturia pystyy säätämään,  itse en kyseistä kohtaa ole löytänyt.
Kyseessä siis 2010 Passat

Dirti

Lainaus käyttäjältä: KaiVee - 21.01.13 - klo:11:37
Muistaako kukaan mistä tuota valo anturia pystyy säätämään,  itse en kyseistä kohtaa ole löytänyt.
Kyseessä siis 2010 Passat

Käsittääkseni valoanturia ei pysty säätämään muuten kuin saattovalojen herkkyyden osalta..... Voin tosin olla väärässä, mutta näin muistelisin.
Polttomoottorilla liikkuvat:

Skoda Superb 1.4 TSI ACT DSG Style 2016
MAN TGM 18.290 2017

"Lihaksilla" liikkuvat:

GT Zaskar Expert 2009
Felt Bandit

OBDeleven@Espoo

RSOCUstin

Moron taas.
Joku viisas voisi kertoa kuinka saa koodattua tuo avonaisen oven/takaluukun varoitusäänen pois.
Mikrokytkin sökö ja varotuslaulaa... Ei viittis 120km päivässä ajaessa kokoajan kuunnella sitä.
Pitänee tilailla osia että saa kuntoon. Takalasin pyyhinkään ei toimi joten suurempaa vikaa tiedossa.

Ensiapuna sumutin CRCtä takaluukun kahvaan ulkopuolelta rakosesta ja sisäpuolelta lukkolaitteen raoista.
Ja lämpimään talliin yöks. Eiköhän aamulla tartatessa ole sitten coolerit ja turbot täynnä vettä mun tuurilla.

Tos®

Lainaus käyttäjältä: RSOCUstin - 13.02.13 - klo:19:46
Takalasin pyyhinkään ei toimi joten suurempaa vikaa tiedossa.

Mitkään pyyhkimet ei pelaa jos luukut on auki, ei edessä tai takana.
Eipä ole tuon koodausta tullu vastaan.
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

RSOCUstin

Lainaus käyttäjältä: Tos® - 14.02.13 - klo:12:10
Mitkään pyyhkimet ei pelaa jos luukut on auki, ei edessä tai takana.
Eipä ole tuon koodausta tullu vastaan.

Juu siellä suojamoodi et takapyyhin ei toimi kun luukku auki anturien mukaan.
90e on Slamitissa tuo takaluukunlukko paketti.

aade

Mitenkäsonko kokemuksia noista windows pohjaisista tableteista vag-com käytössä? Sais olla tabletti aina paikoillaan ajon aikana ja tarpeen vaatiessa tuolla sais navigoinnit ja musiikit hoitumaan helposti. Kai noissa normi windows 8 on, esim lenovo thinkpad tablet2?

jarsiv

Lainaus käyttäjältä: aade - 15.02.13 - klo:00:11
Mitenkäsonko kokemuksia noista windows pohjaisista tableteista vag-com käytössä? Sais olla tabletti aina paikoillaan ajon aikana ja tarpeen vaatiessa tuolla sais navigoinnit ja musiikit hoitumaan helposti. Kai noissa normi windows 8 on, esim lenovo thinkpad tablet2?
Ei ole kokemusta, mutta jos tabletissa on Windows 8 pro, niin homma toimii. Windows 8 RT:llä ei toimi.
VCDS apua
Passat 3C Luxline 1.9TDI
Passat B8 1.6TDI

jaripetteri

VCDS Mobile on sitten laitteisto riippumaton kun se aikanaan tulee. Toimii Wlanin yli selaimella.
OBD.fi - eXplore Your Car ---  GTE Variant & e-Golf 100kW
Ex.  TwinDoor TDi, vRS TFSi Combi, TFSi Q SB

isopahasusi

Hei,

Tossa kuittailin VCDS:llä rengaspainehälyä pois ja sitten oli tarkoitus vilkaista valojen controllerin asetuksia niin tuli kiinakaapelilla herja ettei ole lisenssiä ja vasen xenon valo sammui. Syttyi kun laittoi virrat päälle mutta sammui hetken kuluttua. En siis edes päässyt valo controlleriin sisään vielä. Voiko tuolla olla jotain tekemistä xenonin kanssa? Starttasin auton vielä kertaalleen, mutta vasen valo on ja pysyy pimeänä? Polttimot ei yleensä mene yhtäkkisesti, mutta mites helposti noi ballastit poikii näissä?
Skoda Octavia Combi 2013 | HB 2005

Jonde

Nyt on hyvä kohta kysyä, kannattiko säästää ja ostaa piraatti.

DyyD

Kiinakaapeli, makaaberi, valo sammuu, ottaa pannuu.

isopahasusi

Ikävää ettei vittuilu ratkaise ongelmaani. Kiitos kuitenkin avusta.

Onko edes mahdollista että kaapeli voisi aiheuttaa ongelmia ajovaloon, vaikken ole tehnyt muutoksia ajovaloihin?
Skoda Octavia Combi 2013 | HB 2005

DyyD

Lainaus käyttäjältä: isopahasusi - 15.02.13 - klo:22:28
Ikävää ettei vittuilu ratkaise ongelmaani. Kiitos kuitenkin avusta.

Onko edes mahdollista että kaapeli voisi aiheuttaa ongelmia ajovaloon, vaikken ole tehnyt muutoksia ajovaloihin?

Rehellisesti sanottu kyllä. Voi hyvin olla että ohjaimesi ei ole rikki, vaan sekaisin. Nyt oikea kaapeli jostain ja katsomaan tilanne uudelleen.

malmgren

Vähän epäilen, että pira-ohjelma/kaapeli sotkisi auton järjestelmää. Kaikki tietty on mahdollista..
Octavia 2.0TDI DSG -05

isopahasusi

Tuskin johtui kaapelista. Elikkä vaihdoin polttimot ristiin niin vika siirtyi toiselle puolelle. Ilmeisesti polttimon kannassa oleva sytytin on rikki. Onneksi oli yksi varapolttimo, niin nyt toimii taas molemman puolen lamput  8)
Skoda Octavia Combi 2013 | HB 2005

jare

Pikkasen tosiaan rajaa näihin kloonikaapelipelotteluihin, kun se kaapelin avaa niin eipä sieltä mitään avaruustekniikkaa löydy, ja samat palikat löytyy kloonista (ottamatta kantaa nyt piratismin laillisuuteen tai kannattamiseen). Klooneissa säästetään osista, ja esim mikrokontrolleri sidotaan toimimaan vain yhden softaversion kanssa.

Autonsa saa sekaisin originaalilla ja kloonilla ihan varmasti, kun yrittää  :o

jaripetteri

Lainaus käyttäjältä: jare - 16.02.13 - klo:21:15
Klooneissa säästetään osista, ja esim mikrokontrolleri sidotaan toimimaan vain yhden softaversion kanssa.

Ei sitä koodia kopsaajan puolesta sidota toimimaan yhden softaversion kanssa vaan Ross-Techillä on kloonattujen binäärien sarjanumerot blacklistattu päivitetyssä softassa ja mm. sillä tunnistaa piraatin. Tunnistuksen jälkeen usein fläshää piraatin piloille. Siksi on ihan mahdollista että edellä kuvattua sotkemista tapahtuisi tosin en usko että kuitenkaan ihan noin rajuun kopiosuojaukseen lähtevät. Mutta mahdollista se on.

Tuo kloonaus tapahtuu esimerkiksi sillai että piratti ottaa alkuperäisestä adapterista mikrokontrollerin binäärin ja kopio sitä sitten omiin adaptereihinsa, mikrokontrolleri on joko täsmälleen sama tai hyvin lähellä alkuperäistä että koodi siellä edes pyörii. Muuta rautaa optimoivatkin kustannussäästöihin ja se muun raudan kopioiminen ei sitten mitään rakettitiedettä olekkaan. Ei se alkuperäisen adapterinkaan rauta oikeasti montaa kymppiä maksa, softa noissa adapterissa sen hinnan tekee. Kloonajan on koodiin hakala tehdä muutoksia kun ei ole lähdekoodia mitä muokata ja kääntää binääriksi. Lisäksi Ross-Techillä ovat aina suojanneet softansa hyvin esim. jos PC-ohjelman ja adapterin välisessä keskustelussa on ylimääräisiä viiveitä keskeytyy tiedonsiirto. Tuolla adapterin firmiksessäkin on varmasti tehty koukkuja ettei esim. disassemblereiden käyttö olisi helppoa. Mutta kaikki ihmisen tekemä on myös ihmisen purettavissa ajan kanssa.
OBD.fi - eXplore Your Car ---  GTE Variant & e-Golf 100kW
Ex.  TwinDoor TDi, vRS TFSi Combi, TFSi Q SB

jare

Näin se menee, ja internetin ihmeelliset käyttäjät ovat jopa pystyneet ajamaan toimivan binäärin takaisin pimenneeseen (bricked) kaapeliin.
Ennen se ainakin meni niin, että VCDS installeri kysyi päivitetäänkö interface FW (binääri) vai not. Liekkö nykyään automaattinen toiminne ?

jaripetteri

Ei tuo orginaali kai kysymättä päivitä vieläkään. En kyllä hetkeen ole päivittänyt omaani.

Brickatun tosiaan saa henkiin eikä se mikrokontrollerin flashääminenkään mikään ihme temppu ole, tarvitaan vaan sopiva ohjelmoitityökalu, mcu:n sopivat nastat esille ja tietysti se binääri. Noita piloille flashäämisiä on myös kahta eri tasoa. Helpompi on FTDI:n USB piirin nollaaminen minkä saa korjattua jos löytyy HEX:n vastavan piirin eeprommin sisältö ja ei vaadi edes adapterin avaamista. Yhden alkuperäisen HEX:n olen josku saanut tähän tilaan kun Linuxilla winellä yritin VCDS:sää saada toimimaan. Tuo havainnollisti noita kopiosuojauksia ohjelmistossa mukavasti.

Hankalampi on tuo mcu:n flashääminen mutta onnistuu sekin. Binäärien löytäminen on ehkä se haasteellisin homma. Mutta edelleen se on piraatti firmiksellä ja voi koska vaan taas jäädä Ross-Techin haaviin... ja sattuneesta syystä, vaikka ehkä osaisinkin, en noita piloille fläshättyjä piraatteja fiksaa... ;)
OBD.fi - eXplore Your Car ---  GTE Variant & e-Golf 100kW
Ex.  TwinDoor TDi, vRS TFSi Combi, TFSi Q SB

Arska F

Lainaus käyttäjältä: jaripetteri - 16.02.13 - klo:22:49
ja sattuneesta syystä, vaikka ehkä osaisinkin, en noita piloille fläshättyjä piraatteja fiksaa... ;)

...Olisihan se perin hölmöäkin sahata oksaa millä istuu  :D...
Aiemmin tuli käytettyä piraattikaapelia, mutta kyllä se vaan niin on, että tuo orginaali toimii niin paljon paremmin. Viime kesänä sen noutamassa kävin Kangasalan suunnalta, ja uskaltaisin väittää, että on jo maksanut hintansa takaisin  ;)
Boeing 737
      &
M/S Cinderella

firstvw

Lainaus käyttäjältä: Tos® - 14.02.13 - klo:12:10
Mitkään pyyhkimet ei pelaa jos luukut on auki, ei edessä tai takana.
Eipä ole tuon koodausta tullu vastaan.

Onko näin? Tai siis ei ole, sen tiedän, mutta saisko tuon ominaisuuden päälle? Talvella tulee joskus pukattua auto käyntiin jalat ulkona  (ja samalla otettua lumiharja sisältä) ja liian usein sadetunnistin (jos sattuu olemaan päällä) päättää pyyhkäistä lumet ovelle ja kynnykselle. Autona siis 3C Passat

Jonde

Luukkun on tässä kohtaa konepelti tai takaluukku, ei esim kuljettajan ovi.

kanada

Ymmärtääkö Micro-CAN -mallinen piuha uuden VII Golfin sielunelämää vai pitääkö siihen olla tuo kalliimpi HEX+CAN malli?

PenaPuistoK

Lainaus käyttäjältä: kanada - 17.02.13 - klo:23:08
Ymmärtääkö Micro-CAN -mallinen piuha uuden VII Golfin sielunelämää vai pitääkö siihen olla tuo kalliimpi HEX+CAN malli?
Kokeile? :D Kyllä sen pitäisi ymmärtää.

Arska F

Micro-CAN toimii vitoskorista ylöspäin, vanhempiin jos haluaa kiinni, pitää olla HEX+CAN
Boeing 737
      &
M/S Cinderella

tet

Lainaus käyttäjältä: jare - 16.02.13 - klo:22:25
Ennen se ainakin meni niin, että VCDS installeri kysyi päivitetäänkö interface FW (binääri) vai not. Liekkö nykyään automaattinen toiminne ?

Muistaakseni nykyään päivittää ihan kysymättä. Ei installeri, vaan itse VCDS-ohjelma kun sen ekan kerran käynnistää niin että piuha on koneessa ja autossa kiinni.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Arska F

Lainaus käyttäjältä: tet - 18.02.13 - klo:08:14
Muistaakseni nykyään päivittää ihan kysymättä. Ei installeri, vaan itse VCDS-ohjelma kun sen ekan kerran käynnistää niin että piuha on koneessa ja autossa kiinni.

Just näin, antaa sentään ilmoituksen, ja lontoon murteella ohjeet, "älä irroita kaapelia autosta"
Boeing 737
      &
M/S Cinderella

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy