Menu

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit Menu

Viestit - -karppa-

#1
Lainaus käyttäjältä: buubaa - 06.09.23 - klo:19:35
Täytys vahvistimelle vetää virtajohto repsikan penkin alle, akun takana on tulipellissä läpivienti kuskin jalkatilaan mutta mitäs reittiä pääsis fiksuiten tuolta kuskin jalkatilasta repsikan puolelle?

Kojelaudan takaa ja sitten lattiaverhouksen alla vänkärin penkin alle.
#2
Lainaus käyttäjältä: Miikkeli - 04.09.23 - klo:23:47
Enpä ole ikinä nähnyt vastaavaa. Hankittaessa 3 vuotta vanhan GTE:n arvosta on tippunut 10 000 â,¬ 16 kk aikana. Kilometrejä kertyi tänä aikana vaivaiset 11 tkm. Siitä vielä pois autokauppiaan voitto 2000 â,¬, niin reilussa vuodessa hävisi 12 000 â,¬ tuhkana tuuleen, vaikka kyseessä oli 100 tkm ajettu käytetty auto. Tämähän tarkoittaa sitä, että auto on aivan susi, kun ei myyjillä ole luottoa siihen. Tässäkö realisoituu se, että DSG:n mekatroniikka porsii rikki 100 tkm tienoilla, vai mitä ihmettä täällä tapahtuu?

Jopa uuden auto leasing olisi tullut halvemmaksi. Oliko maailman surkein ostos?

Mieti niitä jotka ovat saaneet uuden cupran bornin toukokuussa ja hinnasta on kadonnut nyt 10kâ,¬ vajaassa 4kk:ssa?

Ihan mielenkiinnosta kysyn paljonko oli hankinta hinta GTE:llä ja mistä sait tuon auton hinnan putoamisen selvitettyä? Tarjouksena autoliikkeestä uuteen autoon vai myymällä auton?
#3
Onko jollekkin yllätys että renkaat säilytetään halvimmassa mahdollisessa paikassa eikä missään pimeässä lasipalatsissa? Minulle ei ainakaan  ;D.

Tämän vuoksi omat renkaat säilyy omassa pimeässä varastossa.
#4
Harvemmin itse ledi menee, vaan joku muu komponentti. Valitettavasti tällaista Kiina paska on.
#5
Jollekkin tulee vielä yllätyksenä mahdollisesti tuo Oulun alueen tauti eli oktomurskeen aiheuttama ennenaikainen kuluminen...
#6
Lainaus käyttäjältä: ak72 - 16.06.23 - klo:20:10
Jep eli ei koske kaikkia DQ381 laatikoita ilmeisesti. Eiköhän nuo tiedota asiasta jos tarvii viedä pajalle.

Kyllä täytyy usko olla kova, että tiedottaisivat noista ja korjaisivat oma-aloitteisesti tuollaiset viat  ;D.
#7
Kiinnittää sen kunnolla uudelleen tai poistaa kokonaan.
#8
Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 09.05.23 - klo:17:54
Noin on puhuttu jo useita vuosia. Sellaisiakin ajatuksia on nähty, että uusien dieseleiden tarjonnan supistuminen nostaisi käytettyjen arvoa, mutta arvo taisi kehittyä toiseen suuntaan.

Tästä olet väärässä. Vähän ajettujen käytettyjen diesel sekä polttomoottoriautojen hinnat ovat parissa vuodessa nousseet.
#9
Yritäppä ostaa uusi dieselauto nopealla toimituksella, vaikka skoda octavia scout.
#10
Lainaus käyttäjältä: NPu - 27.04.23 - klo:15:26
Tilanne tällä hetkellä se että maahantuoja sanoi jo että heiltä on turha odottaa isompaa vastaantuloa ja myyjä omasta mielestään tähän tarvitse osallistua. Eli tarvitsee kuluttajasuojan kautta lähteä asiaa hoitamaan. Auto edelleen korjaamolla ja ei mitään tietoa milloin vaihtoloota saadaan.

Oletan että myyjä oli autoliike? Jos näin on, niin heillä on vastuu myös 6kk jälkeen noin vähän ajetun auton kohdalla.

Ei muuta, kuin kuluttajariitalautakunnan kautta eteenpäin, koska kolme vuotta vanhan ja 35tkm ajetun auton kohdalla ei voida puhua mistään käyttöhyödystä, jos tilalle tulee vielä korjattu laatikko eikä uusi (Tuohon en olisi itse edes suostunut).

Tuossa vielä ilmaiset vinkit aiheeseen:
https://www.vagarena.fi/index.php?topic=31309.msg557955#msg557955
#11
Moottori ja voimansiirto / Vs: Optimointi
01.05.23 - klo:12:37
Petrisa kiteytti asian hyvin.

Ammattitaitoinen firma optimoi auton tarvittaessa, niin että saastelaitteet toimivat ihan normaalisti.
#12
Onko akku kunnossa ja virtaa?
#13
Ennen takuun loppumista saatiin viat ja maksetut varusteet toimimaan  ;D. Mulla olisi loppunut pinna aikaa sitten.
#14
Octavia IV (20-) / Vs: Octavia RS iV PHEV
19.02.23 - klo:14:09
Lainaus käyttäjältä: 95e - 18.02.23 - klo:21:54
Kohta vuosi tilauksesta, mutta tehtaalta ei autosta vielä mitään infoa 🫤

Toivottavasti sopimuksessa on myyjälle sanktiot, jos auto ei tule ajallaan.
#15
Surullisinta on seat:n kohdalla, että jos umpio halkeaa/harmaantuu voidaan vedota tuohon väärän lasipesunesteen käyttöön (Mainittu käyttöohjeissa). Ei saatana, jos umpio ei kestä normaalia lasinpesunestettä mitä saat mistä tahansa kaupasta ja niemennotkosta, niin ei sitä umpiota ole valmistettu oikeista materiaaleista.
#16
Lainaus käyttäjältä: SNG - 15.02.23 - klo:09:15
No esim MANN tekee noita alkuperäisiä kuten omalla nimelläänkin olevia suodattimia, kun johtava valmistaja taitaa olla.

Kaskas, MANN:in ja "VAG OEM" (öljyn)suodattimet olivat identtiset jopa painatuksiltaan kun tuolla parjatussa "Mutanetissä" niitä myyjän kanssa ihmeteltiin. Hinnankirossa oli kyllä eroa. Marmoriin verrattuna hintaero jo jäätävä. OEM-osatkin kannattaa hankkia muualta, vaikka marmori vaihtaisi/asentelisi. Sama koskee öljyjä. Marmorihinnat ovat usein tolkuttomat.

Eikä se saatanan raitisilmasuodatin ole kriittinen osa kunhan vaihdetaan riittävän usein.

Kerro jotain mitä minä en ole tiennyt jo vuosikymmeniä. Liian usein vain nähnyt ja kuullut, kun "säästetään" takuunalaisessa laitteessa ja seuraava omistaja maksaa tämän pihin kaveri säästämiset.

Ja kyllä tuossa hyllyllä on molempiin autoihin pari mann:n raitisilmasuodatinta, kun vaihdan aina keväällä uudet raitisilmasuodattimet molempiin autoihin ja huollossa vaihtuu sitten 1-2 vuoden välein vielä toiseen kertaan, kun huolto sattuu.
#17
Lainaus käyttäjältä: jppetteri - 14.02.23 - klo:19:35
No tosiaan, itsekin kiellän vaihtamasta pyyhkijän sulkia huollon yhteydessä,

Miksi kiellät? Perusteluja? Viimeksi vaihdolle mulla jäi hintaa 5 euroa enemmän, kuin ostaa mutanetistä vastaava pyyhkijät.

Ja kuuluuko pyyhkijät huolto-ohjelmaan? NO EI KUULU!

Lainaus käyttäjältä: Zarhan - 14.02.23 - klo:23:14
Mutta joo, eiköhän tuon voi sitten vaihdella itse, ainakin jos mainitsee asiasta ja käyttää jotain "alkuperäistä vastaavaa" filtteriä.

Nämä on niitä parhaita tein itse ja säästin tarinoita. Joskus ihmettelen näitä itaria vag-konsernin kuskeja!
#18
Miksi takaa edes pitäisi kuulua musiikkia, jos sitä pääsääntöisesti kuunnellaan edestä? Kuulostaa nurinkuriselta.

Mitä itse aiheeseen, niin mielummin päivittää ne etukaiuttimet, kuin takakaiuttimet. Jos näin ei halua tehdä, niin google käteen ja kysymään hifiasentamoilta, niin voi kympillä saada ihan toimivat alkuperäiset kaiuttimet.
#19
Lainaus käyttäjältä: Jani - 14.02.23 - klo:10:33
Tällä logiikalla voivat evätä takuun myöskin jos vaihdat itse renkaat autoon, tai lisäät pissapoikaan nestettä

Itseasiassa tuon tuulilasinpesunesteen vuoksi voidaan evätä, jopa umpioiden uusiminen, jos ei ole oikeanlaatuista nestettä käytetty ja muovinen umpio vahingoittuu! Oliko muuta?

https://www.autostadium.fi/index.php?threads/seat-myynti-ja-5-v-takuu.3732/page-8

Yleensäkkin tämä keskustelu on täysin absurdi. Miksi ostaa auto viimeisillä rahoilla ja vielä mahdollisesti sellainen missä takuu on voimassa ja säästää väärässä paikassa, jotta tuo takuu voidaan evätä? Kuulostaa ihan hölmöläisten hommalta!
#20
Lainaus käyttäjältä: JPN_V70D3OR - 13.02.23 - klo:22:11
Tai vaihdat öljyt itse, kone kilahtaa. Sanot (ja esim kuitteja) että, olet laittanut oikeaa öljyä oikean määrän ja vaihtanut myös suodattimen. Takuu on voimassa.

Ero on siis kumma pitää todistaa onko ko. rikkoutumisalueen huollot tehty oikein, jotta myyjä ei vältä takuulupaustaan. Takuuta laajempi vastuu on virhevastuu, joka kattaa tuotteen oletetun käyttöiän.

Saako nauraa tuolle? Vaikka takuuta ei voida enää evätä ettei huoltoja tee merkkiliike, niin aika heikoilla olet, jos kerrot itse tehneesi öljynvaihdot ja kone kilahtaa. Kyllä näyttövelvollisuus on paljon suurempi siinä vaiheessa, kuin vain se, että sinulla on jostain öljystä ostokuitti ja länkytät, että kyllä mä oikean määrän laitoin ja oikean suodattimen  ;D.
#21
Octavia III (13-19) / Vs: Octavia III RS
08.02.23 - klo:18:26
Lainaus käyttäjältä: petrisa - 08.02.23 - klo:16:14
Varmaan Skeidaan saa Brembokin sitten tehdä eri laatuista tavaraa :o

Ikinä ei ole ollut  edellisten autojen kanssa (ei VAG) mitään ongelmia Brembojen kanssa. Jaa...taisin muistaa väärin ....tulihan sitä Passattiin muistini mukaan jarruja rempattua ja mahtoivat olla Bremboa. Ei ongelmaa, mutta siitä onkin jo aikaa.

Nyt on Brembot omien hyvien kokemusten mukaan laitettu ja niillä mennään. Aika näyttää miten käy.

Kerrotko mitä parempaa brembossa on, kuin esimerkiksi alkuperäiset?
#22
Octavia III (13-19) / Vs: Octavia III RS
08.02.23 - klo:12:25
Brembot on täyttä paskaa, jota valmistaa 40 alihankkijaa. 12tkm ja kierot xtr kiekot normaalissa ajossa. Uudet alkuperäiset ja ei mitään ongelmaa.

Rahat kannattaa sijoitta johonkin muuhun.
#23
Hienoa seurata näitä onnellisia "älyautojen" omistajia ja ongelmia.

Onneksi on vielä autoja millä voi vain ajaa ilman tappelua softan kanssa!
#24
Hyvä juttu unelmasta!

"Näkökulma: Menikö vihreän liikenteen tavoittelussa vauhti järjen edelle?"
https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/de5f7323-fdd0-4142-ac1c-b4e77c4b7270
#25
Octavia III (13-19) / Vs: Octavia III RS
24.01.23 - klo:14:21
Kulutus voi pienentyä, mutta ei se teho ilmaiseksi tule, jos sitä käytetään. Mitä itseltä ja tutuilta olen kysynyt, niin se 0.2-0.3/dl on ehkä pudonnut kulutus, mutta ei tuolla voi perustella lastutusta vaikka pieni plussa tuo on. Nuo on mitattu täydestä tankkauksesta täyteen. Ei mittarin mukaan.
#26
Octavia III (13-19) / Vs: Octavia III RS
23.01.23 - klo:21:00
Jos kulutuksen säästöllä perustelee lastutuksen pettää kyllä itseä  ;D.
#27
Octavia III (13-19) / Vs: Octavia III RS
22.01.23 - klo:19:31
Lainaus käyttäjältä: petrisa - 22.01.23 - klo:17:25
Kun auto on lähtökohtaisesti kunnossa, niin ne vakio tehot on sitten sitä mitä on. Onko ne tarkasti valmistajan lupaamat vai ei, mene ja tiedä. Mikäli kunnossa olevia autoja on todettu penkittämällä ennen ja jälkeen ohjelmoinnin ja saatu niistä referenssi, niin näillä sitten markkinoidaan noita optimointeja mitä mistäkin autosta saa.

Näitä optimointeja tehdään runsaasti ja uskallan väittää, että vain muutama prosentti niistä käy penkissä. Silti suurimmalta osin ollaan tyytyväisiä. Tuolla toisella palstalla, jonka merkkinen auto oli 15 vuotta tuli seurattua näitä ohjelmointeja. Vain todella harva käytti autoaan penkissä. Itse kuuluin myös tähän joukkoon.

Ohjelmointeja tehtiin kapulalla itse erään ko. merkin firman tuotteilla sekä erään alan spesialistin tuotteella, jota sitten muutamat jälleenmarkkinoijat ohjelmoivat. Kukaan ei koskaan valittanut tai epäillyt "luvattuja" tehoja ja vääntöjä. Ei ollut mitään systä, jos auto oli kunnossa. Toki mikäli vanhaan väljään mosaan tekee ohjelmointia niin tilanne on varmasti toinen. Onhan se ollut jo lähtötilannekin toinen.

Eli tämä tästä. Jatketaan muissa merkeissä.

Tyytyväisyys on yhtä luotettava vertailukohta, kuin tuo persedyno ja käteen lyöty paperi, että tuon verran siellä pitäisi olla. Sitten on meitä joita kiinnostaa se raaka fakta mitä rahalla saa. Se myös kertoo paljon lastuttajasta, mutta kuten huomaa sinun kirjoitukset perustuu hyvin pitkälti vain mutuun ja yleistyksiin.

Viimeisen 25 vuoden aikana melkein kaikki minun auto on penkitty ja monesti useamman kerran, joskus ihan vain mielenkiinnosta. Ai miksi? Lopetan kuolemattomaan lauseeseen "Viritys on onnistunut, jos tehoista on tippunut/kadonnut alle 10%"
#28
Octavia III (13-19) / Vs: Octavia III RS
22.01.23 - klo:15:48
Lainaus käyttäjältä: petrisa - 22.01.23 - klo:10:48
Minulle tämä rittää. Samalla tavalla olen sillä "persdynolla" aiemmat autot todennut tulleen tehokkaammiksi niin tässäkin tapauksessa luotan siihen.

Edelliset autot ehdin mitata kiihtyvyysmittarilla suorituskykyä ennen softausta ja softauksen jälkeen. Mittarina oli Passport G-timer, joka on siis oikea kiihtyvyysmittari ja perustuu tarkkaan kiihtyvyysantureiden antamaan tietoon. Tarkkuus yksi sadasosa sekunti. Tällä tavalla tuli todettua softauksen onnistuneen ja sen vaikutus käytännössä. Eli raaka mittaus tuki sitä "persdynoa", joka myös tuntuu käytännön ajossa.

Tältä pohjalta myös lähden tämän tapauksen kanssa. Valitetavasti kiihtyvyysmittari ei ole minulla nyt käytössä eikä näin talvella sitä olisi pystynyt edes hyödyntämään. Teen mittauksen sitten keväällä kunhan saan mittarin taas lainaan ja tiet sulaa.

Ymmärrän kyllä että ne "tosivirittäjät" haluavat niitä dynolappuja, mutta heillä onkin usein autoon tehty ihan muutakin muutosta kuin pelkkää ohjelmaa. Tavallisen auton normi käyttäjä ei niillä tee juuri mitään, kun merkittävää on vain se auton käytännön ajossa tapahtuneen voiman lisääntyminen, jonka tuntee.

Niitä päästö laitteita tuskin tällainen kunnollinen firma (Turbotec) ottaa pois autosta optimointi ohjelmalla, ellei asiakas sitä erikseen pyydä. Josko ottavat sittenkään. Eikä esim. DPF:ää voi ottaa ohjelmasta pois, kun se siellä todellisuudessa on paikallaan. Sehän on tukossa alta aikayksikön, kun sitä ei ohjelman mukaan ole ja polttoa ei tehdä. EGR:n suhteen asia on tietenkin toinen, kun se ei varsinaisesti näy missään eikä aiheuta ongelmaa vaikka se olisi poistettu käytöstä. Päästöt (NOx) tietenkin nousee, mutta kun ei niitä mitata katsastuksessa. Luotan siis tähän ko. firmaan, joka on jo toiminut pitkään näiden asioiden parissa.

ps ei kuulu tähän optimointiin, mutta kyseinen firma on mm. Eberin ja Webaston virallinen asennus ja huolto paikka, joten he tuskin näillä optimointiohjelmilla pilaavat "maineensa" (joka on käsittääkseni hyvä).

Minä nyt en ymmärrä käsitettä "tosivirittäjät". Kyllä jos tekniikasta on hiemankin kiinnostunut haluaa tietää onko auto kunnossa (Kun se penkitetään ennen lastutusta) ja saa tietää lahtötehot sekä sen jälkeen mitä saatiin ulos. Kerran tutun autoa ihmeteltiin miksi lähtöteho oli normaalia pienempi ja samoin lastutuksen tulos. Selvisi että maffi oli vaihtokunnossa.

Oikein lastutettuna egr:lle ja saastelaitteille ei tarvitse tehdä mitään, vaan ne toimivat kuten normaalisti.
#29
Octavia III (13-19) / Vs: Octavia III RS
22.01.23 - klo:00:40
Lainaus käyttäjältä: petrisa - 21.01.23 - klo:17:57
Nuo softauksen luvatut lukemat ovat todellakin vain suunnilleen sitä luokaa mitä ne ovat auton ollessa kunnossa. Eivät mitään pilkun tarkkoja. Joskus todelliset tehot/väännöt ovat hiukan pienempiä ja joskus taas jopa hiukan isompia.
Auto käytiin koeajamassa testerin kanssa ennen softausta ja todettiin olevan normaalissa kunnossa.

Tämä auto on nyt kolmas autoni, johon on softa vaihdettu. Yhtäkään ei ole penkitetty. Persdyno on kertonut jokaisessa, kuten tässäkin, että homma on onnistunut. Tämä on mielestäni se tärkein asia normaaliin perheautoon eikä millään tarkalla "penkkitulosteella" ole merkitystä.

Lainaan erään pitkän linjan ammattilaisen kommentteja, että jos vaggilaisesta löytyy vähemmän tehoa mitä tehdas lupaa on siinä jotain vikaa.

Sitten persedynoon, niin siihen voi luottaa yhtä paljon, kuin Esson baarin juttuihin! Raaka penkkitulos sellaisessa penkityspaikassa millä on kokemusta pitkältä ajalta, niin tiedät todellisuuden (Ja joskus se voi tuottaa persedynoon verrattuna pahan mielen). Tuolla penkkituloksella saa myös varmistettua, että softa toimii oikein koko veto alueella. Se että sinulle luvataan jotain esimerkiksi sumujen saarien autoista penkitettynä on sama asiaa, kuin joulupukki tulee kaksi kertaa vuodessa  ;D.

Ai niin ja se kannattaa vielä varmistaa, että ohjelmallisesti ei ole päästölaitteita disabloitu, jottei tulevissa katsastuksissa tule murheita. Oikein ohjelmoituna saastelaitteet toimivat ihan normaalisti.
#30
Lainaus käyttäjältä: dilbert78 - 14.01.23 - klo:20:00
No, kohta ei enää tarvitse ajovalojen kanssa painia, lähti Superbi vaihtoon..

Ja samalla myös vaihtuu VAG konserni toiseen.

Kiitos ja näkemiin!

Tämä oli varmaan halpa ratkaisu  ;)?
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy