Menu

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit Menu

Viestit - Jultsu

#1
abs-ohjainyksiköitä näistä nyt on ainakin hajonnut järjestäen kaikki, purkin sisältä irtoaa hennot johdinlangat. Kai se teoriassa mahdollista että nuo langat koskettavat toisiaan purkin sisältä ja siksi nuo oudot viat. Audifoorumilla nimimerkki amalinen korjaili näitä aikoinaan.
#2
vcds on windowssovellus, käytännössä siis pitäisi päästä käsiksi auton erinäisiin ohjainmoduuleihin ja lukea sieltä koodit. Halpislukijat yleensä eivät osaa kommunikoida muutoin kuin geneeristä obd-protokollaa käyttäen ja vain moottorinohjaimen kanssa. Antaako se lukija mahdollisuuden valita eri ohjainmoodulien väliltä?
#3
Käynnistyykö tuo joka kerta, luotettavasti, ja sammuu aina yhtä nopeasti?

koodinluku vcds:llä nyt ensin alkuun joka ohjainmoduulilta niin ollaan jo paljon viisaaampia
#4
Näemmä VW Up tuotantolinjastot on myös laitettu kiinni viime vuoden puolella. Pienen ja ketterän kaupunkikinnerin ostajille tuupataan nyt sitten... 4.3 metriä pitkää Taigoa?
#5
can-väylä tuli autoihin jo vuosituhannen vaihteessa, mutta ensin alkuun vain moottorinohjaimen/ abs:n / bägiohjaimen / tomaattilaatikon ohjaimen välille, myöhemmin sitten luotiin useita rinnakkaisia väyliä ja noita muita hilavitkuttimia lisättiin mukaan. Tuleeko soittimen johtosarjan taakse oranssit ohuet yhteenkierretyt johtimet? Jos ei niin väylääkään ei ole.

Plussa saattaa löytyä johtosarjasta ainakin
1) jatkuva +12v auton sulaketaululta
2) +12v heräte virtalukolta joka herättää laitteen
3) soittimen antama +12v antennivahvistimelle
4) soittimen antama +12v ulkoisen vahvistimen herätteeksi
#6
Camshaft on nokka-akseli, moottorin pitäisi kyllä toimia ja käynnistyä ilman toimivaa anturidataa mutta varmaankin toimii siinä tapauksessa vain limpissä. Jos kammen asentoanturi oikuttelee niin silloin moottori ei käynnisty tai käy ollenkaan.
#7
Tässä tapauksessa pakkauskokoja, nopea hintatsekkaus näyttäisi kertovan että ylintä ei ole olemassakaan, keskimmäinen on litran purkki ja alin sitten hinnan perusteella varmaankij 100l tai 200l tynnyri.
#8
jos oikein muistan niin se liitinrunko oli kierteellä, sen kun kiersi auki niin plugin saa irti


jos irroitat venttiilikopan johtosarjan kokonaan ja tuo sama oikosulku plussaan pomppaa edelleen koodeihin, niin silloin vika ei varmuudella ainakaan ole kannessa / suuttimien johtosarjassa, vaan korin puolella johdoissa.
#9
normaalisti tuo johtosarja oireilee suuttimien liittimistä kun kontakti heikkenee, se taas antaisi ihan eri vikakoodit kuin mitä nyt. Tuo 18071 viittaisi kyllä siihen että vika on jossain missä johtimet kulkevat yhdessä kimpussa.

Jos irroitat sen suuttimien liittimen multiplugin kannen takaa (kyljestä) ja nollaat koodit niin pomppaako tuo sama koodi edelleen takaisin, vai herjaako se nyt avoimesta virtapiiristä?
#10
Jos ja kun tässä on normaali paksu kuminen tiiviste niin ei sitä tarvitse aina uusia, mutta jos sitä ei ole ikinä uusittu, ostaisin suosiolla uuden.

Minkä merkkinen sensori sinne vaihdettiin? Vanha anturi on varmaan nakattu jo kierrätykseen ?

http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.php/19463/P3007/012295
#11
Tuosta takalukkoon jäämisestä pääsee eroon jos sen oven johdon irroittaa sieltä ovihaitarista (tietysti silloin kun oven saa auki ja se ei ole takalukossa), tämän jälkeen riittää että napin painaa käsin alas siitä ovesta kun haluaa oven lukkoon ja avaa sisältä kahvasta kahdesti jos ovi pitää avata.
#12
Kyllä tuo sisäkierron käyttö on ihan suositeltua lämpimillä keleillä, ilmastointi saa viilennettyä sisätilat sisäkierto päällä nopeammin, kytkee kierron sitten pois päältä kun pahin pätsi saatu taltutettua.
#13
omistajan näkökulmasta ymmärrän tuon "vaihdetaan samalla kertaa muutakin" kun tulee varmaan halvemmaksi, mutta näin sivustakatsojan kantilta ottaisin mieluummin vaan yhden muuttujan kerrallaan mukaan yhtälöön, nyt jos menet vaihtamaan muutakin romua tuon vp/kytkiksen mukana niin ei tuohon ongelman aiheuttajaan saa ihan satavarmaa lopullista selvyyttä.
#14
Caddy / Vs: Caddyn savutus
27.05.24 - klo:16:56
tämä kun on pumppusuutinkone niin suutin on saattanut hakata kanteen sellaiset poterot vuosien saatossa että kun sen on kerran käyttänyt irti niin uutta ei saa enää vakiokokoisilla o-renkailla tiiviiksi, sen takia sieltä falskaa dieselit venttiilikoppaan ja sitä kautta öljyn sekaan. Myös suuttimen kiinnityspultti (pultit?) ovat varmaankin kertakäyttöisiä venypultteja, oliko niitäkään uusittu? Ja jos suuttimen vaihtamiseksi piti irroittaa nokka-akseli, niin nekin pultit on varmaankin venypultteja (näin ainakin pykälää vanhemmissa turbokoneissa missä pumppusuuttimet)


Mistä tuo korvaava suutin oli hankittu, ja oliko se hankittu nimenomaan identtisellä varaosanumerolla vanhaan nähden?
#15
LainaaHaju tulee myös ilmastoinnin ollessa pois päältä kun laittaa sisäkierron päälle,

entä clima pois päältä ja sisäkierto pois päältä, sekö ei döfää yhtään?
#16
mahtaakohan obd11 (tai edes vcds:kään) osata kertoa jos ecu käskyttää hehkuja vielä moottorin käydessä.

Eihän webasto lähde pörisemään kun käynnistät moottorin?
#17
Volkswagen / Vs: LT28 painot?
27.05.24 - klo:16:43
Jos oikein muistan niin akselimassat oli yksi mooseksen kiveen hakatuista käskyistä, niitä ei pystynyt muuttamaan millään muutoksilla. Ainoa vaihtoehto lienee ajoneuvon kevennys jos kyse on nyt siitä että joku kantavuus ei riitä, mutta epäselväksi jäi että mikä tuo 3T raja nyt oli, puhutaanko ajoneuvon sallitusta kokonaismassasta vai omamassasta vai mistä?
#18
eihän tuosta ole pitkäkään aika kun tämän konsernin laatikoissa oli ikuiset öljyt.
#19
Ymmärsin että modernit dieselit käyttävät hehkuja myös moottorin käydessä, ainakin yksi sivu tuntuu olevan samaa mieltä

"Once our TDI engine is started, these aforementioned glow plugs continue to operate in order to reduce engine noise, improve idle quality, and reduce hydrocarbon emissions. This afterglow function is carried out after every engine start until a specified time has expired or until the engine exceeds 2,500 RPM's."

Vaikuttaako laturin kuormitukseen jos annat jenkaa koneelle (päälle tuon 2500) heti käynnistyksen jälkeen?
#20
jos kyseessä jarrupolkimen katkaisijan häiriö niin sen voi testata jarrupoljinta vaihtelevalla tyylillä pumppaamalla ja katsomalla syttyykö valot taakse vai ei. Jos valojen toiminnassa ei vaikuta olevan mitään häiriötä niin vakkarin viiksi on loogisempi ensimmäinen vaihtokohde.

toisaalta, polkimen katkaisimen vaihto on helpompi ja nopeampi homma eikä uusi katkaisin varmaan maksa kymppiä enempää, joten käytännössä varmaan vaan helpompi aloittaa siitä.
#21
hehkut?

sisätilalämppärin sähkövastus?

millä tuon laturin kuormituksen sait selville, vcds:llä tai jollain muulla diagnostiikkasoftalla?

#22
Lainaus käyttäjältä: Jansseri - 26.05.24 - klo:23:56Ilmastoinnin putsaus paukkupullon käytin ohjeiden mukaan

Oliko tässä kyseessä: auto käyntiin - sisäkierto päälle, clima päälle ja puhallus täysille - spraypurkki purkautumaan itsestään sisätiloihin - ovet ja ikkunat kiinni - odottelua 10min - valmis?
#23
Skoda / Vs: 1.6 CAYC Tehoton
27.05.24 - klo:08:57
Onko tästä luettu vikakoodeja?

Vanhemmat vaggineet meni vikatilaan (eli siihen kuuluisaan limp modeen) jos ahtopaineiden toteutuma ei ollut tarpeeksi lähellä pyyntiä, ja vikatilassa syöttöjä ja ahtoja oli leikattu rajulla kädellä. Moottorin sammutus ja uudelleenkäynnistys palautti taas normaalit syöttökartat kunnes tuo ero jälleen havaitaan.

Diagnostiikalla nyt ensiksi katsomaan ajon aikana miten paljon auto pyytää ahtamaan ja paljonko ahtoja oikeasti näkyy.

Ongelma voi myös olla ahtopainesensorissa, MAF-anturissa (jos tässä sellainen), imuilman lämpöanturissa yms yms, näistä saattaa jäädä vikakoodi tai sitten eri, riippuen vian laadusta.

Tässä kohtaa arpajaisia kannattaa ehkä vaihtaa jo korjaamoa.
#24
Skoda / Vs: 1.6 CAYC Tehoton
26.05.24 - klo:21:45
liian laiska googlettamaan, mutta jos tässä on perinteinen VNT-turboahdin niin onko säätötanko säädetty kohdilleen kun turbo asennettu?

Miksi tuo turbo on/oli ylipäätään vaihdettu?

#25
tunnus vasarik19 haiskahtaa melko vahvasti botilta, en ole vielä tähän mennessä nähnyt ensimmäistäkään tällä foorumilla (ffp:llä taasen niitä piisaa jo haitaksi asti)

Suomi sujuu kyllä muuten hienosti mutta muutamat hassut sanat lauseissa vähän haisee liian vahvasti googlen kääntäjältä. Sekä toki liiallinen pirteys ja avuliaisuus. Pari vuotta tästä vielä eteenpäin ja näitä ei enää pysty tunnistamaan ollenkaan pelkän "nätin" tekstin avulla, pitää ottaa ihmiskunnan vahvimmat voimavarat käyttöön (vittuilu ja sarkasmi), niiden opetteluun toivottavasti menee tekoälyltä vielä vuosikymmen.
#26
Asiakas lukenut diagnostiikkasovelluksella vikakoodit ja saanut kaksi ehdotusta penkinlämppärin mahdollisiksi vioiksi: johto poikki, tai johtimet oikosulussa (huom. vika voisi myös olla ohjainlaitteessa jossa kärähtänyt ulostulotransistori / johdin tai pinni irti piirilevyltä / johtimet tai pinnit oikosulussa sisäisesti ohjainlaitteessa / hapettumaa tai muuta muhjua liittimen sisällä joka estää kunnon kontaktin yms yms.)

Liike on käyttänyt aikaa päästäkseen käsiksi lämmittimen johtoihin ja todennut (oletettavasti yleismittarilla) vian olevan tuo ensimmäinen vaihtoehto.

Firma mainostaa kotisivuillaan olevansa "valtuutettu huolto" mutta ei tarkenna sen enempiä mitä se tarkoittaa - no, oletetaan että firmalla on VW:n siunaus tehdä valtuutettuja huoltoja - se tarkoittanee että firma käyttää ELSAa korjausraamattunaan, ja mitä suurimmalla todennäköisyydellä se ensimmäinen vaihe missä tahansa etuistuimiin liittyvässä korjaustoimenpiteessä on "irroita akun miinusliitin ja odota 30min" jonka jälkeen päästään vasta purkamaan penkin pultit, irroittamaan airbagin liitin + muut liittimet ja suorittamaan mittaukset.


Mitä tulee pohjamuoveihin - oletko toimittanut muovien mukaan kaikki tarvittavat kiinnitystarvikkeet (ruuvit + korimutterit), vai ovatko ne olleet jo autossa valmiiksi?


Tuosta takaluukun ohjauspurkista - siitäkö ei nyt sitten tehty mitään fyysistä selvitys/purkutyötä että onko korin johdot oikosessa vai ei? todettiin vaan tuo sama vikakoodi?

#27
Satula käytetty irti ja kasattu takaisin 360 asteen kiepautuksen kera, nyt letku kinkissä?


Omakohtaisia kokemuksia löytyy puolittain rikkinäisestä abs-anturista, se aiheutti vastakkaisen nurkan jarruttelua, joten ei ollenkaan mahdotonta että laahausvika johtuisi väärästä anturitiedosta.

Pelkkä kulumisvaroittimen irtiolo ei aiheuta jarruttelua, pelkän valon tauluun. 
#28
Eiköhän tässäkin kaksi erillistä lämpöanturia, toinen eculle ja toinen mittaristolle. Ajonesto ei estä käynnistymistä, se sammuttaisi moottorin heti käynnistymisen jälkeen.

Anturilta pitäisi juu saada joku vastusarvo, vaikuttaa siltä että anturi rikki ja ecu olettaa jonkun vakiolämpötilan ja käyttää sen mukaan syöttökarttoja (ja kylmemmillä keleillä se ei sitten ole tarpeeksi saamaan laitosta käyntiin)
#29
Eihän siellä näissä vajaavetoisissa ole mitään muuta. Jouset ja laakerit + jarrut, mitään näistä ei nyt kannata ehdoin tahdoin vaihtaa ennakoivasti. Paitsi ehkä jarrunesteet.
#30
Onko tuossa nyt sitten climan paneeli ylimmäisenä, 1DIN radio keskellä ja lokero alimmaisena? Näitä autoja sai alunperinkin 2DIN rammareilla, tarvitset jostain purkuautosta sen ulospäin näkyvän raamin + sen tukirangan joka menee keskikonsolin uumeniin. Marketit on 2DIN navimankkoja täynnä, alkaen halvoista kiinalaisista androidvehkeistä ja päättyen tonneja maksaviin pioneerin vehkeisiin. En tiedä miten hyvin kännykän näytön peilaus toimii nykyisin noiden kiinalaisten radioiden kanssa, mutta parisen vuotta sitten vastaus oli "ei kovin hyvin", jossain kalliimmassa Pioneerissa saattaa ollakin ihan kelvollinen Apple Carplay / Googlen vastaava toiminnallisuus.
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy