Kokemuksia Karoqista, eka mallivuosi

Aloittaja jamo75, 17.02.18 - klo:09:19

« edellinen - seuraava »

Kaltsu75

Lainaus käyttäjältä: jamo75 - 10.03.18 - klo:10:06
8,0 näyttää pitkäaikainen kulutus rapiat 900KM mittarissa (pää asiassa yksin ajoa tyhjällä autolla)
pitemmät matkat tulee ajettua vakkarilla ja ecolla mutta lyhyille sprinteille jaksa aina olla säätämässä asetuksia uudestaan

kyllä se sitä rullausta ja 2-sylinteri moodia käyttää mutta mikä sen hyöty sitten on se onkin eri asia...
ainakin autolehtien arvosteluissa tosta 2-sylinteri moodista ei todettu olevan mitään konkreettista hyötyä

Ok, no yllättävän paljon, jos 8 litraa on vienyt. Mitäs ne tälle lupasikaan yhdistelmäkulutukseksi, oliko 5,5l? Aika raju on ero...mulla on sellainen näppituntuma, että noihin tehtaan lupauksiin kun heittää sellaiset 1-1.5l lisää, niin se on totuus. Eli odotusarvo olisi 6.5-7l. No mutta katotaan mihin se alkaa sitten asettua, kun omani saan. Ja eikös se ole myös niin, että aluksi kuluttaa enemmän, kulutus tippuu kun auto on "sisäänajettu"? No, aika näyttää...
Ajossa: Skoda Karoq 1.5 TSI DSG Exclusive Lava Blue -21

jamo75

#31
noh tänään tuli sitten todistettua skodan surkea vakionopeuden säädin. edessä ei ollut edes autoa ja jostain syystä silti päätti että etututkaa ei voi enää käyttää.
eli virheilmoitus ACC poistettu käytöstä, vaikka mitä räpelsin en saanut normaali vakionopeuden säädintä päälle. kun kävin avustimet valikkossa niin mystyisesti ACC olikin taas käytettävissä ja toimi loppumatkan normaalisti.

toiseksi kaistalla pito sekoaa aivan totaalisesti jos on auraamaton tie jossa on autojen renkaiden jäljet, tosin volvossa pidin tämän jatkuvasti pois päältä niin ei hirveästi vertailu pohjaa ole.

muutoin mitä virkaa tuolla vakionopeuden säädin alas asennolla on joka pois kytkee ACC:n kokonaan milloin sitä muka pitäisi käyttää, eihän vakionopeuden säädin toimi ellei sitä itse aseta, vai onko tässä joku idea että hätätilassa haluat sen pois päältä ?


Ajossa: VW ID.4 Pro Performance Business 150 kW, akku 77 kWh
Edelliset: VW ID.3 1st max, Skoda Karoq 1.5 TSI Style DSG Aut
, Volvo V40 D2, Volvo XC60 AWD D3, Volvo C30 D5, 3xRenault Megane

Ranssi

Mitä merkitystä edessä olevalla autolla tai sen puuttumisella asiassa on? Anturi on kyllä herkkä lumelle ja rännälle, mutta kytkeytyminen toimintaan on ihan normaalia, kun tutka näkee jälleen. Taitaa ainakin vaggineissa olla perusominaisuus, ettei vakkaria saa aktivoitua, kun tutka on pois pelistä.

Lainaus käyttäjältä: jamo75 - 12.03.18 - klo:20:34
noh tänään tuli sitten todistettua skodan surkea vakionopeuden säädin. edessä ei ollut edes autoa ja jostain syystä silti päätti että etututkaa ei voi enää käyttää.
eli virheilmoitus ACC poistettu käytöstä, vaikka mitä räpelsin en saanut normaali vakionopeuden säädintä päälle. kun kävin avustimet valikkossa niin mystyisesti ACC olikin taas käytettävissä ja toimi loppumatkan normaalisti.

toiseksi kaistalla pito sekoaa aivan totaalisesti jos on auraamaton tie jossa on autojen renkaiden jäljet, tosin volvossa pidin tämän jatkuvasti pois päältä niin ei hirveästi vertailu pohjaa ole.

jamo75

ainakin volvossa jos edessa ajaa toinen auto ja olet lähimmällä etäisyydellä (joka on paljon lyhyempi kuin skodan välimatka) niin vakionopeuden säädin poistuu lähinnä siitä syystä että edellä ajavasta autosta nousee sumupilvi. jos ajoin kahden päässä niin käytännössä koskaan vakionopeuden säädin ei poistunut käytöstä ihan sama mikä keli oli (pois sulkien xc60:ssa kun koko nokka muurautu jääloskaan).

Lainaus käyttäjältä: Ranssi - 12.03.18 - klo:20:43
Mitä merkitystä edessä olevalla autolla tai sen puuttumisella asiassa on? Anturi on kyllä herkkä lumelle ja rännälle, mutta kytkeytyminen toimintaan on ihan normaalia, kun tutka näkee jälleen. Taitaa ainakin vaggineissa olla perusominaisuus, ettei vakkaria saa aktivoitua, kun tutka on pois pelistä.
Ajossa: VW ID.4 Pro Performance Business 150 kW, akku 77 kWh
Edelliset: VW ID.3 1st max, Skoda Karoq 1.5 TSI Style DSG Aut
, Volvo V40 D2, Volvo XC60 AWD D3, Volvo C30 D5, 3xRenault Megane

Enhancer

Eiköhän se logiikka ole juuri siinä, että mikäli tutka muurautuu loskasta/lumesta/jäästä umpeen, on keli muutenkin sellainen ettei vakionopeussäädintä ole syytä käyttää.
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

jamo75

on toki mutta en nyt sanoisi että eilinen tihku olisi täyttänyt vaatimuksis
luultavasti skodan ajatus sijoittaa anturi kodiaqissa ja karoqissa keskelle keulaa joka on muutoinkin muotoiltu  tuulen jakajaksi liittyy asiaan.

hölmöä että pissapojatkin pitää laittaa piiloon nyt pesunestettä ei kulkeudu ylös asti ellei lorota oikein kunnolla

Lainaus käyttäjältä: Enhancer - 12.03.18 - klo:22:40
Eiköhän se logiikka ole juuri siinä, että mikäli tutka muurautuu loskasta/lumesta/jäästä umpeen, on keli muutenkin sellainen ettei vakionopeussäädintä ole syytä käyttää.
Ajossa: VW ID.4 Pro Performance Business 150 kW, akku 77 kWh
Edelliset: VW ID.3 1st max, Skoda Karoq 1.5 TSI Style DSG Aut
, Volvo V40 D2, Volvo XC60 AWD D3, Volvo C30 D5, 3xRenault Megane

Nestori

Komppaan tuota acc:n herkkää poisputoamista. Muutama hassu räntänokare keulassa ja putoaa päältä. Eikä lämmitys riitä sulattamaan niitä ajon aikana pois. Octaviassa tutka oli alhaalla maskin alapuolella "montussa", eikä se vastoin oletuksia tiltannut kuin muutaman kerran tosi rankassa lumi- tai räntäsateessa liki 5 vuoden aikana. Taitaa olla nyt ulkonäölliset syyt painaneet liikaa sijaintipaikkaa valittaessa. Kehitys kehittyy, joskus vain väärään suuntaan. Säälittävää.

Odotellaan hetki, kun isot keski-Euroopan maat ja Britannia riittävän painokkaasti valittavat aiheesta niin jotain voisi tapahtuakin. Meidän onneksi sielläpäinkin on ollut ihan riittävän talvista 😎

mattinen

Lainaus käyttäjältä: Enhancer - 12.03.18 - klo:22:40
Eiköhän se logiikka ole juuri siinä, että mikäli tutka muurautuu loskasta/lumesta/jäästä umpeen, on keli muutenkin sellainen ettei vakionopeussäädintä ole syytä käyttää.

Kyllä päätös vakionopeudensäätimen käytöstä pitäisi jättää kuljettajan itsensä tehtäväksi. Varsinkin, jos ACC:llä on taipumus reagoida jo melko kevyisiinkin sääilmiöihin.

PaMake

Lainaus käyttäjältä: jamo75 - 13.03.18 - klo:06:52
hölmöä että pissapojatkin pitää laittaa piiloon nyt pesunestettä ei kulkeudu ylös asti ellei lorota oikein kunnolla
Eikös sitä suihkun suuntaa saa säädettyä ihan käsivoimin niistä suuttimista, vaikka pellin alla piilossa ovatkin? Ainakin ite sain Ocuni ainakaan niin, että kusipoitsut kostutti enemmän kattoa kuin tuulilasia. Ihan vaan käsin säätelin sitten suuttimet kohdalleen eikä ollut edes mikään vaikea homma.
Ajossa: Karoq 1.5 TSI DSG Style -18
Entisiä: Octavia 1.4 TSI DSG Elegance -14 Ford Mondeo 1.6 titanium bsn -11, Ford Focus, Peugeot 307, BMW 328i, VW Golf

Nestori

Selvittelin hieman tuota ACC:n päältäputoamisen ongelmaa. Olll:ssa, jossa anturi on ollut puskurin alareunassa "montussa" siinä oli lämmitys. Nyt kaikissa uusissa Skodan autoissa, Superbista alkaen, anturi on siirretty keskelle maskia, ja samalla on lämmitys jätetty pois. Ei ihme, että räntä ja lumi takertuvat ja ACC putoaa pois päältä. Kyllä nyt ärsyttää   >:(

jamo75

#40
ios speed box, acc + eco, kehä III / hämeenlinnan moottoritie, 17" hakka nastat

110 => 103
105 => 98
90 => 84/85
85 => 78/79

79KM 6.9l/100

Lainaus käyttäjältä: Nestori - 06.03.18 - klo:18:43
Kas, jäi yksi asia raportoimatta:

Nopeusnäyttö on todella optimistinen.
-näyttö 80km/h - todellinen 73km/h
-näyttö 100km/h - todellinen 92km/h

renkaana siis Conti nasta 17"

-T-
Ajossa: VW ID.4 Pro Performance Business 150 kW, akku 77 kWh
Edelliset: VW ID.3 1st max, Skoda Karoq 1.5 TSI Style DSG Aut
, Volvo V40 D2, Volvo XC60 AWD D3, Volvo C30 D5, 3xRenault Megane

jamo75

näemmä skoda connect päivittyi mutta autoon ei saa enää yhteyttä, normi meininki ?
Ajossa: VW ID.4 Pro Performance Business 150 kW, akku 77 kWh
Edelliset: VW ID.3 1st max, Skoda Karoq 1.5 TSI Style DSG Aut
, Volvo V40 D2, Volvo XC60 AWD D3, Volvo C30 D5, 3xRenault Megane

Stig

Lainaus käyttäjältä: jamo75 - 20.03.18 - klo:07:04
näemmä skoda connect päivittyi mutta autoon ei saa enää yhteyttä, normi meininki ?

Vissiin joku isompi ongelma palvelussa, siis Skodan päässä. Mulla meni yhteys poikki ennen päivitystä ja vika pysyi päällä päivityksen jälkeenkin. Nyt reilun vuorokauden kestänyt.

automaattori

Lainaus käyttäjältä: jamo75 - 20.03.18 - klo:07:04
näemmä skoda connect päivittyi mutta autoon ei saa enää yhteyttä, normi meininki ?

Huomasin aamulla kans että oli appi päivittynyt eikä löytänyt auton tietoja. Ensin perusjutut, eli puhelimen uudelleen käynnistys. Ei auttanut. Sitten autolle, virta päälle ja menusta asetukset, sieltä skoda connect, sitten tais olla kohta infotaiment online. Siellä on kolme täppää, mulla ylin yksityisyystila tyhjä, alemmissa täpät. Otin molemmat täpät pois, pitää olla kärsivällinen, tosi hitaasti häipyivät, sitten täpät uudelleen päälle. Ensin ne oli vihreäraitaiset ja vähän ajan päästä täysin vihreät. Sitten vain kännyappi auki ja sieltähän ne tiedot taas löytyivät. On pelannut koko päivän ihan hyvin.
Skoda Octavia RS 245 DSG LB 2018
Ex Vag: Fabia Monte Carlo HB TSI 110 DSG 2016,  Rapid Spaceback 1.4 TSI DSG 2014, Yeti 1.8 TSI 4x4 DSG Experience 2012, Fabia Classic 2011, Yeti 1.2 TSI DSG Experience 2010, Roomster Scout Aut 2008.

DSL

Eli täpät on oikein, mutta näppäilemällä niitä pois/päälle niin lähtee Connect taas toimaan!?
:o

jamo75

Lainaus käyttäjältä: DSL - 21.03.18 - klo:20:52
Eli täpät on oikein, mutta näppäilemällä niitä pois/päälle niin lähtee Connect taas toimaan!?
:o

mulla oli autossa ne valinnat ihan oikein mutta tein sen vaihdoksen eli eka ruksi päälle jolloin online palveluita ei käytetä ja sitten takaisin. heti se ei toiminut mutta parin tunnin päästä normaalisti. kun vika oli päällä autostakaan skoda connect ei käynnistynyt, appi ilmoitti että autossa on se eka asetuspäällä (yksityisyysmoodi) vaikka ei ollutkaan
Ajossa: VW ID.4 Pro Performance Business 150 kW, akku 77 kWh
Edelliset: VW ID.3 1st max, Skoda Karoq 1.5 TSI Style DSG Aut
, Volvo V40 D2, Volvo XC60 AWD D3, Volvo C30 D5, 3xRenault Megane

automaattori

Lainaus käyttäjältä: DSL - 21.03.18 - klo:20:52
Eli täpät on oikein, mutta näppäilemällä niitä pois/päälle niin lähtee Connect taas toimaan!?
:o

Juuri noin tein ja heti lähti toimimaan.
Skoda Octavia RS 245 DSG LB 2018
Ex Vag: Fabia Monte Carlo HB TSI 110 DSG 2016,  Rapid Spaceback 1.4 TSI DSG 2014, Yeti 1.8 TSI 4x4 DSG Experience 2012, Fabia Classic 2011, Yeti 1.2 TSI DSG Experience 2010, Roomster Scout Aut 2008.

Nestori

Jumalaton pamaus aamulla, kun laitoin auton käyntiin. Melkein lirahti  ;D. Ilmeisesti audiojärjestelmän aiheuttama, koska ääni tuntui kuuluvan kaiuttimista ja suppasesta (autossa Canton). Muistaakseni joskus vuonna kuokka ja kirves Octavian ykkössukupolvessa oli vastaava ilmiö, mutta en muista mikä sen aiheutti.

hjk

Renkaista edelleen...
Näytti olevan vielä liikkeen pihassa olevassa autossani renkaina Hankook Ventus Prime 3.
Minkälie laiset? Paitsi mustat ja pyöreät...
-----
hjk
-----

Kaltsu75

Lainaus käyttäjältä: hjk - 25.03.18 - klo:18:02
Renkaista edelleen...
Näytti olevan vielä liikkeen pihassa olevassa autossani renkaina Hankook Ventus Prime 3.
Minkälie laiset? Paitsi mustat ja pyöreät...

Ostin tuollaiset nykyiseen Ocuuni. Pärjäsivät testeissä ihan hyvin ja minusta hinta/laatusuhde oli kohdallaan. En nyt mikään rengasguru ole, mutta oman kokemukseni mukaan ihan asialliset renkaat.
Ajossa: Skoda Karoq 1.5 TSI DSG Exclusive Lava Blue -21

jamo75

eipä toiminut webaston käynnistys kännystä aamulla piti kaukosäätimestä käynnistää, mystistä kyllä kaukosäätimen käynnistyksen jälkeen joku luku tuli näkyville mutta uusinta päivitys ei sekään toiminut. lisäksi matkustajan ovi ei taaskaan suostunut menemään kiinni muuta kuin todella kovaa painamalla mutta ehkä tuon nyt kestää vuosihuoltoon kun se kuitenkin nolla keleillä toimii normaalisti.
Ajossa: VW ID.4 Pro Performance Business 150 kW, akku 77 kWh
Edelliset: VW ID.3 1st max, Skoda Karoq 1.5 TSI Style DSG Aut
, Volvo V40 D2, Volvo XC60 AWD D3, Volvo C30 D5, 3xRenault Megane

Nestori

Toinen äänentoiston pamaus eilen, kun kävin tankkaamassa. Kolmannen kerran jälkeen ajan suoraan jonnekin, jossa pystytään lukemaan mahdolliset vikakoodit. Auttaneeko sekään selvittämään, O1:n kohdalla ei jäänyt mitään jälkiä vikamuistiin, toivottavasti tässä jää :-)

jamo75

en muista että olisin tuillasta huomannut.
canton + kolumbus + apple car play se mulla jatkuvasti on

Lainaus käyttäjältä: Nestori - 05.04.18 - klo:15:38
Toinen äänentoiston pamaus eilen, kun kävin tankkaamassa. Kolmannen kerran jälkeen ajan suoraan jonnekin, jossa pystytään lukemaan mahdolliset vikakoodit. Auttaneeko sekään selvittämään, O1:n kohdalla ei jäänyt mitään jälkiä vikamuistiin, toivottavasti tässä jää :-)
Ajossa: VW ID.4 Pro Performance Business 150 kW, akku 77 kWh
Edelliset: VW ID.3 1st max, Skoda Karoq 1.5 TSI Style DSG Aut
, Volvo V40 D2, Volvo XC60 AWD D3, Volvo C30 D5, 3xRenault Megane

jhm

Eikös joskus aikoja sitten ollut Ocuissa,varsinkin 2005 vuonna tulleessa mallisarjassa ollut näitä paukkumisia. Radion joissain asetuksissa oli jotain säätämistä. Oma 2008 mallinen elegance paukautti ainakin pari kertaa niin että meinas tulla hätä..ska housuun. Ei vain muista mitä säätöä oli radio vailla..
VW Transporter T5  84kw 2014

hjk

Vajaat 700km ajettu. Keskikulutus luokkaa 8l/100km.
Suurin osa kaupunkiajon luonteista.
Reilun parinsadan kilometrin talvirajoitetulla Pääsiäisreissulla kulutus oli n. 6l/100km.
Alla siis Contin kitkat (16").
Ei oo paukkunut eikä oo connecti sekoillut.
Kakella käynnistyy lämmitin muutaman kymmenen metrin päästä autosta sisältä.
Kauempaa en ole kokeillut, paitsi connectilla.
Ensituntuma oli miellyttävä eikä se vielä ole siitä muuttunut.
Ajelin edellisellä Ocu-combilla n. 73000km,  enkä missään vaiheessa kyllästynyt ajettavuuteen yms.
Saas nähdä, kuin Karoqiin kanssa käy...
Onkos kellään kerholaisella tuota punaista?
-----
hjk
-----

Jenaleks

150km ajoa takana 1.0 Style DSG:llä. Aamulla webasto lämmittää kivasti auton lämpimäksi. Kaikki on toiminut autossa erittäin hyvin, olen tyytyväinen ostopäätökseen. Autosta löytyy tarvittavat varusteet eikä juuri mitään ekstraa tarvinnut edes ruksia. Ainoa moite ehkä on start stopin hitaus kun lähtee valoista, miettii aina hetken. Moottori mietitytti ennakkoon mutta on täysin riittävä omaan kaupunkikäyttöön/kehäteille. Skoda Connectin kautta latasin sohvalla loikoillen parit kartat tänään naviin ja toimi sutjakkaasti, ei tarvitse sitten autossa naputella.

jamo75

kesäkumit alle, vähän aikaa meni ihmetellessä vag saloihin, mitähän järkeä noissa muovisuojissa pulttien päällä on (ainakin neljässä edellisessä autossa oli myöskin lukkomutterit mutta skoda on päättänyt säästää) ? renkaissa oli muuten 2.9 painetta kun suositus olisi 2.2 liekö talvikumeissakin samat olleet. helmat hirveässä kurassa toivottavasti kelit kuivuisi niin voisi pestä ravat...
Ajossa: VW ID.4 Pro Performance Business 150 kW, akku 77 kWh
Edelliset: VW ID.3 1st max, Skoda Karoq 1.5 TSI Style DSG Aut
, Volvo V40 D2, Volvo XC60 AWD D3, Volvo C30 D5, 3xRenault Megane

Nestori

Nyt ei voi syyttää räntäsadetta: perjantaina kirkkaassa auringonpaisteessa adaptiivinen cruiseri päätti Mestaritunnelissa pudota pois päältä. Kesti sen 10min ja palasi omia aikojaan taas toimimaan.

Ei kai piru vie taas ranskalaiset ole päässeet suunnittelemaan sähköjärjestelmiä? Octavia ykkösessä ennen faceliftiä oli pelkkiä sähkömurheita. Faceliftissä vaihdettiin sammakonpurijoiden suunnittelema ja tekemä järjestelmä saksalaiseen, ja kaikki sentyyppiset ongelmat hävisivät.

Taitaa olka asiaa jollekin korjaamolle ja laittaa narun jatkoksi, jos vaikka olisi jäänyt vikamuistiin jotain jälkiä.

Stig

Lainaus käyttäjältä: jamo75 - 15.04.18 - klo:20:55renkaissa oli muuten 2.9 painetta kun suositus olisi 2.2 liekö talvikumeissakin samat olleet.

En usko että talvikumeissa kun ovat Suomessa laitetut. Tehtaalta lähtiessä laitetaan kovemmat paineet renkaisiin että pysyvät muodossaan jos auto seisoo paikoillaan pitkiä aikoja. Yhden maahantuojan varastossa vuoden seisseen Octavian olen kokenut, missä ensiasennusrenkaat olivat menneet soikeiksi varastoinnissa. Auto pomppi 70 km/h nopeudessa hillittömästi mutta oudosti rauhoittui nopeuden noustessa. Renkaita käytettiin muutamaan kertaan tasapainotuksessa mutta eipä siellä mitään löytynyt.

Uti

Lainaus käyttäjältä: Nestori - 16.04.18 - klo:09:29
Nyt ei voi syyttää räntäsadetta: perjantaina kirkkaassa auringonpaisteessa adaptiivinen cruiseri päätti Mestaritunnelissa pudota pois päältä. Kesti sen 10min ja palasi omia aikojaan taas toimimaan.

Ei kai piru vie taas ranskalaiset ole päässeet suunnittelemaan sähköjärjestelmiä? Octavia ykkösessä ennen faceliftiä oli pelkkiä sähkömurheita. Faceliftissä vaihdettiin sammakonpurijoiden suunnittelema ja tekemä järjestelmä saksalaiseen, ja kaikki sentyyppiset ongelmat hävisivät.

Taitaa olka asiaa jollekin korjaamolle ja laittaa narun jatkoksi, jos vaikka olisi jäänyt vikamuistiin jotain jälkiä.
Kyse ei välttämättä ole viasta. Tiedän tapauksia, joissa mm. Toyota C-HR:n adapt.vakkari on pudonnut Tampereen keskustan tunnelissa pois päältä ja auto tehnyt itse hätäjarrutuksen. Auton kamerat ovat näissä tapauksissa tulkinneet tunnelin valoja siten, että ko. toimet ovat käynnistyneet. Mm. RAV4 hybrid ilmoittaa adapt.vakkarin käynnistyksessä jotenkin näin "käytettävä vain moottoriteillä tai avoimilla alueilla".
Uti

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy