"Kunnioitettavia" suorituksia liikenteessä

Aloittaja makelja, 22.12.11 - klo:13:39

« edellinen - seuraava »

MikaMM

Taas vaihteeksi sieppaa nuo kiihdytyskaistalla jarruttelijat. Eilen aamull yksi ja tänään sitten toinen, joka pääse mielestäni jo tämän otsikon alle.

RAV4:n kuski päätti sitten pysähtyä kiihdytyskaistan alkuu katsomaan, että mihin väliin hän kulkineensa voisi tuupata. Meikäläinen tämän kulkineen perässä ja minun takana 4-5 autoa. Aika moni torvi alkoi soimaan ja tästä säikähtäneenä kyseisen RAV4:n kuski tuuppasi kulkineensa suoraan päätien oikealle kaistalle käyttämättä kiihdytyskaistaa ollenkaan, aiheuttaen varmaan muutamalle päätietä ajavalle kuljettajalle verisuonien pullistelua. Muutenkin ketutti koko aamu, joten vetäisin sitten kiihdytyskaistaa käyttäen tästä kulkineesta mielenosoituksellisesti ohi. Kuskina rouva/neiti 50v ja kännykkä korvalla... >:(

Olisihan tuon RAV4:n kuljettaja aikaisemmista tempuista pitänyt hieman ottaa osviitta, mitä tuleman pitää.
Ensin tuli kolmion takaa törkeästi minun edellä ajavan eteen jumalattomalla vauhdilla. Sen jälkeen liikenneympyrästä ilman vilkkua pois...

Kulinaristi

Lainaus käyttäjältä: JJ10 - 21.08.13 - klo:10:17
Iltasanomien jutussa puhutaan ainoastaan tietojen vaihdosta, ilmeisesti sakotuskäytäntö on kansallinen päätös. Emmehän me hitto vie voi sakottaa ulkomaalaisia, nehän vaikka  pahastuisi asiasta.

Tai estää heitä tulemasta uudelleen maahan, jos sakot eivät ole maksettuina.  ::)

Vankka

Eilen tuli nähtyä kaks suoritusta perskanaa. Ensin MB vito vetää suorilta päin punasia ja heti seuraavien valojen jälkeen VW Golf vetää nolla vauhista ilman vilkkua yllätyskaistanvaihdon suoraan takana tulleen auton eteen.
Yritin säästää ja tein itse, en säästänyt, mutta onpahan nyt paljon uutta
Talvikisa: Linkki

Ford Mondeo Titanium Business
VW Golf Variant CL

Peeveli

Ã,,sken Espoossa Turuntiellä Viherlaaksosta Leppävaaraan päin A5-audikuski loi merkille taas kivaa mainetta (kuten bemaristit ja volvistit samalla tyylillä). Karakallion kohdalla on valoristeys jossa Leppävaaraan mennessä on yksi varsinainen ajokaista ja oikealla puolella bussikaista joka sitten päättyy ja yhtyy siihen varsinaiseen ajokaistaan. Muutama auto meitä oli jonossa punaisissa, ekana edessäni valkoinen Passat farkku. No, bussikaistalle oikealle pyyhälsi sitten harmaa A5, takana paksut putket molemmin puolin ja 18-19-alut. Kuski keski-ikäinen insinöörityyppi, takana lasten turvaistuin. A5 pyyhälsi oikeaa letkan ohi, ja samaa rataa sitten perässään todella kovaa ylinopeutta Opel Insignia farkku ja vielä Yaris. Kun päästiin lähelle Leppävaaraa ja Turuntie muuttuu kaksikaistaiseksi, mukaan kisailuun yhtyi valkoinen Volvo XC60 D5. Siinä sitä sakki koetti poukkoilla ja pisteli tuplanopeudella menemään. Noista Audi ja XC60 kääntyivät tosi kovalla ja ärhäkällä ajotavalla sitten Kehä I:n rampille itään päin. Kisa varmasti jatkui. ;D

VAG!

Lainaus käyttäjältä: Peeveli - 25.08.13 - klo:15:39
Ã,,sken Espoossa Turuntiellä Viherlaaksosta Leppävaaraan päin A5-audikuski loi merkille taas kivaa mainetta (kuten bemaristit ja volvistit samalla tyylillä). Karakallion kohdalla on valoristeys jossa Leppävaaraan mennessä on yksi varsinainen ajokaista ja oikealla puolella bussikaista joka sitten päättyy ja yhtyy siihen varsinaiseen ajokaistaan.

Jos tarkoitat tätä kohtaa, niin eihän Audimies sinänsä mitään laitonta tehnyt. Ellei siinä nykyään ole sitten bussikaistan merkinnät.

Jos tuossa kohdin olisi oikea kaista tyhjä, vasemmalla jono ja itse olisin menossa kohti Helsinkiä, niin toki minäkin ottaisin oikean kaistan. Ja lähtisin sitten sillain puolireippaasti valoista, ettei tule turhaa kiilailua kaistan päättyessä.

Kennedy

Lainaus käyttäjältä: VAG! - 25.08.13 - klo:16:43
Jos tarkoitat tätä kohtaa, niin eihän Audimies sinänsä mitään laitonta tehnyt. Ellei siinä nykyään ole sitten bussikaistan merkinnät.

Jos tuossa kohdin olisi oikea kaista tyhjä, vasemmalla jono ja itse olisin menossa kohti Helsinkiä, niin toki minäkin ottaisin oikean kaistan. Ja lähtisin sitten sillain puolireippaasti valoista, ettei tule turhaa kiilailua kaistan päättyessä.

Itse olen tuossa oikealla kaistalla ehkä joka toinen päivä. Vasemmalla kun on pitkät jonot (muutaman auton takia en vaivaudu). Normaali kiihdytys lainsallimaan vauhtiin ja jonon ekaksi vaihtaa. Normaalisti risteyksen toisella puolella ennen kuin vasemmalla kaistalla huomataan edes vihreät.
Normaali kaista suoraan joka päättyy muutama satametriä risteyksen jälkeen.

Tuossa vasemmalla ns. keskikaista on myös välillä niin pitkät jonot, että tukkii sen oikean vasemman eli kääntyvän liittymän. Satunnaisesti sinne on niin pität jonot, että keskikaista on melkein tyhjä jolloin suurin osa on aivan oikealla.
300ZX
Passat Variant 2013

Matero

Lainaus käyttäjältä: VAG! - 25.08.13 - klo:16:43

Tämä on vähän tätä pilkun viilausta taas. Ei sitä järjestelyä varmaan ole tarkoitettu tuossa kohdassa 'Näppärä-Niiloille' mahdollistamaan jonon ohitus ruuhka-aikaan. Ehkä siinä on enemmän ajateltu sujuvaa joukkoliikennettä. Sitten nostaa kuumetta kun nämä porsaanreiän etsijät ohittavat 'tyhmät' jotka ajavat jonossa, kiihdyttelevät ja kiilaavat periaatteella MINULLE kaikki mikä ei ole nimenomaan kiellettyä on sallittua.

No ehkä ymmärsin väärin, ehkei alkuperäinen kirjoittajakaan tarkoittanut mitään tällaista.

VAG!

Vaikea sanoa kuka on näppäräniilo ja kuka joku muu, mutta liikennesääntöjen mukaan tuosta saa ajaa suoraan kumpaakin kaistaa. Molemmille on vieläpä ihan oma opaste Leppävaaraan.

Mikko

Minunkin tämän päivän kunnioitettava liikennesuoritus-palkinto menee Audi-kuskille. Helsingistä Kampista olin tulossa kohti Ruoholahtea. Ennen rempassa olevaa siltaa ryhmityin valoihin oikeanpuoleiselle kaistalle, vasen kun on aiemmin ollut se päättyvä. No nyt päättyikin oikea ja edellä kaistat yhdistyivät sujuvasti vetoketjun lailla, vieressäni oli tyhjää tilaa, joten vetoketjua jatkaakseni laitoin vilkun päälle vaihtaakseni kaistaa. Tällöin harmaahapsinen harmaan Q5:n kuski siellä takavasemmalla heräsikin, että sehän meinaa tulla mun eteen ja painoi kaasun pohjaan. Vaikka minulla oli jo kuskin puolen renkaat viereisellä kaistalla niin silti tunki sieltä takaa rinnalle noin 20 cm päähän edellä ajavasta. Itse jouduin tietenkin pysähtymään kuten koko muukin liikenne takana. Kiusa se on pienikin kiusa.

Levjsa

Lainaus käyttäjältä: VAG! - 25.08.13 - klo:16:58
Molemmille on vieläpä ihan oma opaste Leppävaaraan.

Tuo on totta, aika usein tuosta ajan. Sitä itsekin joskus hyödynnän, jos muut tekevät pitkää jonoa keskikaistalle. Tuossa kuitenkin näkee joskus aikamoisia suorituksia, sekä joukkoliikenteeltä että henkilöautoilta. ::)

Pepeto

Aamulla Kehä I:llä seurasin suurella jännityksellä harmaan vanhan Corollan naiskuskin ajoa. Ruuhkaa oli ja vauhti vaihteli nollan ja kolmenkympin välillä. Kun jono lähti liikkeelle, nainen seisoi aika pitkään paikallaan ja kiihdytti sitten rajusti ja kun edellä olleen perä lähestyi, hyppäsi jarrulle. Pari kertaa Corollan etupuskuri meni parin sentin päähän edellä ajaneen Bemarin takapuskurista, kun jarrutuksen aloitus meni vähän pitkäksi. Huvittavaksi homman teki vielä täysillä viuhtoneet lasinpyyhkijät, vaikkei satanut.
VW Passat Variant Comfortline 1.4 TSI DSG 9/17.
Opel Corsa Enjoy 1.4 ECT5 9/15.

re2

^ Itse meinasin eilen ajaa juuri tuollaisen vanhan hopeanharmaan Corollan takaboksista sisään, kun tämä ikärouva päätti nuolivaloilla oikealle kääntyessään yllättäen ja äkisti pysähtyä siihen risteykseen skannaamaan, ettei vain mistään tule ketään.

Foxit

Eilen ajelin taajamassa hetken aikaa puolen kymmenen aikaa illalla tumman harmaan Toyota Avensiksen perässä. Voitte varmaan kuvitella kuinka hyvin tuollainen auto erottuu kun takavalot eivät pala laisinkaan. Yritin sitten viestiä muutamilla pitkien vilkautuksilla kuskille tästä, mutta mitään ei tapahtunut. Liekö sitten kyseessä niin uusi auto että kuski ei edes tiedä mistä varsinaiset ajovalot kytketään.... Itsellänikin on päivävalot autossani ja takavalot pimeinä päivisin, mutta kyllä ne herätyskellot soi viimeistään siinä vaiheessa kun ei mittaristoa ei näe ilman taustavalaistusta lukea. En sitten tiedä miten Toyotoissa on mittariston valaistus hoidettu...
Toyota Prius+ (2020) Business
ex: Toyota Prius (2016) Active, Lexus CT 200h (2011) Comfort, Toyota Auris 1,8 HSD (2011) Linea Sol, Volkswagen Polo 1,2 TDI (2011) Bluemotion

batman14

Lainaus käyttäjältä: Foxit - 28.08.13 - klo:12:43
Eilen ajelin taajamassa hetken aikaa puolen kymmenen aikaa illalla tumman harmaan Toyota Avensiksen perässä. Voitte varmaan kuvitella kuinka hyvin tuollainen auto erottuu kun takavalot eivät pala laisinkaan. Yritin sitten viestiä muutamilla pitkien vilkautuksilla kuskille tästä, mutta mitään ei tapahtunut. Liekö sitten kyseessä niin uusi auto että kuski ei edes tiedä mistä varsinaiset ajovalot kytketään.... Itsellänikin on päivävalot autossani ja takavalot pimeinä päivisin, mutta kyllä ne herätyskellot soi viimeistään siinä vaiheessa kun ei mittaristoa ei näe ilman taustavalaistusta lukea. En sitten tiedä miten Toyotoissa on mittariston valaistus hoidettu...

Tuollaisiin törmää päivittäin. Sitä poliisin pitäisi kyllä alkaa valvomaan, hengenvaarallista touhua! Eikä se valoilla vilkuttaminen auta. Yleensä sieltä nousee joku nyrkki tai keskisormi jos vilkuttelee valoilla...  :D

Foxit

Lainaus käyttäjältä: batman14 - 28.08.13 - klo:12:53
Tuollaisiin törmää päivittäin. Sitä poliisin pitäisi kyllä alkaa valvomaan, hengenvaarallista touhua! Eikä se valoilla vilkuttaminen auta. Yleensä sieltä nousee joku nyrkki tai keskisormi jos vilkuttelee valoilla...  :D
Todentotta kuskit voisivat sen verran perehtyä noihin uusiin autoihinsa että saa tarvittaessa varsinaiset valot päälle. Pitäisköhän vielä seuraavan kerran pitkien vilkuttelun lisäksi vaihdella kytkimestä pari kertaa päivävalojen ja ajovalojen välilllä josko sit menis kaaliin ;D.
Toyota Prius+ (2020) Business
ex: Toyota Prius (2016) Active, Lexus CT 200h (2011) Comfort, Toyota Auris 1,8 HSD (2011) Linea Sol, Volkswagen Polo 1,2 TDI (2011) Bluemotion

pizza_delivery

Vihaan busseja.  Tännän ajelin kotiapäin, ja oli bussi pudottamassa ihmisiä kyydistä pois.  Päätin jatkaa ohi.  Juuri kun oli bussin vasemmalla puolella, päätti kuski tulli minun kaistalle.  Nopeasti vaan vastaantulioiden kaistalle ennenkun törmää. >:(  Meinas Audi saada kunnolla turpiin.

Quality

Täällä Suomessa on sellainen sääntö, että max 60 km/h rajoitusalueella bussi saa sen jälkeen, kun on laittanut vilkun päälle, lähteä pysäkiltä. Siksi pysäkillä oleva bussi on aina hankala ennakoitava.
A4 1.8T Avant Pro Business autom. --> XC60 D5 AWD Ocean Race + Summum Geartronic

Leben und leben lassen.

VAG!

Lainaus käyttäjältä: Quality - 28.08.13 - klo:19:06
Täällä Suomessa on sellainen sääntö, että max 60 km/h rajoitusalueella bussi saa sen jälkeen, kun on laittanut vilkun päälle, lähteä pysäkiltä.

No jos nyt tarkkoja ollaan, niin pykälien mukaan bussi ei saa heti lähteä pysäkiltä, kun on vilkun kytkenyt päälle. Kas näin:

35 §
Suuntamerkki

Ajoneuvon kuljettajan, joka aikoo lähteä liikkeelle tien reunasta, kääntyä risteyksessä tai tiellä taikka vaihtaa ajokaistaa tai muuten siirtää ajoneuvoa sivusuunnassa, on muiden varoittamiseksi annettava merkki suunnanosoittimella tai, jollei ajoneuvossa ole sellaista, muulla näkyvällä tavalla.

Merkki on annettava hyvissä ajoin ennen aiottua toimenpidettä, ja sen on oltava hyvin näkyvä ja ymmärrettävä. Merkinanto ei vapauta kuljettajaa velvollisuudesta varmistua siitä, ettei aiottu toimenpide aiheuta vaaraa tai tarpeetonta estettä.

Toki me kaikki tiedämme, että bussikuskit eivät tästä pykälästä välitä hevonp****a. Vilkku menee päälle samalla kun jalka nousee jarrulta. Ja yksityisautoilija luonnollisesti maksaa..

P.Alikka

Lainaus käyttäjältä: Foxit - 28.08.13 - klo:12:43
En sitten tiedä miten Toyotoissa on mittariston valaistus hoidettu...
Mittariston valaistus on hoidettu siten, että mittaristo on aina valaistu, ilman valaistusta tuosta mittaristosta ei näy oikeastaan mitään. Karvalakkivarustellussa Avessa (kuten meillä) ei ole tuota valaisuuden tunnistinta joka sytyttäisi valot hämärtyessä, eli itse täytyy olla hereillä tuossa asiassa. Eipä meilläkään rouva ajovaloja sytyttele, edes talvi pimeällä kaupungissa ajellessa  :o jos ei siittä hänelle mainitse...
Ajossa I: Seat Leon ST FR 1,8 TSI DSG
Harrasteena: Nahkea Opel
Ex-VAG Skoda Octavia 2,0 TDI+DSG

Paha71

Lainaus käyttäjältä: Quality - 28.08.13 - klo:19:06
Täällä Suomessa on sellainen sääntö, että max 60 km/h rajoitusalueella bussi saa sen jälkeen, kun on laittanut vilkun päälle, lähteä pysäkiltä. Siksi pysäkillä oleva bussi on aina hankala ennakoitava.

Lainaus käyttäjältä: VAG! - 28.08.13 - klo:19:11
No jos nyt tarkkoja ollaan, niin pykälien mukaan bussi ei saa heti lähteä pysäkiltä, kun on vilkun kytkenyt päälle. Kas näin:

35 §
Suuntamerkki

Ajoneuvon kuljettajan, joka aikoo lähteä liikkeelle tien reunasta, kääntyä risteyksessä tai tiellä taikka vaihtaa ajokaistaa tai muuten siirtää ajoneuvoa sivusuunnassa, on muiden varoittamiseksi annettava merkki suunnanosoittimella tai, jollei ajoneuvossa ole sellaista, muulla näkyvällä tavalla.

Merkki on annettava hyvissä ajoin ennen aiottua toimenpidettä, ja sen on oltava hyvin näkyvä ja ymmärrettävä. Merkinanto ei vapauta kuljettajaa velvollisuudesta varmistua siitä, ettei aiottu toimenpide aiheuta vaaraa tai tarpeetonta estettä.

Toki me kaikki tiedämme, että bussikuskit eivät tästä pykälästä välitä hevonp****a. Vilkku menee päälle samalla kun jalka nousee jarrulta. Ja yksityisautoilija luonnollisesti maksaa..

Quality on kuitenkin tavallaan myös oikeassa, koska TLL:n 22 § määrää:

Tien antaminen pysäkiltä lähtevälle linja-autolle

Jos pysäkillä olevan linja-auton kuljettaja tiellä, jolla suurin sallittu nopeus on enintään 60 km/h, osoittaa suuntamerkillä aikovansa lähteä liikkeelle, samaa tai viereistä ajokaistaa pysäkkiä lähestyvän ajoneuvon kuljettajan on vähennettävä nopeutta ja tarvittaessa pysäytettävä, jotta linja-auto voi esteettä lähteä pysäkiltä. (7.5.1997/414)

Huolimatta 1 momentin säännöksestä linja-auton kuljettajan on noudatettava erityistä varovaisuutta vaaran välttämiseksi ja annettava suuntamerkki siten kuin 35 §:ssä säädetään.

Tuossahan suuntamerkinantovelvollisuus on korostetusti lakipykälän lopussa, mutta se ei poista pysäkkiä lähestyvän ajoneuvon kuljettajan väistämisvelvollisuutta.

Sitten menee jo vaikeammaksi, jos ollaan jo linja-autopysäkin kohdalla - eli siis missä?  :o

Linja-autopysäkki - mistä se alkaa? Melko usein kaupunkialueella jalkakäytävän tms. tienreunan koroke ( kun kyseessä on pysäkki ilman levennystä ) on maalattu keltaisella huomiovärillä; onko tälle maalausmerkinnälle määritelty jokin etäisyys, kuten linja-autopysäkkiä osoittavasta liikennemerkistä x metriä kumpaankin suuntaan ?? Ja onko se sitten pysäkkialuetta ? Talvellahan tuota maalausta ei lumen alta erota mitenkään...  >:( Tai jos kyseessä on sitten se pysäkkilevennys; tällöin voisi olettaa, että pysäkki alkaa, kun levennys alkaa - mutta onko tälle mitään lakipykälää ??  ???  :-\

Ex-VAG: Golf IV Variant 1.9 TDI A & Touran 2.0 TDI DSG

Quality

Kiitokset kummallekin kommentoijalle - arvasin, että kyllä ne lakipykälät sieltä kaivetaan ;). Paha71 on mielestäni enemmän oikeilla jäljillä, ja totta on, ettei linja-autokaan saa lähteä pysäkiltä miten tahansa, vaan "kuljettajan on noudatettava erityistä varovaisuutta vaaran välttämiseksi", eli ei bussikuskikaan välty seuraamuksilta, jos rinnalla olevan auton kylkeen paukkaa. Vaikeita selviteltäviä toki, joten viisainta hidastaa aina, jos bussin ovet ovat jo sulkeutuneet.
A4 1.8T Avant Pro Business autom. --> XC60 D5 AWD Ocean Race + Summum Geartronic

Leben und leben lassen.

VAG!

Lainaus käyttäjältä: Paha71 - 28.08.13 - klo:20:01
Huolimatta 1 momentin säännöksestä linja-auton kuljettajan on noudatettava erityistä varovaisuutta vaaran välttämiseksi ja annettava suuntamerkki siten kuin 35 §:ssä säädetään.

Tässähän se yksiselitteisesti kerrotaan, miten bussikuskin pitäisi vilkkua käyttää. En mä näe pykälissä mitään epäselvää vilkun käytön suhteen.

EDIT: Eli bussi ei pykälien mukaan saa lähteä pysäkiltä heti kun on laittanut vilkun päälle, vaan vilkku pitää laittaa päälle hyvissä ajoin ennen aiottua toimenpidettä.

Mikko

Fiksu kuski pitää pysäkillä ollessaan vilkun päällä tien laitaan päin ja sitten hieman ennen lähtöaikeita sammuttaa sen, jolloin voi alkaa jo ennakoimaan lähtöä. Vilkku sitten vähän ennen lähtöä päälle. Harvoinhan tuota näkee, vilkun käyttö on samanlaista kuin kansalaisilla muutenkin eli "mä tulin tähän äsken".

exari

Lainaus käyttäjältä: Mikko - 28.08.13 - klo:21:17
Fiksu kuski pitää pysäkillä ollessaan vilkun päällä tien laitaan päin ja sitten hieman ennen lähtöaikeita sammuttaa sen, jolloin voi alkaa jo ennakoimaan lähtöä. Vilkku sitten vähän ennen lähtöä päälle. Harvoinhan tuota näkee, vilkun käyttö on samanlaista kuin kansalaisilla muutenkin eli "mä tulin tähän äsken".
+1  tuo auttas ihan helvetisti...

Pepeto

Sekä maanantaina että tänään näin kehällä valkoisen uuden Passatin ajelevan pimeässä peräpää täysin pimeänä, edessä paloi kirkkaat ledit. Ja nuori tyttö ajoi vanhalla Ford Ka:lla täysin ilman valoja. Tuossa ei varmaan pala edes kojetaulussa mikään valo ilman ajovaloja ajettaessa. Yritin vilkutella takasumaria edessä ajaessani, muttei tajunnut mitään.
VW Passat Variant Comfortline 1.4 TSI DSG 9/17.
Opel Corsa Enjoy 1.4 ECT5 9/15.

Karvis

No jos ollaan jo bussin rinnalla niin ei sillä bussikuskilla ole päälleajo-oikeutta, ihan selvä tapaus jos tuossa kolahtaa. Toki ne pas******t yrittää aina käyttää isomman etuajo-oikeutta, mutta itse olen päättänyt ottaa dösän rohkeasti kyljestä sisään jos olen yksin liikkeellä, ei ole vielä yhdelläkään kuskilla ollut pokkaa moiseen vaikka toisinaan yrittävätkin hevostella pysäkiltä lähtiessään. Osa bussikuskeista myös luulee että heillä on kaistanvaihto-oikeus henkilöauton päälle, ei kovin paljoa sympatioita heru näille paikallisille paikkurin veivaajille ::)

Mutta jos olen vasta lähestymässä pysäkkiä ja bussikuski laittaa vilkun päälle ennen tielle rynnimistä, niin annan aina tilaa.
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

Henkku

Tästä tulikin mieleen - kun usein ajan ns. pikkubussia joka on siis linja-autoksi rekisteröity ( 1+9-16 paikkainen) - pysäkiltä lähtiessä tulisi säännönmukaisesti joka kerta ruttua jos pitäisin taajamanopeuksissa ns. oikeuksistani kiinni. Tätä en tee, koska yllättävän moni ei tiedä että se tunnukseton sprintteri tai ransitti voikin olla bussi, vaikka näyttää takaa ehkä jopa pakulle tai tilataksille. Ykkösenä on kuitenkin matkustajien turvallisuus, työnantajan kalusto ja on sillä omallakin terveydellä jotain väliä :) Eniveis, jotkut tututkin ovat olettaneet että etuoikeus koskee vain ns. linjaliikennettä ajavaa bussia mutta näinhän se ei ole. D1 kokoiset ovat siis linja-autoja laissa missä isommatkin.

Samaa mieltä olen siitä että joskus vastaan tulee dösäkuskeja jotka lähtevät pysäkiltä katsomatta ollenkaan taakse tai vaihtavat kaistaakin olettaen että "etuajooikeus" koskisi myös silloin. Mutta valtaosa noista kuskeista omaa jonkinlaista pelisilmää ja näyttää vilkkuakin ajoissa, tai jopa odottaa että ne muutamat biilit ehtivät ohitse ennen kuin sen vilkun laittavat. Nykyään koulutukseenkin satsataan aivan eri tavalla kuin ennen. Toki on yhä näitä persoonia joka lähtöön ja kursseilla löytyy aina niitä "älä tuu mulle kertomaan miten ajetaan" - lähtökulmasta asioita lähestyviä. Etenkin vanhemmasta polvesta näitä löytyy.

makelja

Eilen Malminrinteen ja Albertinkadun ympyrässä yksi ajeli vastakarvaan ihan rauhallisesti vaan. Jos vastaantuleva ei olisi väistänyt olisi tullut suora nokkakolari.
Ja sama auto sitten  Fredan torin ympyrässä ajeli taasen vastakarvaan, kun kääntyi Runeberginkadulle. Siinä oli jo ratikkakin samassa hässäkässä.

Stenfors

Lainaus käyttäjältä: Paha71 - 28.08.13 - klo:20:01

Linja-autopysäkki - mistä se alkaa? Melko usein kaupunkialueella jalkakäytävän tms. tienreunan koroke ( kun kyseessä on pysäkki ilman levennystä ) on maalattu keltaisella huomiovärillä; onko tälle maalausmerkinnälle määritelty jokin etäisyys, kuten linja-autopysäkkiä osoittavasta liikennemerkistä x metriä kumpaankin suuntaan ?? Ja onko se sitten pysäkkialuetta ? Talvellahan tuota maalausta ei lumen alta erota mitenkään...  >:( Tai jos kyseessä on sitten se pysäkkilevennys; tällöin voisi olettaa, että pysäkki alkaa, kun levennys alkaa - mutta onko tälle mitään lakipykälää ??  ???  :-\

Tuo tietämättömyys siis selittää ne pysäkille pysäköinnit, joita näkee. Kyllä tuo 12 metrin sääntö autokoulussa opetetaan ja laissa on kirjattuna, mutta monelta ilmeisesti unohtunut:
"Tieliikenneasetuksessa linja-autopysäkin merkki kieltää pysäköinnin 12 metrin etäisyydellä merkistä,[1] ellei reunakiveykseen ole värityksellä merkitty tästä poikkeavaa pysäkkialuetta."
http://fi.wikipedia.org/wiki/Linja-autopys%C3%A4kki
Suberb Combi III

Poni

Lainaus käyttäjältä: makelja - 29.08.13 - klo:08:53
Eilen Malminrinteen ja Albertinkadun ympyrässä yksi ajeli vastakarvaan ihan rauhallisesti vaan. Jos vastaantuleva ei olisi väistänyt olisi tullut suora nokkakolari.
Ja sama auto sitten  Fredan torin ympyrässä ajeli taasen vastakarvaan, kun kääntyi Runeberginkadulle. Siinä oli jo ratikkakin samassa hässäkässä.
Ja oli ihan Suomen rekkareissa?
Oisko ollut vuokra-auto ja kuljettaja Briteistä tai Maltalta tai jostain?

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy