Menu

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit Menu

Viestit - Uti

#1
A4 B9 (14-) / Vs: A4 B9
05.01.20 - klo:11:45
Lainaus käyttäjältä: Flat - 05.01.20 - klo:10:04
Jep, hetken vaatii sisäänajoa. Ã,,äni on jotenkin erottelevampi kuin ennen. Hienostuneempi.

Bensaquattro on edelleen hinnoiteltu niin muikeasti että haaveeksi jäi tälläkin kertaa, 140kW bensaversiolla mennään.

Itse olen tosi tyytyväinen että loppumetreillä panostin alcantaraan ja nahkapaketiin, siätiloihin tuli kummasti premium fiilistä. Tuo "alcantara" ovissa toimii paremmin sisävälojen kanssa kuin musta peruspinta. Värit ja tunnelmavalaistus  tuleee paremmin esille.
Tuo sisäänajo tarkoittaa paremminkin omien aivojen mukautumista kuin mekaanisten laitteiden sisäänajoa.
Uti
#2
Lainaus käyttäjältä: tet - 03.10.19 - klo:12:02
Lisäksi rengastesteissä jääkokeet tehdään sileällä jäällä, juuri siitä syystä että vain niin saadaan tasaiset olosuhteet eri renkaille. Todellisuudessa sellaista jäätä, jota auton alla on rengastesteissä, ei ole koskaan tieverkolla ajettaessa. Onneksi tämänkin asian esilletuontiin on alettu kiinnittää huomiota. Uusimmassa TM:n rengastestissä sentään tekstissä mainitaan tämä jäätestien luonnoton testialusta, sekä se, että jääpinnan epätasaisuuden kasvaessa kitka- ja nastarenkaiden ero jääpidossa pienenee selvästi.
Uudessa Tuulilasi-lehdessä nastarengastestissä verrokkirenkaana ollut Contin kitkarengas sijoittui kolmanneksi.
Testin jääkokeet oli tehty juuri edellisessä mainitusta syystä jäädytetyllä maantiellä. Tämä nosti kitkarenkaan mm. ohi Hakkapeliitta 9:n kokonaispisteissä.
Uti
#3
Toyotan hybridimallien hintakilpailukyky heikkenee autoverottomissa maissa vrt. Suomen päästöpohjainen autoveromalli. Tämä(kin) vaikuttaa myyntiin. Lisäksi oman maan valmisteilla/merkeillä on luonnollista kysyntää.
Uti
#4
Tuleeko tuo "rauta" omasta autosta vai maantieltä kuran mukana? Vai molemmista?
Uti
#5
Moottori ja voimansiirto / Vs: 1.5 TSI
09.03.19 - klo:08:31
Hieman ohi topicin, mutta MY2015 A3:ssa ei lepuutusta huomannut muualta kuin mittariston näytöltä. Jos sopivasti kaasupolkimella hakemalla haki  lepuutuksen rajapintaa ja samalla vahti mittaristoa, tunnisti juuri ja juuri pienen pienen nykäyksen. Oli 1.4 110 Kw muutenkin hieno moottori sekä kulutukseltaan että suorituskyvyltään A3 Sedanissa.
Uti
#6
Tuttavani Skoda Superb MY2018 oli tänään pajalla kun juuri täytetty Adblue säiliö ilmoitti ajomääräksi 1000 km. Syynä pakkasen halkaisema Adblue putki.
Uti
#7
Tuolla Netflixissä törmäsin uuteen (2018) dokumenttisarjaan Dirty Money - Likainen Raha, jonka ensimmäisessä 60 minuutin jaksossa käsitellään VW:n päästöskandaali alusta alkaen. Sarjassa on mukana päästöhuijauksen käynnistäneen tutkimusorganisaation jäseniä, VW-johdon kuulusteluja USA:n senaatissa yms. Mielenkiintoinen juttu. Jakson lopulla näytetyt VW:n tilaamat eläinkokeet VW Green Dieselin puhtauden todistamiseksi menivät jo järkytyksen puolelle. Tuli Adofin ajat mieleen!
Uti
#8
Toledo NH (12-) / Vs: Kokemuksia Toledosta
22.11.18 - klo:13:13
Meillä oli 2 uutena hankittua Toledoa, 86 hv, tyttäremme käytössä. Yhteensä näillä ajettiin n. 80 000 km. Ainoa vika oli pissapojan pumpun virtapiuhan irtoaminen. Kiinnitys korjasi.
Ei pahaa sanottavaa hintaluokassaan. Pienet käyttökulut ja mahtava tavaratila.
Uti
#9
Tuo ajovaloumpioiden huurtuminen voi olla ominaisuus tai voi olla vika. Myös eri autovalmistajien/maahantuojien suhtautumisessa ko. asiaan on isoja eroja. Vuoden 2011 Mazda6:ssa ajovalot huurtuivat aina etenkin auton pesun jälkeen pakkasilla siten, että umpioissa helmeili pieniä pisaroita jotka jäätyivät.  Oli Mazdassa ominaisuus eli ei toimenpiteitä. Vuoden 2017 RAV4 hybridissä vastaava huurtuminen johti umpioiden takuu vaihtoon. Tämä talvi olisi näyttänyt, josko ominaisuus/vika olisi korjaantunut mutta ehti mennä vaihtoon. Led-valot kun eivät edes haihduta kosteutta, joten kosteus säilyy pitkään.
Uti
#10
Tämä saattaa kuulostaa erikoiselta mutta omasta mielestäni autoni ovat pikeentyneet eri lailla. Toiset ovat puhdistuneet helposti, jopa talvisinkin pelkällä lämpimällä vedellä ja jopa ilman pesuaineita siten että "maalipinnan sormella hivelytesti" menee läpi. Pesut omassa tallissani. Toiset taas ovat vaatineet talvisin lähes joka pesussa pikeä poistavia liuottimia.
Tämä analyysi on aito mutu tuntuma perustuen reilun 15 vuoden pesukokemuksiini. Tällöin minulla on ollut pääsääntöisesti ihka uusi auto joka talvelle. Autoni olen pessyt ja vahannut yhtä innokkaasti, pesut vähintään 1 x vko, vahaus 5-6 x vuodessa. Ajeluni on ollut samanlaista, samoilla teillä ja kaduilla.
Aloitin säännölliset autojen pesut ehkä jo vuonna 1960 isäni autoja pesten, jatkaen omien autojeni pesua vuodesta 1973. Eli kokemusta autojen pesusta on kertynyt reilusti.
Uti
#11
Arona (17-) / Vs: Seat Arona
01.10.18 - klo:17:16
Kävin kesällä koeajolla 1.0 115 HV FR manuaalilla. Oli mielestäni mukava, hiljainen ja riittävän tehokas. Hyvä maku jäi autosta.
Uti
#12
Lainaus käyttäjältä: antzaa - 30.07.18 - klo:12:25
Nyt alkoi omasta Octaviastani kuulumaan erikoinen voimakas ääni, joka muistuttaa auton sisälle lähinnä kuorma-auton tööttiä. ???  Ã,,äni tuntuu jotenkin alkavan esim. risteyksestä kääntyessä ja jatkuu n. 5-10s. Kuuluu siis myös paikallaan. Viikonloppuna pitkässä matka-ajossa ei kuulunut mitään, mutta kun perille pääsyäni tein pihassa 90 asteen käännöksen, niin alkoi ääni raikamaan. Tänään kaupungissa toistui useita kertoja ja ensimmäisen kerran tosiaan alkoi heti risteyksestä kääntymisen jälkeen.

Sen verran nopeasti tuo ääni kuitenkin on loppunut, etten ole päässyt vielä konehuoneesta paikantamaan ääntä.

Mistä ihmeestä tuollainen voi tulla?
Kivi jarrulevyn ja suojapellin välissä?
Uti
#13
A4 B9 (14-) / Vs: A4 B9
14.06.18 - klo:07:43
Irtomattojen laadulla ei ole mitattavaa tai kuultavaa vaikutusta auton meluun. Mutta tukevammilla ja painavammilla kumimatoilla voi olla psykologinen vaikutus. Itse olen jo vuosikymmeniä kokenut juuri pestyn ja putsatun autoni olevan selkeästi hiljaisempi kuin ennen pesua!

Uti
#14
Olen pessyt ja vahaillut autoja jo 1960-luvun alusta saakka, ensin perheemme autoja ja siten 70-luvulta omiani. Aikoinaan vahaus "hikisimonitzilla" keltaisessa peltipurkissa oli kovaa hommaa.
Kolmeen neljään uuteen autooni olen teettänyt maalin pintakäsittelyn. Oman kokemukseni perusteella sanoisin, että eipä olisi kannattanut. Mielestäni säännöllinen auton käsinpesu ja säännöllinen vahaus melkeinpä millä tahansa laadukkaalla (normaalilla) autovahalla riittää pitämään auton maalipinnan siistinä. Pahiten sen voi pilata harjapesukoneella tai lumiharjalla tai väärällä käsinpesulla/kuivauksella.
Auton vaihdossa ei tunnu juurikaan auton maalipinta autoliikettä kiinnostavan, enpä muista minä vuonna viimeksi automyyjä olisi tutkinut vaihtoon menevää autoani tarkemmin? Useimmiten ylimalkainen vilkaisu muutaman metrin päästä on riittänyt, olipa auto ollut puhdas tai likainen.
Mutta autoahan pidetäänkin itselle eikä muille joten auton hyvä hoito on kuitenkinn tärkeää ja mieluisaa puuhaa edelleen.
Uti
#15
Lainaus käyttäjältä: tsi1490 - 03.06.18 - klo:18:01
Välillä ihmettelen, ovatko kaikki kommentoijat oikeasti koskaan ajaneet DSG:llä. Uuden Octavian DSG ei nyi eikä täristä vaihdoissa. Myös suunnanvaihdot eteen/taakse sujuvat ilman mitään ongelmia tai viiveitä. Pakki ja ykkönen ovat eri kytkimen takana eli mitään vaihteita ei edes vaihdeta esimerkiksi vekslattaessa ahtaassa paikassa.
Itse puhuin 2011 ja 2015 valmistetuista Audin 7-vaihteisista kuivista vaihteistoista ja itse olen niillä ajanut. Jännittävintä oli pysäköidä auto jyrkähköön mäkeen kahden auton väliin ja yrittää estää dsg-autoni joko valumasta takana olevaan tai syöksähtämästä edessä olevaan. Nythän asiat voivat olla ihan eri mallissa. Mutta kyllähän lähes jokainen suomalainen autotesti valittelee edelleen tuon vaihteistotyypin nykäyksiä ja lieviä hitauksia.
Uti
#16
Lainaus käyttäjältä: jarkko_h - 03.06.18 - klo:15:39
Makuaasioita. Mitä olen isompimoottorisia cvt:tä ja ecvt.ajanut ( Lexus, Rav4, Outback), niin kyllä CVT tuo nimenomaan ajamisen ilon. Mopomoottorien kanssa CVT ei sovi yhteen. Seurauksena on kuminauha.  DSG tappaa kaiken ilon ja itku pääsee viimeistään usein pysähtyvässä  kaupunkiajossa ja raivari tulee jos dsgn kanssa on unohtunut start stop päälle. Cvt lipuu eleettömästi ja.toimii jouhevasti jopa start stopin kanssa. Kaupunkiajo isomoottorisella eCVT/CVT autolla on juhlaa. Myös tarkka peruutus peräkoukkuun onnistuu millintarkasti.

DSG on hyvä tilanteissa, joissa ei tarvise muuttaa vaihteita. Eli tasaisessa.maastossa matka-ajossa. Sopii myös rata-autoihin ja aamisviiksirevittelyyn.
Itselläni on ollut DSG/S-Tronic (kuiva 7) kahdessa uudessa Audissa yhteensä n. 12 kk. Oman kokemukseni mukaan ko. vaihteiston toiminta ei ole makuasia ruuhka-ajossa, peruutus-tilanteissa sekä kaikissa auton kulkusuunnan muutoksissa eteen-taakse mukaan lukien liikennevalolähdöt start/stop-automatiikalla.
Se on absoluuttisesti epäkelpo.
Uti
#17
Ateca (16-) / Vs: Uusi ateca tilattu
17.05.18 - klo:09:23
Kävin itsekin lähikaupassa FR-malleja katsomassa. Ikkuna autona bensa-malli, koeajoautona diesel. Tuohon FR-malliin ei saa roiskeläppiä. Tarvetta voisi olla varsinkin kun ko. mallissa lokasuojan reunojen muovilistat on maalattu korin väriin. Bensa-malli varusteineen riippuen talvirengas ratkaisusta, n.48000 euroa. Ajoin dieselillä lyhyen lenkin. Karkealla moottoritiellä melkoinen rengasmelu - nuo karkeat tienpinnat! Hyvillä varusteilla olisi tuo bensakin mm. Webasto kauko-ohjattuna, navit, vetokoukku, tutkat, 5 v takuu yms. Melko paljon autoa rahalle ja nopea toimitus.

Uti
#18
Lainaus käyttäjältä: teraja - 04.05.18 - klo:20:52Autotalli kotona on kuopassa, eikä Auriksella meinannut päästä ylös sellaisina aamuina, jollaisina Skodat (Fabia ja Octavia) nousee vaivattomasti ilman russutusta ylös.
Tuo on yllättävää. Muistaakseni kaikissa TM:n talvitesteissä Toyotan hybridien liukkaan kelin vetopito on ollut erinomaista etuveto-sarjassa. Samat kokemukset myös minulla.
Uti
#19
Lainaus käyttäjältä: Nestori - 16.04.18 - klo:09:29
Nyt ei voi syyttää räntäsadetta: perjantaina kirkkaassa auringonpaisteessa adaptiivinen cruiseri päätti Mestaritunnelissa pudota pois päältä. Kesti sen 10min ja palasi omia aikojaan taas toimimaan.

Ei kai piru vie taas ranskalaiset ole päässeet suunnittelemaan sähköjärjestelmiä? Octavia ykkösessä ennen faceliftiä oli pelkkiä sähkömurheita. Faceliftissä vaihdettiin sammakonpurijoiden suunnittelema ja tekemä järjestelmä saksalaiseen, ja kaikki sentyyppiset ongelmat hävisivät.

Taitaa olka asiaa jollekin korjaamolle ja laittaa narun jatkoksi, jos vaikka olisi jäänyt vikamuistiin jotain jälkiä.
Kyse ei välttämättä ole viasta. Tiedän tapauksia, joissa mm. Toyota C-HR:n adapt.vakkari on pudonnut Tampereen keskustan tunnelissa pois päältä ja auto tehnyt itse hätäjarrutuksen. Auton kamerat ovat näissä tapauksissa tulkinneet tunnelin valoja siten, että ko. toimet ovat käynnistyneet. Mm. RAV4 hybrid ilmoittaa adapt.vakkarin käynnistyksessä jotenkin näin "käytettävä vain moottoriteillä tai avoimilla alueilla".
Uti
#20
Lexus / Vs: Lexus
08.04.18 - klo:14:14
Kyllähän Lexukset ovat hyviä ja hienoja. Luulenpa, että minullakin näitä olisi ollut jos vain kotikaupungissani oli uusia myytävänä. Merkkihuolto löytyy. Vuosia sitten tein sähköpostitse kaupanhierontaa IS250-mallista. Vaihdossa tarjosin BMW 520 i A-autoani n. 5000 km ajettuna. Tarjous tuli ja ehdotus koeajoauton toimituksesta kotipihaani mutta hyvitys olisi ollut todella surkea. Kauppoja tai koeajoja ei syntynyt.
Uti
#21
Uusi malli ehtii Eurooppaan vasta 1Q2019. Nykymallien hinnat muuttuivat eli toukokuun 2018 tuotannon autot ovat "uusipäästöisiä" ja kalliimpia.
Uti
#22
En tiedä miksi, mutta Toyota on siirtynyt jo 15.03.2018 hinnastossaan joidenkin mallien osalta uusien päästömittausten mukaiseen hinnoitteluun . Mm. RAV4 Hybridien hinnat nousivat tuossa hinnastossa n. 2000 euroa. Maahantuoja on tilannut jo etukäteen jonkun määrän autoja, jotka vielä voidaan myydä vanhoilla päästöillä. Eli RAV4 FWD-hybridin päästöt muuttuivat 115 g/km --->127 g/km ja AWD:n 118 g/km --->132 g/km. Näin valtio hyötyy päästömittauksen muutoksista, edellyttäen että noilla uusilla hinnoilla kauppa käy. En ole ymmärtänyt miksi Toyota "maksattaa" extra veroja jo nyt vaikka syyskuu 2018 oli käsittääkseni ajankohta, jonka jälkeen kaikki uutena myytävät autot pitää olla uusilla päästömittauksilla. Ja jos olen ymmärtänyt oikein, esim. noiden em. automallien uudet päästöt ovat ns. simuloituja päästöarvoja eli mittauksia ei ole tehty vaan uudet päästöarvot lasketaan jollakin kertoimella. Tästä voi seurata, että em. automallien osalta päästöarvot voivat jossakin vaiheessa vielä nousta tai laskea, kun varsinainen päästömittaus suoritetaan.
Uti
#23
Meillä oli 2. auto Seateissa muutaman vuoden uudesta alkaen huolenpitosopimus. Minusta homma toimi hyvin ja kahden auton osalta tuli merkittävää palautusta. Mietin vain silloin, että onko myyjällä paine laittaa mahdollisia takuun alaisia korjauksia huolenpitosopimuksen piiriin jos sellainen on. Ja onko huolenpitosopimus asiakkaalla mahdollisuus saada takuu ajan jälkeisiin vikoihin ns. good will-takuita, vai menevätkö tällaiset ilman muuta huolenpitosopimuksen piikkiin.
Meillä ei ongelmia kahden Toledon kanssa ollut huolenpitosopimuksissa mutta taisi kustannus olla lähes 90 euroa/kk kun ajomäärä oli 45 000 km/v.
Uti
#24
Kitkoilla vuodesta 1980. Ensimmäiset kitkat olivat Michelin XM+S 100-mallia. Siihen aikaan lähes kaikki luulivat, että kitkarenkailla ajaminen on kuin ajaisi kesärenkailla talvella. Moni kyydissä ollut yllättyi kun mentiin jarrulle näillä kitkoilla.
Uti
#25
Lainaus käyttäjältä: Rauta7 - 19.02.18 - klo:20:31
Käyttäjien osaamisesta lienee kysymys.  ::)  Itselläni toinen DSG menossa - ei moitteita.
No enpä usko! Uskon että kyse on käyttäjien sietokynnyksestä ja yksilöeroista.
Mm. 2015 koeajoin Audi A3 1 4 S-tronic Business Sportin, jossa vaihteisto oli hyvä. Kun sitten sain omani, ajoin 4000 km ja vaihdoin merkkiä. Vaihteiston huono toiminta kaupunkiajossa oli osasyy vaihtoon. Vaihteiston toiminta oli Audin mielestä normaali. Minusta ei!
Uti
#26
Minulla oli 2015/2016-talven A3 Sedan tuolla tekniikalla. Lämpeni todella nopeasti ja kyllä tarkeni, oli pakkasta pahimmillaan päiviä lähes -30 Celsiusta, autossa oli maskinpeitto. Lämmityslaite oli parasta antia siinä autossa.
Uti
#27
Lainaus käyttäjältä: Pazimus83 - 06.02.18 - klo:15:58
Nyt kun oli kovemmat pakkaset viime viikonloppuna ja Skeida seisoi perjantaista sunnuntaihin, niin kyllä oli käsijarru jäätynyt. Piti laittaa pakki päälle ja uudestaan D silmään, niin päästiin liikkeelle kovan paukauksen kera. Ei kyllä aiheuttanut mitään vikavaloja tmv. Käsijarrua tulee käytettyä joka päivä ja useamman kerran päivässä, että ei se ainakaan käyttämättömyydestä johtunut tuo. :)
Varmaankin jarrupalat jäätyneet kiinni jarrulevyihin. Ei taida olla merkkikohtainen ongelma vaan kohtuu yleinen jos ei ole erillisiä jarrurumpuja käsijarrulle kaikissa autoissa. Pöllyävä lumi sulaa ajossa takajarruihin ja levyyn ja auton pysäköinnin jälkeen jäätyvät.
Uti
#29
Hyundai / Vs: Hyundai i30 N Performance
26.01.18 - klo:22:57
Auto Motor und Sport-lehden numerossa 3 vertailutestissä Hyundai i30 Performance. Honda Civic Type R ja Seat Leon Cupra 300. Hyundai oli ykkösenä, Honda 2. ja Seat sai tyytyä 3. sijaan. Testi oli tasainen. Suurin ero Hyundain ja Seatin osalta tuli osiossa "farverhalten" eli ajettavuus/ajo-ominaisuudet, jossa Hyundai otti 8 pisteen voiton. Hyundai oli myös selvästi halvin ja parhaiten varusteltu, parhaat äänet ja toki paras takuu. Kaikki autot etuveto manuaaleja.

Uti
#30
Jos takuun edellytykset täyttyvät, takuu on Toyotoissa voimassa Suomesta ostetuista autoista. Takuu ei muistaakseni ole voimassa silloin kun auto siirtyy autoliikkeen omistukseen, ja alkaa uudelleen kun yksityinen ostaa auton.
Uti
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy