Dieselin aika on ohi

Aloittaja Raimo247, 15.03.17 - klo:17:54

« edellinen - seuraava »

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: RSOCUstin - 29.08.17 - klo:20:09
Saksassa on painettu paniikkinappia. Mobilessa seuraamieni autojen hinnat tippuu viikottain. Toivottavasti eivät ala romuttamaan vanhempia autoja kun ei mene kaupaksi.

Hieno homma. Kohta voi ruveta miettimään 535XD:n hankkimista  ;D.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

TDiih

Lainaus käyttäjältä: HiTecci - 29.08.17 - klo:20:30
Vaan kun se sähkö ei ole löpön tavoin merkkiaineella varustettua, käytetäänkö sitä tuvan lämmittämiseen vaiko auton liikuttamiseen :-\

Totta tuokin, mutta 1c/kwh ei sähkölämmittäjällä tuntuisi vielä missään. Löpössä vastaava 10c/L nostaisi hieman erilaisen mötäkän.
ID.3 Pro Performance Life 150 kW 58 kWh
Audi A4 1.8T Avant B7 eFlexFuel
Octavia BKD DSG
VW Golf 1.9 TDI -98

RSOCUstin

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 29.08.17 - klo:20:34
Hieno homma. Kohta voi ruveta miettimään 535XD:n hankkimista  ;D.

Juu, Mobile.de kun Nettiauto.com ei riitä :)

Tonttu66

Lainaus käyttäjältä: TDiih - 29.08.17 - klo:20:12
Tämän kaltaisista kommenteista huomaa että muutos puhtaampaan suuntaan on oikeasti tapahtumassa. Öljyalalla alkaa puntti tutisemaan, kun tuotot alkavat laskea. Energian verottaminen on sinällään ihan ok, vaarana vain että kilowattitunnille lätkäistään sama vero mitä litralle bensaa. Esim. litra bensaa sisältää noin 9kWh energiaa, diesel noin 10kWh. Verojen ohjaamisesta tässä yhteydessä taitaa olla aika turhaa keskustella.  ;D

Dieselvero on 0,35 â,¬/litra. Sähkövero on luokkaa 0,27 â,¬/10 kWh, eli aika samoissa luokissa nuo energiverot ovat jo. Ilmeisesti autoilijan sähköstä halutaan nyhtää vielä tämän päälle.
Volvo V90 T8 AWD Inscription -20
ex VW Passat Variant Highline 2,0 TDI 140 kW 4MOTION DSG -15

TDiih

Lainaus käyttäjältä: RSOCUstin - 29.08.17 - klo:20:46
Juu, Mobile.de kun Nettiauto.com ei riitä :)

Koko VAGarena taisi mennä mobileen samaan aikaan, kun sivut alkoi tahmaamaan  ;D
ID.3 Pro Performance Life 150 kW 58 kWh
Audi A4 1.8T Avant B7 eFlexFuel
Octavia BKD DSG
VW Golf 1.9 TDI -98

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: RSOCUstin - 29.08.17 - klo:20:46
Juu, Mobile.de kun Nettiauto.com ei riitä :)

No siellä on niitä autoja mihin on raksittu muutakin, kuin ratti ja polkimet  ;). Ei tuollainen uusin mondeo neliveto dieselinä vigilante varustelutasollakaan olisi paha, kun saa viiden vuoden takuun. Suomessa maksaa alkaen 50-60kâ,¬, niin Saksasta alkaa samaan 27-30kâ,¬ käytettyä.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: TDiih - 29.08.17 - klo:20:45
Totta tuokin, mutta 1c/kwh ei sähkölämmittäjällä tuntuisi vielä missään. Löpössä vastaava 10c/L nostaisi hieman erilaisen mötäkän.

No 15...20 MWh mitä tuota sähkö OKT:ssa tyypillisesti kuluu, niin tuntuuhan tuollainenkin jo vuositasolla :-\

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: Tonttu66 - 29.08.17 - klo:20:52
Dieselvero on 0,35 â,¬/litra. Sähkövero on luokkaa 0,27 â,¬/10 kWh, eli aika samoissa luokissa nuo energiverot ovat jo. Ilmeisesti autoilijan sähköstä halutaan nyhtää vielä tämän päälle.
Tuolla sähkömäärällä tosin ajaa aika tavalla pidemmälle kuin litralla löpöä.

passo_s

#428
Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 14.08.17 - klo:09:58
Unohdetaan hetkeksi tämä päästöskandaali ja tutkitaan kannattaako diesel taloudellisesti tänä päivänä. Olen vanha diesel-kuski ja alla on nyt ensimmäinen bensa-auto pitkään aikaan. Seat Leon ST 1.0 TSI. Tehdään vertailu Seat Leon TSI vs TDI.

1. Seat Leon ST 1.0 TSI Style (85 kW)
- hinta 21 085,91 â,¬
- ajoneuvovero 164,98 â,¬/v
- vakuutukset 595,38 â,¬/v

2. Seat Leon ST 1.6 TDI Style (85 kW)
- hinta 25 524,57 â,¬
- ajoneuvovero 555,53 â,¬/v
- vakuutukset 723,52 â,¬/v

Dieselin hankintahinta on 4439 euroa kalliimpi kuin bensan! Sitä ei saa takaisin, vaan se hupenee vuosien aikana. Samoin on sitoutunut pääomaa, josta tulee korkotappiota. Oletetaan, että hankintahinnan ero on kaventunut 10 vuodessa nollaan eli jyvitetään tuo 4439 euroa 10 vuodelle. Tekee 443,90 â,¬/v lisäkustannuksia dieselille. Samoin tuolle 4439 eurolle saisi esim. Bank Norwegianissa 1,75% vuotuisen koron. Se tekee 78 â,¬/v lisäkustannuksia dieselille.

Kun lasketaan kaikki dieselin lisäkustannukset (hankintahinta, korkotappio, ajoneuvovero ja vakuutus) saadaan 1040 euroa vuodessa. Tuota summaa ei saa takaisin pienemmän kulutuksen ja edullisemman polttoaineen muodossa. Tuolla 1040 eurolla ajaa 1.0 TSI:llä jo 20 tkm/v. Break-even olisi jossain 120 tkm/v.

Diesel ei enää kannata edes taloudellisesti. Ei ainakaan pienissä ja keskisuurissa autoissa. Näen kyllä dieselin tulevaisuuden hyvin synkkänä henkilöautoissa.
Passat 1.6 TDI oli työnantajallani halvin mahdollinen vapaan autoedun auto, meillä kun on hankinnalle aseteltu alaraja hintakin. Bensaversiot ja muiden merkkien bensahybridit olisivat tuleet minulle kalliimmiksi (= isompi vaikutus nettotuloihin). Saapa nähdä kuinka sitten kolmen vuoden päästä.

Pihistelijä

#429
Diesel polttoaineen hinta tulee nousemaan 14-33 senttiä litra. Tosin vasta vuonna 2030.
http://www.is.fi/autot/art-2000005345934.html
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

Geoman

Tuo korotus on biopolttoaineen lisäyksestä aiheutuva kustannus ja todennäköinen polttoaineveron korotus tulee päälle. Korotukset alkavat jo ensivuoden vaihteessa. Näin minä sen tulkitsen.

Miten kehittyy dieselin käyttövoimavero - todennäköisesti sekin nousee.

Taasko

Kokemani spelulointien mukaan homma menee Suomessa näin: saamme myöhemmin hyviä käyttöautoja ja tehokkaita dieseleitä sopivasti sopu hintaan. Autojen hinnat eivät tule romahtamaan kun diesel auto pidetään kunnossa. Hyvien käytettyjen yksilöiden kiinnostus jopa kasvaa. Hinta pudotus hidastuu ja joskus saa vielä ok hinnan vanhasta autosta.
Suomen aiheuttama tilanne on lähes 0 ilman saaste kysymyksissä.

Säästäjät voivat sitten spekuloida hinta kysymyksiä maailman loppuun asti.

optilab

Jos noita artikkelin linkkejä kahlaa läpi, niin mielestäni näissä puhutaan polttoaineista kokonaisuudessaan, eli myös bensasta. Otsikointi vain nykyhetken tapaan kohdennettu dieseliin.

"Ajoneuvoveron osalta valtiovarainministeriö toteaa, että CO2-perusteisella ajoneuvoverolla voidaan lisätä erityisesti suuripäästöisten autojen käyttökustannuksia.

Polttoaineveron korotusta ministeriö pitää tehokkaana keinona, sekä ilmoittaa, että myös CO2-perusteisen ajoneuvoverotuksen tasoa ja rakennetta voidaan muuttaa verotuottojen kasvattamiseksi tai päästöohjauksen lisäämiseksi."
MB C300e 4Matic business AMG edition EQ Power -20
Ex A4 Avant B9 Quattro tdi S line sport -16
Ex A4 Avant B8 Alpine Pro Quattro tfsi -11
Ex A3 SB Quattro tdi man -13
Ex A3 SB tdi vajari man -09

TDiih

Ei ole pelkoa että autoilu ainakaan halpenee, jos tällaisiin kyselyihin vastataan rehellisesti  ::)

http://www.is.fi/autot/art-2000005327669.html

Edit: Tällainen näköjään julkaistu tänään:
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/bernerin-tyoryhman-raportti-julki-sahkoautoille-tukea-ja-biopolttoaineiden-osuus-30-prosenttiin/GHkFTEgs
ID.3 Pro Performance Life 150 kW 58 kWh
Audi A4 1.8T Avant B7 eFlexFuel
Octavia BKD DSG
VW Golf 1.9 TDI -98

Hesse

Lainaus käyttäjältä: Tonttu66 - 29.08.17 - klo:20:52
Dieselvero on 0,35 â,¬/litra. Sähkövero on luokkaa 0,27 â,¬/10 kWh, eli aika samoissa luokissa nuo energiverot ovat jo. Ilmeisesti autoilijan sähköstä halutaan nyhtää vielä tämän päälle.
Alvillinen sähkövero on 2,8 snt/kWh.
Dieselin alvittomat verot on 53,02 snt/l, eli alvillisena 6,5 snt/kWh
Bensiinin alvittomat verot on 70,25 snt/l, eli alvillisena 9,7 snt/kWh

Sähkö on työtä ja polttoaine on lämpöenergiaa, 1 kWh sähköä tuottamiseen tarvitaan vähintään 2 kWh dieseliä, joten auton sähköveron pitäisi olla vähintään 13 snt/kWh?

http://www.oil.fi/sites/default/files/sivut/sisaltosivu/liitetiedostot/1.9_valmisteverot_0.pdf

Pihistelijä

Kyllä pärjäsivät dieselit taas hyvin auto motor & sportin NOx mittauksissa.

http://bloggar.mestmotor.se/alriks-bilar/2017/dieselskandalen-som-volvo-vagrar-kommentera/
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

Oktaavi

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 07.09.17 - klo:18:36
Kyllä pärjäsivät dieselit taas hyvin auto motor & sportin NOx mittauksissa.

http://bloggar.mestmotor.se/alriks-bilar/2017/dieselskandalen-som-volvo-vagrar-kommentera/
Lyhyt lista bensa-autoja puolesta. Jos otetaan kuusi ensimmäistä autoa molemmista, prosentuaalisesti päästöjen ylitys oli keskiarvoltaan bensa-autoissa suurempi mitä diesel-autoissa. Siis viralliseen ilmoitukseen nähden. Hyi hyi bensalenkkarit.

Zego

Itse en ymmärrä mitä noilla jutuilla enää halutaan saada aikaiseksi kuin ehkä nostetta saksalaiseen automyyntiin? Uusista testikäytönnöistä sovittu jo aikoja sitten! Pitääkö ne meitä ihan idiootteina (en odota vastausta)?  ;D
Pikemmin toivoisi että jatkuva kusetus, joka liittyy kiinteästi tähän meidän ultra-kapitalistiseen yhteiskuntaan, loppuisi mutta ei näin tule käymään ellei kansa nouse vastustamaan.

vwmies

#438
Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 07.09.17 - klo:18:36
Kyllä pärjäsivät dieselit taas hyvin auto motor & sportin NOx mittauksissa.

http://bloggar.mestmotor.se/alriks-bilar/2017/dieselskandalen-som-volvo-vagrar-kommentera/

Niin. Jo skandaalin alettua epäilin, että tämä tuskin jää vain VW:n (tai saksalaisten synniksi).... No, tässä on ikävää olla jälkiviisas.  :-X
Käsittääkseni kaikkien tavoitteena pitäisi lopulta olla puhtaampi ympäristö (ts. sen kuormituksen vähentäminen), koska myös me saamme oman osamme kaikesta mm. ruoan ja hengitysilman muodossa. Luonnonsuojeluun en ota tarkemmin kantaa, eivät uutiset silläkään puolella ole hyviä.  :'(

Mutta myös suorasuihku-benziinit tuottavat (kts. esim. TM talvitestit) entistä enemmän pienhiukkasia, jotka saadaan toiv. kuriin hiukkasloukuilla.
Alenevat kulutuslukemat ovat sinänsä ilahduttavia (ja myös pienenevät iskutilavuudet - uusi ajattelutapa).

Typenoksidit NOx mm. ärsyttävät keuhkoja, mutta eivät IMO ole suoraan (hengen)vaarallisia.

Pienhiukkaset * taasen tunkeutuvat syvälle keuhkoihin ja jos olen oikein ymmärtänyt, kiinnittyvät keuhkorakkuloihin. Joku fiksumpi voikin kertoa, mitä seurauksia tällä on.  (* mm. nokea, metallipartikkeleita, asbestia (sorry OT mutta havainnollistaa)).

Sähköautojen akkujen tuotanto taas tällä hetkellä vaatii harvinaisten maametallien kaivamista, mikä kuormittaa ympäristöä (vrt. Talvivaara...).
Ja vain osa itse sähkötuotannosta on vähäpäästöistä tai päästövapaata.... muuten olen sähkön kannalla in the future.

Eihän näitä artikkeleita ole miellyttävää lukea, eikä aamuisin monta muutakaan uutista.

Disukat nyt sattuvat olemaan luupin alla, ennenkuin sähköautot ovat todellinen vaihtoehto massojen liikkumiseen.  :o

Yritetään pärjätä.

sambolo

Jahas bemmin 2.0i enemmän noxeja kuin 2.0d.
Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

Serv3ri

http://www.ksml.fi/teemat/autot/Rahtilaivan-p%C3%A4%C3%A4st%C3%B6t-vastaavat-50-miljoonaa-autoa/484387

ei nyt tosin aivan tuore uutinen, mutta kuitenkin; eipä näistä saastuttajista ihmeemmin ole julkisuudessa huudettu ?!

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: vwmies - 07.09.17 - klo:21:41
Sähköautojen akkujen tuotanto taas tällä hetkellä vaatii harvinaisten maametallien kaivamista, mikä kuormittaa ympäristöä (vrt. Talvivaara...).

Tuokin on onneksi jollain aikavälillä korjaantumassa :)

http://www.tekniikkatalous.fi/tekniikka/autot/litiumakun-keksija-kehittaa-uutta-tehoakkua-tehokkaampi-nopeampi-ladata-eika-rajahda-6629120
LainaaLasielektrodit mahdollistavat kalliin litiumin korvaamisen halvemmalla ja yleisemmällä materiaalilla, natriumilla. Sitä saadaan merivedestä.

Näin myös akkujen hinnat tippuu, muista parantuneista shköisistä ominaisuuksista nyt vielä puhumattakaan => ylipäätään polttisten aika rupeaa olemaan jo kalenterilla mitattavissa 8)

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: Oktaavi - 07.09.17 - klo:19:48
Lyhyt lista bensa-autoja puolesta. Jos otetaan kuusi ensimmäistä autoa molemmista, prosentuaalisesti päästöjen ylitys oli keskiarvoltaan bensa-autoissa suurempi mitä diesel-autoissa. Siis viralliseen ilmoitukseen nähden. Hyi hyi bensalenkkarit.
Siltä varalta, ettei tuo ollut vitsi, jonka komiikkaa en vain ymmärrä, niin tee sama vertaus kuudelle listan viimeiselle tai vaikka laske absoluuttisia määriä. Millään järkevällä vertauksella tämä asia ei käänny dieseleiden voitoksi.

V60

Lainaus käyttäjältä: Serv3ri - 08.09.17 - klo:01:29
http://www.ksml.fi/teemat/autot/Rahtilaivan-p%C3%A4%C3%A4st%C3%B6t-vastaavat-50-miljoonaa-autoa/484387

ei nyt tosin aivan tuore uutinen, mutta kuitenkin; eipä näistä saastuttajista ihmeemmin ole julkisuudessa huudettu ?!

Aivan, hieman perspektiiviä asioihin tuo se, että "15 maailman eniten saastuttavan rahtialuksen päästöt vastaavat 760 miljoonan henkilöauton päästöjä. Yksi suuri rahtilaiva vastaa siis päästöiltään yli 50 miljoonaa henkilöautoa."

Lisäksi risteilijöille tiedoksi: https://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/laivojen-typpipaastot-rehevoittavat-itamerta-jatevesipaastot-vahentyneet-ilmapaastot-suuria/6504550#gs.Q8IhokY

"Kuljettua kilometriä kohden yhden autolautan hiukkaspäästöt vastaavat yli 100 000 henkilöauton päästöjä. Typen oksidien päästöt ovat yhtä suuret kuin yli 160 000 henkilöauton päästöt ja rikkidioksidipäästöt vastaavat yli 300 000 henkilöauton päästöjä.
Yksi autolautta vois siis tupruttaa vuodessa ilmaan rikkiä melkein yhtä paljon kuin koko Suomen tieliikenne."

Ja etelään matkailijoille: Hki-Bankok-Hki reissu aiheuttaa matkustajaa kohti n.1200 kg CO2- päästöt. Tällä ajaa autolla siis n. 10 tkm jos päästötaso 120gr/km. Tuo laskelma Finnairin laskurin mukaan.

Eli siis jokainen, joka ostaa tavaraa Kiinasta, käy etelänmatkoilla tai risteilemässä on myös ympäristöroisto jos asiaa halutaan näin arvioida. Itse ajan kyllä mieluusti autolla mutta ulkomailla en ole käynyt 8 vuoteen. Joten joutaa ajellakin vaikka vähän enemmän....
BMW G21 330d xDrive
Ex. Seat Leon Cupra 300 ST
Ex. Volvo V60 D5

teräksenharmaa

Olihan noista laivojen päästöistä kiivastakin keskustelua silloin, kun Itämeren rikkipäästöjä rajoitettiin.

Hesse

Lainaus käyttäjältä: V60 - 08.09.17 - klo:09:57
Ja etelään matkailijoille: Hki-Bankok-Hki reissu aiheuttaa matkustajaa kohti n.1200 kg CO2- päästöt. Tällä ajaa autolla siis n. 10 tkm jos päästötaso 120gr/km. Tuo laskelma Finnairin laskurin mukaan.
Bangkokiin onkin Kazakstanin kautta ajettuna 11 tkm ja toinen mokoma takaisin, joten kolme pitää autossa olla kyydissä.
https://www.distance.to/Helsinki/Bangkok

Jalmari

Lainaus käyttäjältä: V60 - 08.09.17 - klo:09:57
Aivan, hieman perspektiiviä asioihin tuo se, että "15 maailman eniten saastuttavan rahtialuksen päästöt vastaavat 760 miljoonan henkilöauton päästöjä. Yksi suuri rahtilaiva vastaa siis päästöiltään yli 50 miljoonaa henkilöautoa."

Ylen lähettämässä (myös Areenassa) ohjelmassa puhuttiin samasta asiasta, mutta siinä puhuttiin alunperin rikkipäästöistä. Tekstitys taisi oikaista puhumalla yleisesti päästöistä. En osaa arvioida meneekö CO2:n päästöt samassa suhteessa. 

vasara

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 08.09.17 - klo:10:32
Olihan noista laivojen päästöistä kiivastakin keskustelua silloin, kun Itämeren rikkipäästöjä rajoitettiin.
Ei näköjään riittävästi.
Kun Tallinnaan voi matkata viinan hakuun alkaen 5â,¬ eestaas.. tuhoten ilmastoa, paskaten merta, rapauttaen kansanterveyttä...
=> vähintään 100â,¬ / matka pitäisi hinnassa olla jonkin sortin päästöveroa ja korotettu sairausvakuutusmaksu päälle.
Sama koskee lentomatkailua.. liian halpaa & ympäristö unohdettu.
Sama koskee tavaran rahtaamista ympäri maailmaa.. liian halpaa  & ympäristö unohdettu.
Laivat ja lentokoneet pitäisi myös olla plug-in hybridejä, tai täyssähköjä.. samat helkatin vaatimukset kuin autoilijoille.
Ai että miten teknisesti onnistuu? .. jos ei ala onnistumaan, niin tarjotaan 'porkkanaa', kuten autoilijoille.. jyrkkä progressiivinen päästöverotus, joka kannustaa muutokseen :)

vwmies

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/uutinen/CHJT9bTH

Ranskalaiset tutkijat: PSA asensi huijausohjelmistot kahteen miljoonaan autoonsa  KL 8.9. 2017

Tieto sai autoyhtiön kurssin selvään laskuun.

Ranskalainen autoyhtiö PSA on asentanut päästöhuijausohjelmistoja lähes kahteen miljoonaan valmistamaansa Peugeot- ja Citroen-merkkiseen autoon. Näin sanoo ranskalainen tutkimusryhmä, joka on tutkinut autoyhtiön toimia.

Asiasta kertoi Ranskan suurin sanomalehti Le Monde perjantaina. Vaikka PSA ennätti kiistämään väitteet huijausohjelmistosta, yhtiön kurssi on laskenut yli neljä prosenttia Suomen aikaa hieman ennen kello 14:ää.

PSA:sta tuli helmikuussa jo neljäs autoyhtiö, jota ranskalaiset syyttäjät epäilivät huijausohjelmistojen käytöstä. Tätä ennen epäilyt ovat koskeneen Volkswagenia, Renaultia ja Fiat Chrysleriä.

Le Monde -lehti sai käsiinsä PSA:n sisäisen dokumentin, jossa keskusteltiin siitä, että päästöhuijausohjelmiston olemassaolo pitäisi tehdä "vähemmän ilmiselväksi ja näkyväksi".

PSA väittää, ettei sen moottoriasetuksissa ole mitään laitonta tai huijausta. Alkuvuonna yhtiön pääinsinööri myönsi, että yhtiön dieselautoissa oli käytetty järjestelmää, joka nosti hiilidioksidipäästöjä taajamien ulkopuolisessa ajossa, mitä hän perusteli polttoainetehokkuudella. Oo la  laa.   :-X
Yritetään pärjätä.

-karppa-

Eli isossa piirissä on tämä kupru keskenään sovittu...
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy