VW ID.3

Aloittaja JK, 12.04.19 - klo:11:30

« edellinen - seuraava »

jamo75

liitty se on jo uusimma we connect id;ssa mutta tulee näkyviin vain autoihin joissa on tämä päivitys

Lainaus käyttäjältä: Antore - 16.12.20 - klo:21:01
Edellisestä jäi vielä mainitsematta, että ainakaan itselläni ei "Hei ID" aikaisemmin herättänyt auton puheohjausta kuuntelemaan mitä mulla on asiaa. Nyt tämäkin toimii oikein hyvin. Ja Connect ID -sovellukseen ilmestyi sisätilojen lämmitykseen ajastetut lähtöajat - tosin en tiedä liittyikö tämä päivityksen mahdollistamaan ominaisuuteen vai tuliko vaan sattumalta samaan aikaan.
Ajossa: VW ID.4 Pro Performance Business 150 kW, akku 77 kWh
Edelliset: VW ID.3 1st max, Skoda Karoq 1.5 TSI Style DSG Aut
, Volvo V40 D2, Volvo XC60 AWD D3, Volvo C30 D5, 3xRenault Megane

Mikko81

^Tuota puheohjausta kun ei päässyt kokeilemaan koeajolla niin toimiiko se myös suomen kielellä? Yleensä noi eivät ole toimineet ja ainakin navigointikäskyt eivät yleensä mene perille oikein kun järjestelmä ei tunnista nimiä oikein.

Antore

Lainaus käyttäjältä: Mikko81 - 17.12.20 - klo:07:33
^Tuota puheohjausta kun ei päässyt kokeilemaan koeajolla niin toimiiko se myös suomen kielellä? Yleensä noi eivät ole toimineet ja ainakin navigointikäskyt eivät yleensä mene perille oikein kun järjestelmä ei tunnista nimiä oikein.

Kyllä se suomea ymmärtää. Muutama sellainen kadunnimi on tullut eteen joka on pitänyt toistaa mutta hyvin se minusta toimii.

PV

Oma auto parhaillaan päivityksessä ja jättäessä sitä sinne sanoivat, että sijaisauto on varmuuden vuoksi varattu huomiselle..toivottavasti tämä ei ollut enne.  :D

Innolla odotan noita Antore: n mainitsemia ominaisuuksia.

EDIT: pakko kysyä, toimiiko Spotify nyt suoraan autosta, ilman oman puhelimen väliin laittamista?
ID.3 1st Plus, Mangan Grey

Enhancer

Lainaus käyttäjältä: jamo75 - 15.12.20 - klo:17:43
rahalla saa ja hevosella kulkee, kyllähän sitä nyt aina sijaisauton saa jos haluaa
täysin eriasia pitääkö siitä itse maksaa, kuuluuko huolenpito sopimukseen tai leasing sopimukseen

itselleni saan vw polon sijais autoksi mutta ei tullut puhetta maksaako vai ei
Auton takuuhuollon ajaksi kuuluu saada sijaisauto veloituksetta. Päivänselvä asia, jos autossa on vikaa niin myyjä sen korjaa ja hoitaa sijaisauton alle siksi aikaa.
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

tet

Lainaus käyttäjältä: Enhancer - 17.12.20 - klo:10:03
Auton takuuhuollon ajaksi kuuluu saada sijaisauto veloituksetta. Päivänselvä asia, jos autossa on vikaa niin myyjä sen korjaa ja hoitaa sijaisauton alle siksi aikaa.

Termi "takuuhuolto" tarkoittanee tässä tapauksessa takuun piikkiin tehtävää korjausta? Ennen vanhaan kun uusissa autoissa oli "takuuhuolto", semmoinen öljyn vaihto ja valohoito esim. 5000 km kohdalla. Itse käytän termiä "huolto" vain ennalta määrätyistä, ylläpitoluonteisista tapahtumista. Jos taas jotain on mennyt rikki, niin sitten se on korjaus eikä huolto.

Ja kyllä, takuuseen tehtävät työt eivät saa aiheuttaa kuluttajalle mitään kustannuksia, eivät edes matkakuluja. Tämä taitaa olla ihan kuluttajansuojalaissa.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Vastarakki

Lainaus käyttäjältä: Enhancer - 17.12.20 - klo:10:03
Auton takuuhuollon ajaksi kuuluu saada sijaisauto veloituksetta. Päivänselvä asia, jos autossa on vikaa niin myyjä sen korjaa ja hoitaa sijaisauton alle siksi aikaa.
Tätä minä vähän niinkun meinasin. Vaikka olenkin ostanut tietoisesti keskeneräisen tuotteen, on mielestäni Volkkarille erittäin huonoa PR:ää, ettei tuota sijaisautoa tarjottu automaattisesti. Varsinkin kun täällä on nyt enemmistö todennut, että omista huoltoliikkeistään sijaisautoa on tyrkytetty.

Taidan joutua ryhtymään vaikeaksi asiakkaaksi.

Vastarakki

Lainaus käyttäjältä: Antore - 16.12.20 - klo:20:31
Uusi 0783 softa on nyt autossa ja harmillisesti tänään ei ollut mahdollisuutta kunnolla autoa tutkia. Muutamia havaintoja ensi alkuun:

- Infotainment on huomattavasti vikkelämpi ja käyttö sujuvampaa, varsinkin heti käynnistyksen jälkeen.
- Langallinen Android Auto toimii hyvin, langatonta en saanut toimimaan mutta en kovin pitkään ehtinyt tätä tutkia. Huomenna lisää.
- AA:lla navigointi (ainakin Google Mapsillä) tuo nätisti navigointiohjeet sekä rattimittariin, että tuulilasinäyttöön. Hyvältä näyttää satelliittikuva keskinäytöllä :)
- AR-Hud on ehkä vähän gimmick ainakin itselleni. Tosin ihan vaikuttava ja hienoja efectejä niin kaistoihin, edellä olevan auton etäisyyteen ja navigointiin liittyen.
- Jaoin netin luurista autolle ja testailin nettiradioita. Tämä on erittäin hyvä feature! BBC 1:stä kuuntelin lyhyellä ilta-ajelulla.
- Ostin Cubic Telecomilta 30 päivän/2 GB data planin autoon ihan testimielessä, tästäkin huomenna lisää miten data viuhuu ilman luurista jaettua yhteyttä.
Mihin rööriin laitoit USB-kaapelin langallista AA:ta varten? Langattoman tuki tulee suurimpaan osaan puhelimista vasta Android 11:ssa, eikä moneen laitteeseen ole vielä Android 11 saatavilla.

Antore

Lainaus käyttäjältä: Vastarakki - 17.12.20 - klo:12:09
Mihin rööriin laitoit USB-kaapelin langallista AA:ta varten? Langattoman tuki tulee suurimpaan osaan puhelimista vasta Android 11:ssa, eikä moneen laitteeseen ole vielä Android 11 saatavilla.

Toiseen niistä kahdesta mahdollisesta, jotka etumatkustajille on tarjolla. Eli penkkien välissä olevan säilytyslokeron pistokkeeseen. Galaxy S20 on puhelin, eli on ollut wireless jo ennen 11:sta, mutta Android 11 päivityskin on jo asennettuna.

mfroberg

Lainaus käyttäjältä: Vastarakki - 17.12.20 - klo:12:07
Tätä minä vähän niinkun meinasin. Vaikka olenkin ostanut tietoisesti keskeneräisen tuotteen, on mielestäni Volkkarille erittäin huonoa PR:ää, ettei tuota sijaisautoa tarjottu automaattisesti. Varsinkin kun täällä on nyt enemmistö todennut, että omista huoltoliikkeistään sijaisautoa on tyrkytetty.

Taidan joutua ryhtymään vaikeaksi asiakkaaksi.

Itse kun olen viime vuosina sopinut takuukorjauksista niin olen puhelimessa aina vaan todennut että tarvitsen sitten jonkun vehkeen millä sieltä pääsee pois, ennen kuin kukaan on mitään ehdotellut. Olisihan se hyvä että tarjous tulisi automaattisesti mutta ihmiset näitä hoitavat eikä aina muista kaikkea.

Vaimon auto on tänään huollossa(määräaikais) ja mulla on alla 1300km ajettu Ateca koeajossa. Saan aina korvauksetta auton alle tutulta myyjältä kaikkiin automme huoltoihin.

Et sinä ole vaikea asiakas jos takuukorjauksen ajaksi pyydät sijaisautoa, se kuuluu oikeasti sinulle antaa.
VW Golf Variant 1.5 eTSI DSG Style 2021
VW Tiguan Allspace 2.0 TDI DSG 4Motion 2018
Dacia Logan MCV StepwayTCe90 2017

Antore

Hyvin toimii wireless Android Auto pienen säädön jälkeen ja nyt tuota tullee joskus käytettyäkin kun ei tarvitse piuhan kanssa pelata.

jamo75

pikkaisen ajoa uudella päivityksellä
- regen tuntuu isommalta tai sitten kuvittelen
- ovet ovat avautuneet tähän mennessä joka kerta ekalla hipaisulla, ennen tätä saattoi seistä vieressä nystäven kahvaa ja mitään ei tapahdu
- wireless android auto toimii
- uusia ääniä lisätty esim. kun painaa park nappia
- ar hud toimii navigoinnissa ja kaistalla pidossa, toisin mielestäni vähän turha haalea kaikki kirkkaus on säädetty täydelle
- latauspisteiden automaati valnta toimii navigaattorissa
- kännystä voi lähettää navigaattori favoriteja

- mielestäni infosystem ei ole nopeampi mitä ennen vaikka ilmeisesti useampi on näin raportoinut
- infosystem valittaa jatkuvasti jos ei ole internet yhteyttä (netti radio)
- satunnaisesti ilmoitus eSim yhteys menetetty tms

- we connect id näyttää jatkuvasti väärää / min ilmastoinnissa (autossa kuinkin pysyy oikea arvo)

automyyjä sanoi että OTA upgraden päivitys kestää pari tuntia sitten kun se tulee saataville, myöskin versio 3.0 on jo työnalla. latauksen ajastusta EI OLE vielä vahvistettu 2.1 päivitykseen, joten saattaa siirtyä myöhempään
Ajossa: VW ID.4 Pro Performance Business 150 kW, akku 77 kWh
Edelliset: VW ID.3 1st max, Skoda Karoq 1.5 TSI Style DSG Aut
, Volvo V40 D2, Volvo XC60 AWD D3, Volvo C30 D5, 3xRenault Megane

jamo75

batterylfien chris sanoi uusimmassa youtube videoassaan että 12V akkuongelmaa ei ole korjattu, 2.0 päivitys vain sallii sen lataamisen korkeajänniteakusta aika ajoin (kuten muissakin merkeissä), asiaa tutkitaan edelleen.

latauksen ajastus näytti toimivan ihan ok auto lataa akun -2% pros rajasta hyvissä ajoin etukäteen ja viimeinen 2% viimeisen tunnin aikana, ilmastointi jää päälle kunnes sen käy itse sammuttamassa.

Ajossa: VW ID.4 Pro Performance Business 150 kW, akku 77 kWh
Edelliset: VW ID.3 1st max, Skoda Karoq 1.5 TSI Style DSG Aut
, Volvo V40 D2, Volvo XC60 AWD D3, Volvo C30 D5, 3xRenault Megane

Enhancer

Lainaus käyttäjältä: jamo75 - 18.12.20 - klo:18:54
pikkaisen ajoa uudella päivityksellä
- regen tuntuu isommalta tai sitten kuvittelen
- ovet ovat avautuneet tähän mennessä joka kerta ekalla hipaisulla, ennen tätä saattoi seistä vieressä nystäven kahvaa ja mitään ei tapahdu
- wireless android auto toimii
- uusia ääniä lisätty esim. kun painaa park nappia
- ar hud toimii navigoinnissa ja kaistalla pidossa, toisin mielestäni vähän turha haalea kaikki kirkkaus on säädetty täydelle
- latauspisteiden automaati valnta toimii navigaattorissa
- kännystä voi lähettää navigaattori favoriteja

- mielestäni infosystem ei ole nopeampi mitä ennen vaikka ilmeisesti useampi on näin raportoinut
- infosystem valittaa jatkuvasti jos ei ole internet yhteyttä (netti radio)
- satunnaisesti ilmoitus eSim yhteys menetetty tms

- we connect id näyttää jatkuvasti väärää / min ilmastoinnissa (autossa kuinkin pysyy oikea arvo)

automyyjä sanoi että OTA upgraden päivitys kestää pari tuntia sitten kun se tulee saataville, myöskin versio 3.0 on jo työnalla. latauksen ajastusta EI OLE vielä vahvistettu 2.1 päivitykseen, joten saattaa siirtyä myöhempään
Latauksen ajastus on jo 2.0:ssa mukana :)
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

mikaanikko

Onkohan Volkkari keksinyt poikkeuksen energian häviämättömyyden lakiin? Eivät tiedä mihin 12V akun energia häviää. (Musta aukko pohjassa)
No, onneksi siellä on ollut joku fiksu ingenjööri ja todennut sen, että pikkuakkua voi ladata isosta. Sitten tehty tilapäisratkaisu, jolla ongelma ei ole enää fataali.
Tätä on kyllä mielenkiintoista seurata - ikävä vain, että joutuu olemaan kokeilun kohteena ihan tahtomattaan. (Saisikohan siitä jotain bonusta?)
Pitäisikö veikata, koska ongelma ratkeaa? Ei ennen juhannusta, luulen.
Tuosta Chrisin (Schaahf) videosta sai  sellaisen kuvan, että kaikenlaisia pikku lisäyksiä ja näpertelyä on kyllä tehty, mutta kukaan ei ole priorisoinut projektissa asioita. Iso joukko koodaajia tekee kaikenlaista "nice to have" lisäystä. Ihan niin kuin kännykkä tai pelibisneksessä.
Ajossa:VW ID.3 1st max,valk
Edellinen:Golf Sportsvan Comfortline 1,2 DSG

jamo75

kaikki noi nykyiset lisäykset ovat sellaisia mitkä ois pitänyt olla jo alusta alken, tulevat vain jälkijunassa
edelleenkin esim. kulutustietoja ei näe appista lainkaan

Lainaus käyttäjältä: mikaanikko - 20.12.20 - klo:18:21
Onkohan Volkkari keksinyt poikkeuksen energian häviämättömyyden lakiin? Eivät tiedä mihin 12V akun energia häviää. (Musta aukko pohjassa)
No, onneksi siellä on ollut joku fiksu ingenjööri ja todennut sen, että pikkuakkua voi ladata isosta. Sitten tehty tilapäisratkaisu, jolla ongelma ei ole enää fataali.
Tätä on kyllä mielenkiintoista seurata - ikävä vain, että joutuu olemaan kokeilun kohteena ihan tahtomattaan. (Saisikohan siitä jotain bonusta?)
Pitäisikö veikata, koska ongelma ratkeaa? Ei ennen juhannusta, luulen.
Tuosta Chrisin (Schaahf) videosta sai  sellaisen kuvan, että kaikenlaisia pikku lisäyksiä ja näpertelyä on kyllä tehty, mutta kukaan ei ole priorisoinut projektissa asioita. Iso joukko koodaajia tekee kaikenlaista "nice to have" lisäystä. Ihan niin kuin kännykkä tai pelibisneksessä.
Ajossa: VW ID.4 Pro Performance Business 150 kW, akku 77 kWh
Edelliset: VW ID.3 1st max, Skoda Karoq 1.5 TSI Style DSG Aut
, Volvo V40 D2, Volvo XC60 AWD D3, Volvo C30 D5, 3xRenault Megane

jamo75

sinänsä mutta se ei lämmittä akkua etukäteen eikä sitä tueta lainkaan we connect id sovelluksesta, tulevat kuulemma 2.1:n myötä

Lainaus käyttäjältä: Enhancer - 20.12.20 - klo:17:33
Latauksen ajastus on jo 2.0:ssa mukana :)
Ajossa: VW ID.4 Pro Performance Business 150 kW, akku 77 kWh
Edelliset: VW ID.3 1st max, Skoda Karoq 1.5 TSI Style DSG Aut
, Volvo V40 D2, Volvo XC60 AWD D3, Volvo C30 D5, 3xRenault Megane

Enhancer

Lainaus käyttäjältä: jamo75 - 20.12.20 - klo:18:27
sinänsä mutta se ei lämmittä akkua etukäteen eikä sitä tueta lainkaan we connect id sovelluksesta, tulevat kuulemma 2.1:n myötä
Toivoisin todella, että VW päätyisi akun lämmittämisen suhteen antamaan käyttäjälle valintoja.

Itse esimerkiksi omalla ajoprofiilillani en haluaisi akkua lämmitettävän oikeastaan ikinä. Mielestäni energian tuhlausta.
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

jamo75

en ymmärrä vai onko ajoprofiilisi ajaa 10km päivässä ?

koska akkua ei esilämmitetä johtaa se siihen että maksat 100kw latauksessa täyshintaa vaikka lataus nopeutesi on piskuinen 30kw (myöskin huhujen mukaan id.3:n lataus nopeus nostetaan 150kw). sama varmaan myöskin pätee 50kw latureissa.

kotonakin jos akku on esim 18 asteessa ottaa se virtaa todella huonosti vastaan lataat sitten 3kw:lla, toki jos aikaa on rajattomasti niin mikäs siinä sitten, kyllä ainakin pörssisähkön omistajat haluat käyttää tunnit oikeasti maksimaalisesti

lisäksi ilmeisesti auto pakkolämmittää ajossa akustoa jos se on liian kylmä ja se johtaa kohonneeseen kulutukseen

vai viittaatko siihen että esim, Teslassa tämä akusta esilämmitys on valittavissa

Lainaus käyttäjältä: Enhancer - 20.12.20 - klo:23:05
Toivoisin todella, että VW päätyisi akun lämmittämisen suhteen antamaan käyttäjälle valintoja.

Itse esimerkiksi omalla ajoprofiilillani en haluaisi akkua lämmitettävän oikeastaan ikinä. Mielestäni energian tuhlausta.
Ajossa: VW ID.4 Pro Performance Business 150 kW, akku 77 kWh
Edelliset: VW ID.3 1st max, Skoda Karoq 1.5 TSI Style DSG Aut
, Volvo V40 D2, Volvo XC60 AWD D3, Volvo C30 D5, 3xRenault Megane

tmr97

Lainaus käyttäjältä: jamo75 - 21.12.20 - klo:06:46

koska akkua ei esilämmitetä johtaa se siihen että maksat 100kw latauksessa täyshintaa vaikka lataus nopeutesi on piskuinen 30kw (myöskin huhujen mukaan id.3:n lataus nopeus nostetaan 150kw). sama varmaan myöskin pätee 50kw latureissa.

kotonakin jos akku on esim 18 asteessa ottaa se virtaa todella huonosti vastaan lataat sitten 3kw:lla, toki jos aikaa on rajattomasti niin mikäs siinä sitten, kyllä ainakin pörssisähkön omistajat haluat käyttää tunnit oikeasti maksimaalisesti

lisäksi ilmeisesti auto pakkolämmittää ajossa akustoa jos se on liian kylmä ja se johtaa kohonneeseen kulutukseen


e-Golfissa akkua ei voi lämmittää. En ole autolla vielä kertaakaan törmännyt tilanteeseen, jossa latausteho olisi oleellisesti (yli 10%) alentunut. Jos on jonkin verran ajanut ja menee 50kW laturille, niin saa sen 35-40kW tehon, kunhan akun varaus ei ole liian suuri (yli 80%). Kun aina silloin tällöin lidlissä käy ja työmatkan jälkeen akku aika tyhjä, niin näitä latauksia on kuitenkin kertynyt.
Suurteholaturit vaativat suureen tehoon optimaalisen akun lämpötilan, mutta ei kai ID.3 ole  pienemmillä laturitehoilla (50kW tai alle) erityisen arka (coldgate).

Enhancer

Lainaus käyttäjältä: jamo75 - 21.12.20 - klo:06:46
en ymmärrä vai onko ajoprofiilisi ajaa 10km päivässä ?

koska akkua ei esilämmitetä johtaa se siihen että maksat 100kw latauksessa täyshintaa vaikka lataus nopeutesi on piskuinen 30kw (myöskin huhujen mukaan id.3:n lataus nopeus nostetaan 150kw). sama varmaan myöskin pätee 50kw latureissa.

kotonakin jos akku on esim 18 asteessa ottaa se virtaa todella huonosti vastaan lataat sitten 3kw:lla, toki jos aikaa on rajattomasti niin mikäs siinä sitten, kyllä ainakin pörssisähkön omistajat haluat käyttää tunnit oikeasti maksimaalisesti

lisäksi ilmeisesti auto pakkolämmittää ajossa akustoa jos se on liian kylmä ja se johtaa kohonneeseen kulutukseen

vai viittaatko siihen että esim, Teslassa tämä akusta esilämmitys on valittavissa

Teslassa on range mode, jossa akkua ei lämmitetä. Ajan 95% ajasta enintään 120km päivässä, ja tuo onnistuu nyt esim. e-UP:lla ja e-Golfilla loistavasti ilman turhaa akun lämmittämistä. Pikalatausta en tarvitse käytännössä ikinä, ja pörssisähköllä kumpikin autoista ottaa täydet 7.2kW myös kylmällä akulla. Uskoisin ID.3 ottavan myös tuon täydet 11kW.

En usko periaatteesta koskaan lataavani minuuttihinnoitellulla laturilla, juurikin siitä syystä että tuo on rosvoamista kaikille vähänkin hitaammin lataaville autoille. ID.3 kykenee joo nopeampaankin mutta kun pikalatausta ei tarvitse niin ei tarvitse :).

Jos tällä olisi auton hintaan laskeva vaikutus, olisin ilman muuta jättänyt pikalatauksen 50kW tasolle omastani. Enyaqissa tämä valinta onneksi fiksusti onkin tehtävissä.
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

mikaanikko

Kyllä on tasainen jännite 12V systeemissä  ;)


Ajossa:VW ID.3 1st max,valk
Edellinen:Golf Sportsvan Comfortline 1,2 DSG

Jareqq

Lainaus käyttäjältä: mikaanikko - 22.12.20 - klo:10:02
Kyllä on tasainen jännite 12V systeemissä  ;)



Jos asteikko pitää paikkansa, niin 12,1V vastaa 50% varausta lyijyakulla. Ei tee hyvää pidemmän päälle akun kestolle. Täysi on noin 12,7V

mikaanikko

Joo, asia on tiedossa ja korjaamolle aika ensi viikolla.
Mutta tällaista on ollut reilun kuukauden. Joka toinen päivä täytyy ajaa/ladata pikkuisen, ettei mene ihan toimimattomaksi.
Ajossa:VW ID.3 1st max,valk
Edellinen:Golf Sportsvan Comfortline 1,2 DSG

passo_s

Miksiköhän 12V akku on pitänyt tehdä agm tms lyijyakkuna?

jamo75

se tais olla ihan laissa sitä oli joskus jossain ruovittu että autoa ei voi rekisteröidä miillään uudemman tekniikan toteutuksella

kuvastaa ehkä että Tesla käyttää 12V akkua kuten muutkin

Lainaus käyttäjältä: passo_s - 22.12.20 - klo:13:49
Miksiköhän 12V akku on pitänyt tehdä agm tms lyijyakkuna?
Ajossa: VW ID.4 Pro Performance Business 150 kW, akku 77 kWh
Edelliset: VW ID.3 1st max, Skoda Karoq 1.5 TSI Style DSG Aut
, Volvo V40 D2, Volvo XC60 AWD D3, Volvo C30 D5, 3xRenault Megane

tet

Lainaus käyttäjältä: jamo75 - 22.12.20 - klo:14:20
se tais olla ihan laissa sitä oli joskus jossain ruovittu että autoa ei voi rekisteröidä miillään uudemman tekniikan toteutuksella

kuvastaa ehkä että Tesla käyttää 12V akkua kuten muutkin

Tuossa 12V jännitteessä nyt tuskin on mitään kummastelemista. Jos käytettäisiin jotain muuta jännitettä, kaikki laitteistot pitäisi suunnitella uudelleen tuolle jännitteelle. Se kun on ollut standardi jo aika kauan, menisi kaikki komponentit vaihtoon jos jännite vaihdettaisiin. Akkukemia on sitten eri asia, kai sinne voisi litiumakun laittaa yhtä hyvin. Se vaan olisi kalliimpi, mutta missä hyöty? Kun sitä kuitenkin ladataan ajoakusta, niin kannattaa laittaa halvin mahdollinen.

Teoriassa apuakun voisi jättää pois, ja syöttää kaikki apulaitteet aina DC/DC-konvertterin kautta ajoakusta, myös auton seisoessa virrat pois päältä. Siinä taas tuskin olisi järkeä sen paremmin häviöiden kuin turvallisuudenkaan näkökulmasta.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

jamo75

muistaakseni se oli just niin että litium akkuja ei voi käyttää koska sitä ei hyväksytä autoon. lisäksi korkeajännite akku pitää olla pois kytkettynä kierrosta jos autossa ei ole virtoja päällä. eli kun mälläät auton kytketään ajoakku pois ja ovet avautuvat 12v akulla. id4ssa on jo sähkökahvat ovissa

Lainaus käyttäjältä: tet - 22.12.20 - klo:14:35
Tuossa 12V jännitteessä nyt tuskin on mitään kummastelemista. Jos käytettäisiin jotain muuta jännitettä, kaikki laitteistot pitäisi suunnitella uudelleen tuolle jännitteelle. Se kun on ollut standardi jo aika kauan, menisi kaikki komponentit vaihtoon jos jännite vaihdettaisiin. Akkukemia on sitten eri asia, kai sinne voisi litiumakun laittaa yhtä hyvin. Se vaan olisi kalliimpi, mutta missä hyöty? Kun sitä kuitenkin ladataan ajoakusta, niin kannattaa laittaa halvin mahdollinen.

Teoriassa apuakun voisi jättää pois, ja syöttää kaikki apulaitteet aina DC/DC-konvertterin kautta ajoakusta, myös auton seisoessa virrat pois päältä. Siinä taas tuskin olisi järkeä sen paremmin häviöiden kuin turvallisuudenkaan näkökulmasta.
Ajossa: VW ID.4 Pro Performance Business 150 kW, akku 77 kWh
Edelliset: VW ID.3 1st max, Skoda Karoq 1.5 TSI Style DSG Aut
, Volvo V40 D2, Volvo XC60 AWD D3, Volvo C30 D5, 3xRenault Megane

khilssu

Näin H&R:n Instagramista että nyt on saatavilla myös jousia ID3:seen. Onko kukaan vielä löytänyt näitä jälleenmyyjiltä? Omat etsinnät eivät tuottaneet tulosta.

jamo75

mitäs niistä hyötyisi, maavara on minimaalinen jo nyt ja jousitus suhteelisen kova

käväisin eilen Riksun maisemissa ja niinhän se takaveto sähköauto jäi sutimaan tuttavaperheen pihaan, piti peruuttamalla tulla pois pidempi matka pois...

näiden kelien range näyttäisi olevan alle 300km eikä vielä nyt paljoa pakkasta ole

Lainaus käyttäjältä: khilssu - 28.12.20 - klo:13:19
Näin H&R:n Instagramista että nyt on saatavilla myös jousia ID3:seen. Onko kukaan vielä löytänyt näitä jälleenmyyjiltä? Omat etsinnät eivät tuottaneet tulosta.
Ajossa: VW ID.4 Pro Performance Business 150 kW, akku 77 kWh
Edelliset: VW ID.3 1st max, Skoda Karoq 1.5 TSI Style DSG Aut
, Volvo V40 D2, Volvo XC60 AWD D3, Volvo C30 D5, 3xRenault Megane

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy