Raitisilmansuodattimen vaihtaminen itse, miten takuu

Aloittaja Zarhan, 13.02.23 - klo:12:47

« edellinen - seuraava »

Zarhan

Mii E:n eka määräaikaishuolto kahden vuoden kohdalla on lähestymässä, ja K-auton hinnasto sanoo että tarkastushuolto on 134 euroa ja raitisilmasuodattimen vaihto jota tuputetaan samaan yhteyteen on 76 euroa.

En löytänyt takuuehdoista mitään mainintaa, mutta tuleeko ongelmia takuun kanssa jos menee vaihtamaan suodattimen itse? Motonetista saa kuitenkin aktiivihiilisuodatinta alle parilla kympillä ja tuohon hommaan menee noin viisi minuuttia niin tuntuu aika hintavalta tuo työ.

Daatta

ID:n kanssa huoltoneuvoja vaan totesi, että okei, vaihdat raitisilmasuodattimen itse. Takuu on jo ohi mutta vastaantuloihin tms. tuo ei vaikuta. Toki sen voi vielä huollon tiskiltä varmistaa. Hain Motonetista suodattimen ja otin kuitin talteen niin sen voi huolto-kuittinivaskaan lisätä.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

hojaleht

Helppo homma. Ei tarvi työkaluja vaan taskulampun ja nöyryyttä.

https://www.youtube.com/watch?v=T9x82_OeWDI

Itse tilailen suodattimia 3 - 4 euron kappalehintaan jostain netistä.
A4 2.0TDI, Leon 1.5TGI, KTM250GS

Zarhan

Lainaus käyttäjältä: hojaleht - 13.02.23 - klo:13:49
Helppo homma. Ei tarvi työkaluja vaan taskulampun ja nöyryyttä.

Joo, juuri tuon helppouden vuoksi ei nappaa maksaa ihan noin paljoa, lähinnä tosiaan että onko ongelmaa takuun kanssa jos ilmastointiin tulee takuuaikana jokin ongelma tai muu sinänsä takuun piiriin kuuluva juttu (kun tuossa nyt on se viiden vuoden takuu...).

Lainaus käyttäjältä: hojaleht - 13.02.23 - klo:13:49
Itse tilailen suodattimia 3 - 4 euron kappalehintaan jostain netistä.

Ei ihan tuohon hintaan viitsi ottaa, kun perheessä on allergiasta kärsiviä niin vähän perussuodatinta arvokkaampia voisi ottaa. Amazonista näyttää saavan tosiaan tuollaisiakin alta kympillä.

JPN_V70D3OR

'merkkihuolto' ei ole edellytys takuun pysymiselle. Vian ilmetessä katsotaan onko huollot tehty huolto-ohjelman mukaisesti. Näkisin ongelmia tulevan vain mikäli, suodatinta ei ole vaihdettu vuosiin, tai suodatin on jätetty pois, tms.
Golf VII Multifuel 1.4TSI -14
Volvo V70 D3 OceanRace -12 DriverSupport

Zarhan

Lainaus käyttäjältä: JPN_V70D3OR - 13.02.23 - klo:14:37
'merkkihuolto' ei ole edellytys takuun pysymiselle. Vian ilmetessä katsotaan onko huollot tehty huolto-ohjelman mukaisesti. Näkisin ongelmia tulevan vain mikäli, suodatinta ei ole vaihdettu vuosiin, tai suodatin on jätetty pois, tms.

Milläs minä sen todistan että suodatin on vaihdettu huolto-ohjelman mukaisesti? Motonetin kuitilla? Eipä sitä sähköistä huoltokirjaa itse pääse käpistelemään. Vai näytänkö kuitin tuohon perushuoltoon autoa viedessä ja he merkkaavat että vaihdettu on?

No, pitänee kysyä.

Immunity

Teet itse kirjallisen huoltovihkon, johon merkitset pvm ja km sekä suoritetun toimenpiteen. Vielä kun lyöt kuitin liitteeksi ostetusta osasta, niin olet vahvoilla ja näyttötaakka myyjällä.

"Jos autoa ei ole huollettu oikein, katsotaan kuluttajan laiminlyöneen auton asianmukaisen huollattamisen ja myötävaikuttaneen autossa olevan vian syntymiseen. Tämä kuitenkin edellyttää sitä, että laiminlyöty asianmukainen huolto on huonontanut auton kuntoa, eikä kyse ole esimerkiksi jostakin huoltovapaasta auton osasta. Vapautuakseen vastuusta, on myyjätahon vastuulla näyttää toteen laiminlyödyn huollon vaikutus ilmaantuneeseen vikaan." - https://www.autoriitalakimies.fi/

Jani

Ei raitisilmasuodattimen vaihto tai vaihtamatta jättäminen vaikuttaa takuuseen mitenkään. Huvittavia kysymyksiä

SNG

Lainaus käyttäjältä: Jani - 13.02.23 - klo:19:43
Ei raitisilmasuodattimen vaihto tai vaihtamatta jättäminen vaikuttaa takuuseen mitenkään. Huvittavia kysymyksiä

Todellakin  ;D

Zarhan

No sanotaanko näin että tällaisia kysymyksiä herää, kun ajanvarausportaali antaa tämmöisiä epämääräisiä varoituksia punaisella tekstillä kun ottaa täpän pois että en halua kaikkea, kyllä se hieman stressiä aiheuttaa:

Mutta ei kai tässä ongelmaa oikeasti ole.

JPN_V70D3OR

Tässä tapauksessa tuo punainen teksti tarkoittaa että, laitat sinne täysin vääränlaisen suodattimen ja roskat jumittaa lämppärin läpät, niin ko. remppa ei mene takuuseen.

Teetät vaihdon liikkeessä ja he laittavat täysin väärän suodattimen, tuokaan ei mene takuuseen, mutta liike vastaa tekemisistään.

Tai vaihdat öljyt itse, kone kilahtaa. Sanot (ja esim kuitteja) että, olet laittanut oikeaa öljyä oikean määrän ja vaihtanut myös suodattimen. Takuu on voimassa.

Ero on siis kumma pitää todistaa onko ko. rikkoutumisalueen huollot tehty oikein, jotta myyjä ei vältä takuulupaustaan. Takuuta laajempi vastuu on virhevastuu, joka kattaa tuotteen oletetun käyttöiän.
Golf VII Multifuel 1.4TSI -14
Volvo V70 D3 OceanRace -12 DriverSupport

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: JPN_V70D3OR - 13.02.23 - klo:22:11
Tai vaihdat öljyt itse, kone kilahtaa. Sanot (ja esim kuitteja) että, olet laittanut oikeaa öljyä oikean määrän ja vaihtanut myös suodattimen. Takuu on voimassa.

Ero on siis kumma pitää todistaa onko ko. rikkoutumisalueen huollot tehty oikein, jotta myyjä ei vältä takuulupaustaan. Takuuta laajempi vastuu on virhevastuu, joka kattaa tuotteen oletetun käyttöiän.

Saako nauraa tuolle? Vaikka takuuta ei voida enää evätä ettei huoltoja tee merkkiliike, niin aika heikoilla olet, jos kerrot itse tehneesi öljynvaihdot ja kone kilahtaa. Kyllä näyttövelvollisuus on paljon suurempi siinä vaiheessa, kuin vain se, että sinulla on jostain öljystä ostokuitti ja länkytät, että kyllä mä oikean määrän laitoin ja oikean suodattimen  ;D.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Jultsu

Myös tätä sopii suuresti epäillä. Eli mielestäsi valmistaja edelleen korvaa 100% vahingot jos 7 vuoden takuulla myytyyn ajoneuvoon (ei tämän konsernin vehje) ei ikinä vaihdeta raitisilmasuodinta, ja ne ensimmäisen 5-6 käyttövuoden aikana suotimeen jääneet lehdet ja muu orgaaninen materiaali syövät suotimen puhki ja nyt puhallinmoottori vetää aivan kaiken noiden vuosien aikana filtteriin kertyneet roskat kerralla sisäänsä ja puhallinmoottori / lämppärin kenno rikkoutuu sen seurauksena?
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

Jani

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 14.02.23 - klo:09:46
Myös tätä sopii suuresti epäillä. Eli mielestäsi valmistaja edelleen korvaa 100% vahingot jos 7 vuoden takuulla myytyyn ajoneuvoon (ei tämän konsernin vehje) ei ikinä vaihdeta raitisilmasuodinta, ja ne ensimmäisen 5-6 käyttövuoden aikana suotimeen jääneet lehdet ja muu orgaaninen materiaali syövät suotimen puhki ja nyt puhallinmoottori vetää aivan kaiken noiden vuosien aikana filtteriin kertyneet roskat kerralla sisäänsä ja puhallinmoottori / lämppärin kenno rikkoutuu sen seurauksena?

Tällä logiikalla voivat evätä takuun myöskin jos vaihdat itse renkaat autoon, tai lisäät pissapoikaan nestettä

765turbo

Jos haluat pelata varman päälle, niin annat liikkeen hoitaa kaiken. Muutenkin sähköpupuissa halvat huollot et ei toi taloutta pitäs kaataa.

Mii E:n eka määräaikaishuolto kahden vuoden kohdalla on lähestymässä.

Jultsu

Lainaus käyttäjältä: Jani - 14.02.23 - klo:10:33
Tällä logiikalla voivat evätä takuun myöskin jos vaihdat itse renkaat autoon, tai lisäät pissapoikaan nestettä

Aivan varmasti voivatkin, jos laiminlyöt renkaiden vaihdot ja ajat renkaat kaljuiksi jolloin ne puhkeavat ja auton jousitus/vanteet/muut alustan osat menee rikki , tai vaihdat alle vääränkokoiset renkaat ja se rikkoo nelivedon. Samoin jos lisäät lasinpesunestesäiliöön sinne kuulumatonta nestettä ja se rikkoo lasinpesurin pumpun, tai vaihtoehtoisesti et lisää pakkasenkestävää nestettä talveksi ja pumppu/säiliö jäätyy ja halkeaa.

Pointti siis on että ei se takuu kata automaattisesti kaikkia käyttäjän perseilyitä, käyttäjällä on itsellään vastuita myös, mukaanlukien valmistajan määrittelemät huollot (kaikkihan voitelee partakoneensa terät kuukausittain sillä pikkuisella öljypullolla myöskin, eikös?)
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Jani - 14.02.23 - klo:10:33

Itseasiassa tuon tuulilasinpesunesteen vuoksi voidaan evätä, jopa umpioiden uusiminen, jos ei ole oikeanlaatuista nestettä käytetty ja muovinen umpio vahingoittuu! Oliko muuta?

https://www.autostadium.fi/index.php?threads/seat-myynti-ja-5-v-takuu.3732/page-8

Yleensäkkin tämä keskustelu on täysin absurdi. Miksi ostaa auto viimeisillä rahoilla ja vielä mahdollisesti sellainen missä takuu on voimassa ja säästää väärässä paikassa, jotta tuo takuu voidaan evätä? Kuulostaa ihan hölmöläisten hommalta!

jppetteri

Jos ei ole 75 euroa laittaa tuohon vaihtoon, niin sitten pitää ottaa riski, vaihtaa itse ja katsoa miten takuun käy. Köyhyys tai nuukuus tuo mukanaan seurannaisvaikutuksia.

No tosiaan, itsekin kiellän vaihtamasta pyyhkijän sulkia huollon yhteydessä, takuuaikanakin, että mikä minä olen ketään neuvomaan. Ei ole takuut rauenneet, tosin eipä ole tarvinnut niihin vedotakaan. Eipä nykyään enää ole takuutakaan autossa voimassa, joten samapa tuo.

Zarhan

Lainaus käyttäjältä: jppetteri - 14.02.23 - klo:19:35
Jos ei ole 75 euroa laittaa tuohon vaihtoon, niin sitten pitää ottaa riski, vaihtaa itse ja katsoa miten takuun käy. Köyhyys tai nuukuus tuo mukanaan seurannaisvaikutuksia.

No tosiaan, itsekin kiellän vaihtamasta pyyhkijän sulkia huollon yhteydessä, takuuaikanakin, että mikä minä olen ketään neuvomaan. Ei ole takuut rauenneet, tosin eipä ole tarvinnut niihin vedotakaan. Eipä nykyään enää ole takuutakaan autossa voimassa, joten samapa tuo.

Jooh, kysehän on vain tuotto-panossuhteesta ja siitä koenko saavani rahalle vastinetta. Kulutan joka tapauksessa mieluummin 15 minuuttia kaksi kertaa vuodessa renkaitten vaihtoon kuin maksan muutaman kympin random-hanslankarille (joka kuitenkin vetäisi pulttipyssyllä pultin rikki). Tässä tuo hinta vielä hirveämpi, ei tosiaan nappaa maksaa viittä-kuuttakymppiä työkustannuksia siitä että joku vähän kyykistyy apukuskin jalkatilaan ja napsaisee kaksi klipsiä irti, vaihtaa pölypussin ja työntää uuden tilalle. Jos tämä olisi niitä autoja jossa pitää mennä konehuoneen kautta kovinkin hankalaan paikkaan niin sitten voisikin kaivaa kuvetta.

Mutta joo, eiköhän tuon voi sitten vaihdella itse, ainakin jos mainitsee asiasta ja käyttää jotain "alkuperäistä vastaavaa" filtteriä.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: jppetteri - 14.02.23 - klo:19:35
No tosiaan, itsekin kiellän vaihtamasta pyyhkijän sulkia huollon yhteydessä,

Miksi kiellät? Perusteluja? Viimeksi vaihdolle mulla jäi hintaa 5 euroa enemmän, kuin ostaa mutanetistä vastaava pyyhkijät.

Ja kuuluuko pyyhkijät huolto-ohjelmaan? NO EI KUULU!

Lainaus käyttäjältä: Zarhan - 14.02.23 - klo:23:14
Mutta joo, eiköhän tuon voi sitten vaihdella itse, ainakin jos mainitsee asiasta ja käyttää jotain "alkuperäistä vastaavaa" filtteriä.

Nämä on niitä parhaita tein itse ja säästin tarinoita. Joskus ihmettelen näitä itaria vag-konsernin kuskeja!

SNG

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 15.02.23 - klo:08:52
Nämä on niitä parhaita tein itse ja säästin tarinoita. Joskus ihmettelen näitä itaria vag-konsernin kuskeja!

No esim MANN tekee noita alkuperäisiä kuten omalla nimelläänkin olevia suodattimia, kun johtava valmistaja taitaa olla.

Kaskas, MANN:in ja "VAG OEM" (öljyn)suodattimet olivat identtiset jopa painatuksiltaan kun tuolla parjatussa "Mutanetissä" niitä myyjän kanssa ihmeteltiin. Hinnankirossa oli kyllä eroa. Marmoriin verrattuna hintaero jo jäätävä. OEM-osatkin kannattaa hankkia muualta, vaikka marmori vaihtaisi/asentelisi. Sama koskee öljyjä. Marmorihinnat ovat usein tolkuttomat.

Eikä se saatanan raitisilmasuodatin ole kriittinen osa kunhan vaihdetaan riittävän usein.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: SNG - 15.02.23 - klo:09:15
No esim MANN tekee noita alkuperäisiä kuten omalla nimelläänkin olevia suodattimia, kun johtava valmistaja taitaa olla.

Kaskas, MANN:in ja "VAG OEM" (öljyn)suodattimet olivat identtiset jopa painatuksiltaan kun tuolla parjatussa "Mutanetissä" niitä myyjän kanssa ihmeteltiin. Hinnankirossa oli kyllä eroa. Marmoriin verrattuna hintaero jo jäätävä. OEM-osatkin kannattaa hankkia muualta, vaikka marmori vaihtaisi/asentelisi. Sama koskee öljyjä. Marmorihinnat ovat usein tolkuttomat.

Eikä se saatanan raitisilmasuodatin ole kriittinen osa kunhan vaihdetaan riittävän usein.

Kerro jotain mitä minä en ole tiennyt jo vuosikymmeniä. Liian usein vain nähnyt ja kuullut, kun "säästetään" takuunalaisessa laitteessa ja seuraava omistaja maksaa tämän pihin kaveri säästämiset.

Ja kyllä tuossa hyllyllä on molempiin autoihin pari mann:n raitisilmasuodatinta, kun vaihdan aina keväällä uudet raitisilmasuodattimet molempiin autoihin ja huollossa vaihtuu sitten 1-2 vuoden välein vielä toiseen kertaan, kun huolto sattuu.

SNG

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 15.02.23 - klo:09:28
Kerro jotain mitä minä en ole tiennyt jo vuosikymmeniä. Liian usein vain nähnyt ja kuullut, kun "säästetään" takuunalaisessa laitteessa ja seuraava omistaja maksaa tämän pihin kaveri säästämiset.

Ja kyllä tuossa hyllyllä on molempiin autoihin pari mann:n raitisilmasuodatinta, kun vaihdan aina keväällä uudet raitisilmasuodattimet molempiin autoihin ja huollossa vaihtuu sitten 1-2 vuoden välein vielä toiseen kertaan, kun huolto sattuu.

OK. Sähläämällä saa aikaan vaan vahinkoa. Siitä olen samaa mieltä. Ja todellakin takuuaikana syytä olla tarkkana, että auto tulee huolletuksi huolto-ohjelman mukaan. Se ei vaadi merkkihuoltoa, mutta "villit huollot" eivät todennäköisesti tiedä meneillään olevista kampanjoista, ja sitten takuunalaisuus voikin olla ongelma.

Pointti on vaan tuo rajanveto. Raitisilmasuodatin, pissapojan nesteet jne vs raskaammat/vaativammat huollot.

-karppa-

Surullisinta on seat:n kohdalla, että jos umpio halkeaa/harmaantuu voidaan vedota tuohon väärän lasipesunesteen käyttöön (Mainittu käyttöohjeissa). Ei saatana, jos umpio ei kestä normaalia lasinpesunestettä mitä saat mistä tahansa kaupasta ja niemennotkosta, niin ei sitä umpiota ole valmistettu oikeista materiaaleista.

Jultsu

Lainaus käyttäjältä: SNG - 15.02.23 - klo:13:13

Pointti on vaan tuo rajanveto. Raitisilmasuodatin, pissapojan nesteet jne vs raskaammat/vaativammat huollot.

Niin, koko auton takuu tuskin raukeaa vaikka lasinpesunestesäiliöön laittaisikin moottoriöljyä tai bensiiniä, esim. haldex-ohjaimen rikkoutumiseen tuolla lasinpesunestesäiliön sisällöllä ei taida olla minkäänlaista osoitettavaa syy-seuraus-suhdetta. Lasinpesurin pumpun, säiliön, letkujen, tuulilasien ja ulkopintojen maalipinnan takuuseen tuolla tempulla taasen on hyvinkin iso (negatiivinen) vaikutus.

SNG

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 16.02.23 - klo:13:03

Niin, koko auton takuu tuskin raukeaa vaikka lasinpesunestesäiliöön laittaisikin moottoriöljyä tai bensiiniä, esim. haldex-ohjaimen rikkoutumiseen tuolla lasinpesunestesäiliön sisällöllä ei taida olla minkäänlaista osoitettavaa syy-seuraus-suhdetta. Lasinpesurin pumpun, säiliön, letkujen, tuulilasien ja ulkopintojen maalipinnan takuuseen tuolla tempulla taasen on hyvinkin iso (negatiivinen) vaikutus.

Joo, jännä jos joku on öljyä tai bensaa tai vaikka jarrunestettä pesunesteen sijaan lisännyt. Saa olla aika tumpelo, ja ansaitseekin kärsiä seuraukset itse.

Lähinnä tässä nyt varmaan kyse siitä, onko pesuneste valmistajan hyväksymää. Punaisella Lasolilla itse mennyt kun ei haise tentulle. En tiedä mikä valmistajien kanta on taannoin muodissa oleviin metanoli(myrkky)pesunesteisiin. Ehkä ne ovat liian tehokkaita aineita. Itse en ole niitä koskaan käyttänyt.

Jultsu

Yleisemmin (mistä tämä keskustelu nyt lähti liikkelle) siis voidaan todeta, että moottorin tai voimansiirron takuuseen tuolla raitisilmansuotimen vaihtamisella tai vaihtamatta jättämisellä tuskin on merkitystä, mutta jos autosta hajoaa ilmastointi 3v ikäisenä (kun tehdastakuu on jo umpeutunut) niin goodwillin kanssa voi olla aika nihkeää jos ei pysty osoittamaan että miten tuota puolta on huollettu.

Zarhan

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 16.02.23 - klo:14:22
Yleisemmin (mistä tämä keskustelu nyt lähti liikkelle) siis voidaan todeta, että moottorin tai voimansiirron takuuseen tuolla raitisilmansuotimen vaihtamisella tai vaihtamatta jättämisellä tuskin on merkitystä, mutta jos autosta hajoaa ilmastointi 3v ikäisenä (kun tehdastakuu on jo umpeutunut) niin goodwillin kanssa voi olla aika nihkeää jos ei pysty osoittamaan että miten tuota puolta on huollettu.

Onko tuolla Seatin viiden vuoden takuun kattavuudella jotain eroa vuosien 0-2 ja vuosien 2-5 välillä? En minä ole mielestäni saanut kuin yhden takuutodistuksen joka lupaa viittä vuotta.

Jultsu

Lainaus käyttäjältä: Zarhan - 16.02.23 - klo:15:09
Onko tuolla Seatin viiden vuoden takuun kattavuudella jotain eroa vuosien 0-2 ja vuosien 2-5 välillä? En minä ole mielestäni saanut kuin yhden takuutodistuksen joka lupaa viittä vuotta.

Tuskimpa, ajattelin vaan että kun VW tarjoaa 24kk niin muut konsernin merkit seuraa perässä, mielenkiintoinen tuokin kuvio kyllä

jppetteri

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 15.02.23 - klo:08:52
Miksi kiellät? Perusteluja? Viimeksi vaihdolle mulla jäi hintaa 5 euroa enemmän, kuin ostaa mutanetistä vastaava pyyhkijät.
Ja kuuluuko pyyhkijät huolto-ohjelmaan? NO EI KUULU!

Haist ite, Karppa. Huutaminen ei ole hyvien tapojen mukaista.
Teen itse ja säästän. Paljon enemmän kuin sen vitosen, täällä paikallisella marmorilla.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy