Menu

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit Menu

Viestit - Jultsu

#1
ecu ohjaa relettä joka ohjaa hehkujen käyttöä. jos rele olisi rikki niin teoriassa siitä voisi tulla koodi.

johdot irti hehkuista ja vastuksen mittaus hehkun kärjestä moottorin runkoa (tai akun miinusta) vasten. Vastusarvon pitäisi olla maksimissaan muutama ohmi.
#2
Ei taida tämän ikäisessä tulla kun ei tule moottorin hehkuistakaan.
#3
Joko moniurahihnan kiristin on täysin kuollut, tai laturin vapaapyörä jumissa, tai sitten molemmat vaihtoehdot.
#4
8D0959481B "dual thermo-switch"

059919501A "double temperature sensor 4pin green"

kaikkea sitä taas oppii, kyllä vain.
#5
https://www.proxyparts.de/autoersatzteilvorrat/teil/oe-nummer/038121133a/ersatzteil/thermostatgehause/ersatzteilid/12160817/

tuon näköinen?

Kyseessä tosiaan hehkutulpat jolla saadaan esilämmitettyä jäähdytysnestettä (eli moottoria) jotta saavutetaan käyntilämpötila nopeammin ( -> pienemmät päästöt, pienempi kulutus)

LainaaIn addition to the 4 primary glow plugs, the cooling system also has 3 Coolant Glow Plugs to help provide extra heat to the cooling system in order to warmup the vehicle's interior more quickly, and enhance overall engine warmup time.

This auxilliary source of heat is necessary because of the (ALH) TDI engines outstanding efficiency, whichs wastes very little heat.

The 3 Auxilliary Coolant Glow Plugs use two (underhood) relays which are monitored and controlled by the ECU. During a cold start, the vehicle's interior heater temperature selecter helps the ECU choose one of three modes depending on the amount of heat required to warmup the coolant. For example, Coolant Glow Plug #1 can be selected to operate all by itself, or #2 and #3 can operate together as a two-some, or lastly, all three glow plugs can form a triple source of heat for maximum enhancement of engine warmup time.

The 3 Auxilliary Coolant Glow Plugs are located at the end of the aluminum cylinder head in a protruding flange, which connects to a coolant hose.

In conclusion, the period of Preglow and Afterglow is determined by the engine's coolant temperature (during a cold or hot start), which helps the ECU select a predetermined time-cycle for the combustion chamber and / or Coolant Glow Plugs to follow.


Jos siellä on tuollaiset hehkut, niin vuotokohteita on sitten useampia, jokin noista kolmesta hehkusta saattaa tihkuttaa tavaraa lävitseen, tai se saattaa tulla lämpötilasensorin kautta pihalle, tai sitten siitä moottorikannen ja tuon metallisen letkuliittimen liitosvälistä. Mikä jottei siellä voisi myös olla kumiletkutkin hapertuneet jostain taitoskohdasta ja sieltä tihkuu läpi tavaraa.
#6
Pitäisi löytyä kaksi lämpötilasensoria, toinen kannen takana letkulähdössä ja toinen jäähdyttimen alavesiletkun yhteydessä. Toinen noista on kytketty mittaristoon ja toinen ecuun, ne eivät siis keskustele keskenään. Jos olet katsonut 01-ohjainlaitteelta lämpöjä niin niillä ei ole mitään tekemistä sen kanssa mitä mittariston neula sanoo.

Lisäksi mittaristolla on rampautettu ohjelmallisesti tuon neulan toimintaa, se sojottaa pystysuoraan ylös kun diagnostiikalla mittariston kautta luettuna lämmöt on jotain 75 ja 110 asteen väliltä.
#7
Kylmä / kuuma / kosteus, kyllähän näitä arvauksia löytyy. Tottakai voi myös olla ohjelmistovika, joka korjaantunut juuri tuolla sähköjen pois käyttämisellä ja laitteen uudelleenkäynnistyksellä.
#8
Kansi tuskin on halki, mutta jos tässä(kin) suuttimet oli vain yhdellä pultilla kiinni niin se luo juuri tuota ongelmaa että suutin tärisee ja hakkaa kannen vastinpintoihin syvät kuopat. Läskimmillä o-renkailla tuon saa kyllä vielä tiiviiksi.

nelipyttyisessä pd-passatissa tuo lämpötilasensori on noin 30cm etäisyydellä pa-suotimesta, T-haarana, letkujen välissä. Ei liity mitenkään suotimen toimintaan tai sen vaihtoon / huoltotoimenpiteisiin. Jos sensori on rikki, johdot poikki tai johtoja modattu (evry-modi) niin ecu käyttää syöttökarttojen kompensoimiseen liian suurta tai liian pientä kerrointa. Yleinen modi on lisätä vastusarvoa jotta ecu luulee polttoaineen lämmöt suuremmiksi -> korjauskerrointa nostetaan ja syöttöä lisätään -> lisää savua, lisää tehoa.
#9
jokaisen liittimen rungossa on merkittynä ykköspinni jollain tavoin, yleensä numerolla 1.
#11
Omaan korvaan kuulostaa muovin resonoinnilta - ottaisin ensitöiksi siis moottorin päällimuovin pois, muuttuuko ääni?
#12
Kummalle puolelle sitä punaista kertyy, kuskin vai apukuskin puolelle? Vai nimenomaan keskelle autoa?

Apukuskin puolella on vesipumppu, kuskin puolella sitten tuo mainitsemani tyyppivikainen halkeileva letkulähtö. Keskelle autoa kertyvä lammikko vaatii sitten tarkempaa tutkimista että valuuko nesteet ylempää jotain pintoja pisin kohti keskustaa.
#13
VW / Vs: Ladattavien hybridien ongelmat?
05.01.25 - klo:09:58
Lainaus käyttäjältä: pascat - 04.01.25 - klo:23:28Liisarifirma kääntää asian autoliikkeen asiaksi

Oletko allekirjoittanut jotain papereita autoliikkeen kanssa, vai onko ainoat sopimukset tehty sinun ja liisausfirman välillä?

Aikalailla samat kommentit täältä mitä ylempänäkin - sinä olet ostanut palvelun, et tuotetta, ja jos palvelu ei toimi sovitulla tavalla niin sinulla on oikeus reklamoida palvelun myyneelle taholle ja vaatia korvausta tai palvelun korjausta sovitulle tasolle.
#14
kuka tai mikä sen bensiinin ilmestymisen öljyn sekaan on todennut? Kuinka isosta osuudesta tässä puhutaan? 1% ? 10% ? 25% ?
#15
A4 B6/B7 (01–07) / Vs: A4 B6 2.0
29.12.24 - klo:14:33
Jarrukytkimelle täältäkin muutama roponen.
#16
Ja 10 vuoden päästä kun valtaosa uusista autoista on kiinalaisia, paikallinen hallinto pääsee vapaasti seuraamaan aivan kaikkea mitä auton sisällä ja ympäristössä tapahtuu, kameroista mikrofoneihin ja paikkatietoihin jne.


ps. sen yhden laitteen "Joulupukki Korvatunturilta" ei vielä suojaa anonymiteettiä jos google havaitsee samasta (kotireitittimen) ip-osoitteesta tulevan muutakin liikennettä googlen suuntaan, kyllä sen firman sisällä tekoälyllä osataan jo yhdistää että henkilö X käyttää tunnuksia A B ja C
#17
Polo 6R/6C (09-17) / Vs: Xenon polttimot
28.12.24 - klo:09:57
obd-portin kautta koodit lukuun niin selviää mikä polttimo kyseessä, voi hyvinkin olla joku pikkupolttimo (toinen taka-ajovalo tai parkkivalo tjsp)
#18
Ensimmäinen veikkaus oli jo hyvä, sähköliitokset venttiilikopan sisällä pumppusuuttimille tahtovat patinoitua lämpimän öljyn seurauksena ja haitata tuota suuttimien toimintaa. Liittimet irti, hiomapaperin palasella kevyt sutiminen liittimien molemmille pinnoille, paperi taittaen talttapääruuvarin ylle ja sitä hinkkaamaan naaraskontakteihin.
#19
Jonde oli tuossa ylempänä oikeassa, sekoilin itse noiden kanssa.

Sedaneissa on kaksi pumppua säiliössä, yksi lähtö kummassakin, toinen tuulilasille ja toinen ajovaloille.

Farkuissa on samat kaksi pumppua säiliössä, mutta tuulilasin pumpussa onkin kaksi lähtöä, toinen etulasille ja toinen takalasille, ja jännitteen napaisuus kääntämällä saadaan pumppu pumppaamaan haluttuun lähtösuuntaan.

Kannattaa varmaan tässä kohtaa jo purkaa se etulokari irti että pääsee näkemään säiliön, pumput ja letkut, irroittamaan letkut ja tutkimaan että tuleeko nestettä ollenkaan ulos suoraan pumpusta
#20
Golf IV (97–03) / Vs: Varoitusäänet
24.12.24 - klo:12:10
Lainaus käyttäjältä: Jacce75 - 24.12.24 - klo:12:07Mikäli kaiuttimessa vikaa niin myös mittaristoon tulee virheilmoitus asiasta.

Mielenkiintoista, löytyykö tästä mitään videota youtubesta? Eli käytännössä tuo "korjaus" pitäisi sitten suorittaa niin että piipperin tilalle asennetaan resistori jonka arvon sitten saa piipperin mittaamalla.
#21
Polo 6R/6C (09-17) / Vs: Xenon polttimot
23.12.24 - klo:19:35
Vanha viisaus kuului että ne heijastinpinnat umpion sisältä eivät likaistu vaan palavat puhki, sen takia heijastetun valon määrä vähenee käyttövuosien myötä. Mitään tarkempaa tieteellistä tutkimusta en ole tästä nähnyt. Itse polttimoissakin käyttötunnit vähentävät tuotetun valon määrää, uusilla tuikuilla saa enempi valoa. Lisäksi umpion ulkopinnan kiillotuksella saanee myös jo tämän ikäisessä kohtalaisen määrän lisää valoa ulos samoista polttimoista tien pintaan.
#22
Golf IV (97–03) / Vs: Varoitusäänet
23.12.24 - klo:19:28
En näe siinä mitään hulluutta, noiden ideana on nimenomaan saada kuljettaja huomaamaan että auto yrittää kommunikoida jotain asiaa. Meemeilyt sikseen mitä tämän konsernin moottorivikavaloihin tulee (tosin bemarilla taitaa olla suurin kunnia), normaalisti ajoneuvo ei ulvo huollosta tai vioista mittariston kautta, ja silloin kun ulvonta alkaa niin ajoneuvo viedään huoltoon jolloin ulvonnat loppuu.

edit. tiettyjä ilmoituksia on siis toki mahdollista saada vcds:llä tai muulla vastaavalla diagnostiikkapalikalla poistettua tämänkin ikäisistä, esim. turvavyön käytön hälytyksen tai jarrupalojen kulumisilmaisimen hälytykset.
#23
Golf IV (97–03) / Vs: Varoitusäänet
23.12.24 - klo:17:13
Noihin on ainoastaan kaksi vaihtoehtoa: joko tuhoat tai kolvaat sen piipperin fyysisesti irti sieltä mittariston sisuksista, tai sitten luet mittariston EEPROM-muistin sisällön koneelle, avaat sen tiedoston heksaeditorissa, etsit sieltä kohdat joissa tuota piipperiä halutaan käyttää ja muutat ne arvot niin että piipperi pysyykin hiljaa.

Jälkimmäiseen vaihtoehtoon tuskin löytyy mitään ohjetta, joten suosittelen etenemään ensimmäisen vaihtoehdon kautta.
#24
Golf IV (97–03) / Vs: Varoitusäänet
23.12.24 - klo:16:12
mitähän ääniä tarkoitat?
#25
Parannusehdotukset / Vs: Viestin lainaus
23.12.24 - klo:13:34
Oliko lauseen alussa isoja ääkkösiä tai muita erikoismerkkejä?

En nyt ihan heti saanut toistettua tuota ongelmaa tuota samaa viestiä lainaten ja esikatsellen.
#26
En lähde toistamaan mitä tuossa ylempänä kirjoitin, kunhan vaan lisään että mikä tahansa vika jonka asiakas mainitsee tuomalla laitteen X korjaukseen (laite X olkoon mikä tahansa, auto tai puhelin tai televisio) pitää korjaamon ensin todeta itse jotta prosessissa päästään eteenpäin. Poikkeuksia varmasti löytyy, nämä ovat sitten korjaamoita jotka eivät ole (vielä) polttaneet näppejään luottamalla sataprosenttisesti asiakkaiden tekemiin diagnooseihin.

Vaikea tietysti sanoa että olisiko liike saanut vietyä homman mallikkaasti loppuun jos ongelman selvittelyyn olisi varattu muutama tunti lisää aikaa, mutta en edelleenkään näe firman puolelta tässä tehtynä mitään räikeää virhettä tai lupauksien rikkomista, aika yksinkertaisesti loppui kesken käytettyä ongelmienratkontaprosessia seuraten.
#27
Eli tällöin vastuu ongelman diagnosoimisesta jää kuluttajan vastuulle, sisältäen 2x rengasliikkeiden töiden hinnat, ensin vanhojen kumien irroittamisesta ja sen jälkeen uuden sarjan asentamisesta.

Tietysti, tuo nyt edellyttää että vika on renkaissa, mitä ei saa selville ennenkuin keliolosuhteet sallii kesärenkaiden asentamisen alle tilapäisesti ja niillä testilenkin ajamisen.
#28
T-Roc / Vs: Irroitettava vetokoukku
22.12.24 - klo:19:11
Osanumero näkyy vaihtuneen 10.1.2022 jälkeen tuohon a-päätteiseen, samoin se korin puolen U-palkki on eri osanumerolla tuon päivän jälkeen. En lähtisi kokeilemaan tuolla a-päätteisellä osalla sokkona, ellei sitten myyjä anna täyttä palautusoikeutta.
#29
ID.4 / Vs: ID4 ja tammikuun pakkaset
22.12.24 - klo:10:27
Millä logiikalla 13.5v jännite ei lataisi maksimissaan 13.0v lepojännitteen omaavaa akkua?
#30
Onko renkaat ostettu samasta firmasta missä ne asennettiinkin, vai tilasitko itse netistä? Juuri näiden ongelmien vuoksi noita peruskoon renkaita ei kannata itse tilailla, parinkympin säästöt muuttuu äkkiä satasten menoeriksi kun aletaan reklamoimaan viallisia kumeja ja maksamaan ylimääräisistä rengastöistä.
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy