Menu

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit Menu

Viestit - Jultsu

#1
en tunne tarkemmin tuota moottoria mutta mahtaako tässäkin pakosarjan kaasut kiertää ensin jonkun lämmönvaihtimen kautta ennen venttiilille tuloa, saattaa tuo lämmönvaihdinkin olla tukossa ja aiheuttaa sen koodin.

En ihan sokkona lähtisi irrottamaan imusarjaa, ensin olisi kiva nähdä miltä se venttiilin ja imusarjan välinen aukko näyttää että onko siinä enää pillin mentävä reikä mistä se moottori saa henkensä
#2
Aika ei tee muuta kuin pahenna karstoittumisongelmia. Jos venttiilin sisään ja ulosmenoaukot moottorin imu- ja pakosarjojen puolelta on ihan mustaa tervaa täynnä niin ne vaan tukkeutuvat entistä herkemmin entistä nopeammin, ja saattavat aiheuttaa tuon saman koodin pomppaamisen uudestaan. Tai jos sinne on vaihdettu joku halvin kiinalainen venttiili joka ei olekaan yhteensopiva tämän ajoneuvon kanssa (tai on jo valmiiksi viallinen)

onko teillä lukija millä nuo koodit on nollattu (ja tarkistettu myös nollauksen jälkeen että se koodi on kadonnut ohjaimelta??) ja tuo koodi tulee heti pienenkin lenkin jälkeen takaisin?
#3
Transporter T4 / Vs: Hihna vinkuu
16.07.24 - klo:21:25
apulaiteremmin hihnankiristin sitten seuraavana vaihtoon, tai jos siellä ei ole mitään jousi/hydraulikiristystä niin sen kiristävän kiinteän hihnapyörän siirto sitten pikkaisen piukemmalle.
#4
kokeile liikutella sitä turbon vnt-mekanismia nyt ihan ensiksi, jos se ei liiku vapaasti ja helposti useampia senttejä suuntaansa niin vika löytyy ahtimen suunnalta.
#5
en tiedä muistelenko omiani mutta oliko näissä ongelmana vetarien boorien hioutuminen sileäksi, se selittäisi tuon miksi saattaa lipsua ja sitten taas tarrata kiinni ja aiheuttaa tökähdyksen.
#6
jos vanhat merkkit paikkansa pitää niin ei kummoinenkaan, isoin tuska varmaan saada se bägi irti, melko ahdasta ratin taustapuolella ja kun ei näe mitä siellä sörkkii niin voi mennä pitkäkin tovi että saa klipsit vapautettua. Bägin kun saa irti niin ratin saa irti (varmaankin xzn hylsy), sen jälkeen bägin spiraali, sitten pääsee irrottamaan viiksipaketin.
#7
mahtaako vika olla viiksessä
#8
Lainaus käyttäjältä: Apotius - 04.07.24 - klo:13:33Henkilökohtaisesti en edes pidä tuosta start-stop-toiminteesta, mutta sitä ei taida saada oletuksella pois. Voisiko DSG-laatikon ohjelmistopäivitysa auttaa?

Eikös näin vanhaan saisi muutettua joko akkujännitteen tai lämpötilan raja-arvoa vcds:llä sellaiseksi ettei tuo käytännössä ikinä enää aktivoituisi?
#9
se tarkistus tapahtuu nimenomaan kierroslukuneulaa katsomalla, ja jos se ei liiku niin anna toisesta autosta apuvirtaa että startti pyörisi vielä vähän vikkelämmin.

Tai no, saahan sen toiminnan kurkittua oskilloskoopillakin jos sellainen löytyy.
#10
Yleensä kyllä ei, ellei se anturi sitten ole sisäisesti täysin oikosessa tai räjähtänyt auki.
#11
kampiakselin anturi nyt lähinnä tulisi mieleen joka voisi estää käynnistymisen, melko lottovoitto jos se olisi kilahtanut nyt samaan aikaan kun öljynpaine (kai se oli punainen valo?) syttyi helottamaan. Nouseehan kiekkamittari pikkaisen startatessa?
#12
Seat / Vs: Seatti paskana...
08.07.24 - klo:16:05
Mielenkiintoisen näköinen kikkare. Tuollaisia pultin kaltaisia osia ei kyllä löydäkään mistään automarketeista, ne pitää tilata joko marmorilta tai sitten jostain kauppapaikasta joka tilaa osia suoraan saksasta tukkureilta.

Jos saat kaivettua osanumerot muillekin romuille niin ipartsin kautta varmaan saa edukkaammin kuin suoraan marmorilta:

https://iparts.fi/parts/search/030103531D


edit. eihän se tiiviste ole tässä samassa räjäytyskuvassa missä tuo pulttikin on? https://www.lllparts.co.uk/product/030103531D/socket-head-bolt-with-br-hexagon-socket-head
#13
tässä kohtaa kävisin itse varmaankin koeajamassa jonkun identtisen pirssin jostain autoliikkeen valikoimasta ja vertailisin että käyttäytyykö samoin vai onko se sitten selkeästi hiljaisempi.


oliko se jo kysytty/varmistettu että onko tässä moottorissa joku virisofta (tai vielä pahemmin: joku tuningboksi joka huijaa anturiarvoja) joka aiheuttaisi isompaa rasitusta voimansiirrolle alakierroksilla?
#14
Skoda / Vs: Skoda Yeti kytkimessä ilmaa
07.07.24 - klo:16:34
Ettei nyt sitten vaan vuotaisi apusylkästä suoraan vaihdelaatikon koppaan, tuollaisen tapauksen kanssa itse tappelin juuri hetki sitten. Tuon saa diagnosoitua irroittamalla pääsylkyltä tulevan letkun siitä ilmausnipan kohdilta ja pistämällä alipainepumpun sen tilalle ja pumppaamalla alipainetta apusylkän suuntaan, jos ei pidä alipainetta niin ei muuta kuin vallan mukavia vaihdelaatikon irroitteluhetkiä sinnekin suuntaan.
#15
Moottorin syöttökarttojen analysointi vaatii ihan eri tason tekijät ja vehkeet vrt. vikakoodien lukemiseen vaadittava "taito" ja laitteisto. Toki siinä ajon aikana voi lokittaa ahtopaineita ja syöttömääriä ja koittaa niistä päätellä että onko "tehot tallessa"
#16
moottorin syöttökartat eivät katoa tai muutu minnekään sähkökatkoksen myötä. Jos moottorinohjaimella on useampi (erilainen) syöttökartta niin sen tietyn kartan valintakaan ei muutu mihinkään sähkökatkon myötä.

Se on sitten eri asia jos siellä on jotain tuningbokseja moottorinohjaimen ja auton johtosarjan välissä, tai jotain muita harakiriviritelmiä.
#17
Seat / Vs: Seatti paskana...
06.07.24 - klo:17:54
Yleisesti; kyllä. Juuri tähän autoon ja moottoriin liittyen: voi olla vähän heikompaa, kyseessä kuitenkin 30 vuotta vanha pirssi, volkkari on varmaan tiputtanut valtaosan varaosista pois tuotannosta jo 20 vuotta sitten.

En äkkiseltään kyllä löytänyt etkasta mitään tuonne päinkään olevaa osaa mistään räjäytyskuvista, onko sinulla kuvaa missä noita romuja olisi?
#18
Hyvä tietää että tässäkin vielä tuo jeesuksenaikainen "ajonesto" mikä löytyi mm. A4 B5 audeista viime vuosituhannella
#19
Saitko vanhat osat nähtäväksesi? Oliko siellä mitään kulumisen tai hajoamisen merkkejä kaksoismassassa? Ihan vaan sillä kun tuolla maailmalla on ollut tapauksia että autolle annettu vaan valohoitoa ja uudet osat jääneet asentamatta
#20
oma mielipide: tuo kannattaa kiinnittää tukevasti roskapöntön sisäpuolelle muutamaan sekajätesäkkiin nojaten. Hyötyä ei ole mutta haittoja löytyy (kulutus kasvaa, pesu vaikeutuu, luukku alkaa ruostumaan)
#21
abs-ohjainyksiköitä näistä nyt on ainakin hajonnut järjestäen kaikki, purkin sisältä irtoaa hennot johdinlangat. Kai se teoriassa mahdollista että nuo langat koskettavat toisiaan purkin sisältä ja siksi nuo oudot viat. Audifoorumilla nimimerkki amalinen korjaili näitä aikoinaan.
#22
vcds on windowssovellus, käytännössä siis pitäisi päästä käsiksi auton erinäisiin ohjainmoduuleihin ja lukea sieltä koodit. Halpislukijat yleensä eivät osaa kommunikoida muutoin kuin geneeristä obd-protokollaa käyttäen ja vain moottorinohjaimen kanssa. Antaako se lukija mahdollisuuden valita eri ohjainmoodulien väliltä?
#23
Käynnistyykö tuo joka kerta, luotettavasti, ja sammuu aina yhtä nopeasti?

koodinluku vcds:llä nyt ensin alkuun joka ohjainmoduulilta niin ollaan jo paljon viisaaampia
#24
Näemmä VW Up tuotantolinjastot on myös laitettu kiinni viime vuoden puolella. Pienen ja ketterän kaupunkikinnerin ostajille tuupataan nyt sitten... 4.3 metriä pitkää Taigoa?
#25
can-väylä tuli autoihin jo vuosituhannen vaihteessa, mutta ensin alkuun vain moottorinohjaimen/ abs:n / bägiohjaimen / tomaattilaatikon ohjaimen välille, myöhemmin sitten luotiin useita rinnakkaisia väyliä ja noita muita hilavitkuttimia lisättiin mukaan. Tuleeko soittimen johtosarjan taakse oranssit ohuet yhteenkierretyt johtimet? Jos ei niin väylääkään ei ole.

Plussa saattaa löytyä johtosarjasta ainakin
1) jatkuva +12v auton sulaketaululta
2) +12v heräte virtalukolta joka herättää laitteen
3) soittimen antama +12v antennivahvistimelle
4) soittimen antama +12v ulkoisen vahvistimen herätteeksi
#26
Camshaft on nokka-akseli, moottorin pitäisi kyllä toimia ja käynnistyä ilman toimivaa anturidataa mutta varmaankin toimii siinä tapauksessa vain limpissä. Jos kammen asentoanturi oikuttelee niin silloin moottori ei käynnisty tai käy ollenkaan.
#27
Tässä tapauksessa pakkauskokoja, nopea hintatsekkaus näyttäisi kertovan että ylintä ei ole olemassakaan, keskimmäinen on litran purkki ja alin sitten hinnan perusteella varmaankij 100l tai 200l tynnyri.
#28
jos oikein muistan niin se liitinrunko oli kierteellä, sen kun kiersi auki niin plugin saa irti


jos irroitat venttiilikopan johtosarjan kokonaan ja tuo sama oikosulku plussaan pomppaa edelleen koodeihin, niin silloin vika ei varmuudella ainakaan ole kannessa / suuttimien johtosarjassa, vaan korin puolella johdoissa.
#29
normaalisti tuo johtosarja oireilee suuttimien liittimistä kun kontakti heikkenee, se taas antaisi ihan eri vikakoodit kuin mitä nyt. Tuo 18071 viittaisi kyllä siihen että vika on jossain missä johtimet kulkevat yhdessä kimpussa.

Jos irroitat sen suuttimien liittimen multiplugin kannen takaa (kyljestä) ja nollaat koodit niin pomppaako tuo sama koodi edelleen takaisin, vai herjaako se nyt avoimesta virtapiiristä?
#30
Jos ja kun tässä on normaali paksu kuminen tiiviste niin ei sitä tarvitse aina uusia, mutta jos sitä ei ole ikinä uusittu, ostaisin suosiolla uuden.

Minkä merkkinen sensori sinne vaihdettiin? Vanha anturi on varmaan nakattu jo kierrätykseen ?

http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.php/19463/P3007/012295
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy