VW ID.3

Aloittaja JK, 12.04.19 - klo:11:30

« edellinen - seuraava »

Daatta

Hyvinhän tuo etenee. Aika kuumottava maasto siellä, jää oma kotimäki kirkkaasti toiseksi. Olisiko Nordic-kitka sitten parempi tuollaisessa mäessä? Luultavasti ei, kerran kun sutaisee niin se on siinä. Lisää kyllä luottoa tulevan auton talvikäyttöön, jos vaikka eteläänkin tulee lunta.  :o
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

PV

Tässä jo rupeaa harmittamaan, ettei ESP :tä saa kytkettyä pois.  ::)
ID.3 1st Plus, Mangan Grey

JPN_V70D3OR

Lainaus käyttäjältä: Daatta - 09.12.20 - klo:09:27
Hyvinhän tuo etenee. Aika kuumottava maasto siellä, jää oma kotimäki kirkkaasti toiseksi. Olisiko Nordic-kitka sitten parempi tuollaisessa mäessä? Luultavasti ei, kerran kun sutaisee niin se on siinä. Lisää kyllä luottoa tulevan auton talvikäyttöön, jos vaikka eteläänkin tulee lunta.  :o
Mikä Keski-Euroopan ja Kanadan talvivertailussa yleensä unohdetaan on auringon teitä kuivattava vaikutus. Noilla leveyspiireillä tiet ovat lumessa, ja aurauksen jälkeen levitetään suola. Olennainen ero on että, päivän aikana aurinko kuivaa tiet. Täällä +60-leveyspiireillä tiet pysyvät märkinä ja jäätyvät, meillä vastaava tilanne on vasta maaliskuussa.
Golf VII Multifuel 1.4TSI -14
Volvo V70 D3 OceanRace -12 DriverSupport

dwntime

Tässä myös ihan mielenkiintoinen video :

https://youtu.be/nKuLICPP0Rk

Tuo Rasto testaa autoja kyllä melko ekstreme maastoissa ja olosuhteissa välillä.

Daatta

^Mikä maa mikä valuutta. ;D Paljon ei ymmärtänyt, mutta ESP offia varmaankin toivottiin. Kertaakaan ei jäänyt kiinni, mikä tuossa röykytyksessä on aika hyvin. Taaksepäin eteneminen on huonompaa, mutta keula eteenpäin onkin helpompi ajella. Kolme vuotta sitten kun oli kunnon lumitalvi jouduin etuvetoisella peruuttamaan kotimäen ylös...
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

dwntime

Taitaa olla Slovakia missä tuo kaveri vaikuttaa.

Minusta myös ihan hyvin eteni ID3 melko lumisessa maastossa vaikka onkin "pelkkä" takaveto.

Vähän asian vierestä mutta esim tämmöisiä hauskoja testejä tekevät :

https://youtu.be/9PNAclk56hU

Erkka

Ei saanut selvää videolla, oliko kitkat alla?
VW Passat Variant Elegance Business eHybrid 200 kW DSG vm. 2025
Ex. Skoda Octavia Combi 1,5 TSI Style eTEC DSG vm. 2024
Ex. Skoda Octavia Combi 1,0 TSI Ambition e-TEC DSG 2021
Ex. VW Tiguan Style eHybrid 180 kW DSG-autom. 2021

dwntime

Eiköhän tuolla ole keskieuroopan kitkat noissa autoissa.

jamo75

battery lifen chirs kommentoitui joitakin asioita paluumatkallaan id.4 koeajo tilaisuudesta
- nyt saatavilla päivitys korjaa bugeja todella paljon, sisäänlukien 12v akku ongelman, lisäksi samalla tulee puuttuvat app connect ja ar hud ominaisuudet. kuitenkaan OTA tukea autoon ei tällä saa
- varsinainen OTA tuki tulee tammikuussa julkaistavaan päivityspakettiin joka siis tulee vielä tehdä paikan päällä olevalla huollolla.

eli jos autossa ei ole käyttöä estäviä ongelmia kannattaa odottaa tammikuun julkaisuun ellei erikseen halua rampata huollossa montaa kertaa. itselläni on talviloma heti loppiasiaisesta ja isohkot matkasuunnitelmat joten otin päivityksen ensi viikolle jotta auto on ainakin 12V akun käytön suhteen paremmalla tolalla.

Ajossa: VW ID.4 Pro Performance Business 150 kW, akku 77 kWh
Edelliset: VW ID.3 1st max, Skoda Karoq 1.5 TSI Style DSG Aut
, Volvo V40 D2, Volvo XC60 AWD D3, Volvo C30 D5, 3xRenault Megane

mikaanikko

@jamo75
Arveletko, että vaihtavat akun uuteen?
Ajossa:VW ID.3 1st max,valk
Edellinen:Golf Sportsvan Comfortline 1,2 DSG

Enhancer

Pyysin tarjouksen nopean toimituksen autosta tänään, ja yllätyin aika paljon. Jonkinlainen kampanja suurempia mainostamatta, suosittelen kysymään myyjältä mitä on tarjolla ;).
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

jamo75

en usko, kaikissa foorumi postauksissa ja youtubessa vastaukset ovat olleet samaa 12V akussa ei ole vikaa ja se pitää virtaa normaalisti. ongelma on autossa joka kuluttaa jatkuvasti 12V akkua. sinänsä mielenkiintoista nähdä saadaanko tuosta koskaan selitystä mitä asialle tehtiin.

tsekkasin eilen kun auto oli seissyt SU - TO lataamatta ja 12V akku näyttä 11.4V noten sinänsä varsin hyvässä tilassa. mututuntumalla voisi sanoa että itselläni tämä jotenkin johtuu siitä että jos pidän latausjohtoa jatkuvasti kytkettynä tai auton avainten ollessa liian lähellä autoa (pidän autoa nyt pidemmällä joten avaimet eivät luultavasti enää ole auton rangella). tosin kun eilen menin koettamaan virtaa niin ovet eivät avautuneet hipaisutunnistimella vaan piti painaa avaimesta keskuslukituksen avausta. mutta mitään 12V akkuvirta alhainen ei näkynyt ja mittauksella akun tila "normaali".

Lainaus käyttäjältä: mikaanikko - 10.12.20 - klo:20:17
@jamo75
Arveletko, että vaihtavat akun uuteen?
Ajossa: VW ID.4 Pro Performance Business 150 kW, akku 77 kWh
Edelliset: VW ID.3 1st max, Skoda Karoq 1.5 TSI Style DSG Aut
, Volvo V40 D2, Volvo XC60 AWD D3, Volvo C30 D5, 3xRenault Megane

tet

Lainaus käyttäjältä: jamo75 - 11.12.20 - klo:06:54
tsekkasin eilen kun auto oli seissyt SU - TO lataamatta ja 12V akku näyttä 11.4V noten sinänsä varsin hyvässä tilassa.

Jos tuo on kuormittamaton lepojännite, ja lyijyakku kyseessä, niin ei kyllä ole hyvä jännite. Pilallehan tuo pakkasessa menee kohta, tyhjä se on. Sellainen 12,5 - 12,8 V on hyvä lepojännite suhteellisen täydelle akulle. Sitten jos on kuormaa päällä, niin voinee olla vielä siedettävä (?).
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

mikaanikko

Mitenkähän se kuluttaa akkua, kun pari kuukautta sahaa edestakaisin ja suuren osan aikaa makaa 11,5 ja 12V välissä? Akku on käsittääkseni AGM tyyppiä.
Ajossa:VW ID.3 1st max,valk
Edellinen:Golf Sportsvan Comfortline 1,2 DSG

Daatta

Lainaus käyttäjältä: mikaanikko - 11.12.20 - klo:10:05
Mitenkähän se kuluttaa akkua, kun pari kuukautta sahaa edestakaisin ja suuren osan aikaa makaa 11,5 ja 12V välissä? Akku on käsittääkseni AGM tyyppiä.

Ylläpitolaturi vaan kiinni niin saa akun latinkiin. Pitääkin muistaa ottaa Cuprasta Defan laturin liitäntäjohto talteen.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

mikaanikko

Joo, kyllä sen latinkiin saa, mutta onko akku sellainen kuin uudessa autossa voisi olettaa olevan?
Ajossa:VW ID.3 1st max,valk
Edellinen:Golf Sportsvan Comfortline 1,2 DSG

pasi

Lainaus käyttäjältä: Daatta - 11.12.20 - klo:13:03
Ylläpitolaturi vaan kiinni niin saa akun latinkiin. Pitääkin muistaa ottaa Cuprasta Defan laturin liitäntäjohto talteen.
Ei luulisi olevan kallis lisä auton elektroniikkaan että lataisi myös 12v akun aina täyteen kun on type2:ssa virtaa tarjolla.

JPN_V70D3OR

Lainaus käyttäjältä: tet - 11.12.20 - klo:09:39
Jos tuo on kuormittamaton lepojännite, ja lyijyakku kyseessä, niin ei kyllä ole hyvä jännite. Pilallehan tuo pakkasessa menee kohta, tyhjä se on. Sellainen 12,5 - 12,8 V on hyvä lepojännite suhteellisen täydelle akulle. Sitten jos on kuormaa päällä, niin voinee olla vielä siedettävä (?).
Lyijyakkun varaustaso vs. jännite, kun akku on ollut yli 48h levossa

Varaus     Neste    Geeli    AGM

100%    12.70+    12.85+    12.80+
75%    12.40    12.65    12.60
50%    12.20    12.35    12.30
25%    12.00    12.00    12.00
0%            11.80    11.80    11.80

Tuossa 12V varaustasossa akkun jäätymispiste on pudonnut -15C ja 11.8V:ssa -8C tienoille (täysi -70C).

Nämä jännitteet siis akulle joka käytännössä on irroitettu virtapiiristä. Kulutus luonnollisesti laskee napajännitettä ja jataus nostaa, jonka jälkeen menee  jonkun aikaa jännitteen tasaantumiseen.

Lataussyklien lukumäärä rupeaa merkittävästi vähenemään, kun nesteakku purkautuu alle 50%, AGM:llä raja on 30%. Eli akun jossa eletrolyytti virtaa vapaana lepojännite ei saisi pudota alle 12.2V, eikä muissa alle 12V. Tällöin puhutaan syväpurkautumisesta, jota lyijyakku kestää huonosti ja käyttöikä laskee merkittävästi.
Golf VII Multifuel 1.4TSI -14
Volvo V70 D3 OceanRace -12 DriverSupport

jamo75

noh parempi se nyt on kun 10V, auto alkaa valittamaan vasta kun se menee alle 10V matalasta jänniteestä
käytännössähän tolla akulla ei tehdä mitään muuta kuin pidetään online mode ja avataan keskuslukituksella ovet
sen jälkeen korkeajänniteakku sitten ottaakin ohjat. erällään fb 1st ownerilla oli tipput 5V tasolle

Lainaus käyttäjältä: tet - 11.12.20 - klo:09:39
Jos tuo on kuormittamaton lepojännite, ja lyijyakku kyseessä, niin ei kyllä ole hyvä jännite. Pilallehan tuo pakkasessa menee kohta, tyhjä se on. Sellainen 12,5 - 12,8 V on hyvä lepojännite suhteellisen täydelle akulle. Sitten jos on kuormaa päällä, niin voinee olla vielä siedettävä (?).
Ajossa: VW ID.4 Pro Performance Business 150 kW, akku 77 kWh
Edelliset: VW ID.3 1st max, Skoda Karoq 1.5 TSI Style DSG Aut
, Volvo V40 D2, Volvo XC60 AWD D3, Volvo C30 D5, 3xRenault Megane

Antore

Lainaus käyttäjältä: jamo75 - 10.12.20 - klo:19:16
battery lifen chirs kommentoitui joitakin asioita paluumatkallaan id.4 koeajo tilaisuudesta
- nyt saatavilla päivitys korjaa bugeja todella paljon, sisäänlukien 12v akku ongelman, lisäksi samalla tulee puuttuvat app connect ja ar hud ominaisuudet. kuitenkaan OTA tukea autoon ei tällä saa
- varsinainen OTA tuki tulee tammikuussa julkaistavaan päivityspakettiin joka siis tulee vielä tehdä paikan päällä olevalla huollolla.

eli jos autossa ei ole käyttöä estäviä ongelmia kannattaa odottaa tammikuun julkaisuun ellei erikseen halua rampata huollossa montaa kertaa. itselläni on talviloma heti loppiasiaisesta ja isohkot matkasuunnitelmat joten otin päivityksen ensi viikolle jotta auto on ainakin 12V akun käytön suhteen paremmalla tolalla.

Sovin tänään myös päivityksen omalle autolla ensi keskiviikoksi. Ihmetyttää kyllä vähän miten softapäivätys voi kestää kymmeniä tunteja, todennäköisesti siis menee torstain puolelle valmistuminen. Mutta eipä tuolla niin väliä, sijaisautoillakin on ihan kiva ajella :)

jamo75

muistakseni tätä oli ruovittu jo kun ne ekat pikku päivittykset tulivat.
päivitykset ladataan oliko se sen can välän läpi ja siinä tiedon siirto nopeus on surkea.

Lainaus käyttäjältä: Antore - 11.12.20 - klo:21:53
Sovin tänään myös päivityksen omalle autolla ensi keskiviikoksi. Ihmetyttää kyllä vähän miten softapäivätys voi kestää kymmeniä tunteja, todennäköisesti siis menee torstain puolelle valmistuminen. Mutta eipä tuolla niin väliä, sijaisautoillakin on ihan kiva ajella :)
Ajossa: VW ID.4 Pro Performance Business 150 kW, akku 77 kWh
Edelliset: VW ID.3 1st max, Skoda Karoq 1.5 TSI Style DSG Aut
, Volvo V40 D2, Volvo XC60 AWD D3, Volvo C30 D5, 3xRenault Megane

PV

Lainaus käyttäjältä: Antore - 11.12.20 - klo:21:53
Sovin tänään myös päivityksen omalle autolla ensi keskiviikoksi. Ihmetyttää kyllä vähän miten softapäivätys voi kestää kymmeniä tunteja, todennäköisesti siis menee torstain puolelle valmistuminen. Mutta eipä tuolla niin väliä, sijaisautoillakin on ihan kiva ajella :)

Missä pääsee noin nopeasti päivitykseen? Ainakin PK-seudulla tuntuu olevan aina vähintään kolmen viikon jono, itsellä torstaina päivitys mikä varattu joskus marraskuun puolella...
ID.3 1st Plus, Mangan Grey

Vastarakki

Lainaus käyttäjältä: PV - 12.12.20 - klo:14:04
Missä pääsee noin nopeasti päivitykseen? Ainakin PK-seudulla tuntuu olevan aina vähintään kolmen viikon jono, itsellä torstaina päivitys mikä varattu joskus marraskuun puolella...
Tampereella olisi päässyt välipäivinä päivitykseen, mutta otin lomien vuoksi tammikuun puolenvälin tienoille päivityksen. Jos vaikka siihen mennessä olisi tullut jo seuraava.

Mitenkäs teille on tarjottu sijaisautoa päivityksien ajaksi? Tampereen VW Center oli sitä mieltä, että kannattaa mennä bussilla. Kokemus tuon paikan huoltopuolesta ei tähän mennessä ole kovin positiivinen - soitin heille neljä kertaa ja laitoin kahdesti sähköpostia ennen kuin vastasivat viimein. Nettisivuilla on pelkästään huollon vaihteeseen kolme eri numeroa.

PV

Lainaus käyttäjältä: Vastarakki - 15.12.20 - klo:10:33
Tampereella olisi päässyt välipäivinä päivitykseen, mutta otin lomien vuoksi tammikuun puolenvälin tienoille päivityksen. Jos vaikka siihen mennessä olisi tullut jo seuraava.

Mitenkäs teille on tarjottu sijaisautoa päivityksien ajaksi? Tampereen VW Center oli sitä mieltä, että kannattaa mennä bussilla. Kokemus tuon paikan huoltopuolesta ei tähän mennessä ole kovin positiivinen - soitin heille neljä kertaa ja laitoin kahdesti sähköpostia ennen kuin vastasivat viimein. Nettisivuilla on pelkästään huollon vaihteeseen kolme eri numeroa.

Minä olen saanut joka kerta sijaisauton, huoltoneúvoja kysyy tarvetta sille varauksen yhteydessä. Yhteydenotto on PK-seudun VW centereiden kanssa on ainakin tähän mennessä (knop knop) sujunut ongelmitta.
ID.3 1st Plus, Mangan Grey

JK

Tämä on kuudes uusi vaggine (Leon, Octavia, Touran, Yeti, Octavia, ID.3). Aivan ylivoimaisesti paras, mikään muu ei ole edes lähellä.

VW ID.3 1st Max

jamo75

rahalla saa ja hevosella kulkee, kyllähän sitä nyt aina sijaisauton saa jos haluaa
täysin eriasia pitääkö siitä itse maksaa, kuuluuko huolenpito sopimukseen tai leasing sopimukseen

itselleni saan vw polon sijais autoksi mutta ei tullut puhetta maksaako vai ei

Lainaus käyttäjältä: PV - 15.12.20 - klo:12:49
Minä olen saanut joka kerta sijaisauton, huoltoneúvoja kysyy tarvetta sille varauksen yhteydessä. Yhteydenotto on PK-seudun VW centereiden kanssa on ainakin tähän mennessä (knop knop) sujunut ongelmitta.
Ajossa: VW ID.4 Pro Performance Business 150 kW, akku 77 kWh
Edelliset: VW ID.3 1st max, Skoda Karoq 1.5 TSI Style DSG Aut
, Volvo V40 D2, Volvo XC60 AWD D3, Volvo C30 D5, 3xRenault Megane

Antore

Lainaus käyttäjältä: jamo75 - 15.12.20 - klo:17:43
rahalla saa ja hevosella kulkee, kyllähän sitä nyt aina sijaisauton saa jos haluaa
täysin eriasia pitääkö siitä itse maksaa, kuuluuko huolenpito sopimukseen tai leasing sopimukseen

itselleni saan vw polon sijais autoksi mutta ei tullut puhetta maksaako vai ei

Ensimmäisen uuden softan päivityksen yhteydessä tuli Polo veloituksetta mutta tällä kertaa kerroin, että otan vuokra-auton omaan piikkiin. En siis osaa sanoa olisiko auto tullut tälläkin kertaa veloituksetta. En halua paria päivää Pololla ajella kun Europcarilla, joka sijaisautoja hallinnoi, on myös ID.3 valittavana. Maksan siis ihan mielelläni vähän extraa jos ja kun auto on pari päivää johdon perässä. Kyseessä ei ole liisari.

TOURAN HIGHLINE

Tämä nyt ei koske ID:tä, mutta Volkkareita kuitenkin. Takuu- tai vast. huoltoasioissa aina saanut sijaisauton alle. Määräaikaishuollot yleensä aina olen odotellut kuluttamalla aikansa myymälässä ottaen kylmiä tyyppejä. Niissä normihuolloissa nyt ei kuitenkaan yleensä pitkään mene. Vuokra-autoa joutunut käyttämään vain vakuutusyhtiökeikoissa. Sijaisautosta koskaan muuta maksanut kuin palauttanut tankattuna täyteen.

Antore

Uusi 0783 softa on nyt autossa ja harmillisesti tänään ei ollut mahdollisuutta kunnolla autoa tutkia. Muutamia havaintoja ensi alkuun:

- Infotainment on huomattavasti vikkelämpi ja käyttö sujuvampaa, varsinkin heti käynnistyksen jälkeen.
- Langallinen Android Auto toimii hyvin, langatonta en saanut toimimaan mutta en kovin pitkään ehtinyt tätä tutkia. Huomenna lisää.
- AA:lla navigointi (ainakin Google Mapsillä) tuo nätisti navigointiohjeet sekä rattimittariin, että tuulilasinäyttöön. Hyvältä näyttää satelliittikuva keskinäytöllä :)
- AR-Hud on ehkä vähän gimmick ainakin itselleni. Tosin ihan vaikuttava ja hienoja efectejä niin kaistoihin, edellä olevan auton etäisyyteen ja navigointiin liittyen.
- Jaoin netin luurista autolle ja testailin nettiradioita. Tämä on erittäin hyvä feature! BBC 1:stä kuuntelin lyhyellä ilta-ajelulla.
- Ostin Cubic Telecomilta 30 päivän/2 GB data planin autoon ihan testimielessä, tästäkin huomenna lisää miten data viuhuu ilman luurista jaettua yhteyttä.

Antore

Edellisestä jäi vielä mainitsematta, että ainakaan itselläni ei "Hei ID" aikaisemmin herättänyt auton puheohjausta kuuntelemaan mitä mulla on asiaa. Nyt tämäkin toimii oikein hyvin. Ja Connect ID -sovellukseen ilmestyi sisätilojen lämmitykseen ajastetut lähtöajat - tosin en tiedä liittyikö tämä päivityksen mahdollistamaan ominaisuuteen vai tuliko vaan sattumalta samaan aikaan.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy