Passat GTE moottorin optimointi

Aloittaja Entoro, 19.05.20 - klo:20:02

« edellinen - seuraava »

Entoro

Autoni on vuoden 2017 mallin Passat GTE, joka toimii loistavasti kaikin puolin. Illan pimeinä tunteina viikonloppuna tuli mieleen ajatus kutitella hieman lisää hevosvoimia autosta ulos.

Onko kellään kokemusta Passat GTE:n optimoinnista? Ulkomaisia forumeja selatessa tästä oli hyvin vaikea löytää tietoa, mutta Golf GTE:tä on viritelty urakalla.

Katselinkin erilaisia virityspajoja, ja nämä lupailisivat tehoja n.30hp lisää. Tosin missään ei mainita otetaanko tämä 1.4TSI koneesta, vai sähkömoottorista. Eräältä hollantilaiselta forumilta bongasin Passatin virityksestä hyviä kokemuksia. Tämän mukaan GTE moodissa on nyt otettu sähkömoottori täydellä teholla käyttöön (henkilön käyttämän virityspajan mukaan tätä ajetaan vain n.50% teholla GTE tilassa, kun taas sähköllä ajettaessa tämä on luonnollisesti 100% käytössä), start&stop deaktivoitu ja polttomoottorista kaivettu n.20hp ulos lisää tehoja. Yhteistehoksi mainittiin n.250hp näiden tehonlisäysten kera, ja responsiivisuus on kuulemman parantunut myös.

Herääkö tästä ajatuksia / kommenteja muilta forumilaisilta, vai joudunko olemaan ensimmäinen joka asiaa suomessa testaa  :D ?

duke7

Ei kokemusta mutta tuossa tehonlisäyslaskelmassa on jotain virhettä kyllä. Kokonaislisäyshän pitäisi olla noin 70 hp eli sitten noin 290 hp.

Nifa

#2
30 hp otetaan ottomoottorista. 1.4:ssa paukut riittää org. turbolla noin 185 asti, sitten alkaa ahdistamaan vastapaine pienelle ahtimella liikaa. 175-180hp on hyvä kompromissi, Ahdin alkaa vaan turhaan pitämään meteliä viimeisillä hepoilla. 200 hp asti menee downpipen vaihtamalla, jonka jälkeen isommalla turbolla (tai hybridillä) 230hp kohdalla ottaa ahtoilman jäähdytys vastaan. Suuttimet ja puolat potkii ilmeisesti niin pitkälle kuin esim IS20 (ea888 2.0) jaksaa ilmaa lykkiä.
Suomipajat ei mun käsityksen mukaan sähkömoottorin koske ja suhtaudun varauksella jos joku väittää niin (ulkomailla) tekevänsä.

DSG:lle pitää ajaa sitten myös uudet softat sisään, tai ainakin suositellaan. Kannattaa  ottaa huomioon kun miettii, että minne sen vie.
"That's ridiculous! Why would a shark follow a Volkswagen."

Entoro

Kiitoksia hyvistä kommenteista - on paljon mahdollista, että olen ymmärtänyt jotain väärin ulkomaisilta forumeilta.

Pohdin kanssa tässä toista vaihtoehtoa nimittän ns. tuning box ratkaisua. Googlettelun tuloksena löysin britti firman nimeltä TDI-Tuning, joka tekee CRTD4 boxeja autoon. Tiedän ettei tämä ole samalla tasolla suorituskyvyn suhteen kuin ECU:n päivitys, mutta tässä houkuttaisi suhteellisen edullinen hinta, helppo asennus ja että voin poistaa tämän autoa myytäessä. Myöskin päivittävät ilmeisesti lisämaksua vastaan entisen boxin uuteen autoon.

Onko näistä mietteitä / kommentteja? Mitä forumeilta luin, niin näiden ei teoriassa pitäisi aiheuttaa ongelmia autolle, mikä on tietenkin pääasia tälläisiä muokkauksia tehdessä.

MMracing

#4
Ensimmäinen kunnon ohjelma jossa myös otettu huomioon sähkökäyttö ja eri ajomoodit.
https://www.racingline.com/14-hybrid

PasiKo


Entoro

Laitoin edellä mainituille kyselyä asiasta. Racinglineltä löytyy näköjään Turkusesta jälleenmyyjä.

Hieman arveluttaa Turbotecin 280 hevosvoiman teho aiempien kommenttien perusteella kestävyyden näkökulmasta, mutta katsotaan mitä vastaavat.

Löysin vielä briteistä SA Tuningilta Truetune -vaihtoehdon (https://satuning.co.uk/truetune/), jolla voisi itse tehdä toimitetulla laitteistolla ECU -ohjelmoinnin, ja myös vakioksi palautuksen tarvittaessa. Ilmeisesti tekevät customina lähetetyn ECU tiedon pohjalta ohjelmiston joka sitten asennetaan autoon itse. Toivottavasti näistä on apua muillekkin GTE:n omistajille jotka tutkivat vaihtoehtoja tehonlisäykseen.

jaripetteri

GTE tilassa sähkömoottorilta on tiputettu puolet tehosta pois verrattuna täyssähkötilaan joten tuon rajoituksen poistamalla saa sen 50hv lisää heti.

Tuossa 308hv kutiteltu softalla. Itse olisin eniten huolissani DSG:n vääntörajasta.

https://m.youtube.com/watch?v=duZ781YaGJM
OBD.fi - eXplore Your Car ---  GTE Variant & e-Golf 100kW
Ex.  TwinDoor TDi, vRS TFSi Combi, TFSi Q SB

TWBE

Mites Entoro optimoinnissa kävi? -Jäikö miettimisen asteelle vai joko 280hp GTE pelissä?  8)

Sum1

Kukas näitä ohjelmia nyt tekee suomessa että sais kaikki irti tollasesta vehkeestä?

makelja

Tvs Engineering Hollannista tekee noita myös. Jälleenmyyjänä on JT Carfix Helsingissä.

Nantti

lisäätehoa.fi firmasta kannattaa kysellä kans.
Oman Skodan ohjelmaan sieltä ollu tyytyväinen.

makelja

Oliko lisäätehoa'n ohjelma myös sähkömoottorille vai pelkästään bensalle?

Turbokiisseli

En ole omaani virittämässä akkutakuun takia, mutta mielenkiinnosta kyselen miten tai onko mitenkään GTE:n pito-ongelmat on selätetty? Paikaltaan GTE:llä auto sutii kuivallakin asfaltilla, ja ohjelmoituna tuo ei ainakaan parane.
Tesla Model Y dual motor LR
Porsche 911 C4 1999
***********************
VCDS HEX+CAN Länsi-Uudellamaalla, kysy privalla!

b1mpo

Kaasujalastahan se on kiinni sutiiko. Lisäksi renkaissa on yllättävän suuria pitoeroja.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

SNG

Vajaavetoisuutta ei korvaa mikään!

jaripetteri

No ei tuo päälle satasen nopeuksissa varsinaisesti mikään raketti enää ole, hieman kaipaisi lisää puhtia. Hybridi tilassa kun saisi sähkömoottorista kaiken irti niin voisi olla kiva enkä usko että rekkaa ohitellessa enää sutiminen on ongelma paitsi ehkä talvella.
OBD.fi - eXplore Your Car ---  GTE Variant & e-Golf 100kW
Ex.  TwinDoor TDi, vRS TFSi Combi, TFSi Q SB

samza

Lainaus käyttäjältä: Sum1 - 13.03.21 - klo:22:35
Kukas näitä ohjelmia nyt tekee suomessa että sais kaikki irti tollasesta vehkeestä?

Kysäse www.erikoismoottori.fi tekee varmasti juuri sellaisen kun asiakas haluaa, eikä laita bulkkisoftaa
Passat 1,4tsi -18
Tiguan 2.0tdi 4mot -21

m4x1mu5

Lainaus käyttäjältä: samza - 20.03.21 - klo:13:24
Kysäse www.erikoismoottori.fi tekee varmasti juuri sellaisen kun asiakas haluaa, eikä laita bulkkisoftaa

Ei kannata vaivautua jos ei ole osaamista sähkömoottorista. Polttiksesta max 30hp lisää osia vaihtamatta. Vakion puute on se että sähkömoottorista otetaan vain 50% Gte moodissa.
Passat B8 GTE -16
Passat 3C 2.0 TDI -10

TeroPee

On Porkkis ainakin noita Cayenne hybridejä sekä polttiksen että yhteiskäytön osalta virittänyt useammankin. Tulee kuulemma hyvä. Luulis että patteripassatin viritys onnistuisi ihan tuosta vaan sekin.
Torni hakusessa / bensa-avo-V8 / Q7 4.2 V8 TDI ja muutama muukin hölmö laite.

TeroPee

Kyselin tuossa Petriltä aiheesta. On kuulemma vähän vaiheessa vielä softankehitys tällaiseen autoon.
Torni hakusessa / bensa-avo-V8 / Q7 4.2 V8 TDI ja muutama muukin hölmö laite.

makelja

Sellainen kuin Motorwise Tuusulassa ainakin ilmoittaa listoillaan GTE:n tehoiksi 280 hv optimoinnin jälkeen. Tuo lisäys on jo sitä luokkaa että ei irtoa pelkällä bensamoottorin optimoinnilla.
Yhden A4:n dieselin tuolla teetin ja se ainakin meni hyvin.
Tällähetkellä sivuilla vaan lukee että liike suljettu.  :(

m4x1mu5

Alkaa toi GTE-moodin start-stop ärsyttämään, pitäisiköhän kiikuttaa auto pajalla?
Passat B8 GTE -16
Passat 3C 2.0 TDI -10

akk

Lainaus käyttäjältä: makelja - 09.04.21 - klo:14:13
Sellainen kuin Motorwise Tuusulassa ainakin ilmoittaa listoillaan GTE:n tehoiksi 280 hv optimoinnin jälkeen. Tuo lisäys on jo sitä luokkaa että ei irtoa pelkällä bensamoottorin optimoinnilla.
Yhden A4:n dieselin tuolla teetin ja se ainakin meni hyvin.
Tällähetkellä sivuilla vaan lukee että liike suljettu.  :(

Kyllähän tuo varmaan mahdollisuuksien rajoissa on, mutta eri asia onko järkeä laittaa noin paljon tehoa pelkän etuvedon varaan ? Kun esim. Tiguanissa on 245 hv vakiona, niin jo nosto sille tasolle olisi järkevämpää, myös kestävyyden suhteen.
Arteon Shooting Brake ehybrid 2021

duke7

Lainaus käyttäjältä: akk - 09.04.21 - klo:16:09
Kyllähän tuo varmaan mahdollisuuksien rajoissa on, mutta eri asia onko järkeä laittaa noin paljon tehoa pelkän etuvedon varaan ? Kun esim. Tiguanissa on 245 hv vakiona, niin jo nosto sille tasolle olisi järkevämpää, myös kestävyyden suhteen.
Eihän se lähdössä ole järkevää mutta vaikka satasesta ylöspäin ei vetotapa ole mitenkään rajoittava tekijä. Niissä vauhdeissa voisi olla enemmänkin tehoa kyllä..
Vai meinasitko osien kestoa?

Vekkula

Ei ole mikään ongelma etuvedossa tuommoiset tehot, siellähän on se poljin jolla voi säädellä paljonko voimaa tiehen haluaa milloinkin välittää.
”Niin siis en ole mikään trollailija vaan yksi tämän palstan asiallisimmista ja arvostetuimmista kirjoittajista.”

o.b.

Sähkömoottorista varmaan kannattaa virittää täydet tehot irti. Akkutakuukin varmaan kasvaa vastaavasti kahdeksasta vuodesta kuuteentoista ;D

makelja

Lähinnä se että sähkömoottori olisi täydellä teholla myös GTE moodissa. Bensakoneesta voi ottaa sen 35-40hv lisää. Sen se kestää hyvin.

rjokela002

Lainaus käyttäjältä: Nantti - 14.03.21 - klo:09:31
lisäätehoa.fi firmasta kannattaa kysellä kans.
Oman Skodan ohjelmaan sieltä ollu tyytyväinen.

Täältä kansa ääni tälle. Vasta kävin laittaa 1.9 passattiin ohjelman ja oon enemmän kun tyytyväinen. Jämsän toimipisteessä.
Passat 1.9TDI 2007

VCDS HEX-V2 Keski-Suomessa

akk

Lainaus käyttäjältä: duke7 - 09.04.21 - klo:16:16
Eihän se lähdössä ole järkevää mutta vaikka satasesta ylöspäin ei vetotapa ole mitenkään rajoittava tekijä. Niissä vauhdeissa voisi olla enemmänkin tehoa kyllä..
Vai meinasitko osien kestoa?

Paikaltaan lähdettäessä noilla tehoilla on todenäköisesti aika ”vikuri”, joka tapauksessa selvästi huonompi kuin vastaavan tehoinen neliveto. Myös osien kestävyyttä tarkoitin. Yli satasen vauhdeissa, laillisten nopeuksien puitteissa ei noista lisätehoista paljoa pääse hyötymään.
Arteon Shooting Brake ehybrid 2021

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy