Kokemuksia DSG-vaihteistosta (6v)

Aloittaja kt, 02.12.09 - klo:21:47

« edellinen - seuraava »

P.Alikka

Lainaus käyttäjältä: MasTurbo - 03.05.11 - klo:20:32
Mikäs lootan öljyillä on se vaihtoväli jota suositellaan?Edellinen vaihto tehty 105tkm ja nyt ajettu 129tkm.

60tkm ja kustantaa ainakin Sotkassa n. 250â,¬.
Ajossa I: Seat Leon ST FR 1,8 TSI DSG
Harrasteena: Nahkea Opel
Ex-VAG Skoda Octavia 2,0 TDI+DSG

HAL9000

Taas menee auto vaihtoon ja taas tulee tilalle manuaali. Vaikka väitän että 6-v DSG on kehittynyt vuosien varrella, ei se silti ole valmis. Tiedä sitten tuleeko tämän tyylisestä laatikosta koskaan "valmista". Olen kuitenkin viime aikoina sekä istunut että ajanut kahden saksalaisen premium merkin (ei VAG) automaattia.

Kyllä nuo nykyajan momenttimuuntimella varustetut automaatit hakkaa DSG:t edestä ja takaa. Vaihdot ovat perstuntumalta yhtä nopeita ja yhtä sulavia ja sitten niissä on jo se momenttimuuntimen luisto joka tietyissä tilanteissa tekee menosta niin paljon tyylikkäämpää kuin DSG-laatikon vaihteiden arpominen.

Kokemuksia on nyt aika runsaasti sekä 6- että 7-vaihteisesta DSG:stä, peinteisistä automaateista ja tietenkin manuaaleista. Näiden kokemuksien perusteella en valitsisi DSG-laatikkoa ellen olisi etukaäteen valmis kestämään aika monia kiusallisia piirteitä.
VW Golf eTSI 1.5 DSG Style Mk8
Skoda Octavia TSI DSG Elegance MkIII
VW Golf TSI Higline Mk6
Skoda Superb TDI DSG
VW Golf GT TDI Mk5
VW Golf  TDI 2.0 Mk5
VW Golf TDI Mk4
Passat 1.8 Mk3B

pomo

6 V r32:lla olen ajellut, mittarissa nyt 120 tkm, kaksi megatroniikkaa vaihdettu, muuten toiminut oikein hyvin ja loistava laatikko. Megatroniikan kanssa on ilmeisesti ollut ongelmia, 2008 tuli viallista sarjaa. Tuohon autoon vaihdettiin ilmeisesti viallisen tilalle viallinen ja vasta toinen vaihto toi ehjän. Sen jälkeen ajettu noin 30 tkm ilman ongelmia.

Urlaub

Lainaus käyttäjältä: pomo - 14.05.11 - klo:22:19
6 V r32:lla olen ajellut, mittarissa nyt 120 tkm, kaksi megatroniikkaa vaihdettu, muuten toiminut oikein hyvin ja loistava laatikko. Megatroniikan kanssa on ilmeisesti ollut ongelmia, 2008 tuli viallista sarjaa. Tuohon autoon vaihdettiin ilmeisesti viallisen tilalle viallinen ja vasta toinen vaihto toi ehjän. Sen jälkeen ajettu noin 30 tkm ilman ongelmia.

Hurjat 30 tkm ilman ongelmia?  ::)

Kyllä sen sitten täytyy olla ehjä mekatroniikka.  ;)

Täytyy sanoa, että tuollaiset puheet kertovat kaiken laatuodotuksista. Normaalisti auton vaihdelaatikolla voi ajaa 300+ tkm ilman minkäänlaisia vikoja.

jalkkis

Kohta VW lisää mekatroniikan vaihdon vuosihuolto-ohjelmaan ;)

POSSU

Juu-halpoja huoltoja sitten?  1000e?

Filixon

On omaa kokemusta tämän topiikin ongelmasta. Mm. korealaisilla olisi tarjolla 4-pykäläisiä momentinmuunninautomaatteja. Mimmoisia ne mahtavat olla? Onko kellään kokemusta? Lienevät varmenpia kuin DSG, mutta millaista niillä on ajaa? Kertokaapa.
Meidän Musti on karjalankarhukissa.

skk

eikös nuo 4-pykäläiset ole näitä perinteisiä automaatteja. kestää ja ei kestä.
omegassa kesti automaati 110tkm jonka jälkeen laatikko vaihtoon, reilulla kymppitonnilla (mk) sai onneksi.
niinjoo, astrassa kesti manuaalilaatikko 40tkm... onneksi oli taku.  siinä vaiheesa vaihtui jo merkki ;)

Urlaub

Lainaus käyttäjältä: skk - 15.05.11 - klo:22:17
eikös nuo 4-pykäläiset ole näitä perinteisiä automaatteja. kestää ja ei kestä.
omegassa kesti automaati 110tkm jonka jälkeen laatikko vaihtoon, reilulla kymppitonnilla (mk) sai onneksi.
niinjoo, astrassa kesti manuaalilaatikko 40tkm... onneksi oli taku.  siinä vaiheesa vaihtui jo merkki ;)

Niin, Omega ja Astra.. Eikös ne ole Ooppeleita jo tehtaalta lähtiessään?

skk

Lainaus käyttäjältä: Urlaub - 15.05.11 - klo:22:36
Niin, Omega ja Astra.. Eikös ne ole Ooppeleita jo tehtaalta lähtiessään?

joo. mutta ihminen ei vähällä opi..

Filixon

Mutta mutta... niitä kokemuksia DSG vs. momentinmuunnin? DSG:n hyvät ja huonot puolet tiedetään, mutta mitä hyvää tai huonoa noissa perinteisissä automaateissa on? Niitä on vaikea päästä kokeilemaan, kun niitä ei yleensä ole esittelyautoina. Pitäisi varmaan katsella ja kokeilla käytettyjä.
Meidän Musti on karjalankarhukissa.

skk

Lainaus käyttäjältä: Filixon - 15.05.11 - klo:23:08
Mutta mutta... niitä kokemuksia DSG vs. momentinmuunnin? DSG:n hyvät ja huonot puolet tiedetään, mutta mitä hyvää tai huonoa noissa perinteisissä automaateissa on? Niitä on vaikea päästä kokeilemaan, kun niitä ei yleensä ole esittelyautoina. Pitäisi varmaan katsella ja kokeilla käytettyjä.

Noh, momentinmuunnin luistaa - tuntuu alussa hassulta ennenkuin tottuu. Vaihdoissa osa laatikoista miettii enemmän, osa vähemmän. Nääkin on nykyään kehittyneet.
Luistosta tietysti tulee enempi löpön kulutusta.
Kestävyydestä ei nyt pysty sanomaan yhtään mitään.. milloin kestää, milloin ei

Mäksä

Itellä oli 14:ssa autossa normaali automaatti. Oli Saabia, Bemaria, lukuisia jenkkejä jne. Tykkäsin niistä ja ei ollut niin intoa edes tutkia DSG:tä. Auton vaihto tuli "pakosta" eteen ja Octavia täytti kaikki vaatimukset loistavasti. Ajattelin siinävaiheessa et automaatti mikä automaatti.

Ekat 1-2tkm oli vähän silleen et onko tää nyt oikeasti niin hyvä juttu. Monet asiat ärsytti vanhoihin "luistaviin" laatikoihin nähden. Sit tajusin muuttaa ajotapaa ja opetella ajamaan DSG:llä. Nyt takana DSG:llä vasta noin 10tkm, mutta kyllä vakaasti on tunne, että seuraavasta autosta samanlainen laatikko löytyy. Kyllä vieläkin jokapäivä juuri laatikko saa suupielet virneeseen, on se niin mahtava kun veto ei lopu ollenkaan.

Suurimmat ongelmat oli rullatessa kolmosella valoihin/liikenneympyröihin, joissa "yllättäen" täytyikin kiihdyttää nopeammin. Silloin tuli aivan tajutin rykäisy kun heitti pienempää..olin tottunut normi kickdowniin vanhoissa laatikoissa. Kun tajusin alkaa painamaan vain vähän kaasua aluksi, sitten vasta enemmän kun vaihde oli vaihtunut niin ei mitään ongelmia. Sama juttu muidenkin ärsyttävien juttujen osalta..muutti ajotapaa normi automaatista DSG:lle sopivaksi niin olen enemmän kuin tyytyväinen.
Skoda Octavia Combi RS 2.0TDI DSG -08

Kuikka K

Lainaus käyttäjältä: Filixon - 15.05.11 - klo:22:14
On omaa kokemusta tämän topiikin ongelmasta. Mm. korealaisilla olisi tarjolla 4-pykäläisiä momentinmuunninautomaatteja. Mimmoisia ne mahtavat olla? Onko kellään kokemusta? Lienevät varmenpia kuin DSG, mutta millaista niillä on ajaa? Kertokaapa.

Olen nyt ajanut 26000 km Kia Ceed 1,6 D automaatilla. Toimii kyllä suhteellisen kivasti. Vaihtohetken kyllä huomaa. Suurin ongelma on kierrosluvun ja melutason nousu moottoritienopeuksilla ja sitä kautta kulutuksen nousu. Jos ajelee pikkuteitä ja alle 100 km/h nopeuksia, on kyllä ihan mukava peli.

Auto menee vaihtoon ja tilalle tulee 1,6 D Octavia Combi DSG7 lootalla. Tilavampi kontti ja kulutuksen pienentyminen suurimmat syyt vaihtoon.

MoFFe

18tkm takana... 6 vaihteinen DSG (Golf Rä).
On toiminnut melkeen hyvin... ainoa vika oli että joskus mutkassa tai kun pitä kääntyä pois tieltä niin DSG ei pistänyt vaihdetta pesään vaan päästi kierokset rajoittajaan ja vasta sitten pisti hyvällä paukulla vaihdetta pesään.

Softa päivityksellä tuo korjantui, ei ole sen jälkeen ollut mitään ongelmaa. On tullut about 8tkm siitä kun softa on päivitetty.

Keke78

Lainaus käyttäjältä: Mäksä - 16.05.11 - klo:09:13
Itellä oli 14:ssa autossa normaali automaatti. Oli Saabia, Bemaria, lukuisia jenkkejä jne. Tykkäsin niistä ja ei ollut niin intoa edes tutkia DSG:tä. Auton vaihto tuli "pakosta" eteen ja Octavia täytti kaikki vaatimukset loistavasti. Ajattelin siinävaiheessa et automaatti mikä automaatti.

Ekat 1-2tkm oli vähän silleen et onko tää nyt oikeasti niin hyvä juttu. Monet asiat ärsytti vanhoihin "luistaviin" laatikoihin nähden. Sit tajusin muuttaa ajotapaa ja opetella ajamaan DSG:llä. Nyt takana DSG:llä vasta noin 10tkm, mutta kyllä vakaasti on tunne, että seuraavasta autosta samanlainen laatikko löytyy. Kyllä vieläkin jokapäivä juuri laatikko saa suupielet virneeseen, on se niin mahtava kun veto ei lopu ollenkaan.

Suurimmat ongelmat oli rullatessa kolmosella valoihin/liikenneympyröihin, joissa "yllättäen" täytyikin kiihdyttää nopeammin. Silloin tuli aivan tajutin rykäisy kun heitti pienempää..olin tottunut normi kickdowniin vanhoissa laatikoissa. Kun tajusin alkaa painamaan vain vähän kaasua aluksi, sitten vasta enemmän kun vaihde oli vaihtunut niin ei mitään ongelmia. Sama juttu muidenkin ärsyttävien juttujen osalta..muutti ajotapaa normi automaatista DSG:lle sopivaksi niin olen enemmän kuin tyytyväinen.

Eikös tää oo ns. ominaisuus dsg-lootissa. D-vaihteella kun ajaa niin toosa reagoi tosi hitaasti nopeisiin kiihdytyksiin juuri tollasissa tilanteissa missään tullaan moottorijarrulla valoihin. Kait se johtuu siitä et laatikko pitää 7 tai 6 pykälää päällä mahdollisimman pitkään polttoainetalouden vuoksi (iso pykälä rullaa pidempään moottorijarrussa) ja sit kun pitäiskin yhtäkkiä lähteä niin joutuu vaihtamaan 2 tai 3 pykälää alemmas ja sehän taas kestää muutaman sekunnin.
Fabia rs combi -11

Mäksä

Lainaus käyttäjältä: Keke78 - 16.05.11 - klo:10:41
Eikös tää oo ns. ominaisuus dsg-lootissa. D-vaihteella kun ajaa niin toosa reagoi tosi hitaasti nopeisiin kiihdytyksiin juuri tollasissa tilanteissa missään tullaan moottorijarrulla valoihin. Kait se johtuu siitä et laatikko pitää 7 tai 6 pykälää päällä mahdollisimman pitkään polttoainetalouden vuoksi (iso pykälä rullaa pidempään moottorijarrussa) ja sit kun pitäiskin yhtäkkiä lähteä niin joutuu vaihtamaan 2 tai 3 pykälää alemmas ja sehän taas kestää muutaman sekunnin.

Nimenomaan siis näin, mutta pointti olikin se että kun on ajanut iät ja ajat momentinmuuntimella olevalla laatikolla niin tuossa tilanteessa vaan kaasua syvälle ja odotetaan et auto liikkuu..vaihdot menee nätisti kun laatikko luistaa. DSG:llä täytyy kaasujalan toimia täysin eritavalla, eli jouduin siis opettelemaan uuden ajotavan. Samoin ajotapaa täytyi muuttaa monella muullakin osa-alueella juuri siirtymisestä "normaali"automaatista dsg:hen. Ja tosiaan kun pitää tuon ison pykälän silmässä, ja pitäis siitä pudottaa 2-3 pykälää alemmas, niin laatikko rykäisee väärällä kaasunkäytöllä siihen malliin että pahaa tekee ja tuntuu et hajoo ihan just, mutta ensin rauhallinen kaasunpainallus pudottaa nätisti vaihteet pienemmälle, sitten vasta "runttaus pohjaan" ja auto kiihtyy nätisti. Normi automaatilla tuo vetää kickdownilla suoraan sen 2-3 pykälää pienemmän sisään ja mennään heti.
Skoda Octavia Combi RS 2.0TDI DSG -08

MasTurbo

Tullut tässä viikonloppuna ajettua vajaa 500km matka-ajoa.Nyt kaupungissa pyörähtäessä laatikko pelasi muuten ok mutta jurrutti ihmeen pitkään 3 pykälällä ennen kuin laittoi neloselle.Eihän tässä ole sellaista ominaisuutta että kun ajaa x määrän maantiellä niin kestää hetken kunnes laatikko tottuu taas sen hetkiseen esim. kaupunki ajoon?

Olikos tähän tehtävissä joku vaihteiston opetus tms?
" Dont be scared, just be prepared for the worst "

alehandro

Lainaus käyttäjältä: pomo - 14.05.11 - klo:22:19

Sama täällä, mittarissa 112tkm ja nyt viikonloppuna rupes kolisemaan ja nykimään paikaltaan lähtiessä. Vikakoodien perusteella epäilivät Volkkarilla mekatroniikkaa joka on näiltä näkymin menossa vaihtoon, maahantuoja palailee vielä huomenna asiaan. Muuten varsin tyytyväinen DSG:n toimintaan.

RSOCUstin

Oma 1.9tdi+dsg oli 1,5vkoa sitten huollossa ja softasivat kaiken mahdollisen. Vajaan viikon toimi kuin unelma mut nyt tuntuu et laatikko hyppii pakille, 2-3 välillä ja muutenkin kolajaa. Voi olla kyl että on kuskin korvien välissä.
Laitoinkin aikasemmin tonne autotallin puolelle tuntumia huollon jälkeen mut nyt ne vähän muuttuneet. Paras oli että heitti 50km/h vauhdista neloselta vapaalle 3 sekendin ajaksi ja kierrokset oli jossain 2500rpm kun lähdin valoista.

brainsurgery

Laitetaan jatkoksi tähän vanhaan ketjuun vähän pähkäilyä tämän DSG6:n tehon/väännön kestosta.

Korjatkaa jos olen väärässä mutta ymmärtääkseni nuo kuuluisat mekatroniikkaviat eivät ole riippuvaisia tehosta mitä laatikon kautta siirretään. Jos näin on niin tuo väännönkesto tulisi suoraan kytkinlevyistä joita laatikossa käytetään.

Tuolla myydään DSG6:een pitävämpiä levyjä, jos jotakuta kiinnostaa. Parhaimmille luvataan +600 heppaa pitoa. --> http://www.sspperformance.com/sub-category/vw-dsg/drivetrain---/

Tuolla taas on yrityksen aloittama keskusteluketju jossa kertovat vähän vaiheista --> http://forums.vwvortex.com/showthread.php?4704216-New-DSG-clutch-development-thread-by-SSP

Ketjussa ovat arvioineet että alkuperäiset levyt kestävät jonkin aikaa noin 400 hevosen rengastehoja. Joku sinne oli tämän kuitannutkin kutakuinkin oikeaksi. Jos otetaan vaikka APR:n sivuilta GT28RS turbosetti 2.0TSI:hin jolla luvataan saatavan 405hp kytkimeltä niin vääntöä sillä setillä saa n.550Nm. Eli voisi tuon perusteella olettaa että vakio DSG6 kestää ainakin jonkin aikaa n.550Nm vääntöä.

romuna

1.9Tdi DSG Golf -06 kesti ja toimi hyvin n. 100tkm, kunnes kaksoismassavauhtipyörä paskaksi ja kilkkeet kytkinkopasta läpi. Aika kallista.

brainsurgery

^Pitikö mitään ääntä ennen tuota?

RSOCUstin

Mulle ilmoittivat huollossa että vauhtipyörä helisee hieman. Jotain alkavaa siis ehkä tiedossa.

VAG!

Vastaava kaksoismassavauhtipyörä löytyy myös manuaalista. Jos se hajoaa manuaalivaihteisessa, niin onko se vaiheiston vika?

Wekotin

Lainaus käyttäjältä: Kukkanen - 15.12.11 - klo:11:25
Vastaava kaksoismassavauhtipyörä löytyy myös manuaalista. Jos se hajoaa manuaalivaihteisessa, niin onko se vaiheiston vika?

Onko joku niin sitten väittänyt? Kaipa tuon vauhtipyörän rikkoutumisen voi tässä ketjussa kertoa varsinkin jos hajotessaan rikkoo myös varsin arvokkaan laatikon.

romuna

""1.9Tdi DSG Golf -06 kesti ja toimi hyvin n. 100tkm, kunnes kaksoismassavauhtipyörä paskaksi ja kilkkeet kytkinkopasta läpi. Aika kallista.

"Pitikö mitään ääntä ennen tuota?

Tuli yllättäen ja pyytämättä, niinku faksi Jäätteenmäelle.

Marko

Lainaus käyttäjältä: RSOCUstin - 15.12.11 - klo:09:58
Mulle ilmoittivat huollossa että vauhtipyörä helisee hieman. Jotain alkavaa siis ehkä tiedossa.
Minä taas ilmoitin itse huollolle,että vauhtipyörä viallinen ;D
Eivät nimittäin itse kuulleet mitään Porvoon Laakkosella >:(

Saattaa sulla olla aika kulunut,jos ne huollossakin kuulivat,tai sitten niillä on parempi kuulo :D
Skoda octavia scout Tdi 184 horsepower -17
+ muuta kalustoa,niin että hirvittää.

RSOCUstin

Lainaus käyttäjältä: Marko - 15.12.11 - klo:20:43
Minä taas ilmoitin itse huollolle,että vauhtipyörä viallinen ;D
Eivät nimittäin itse kuulleet mitään Porvoon Laakkosella >:(

Saattaa sulla olla aika kulunut,jos ne huollossakin kuulivat,tai sitten niillä on parempi kuulo :D

Miten sen pitäisi kuulua cäbiiniin? Mulla ei helise ku vaihtorahat ja leatherman tuhkakupissa... Oiskohan niiden ääni laitettu laatikon piikkiin. Vai olisiko se sellaista jurnutusta kun kiihdyttää kovasti?

Marko

Lainaus käyttäjältä: RSOCUstin - 16.12.11 - klo:08:28
Miten sen pitäisi kuulua cäbiiniin? Mulla ei helise ku vaihtorahat ja leatherman tuhkakupissa... Oiskohan niiden ääni laitettu laatikon piikkiin. Vai olisiko se sellaista jurnutusta kun kiihdyttää kovasti?

Vähän vaikea kuvailla.Ei se oikein auton sisälle kuulu,muuta kuin sammuttaessa joskus kolahteli.
Auton ulkopuolella tyhjäkäynnillä sieltä kytkinkopasta kuului semmosta kolinaa ja ääntä joka sinne ei kuulunut.
Ei noitakaan aina kuullut,kun mulla oli kuluneisuutta vasta niin vähän.
Kiihdyttäessä en ääniä kuullut,tosin kiihdyttelen niin rauhallisesti.
Saattaa hyvinkin kuulua kovemmassa kiihdytyksessä,kun jouset pohjaavat.

Mulla oli mittarissa 70 tonnia,kun tuo vaihdettiin.
Skoda octavia scout Tdi 184 horsepower -17
+ muuta kalustoa,niin että hirvittää.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy