Keskustelua talvirenkaista nastarenkaat/kitkarenkaat/keskieuroopan kitkarenkaat

Aloittaja -karppa-, 12.03.16 - klo:17:24

« edellinen - seuraava »

track08

Lainaus käyttäjältä: track08 - 18.02.20 - klo:09:36
Autoni talvirenkaat oli typpitäytetty ja alun rengaspaineiden tarkastamisen jälkeen on se 2.5 bar pysynyt kyllä. Ilmatäytetyt renkaat menettävät ilman viiletessä kymmenellä asteella n. 0.1 bar. Montakohan astetta typpi saa viiletä, että tuo 0.1 bar muutos tapahtuu?

Eli onko tähän vastaus se, että typpitäytettyjen renkaiden pitäisi säilyttää paineensa pakkasen kovuudesta huolimatta. 2.5 bar +10 asteessa typpitäytettynä olisi edelleen 2.5 bar esimerkiksi -20 asteessa?
Leon TGI Xcellence '19
Entiset:
Ibiza TGI Style '19
Skoda Citigo CNG Elegance '13

b1mpo

Lainaus käyttäjältä: track08 - 18.02.20 - klo:11:14
Eli onko tähän vastaus se, että typpitäytettyjen renkaiden pitäisi säilyttää paineensa pakkasen kovuudesta huolimatta. 2.5 bar +10 asteessa typpitäytettynä olisi edelleen 2.5 bar esimerkiksi -20 asteessa?
Juuri näin. Muuta etua tuosta ei ole henkilöautoissa. Aktiivisella painevahdilla tuo on myös hyvä asia, kun ei tule turhia hälyjä. Meillä corsassa on kiinteät rajat noille paineille, joten herjaa tulee herkästi kylmemmillä keleillä.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

SNG

On se merkillistä, kun joka renkaanvaihdon yhteydessä joutuu lisäämään JOKAISEEN renkaaseen ilmaa, jos se ei sieltä "vaju". Ainakin kerran ajokaudessa saa vielä lisätä pikkuisen painetta. Onkohan kaikissa renkaissa vuoto? :D



En tarkasta paineita millään huoltoasemamittarilla ja renkaat kausisäilytyksessä omassa tasalämpöisessä tallissa.

b1mpo

Hyvin vähäistä on paineen lasku. Itselläni ei ole koskaan lähtenyt sitä hapen ~20%:n osuutta, joka ilmakehässä on. Se tekisi noin puolen baarin tiputuksen.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Jultsu

Lainaus käyttäjältä: Mikey - 18.02.20 - klo:10:37
bimpon luulisi jo tietävän, että meikäläisellä on faktat hallussa.

On faktoja, sitten on FAKTOJA, ja uutena tulokkaana noiden lisäksi löytyy vielä VTT:n tutkimukseen nojaavia "faktoja" joita eräs käyttäjä tykkää viljellä tähän ketjuun.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

Puusilmä

Ostettiin siskolle eilen 2005 vuosimallin Toyota. Sillä toitsulla on ajettu vain karvan yli 100tkm. Käytiin ennen ostoa eilen koeajolla ja löyty jäinen parkkipaikka. Abs jarrutus ajattelin että ompa huono pito... siis ihan surkea pito. Meinasin jo että pysähtyyköhän tää ennen kuin tää parkkipaikka loppuu.  Renkaita katsomaan ja nastat kaikki poikki, pintaa neljä milliä ja paistoleima vuodelta -05. Nyt on uudet tänään ostetut nastarenkaat siinä autossa.
Kyl nyt silti jo järjen pitää kertoa että viisitoista vuotta ei ole renkaan käyttöikä. Auto oli muuten hyvässä kunnossa että pitihän se ostaa pois. Olikohan ne renkaat Hakkapeliitta neloset jos oikein muistan.

b1mpo

Noniin karpalle väliaikatietoa. ;D Pari kuvaa aika paljon paljaalla ajetuista contin icecontact 2 renkaista. Muistin olevan kolmoset.  ;D Yli 30tkm olleet corsan alla pirkanmaalla. En huomannut irronneita nastoja, mutta melko ulkona osa on jo ja eturenkaassa enemmän. Myös nastan ympärys on aika syöty paikoin. Kausittain vaihdettu paikkoja ristiin. Renkaan koko on 185/65/15. Rengas on toiminut tarkoituksessaan hyvin, eli tien kuluttamisessa ja pölyttämisessä mm. Pitoakin on vielä löytynyt. Ehkä en ensi talveksi tai vähintään syksyksi uusia ole investoimassa. Yritän saada kitkat ympäripuhumalla, mutta voi olla ylitsepääsemätön paikka.



Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 18.02.20 - klo:13:45
Noniin karpalle väliaikatietoa. ;D Pari kuvaa aika paljon paljaalla ajetuista contin icecontact 2 renkaista. Muistin olevan kolmoset.  ;D Yli 30tkm olleet corsan alla pirkanmaalla. En huomannut irronneita nastoja, mutta melko ulkona osa on jo ja eturenkaassa enemmän. Myös nastan ympärys on aika syöty paikoin. Kausittain vaihdettu paikkoja ristiin. Renkaan koko on 185/65/15. Rengas on toiminut tarkoituksessaan hyvin, eli tien kuluttamisessa ja pölyttämisessä mm. Pitoakin on vielä löytynyt. Ehkä en ensi talveksi tai vähintään syksyksi uusia ole investoimassa. Yritän saada kitkat ympäripuhumalla, mutta voi olla ylitsepääsemätön paikka.




Et raskinut laittaa käyttäjän kommentteja renkaista, vaan vain oman mielipiteen.

Mulla on nastat hyvin paikoillaan eikä ole ulkonemaa. Pitäisikö sinun hillitä teidän perheen "sudittelijaa" ja kaahaajaa vai ajaa oikein nastat sisään?

En myöskään ole lentänyt ulos tieltä saati joutunut vesiliirtoon edes kaatosateessa CVC7 kitkoilla. Jos olisi mahtunut/saanut pienemmässä koossa olisin mielummin ottanut sellaiset.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

SNG

Mikä on muuten Karpan fiilis CVC7 vs CVC6 renkaiden välillä?

Kuten aiemmin kirjoitin, itse pidän jotenkin vaan enemmän tuosta vanhemmasta versiosta.

b1mpo

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 18.02.20 - klo:15:20
Et raskinut laittaa käyttäjän kommentteja renkaista, vaan vain oman mielipiteen.

Mulla on nastat hyvin paikoillaan eikä ole ulkonemaa. Pitäisikö sinun hillitä teidän perheen "sudittelijaa" ja kaahaajaa vai ajaa oikein nastat sisään?

En myöskään ole lentänyt ulos tieltä saati joutunut vesiliirtoon edes kaatosateessa CVC7 kitkoilla. Jos olisi mahtunut/saanut pienemmässä koossa olisin mielummin ottanut sellaiset.
Eipä tuo ooppeli nyt juuri anna sutia, eikä sutimisen estoa edes päältä saa. Ihan asiallisesti tuo vaimo ajelee kulutuslukemista päätellen. Kokemuksesta kysyttäessä vastaus olisi että ne on mustat, pyöreät ja ropisee. Sen kummemmin ei varmasti osaa vastata kysyttäessäkään. Melko huolestuttavaa, eikö? Tuollaisia suurin osa ihmisistä tuolla liikenteessä on. Yhteisiä matkoja on niin vähän, että eipä se juuta tai jaata osaa kitkoista sanoa. Mielikuvia liukkaammasta ajosta vain.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: SNG - 18.02.20 - klo:17:13
Mikä on muuten Karpan fiilis CVC7 vs CVC6 renkaiden välillä?

Kuten aiemmin kirjoitin, itse pidän jotenkin vaan enemmän tuosta vanhemmasta versiosta.

Rengaskoko on eri eli 225/50R17 vs 205/55R16. Loskaliirtoa vastustaa paremmin tuo pienempi koko, mutta se on perusfysiikkaa. Eipä noista conteista ole pahaa sanottavaa. Hiljaiset, eivät sorra alle, mutta nyt kun sivuteillä on jään päällä vettä, niin ikävä nastoja, mutta eiköhän noilla jatketa testiä.

Eli summasummarum: Molemmat autot on sen verran erillaisia, että suoraa vastausta ei pysty vastaamaan  ;). Pitäisi noita CVC7 päästä talviolosuhteisiin myös testaamaan.

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 18.02.20 - klo:17:15
Eipä tuo ooppeli nyt juuri anna sutia, eikä sutimisen estoa edes päältä saa. Ihan asiallisesti tuo vaimo ajelee kulutuslukemista päätellen. Kokemuksesta kysyttäessä vastaus olisi että ne on mustat, pyöreät ja ropisee. Sen kummemmin ei varmasti osaa vastata kysyttäessäkään. Melko huolestuttavaa, eikö? Tuollaisia suurin osa ihmisistä tuolla liikenteessä on. Yhteisiä matkoja on niin vähän, että eipä se juuta tai jaata osaa kitkoista sanoa. Mielikuvia liukkaammasta ajosta vain.

Jännä jos viitsii ihmisiltä kysyä oikein vastauksia, niin kyllä ne osaa jotain sanoa.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

b1mpo

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 18.02.20 - klo:17:40
Jännä jos viitsii ihmisiltä kysyä oikein vastauksia, niin kyllä ne osaa jotain sanoa.
Ei osaa. Osa ihmisistä on sellaisia, että eivät osaa sanoa mielipidettä, kun eivät sellaista osaa muodostaa. Tai sitten mielipide perustuu luuloihin, ei faktoihin. Pitäisi laittaa kesärenkaat sinne ooppelin alle, niin alkaisi mielipidettä liukkaalla löytymään, mutta se lienee turhaa. Eli siis on aivan sama mitkä nastat siellä pyörii, kunhan on nastat. Mielellään hyvät sinne laitan aina ja nyt ne sattui olemaan noi "tehdasasennetut" orkkisvanteilla ja antureilla.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

SNG

#5262
Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 18.02.20 - klo:17:40
Rengaskoko on eri eli 225/50R17 vs 205/55R16. Loskaliirtoa vastustaa paremmin tuo pienempi koko, mutta se on perusfysiikkaa. Eipä noista conteista ole pahaa sanottavaa. Hiljaiset, eivät sorra alle, mutta nyt kun sivuteillä on jään päällä vettä, niin ikävä nastoja, mutta eiköhän noilla jatketa testiä.

Eli summasummarum: Molemmat autot on sen verran erillaisia, että suoraa vastausta ei pysty vastaamaan  ;). Pitäisi noita CVC7 päästä talviolosuhteisiin myös testaamaan.


OK

Itsellä molemmat koossa 205/60R16. Vanhemmat  dieselmanuaali nelikossa, uudemmat tehokkaammassa dsg bensavajakissa. Tuo Scoutti on selvästi hiljaisempi kuin A3SB, eli noiden kahden rengasmallin meluisuutta en pysty muutakuin mutulla vertailemaan. Kutonen on oikeinkin hiljainen Scoutin alla ja muutenkin tykkään renkaasta tosi paljon. Paineita pitänyt Scoutissa 2.6 bar, A3:ssa 2,4 bar kun on selvästi kevyempi auto.

Nastojen puutteen takia välttänyt jyrkkien vesijäisten metsätiemäkien juurelle ajoa/pysähtymistä. Muuten pärjännyt oikein hyvin. Vesijäällä lipsuu helpommin kuin nastoilla, muuten toimineet loistavasti.

kmheisk2

Lainaus käyttäjältä: Mikey - 18.02.20 - klo:10:37
bimpon luulisi jo tietävän, että meikäläisellä on faktat hallussa.

Epäuskoiset googlettakoon 'tyre oxygen migration'.

Eli summattuna: happimolekyylit ovat kooltaan niin pieniä, että ne pystyvät ajan oloon vaeltamaan ehjän kumiseoksen läpi ulkoilmaan, minkä takia rengas vajuu ja sitä joudutaan täyttämään uudelleen.

Sen verran joudun kommentoimaan, että happimolekyyli on noin 2,6% pienempi kuin typpimolekyyli. Tällä ei siis ole käytännön merkitystä renkaan vajuamisessa. Lisäksi niin typpi kuin ilmakin noudattavat melko tarkasti ideaalikaasun tilanyhtälöitä. Eli typellä täytetyn renkaan paine muuttuu lämpötilan mukaan ihan siinnä missä ilmalla täytetynkin. Fysiikka on muuten kiva laji 😁
5xvapari
1xturbo

b1mpo

Niin ehkäpä päästään siihen johtopäätökseen, että kompuralla mukaan laitettu kosteus on suurempi tekijä renkaan paineeseen lämpötilan vaihteluissa verrattuna puhtaseen typpitäyttöön?
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

kmheisk2

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 18.02.20 - klo:19:46
Niin ehkäpä päästään siihen johtopäätökseen, että kompuralla mukaan laitettu kosteus on suurempi tekijä renkaan paineeseen lämpötilan vaihteluissa verrattuna puhtaseen typpitäyttöön?

Kosteudellakaan ei ole käytännön merkitystä jos ollaan lämpötiloissa alle 100 astetta. (Siis alle veden kiehumispisteeseen) Tästä eteenpäin paineen muutos on merkittävä, mutta tämäkään ei taida arkiautoilijaa koskea.
5xvapari
1xturbo

b1mpo

Mikä sitten selittää paineen muutoksen erot lämpötiloissa typpi vs ilma? Vai eikö sitä ole? Olevinaan kesällä typpitäytetty rengas ei ole helteistä(kuuma asfaltti) moksiskaan tai vastaavasti talvella kovan pakkasen vaikutus on lähes olematon. Tuossa meidän corsassa näkyy renkaiden painetieto kännykässä.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Mikey

Lainaus käyttäjältä: kmheisk2 - 18.02.20 - klo:19:30
Sen verran joudun kommentoimaan, että happimolekyyli on noin 2,6% pienempi kuin typpimolekyyli. Tällä ei siis ole käytännön merkitystä renkaan vajuamisessa. Lisäksi niin typpi kuin ilmakin noudattavat melko tarkasti ideaalikaasun tilanyhtälöitä. Eli typellä täytetyn renkaan paine muuttuu lämpötilan mukaan ihan siinnä missä ilmalla täytetynkin. Fysiikka on muuten kiva laji 😁

Asiaa on tarkemmin selitetty tuolla: https://www.getnitrogen.org/pdf/graham.pdf

kmheisk2

Lainaus käyttäjältä: Mikey - 18.02.20 - klo:21:45
Asiaa on tarkemmin selitetty tuolla: https://www.getnitrogen.org/pdf/graham.pdf

Menee jo ihan off topic, mutta:
Ko. artikkeli (joka on siis renkaiden typpitäyttöjä myyvän yrityksen tekemä) jättää kertomatta muutaman asian.

Artikkeli kertoo aivan oikein, että happi läpäisee renkaan kumia enemmän kuin typpi. Puhutaan 3-4 kertaa suuremmasta läpäisyssä. Tämäkin luku on oikein. 20 asteen lämpötilassa luku on noin 3. Se mitä jätetään kertomatta on:

1: Renkaat tyhjenevät pääsääntöisesti vuotamalla ilmaa renkaan ja vanteen välistä ja venttiilistä. Näillä vuodoilla ei ole merkitystä onko vuotava kaasu happea vai typpeä. Artikkelikin kyllä toteaa, että vuotokohdassa eroa ei ole.

2: Jos typellä täytetty rengas on tiivis ja sen paine ei juuri tipu ajokauden aikana oletetaan esim 0,1 bar, niin vastaavasti ilmalla täytetyn renkaan paine tippuisi alle 0,15 bar. Tähän tulokseen tullaan vaikka olettaisi hapen läpäisevän kumia 4 kertaa typpeä enemmän.
5xvapari
1xturbo

Suberb 2012

Se ois tasan viikko, niin saa kiertää suvisetin alle!
Miten on, joko on pultit herkistetty nopeaa vaihtoa ajatellen, vai ajattelitko ottaa/otit jo varaslähdön? Kesäkelithän tässä on ollut koko vuoden...
VAI onko vain niin, että kun lämpötilat on siinä 2 ja 5:n välissä, niin nastarenkaalla (testivoittaja) on ylivertainen pito kuivalla, mutta voih niin kylmällä, pikitiellä???

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Suberb 2012 - 22.02.20 - klo:12:48
Se ois tasan viikko, niin saa kiertää suvisetin alle!
Miten on, joko on pultit herkistetty nopeaa vaihtoa ajatellen, vai ajattelitko ottaa/otit jo varaslähdön? Kesäkelithän tässä on ollut koko vuoden...
VAI onko vain niin, että kun lämpötilat on siinä 2 ja 5:n välissä, niin nastarenkaalla (testivoittaja) on ylivertainen pito kuivalla, mutta voih niin kylmällä, pikitiellä???

Kun katsoi ja kuullut kaverien kommentteja etelänhetelmistä hiihtoloma aikaan tuolla pohjoisessa niillä kitkarenkailla millä kyllä pärjää reissun, niin ei tiedä itkeäkkö vai nauraakko.

Lainaan toiselta foorumilta:
"Etelän vetelien hiihtolomat kyllä näkyy pohjoisen liikenteessä. Suksiboksiautojen kilvanajo oli paikallisella motarilla kyllä tälläin maalaiselle melkoinen ihmettelyn aihe. Ei meillä täällä noin normaalisti ajeta."
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Suberb 2012

Mulla on kyllä tuosta pohjoisimmasta motarista ihan vastakkaiset kokemukset, ainoa baana 500km säteellä niin jo meno maistuu vähempitaitoisellakin. Meinaa etelänvetelä jäädä jalkoihin :D

tet

Lainaus käyttäjältä: Jönglööraaja - 19.02.20 - klo:08:36
Hyvät vanteet ja renkaat niin säilytyskauden aikana tippuu paine 0,2 ei sen enempää.
Todettu useita kirtoja tarkistamalla heti ennen paikalleenpanoa.

Minä pudotin tänä syksynä hieman paineita talvirenkaista alle vaihdon jälkeen. Ilmeisesti olin tarkistanut paineet viime talvena kylmemmällä säällä, kuin mikä oli vaihtohetkellä syksyllä. Oli vähän liikaa. Toki sittemmin olen taas pumpannut noihin hieman lisää ilmaa, kun lämpötila on laskenut syksyisestä.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

seaboss

Sula asfalttitie ja nastarenkaat, siinä suomen käytetyin kombo tänäkin talvena, jos mitataan siis ajettua matkaa.

Taitaa mailman tyhmimmät päättäjät ja autoilijat löytyä samasta maasta.

Mikey

Tässä kun ollut parranpärinää renkaiden vajumisesta ja vajumattomuudesta, niin piruuttani tänään tsekkasin eukon autosta paineet, jotka olin loppusyksystä asettanut 2,6 bar tasolle.

Kolmessa renkaassa paineet olivat 2,5 bar kahta puolin ja yhdessä vain 2,05 bar.

Tuo vajaapaineinen rengas oli muista poiketen uusi rengas, koska sen position vanha oli jostain syystä kulunut selvästi muita renkaita enemmän. Uusi rengas oli asennettu vanteelle ja täytetty syksyllä. Vanhat renkaat ovat pari vuotta vanhoja.

Asennutin tällä viikolla vanteelle kaksi uutta kesärengasta. Täytetty tunkkaisella korjaamoilmalla. Mittasin tänään paineet ja mittaan kahden ja neljän viikon päästä uudestaan. Kerron sitten tulokset.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: SNG - 18.02.20 - klo:19:26
OK

Itsellä molemmat koossa 205/60R16. Vanhemmat  dieselmanuaali nelikossa, uudemmat tehokkaammassa dsg bensavajakissa. Tuo Scoutti on selvästi hiljaisempi kuin A3SB, eli noiden kahden rengasmallin meluisuutta en pysty muutakuin mutulla vertailemaan. Kutonen on oikeinkin hiljainen Scoutin alla ja muutenkin tykkään renkaasta tosi paljon. Paineita pitänyt Scoutissa 2.6 bar, A3:ssa 2,4 bar kun on selvästi kevyempi auto.

Nastojen puutteen takia välttänyt jyrkkien vesijäisten metsätiemäkien juurelle ajoa/pysähtymistä. Muuten pärjännyt oikein hyvin. Vesijäällä lipsuu helpommin kuin nastoilla, muuten toimineet loistavasti.

Kyllähän nuo CVC6 on hyvät ajaa paljaalla asvaltillakin. Ei ole joutunut hallitsemattomaan vesiliirtoon edes tämän päivän kaatosateessa, kun muutamaan vesilammikkoon joutui pakosta ajamaan. Viimeiset pari kilometriä mökille, kun jään päällä oli vesi tuli testattua miten pysähtyy. No iloisesti abs:t raksutti ja mentiin pulkkana eteenpäin. Kyllä auto pysähtyi, mutta en haluaisi kokeilla toista reittiä miten mökille pääsee.

Kyllä mä noihin molempiin continental:n kitkoihin olen tyytyväinen samoin, kuin nastoihin. Mitä CVC7 kokeilin myös lumella, niin hyvin siinä pysähtyy. Sen minkä olen huomannut kitkoilla, että helpommin rupeaa abs:t ruksuttamaan. 

Tuskin tänä talvena tarvitsee enää nastoja heittää alle, vaan kitkoilla mennään. Vaihdanko pysyvästi niihin, niin todennäköisesti en. Voisinko ajaa vain kitkoilla talvella, niin vahva ehkä.  Korostuksena NORDICkitkoilla.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Hannes

Minkälaisia eroja on contin kitkarenkaiden 6 ja 7 välillä, onko meluisuudessa eroja tai mitään mikä nuo erottaa toisistaan hyvässä tai pahassa??

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Hannes - 22.02.20 - klo:19:16
Minkälaisia eroja on contin kitkarenkaiden 6 ja 7 välillä, onko meluisuudessa eroja tai mitään mikä nuo erottaa toisistaan hyvässä tai pahassa??

Lainaan itseäni, mitä myös SNG kysyi CVC6 ja CVC7 väliltä. Molemmat on hyviä renkaita ja olen pitänyt niistä!

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 18.02.20 - klo:17:40
Rengaskoko on eri eli 225/50R17 vs 205/55R16. Loskaliirtoa vastustaa paremmin tuo pienempi koko, mutta se on perusfysiikkaa. Eipä noista conteista ole pahaa sanottavaa. Hiljaiset, eivät sorra alle, mutta nyt kun sivuteillä on jään päällä vettä, niin ikävä nastoja, mutta eiköhän noilla jatketa testiä.

Eli summasummarum: Molemmat autot on sen verran erillaisia, että suoraa vastausta ei pysty vastaamaan  ;). Pitäisi noita CVC7 päästä talviolosuhteisiin myös testaamaan.

Jännä jos viitsii ihmisiltä kysyä oikein vastauksia, niin kyllä ne osaa jotain sanoa.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

the_kapu

Molemmat testivoittajia. Continental 7 kitkarenkaassa on vieremissuunta, toisin kun 6:ssa. Fantastinen talvirengas. Paras rengashan tänä talvena olisi ihan tavallinen kesärengas.

Suberb 2012

Lainaus käyttäjältä: the_kapu - 22.02.20 - klo:19:25
Paras rengashan tänä talvena olisi ihan tavallinen kesärengas.

Ainakin täällä etelässä. Kiitos (vihdoinkin) kerrankin järkevän päätöksen tehneille virkamiehille, ensi ”talven” voi ajaa ”laillisesti” (kelin salliessa) myös vaihtelematta niitä gummeja.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy