Keskustelua talvirenkaista nastarenkaat/kitkarenkaat/keskieuroopan kitkarenkaat

Aloittaja -karppa-, 12.03.16 - klo:17:24

« edellinen - seuraava »

mattinen

Lainaus käyttäjältä: Quattro A4 - 20.02.17 - klo:17:58
Paitsi että autoteiden asfalttiosuudet eivät kulu nastojen takia vähän, vaan erittäin paljon :)

Ainakin Helsingin näkökulmasta nastoille on huomattavasti enemmän käyttöä kenkien pohjassa kuin auton renkaissa. Juoksulenkilläni ylitän mm. Mechelininkadun. Se on ollut käytännössä koko talven sula, ja sen näköinen on sitten ajoradan pintakin: erittäin syvät urat ja karkea kiviaines pinnassa. Sen sijaan jalkakäyvät ja muut kevyenliikenteenväylät ovat kaikkea muuta kuin sulat. Jäätä ja ja mustaa jäätä piisaa. Tilanne on siis aikalailla nurinkurinen: siellä missä pitoa tarvittaisiin, on sitä monilla liian vähän, ja siellä missä ollaan kuin kesäolosuhteissa, harjoitetaan rajua ylivarustautumista- ja varautumista.

DJDH

Miettikää jos kaikki tosiaan laittais nastat kenkien pohjaan. Kaikki kävelytiet olis ihan urilla ja takana kävelevien rillit olis koko ajan rikki kun nastat vaan lentelee sinne ja tänne.

Btw Joutsenossa oli niin liukasta, että taksitkin jäi kotiin. Varmaan ajoivat kitkoilla.
Skoda Superb LB 2020
Passat B8 Variant BiTurbo

Quattro A4

Lainaus käyttäjältä: DJDH - 20.02.17 - klo:20:07
Miettikää jos kaikki tosiaan laittais nastat kenkien pohjaan. Kaikki kävelytiet olis ihan urilla ja takana kävelevien rillit olis koko ajan rikki kun nastat vaan lentelee sinne ja tänne.

Btw Joutsenossa oli niin liukasta, että taksitkin jäi kotiin. Varmaan ajoivat kitkoilla.

Hyvinkäällä aamulla tiet olivat todella liukkaita, mutta enpä jäänyt tänäkään aamuna kotiin, vaan töihin lähdin. Olosuhteet olivat kitkarenkaille pahimmat mahdolliset, eli paikoin oli märkää jäätä tien pinnalla. Vähän aikaa sitten juttelin tutun kanssa joka on ajo-opettajana autokoulussa. Tuossa autokoulussa autoissa on kitkarenkaat. Kaveri sanoi, että kertaakaan olosuhteet eivät ole niin pahat olleet, etteikö ajoon olisi voinut lähteä.
1.6 Mitsubishi Carisma (1999)
2.0 Mazda 6 (2003)
2.5 Volvo S40 T5 (2005)
2.0 Audi A4 quattro (2009)
2.0 BMW 320i xDrive (2015)

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Quattro A4 - 20.02.17 - klo:20:17
Hyvinkäällä aamulla tiet olivat todella liukkaita, mutta enpä jäänyt tänäkään aamuna kotiin, vaan töihin lähdin. Olosuhteet olivat kitkarenkaille pahimmat mahdolliset, eli paikoin oli märkää jäätä tien pinnalla. Vähän aikaa sitten juttelin tutun kanssa joka on ajo-opettajana autokoulussa. Tuossa autokoulussa autoissa on kitkarenkaat. Kaveri sanoi, että kertaakaan olosuhteet eivät ole niin pahat olleet, etteikö ajoon olisi voinut lähteä.

http://www.iltalehti.fi/uutiset/201702202200073991_uu.shtml

"Hän alkoi hidastaa, kun yllättäen hänen edellään ajanut auto pyörähti ympäri."

Jep JEp.

1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

JakeS

Missäs tuossa artikkelissa oli maininta, että onettomuuden syynä olisi kitkarengas ?
Bemari m135 -16,  Renault Clio  -17, S-max 2,0 tdci -18, Vw Polo sedan -19

mattinen

Lainaus käyttäjältä: DJDH - 20.02.17 - klo:20:07
Btw Joutsenossa oli niin liukasta, että taksitkin jäi kotiin. Varmaan ajoivat kitkoilla.

Tuskinpa ne ajoivat sen paremmin kitkoilla kuin nastoillakaan. Ne kun kerran jäivät kotiin. Niin, ja Joutsassa oli kuulemma mies ajanut ojaan. Oli muuten varmaan nastat alla. Ja semmosta vielä, että Lohelassa oli kaksi autoa bensa-asemalla, vaikka molemmissa oli kitkat. Joo, ja sitten vielä tiesi  työkaveri kertoa, että Turussa oli mies vaihtanut renkaat, vaikka oli nastat. Ja just tuli tekstari, että Munapirtissä on auto katollaan. Näkyy olevan nastat. On sitä kaikenlaista.

BMF

Laitetaan kaikkiin autoihin vesisuolasumuttimet keulaan ja ajellaan kesärenkailla  8)

Nyt on neljäs vuosi samoilla kitkoilla (nokian R2) ja ensimmäiset 2 vuotta olin näihin tyytyväinen. Viimeiset 2 vuotta on mennyt enemmän tai vähemmän luisussa vaikka pintaa onkin.

Valitettavasti tuo kumi menee muutamassa vuodessa kovaksi tai jotain  ja tuntuu että pitoa ei ole lainkaan vaikka uraa kyllä on. Sama vaiva kyllä koskee nastarenkaitakin...

Seuraavat talvirenkaat on myös kitkat pelkästään rengasmelun vuoksi, mutta neljää vuotta en ala enää samoilla kitkoilla ajamaan.

Ajossa: Passat Variant 2.0TDI (EVO) DSG -20
-Octavia III Combi RS FL 2.0 TDI DSG -17
-Octavia III Combi 1.4 TSI DSG -13

-karppa-

http://yle.fi/uutiset/3-9470466

Samoja ongelmia sielläkin, missä nastoja ei käytetä

Suomessa on viime vuodet ajateltu, että päällysteen kulumisesta voi tulla saman verran hengitettäviä hiukkaspäästöjä kuin pakokaasuista. Erityisesti raskas liikenne kuluttaa teitä, vaikka nastarenkaita alla ei olekaan.

Saksassa on tänä talvena saatu mittaustuloksia, joiden mukaan pahimmillaan jopa 85 prosenttia alle 10 mikrometrin hengitettävistä hiukkasista olisi peräisin tiepäällysteen kulumasta, renkaista ja jarruista. Ja Saksassa ei edes ole nastarenkaita.

Saksassa kuuluukin jo varoitusääniä, että moniin kaupunkeihin suunnitellut ajokiellot vanhemmille dieselmoottorisille autoille eivät välttämättä ole tehokkaita, jos hiukkaspäästöjen suurin aiheuttaja löytyy pakokaasujen ulkopuolelta.

Toki pienimmässä 2,5 mikrometrin kokoluokan pienhiukkasissa pakokaasut ovat edelleen se merkittävin syy, mutta myös tiestä, renkaista ja jarruista irtoaa näitä keuhkorakkuloihin saakka päätyviä pienempiä hiukkasia.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

baleno

"Vielä vuosikymmen sitten kitkarenkaan aiheuttama päällysteen kuluminen oli vain kaksi prosenttia nastarenkaan vastaavasta".
Nykyiset nastarenkaat kuluttaa teitä vielä enemmän, johtuen nastarenkaiden testimenetelmästä.

Artikkelissa ei kerrottu miten hyvin raitisilmasuodatin suojaa tiepölyltä.
Valmistajien mukaan hyvin mutta mikä lienee totuus.
Citroen C5 2.0i 2006

JFabiaK

Lainaus käyttäjältä: baleno - 21.02.17 - klo:17:19
"Vielä vuosikymmen sitten kitkarenkaan aiheuttama päällysteen kuluminen oli vain kaksi prosenttia nastarenkaan vastaavasta".
Nykyiset nastarenkaat kuluttaa teitä vielä enemmän, johtuen nastarenkaiden testimenetelmästä.

Selvittäkääpä ensin se kuinka suuria nastarenkaiden määrät ovat olleet, ja ovat nytkin, kaikista talvirenkaista; tällä hetkelläkin suurin osa talvirenkailla liikkuvista kevyemmän kaluston ajoneuvoista ovat nastarenkailla varustettuja.

Ja miten nastarenkaiden testimenetelmät vaikuttavat teiden kulumisiin?

Olen samaa mieltä Karpan kanssa Saksan tietilanteesta. Siskoni joka asuu Saksassa kävi täällä pari viikkoa sitten ja  sanoi, että heillä on mm. tänä talvena suolattu poikkeuksellisen paljon ja tiet siellä ( Münchenin ympäristössä ) näyttävät olevan aivan samanlaisessa kunnossa kuin täällä Suomessa, vaikka he eivät saa käyttää nastarenkaita.
Kaikki menee rikki - kunnes kuolema korjaa. Simply Clever.

Jultsu

Baltian maissa käytetään ilmeisesti erilaista suolaa kuin meillä aseveljesten maissa, niiden maiden läpi ajellessani en ole huomannut ollenkaan urautumia tai kulumia tienpinnassa vaikka auto on ollut vitivalkoinen suolasta aina ajolenkin päätteeksi.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

baleno

Lainaus käyttäjältä: JFabiaK - 21.02.17 - klo:17:54
Selvittäkääpä ensin se kuinka suuria nastarenkaiden määrät ovat olleet, ja ovat nytkin, kaikista talvirenkaista; tällä hetkelläkin suurin osa talvirenkailla liikkuvista kevyemmän kaluston ajoneuvoista ovat nastarenkailla varustettuja.

Ja miten nastarenkaiden testimenetelmät vaikuttavat teiden kulumisiin?

Olen samaa mieltä Karpan kanssa Saksan tietilanteesta. Siskoni joka asuu Saksassa kävi täällä pari viikkoa sitten ja  sanoi, että heillä on mm. tänä talvena suolattu poikkeuksellisen paljon ja tiet siellä ( Münchenin ympäristössä ) näyttävät olevan aivan samanlaisessa kunnossa kuin täällä Suomessa, vaikka he eivät saa käyttää nastarenkaita.

Siis nastarengas kuluttaa tietä 50x sen mitä kitkarengas.
Ylen artikkelissa oli linkki aiempaan artikkeliin joka selittää testimenetelmän,
kurun graniitin yli ajamisen, vaikutuksen nastojen aiheuttamaan tien kulumiseen.
Citroen C5 2.0i 2006

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 21.02.17 - klo:18:00
Baltian maissa käytetään ilmeisesti erilaista suolaa kuin meillä aseveljesten maissa, niiden maiden läpi ajellessani en ole huomannut ollenkaan urautumia tai kulumia tienpinnassa vaikka auto on ollut vitivalkoinen suolasta aina ajolenkin päätteeksi.

Ajoitko paljonkin sivuun E67:lta?
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

-karppa-

1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

baleno

"Vielä vuosikymmen sitten kitkarenkaan aiheuttama päällysteen kuluminen oli vain kaksi prosenttia nastarenkaan vastaavasta."
http://yle.fi/uutiset/3-9470466

Kukahan se linkkasi edellä tähän uutiseen.
Citroen C5 2.0i 2006

Jultsu

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 21.02.17 - klo:18:06
Ajoitko paljonkin sivuun E67:lta?

Toki päätieltä poistuessa tiestön kunto muuttuu melko dramaattisesti, mutta edelleen urat loistavat poissaolollaan, niiden sijasta on vain isoja kuoppia ja asfaltilla tilkittyjä läikkäpaikkoja. Koko kuusseiska päästä päähän ja aivan slovakian rajalle asti.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

mattinen

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 21.02.17 - klo:16:48
Samoja ongelmia sielläkin, missä nastoja ei käytetä Saksassa on tänä talvena saatu mittaustuloksia, joiden mukaan pahimmillaan jopa 85 prosenttia alle 10 mikrometrin hengitettävistä hiukkasista olisi peräisin tiepäällysteen kulumasta, renkaista ja jarruista. Ja Saksassa ei edes ole nastarenkaita.
Kukaan ei tiettävästi ole edes väittänyt, etteikö liikenteestä aiheutuisi päästöjä myös niissä maissa, joissa nastoja ei käytetä. Suomessa tilanne on kuitenkin sikäli hankala, että "tavanomaisten" päästölähteiden lisäksi tulevat myös nastarenkaista aiheutuvat päästöt (lähinnä pienhiukkaset).

Teiden kuluminen on sitten oma kysymyksensä. Ja aivan varmasti Saksassakin tiet kuluvat, vaikkei siellä nastoilla ajetakkaan. Suomessa kulutukseen tulee kuitenkin vielä "lisäbonus" nastoista. Trafin johtavan asiantuntijan Jussi Pohjosen mukaan"fakta on se, että nastarenkaat aiheuttavat tien kulumista, meluhaittoja, polttoaineen kulutusta ja katupölyä, joka sairastuttaa ihmiset. Liikenneviraston päällysteasiantuntija Katri Eskola puolestaan toteaa, että "kaikista vilkasliikenteisemmällä tieverkolla päällysteet urautuvat pääosin nastarenkaiden aiheuttaman kulumisen takia." Samaisen lähteen mukaan "vilkasliikenteisten teiden asfaltin uusiminen syö pääosan liikenneviraston noin 120 miljoonan euron vuotuisesta päällystysrahasta." (Tieto on viime vuodelta). Mm. näitä nastarenkaiden haittoja tulisi verrata niiden hyötyihin. Yllä mainitun Pohjosen mukaan "nastarenkaiden käyttö Helsingissä on hätävarjelun liioittelua." Omien kokemusteni perusteella olen taipuvainen yhtymään hänen näkemykseensä.

Quattro A4

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 20.02.17 - klo:23:33
http://www.iltalehti.fi/uutiset/201702202200073991_uu.shtml

"Hän alkoi hidastaa, kun yllättäen hänen edellään ajanut auto pyörähti ympäri."

Jep JEp.

Jep jep. tod.näk huonokuntoiset nastarenkaat olivat tuossa autossa. Vai mainitaanko jutussa, että olisi kitkarenkaat? Tuonkin onnettomuuden syyt ovat kuitenkin ajotavoissa eikä renkaissa.
1.6 Mitsubishi Carisma (1999)
2.0 Mazda 6 (2003)
2.5 Volvo S40 T5 (2005)
2.0 Audi A4 quattro (2009)
2.0 BMW 320i xDrive (2015)

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Quattro A4 - 21.02.17 - klo:19:44
Jep jep. tod.näk huonokuntoiset nastarenkaat olivat tuossa autossa. Vai mainitaanko jutussa, että olisi kitkarenkaat? Tuonkin onnettomuuden syyt ovat kuitenkin ajotavoissa eikä renkaissa.

Oletko ajatustenlukija?

Lainaus käyttäjältä: mattinen - 21.02.17 - klo:19:24
Yllä mainitun Pohjosen mukaan "nastarenkaiden käyttö Helsingissä on hätävarjelun liioittelua." Omien kokemusteni perusteella olen taipuvainen yhtymään hänen näkemykseensä.

Tässä tapauksessa hyvistä NASTArenkaista olisi ollut apua. Ilmeisesti hätävarjelun liioittelua.

http://www.iltalehti.fi/uutiset/201702202200073991_uu.shtml
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Quattro A4

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 21.02.17 - klo:19:48
Oletko ajatustenlukija?

Tässä tapauksessa hyvistä NASTArenkaista olisi ollut apua. Ilmeisesti hätävarjelun liioittelua.

http://www.iltalehti.fi/uutiset/201702202200073991_uu.shtml

Siis minäkin osaan toistaa itseäni. Hyvistä ajotaidoista olisi ollut vielä suurempi apu tuossakin tilanteessa.
1.6 Mitsubishi Carisma (1999)
2.0 Mazda 6 (2003)
2.5 Volvo S40 T5 (2005)
2.0 Audi A4 quattro (2009)
2.0 BMW 320i xDrive (2015)

sakal83

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 21.02.17 - klo:19:48
Tässä tapauksessa hyvistä NASTArenkaista olisi ollut apua. Ilmeisesti hätävarjelun liioittelua.

http://www.iltalehti.fi/uutiset/201702202200073991_uu.shtml

Pistätkö karppa linkin tähän faktaan.
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: sakal83 - 21.02.17 - klo:20:15
Pistätkö karppa linkin tähän faktaan.

Lukaise tm:n & tuulilasin talvirengastestit mikä rengas oli paras jäällä.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Quattro A4

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 21.02.17 - klo:20:18
Lukaise tm:n & tuulilasin talvirengastestit mikä rengas oli paras jäällä.

Mites se tuohon onnettomuuteen liittyy? Keli oli lumisateinen ja märkää lunta oli kertynyt kerros myös ajokaistoille. Eli olitko itse paikan päällä toteamassa jäisen tien pinnan? Itse ajoin tuosta paria tuntia aiemmin, eikä ainakaan silloin jäästä ollut tietoakaan.
1.6 Mitsubishi Carisma (1999)
2.0 Mazda 6 (2003)
2.5 Volvo S40 T5 (2005)
2.0 Audi A4 quattro (2009)
2.0 BMW 320i xDrive (2015)

mattinen

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 21.02.17 - klo:19:48
Tässä tapauksessa hyvistä NASTArenkaista olisi ollut apua.

Tähän on mahdotonta ottaa kantaa, koska lähteestä ei käy ilmi kolariin osallisten autojen rengastus. Ja vaikka kävisikin, niin uutisen perusteella on aika vaikea lausua mitään muista onnettomuuteen vaikuttaneista syistä.

JaskaPankuttaja

Lainaus käyttäjältä: JFabiaK - 21.02.17 - klo:17:54
Olen samaa mieltä Karpan kanssa Saksan tietilanteesta. Siskoni joka asuu Saksassa kävi täällä pari viikkoa sitten ja  sanoi, että heillä on mm. tänä talvena suolattu poikkeuksellisen paljon ja tiet siellä ( Münchenin ympäristössä ) näyttävät olevan aivan samanlaisessa kunnossa kuin täällä Suomessa, vaikka he eivät saa käyttää nastarenkaita.

Kukaanhan ei tiedä, mutta Suomen kokemusten mukaan ei tuolla Münchenin ympäristössä olisi päällystettä teillä enää ollenkaan jos siellä saisi käyttää nastarenkaita.

Ja juuri siksi niitä ei saa siellä käyttää.

Vai onko joku sitä mieltä että nastarengaskielto johtuu Saksassa siitä että lumi ja jää omaa siellä saman kitkakertoimen kuin kestopäällyste Suomessa talvella?

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Quattro A4 - 21.02.17 - klo:20:20
Mites se tuohon onnettomuuteen liittyy? Keli oli lumisateinen ja märkää lunta oli kertynyt kerros myös ajokaistoille. Eli olitko itse paikan päällä toteamassa jäisen tien pinnan? Itse ajoin tuosta paria tuntia aiemmin, eikä ainakaan silloin jäästä ollut tietoakaan.

En ollut, mutta kaveri sattui ajamaan vartti ennen tuota onnettomuutta tuosta yhdistelmällä. Mainitsi kyllä kelistä kuvan kera. Lainaan vielä tuota juttua: Liukas keli koitui kolmen auton rysäykseksi maanantai-iltana Hämeenlinnanväylällä.

Mitä taas tulee renkaisiin, niin VÃ,,ITÃ,,N että TALVELLA etelä-suomen vaihtelevissa olosuhteissa nastarengas on paras vaihtoehto talvirenkaaksi, kun taas pohjoisessa oikeissa TALVIolosuhteissa kitka voi olla parempi vaihtoehto. Kokemattoman kuskin kohdalla vielä tuo renkaan ero korostuu.

Minulle teiden kuluminen on yksi hailee, koska maksan autoilusta ihan tarpeeksi, että teiden tulisi olla kunnossa. Samoin kuin nuo partikkelipäästöt on hyttysenpaska meressä ja minulle talvirenkaassa TALVELLA tärkein ominaisuus ei ole hiljaisuus, koska molemmat autoni on vaimennettu, vaan se että niissä on pitoa eikä minun/paremman puoliskon tarvitse jännittää keliä oli kellonaika mikä hyvänsä vuorokaudessa. Tämän vuoksi ajan TALVELLA nastarenkailla nyt ja tulevaisuudessa. Välikelit mennään sitten siihen soveltuvilla pohjoismaalaisilla kitkarenkailla (Näin kukaan ei edes pääse näpäyttämään minua jostain hiukkasista). 
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

sakal83

Jos keli taikka autoilu jännittää, niin kortinhan voi käydä palauttamassa asemalle, vai miten se meni  ;D
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: sakal83 - 21.02.17 - klo:21:23
Jos keli taikka autoilu jännittää, niin kortinhan voi käydä palauttamassa asemalle, vai miten se meni  ;D

Kyllä ja olen tätä mieltä edelleen! Ei ole tarvinnut jännittää. Pari kertaa olen reissuun lähtenyt omalla autolla, kun firman tarjoamaan autoon en ole ollut tyytyväinen (Talvella).

Oliko sulla muuta annettavaa tähän keskusteluun vai tuleeko paljonko ajeltua Lapissa, Kainuussa ja Itä-Suomessa talvella?
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

hmmm


enkero

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 05.02.17 - klo:08:44
Hieno vasta-argumentti. Toki selviää. Minäkin selviän joka syksy ja kevät, mutta talvella ajan mieluiten nastoilla. Moni muu ei selviä ja tötöilee päivittäin, että pääsisi rampilta muun liikenteen joukkoon.

Vai meinaatko ettei neliveto sudi kitkoilla vai etkö ole raksinut autoosi luistonestoa? Eilen kerran välkäytti ilonestonvaloa nastarenkailla tuolla maalaisreitillä ja sekin, kun lähdin risteyksestä reippaasti kaasu pohjassa nelivedolla.

Tämä paskanjauhamisketju saa jo niin typeriä piirteitä, että se ei enää yksistä kynsistä pöntössä lisää likaannu.

Juu, neliveto sutii kitkoilla jos kuski haluaa, ja autossani on luistonesto, jonka edellinen omistaja on tilatessaan saanut erikseen ruksimatta. Juuri ja juuri teho, tupla tehon ja väännön puutteesta huolimatta, riittää murtamaan pidon sen mitä olen tuolla näissä talvikeleissä kolmen viikon aikana kerennyt kokeilla.

Kortti on kerran nimismiehellä ollut, en näe tarvetta viedä takaisin vielä muutamaan kymmeneen vuoteen. En kyllä näe tarvetta nastarenkaisiinkaan, mutta talousihmisenä ajelen noilla piikeillä seuraavat talvet. En vaan ole Suomessa koskaan ollut sellaisissa talviolosuhteissa, missä kitkoilla ei olisi pärjännyt. Kerran "pakosta" ostin kyllä nastat RS:ään, kun KE-kitkat olisivat lisänneet jouluaatonaattona oletettua matka-aikaa tunnilla parilla. Mutta silloinkaan ei ollut kyse pärjäämisestä vaan kerkeämisestä. Ja kun nyt jo aivasteluttaa, niin vaihdatin renkaat työpäivän aikana; pitemmälle kotimatkalle lähtö tapahtui joka tapauksessa samalla kellonlyömällä.
C250CDI t 4matic -12 - Clio ST 2017
ex: Fabia III Combi 1.2 TSI DSG Style -16, Octavia Combi Style 4x4 TDI DSG -15, Fabia III 1,2 TSI DSG -15, Octavia III Combi 1,6 TDI DSG -13,Fabia II vRS -10, Octavia II FL Combi 1,4 TSI -09, Octavia I HB 1,9 TDI -98

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy