Uuden Octavia III viat/murheet.

Aloittaja Ocufemma, 13.06.13 - klo:19:07

« edellinen - seuraava »

iltavilli

Lainaus käyttäjältä: JJambs - 15.07.18 - klo:22:14
Alkoi tässä joku päivä sitten räsän taustapeili rämistä suhteellisen voimakkaasti, motarinopeuksissa kuuluu vielä musiikinkin läpi. Saavat kurkata tuota samalla kun käytän DSG-huolien takia tuota pajalla.

Juuri tänään ihmettelin samaa räminää. Heti kun tuli karheampi asfaltti niin taustapeilin oikea laita alkoi rämisemään. Helppo saada muutenkin aikaiseksi kun kevyesti naputtaa peilin lasia.

Platinumfin

Noniin tulipa ostettua tuommoinen 2013 1.8tsi dsg
Eihän sillä päässyt kun kotimatkan (~300km) niin jo syttyi moottorin vikavalo. No eikun Laakkoselle ja vikakoodi oli joku termostaatti juttu eli se vaihtoon. Sitten lähin Laakkoselta ajelemaan kotiopäin niin melkokova tumpsutus/jumputus kuului takaa joten eikun takasin ja takaiskarit ehkä rikki?
Muuten ihan mukavan oloinen laitos (vrt. Entinen 03 farkku ocu)

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Platinumfin - 18.07.18 - klo:16:32
Noniin tulipa ostettua tuommoinen 2013 1.8tsi dsg
Eihän sillä päässyt kun kotimatkan (~300km) niin jo syttyi moottorin vikavalo. No eikun Laakkoselle ja vikakoodi oli joku termostaatti juttu eli se vaihtoon. Sitten lähin Laakkoselta ajelemaan kotiopäin niin melkokova tumpsutus/jumputus kuului takaa joten eikun takasin ja takaiskarit ehkä rikki?
Muuten ihan mukavan oloinen laitos (vrt. Entinen 03 farkku ocu)

Onnellinen vag:n omistaja. Oliko vielä takuutarkastettu auto?
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Platinumfin

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 18.07.18 - klo:20:31
Onnellinen vag:n omistaja. Oliko vielä takuutarkastettu auto?

Juu tottakai oli. Löyty muuten kolinalle syy. Lueskelin intternetin ihmeellistä maailmaa ja sattu silmiin että takaluukku vois olla syypää...no säädin niitä kumivaimentimia ja kas kummaa kolina hävis. Se takaluukun salpa on kanssa kyllä löystyny niin koittaa sitä fiksata jotenkin

s-mod

Oliko ocu sähköluukulla. Hyvässä ja huonossa on eroa  Jotkut pais´kaa ja takuu vaihdettu kohtelee hellästi. Krppi vois lähtee uuden auton ostoon. Niin kun ei tänne viitti dokementtejä syötellä rppiin mieleksi .
LIIKENTEESS,,: POLO GTI 2.0
EX SKODA OCTAVIA COMBI MY-14
ex: Skoda Fabia RS: 2010

Platinumfin

Lainaus käyttäjältä: s-mod - 20.07.18 - klo:00:36
Oliko ocu sähköluukulla. Hyvässä ja huonossa on eroa  Jotkut pais´kaa ja takuu vaihdettu kohtelee hellästi. Krppi vois lähtee uuden auton ostoon. Niin kun ei tänne viitti dokementtejä syötellä rppiin mieleksi .

On sähköluukulla. Ihan kuullosti ääni tulevan kuskin takarenkaan paikkeilta, just 20-30 vauhdissa resonoi sopivasti....

Muge

Hei,

Onko kellään palstalaisella ollut tälläistä vikaa tai onko tietoa mistä voisi johtua.

Eli moottorijarrutuksessa särisee/rämisee jostain alapuolelta. ,,änen huomasin, kun ajoin ikkunat auki pitkää parkkiramppia, jossa oli betorniseinät molemmilla puolilla. Kuulin myös ajettaessa sen jälkeen (ikkunat, radio ja ilmastointi kiinni) aina, kun annoin mennä moottorijarrutuksella. Mahdollisesti myös kiihdyttäessä voi olla, mutta vaikea kuulla, kun moottoriäänet häiritsevät. Aluksi ajattelin, että olisi joku pelli, joka tärisee, mutta tuskin. Paikallaan, vapaalla kaasuttaessa ääntä ei kuulunut.

Auto on 1,4 TSI, DSG, 2015

Kiittäisin suuresti, jos jollain on jotain näkemystä asiaan!


Mehtis

"perinteinen" valoshow alkoi viikko sitten.

Eli auto -14 tdi rs aj.195tkm
Hehkun merkkivalo alkoi vilkkumaan ohittaessa ja tehot hävisi,jäin siis rinnalle. Valon sai sammumaan sammuttamalla auton. Seuraavana päivänä sama juttu mutta syttyi kevyessä kiihdytyksessä ja samalla moottorin kuva mittaristoon. Vieläkin nollaantui sammuttamalla. Kolmas kerta toden sanoo: kolmantena päivänä syttyi vielä hiukkassuodattimen kuva kiihdyttäessä. Eli nyt tilanne sellainen että liikkelle lähtiessä hehkun valo sammuu ja vaatii kierrokset kerran 2500 ja aina häviää tehot ja alkaa välkkymään. Samalla acc ja front assist pois pelistä.

Ei varmaan monia yllätä kun kerron että auto ostettu kamuxilta 2kk sitten. Ja halusivat että käytän heidän pajalla tutkittavana,mutta yllätys yllätys ei osaa kertoa mitään muuta kun vikakoodina liian korkea/matala pa paine. Pajalta oli vielä soitettu marmorille,mutta ei kuulemma ole vielä törmännyt tälläiseen.

Tänään soitin autosunille ja kertoivat että auto parkkiin kunnes saadaan se heille tutkittavaksi,koska ei halua että käy jotain suurempaa.

Odotellaan 6.8 saakka ilman autoa ja kamux yrittää jo nyt pestä käsiään tapahtuneesta. Eivät ymmärrä sitä että pitäisi ajaa 2vkoa 100km päivässä työmatkaa...mutta tämähän on vaan meidän köyhien ongelma jolla ei ole varaa ajaa taksilla.

Onko muilla kokemuksia lähinnä samoista oireista ja valoista?

Vekkula

Lainaus käyttäjältä: Muge - 20.07.18 - klo:13:45Aluksi ajattelin, että olisi joku pelli, joka tärisee, mutta tuskin.
Pelli = pelti?
Ensimmäinen veikkaus olisi pakoputken suojapellit jotka rämisee kun kiinnitykset pettää.
”Niin siis en ole mikään trollailija vaan yksi tämän palstan asiallisimmista ja arvostetuimmista kirjoittajista.”

Hidalgo

Lainaus käyttäjältä: Mehtis - 20.07.18 - klo:23:38
"perinteinen" valoshow alkoi viikko sitten.

Eli auto -14 tdi rs aj.195tkm
Hehkun merkkivalo alkoi vilkkumaan ohittaessa ja tehot hävisi,jäin siis rinnalle. Valon sai sammumaan sammuttamalla auton. Seuraavana päivänä sama juttu mutta syttyi kevyessä kiihdytyksessä ja samalla moottorin kuva mittaristoon. Vieläkin nollaantui sammuttamalla. Kolmas kerta toden sanoo: kolmantena päivänä syttyi vielä hiukkassuodattimen kuva kiihdyttäessä. Eli nyt tilanne sellainen että liikkelle lähtiessä hehkun valo sammuu ja vaatii kierrokset kerran 2500 ja aina häviää tehot ja alkaa välkkymään. Samalla acc ja front assist pois pelistä.

Ei varmaan monia yllätä kun kerron että auto ostettu kamuxilta 2kk sitten. Ja halusivat että käytän heidän pajalla tutkittavana,mutta yllätys yllätys ei osaa kertoa mitään muuta kun vikakoodina liian korkea/matala pa paine. Pajalta oli vielä soitettu marmorille,mutta ei kuulemma ole vielä törmännyt tälläiseen.

Tänään soitin autosunille ja kertoivat että auto parkkiin kunnes saadaan se heille tutkittavaksi,koska ei halua että käy jotain suurempaa.

Odotellaan 6.8 saakka ilman autoa ja kamux yrittää jo nyt pestä käsiään tapahtuneesta. Eivät ymmärrä sitä että pitäisi ajaa 2vkoa 100km päivässä työmatkaa...mutta tämähän on vaan meidän köyhien ongelma jolla ei ole varaa ajaa taksilla.

Onko muilla kokemuksia lähinnä samoista oireista ja valoista?
Mitllä tavalla Kamux yrittää pestä käsiään tästä?

Muge

Lainaus käyttäjältä: Vekkula - 21.07.18 - klo:00:30
Pelli = pelti?
Ensimmäinen veikkaus olisi pakoputken suojapellit jotka rämisee kun kiinnitykset pettää.

Voisi ehkä osua tuo oikeaan. Vapaalle laitettaessa tosiaan ei räminää kuulunut äsken ajossa vaan kiihdytyksessä ja moottorinjarrutuksessa.

Mietin vain, että voiko mitenkään liittyen vaihteistoon tuo ääni tai esim. voimansiirtoon? Itsellä vasta lyhyt kokemus Skodan äänimaailmasta, niin ei vielä tiedä mikä äänioire liittyy mihinkäkin, lähinnä johonkin vakavamman oireen alkuun.


Platinumfin

Voi hemmetti. Ei se kolina hävinnytkään muistin just että viimeks käytin auton pesussa kun kolina tuli ja nyt taas kun on märkä keli/vettä sataa niin jumputtaa taas. Mikä ihme voi olla?

fender

Lainaus käyttäjältä: nwoot - 28.06.18 - klo:00:05
Onkohan täällä tullut käyttäjillä vastaan seuraavaa:

Auto on Octavia 2014, 1.4TSI, manuaalilaatikolla.
Moottorijarrutuksessa on alkanut kuulumaan rohisevaa ääntä, kuuluu erityisen hyvin about 50kmh vauhdissa. ,,äni loppuu kun kytkimen painaa alas, tai lisää kaasua. Tai kaasua lisätessä se ainakin jää muun äänen alle... Rohinan voimakkuus ei ole tasaista, vaan "aaltomaista" eikä mitenkään tiheää. Jatkuu kuitenkin aina kun kaasun päästää ja kytkin on ylhäällä. Yllättävän vaikeaa selittää :) Muistuttaa vähän ääntä, kuin renkaan ulkokehällä olisi jotain, joka rohahtaa aina tietyssä kohdassa.

Koska ääni loppuu kytkintä painettaessa, niin jarrut ja renkaiden laakerit lienee poissuljettuja? Kylmä hiki alkaa hieman value, jos ääni kuuluu vaihteiston/kytkimen suunnalta... :'(

Itsellä oli sama juttu, josta aiemmin kirjoittelinkin. Vaihdelaatikosta se rohina loppujen lopuksi kuului, laakerit sökönä ja kyse 1.2 TSI:stä manuaalivaihteistolla. Ajettu vasta 75 000 km, kun vika ilmeni. Onneksi kuitenkin maahantuoja tuli aika reilusti vastaan, muuten olisi ollut kallis korjaus, jos olisi jäänyt kokonaan itselle maksettavaksi. Tässä mielessä positiivinen juttu, että kuluttajalla on ainakin joskus oikeuksia ja niistä ei aina tarvitse ruveta kättä vääntämään (näistäkin tilanteista on paljon kirjoiteltu). Tokihan se aina harmittaa, jos ylimääräisiä kuluja tulee.

Honkki

Lainaus käyttäjältä: Honkki - 12.07.18 - klo:18:52
Noniin, nyt sattui omalle kohdalle myös ensimmäinen isompi remppa. -14 2.0TDI 4x4. Itse löysin tietoa hyvin nihkeästi asiasta, joten kirjoittelen tähän jos vaikka tulevaisuudessa joku muu googlettelee samaa asiaa.

Lumien lähdettyä aloin kuulostelemaan, että aivan kuin auton takapäästä kuuluisi ylimääräistä kahinaa. ,,äni kuului alkuun hyvin satunnaisesti ja heikosti, joten pistin sen  ympäristön/vanhojen renkaiden piikkiin. ,,äni kuului mahdollisesti jo talvellakin, mutta silloin nämä vehkeet pitää vaikka minkälaista ylimääräistä ääntä muutenkin. Nelivedon (tai auton ylipäänsä) toiminnassa en ole huomannut ongelmia.

Nyt kesällä ääni alkoi kuitenkin voimistumaan, joten vein auton huoltoon. Huolto ei kuullut mitään ylimääräistä, vaan epäilivät että ääni tulee polttoainesäiliöstä tietyissä olosuhteissa.

Muutama sata kilometria myöhemmin, hankaava ääni alkoi vain yleistymään, ja tarpeeksi ajettaessa muuttui jopa ulisevaksi. => Auto uudestaan pajalle ja tarkempaan syyniin. ,,äni oli nyt myös huollon kuultavissa, ja se paikannettiin auton perään. Perän öljyt olivat täynnä metalli hilettä, eli jokin siellä on antautumassa.

Tuomio: Koko perä on vaihdettava, vika ei ole korjattavissa.
- Uudella osalla 4500e + työt. (Forss 4121e + työt 207e)
- 30tkm ajetulla purkuosalla 1800e + työt.

Nyt ollaan etenemässä jälkimmäisellä vaihtoehdolla. Samalla tarkastetaan että haldexin kanssa ei ole hämminkiä.

Lainaus käyttäjältä: Honkki - 12.07.18 - klo:19:37
Aivan, kilometrit on toki oleellista tietoa myös. 150tkm tuli kevään aikana täyteen. Huollot tehty ohjeen mukaan, eli haldex mukana 60tkm ja 120tkm huolloissa.

Kuluvat osat on kuluvia osia, joten toki tälläistäkin voi sattua. Mutta kyllä tämä pääsi yllättämään siitä huolimatta.


Tämä remppa saatu hoidettua, mekaanikon saatesanoilla: "Toi perän vaihto oli aika v-mäinen homma". Hintaa koko lystille tuli 2260eur, josta oma osuuteni on vielä neuvottelujen alla. Tulossa vielä ohjauskulmien säätö tähän liittyen.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Honkki - 26.07.18 - klo:19:33

Tämä remppa saatu hoidettua, mekaanikon saatesanoilla: "Toi perän vaihto oli aika v-mäinen homma". Hintaa koko lystille tuli 2260eur, josta oma osuuteni on vielä neuvottelujen alla. Tulossa vielä ohjauskulmien säätö tähän liittyen.

Onhan ne veemäisiä hommia, jos ei hoidu pelkällä testerillä ja joutuu kätensä paskaamaan, mutta tuostahan ammattilaisille maksetaan käsitääkseni palkka  ;D
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

antzaa

Nyt alkoi omasta Octaviastani kuulumaan erikoinen voimakas ääni, joka muistuttaa auton sisälle lähinnä kuorma-auton tööttiä. ???  ,,äni tuntuu jotenkin alkavan esim. risteyksestä kääntyessä ja jatkuu n. 5-10s. Kuuluu siis myös paikallaan. Viikonloppuna pitkässä matka-ajossa ei kuulunut mitään, mutta kun perille pääsyäni tein pihassa 90 asteen käännöksen, niin alkoi ääni raikamaan. Tänään kaupungissa toistui useita kertoja ja ensimmäisen kerran tosiaan alkoi heti risteyksestä kääntymisen jälkeen.

Sen verran nopeasti tuo ääni kuitenkin on loppunut, etten ole päässyt vielä konehuoneesta paikantamaan ääntä.

Mistä ihmeestä tuollainen voi tulla?

Gigaa

Viikko sitten sunnuntaina muutaman kilsa kotoa lähdön jälkeen heitti varoituksen "Engine overheat - Stop engine". Lämmöt näytti olevan 120 asteessa, joten vapaalla rullaten seuraavalle bussipysäkille ihmettelemään mitä kävi. Pellin alla näytti normaalilta ja koska oltiin perheen kanssa viikon reissuun lähdössä, auto täynnä kamaa ja pyörätkin katolla, niin ei heti tehnyt mieli kotia kääntyä tai hinuria tilata. Ensimmäinen yritys jatkaa matkaa katkesi parin kilsan jälkeen lämpöjen noustessa uudelleen. Toinen yritys ja testailu Kehä III:lla vakuutti sen verran, että uskalsimme jatkaa matkaa, vaikka määränpäähän olikin lähes 300 km. Ajatuksena toki taustalla että kyllähän määränpään merkkikorjaamo neljässä päivässä yhden vesipumpun vaihtaa, koska ei nyt kovin paha homma ole. Vesipumppua veikkasin syyksi, koska palstalaisiltakin niitä on hajonnut.

Hieman normaalia rauhallisemmin ajaessa lämmöt pysyivät 90-95 välillä, kunnes 150 kilsan jälkeen pakotti puolen tunnin paussille. Loppumatkakin sujui kunhan ilmastoinnin otti pois päältä ja ei ajellut yli 100:sta :)

Maanantaiaamuna auto pajalle. Vikakoodeja ei näkynyt, mutta huolto ei uskaltanut ottaa kantaa vian syyhyn ja korjaustakin lupasivat vasta seuraavan viikon tiistaina. Saman puljun huolto naapurikaupungissa olisi onnistunut perjanataina, jos auton olisi ajanut sinne heti (eli 4 vrk etukäteen), jotta voisivat hieman selvitellä syytä varsinaista huoltoaikaa ennen. Toki kesälomakausia ja autoja ehkä hajoaa kesällä paljon, mutta uskomattoman paskaa toimintaa, jos mietitään akuutteja tilanteita.

No, koska suunnitelmissa oli ajaa torstaina Lahden seutuville, niin soitto Laakkoselle. Sieltä ajan saikin perjantaiksi (aiemminkin olisi aikoja ollut), ja syynkin arvelivat olevan vesipumppu. Ainakin Octavian 1.6. TDI sähköisistä vesipumpuista on maahantuojalta tullut tiedote, jonka mukaan niistä happanee "sähköinen komponentti". Perjantaina aamupäivällä auto Laakkoselle, jossa vaihtoivat vesipumpun ja lisäksi myös jako- ja moniurahihnat ja 16 aikaan pois. Kuulemma vesipumpussa oli selkeä vika ja kuntoonhan tuo tuli.

Hieman kyllä luottamus paikkakunnan X Skodan merkkihuoltoa kohtaan mureni, jos huoltoneuvoja ei osaa tai ei halunnut arvioida mikä vika mahdollisesti on, seuraava vapaa aika on yli viikon päässä tai auto pitäisi viedä valohoitoon neljäksi päiväksi ennen varsinaista korjausta. Toki kesälomakausi ja hajonneita autoja paljon, mutta kuitenkin. Jotenkin myös odotin Skodan Ajoturvan kautta korjauksen hoituvan matkan aikana "prioriteetilla", mutta näin ei ollutkaan.

Laakkoselle tästä keissistä arvosana 10+. Ja tulipa taas muisteltua minkälaista autoilu aikoinaan oli 30 asteen helteillä aikaa ennen ilmastointia :)
Škoda Octavia Combi 1.6 TDI Style DSG 2018

Uti

Lainaus käyttäjältä: antzaa - 30.07.18 - klo:12:25
Nyt alkoi omasta Octaviastani kuulumaan erikoinen voimakas ääni, joka muistuttaa auton sisälle lähinnä kuorma-auton tööttiä. ???  ,,äni tuntuu jotenkin alkavan esim. risteyksestä kääntyessä ja jatkuu n. 5-10s. Kuuluu siis myös paikallaan. Viikonloppuna pitkässä matka-ajossa ei kuulunut mitään, mutta kun perille pääsyäni tein pihassa 90 asteen käännöksen, niin alkoi ääni raikamaan. Tänään kaupungissa toistui useita kertoja ja ensimmäisen kerran tosiaan alkoi heti risteyksestä kääntymisen jälkeen.

Sen verran nopeasti tuo ääni kuitenkin on loppunut, etten ole päässyt vielä konehuoneesta paikantamaan ääntä.

Mistä ihmeestä tuollainen voi tulla?
Kivi jarrulevyn ja suojapellin välissä?
Uti

Vinski

Lainaus käyttäjältä: antzaa - 30.07.18 - klo:12:25
Nyt alkoi omasta Octaviastani kuulumaan erikoinen voimakas ääni, joka muistuttaa auton sisälle lähinnä kuorma-auton tööttiä. ???  ,,äni tuntuu jotenkin alkavan esim. risteyksestä kääntyessä ja jatkuu n. 5-10s. Kuuluu siis myös paikallaan. Viikonloppuna pitkässä matka-ajossa ei kuulunut mitään, mutta kun perille pääsyäni tein pihassa 90 asteen käännöksen, niin alkoi ääni raikamaan. Tänään kaupungissa toistui useita kertoja ja ensimmäisen kerran tosiaan alkoi heti risteyksestä kääntymisen jälkeen.

Sen verran nopeasti tuo ääni kuitenkin on loppunut, etten ole päässyt vielä konehuoneesta paikantamaan ääntä.

Mistä ihmeestä tuollainen voi tulla?
Voiko tuo olla mikään muu kuin ohjaustehostin. Tuntuuko ohjaus raskaalta? Joskus Vectrasta tehostin päästi öljyt pihalle. Raskastuneen ohjauksen lisäksi jurina oli melko kovaäänistä. Vectran ohjaustehostimen sisempien tiivisteiden pettämisen tyyppivika korjattiin uudella tiivistesarjalla ja kellosepän tarkalla huoltomiehellä.

Vinski

Lainaus käyttäjältä: Uti - 30.07.18 - klo:13:36
Kivi jarrulevyn ja suojapellin välissä?
Uti
Ei taida kuulua kuitenkaan paikallaan.

Vinski

Lainaus käyttäjältä: Vinski - 30.07.18 - klo:13:40
Voiko tuo olla mikään muu kuin ohjaustehostin. Tuntuuko ohjaus raskaalta? Joskus Vectrasta tehostin päästi öljyt pihalle. Raskastuneen ohjauksen lisäksi jurina oli melko kovaäänistä. Vectran ohjaustehostimen sisempien tiivisteiden pettämisen tyyppivika korjattiin uudella tiivistesarjalla ja kellosepän tarkalla huoltomiehellä.
Nyt kun muistelen, niin pääsihän se kerran hupenemaan ohjaustehostimen nesteet edellisestä Golfistakin. Tehostus ei vielä sanottavammin reagoinut, mutta melkoinen jurina kuului. Golfissa täytin säiliön ylämerkkiin ja jäin seuraamaan tilannetta. Nesteet ei alkanut hupenemaan. Olisikohan ollut joskus renkaat jäätyneenä maahan ja tehostin oli joutunut tekemään normaalia enemmän työtä ja tirauttanut nesteitä jonkin verran pihalle.

antzaa

Lainaus käyttäjältä: Vinski - 30.07.18 - klo:13:40
Voiko tuo olla mikään muu kuin ohjaustehostin. Tuntuuko ohjaus raskaalta? Joskus Vectrasta tehostin päästi öljyt pihalle. Raskastuneen ohjauksen lisäksi jurina oli melko kovaäänistä. Vectran ohjaustehostimen sisempien tiivisteiden pettämisen tyyppivika korjattiin uudella tiivistesarjalla ja kellosepän tarkalla huoltomiehellä.

Ohjaus tuntuu kyllä normaalilta, mutta tuota ohjaustehostinta itsekin veikkaan. ,,äni vaan kuulostaa hyvin erikoiselta auton sisälle. Muutama viikko sitten kuului ensimmäisen kerran ja silloin tosiaan luulin takana tulevan bussin painavan pitkään tööttiä pohjassa, mutta nyt kun viikonloppuna tuo alkoi uudelleen pitämään samanlaista ääntä, niin tajusin sen silloinkin kuuluneen omasta autosta ;D

Ja tarkennetaan vielä että kyseessä Octavia -13 1.4 TSI DSG, jolla ajettu 60tkm

Vinski

Lainaus käyttäjältä: antzaa - 30.07.18 - klo:14:02
Ohjaus tuntuu kyllä normaalilta, mutta tuota ohjaustehostinta itsekin veikkaan. ,,äni vaan kuulostaa hyvin erikoiselta auton sisälle. Muutama viikko sitten kuului ensimmäisen kerran ja silloin tosiaan luulin takana tulevan bussin painavan pitkään tööttiä pohjassa, mutta nyt kun viikonloppuna tuo alkoi uudelleen pitämään samanlaista ääntä, niin tajusin sen silloinkin kuuluneen omasta autosta ;D

Ja tarkennetaan vielä että kyseessä Octavia -13 1.4 TSI DSG, jolla ajettu 60tkm
Ohjaustehostin on yleensä kiinni rintapellissä ja mahdollinen jurina kantautuu hyvin sisälle runkoäänenä. Tai tiedä sitten, kuuluuko se ääni enemmän pumpusta. Joka tapauksessa äänen on molemmilla kerroillani kuullut hyvin sisälle.

a_jaba

Onkohan tämän ikäisessä oktaviassa jo sähköinen ohjaustehostin...
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

tet

Lainaus käyttäjältä: a_jaba - 30.07.18 - klo:16:02
Onkohan tämän ikäisessä oktaviassa jo sähköinen ohjaustehostin...

On. Kakkoskopassakin oli jo, ainakin faceliftissä.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

asyrjama

antzaan kysymykseen octavian häiriö-äänestä. Omassani saman vuoden ja samalla moottorilla olevassa octaviassa kuului samanlainen muutaman sekunnin kuuluva ääni, joka toistui ajoittain. Viaksi osoittautui ilmastoinnin jumittava säätöventtiili. Vika poistui kun venttiili vaihdettiin.

osviitan

Lainaus käyttäjältä: Honkki - 12.07.18 - klo:18:52
Noniin, nyt sattui omalle kohdalle myös ensimmäinen isompi remppa. -14 2.0TDI 4x4. Itse löysin tietoa hyvin nihkeästi asiasta, joten kirjoittelen tähän jos vaikka tulevaisuudessa joku muu googlettelee samaa asiaa.

Lumien lähdettyä aloin kuulostelemaan, että aivan kuin auton takapäästä kuuluisi ylimääräistä kahinaa. ,,äni kuului alkuun hyvin satunnaisesti ja heikosti, joten pistin sen  ympäristön/vanhojen renkaiden piikkiin. ,,äni kuului mahdollisesti jo talvellakin, mutta silloin nämä vehkeet pitää vaikka minkälaista ylimääräistä ääntä muutenkin. Nelivedon (tai auton ylipäänsä) toiminnassa en ole huomannut ongelmia.

Nyt kesällä ääni alkoi kuitenkin voimistumaan, joten vein auton huoltoon. Huolto ei kuullut mitään ylimääräistä, vaan epäilivät että ääni tulee polttoainesäiliöstä tietyissä olosuhteissa.

Muutama sata kilometria myöhemmin, hankaava ääni alkoi vain yleistymään, ja tarpeeksi ajettaessa muuttui jopa ulisevaksi. => Auto uudestaan pajalle ja tarkempaan syyniin. ,,äni oli nyt myös huollon kuultavissa, ja se paikannettiin auton perään. Perän öljyt olivat täynnä metalli hilettä, eli jokin siellä on antautumassa.

Tuomio: Koko perä on vaihdettava, vika ei ole korjattavissa.
- Uudella osalla 4500e + työt. (Forss 4121e + työt 207e)
- 30tkm ajetulla purkuosalla 1800e + työt.

Nyt ollaan etenemässä jälkimmäisellä vaihtoehdolla. Samalla tarkastetaan että haldexin kanssa ei ole hämminkiä.

Ai hitto, nyt on pakko tarkentaa @Honkki tuota sun vikaa. Eli oliko se kahnaava ääni tasainen koko ajan, vai "pumppasiko" se, ihan kuin olisi jarrulevy kiero ja palat hinkkaisi?
Mulla nimittäin satkun ajettu vm -13 neliveto ja mulla kahnuttelee myös perässä joku. Mun autossa se on sellainen pumppaava ääni, joka tihenee nopeuden mukaan ja hieman ulistaa kovemmilla vauhdeilla.
Ollut jo melko kauan tuo ääni, pelko myös perseessä, että joku perä siellä prakaa... :(
Volvo V70 D4 AWD -15
EX-Octavia III 2.0Tdi 4x4 -13
EX-Volvo XC70 D5 -08
EX-VW Caddy Maxi Life 2.0Tdi 4Motion -11
EX-BMW 520D -10
EX-VW Passat Variant 2.0TFSI Highline -07
EX-Audi A4 Avant 2.7Tdi -06
EX- Seat Leon 1P 2.0Tdi -07

TTO

Lainaus käyttäjältä: osviitan - 02.08.18 - klo:12:50
Ai hitto, nyt on pakko tarkentaa @Honkki tuota sun vikaa. Eli oliko se kahnaava ääni tasainen koko ajan, vai "pumppasiko" se, ihan kuin olisi jarrulevy kiero ja palat hinkkaisi?
Mulla nimittäin satkun ajettu vm -13 neliveto ja mulla kahnuttelee myös perässä joku. Mun autossa se on sellainen pumppaava ääni, joka tihenee nopeuden mukaan ja hieman ulistaa kovemmilla vauhdeilla.
Ollut jo melko kauan tuo ääni, pelko myös perseessä, että joku perä siellä prakaa... :(
Alla 85 tkm ajettu neliveto ja myös kuvaamasi oloisia ääniä ja ulinaa kuulunut hyvän tovin. Hyvin hiljaisessa vauhdissa (alle 40) "kahnaus" kuuluu, kun vetoa ei ole päällä. Heti kun hieman painaa kaasua, "kahnaus" katoaa ja kun nostaa kaasun, "kahnaus" alkaa.
Kävin huollossa, mutta eivät kuulleet mitään, joten matka jatkuu toistaiseksi "olemattomia" kuunnellen.

Honkki

@osviitan

Siinä vaiheessa kun itse havainnoin äänen ilman että epäilin omaa mielenterveyttä, se oli juurikin tuollaista pumppaavaa. ,,äni oli kuitenkin mielestäni epäsäännöllistä (ehkä?), eikä auton nopeus vaikuttanut sen rytmiin. ,,äntä ei saanut paikannettua kumpaankaan renkaaseen, vaan kuului keskeltä perää (jos istui takapenkillä ja kuulosteli ajon aikana).

Alkuun ääni tuntui vaativan paikkojen "lämpeämistä" esiintyäkseen, eli esimerkiksi ajamalla ensin motarilla, jonka jälkeen taajama nopeuksissa ääni oli selkeästi havaittavissa (kuului varmasti myös noissa isommissa nopeuksissa, mutta jäi rengasmelun alle). Myöhemmässä vaiheessa ääni oli yhtäjaksoista sekä voimakkaampaa, ja kuului suoraan kun autolla lähti ajamaan.

Itse ajelin näillä oireilla +10tkm, eikä auton toiminnassa muuten ollut mitään ongelmia. Ainoastaan ääni oli häiritsevä. Nyt uudella perällä olen ajellut n. 500km, eikä sieltä suunnalta kuulu enää mitään ylimääräistä. Jos meinaat käyttää autoa huollossa tämän takia, suosittelisin vaihtamaan perän öljyt (ei haldexin) samalla ja katsomaan löytyykö sieltä mitään ylimääräistä kuten minulla. Uusilla öljyillä ääni muuttui myös huomattavasti voimakkaammaksi itsellä. Perän öljyt kustansi itselle noin 25e.

osviitan

Lainaus käyttäjältä: Honkki - 02.08.18 - klo:23:49
@osviitan

Siinä vaiheessa kun itse havainnoin äänen ilman että epäilin omaa mielenterveyttä, se oli juurikin tuollaista pumppaavaa. ,,äni oli kuitenkin mielestäni epäsäännöllistä (ehkä?), eikä auton nopeus vaikuttanut sen rytmiin. ,,äntä ei saanut paikannettua kumpaankaan renkaaseen, vaan kuului keskeltä perää (jos istui takapenkillä ja kuulosteli ajon aikana).

Alkuun ääni tuntui vaativan paikkojen "lämpeämistä" esiintyäkseen, eli esimerkiksi ajamalla ensin motarilla, jonka jälkeen taajama nopeuksissa ääni oli selkeästi havaittavissa (kuului varmasti myös noissa isommissa nopeuksissa, mutta jäi rengasmelun alle). Myöhemmässä vaiheessa ääni oli yhtäjaksoista sekä voimakkaampaa, ja kuului suoraan kun autolla lähti ajamaan.

Itse ajelin näillä oireilla +10tkm, eikä auton toiminnassa muuten ollut mitään ongelmia. Ainoastaan ääni oli häiritsevä. Nyt uudella perällä olen ajellut n. 500km, eikä sieltä suunnalta kuulu enää mitään ylimääräistä. Jos meinaat käyttää autoa huollossa tämän takia, suosittelisin vaihtamaan perän öljyt (ei haldexin) samalla ja katsomaan löytyykö sieltä mitään ylimääräistä kuten minulla. Uusilla öljyillä ääni muuttui myös huomattavasti voimakkaammaksi itsellä. Perän öljyt kustansi itselle noin 25e.

Osuu kyllä lähelle nämä oireet ja kylmä hiki nousee, hiukan kuitenkin on eroakin näissä äänissä. Minulla tuo auton nopeus on ratkaiseva, eli kuuluu 20-70km/h tuona rahinana ja kahnauksena, nopeuden mukaan kiihtyvänä. Yli 70km/h ääni häviää ja muuttuu todella vaimeaksi ulinaksi. Myös tuo paikkojen lämpeäminen on sama homma mulla, kuin sullakin, eli vaatii vähän ajoa, ennen kuin kuuluu. Paitsi kovilla helteillä, silloin se saattaa kuulua hetikin.
Kilometrejä mullekin on tuon kanssa jo tullut varmaan 5tkm, eikä ääni ole enää pahemmin suurentunut, ehkä hiukan lisää tullut. Mä olen kerran jo istunut takapenkillä ja se paikallistuu apparin puolelle(?), kuten etupenkiltäkin olen kuunnellut, tämä kyllä hieman hämää minua. Takapyörän laakeria olen tähän mennessä epäillyt, vieläkin, mutta sun kirjoitukset saa tosiaan hien pintaan... :)
Onko jo sun omavastuuosuudesta tietoa rempassa?
Volvo V70 D4 AWD -15
EX-Octavia III 2.0Tdi 4x4 -13
EX-Volvo XC70 D5 -08
EX-VW Caddy Maxi Life 2.0Tdi 4Motion -11
EX-BMW 520D -10
EX-VW Passat Variant 2.0TFSI Highline -07
EX-Audi A4 Avant 2.7Tdi -06
EX- Seat Leon 1P 2.0Tdi -07

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy