Menu

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit Menu

Viestit - Uti

#31
A3 8V (12–) / Vs: Uusi A3 2011/12
10.12.17 - klo:08:44
Lainaus käyttäjältä: Reneto - 07.12.17 - klo:07:45
Autonvaihto olisi ajankohtaista ja perversioissani olen harkinnut paluuta Vaggiin. Parin vuoden ikäisiä A3 1.4 TFSI:ä (92kW) olen vilkuillut yhtenä vaihtoehtona. Kiiinnostaisi kuulla riittääkö lämmityslaitteen teho pakkasilla. Suurimpia syitä edellisen vagin vaihdossa (Jetta 1.6 FSI 2006) oli sen järkyttävä kylmyys. Nykyinen Astra on ollut mukavan lämmin, eikä ominaisuudesta tohtisi luopua. Rengasmelusta olen myös hieman huolissani. Sekin ominaisuus kun on nyt kunnossa..
Minulla oli A3 Sedan 1.4 S-tronic Business Sport MY2015 kesäkuusta 2015 tammikuuhun 2016. Moottori lämpeni mielestäni ennätysnopeasti ja myös sisällä autossa tarkeni erinomaisesti jopa >25 celsiuksen pakkasilla. Muutoin olen sitä mieltä, että kannattaa koeajaa mahdollinen kaupan kohde huolellisesti ja tutkailla etenkin suuntavakavuutta ja ohjausta. Myös taajama-ajon S-tronicin toiminta kannattaa kokea ilman autokuumetta.
Uti
#32
Saksan tilastoja 1-6kk/2017 vrt. 1-6kk/2016.

Audi -3.1%
VW  -3,8%
Honda -24,9%
MB   +6,6%
Tesla +143,6%
Toyota +27,4%

Lähde Autozeitung magazin 17/2017.

Uti
#33
Mazda / Vs: Mazda
14.05.17 - klo:14:10
Mm. Saksaan, Ruotsiin, Belgiaan, Hollantiin, Norjaan jne. vietävät Mazdat on ruostesuojattu alustan osalta jo useita vuosia. Ei Suomeen tuotavia! Minulla oli CX5 vuonna 2014 ja tällöin luin, että tuo kustannus/auto oli n. 300 euroa näissä maissa. Myös saksalaisissa 100 000 km:n kestotesteissä esim. Autobildissä Mazda CX5, on tuo ruostesuojauksen parantuminen noteerattu loppuarvioinnissa kiitosmaininnoin. Mutta ei siis Suomessa.
Tämä Mazdan ruostuminen on pääosin alustan komponenttien pintaruostumista mutta n. 10 vuoden iässä alkaa ruoste muuttumaan vakavammaksi!
Juttelin aikoinaan (2014) Mazdan myyjien kanssa tuosta ruoste-haasteesta. Tietävät tilanteen mutta vaikenevat kuin muuri. Ilmoitin silloin mielipiteenäni, että monta Mazda-kauppaa jää tästä syystä tekemättä. Mutta myynti kokee olevansa voimaton tässä asiassa.

Uti
#34
Kyllä joskus käytän kaupungissakin alamäkiosuuksilla, jossa nopeus D:llä karkaisi reiluun ylinopeuteen. B pitää vauhdin sopivana jarruun koskematta.
Uti
#35
Toyota / Vs: Toyota CHR
01.03.17 - klo:14:42
#36
Toyota / Vs: Toyota CHR
01.03.17 - klo:14:00

Toyota C-HR Hybrid NCAP-testissä:

http://www.euroncap.com/en/results/toyota/c-hr/26309


Markku
#37
Lexus
LS 600h/600HL - 4
GS 300h/450h - 154
IS 300h - 535
RC300h - 114
CT200h - 698
RX300h/450h - 594
NX300h - 2000

Markku
#38
A4 B9 (14-) / Vs: A4 B9
26.02.17 - klo:17:46
Tuo on premiumia!
Markku
#39
Toyota / Vs: Toyota CHR
12.02.17 - klo:22:22
As you may know, the Toyota Prius is fitted with an eCVT (electronic continuously variable transmission) unit that is using a single planetary differential gear set to combine power from two electric motors and a gasoline engine.

This system is much more simpler and efficient than a multi-speed gear-shifting transmission as it uses about 20 moving parts instead of 100. Also, due to the smaller number of moving parts, these types of transmissions have less chances of breaking down,however, don’t confuse the eCVT with the normal CVT that uses a friction belt reuniting two conic pulleys to change the gear ratios.

For example, the second generation Prius uses an electric motor for the wheels and one for the engine (which serves also as a starter and alternator) that are connected to the standard planetary gear set in the middle.

Although the system looks pretty simple, its functioning principle is fairly complicated, so we’ll let a Weber State University Automotive Technology Department professor to demonstrate how it works and show you the differences in the videos bellow.
#40
Toyota / Vs: Toyota CHR
12.02.17 - klo:10:13
Kyllä ainakin vuoden 2008 1.5 L:n Priuksessa oli jo planeettapyörävaihteisto. Eli ei mitään ketjuja!

Uti
#41
Toyota / Vs: Toyota CHR
11.02.17 - klo:21:50
Priuksessa on koko ajan ollut planeettapyörillä toteutettu vaihteisto.

Uti
#42
Aikoinaan uuden auton ostaminen oli haasteellista. Mm. itse ostin vuonna 1978 Toyota Corolla KE20:n vuosimallia 1977. Ko. mallin valmistus oli päättynyt kuitenkin jo vuonna 1974. Samoin suosittua Datsun 100A-mallia myytiin Suomesa uutena ainakin vielä vuonna 1977, vaikka valmistus oli Japanissa päättynyt jo vuonna 1973. Ostin uuden Citroen ZX:n vuonna 1993, auto oli valmistunut >vuotta aiemmin. Tämä paljastui kun oven reunojen ruosteita korjailtiin takuuna. Sittemmin lakia Suomessa viilailtiin siten, että ylivanhojen autojen (>1 vuosi valmistuksesta) ei voitu uutena myydä vaan ne oli rekisteröitävä ennen tuon vuoden määräajan täyttymistä ja myytävä sitten.
Itse en ainakaan siihen aikaan osannut näihin asioihin kiinnittää huomiota, eikä näistä asioista informaatiota ollut saatavissa!

Uti
#43
Toyota / Vs: Toyota CHR
17.01.17 - klo:10:24
Helppo yhtyä edelliseen. CHR ei ole parhaimmillaan täyskaasukiihdytyksissä rampeilta tai täyskaasuohituksissa. Se on parhaimmillaan arkipäivän matkoilla kodin ja työpaikan ja kauppakeskusten välillä. Se on parhaimmillaan  taajamien ruuhkissa ja hienoimmillaan parkkihalleissa ja parkkipaikoilla liikkuessaan äänettömästi sähköllä. Myös mökkimatkat kantateillä sujuvat äänettömästi ja pienellä kulutuksella. On mukava tavoitella 2-3 litran keskikulutuksia muutamien kilometrien siirtymillä ydinkeskustassa tai tavoitella 0-kulutusta kotikadun viimeisellä kilometrillä.
Auton ominaisuuksiin kuuluu pakkaskeleillä, että polttomoottori lämmetessään ja lämmittäessään auton sisätiloja lisää polttoaineen kulutusta ensimmäisillä kilometreillä. Kokemukseni mukaan hybridi CHR:n jäähdytysnesteen lämpötila tavoittelee normilukemia lämpömittariin jo n. 3-5 km:n ajon jälkeen myös -15 asteen pakkasilla säteilylämmityksen jälkeen. Kulutus voi lämpenemisvaiheessa olla 6-7 l/100 km. Kulutus laskee pakkasillakin n. 4-5 kilometrin jälkeen tyypillisiin lukemiin 4-5 l/100km.
Lyhyt koeajo ei välttämättä riitä auton ominaisuuksien selvittämiseen. Jo esitteestähän voi lukea tavaratilan tilaavuuden sekä auton kiihtyvyysarvot ja tehdä itselleen sopivamman autovalinnan.
Omaan ajoprofiiliini ovat kaikki kolme omistamaani Toyotan hybridiä sopineet erinomaisesti. Kehitys MY12 Priuksesta tähän CHR:ään on kuitenkin melkoinen. Melutaso, jousitus, viimeistely ja varusteet ovat kuin eri planeetalta. Ehkä jopa muotoilukin, tosin makuasia.
Toyota voisi kuitenkin panostaa lisää esim. lisävarusteisiin irtokangasmattoihin, jotka etenkin talvikäytössä ovat käyttökelvottomat mattojen vaahtomuovipohjan takia. Tämä kun laskee läpi kaiken vedeksi muuttuneen lumen jäätyen sitten kiinni verhoilumattoon ja maton irroittaminen puhdistusta varten aiheuttaa sen, että kämmenen kokoinen vaahtomuovilämpäre jää kiinni verhoilumattoon! Ottaisi oppia vaikkapa Seatin vastaavista! Ero on kuin mersulla ja ladalla!
Ja edelleen marmatan portaallisesta selkänojan säädöstä ja ohjauspyörän liian vähäisestä säätöalueesta kuljettajan suuntaan. Ja ehkä vähän liikaa on kiiltomustaa muovia Premium CHR:ssä sisätiloissa!
Markku
#44
Toyota / Vs: Toyota CHR
10.01.17 - klo:20:51
No ainakin näillä R2:illa C-HR on hiljaisempi, kuin fl Auris TS -16 205/55/16 R2:illa. Auriksessa kesärengasmelu 225/45/17 Dunlop Spotmaxxeilla oli näillä meidän asfalteilla melko voimakas, -12 fl Priuksessa jo häiritsevä  17-tuumaisilla Toyoilla. Auris hiljeni jonkinverran rengaskoolla 205/50/17. Pitää muista myös em. malliston hintaluokka alkaen mallin osalta, joka kuitenkin määrittää tuota meluntorjuntaa. Minulla ei ole Suomen keväisillä teillä rengasmelultaan hiljaista autoa koskaan ollut, hiljaisimpina ehkä Bmw e60 ja MB C 230. Mutta aika kultaa muistot??

Itse ajelen nykyään 90% taajamanopeuksilla, joten rengasmelun merkitys ei ole niin merkittävä. Tuskin C-HR niitä maanhiljaisia etenkään kesärengasmelultaan on. Mutta varmaankin verrattavissa Skoda Octavia/Golf-sarjaan? C-HR:ään menee myös 16-tuumainen, joskin ainakin ulkonäön kustannuksella, mutta hiljenee?

Markku
#45
Toyota / Vs: Toyota CHR
08.01.17 - klo:22:51
No en oikein tästä autosta osaa sanoa. Minulla on ollut -12 Prius ja -16 Auris TS Hybrid aiemmin, joten oletan C-HR:n kulutuksen olevan taajamissa ehkä hieman pienempi kuin em. autoissa uudemmasta teknologiasta johtuen. Oletan C-HR:n kulutuksn maantiellä olevan ehkä samaa tasoa isommasta ilmanvastuksesta johtuen. Priuksen kulutus oli ajotietokoneen mukaan 8000 tuhannen kilometrin aikana 5,1 l/100 km. n. 90 % ajosta oli ydinkaupunkiajelua ja todella pätkäajoa lukuisine kylmäkäynnistyksineen. Auriksen kulutus oli samaa luokkaa. Esim. rajoitusten( mittarinopeus n+10 km yli) mukainen 600 km:n maantiereissu näkyi ajotietokoneessa n. 4,7 litran kulutuksena/100 km. jSamasa käytössä ns. normaalit autoni ovat kuluttaneet 8-11 l/100km, mm. Avensis MD1.8, Mazda CX 2.0 MT, BMW F30 316 iA -13 jne. Em. luvuissa mukana siis kaikki ajot.

Markku
#46
Toyota / Vs: Toyota CHR
08.01.17 - klo:20:56
Nyt ajeltu muutama päivä. Eli Premium Hybrid. Väri 1KO. Lisävarusteet Teknologia-paketti, Style-paketti, roiskeläpät, kumimatot, lämmitin akkulaturilla. Talvipyörät Nokian r2 225/50/18 originaali Premium-vanteilla. JBL-Audio soi hyvin. Meikäläisen rauhalliseen ajotapaan auto sopii hyvin. Kulkee taajamissa eritäin herkästi ja kevyesti. Auto lämpiää todella nopeasti, myös sisältä jopa 27-celsiuksen pakkasilla. Ei nitise eikä natise. Jousitus napakka mutta jousitus vailla ylimääräisiä ääniä. Minulle hyvä ajosento.
En tykkää-osastolla ratin säädön puutteet, selkänojien portaallinen säätö, 2-kuskin penkin korkeussäädön puuttuminen ja yllätys, yllätys, Toyotan perinteinen digikello, tosin nyt jälleen 80-luvun tyyliin 12-tunnin näytöllä!!

Markku
#47
Toyota / Vs: Toyota CHR
15.12.16 - klo:13:28
No tuli kuitenkin tehtyä kaupat Hybrid Premium C-HR:stä. Ulkonäkösyistä talvipyörät orkkis 18":silla. Renkaiden merkkiä, kitkat, en vielä tiedä kun saatavuus haasteellista. Luovutus 3.1.2017.
Markku
#48
Toyota / Toyota CHR
11.12.16 - klo:22:14
Ajettua, Toyota CHR Style Hybrid. Renkaina Nokian r2 SUV 225/55/18. Lisävarusteina Teknologia- ja Plus-paketi.
Subjektiivista verailua Toyota Auris Premium Touring Sport Hybridiin MY16. Renkaat Nokian r2 205/55/16
+moderni ulkonäkö (makuasia)
+varusteet mm. adapt.vakkari, lämmitettävä ohjauspyörä, laadukas JBL äänentoisto
+jousitus jopa 18" kitkoilla, tosin oikea koko tuossa olisi 225/50/18.
+viimeistely tietyiltä osin mm. kojelauta ja muita yksityiskohtia.
+hybriditekniikka uusinta Toyotaa, Priuksesta.
+18" pyörät = ulkonäkö
+herkempi ja ponnekkaampi normiajelussa vaikka tehoa 10 Kw vähemmän
+muodikas SUV Toyotalta, tosin hybridinä vain 2WD
+lienee max. 0,5 l/100 km pienempi kulutus kaupunkiajossa. Maantieajo ???

-tavaratila ja sen varustelu
-vaihdekeppi perinteinen, Aurisin joystickin tilalla
-takapenkillä ahtaampi tunnelma
-huono näkyvyys taakse ja takaviistoon
-viimeistely tietyiltä osin
-18" pyörät=kustannukset
-tuulensuhinoita hieman >100km/h vauhdeissa
-moottorin ääni kuuluu sisätiloihin enemmän kiihdytyksissä
-hinta 3000-3600 euroa kalliimpi verrokkivarusteilla, tosin Aurikseen ei saatavissa, JBL, adapt. vakkari, SUV

Markku
#49
Itse luovuin alkuvuonna 6 kk:n ikäisestä Audi A3 Sedan Business Sport S-Tronicista kahdesta syystä, tosi huono suuntavakavuus kesällä sekä talvella, vaikka hammastanko tehostimineen vaihdettiin. Toinen syy oli taajama-ajossa huonosti toimiva 7-portainen kuivakytkin vaihteisto? En autoa ostaessa edes kunnolla koeajanut autoa maantiellä, koska tiesin Vag-autot hyviksi ajettaviksi. Kahvikuppia tarjosi jopa 35 km:n ajon jälkeen kesälläkin!

Markku
#50
Toyota / Vs: RAV4 Hybridin lämmitys
04.12.16 - klo:18:03
Ainakaan näissä pienemmissä Toyotan hybrideissä ei ole starttimoottoria eli ns. käynnistysakku käynnistää vain auton "tietokoneen" joka käynnistää sähkömoottorilla halutessaan polttomoottorin. Eli kylmäkäynnistyksessä tarvitset virtaa vain hitusen em. toimintaan. Tosin ilman virtaa ei nämä hybriditkään lähde liikkelle.

Markku
#51
Mielestäni fl on erittäin onnistunut.
#52
Modernin näköinen!
Markku
#53
A4 B9 (14-) / Vs: A4 B9
20.10.16 - klo:08:59
Lainaus käyttäjältä: Flat - 19.10.16 - klo:10:21
Tuli asennettua puhelimeen TuneIn Radio, osittain siksi että pystyy kuuntelemana nettiradioita (myös suomalaisia) ja osittain kokeilunhalusta, että onko
onko suomalaisilla kavavilla parempi äänelaatu tämän kautta kuin FM lähetyksissä. TuneIn Radio on Android auto yhteensopiva , eli AA:n musiikki valikkoon
ilmestyy tämä radio. Pikaisesti kokeilin liikkellä olevassa autossa, ja vaikuttii siltä,  että musiikin dynamiikka olis parempi tätä kautta, vaikka streamin laatu ei mitään huippuluokka olekkaan kaikilla kanavilla.
Pitäisi hieman testailla paikallaan olevassa autossa eri äänilähteitä että pääsisi selvyyteen tuosta.

Jos ei muuta niin, ainakin toimii nätisti AA:ssa nettiradiot ja käytettävyys ja käyttöliittymä on hyvin samanlainen kuin Spotifyssä.

Tunein bitrate on todella alhainen, useimmilla asemilla <96 kbit/s. Esim Spotify Premium bitrate on 320 kbit/s. Ã,,änenlaatu on Tunein asemilla huonompi kuin Ylen fm-asemilla analogisilla lähetyksillä. Tuneinin kauttahan voi kuunnella vaikka Ylen asemia.
Markku
#54
Lainaus käyttäjältä: multsi - 16.10.16 - klo:11:59
viidentoistatonnin huolto on kuitenkin pelkkä öljynvaihto. Mielestäni tuo on fiksua tehdä autoon kuin autoon, itse en vatkaisi 30tkm samoilla öljyillä. Ainakaan jos auto on omalla rahalla käytössä.
Juurikin näin! Miinukseni tästä olikin yleisellä tasolla.
Markku
#55
+kulutus 4,4-4,7/100 km Suomen rajoituksilla sekä maantiellä että ruuhkissa
+todella nopea lämpeneminen pakkasella
+hyvä lämmityslaite
+hyvä suuntavakavuus
+ei juuri ilmansuhinoita
+luotettava, ei vikoja
+akkutakuu 10v tai 360 000 km
+hyvä turvavarustelu
+TS-mallissa hyvä tavaratila

-enemmän ajavalle lyhyt huoltoväli 1v/15000 km
-jonkun verran rengasmelua
-tehonpuute voi vaivata >120 km/h nopeuksissa
-vetopaino rajoitettu
-ei sopivin urheilullista etsivälle
-parkkipaikat pullollaan samanlaisia


Markku
#56
Fiat 126, 23 hv
MB C 230, 204 hv

Markku
#57
Lainaus käyttäjältä: HiTecci - 26.09.16 - klo:09:08
Kyllähän sitä autolla kuin autolla pärjää, harvemmin tulee sellaista tilannetta että juuri renkaista johtuen oltaisiin ongelmissa - ellei kuski sitten ole jo ylimitannut renkaidensa ominaisuudet aikaa sitten. Eli pääasia on tietää mitä siellä alla on, ei oletakaan että pito olisi koskaan talvella kuin kesäkelillä konsanaan 8)

Mitä sitten tapahtuu parissa vuodessa renkaiden kuluessa, niin nastoissa on ne piikit, ne on siellä yhä tallessa, toki käyttäjästä riippuen. Eli se etu mikä nastoilla on jo uutena kitkoihin nähden, vain kasvaa entisestään renkaan kuluessa. Molemmissahan se kumi kovettu jne, mutta kun kitkassa ei ole mitään muuta pitävää kuin juuri se kumi, niin se onkin sitten siinä ja siksi nasta menee vain reippaammin yli about kaikilla mitattavilla pitoon liittyvillä osa-alueilla 8)

Kauanko yhdellä rengassarjalla sitten voi ajella riippuu ihan kuskista, kauanko hän haluaa niillä mennä. Eräässä ex. autoistani sekä kesä- että nastarenkaat kestivät yli 10v / 150tkm ja auto menikin vaihtoon yhä laillisilla ensiasennusrenkaillaan. Kuitenkaan tuonkaan kanssa ei koskaan oltu ongelmissa, aina päästiin sinne minne haluttiin eikä koskaan ollut pienintäkään ongelmaa pysyä ojien välissä 8)

Kitkarenkaan ja nastarenkaan pitokestävyydestä renkaiden ikääntyessä ja kuluessa on tehty ihan testejäkin ainakin Tuulilasi-lehden toimesta aiempina vuosina. Lopputulema näissä on ollut, että kitkarengas menettää vähemmän pitoaan kuluneena kuin nastarengas.
Markku
#58
Lainaus käyttäjältä: Guido - 21.09.16 - klo:11:02
Onkohan tuosta paremmasta jälleenmyyntiarvosta jotain muuta dataa kuin hybridimyyjän puheet? Vai meneekö samaan kategoriaan että kun kun pilaat omakotitalosi ulkoasun laittamalla katolle 30 000 euron aurinkopaneelit (jotka tienaavat hintansa takaisin noin tuhannen vuoden käytön jälkeen) nostaa se muka talon myyntiarvoa.

Henkilökohtaisesti kun en käytetystä hybridista maksaisi ainakaan enempää kuin vastaavasta bensavehkeestä, pikemminkin se pitäisi saada halvemmalla - oli hinta uutena ollut sitten mitä tahansa. Sen verran hybriditekniikan kestävyys ja ylläpitokustannukset takuuajan päättymisen jälkeen epäilyttää.

Toyota on raportoinut vuodesta 1997 alkaen valmistamansa Priuksen olevan luotettavin automallinsa. Toyota on myynyt hybridejä maailmanlaajuisesti >5 milj. kpl. Tosin nyt kai oli kyse VAG-konsernin autoista?
Markku
#59
A4 B9 (14-) / Vs: A4 B9
26.08.16 - klo:10:16
Ruotsissa ko. laitteen listahinta noilla varusteilla on 38,800 EUR + lämmitin.

Markku
#60
Lainaus käyttäjältä: Son - 31.07.16 - klo:22:06
Miten voimakkailla sivutuilla varustettuihin penkkeihin sitten kuuluu istuutua? Yritin eilen varoa sivutukea ko. autoon istuutuessa ja melko samalla tavalla tuli hieraistua penkin sivua kuin varomattomastikin istuutuessa. Luulisi minun nykyisiin Comfortline-penkkienkin sivutukiin 150 000 km:n aikana kohdistuneen melkoisesti kulutusta, mutta kangas ei vaan ole lähellekään noin huonossa kunnossa.

Löysin muuten saksalaisia nettikeskusteluja aiheesta. Tätä ongelmaa on ollut R-Line-penkkien kanssa jo ainakin kolme vuotta, ja jotkut ovat saaneet uudet päälliset takuuna.

Ilmeisesti siten, kuin viime vuosikymmenen Skodaan!
Markku
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy