Superb III 2015

Aloittaja matara, 04.02.15 - klo:13:57

« edellinen - seuraava »

TuplaVW

Lainaus käyttäjältä: Sokota09 - 26.05.15 - klo:14:11
Uusi Passat on saatavilla ja sen takia myös Superb:ssa sama vaihtoehto. VW ensiksi ja sitten Skoda. Passatissa aika suolanen hinnat alkaen hinta = 38 350 â,¬, neliveto maksaa 4000 â,¬ enemmän verrattuna normaaliin.
Jep, verottomassa hinnassa eroa on 2100 â,¬ mutta autovero isomman päästön (+tuon hintaeron verran) takia nostaa vielä 1600 â,¬ lisää.
Mercedes-Benz 4matic -16

Golf Variant TSI DSG Highline -14   (ACC, DCC, Webasto, Dynamic ym)
ex:
Passat Variant TSI DSG Highline -11   (I,II,III, ACC,DCC,Webasto, ym)
Golf Variant TSI -10   (I,II,III ym)
Passat Variant 1,9 PD Luxline -08

Sokota09

Neliveto myös heikentää auton suoritusarvoja, kiihtyvyys ja kulutus. Kulutus nyt on selvä juttu, mutta tuo kiihtyvyys oli minulle yllätys. Ajomukavuus kokonaisuudessaan nelivedossa sitten parempi, varsinkin talvella (luonnollisesti).

MTSI

#152
Lainaus käyttäjältä: jaripetteri - 26.05.15 - klo:14:07
Onko VAG:lla tuota 1.4TSI nelikko yhdistelmään jossain muualla käytössä? Ei ole tullut vastaan.
Yeti VM2016 hinnastoon tuo yhdistelmä myös lisätty ja siihen saa myös DSG:n.
Ennakkotiedoissa Superbiin vain manuaalina.
Jossain oli vihiä että vois tulla myöhemmin Octaviaankin.
SKODA


hta

Uudessa TM:ssä oli jo kaikki moottori/vaihteisto/vetotapa kombot esillä. Miksi niitä ei löydy Skodan omilta sivuilta?
Ex:
Skoda Superb Combi 1.4 DSG
Audi A3 Sedan 1.4 S tronic
Skoda Superb Combi 1.4 manual

vwmies

Lainaus käyttäjältä: hta - 27.05.15 - klo:16:52
Uudessa TM:ssä oli jo kaikki moottori/vaihteisto/vetotapa kombot esillä. Miksi niitä ei löydy Skodan omilta sivuilta?

Jos ne julkistetaan vasta samalla kuin hinnatkin, myyjäverkosto välttyy turhillta "tiedätkö mitä maksaa" - kyssäreiltä....   :o
Yritetään pärjätä.

clacson

III:een saa normaalin adaptiivisen vakkarin eli 160 km/h saakka tai sitten "paremman" version 210 km/h saakka. Styleen on tarjolla rahalla myös LED-sisävalot, L&K:ssa vakiona.
Vasta suorakoipisten valtakunnassa opin varmaan pitämään suuni pienemmällä, silloin lienee kyllä hiukka myöhäistä.

JakeS

Lehtikuvista päätellen muotoilu on onnistunut ja omasta mielestäni vie uuden passatin ulkonäöllisestikin 6-0. Tilapuolikin mallillaan. Alustaa hieman moitittiin mutta odotellaan oikeita testejä. 
Bemari m135 -16,  Renault Clio  -17, S-max 2,0 tdci -18, Vw Polo sedan -19

Atro

TMn mukaan 1.4 tsi nelivetomanuaalin yhdistetty kulutus 4,9 l satasella, vain desin enemmän kuin etuvedolla :o

Näytti olevan TMn testiautossa 18" kiekot ja sportalusta, ei ihme jos vähän tärskäyttelee.

MTSI

Lainaus käyttäjältä: Atro - 27.05.15 - klo:21:38
TMn mukaan 1.4 tsi nelivetomanuaalin yhdistetty kulutus 4,9 l satasella, vain desin enemmän kuin etuvedolla :o

Näytti olevan TMn testiautossa 18" kiekot ja sportalusta, ei ihme jos vähän tärskäyttelee.
Siellä on sitten virhe.
Skodan ilmoittamat on 1.4tsi 4x4 kulutus 5,4 ja 2.0 tdi 4x4 dsg:llä 4,9
SKODA

hta

Suomen Skodan sivulla on nyt oma valikko uudelle Superbille, mutta linkkiä klikatessa tulee 404- page not found. Ovat ilmeisesti päivittämässä tietoja...
Ex:
Skoda Superb Combi 1.4 DSG
Audi A3 Sedan 1.4 S tronic
Skoda Superb Combi 1.4 manual

zobuli

Kyllä sivut jo toimivat: http://www.skoda.fi/mallisto/uusi-superb-combi

Sivulle pääsee kun hiiren kursorilla menee "Uusi Superb Combi" kohtaan mutta klikkaa vihreää "Mallisivu" painiketta, niin pääsee toimivalle sivulle.
Skoda Superb iV 1.4 PHEV 2021 Style

kaljis

Skoda uutiskirjeestä pongattu:

"Muista tämä päivämäärä: Uuden Superbin hinnat julkaistaan 12. kesäkuuta 2015."

Parin viikon päästä siis hinnatkin tiedossa.

BMF

http://cc-cloud.skoda-auto.com/fin/fin/fi-fi/

Sieltä kasaamaan oma superbi ja näyttää hintojakin löytyvän joihinkin moottorimalleihin. Pikku TSI pytyt puuttuu!!!  8)
Ajossa: Passat Variant 2.0TDI (EVO) DSG -20
-Octavia III Combi RS FL 2.0 TDI DSG -17
-Octavia III Combi 1.4 TSI DSG -13

psxgamer

Hinnastoa vie ole vielä sivuilla. Saa nähdä miten paljon tuon konfiguraattorin varusteisiin voi luottaa. Monta asiaa se tarjoaa ilmaisena ja nahkaverhoilukin oli 200-300â,¬ Style varusteluun!  :o

Itse hinnat kyllä ohjaavat erittäin vahvasta diesel kuskiksi, ainakin jos automaattivaihteisto on ostajalle pakollinen.

BMF

Lainaus käyttäjältä: psxgamer - 12.06.15 - klo:08:50
Hinnastoa vie ole vielä sivuilla. Saa nähdä miten paljon tuon konfiguraattorin varusteisiin voi luottaa. Monta asiaa se tarjoaa ilmaisena ja nahkaverhoilukin oli 200-300â,¬ Style varusteluun!  :o

Itse hinnat kyllä ohjaavat erittäin vahvasta diesel kuskiksi, ainakin jos automaattivaihteisto on ostajalle pakollinen.

Eikö nahat tule jo valmiiksi styleen ilmatteeksi, mutta istuinosat taitaa olla alcantraa eli jos haluu sen vaihtaa niin tuo 300â,¬ on ihan kohtuu hinta, koska jotkut pitää alcantraa parempana.
Ajossa: Passat Variant 2.0TDI (EVO) DSG -20
-Octavia III Combi RS FL 2.0 TDI DSG -17
-Octavia III Combi 1.4 TSI DSG -13

psxgamer

Stylessä nahka-alcantara penkit? Noh jopas on! Joku voisi melkein pistää privata sen hinnaston josta varusteetkin näkyy jos on sellaisen jo myyjältä saanut.

EDIT: Täällähän se:
http://web.skoda.fi/lataukset/uusi-superb/superb/skoda-superb-hinnasto.pdf?time=1434086206

jaripetteri

Lainaus käyttäjältä: psxgamer - 12.06.15 - klo:09:04
Stylessä nahka-alcantara penkit? Noh jopas on! Joku voisi melkein pistää privata sen hinnaston josta varusteetkin näkyy jos on sellaisen jo myyjältä saanut.

Eikös vanhassa ollut nahka-alcantarat elegancessakin vakiona eli sama linja jatkuu? Eikös tuo Style ikäänkun sitä vastaa.
OBD.fi - eXplore Your Car --- ID.4 1st Max 150kW, e-Golf 100kW & Mini R52S Sidewalk
Ex. GTE Variant, TwinDoor TDi, vRS TFSi Combi, TFSi Q SB, S4 TFSI Avant, IV GTI, R53.

Hawtin

Tuolla on hieman arvioita combista saksantaitoisille ja myös esittelyvideo, jossa näkyy ymmärtääkseni style-tason nahka-alcantara-sisustus. Superbia pidettiin ensimmäisenä premium-skodana, mitä edeltäjä ei kuulemma ollut...

http://www.autobild.de/artikel/skoda-superb-combi-iaa-2015-sitzprobe-5787405.html?obref=outbrain-autobild.de
Superb Combi Sportline 2.0 TSI ABT 336 4X4 DSG

Oculaari

Kotiin kannettu Skoda Magazine onnistui herättämään mielenkiinnon, ja onhan tässä viikon aikana nettiä selaamalla saanut itselleen oikein kuumeen herätettyä. Näyttää siltä, että Superbissa saisi todella paljon autoa ja varusteita kohtuuhintaan ja kun alustava vaihtohintakysely 1½ vuotta vanhasta Ocu RS:stä vaikutti sekin positiiviselta, niin mikäs tässä olisi vaihtaessa.

Stylen ja L&K:n välillä lähinnä arvon: Periaatteessa Stylessä on jo lähes kaikki perusherkut, joita ilman en uutta autoa enää osta (tutkat, sähköluukku, avaimeton käynti) ja L&K:n sähköavustimet ovat vähän vieraita ja turhan oloisia (kaistanvaihtovahdit yms.). Toisaalta nykyisessä autossa on lasikatto, josta etenkään vaimo ei halua luopua, ja kun sen ja Weban speksaa Styleen ollaan jo parin tuhannen euron päässä L&K:n hinnasta, jossa nämä ovat siis vakiona. Stylessä olisi käytön kannalta mukavat nahka-alcantarapenkit, mutta silmään näyttäisi kyllä todella hyvältä L&K:n laadukkaan näköinen tupakanruskea nahkasisusta vaikkapa Business Grey -värisessä autossa. Eli maksaisiko nyt sitten pari tuhatta euroa hieman siistimmästä, mutta käytön kannalta välillä jopa huonommasta sisustasta ja "turhista" kilkkeistä. Hemmetti mitä valintoja...

Ritzenhoff

Miten muuten mahtaa olla tuleekohan superbiin koskaan ns. Audimainen musta optiikka pakettia? Tulisikohan joskus tulevina vuosimallipäivityksinä? Octaviassahan se on saatavilla...
Octavia III Combi 1.4 Style DSG facelift ajossa

enkero

Lainaus käyttäjältä: Oculaari - 21.06.15 - klo:21:39
Kotiin kannettu Skoda Magazine onnistui herättämään mielenkiinnon, ja onhan tässä viikon aikana nettiä selaamalla saanut itselleen oikein kuumeen herätettyä. Näyttää siltä, että Superbissa saisi todella paljon autoa ja varusteita kohtuuhintaan ja kun alustava vaihtohintakysely 1½ vuotta vanhasta Ocu RS:stä vaikutti sekin positiiviselta, niin mikäs tässä olisi vaihtaessa.

Stylen ja L&K:n välillä lähinnä arvon: Periaatteessa Stylessä on jo lähes kaikki perusherkut, joita ilman en uutta autoa enää osta (tutkat, sähköluukku, avaimeton käynti) ja L&K:n sähköavustimet ovat vähän vieraita ja turhan oloisia (kaistanvaihtovahdit yms.). Toisaalta nykyisessä autossa on lasikatto, josta etenkään vaimo ei halua luopua, ja kun sen ja Weban speksaa Styleen ollaan jo parin tuhannen euron päässä L&K:n hinnasta, jossa nämä ovat siis vakiona. Stylessä olisi käytön kannalta mukavat nahka-alcantarapenkit, mutta silmään näyttäisi kyllä todella hyvältä L&K:n laadukkaan näköinen tupakanruskea nahkasisusta vaikkapa Business Grey -värisessä autossa. Eli maksaisiko nyt sitten pari tuhatta euroa hieman siistimmästä, mutta käytön kannalta välillä jopa huonommasta sisustasta ja "turhista" kilkkeistä. Hemmetti mitä valintoja...

Itsellä meinasi mennä Superbi tilaukseen, vaikkei toimittamatta oleva Ocu ole vielä ees pihassa :)

Tuohon kannattaa ehdottomasti ottaa ilmastoidut jakkararat ja neliveto, kun näyttäisi saavan aika fiksuina kombinaatioina.

280 l&k on "Pitkä" koeajo jo varailtu, tuskin tuohon ennen 2017 tulee iskettyä, mutta jos ei tulevaa olisi jo tilannut, niin Octaviaa olisi joutunut järkeilemään todella objektiivisesti :D
C250CDI t 4matic -12 - Clio ST 2017
ex: Fabia III Combi 1.2 TSI DSG Style -16, Octavia Combi Style 4x4 TDI DSG -15, Fabia III 1,2 TSI DSG -15, Octavia III Combi 1,6 TDI DSG -13,Fabia II vRS -10, Octavia II FL Combi 1,4 TSI -09, Octavia I HB 1,9 TDI -98

Oculaari

Lainaus käyttäjältä: enkero - 21.06.15 - klo:22:56
Itsellä meinasi mennä Superbi tilaukseen, vaikkei toimittamatta oleva Ocu ole vielä ees pihassa :)

Tuohon kannattaa ehdottomasti ottaa ilmastoidut jakkararat ja neliveto, kun näyttäisi saavan aika fiksuina kombinaatioina.

280 l&k on "Pitkä" koeajo jo varailtu, tuskin tuohon ennen 2017 tulee iskettyä, mutta jos ei tulevaa olisi jo tilannut, niin Octaviaa olisi joutunut järkeilemään todella objektiivisesti :D

Totta, L&K:ssa olisi ilmastoidut penkit, mikä voisi puoltaa sitä satsausta. Neliveto saattaa jäädä ottamatta ihan siitä syystä, ettei sen yhteydessä saa tuon 150-heppaisen dieselin (tai bensakoneen) kylkeen DSG:tä. Ja Combi 190 hv nelivetodieseli L&K automaatti pomppaa talvirenkaiden ja metallivärin kanssa 55 kâ,¬ pintaan, mikä on minulle liikaa. Kymppitonnin halvemmalla kun selviäisi niin olisi hyvä.

Seva

Laitoinpa rinnakkain paperille/ruudulle vertailuun Superb 1.4 ACT Ambition ja Passat 1.4 ACT Comfortline.

Listahinnaltaan Superb on 2000e halvempi. Varustelutasoltaan ovat hyvin lähellä toisiaan, Skodan ollessa lievästi parempi. Siinä mm. Xenon-valot, Driving mode selection, 6,5" näyttö ym. joita Passatissa ei vakiona ole. Jos muuttaa varusteluerot rahaksi, niin veikkaisin, että hintaeroa tulee Superbin hyväksi 3000-4000e.

Tiloiltaan molemmat ovat vähintäänkin riittäviä, tekniikka samaa, ajo-ominaisuuksissa tuskin suuria eroja. Ennakkokäsitykseni on, että Passat on rengasääniltään hiljaisempi ainakin karkealla asfaltilla. Tämä käsitys ei tosin perustu oikeastaan mihinkään, sillä metriäkään en ole kummallakaan itse ajanut eikä Superbista muutenkaan ole vielä luotettavia koeajoraportteja Suomen maaperällä ajettuna. Saksan teillä kaikki autot ovat hiljaisia.
Passat B8 Variant 1.5 TSI DSG Highline EX: Passat B8 Variant 1.4 TSI DSG Comfortline, Octavia III Combi 1.4 TSI Elegance -13, Passat 3C Variant 1.8 TSI Comfortline -08

VW:t

Lainaus käyttäjältä: Seva - 22.06.15 - klo:22:54
Laitoinpa rinnakkain paperille/ruudulle vertailuun Superb 1.4 ACT Ambition ja Passat 1.4 ACT Comfortline.

Listahinnaltaan Superb on 2000e halvempi. Varustelutasoltaan ovat hyvin lähellä toisiaan, Skodan ollessa lievästi parempi. Siinä mm. Xenon-valot, Driving mode selection, 6,5" näyttö ym. joita Passatissa ei vakiona ole. Jos muuttaa varusteluerot rahaksi, niin veikkaisin, että hintaeroa tulee Superbin hyväksi 3000-4000e.

Tiloiltaan molemmat ovat vähintäänkin riittäviä, tekniikka samaa, ajo-ominaisuuksissa tuskin suuria eroja. Ennakkokäsitykseni on, että Passat on rengasääniltään hiljaisempi ainakin karkealla asfaltilla. Tämä käsitys ei tosin perustu oikeastaan mihinkään, sillä metriäkään en ole kummallakaan itse ajanut eikä Superbista muutenkaan ole vielä luotettavia koeajoraportteja Suomen maaperällä ajettuna. Saksan teillä kaikki autot ovat hiljaisia.

Sitten se ero alkaa kasvamaan, kun lisätään lisävarusteita. Lisävarusteet Skodassa yleensä edullisemmat. Taas Passattiin saa sellaisia varusteita mitä Superbiin ei saa rahallakaan.

Oculaari

Joo, nopealla vertailuna esim.

Passat Variant Highline 1.4 TSI ACT DSG
+Metalliväri
+Led-paketti
+Chrome & Style -paketti
+Travel-paketti
+Easy Access -paketti
+Panoraamakattoluukku
= n. 45.300 €

Superb III Combi 1.4 TSI ACT DSG Style
+Metalliväri
+Panoraamakattoluukku
= n. 41.800 €

Huomionarvoista on vielä se, että

- Skoda on vielä noidenkin jälkeen paremmin varusteltu, mm. parempi äänentoistolaitteisto vakiona, (VW:n Dynaudio-paketti toisi vielä 1600 euroa lisää hintaa), kaukovaloautomatiikka (VW:ssä +200 €), lämmitettävät takaistuimet (VW +300 €)
- VW:hen ei saa Webastoa tuon 1.4:sen kanssa edes rahalla, Skodaan onnistuu
- VW:n sisäpuolinen pintojen ja designin laatuvaikutelma on istuttuna ja kuvia vertaillen aavistuksen parempaa
- Skoda on, hämmästyttävää kyllä, ulkopuolelta paremman näköinen
- Ajosta ja melusta on vielä mahdoton sanoa mutta voi olla hieman parempaa VW:ssä

JFabiaK

Ja vettä myllyyn: Saksassa saksalainen AutoBild teki tiukan testi neljän auton kesken; autot olivat Ford Mondeo 2,0 TDCi, Mazda 6 Skyactiv-D175, Skoda Superb 2,0 TDI ja VW Passat 2,0 TDI.
Testin voittajaksi selvisi Skoda, jota kehuttiin lähinnä Passattiin verrattuna edullisempana, tilavampana ja käytännöllisempänä. Käytännössä ei jää millään osa-alueella enää VW:n taakse ( ja saksalaisethan eivät sitä helpolla myönnä! ). Ulkoista olemusta kehuttiin Passattia raikkaammaksi. Testipisteet 585.

Testin kakkonen Passat, pisteet 580. Hävisi erityisesti pisteitä Skodalle kalleutensa ja lyhyen takuunsa takia.

Kolmonen Mondeo, pisteet 543. Mondeota moitittiin ajoltaan huonommaksi kuin edellistä mallia ja jousituksen asetuksia, erityisesti mukavuusasetuksia, liian veltoiksi.

Viimeisenä oli hyvin tehty Japanin "BMW". Pisteet 532. Mazdan dieseliä kehuttiin, mutta hävisi jousitukseltaan - erityisesti VAG-autoille. Mazdan ulkomitat ja niihin suhteutettuna pienet tilat olivat suurin pettymyksen aihe. Ja näihin tiloihinsa nähden autoa pidettiin myös liian kalliina.
Kaikki menee rikki - kunnes kuolema korjaa. Simply Clever.

Oculaari

Minulle lähetti VW:n myyjä maahantuoja VV-Auton kääntämän osion Auto Motor und Sportin vertailutestistä Passatin ja Superbin välillä. Tekstistä saa vähän sellaisen kuvan, että jossain on ollut wolfsburgilaista värilasia päässä, joko AMS:n toimituksessa tai käännöstyötä tehneellä VV-Autolla:

Lainaa
Lehti luonnehti Passattia mm. seuraavin lausein, jotka ovat vapaasti käännetty saksankielisestä artikkelista.

Passatilla ei ole vain yksittäisiä vahvuuksia, jotka erottaisivat sen muista. Se tekee kaiken täydellisesti ja on jo voittanut kaikki vertailutestinsä Hyundai i40:stä ja BMW:n 5-sarjaan.
Passat karistaa Superbin taustapeilistään pienellä vuoristotiellä ohjautumalla kurveissa tasaisemmin kuin aliohjaavampi Superb. Sen ohjaustuntuma on suorempi ja tarkempi valinnaisen progressiivisen ohjauksen ansiosta.

Todella mukavien ergonomiaistuinten ansiosta kuljettajan yhteys autoon tuntuu paljon integroidummalta. Joku voisi ajatella, että keskikokoinen sedan ei pystyisi ajamaan kuin aikuistunut GTI. Passat kuitenkin voi.

Lisäksi Passat hidastuu jarrutuksissa paremmin huolimatta samasta rengaskoosta, on nopeampi erilaisissa ajodynamiikkatesteissä ja sillä on paremmat pito-ominaisuudet kuin Skodalla. Se kiihtyy hiukan paremmin ja kuluttaa aavistuksen vähemmän (8,7 vastaan 8,8 l/100 km) kuin hieman painavampi Skoda.

Jos jokainen yksityiskohta, joissa Passat on parempi, kuviteltaisiin pienenä ja kevyenä lumihiutaleena, lopussa niitä olisi jo niin paljon, että ne riittäisivät muodostamaan Superbin yli vyöryvän lumivyöryn.

Passat on niin monessa yksityiskohdassa parempi kuin Superb, joten lopussa voitosta tulee yllättävänkin selvä. 

Artikkelissa oli annettu mm. seuraavanlaisesti pisteitä:

Volkswagen Passat
Skoda Superb

Turvallisuus
63
51

Mukavuus
83
77

Ajo-ominaisuudet
70
63

Ympäristö
28
27

Loppupisteet
445
428

Käytetään tämäkin vertailuvoitto jälleen hyödyksi kaupanteossa!

Ei Passattia varmastikaan ole perusteetta voittajaksi julistettu, mutta hauskasti tuosta pätkästä on ainakin unohdettu kaikki ne osa-alueet, jossa Superb on ollut parempi tai jotka ovat menneet tasan.

Ei sikäli, varmasti onkin Passat mukavuuden osalta aavistuksen parempi, jos sillä käsitetään laatuvaikutelmaa ja sisämelua, mutta jos mukavuuteen tuodaan varustelunäkökulma mukaan niin vaakakuppi tasoittuu tai kääntyy Superbille. Tuota AMS:n turvallisuusosion pisteytystä en myöskään aivan tajua, miten siihen on saatu niin suuri ero kun ainakin Suomi-autojen turvallisuusvarusteet ovat normaalivarusteltuna lähes identtiset ja Superbiin tulee noita kuolleen kulman vahteja, kaistallapitoavustimia ynnä muita esim. L&K-varustelussa automaattisesti. Lisäksi vertailun Passatissa on ilmeisesti ollut valinnainen progressiivinen ohjaus (vrt. Octavia RS:ssä vakiona) josta itsekin toki pidän, mutta hieman harhaanjohtavaa vertailla alustan/ohjauksen osalta lisävarusteltua ja kilpailijan normimallia keskenään.

AMS:n testissä (ja erityisesti tuossa maahantuojan katkelmassa) on annettu paljon painoa ajo-ominaisuuksille. En minä nyt tunnin koeajon perusteella osaa sentään Passattia ajoltaan minään GTI-autona osaa pitää, ohjaustuntuma oli kohtuullisen kevyt ja jousituksen elämisen tunsi normaalialustaisessa autossa. Mutta juuri tähän ajotuntumaan liittyvät Superbin osalta suurimmat pelkoni: useammassakin videotestissä on mainittu uuden Superbin olevan ajoltaan kohtuullisen "lötkö". Etenkin säädettävällä alustalla olevien mallien Comfort-alustaa on kuvailtu pomppulinnaksi, Normal-mallia sinänsä asialliseksi mutta hieman liian suurta keinuntaa sallivaksi ja Sport-asetusta käyttökelvottoman pintakovaksi. Todella toivon, ettei muuten niin hyvältä vaikuttavaa autoa ole pilattu surkealla kevyeksi tehostetulla ohjauksella ja liian suuren keinahtelun sallivalla alustalla. Kohtahan sen näkee...

Ritzenhoff

Täytyy nähdä uusi superb sisältä livenä ennen kuin voi vertailla pasadeenaan. Passatin olen nähnyt sisältä eikä tehnyt vaikutusta.

Täytyy myös nähdä superb livenä ulkoota ennen kuin voi verrata pasadeenaan. Passatin olen nähnyt eikä tosiaankaan tehnyt vaikutusta. Tylsä pappamalli.
Octavia III Combi 1.4 Style DSG facelift ajossa

vwmies

#179
Lainaus käyttäjältä: Oculaari - 24.06.15 - klo:13:29
Minulle lähetti VW:n myyjä maahantuoja VV-Auton kääntämän osion Auto Motor und Sportin vertailutestistä Passatin ja Superbin välillä. Tekstistä saa vähän sellaisen kuvan, että jossain on ollut wolfsburgilaista värilasia päässä, joko AMS:n toimituksessa tai käännöstyötä tehneellä VV-Autolla:

Ei Passattia varmastikaan ole perusteetta voittajaksi julistettu, mutta hauskasti tuosta pätkästä on ainakin unohdettu kaikki ne osa-alueet, jossa Superb on ollut parempi tai jotka ovat menneet tasan.

Ei sikäli, varmasti onkin Passat mukavuuden osalta aavistuksen parempi, jos sillä käsitetään laatuvaikutelmaa ja sisämelua, mutta jos mukavuuteen tuodaan varustelunäkökulma mukaan niin vaakakuppi tasoittuu tai kääntyy Superbille. Tuota AMS:n turvallisuusosion pisteytystä en myöskään aivan tajua, miten siihen on saatu niin suuri ero kun ainakin Suomi-autojen turvallisuusvarusteet ovat normaalivarusteltuna lähes identtiset ja Superbiin tulee noita kuolleen kulman vahteja, kaistallapitoavustimia ynnä muita esim. L&K-varustelussa automaattisesti. Lisäksi vertailun Passatissa on ilmeisesti ollut valinnainen progressiivinen ohjaus (vrt. Octavia RS:ssä vakiona) josta itsekin toki pidän, mutta hieman harhaanjohtavaa vertailla alustan/ohjauksen osalta lisävarusteltua ja kilpailijan normimallia keskenään.

AMS:n testissä (ja erityisesti tuossa maahantuojan katkelmassa) on annettu paljon painoa ajo-ominaisuuksille. En minä nyt tunnin koeajon perusteella osaa sentään Passattia ajoltaan minään GTI-autona osaa pitää, ohjaustuntuma oli kohtuullisen kevyt ja jousituksen elämisen tunsi normaalialustaisessa autossa. Mutta juuri tähän ajotuntumaan liittyvät Superbin osalta suurimmat pelkoni: useammassakin videotestissä on mainittu uuden Superbin olevan ajoltaan kohtuullisen "lötkö". Etenkin säädettävällä alustalla olevien mallien Comfort-alustaa on kuvailtu pomppulinnaksi, Normal-mallia sinänsä asialliseksi mutta hieman liian suurta keinuntaa sallivaksi ja Sport-asetusta käyttökelvottoman pintakovaksi. Todella toivon, ettei muuten niin hyvältä vaikuttavaa autoa ole pilattu surkealla kevyeksi tehostetulla ohjauksella ja liian suuren keinahtelun sallivalla alustalla. Kohtahan sen näkee...

Olen myös lukenut vertailun koulusaksalla lehdestä.  :P

2 saksalaisen autotoimittajan valinta oli Superb, vapaasti ja lyhyesti lainaten he eivät pystyneet havaitsemaan tai järkeilemään, miksi Passatista maksaisi noin 2000â,¬ Superbia enemmän. Kyse oli siis omakohtaisista / henkilökohtaisista kokemuksista. Molemmissa sama 2.0TSi pata.  :o

Varmasti jonain kauniina päivänä suomalaisessa autolehdessä on joko pari- tai sitten ylemmän keskiluokan vertailu, jossa nämä ovat samalla viivalla. Sitten saadaan myös todellinen kuva mm. melusta ja alustasta Suomen ah niin korjauskelpoisilla maanteillä.  :'(

Jos näiden välillä joskus joutuu valitsemaan - kun koko Suomen paletti on myynnissä - niin ei se ehkä tule olemaan ihan helppoa.
Paitsi, jos ostaa lompakollaan ;D.
Yritetään pärjätä.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy