Menu

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit Menu

Viestit - Jultsu

#1
oliko tuo käynyt suuntauksessa tuon apurungon irroituksen jälkeen? Kaikki pultit uusittu? Tässäkin kai varmaan venypultit jotka pitäisi uusia joka kerta.
#2
Kyllähän katsastuksen testit jotain kertoo iskarien kunnosta mutta ongelmia tulee vasta siinä vaiheessa jos samalla akselilla on eroa numeroissa, jos joka nurkka näyttää pyöreää nollaa niin pitäisi mennä läpi katsurilta (no ei ehkä nollatuloksella mutta vain 10% joka nurkassa on täysin hyväksyttävä tulos)

Omasta autosta rätsähti apurunko poikki ruosteen takia, en nyt sano että tässä olisi sama ongelma mutta äkillisesti alkaneet ongelmat voi hyvinkin johtua jostain vastaavasta tapahtumasta. Katsuritkaan ei voi aina havaita aivan kaikkia ongelmia katsastuksen yhteydessä.
#3
- vanteet (vaikka kyllä kirjoitit että talvipyörillä tekee samaa, oletko testannut pyöräyttää ne alle nyt kun noita muita korjauksia ja osien vaihdoksia on tehty ?)

- iskarit (jos iskarit ihan loppu, ajon aikana saattaa auto lähteä sopivasti resonoimaan / oskilloimaan / värähtelemään ja jos ei iskarit vaimenna värähtelyjä se oskillointi vaan voimistuu)

- muut alustan komponentit (jos vulkanoinnit pettäneet / pallonivelet väljiä)

- ohjausvaihteessa klappia?

- edelleen se ABS-pumppu voi tehdä omiaan tai jos jarruletkuissa vikaa, nesteet ei pääse liikkumaan eestaas


- plus bonuksena, mikä tahansa uusikin osa saattaa olla heti paketista otettuna rikki tai epätasapainossa
#4
Passat 3C (05–10) / Vs: Öljynpainevalo
tänään kello 08:39
Samaa tuumailen, täällä juuri vaihdettiin paineanturi kun pissi öljyä läpi sähköliittimestä
#5
löytyykö rengaskone ja tasapainokone tallista vai tarvitaanko näille asennuskin?

jos ei löydy niin kannattaa kysellä hinnat lähimmistä rengasliikkeistä, tahtovat yleensä repiä enemmän hintaa asennuksista jos renkaat tulee asiakkaalta ja jos renkaissa jotain vaurioita niin asiakas hoitaa koko takuuhärdellin ja maksaa liikkeelle taas poisotosta


plus mitä ylempänä jo mainittiinkin, 225/45r17 on huomattavasti yleisempi koko ja näin ollen saattaa saada laadukkaammat kumit samaan rahaan kuin mitä tuossa kapeammassa koossa.
#6
taka-akselin runkohelat varmaankin entiset jos ei ikinä vaihdettu, vulkanoinnit pettäneet.
#7
Heittokellolla jarrulevyjen suoruuden tarkistus, sekä abseilta sulake irti ja uusi testiajo

vuoden 2001 audissa oli aikoinaan mystisiä tehonmenetys/jarrutus/puoltamisongelmia, ongelmaksi paljastui viallinen takapyörän abs-anturi joka käskytti absipumppua tekemään milloin mitäkin. Eikö näissä autoissa ole jo vakiona kaiken maailman automaattisia kuivatustoimintoja jotka hinkkaavat paloja levyjä vasten jne. ?
#8
moottorikoodin kertominen auttaisi, mutta tässä yleisohjeet:

In the 8-valve, the sensor is attached at the front of the block, low down and close to the end of the block, next to the oil filter assembly. There should be nothing else in that area attached to/through the block in that area. The knock sensor is higher up, next to the thermostat housing and by the cylinder head joint.

In the 16-valve the sender wheel is outside the crankcase, just behind the flywheel, and the sensor is mounted on the back side of the block underneath the inlet manifold. Haynes says "access is very difficult", and you have to take the inlet manifold off to get to the sensor.
#9
Siis,

starttimoottori ei pyöri ollenkaan?

Vai se pyörii, jauhaa, jauhaa, mutta moottori ei käynnisty ollenkaan?

Jos jälkimmäinen tapaus niin vanha bensa ei syty / räjähdä, ja jos tuota starttailua on jo tehty hetken aikaa mahtaako tulpat olla jo märät kaikesta sinne ruiskutetusta palamattomasta tavarasta.
#10
No nyt joo, 1+1, se mystinen "5mm osuus ilman kierteitä" on se jarrulevyn keskiö.
#11
ylläolevista laskuista taisi vielä unohtua jarrulevyn keskiön paksuus joka lienee jotain 7-8mm luokkaa vähintään. Mikä ihme tuo "navan kierre alkaa 5mm päästä" on? Kuulostaa siltä että joku on muhjonut navasta kierteet rikki, kyllä niiden kierteiden pitäisi alkaa ihan heti navan pinnan tasalta.
#12
ensimmäinen ja loogisin veikkaus: vanhaa bensaa tankki, suuttimet ja pumppu täynnä.
#13
Tarkoitin omalla aiemmalla kommentilla sitä että irroita se ratin kellojousi kokonaan ohjainyksiköstä ja sitten katsoo vcds:llä että pätkiikö ohjainyksikkö edelleen diagnostiikkayhteyttä

Johtojen testailu yleismittarilla ei vielä kerro yhtään mitään johtojen kunnosta, se mittarin antama virta on niin aneeminen että sillä ei selviä liitoshäiriöt tai viittä vaille poikki nirhautuneet johtimet, puhumattakaan sitten tärinän tai liikuttelun yhteydessä ilmenevistä vioista.

can-väylässä on can-high sekä can-low johtimet, normaalisti se jännite maata vasten pitäisi kyllä olla alle 6 voltin molemmissa, mutta en vielä tämän perusteella lähtisi repimään autoa ja johtosarjoja auki, yleismittari voi näyttää ihan mitä sattuu jännitteeksi koska jännitteen vaihtelutaajuus on niin korkea että mittari ei tiedä miten tulkita sitä arvoa. Oskilloskoopilla tuo selviäisi että onko siellä oikeasti se tasainen 11.2v
#14
A4 B9 (14-) / Vs: Audia ostamassa
07.05.24 - klo:15:35
Tuleeko metrejä vuodessa todella niin paljon että diesel on järkevämpi hankinta kuin bensaturbo? Minulle jäänyt sellainen käsitys että nämä modernit urearuiskudieselit on niitä vihoviimeisiä vehkeitä mitä haluaa hankkia käytettyinä, vikaantuvia osia on paljon ja korjaukset maksaa valtavasti
#15
Joo en sitä eipäile etteikö uutena nuo halpismallitkin olisi riittävän tarkkoja pyöränpulttikäytössä, mutta jos momenttisäädön unohtaa ruuvata auki käytön jälkeen ja avaimella ikää jo useampi vuosi niin eihän noihin silloin voi luottaa enää ollenkaan.

itse ostin digitaalisen 1/2" välipalamallisen adapterin (en juuri tätä mallia, mutta vastaavan: https://www.ebay.de/itm/186125918308)
#16

Kyseinen lausahdus näkyy olevan lainattu spacereita kaupustelevan firman sivuilta, silloin tilanne on tietysti eri kun pulttia ei kiinnitetä napaan vaan spaceriin (joka on sitten toiselta puolelta ummessa jarrulevyn takia)
#17
Lainaus käyttäjältä: MikaKoo - 07.05.24 - klo:01:01Jossain ainakin väitetään että liiasta pituudestakin on haittaa


Juu, kuten tuossa edellä kirjoitin, jos ne pultin päät töröttää reilun sentin verran navan takapuolen yli ne saattaa jo ottaa kiinni jarrukilpeen / abs-anturiin tai olka-akseliin (tai jarrukenkiin jos autossa sattuu olemaan jarrurummut), mutta muutaman millin ylitys ei vielä ole ongelma.
#18
Auttaako jos ratin kellojousen kaapelin irroittaa tuolta ohjaustehostimen ohjausyksiköltä ja sitten testailee noitten katkoksien varalta?
#19
En ole tietoinen ensimmäisestäkään tarvikevanteesta joka käyttäisi pallokantapultteja, ovat aina olleet kartioilla.

Kyllähän se pallokantapulttikin sen vanteen kiinni pitää, tahtoo vaan syödä rumasti materiaalia (kuten toisesta kuvasta näkyykin)

Kiristysmomenttikin on annettu kuivalle ja puhtaalle sekä ehjälle pultille ja navalle, 20 vuotta vanhassa autossa ei taida mikään enää olla uutta, ehjää, kuivaa tai puhdasta, joten tuo 110nm momentti on hyvin voinut olla "väärä hälytys" ja pultti olisi vielä mennyt peremmällekin.


joku perinteinen viisaus aikoinaan oli että pultin halkaisijan verran pitäisi mennä materiaalia myös navan sisään, 1.5 nousulla ja 14mm halkaisijalla tuo tarkottaisi reipasta 9 kierrosta. Koko navan läpi ja ylikin saa mennä pikkaisen, mutta liian pitkät pultit ottaa sitten jo kiinni jarrukilpeen / olka-akseliin tai abs-sensoriin.

Oletko kalibroinut tuota momenttiavainta milloinkaan? Tuntuu myös vähän siltä että se ei nyt välttämättä anna oikeaa momenttia.
#20
Vikakohteita on monia, alkaen siitä vcds-kaapelista, mittaristo, can-gateway, joku ohjainlaite powertrain canväylässä (ecu, vaihteisto,abs,ohjaustehostin, mitä vielä muita?)
#21
Caddy / Vs: Radio ei kuulu
04.05.24 - klo:21:39
Onko tupakinsytkärissä jotain laitteita? Halvat kiinalaiset laturit pystyy paskomaan melkoisen määrän häiritsevää radiosignaalia joka voi estää radion kuuluvuuden tehokkaasti.
#22
Golf IV (97–03) / Vs: 1,9 Tdi jakopää
03.05.24 - klo:10:07
Kyseessä "äänieriste", poistunut tuotannosta 2021 joten tuskin enää saat edes ostettua marmorilta. Ostohaluja varmaan rajottaa myös hinta (muutamat vanhat linkit mitä löysin mainitsi hinnaksi 100+ euroa)

#23
katkeaako diagnostiikkayhteys myös jos avaat esim. abs-purkin mittalohkot ja annat olla 10min ?
#24
Eihän mittariston sähköttömyys pitäisi starttiin vaikuttaa, ajonesto vaan sammuttaisi moottorin heti käynnistymisen jälkeen. Vai ohjaako näin vanhassa autossa virtalukko jo jotain muuta kuin startin solenoidia suoraan (suoraan tai jonkun apureleen kautta)?

Kyllähän nämä kuulostaa virtalukon pohjan vialta (tai relevialta jota ohjataan virtalukon kautta) mutta jos ne oli vaihdettu niin sähkökaaviot hankintaan ja tutkimaan onko akun ja ohjaamon päävirtaterminaalien välissä jotain sulaketta, minne maadoitukset kulkevat mittaristolta ja releiltä, oliko rele 373 varmasti oikea komponentti joka ohjaa noita laitteita
#25
vakioET taitaa olla jotain viidenkympin hujakoilla ja renkaiden leveys 205, tuo setti menee sentin ulommas navasta mutta kumit 15mm leveämmälle per puoli eli aikalailla +-0 sisäsyrjän suhteen. Ei pitäisi siis ainakaan pyöräntuentaan ottaa kiinni mutta sisä- ja ulkoloksut on sitten asia erikseen
#26
Oliko näissä ajoneuvoissa tyyppivikaisia abs-purkkeja jotka paskoivat can-väylän signaalia?
#27
Golf IV (97–03) / Vs: 1,9 Tdi jakopää
01.05.24 - klo:16:15
Jakopään suojakopan saa irti kolme klipsua irroittamalla eikä sitä varten tarvitse purkaa yhtään mitään pois tieltä, kyllä tuokin operaatio varmasti on tuhanteen kertaan esiteltynä youtubevideoissa. Kampiakselin pultin luokse pääsy onnistunee alakautta, pitäisi sen verran tilaa olla törmäyspalkkiin että sinne mahtuu lenkkiavaimella tai lyhyellä hylsyllä ja räikällä, hihnapyörän sisällä saattaa olla suojakumi jonka joutuu ensin koukkimaan pois
#28
Lainaus käyttäjältä: Jerppaha - 30.04.24 - klo:23:59Ja voisiko tuo yhteyden katkeaminen olla vinkki mahdollisesta ongelmasta?


Suattaapi hyvinkin olla.

Lainaa00778 - Steering Angle Sensor (G85): Implausible Signal

Possible Causes
Steering Angle Sensor (G85) Basic Setting lost
Steering Angle Sensor (G85) Installation Position incorrect
No Communication between Steering Angle Sensor (G85) and Brake Electronics (J104)

Possible Solutions
Perform Steering Angle Sensor (G85) Basic Setting
See Vehicle specific Diagnostic Procedures for Details
Check Steering Angle Sensor (G85) Installation Position
Check communication between Steering Angle Sensor (G85) and Brake Electronics (J104)


Keskuslukituksen pitäisi toimia erillisessä canväylässä abs-purkkiin nähden joten sen ongelmilla tuskin on merkitystä.
#29
VW / Vs: Kupla mittaristo
30.04.24 - klo:12:33
Mitä sanoo tankin tasoanturin vastusarvo?

Liikkuuko mittariston neula jos anturille meneviin johtoihin laittaa 100ohm tai 500ohm tai 1000ohm vastuksen?


ps. puhutaanko nyt og kuplasta vai new beetlestä?
#30
5 sekunnin googletuksella "öljyanalyysi hinta" ensimmäinen hakutulos:

https://www.merina.fi/p/oljyanalyysi-l-moottorioljyt1/
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy