Mikä liikenteessä ottaa hermoon?

Aloittaja Erkka, 28.02.10 - klo:21:22

« edellinen - seuraava »

kt

Monet polkupyöräilijät käyttävät jo huomioliiviä.
Kumma kyllä liikenneministeri ei ole kiinnostunut
laatimaan lakia, joka pakottaisi kaikki moottoripyöräilijät käyttämään kirkkaan vihreää huomioliiviä aina ajaessaan.
Sen sijaan autoilijoillekin on kai suositeltua pitää huomioliivi autossa käyttövalmiina.
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

JJ10

Lainaus käyttäjältä: Kukkanen - 27.07.13 - klo:21:28
Minua ei ota aivoon, mutta ihmetyttää kylläkin. Se ihmetyttää, että iso osa prätkäporukasta ajaa massiiviset camouflaget päällä. Musta pyörä, mustat kuteet, musta kypärä ja ilman ajovaloja. Tai jos joku valo palaa, niin se on aivan onneton tuikku.

Itse en ole päässyt vielä hommaan kunnolla perehtymään, mutta kai se minullekin joskus vielä selviää, miksi näin pitää tehdä. Lopputuloksistahan saamme lukea joka kesä lehdistä. Tänään tästä naamioitumisesta uutisoitiin näin:

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2013072717301660_uu.shtml

Kuten joku aikaiseminkin kirjoittikin, mitenköhän MP:n kuljettaja oli naamioitunut? Jos auton kuljettaja ei näe vastaan tulevaa ajoneuvoa, on jossain muussa vikaa kuin moottoripyöräilijässä.

Yli 20-vuotta moottoripyöräilleenä en ole montaakaan moottoripyöräilijää nähnyt, joka ajaisi ilman, että ajovalot olisi päällä, itse asiassa en muista yhtäkään tapausta. On yksi tärkeimmistä turvallisuusasioista. Muut motoristit kyllä pitää huolen, että unohtuneet ajovalot tulee päälle unohtaneelle. Turvaliivien käyttö olisi kyllä suositeltavaa, pitäisi itsekin ruveta käyttämään.

Täytyy myöntää, että sieppaa tällä palstalla joidenkin autoilijoiden nuiva periaatteellinen suhtautuminen moottoripyöräilijöihin. Tällaiseen suhtautumiseen tulee törmätyä liikenteessä turhan usein moottoripyöräillessä, vaarallinen asenne. Varmaan sama sakkia, joita ärsyttää Bemarit, Meset...

Kasis

Viime aikoina moottoripyöriin ilmestyneet sumu-/huomiovalot(drl), jotka on säädetty miten sattuu. Ajatus moottoripyöräilijän huomaamisen kannalta varmasti hyvä, mutta suurinosa valoista on säädetty niin, että häiritsee edellä ajavia ja vastaantullijoita. ???
Scirocco & VI Golf Variant

Jiivee

Tänään Espoossa tapahtunutta...
Olin purjelautailemassa Espoonlahdella ja auto parkissa Klobbenin uimaralla "paviljongin" takana. (paikalliset tietää)
No pointti oli se, että aivan rantaan vie hiekkatie ja nyt hiekkatie oli tukittu neljällä autolla, kun yritin lähteä pois rannasta.

Tapauksia varten on eksynyt hansikaslokeroon kyseisiä lappuja:
(vasemmanpuolimmainen lappu)

No lätkin joka autoon kyseiset laput ja tämän kun olin kerennyt tehdä niin ensimmäinen kuski tulikin jo siirtämään autoaan.
Väitti tosin ettei ollut tukkinut tietä vaikka auto tönötti suoraan tien päällä.
Parkkipaikalle pysäköiminen olisi kasvattanut kaverin rantaan kävelyä noin 10m matkan, kai se oli ylitsepääsemätön juttu.

Pisti vihaksi ihmisten ajattelemattomuus. >:(
-13 B7 Passat R-line 2.0TDI 4motion
Ex: -10 mk6 Gti Golf

VAG!

Lainaus käyttäjältä: JJ10 - 28.07.13 - klo:12:05
Kuten joku aikaiseminkin kirjoittikin, mitenköhän MP:n kuljettaja oli naamioitunut? Jos auton kuljettaja ei näe vastaan tulevaa ajoneuvoa, on jossain muussa vikaa kuin moottoripyöräilijässä.

Oli syyllinen kuka tahansa, motoristi on kuollut. Itse en uskaltaisi liikenteessä ajaa mustissa naamiovarusteissa, juurikin sen takia, kun se hankaloittaa huomattavasti prätkän huomaamista.

Esimerkiksi isän pyörässä on alakulmissa jotkut sumuvalot ja ne ovatkin loistavat huomiovalot kirkkaassa päivänvalossa. Varsinaiset ajovalotkin ovat kirkkaat, mutta kun niihin yhdistää alakulmissa olevat sumarit, on lopputuloksena hyvä "valokolmio", joka erottuu liikenteessä huomattavasti paremmin kuin yksi pieni tuikku.

Itse en ajattelisi pyörällä ajaessa niinkään sitä kuka on syyllinen, vaan sitä, että pyrkisin näkymään liikenteessä. Silloin jopa myös ne vanhemmatkin autokuskit saattaisivat huomata minut paremmin.

Itse saattaisin kirkkaassa päivänvalossa ajaa jopa pitkät päällä, jos allani olisi joku vanhempi pyörä, missä lähivalo on joku mitätön tuikku.

JJ10

Huomioliivien merkitys on huomattavasti pienempi edestä katsottuna kuin sivulta ja takaa. Katetuissa moottoripyörissä katteet peittää kuljettajan, lisäksi etukeno ajoasento vähentää liivien näkyvyyttä. Ajovalot ja valkoinen kypärä huomioidaan edestä parhaiten. Pitkät päällä ajaminen taas ärsyttää autoilijat, varsinkin jos moottoripyöräilijä ajaa auton takana.

En usko, että kukaan moottoripyörää ajanut ajattelee oikeuksiaan liikenteessä, kun tietää, että aina jää toiseksi kolaritilanteessa. Jokainen moottoripyöräilijä on joutunut väistämään/jarruttamaan, kun risteyksessä auto on tullut eteen, tai kaistanvaihdossa on kiilattu sivulle. Moottoripyöräillessä oppii ennakoivan ajotavan, kun ei koskaan tiedä, onko huomattu liikenteessä.

Tuo on kyllä uutta, että ajoasua kutsutaan naamiovarusteeksi, enpä ole tähän mennessä kuullutkaan.

VAG!

Lainaus käyttäjältä: JJ10 - 29.07.13 - klo:10:21
Tuo on kyllä uutta, että ajoasua kutsutaan naamiovarusteeksi, enpä ole tähän mennessä kuullutkaan.

Mustista ajovarusteista ja mustasta pyörästä puhuminen tuntuu usein olevan arka aihe motoristeille. Itse en pyörää omista, joten en tiedä mistä tämä johtuu. Lainaan tähän kahta kuvaa, jotka löytyvät foorumin moto-ketjun tuoreista kommenteista.

Mun mielestä tuollainen värikäs motoristi näkyy liikenteessä paremmin kuin kokomusta setti. Ehkä mun silmät ovat jotenkin vialliset, kun olen tätä mieltä. Mutta parempi maastosta ja liikentestä erottuvuus on mielestäni merkittävä etu motoristille, joten sen johdosta olen sitä mieltä, että kokonaan musta setti on lähinnä naamioitumista. Eihän se mitään haittaa, jos ajoasu on kokomusta, jos vaikka kypärässä on jotain väriä ja/tai pyörässä on väriä tai hyvät ajovalot.

chr

Noista kuskeista tosin vain toisella on ajovarusteet päällä.

kt

Itse olen ollut tiellä odottamassa poliisia ja ambulanssia paikalle, kun auto ajoi takaapäin vasemmalle kääntyväksi ryhmittyneen motoristin päälle. Pyörä lensi pitkälle ojaan ja motoristi jäi tielle makaamaan. Estelimme sitten, etteivät muut enää aja päälle. Oletan edelleen, että värikäs huomioliivi olisi estänyt tuon onnettomuuden.

Tragikoomista, kun poliisi tuli paikalle. Poliisi alkoi puhalluttaa maassa liikkumattomana makaavaa ja taisi saadakin henkäyksen pilliin. Katselin poliisin toimintaa ja ennenkuin hän ehti ottamaan hatkat, niin tokaisin, että eikös kannattaisi myös päälleajajaa puhalluttaa. No poliisi hämmästyi, että niinkös tämä meni. Osoitin kauempana autonsa vieressä seisovaa mieshenkilöä. Ja siitä alkoi asia edetä... 
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

VAG!

Lainaus käyttäjältä: chr - 29.07.13 - klo:11:56
Noista kuskeista tosin vain toisella on ajovarusteet päällä.

Otin nuo kuvat nyt vain esimerkiksi siitä, mitä eroa on naamiosetillä ja liikenteestä hyvin erottuvalla motoristilla.

sambolo

Lainaus käyttäjältä: tet - 25.07.13 - klo:12:05
Tämä koko kalabaliikkihan lähti näistä kahdesta viestistä:

Jälkimmäisen viestin jälkeen kaikki rupesivat huutamaan yhteen ääneen kuka mitäkin ja meikäläinen hölmistyneenä luesken että mitä ihmettä ne ihmiset nyt keuhkoaa. Tulkitsin nimittäin tuon jälkimmäisen sambolon kommentin niin, että kun hän "menee oikealta kaikkien ohi" se tarkoitti että hän menee niiden 70 km/h matelijoiden ohi jotka koittavat liian pienellä nopeudella sinne liikennevirtaan liittyä. Ja että hän tekee tämän nimenomaan siksi että voisi itse edempänä liittyä oikealla nopeudella. Voihan olla että ymmärsin väärin ja sen takia en nähnyt tässä mitään syytä ruveta avautumaan. Sambolo voisikin ehkä täsmentää oliko tulkintani oikea vai väärä. :-X

Tulkinta on oikein, itse ehkä hieman hätäisesti sen muotoilin kännykkällä  ::)
Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

JJ10

Lainaus käyttäjältä: Kukkanen - 29.07.13 - klo:11:28
Mustista ajovarusteista ja mustasta pyörästä puhuminen tuntuu usein olevan arka aihe motoristeille. Itse en pyörää omista, joten en tiedä mistä tämä johtuu.

No en ole törmännyt siihenkään, että olisi arka aihe, päin vastoin. Näkyvyys liiikenteessä lienee kaikille selviö.

Moottoripyöriä ei vain valmisteta pinkin värisinä, tai neon keltaisina, voisi ostajakunta olla pieni, varsinkin HD-puolella, valkoisiakin löytyy lähinnä vain poliiseilta, muulla lailla värikkäitä malleja kyllä löytyy. MP-poliiseilta löytyy heijastin, mutta ajoasu itse on tumma, kypärä valkoinen.

Mootoripyöräilijät, kuten autoilijatkin haluavat tietyn värisen ja mallisen pyörän, harva ostaa neon keltaisen auton, jotta näkyisi liikenteessä. Customeissa ei esim valkoinen tankki juurikaan näy eteenpäin ja siten on turha investointi, customeissa korostuukin varusteiden merkitys.

Ajovarusteissa sen sijaan uskon, että tulevaisuudessa rupeaa löytymään ajoasuja, joissa on enemmän heijastavaa materiaalia mukana. Itsellä on heijastimet ajoasussa, mutta surkean pienet. Nyt on vielä valikoima suppea näkyvissä ajoasuissa, joten huomioliivi on monelle ainoa ratkaisu.

Vastuu liikenteessä on kaikilla, eikä poista sitä vastuuta, vaikka moottoripyöräilijä ajaisi simmarit päällä, jos muuten kaikki on tieliikennelain mukaisessa kunnossa.

PS, olen nähnyt livenä, kun moottoripyöräilijä on kaatunut simmarit päällä ajaessaan, jokainen voi kuvitella miltä näytti...

Itsellä ei lisättävää aiheeseen.

chr

Lainaus käyttäjältä: Kukkanen - 29.07.13 - klo:12:31
Otin nuo kuvat nyt vain esimerkiksi siitä, mitä eroa on naamiosetillä ja liikenteestä hyvin erottuvalla motoristilla.

Näin varmasti, itselläni taas pistää silmään se, että vain toisella tosiaan on ns. ajovarusteet joista on hyötyä sitten jos kolahtaa. ;)

JeanC

Lainaus käyttäjältä: chr - 29.07.13 - klo:14:37
Näin varmasti, itselläni taas pistää silmään se, että vain toisella tosiaan on ns. ajovarusteet joista on hyötyä sitten jos kolahtaa. ;)
+1

VWonderman

Very Odd Looking Vehicular Object
(•_•)

Emil Eagle

Tänä kesänä olen nähnyt vain yhden (1!) moottoripyöräilijän käyttävän pitkiä valoja näkymisensä tehostamiseksi. Hyvä!

Aiemmin mainitut kolmion muodostavat päivä-/(sumu-?)valorakennelmat näkyvät yksittäistä valopistettä oleellisesti paremmin olematta kuintenkaan ärsyttäviä. Tervetullut suuntaus.
Kiitokset mukavasta foorumista.

koppelo

Tuosta VWondermanin kuvasta voisi laatia muunnoksen koskien ohituskaistateitä. Ajelin tuossa alkuviikosta 5-tiellä Mikkelin eteläpuolella ja lähes poikkeus oli edellä ajava, jonka ajonopeus ei pudonnut (kapealla?) yhden kaistan osuudella.

Nämä autoilijat myös nostavat nopeutensa siinä vaiheessa kun tullaan ohituskaistapätkälle. Liekö kapella tien osuudella jokin ihmeellinen vaikutus asiaan, ehkä pelätään törmäystä laiteeseen tms.  >:(
VW Kupla JEANS 1200, Volvo 242 DL, VW Golf IV Comfortline, VW Golf Plus Comfortline 1,4 TSI 90 kW DSG , VW Golf 7 Highline 1,4 TSI 103 kW (140 hv) ACT BlueMotion Technology DSG

superbdyberi

Lainaus käyttäjältä: koppelo - 01.08.13 - klo:08:59
Tuosta VWondermanin kuvasta voisi laatia muunnoksen koskien ohituskaistateitä. Ajelin tuossa alkuviikosta 5-tiellä Mikkelin eteläpuolella ja lähes poikkeus oli edellä ajava, jonka ajonopeus ei pudonnut (kapealla?) yhden kaistan osuudella.

Nämä autoilijat myös nostavat nopeutensa siinä vaiheessa kun tullaan ohituskaistapätkälle. Liekö kapella tien osuudella jokin ihmeellinen vaikutus asiaan, ehkä pelätään törmäystä laiteeseen tms.  >:(
Että mitenkäkö???
Superb 1.8 TSI DSG elegance 2009

Korvaton

Olipas tänään taas audi kuskeilla pissaa päässä!
Käpylässä jonkun läskiniskan oli pakko ajaa niin joustavasti että jos en olis tarkemmin seurannu peileistä niin kyljet olis kopsahtanu yhteen.
Sama läskiniska kiihdytti vielä sit rinnalla ettei vaan voi tilaa antaa.
No röökin natsan sai kylkeensä ja limpin lasiin.

nicce

Lainaus käyttäjältä: LuppaKorva - 05.08.13 - klo:18:32
Olipas tänään taas audi kuskeilla pissaa päässä!
Käpylässä jonkun läskiniskan oli pakko ajaa niin joustavasti että jos en olis tarkemmin seurannu peileistä niin kyljet olis kopsahtanu yhteen.
Sama läskiniska kiihdytti vielä sit rinnalla ettei vaan voi tilaa antaa.
No röökin natsan sai kylkeensä ja limpin lasiin.

Ohoh, aikuismaista käytöstä. Teiltä molemmilta.
Ex mkVI GTI, A4 1.8TFSIq '13, mkV GTI

Kameleontti

Tuohon motoristien huomaamiseen pakko kommentoida, että jos mustiin pukeutunutta ei huomata, niin miten mahtaa olla hirvienkään laita. Tuskin niitä nähdään yhtään sen enempää. Asenne kysymys se on, halutaanko sitä tummiin pukeutunutta nähdä vai ei.
VCDS@Helsinki, PM

VAG!

Lainaus käyttäjältä: Kameleontti - 05.08.13 - klo:21:29
Tuohon motoristien huomaamiseen pakko kommentoida, että jos mustiin pukeutunutta ei huomata, niin miten mahtaa olla hirvienkään laita. Tuskin niitä nähdään yhtään sen enempää. Asenne kysymys se on, halutaanko sitä tummiin pukeutunutta nähdä vai ei.

Eli metsästä eteesi juoksevan hirvenkin näkeminen on asennekysymys? Näkisikö sen hirven helpommin, jos sillä olisi päällä vaikka huomioliivit? Ilmeisesti ei näkisi, koska sen näkeminenhän on vain asennekysymys.

Itse olen nähnyt useammankin hirven tien lähellä, mutta sitä yhtä en nähnyt, mikä juoksi suoraan edestäni. Jostain ihmeen syystä en siihen osunut, vaikka oli enemmän kuin lähellä. Jalkaa en edes ehtinyt kunnolla jarrulle siirtää. Mutta asenne oli ilmeisesti tällä kertaa väärä.

LainaaAsenne kysymys se on, halutaanko sitä tummiin pukeutunutta nähdä vai ei.

Tämä on oikeasti ihan uskomaton asenne. Jos olet motoristi, niin en enää yhtään ihmettele, miksi teikäläisiä jää autojen alle.

Voimasavu

Asenne kysymys se on, halutaanko sitä tummiin pukeutunutta nähdä vai ei.

:o

Eli asenteet vain meille kaikille kuntoon niin  ei tarvitse lapsiakaan enää pakottaa pitämään heijastimia!

Keni1

Ehkä vähän OT mutta laitan silti, nimittäin Moottoripyörät on lainvastaisia koska eivät kestä törmäyskokeita, miksi muuten autoille pitää tehdä törmäyskokeita kun moottoripyörillä saa ajaa vastaavia nopeuksia ilman mitään turvavarusteita jos jarruja ei lasketa, kypärä ei juuri naurata kun tömähtää, onko tässä mitään itua :)

Nyt valtiovalta kiellätte kaikki yli 5 km/h kulkevat laitteet jos niillä ei ole läpäisty törmäyskokeita, nii viinaa saa kyllä vetää niin paljon kun sielu sietää mutta tupakointi on kielletty vai oletteko nähneet jossain viinanjuonnin kieltävää kylttiä, mitä? Samaan syssyyn alimpaan helvettiin kaikki kadunvarteen pysäköivät tientukkijat tai muut kuorma-autojaan asuinalueella parkkeeraavat juntit. Siinä kaikki.

skriko

Lainaus käyttäjältä: Kukkanen - 05.08.13 - klo:21:33

Itse olen nähnyt useammankin hirven tien lähellä, mutta sitä yhtä en nähnyt, mikä juoksi suoraan edestäni. Jostain ihmeen syystä en siihen osunut, vaikka oli enemmän kuin lähellä. Jalkaa en edes ehtinyt kunnolla jarrulle siirtää. Mutta asenne oli ilmeisesti tällä kertaa väärä.

Tämä on oikeasti ihan uskomaton asenne. Jos olet motoristi, niin en enää yhtään ihmettele, miksi teikäläisiä jää autojen alle.

Moottoripyörähän tulee metsästä puiden välistä eteesi kuten hirvi. huippuvertaus.

pokkus

Onhan tuo nyt ihan selvä tapaus, että tummiin pukeutunut motoristi on paljon hankalampi huomata liikenteessä kuin kirkkaisiin huomioliiveihin pukeutunut. Sama kuin väittäisi, että heijastimista ei ole jalankulkijoille mitään apua... ::)

tet

Lainaus käyttäjältä: pokkus - 06.08.13 - klo:06:19
Onhan tuo nyt ihan selvä tapaus, että tummiin pukeutunut motoristi on paljon hankalampi huomata liikenteessä kuin kirkkaisiin huomioliiveihin pukeutunut. Sama kuin väittäisi, että heijastimista ei ole jalankulkijoille mitään apua... ::)

Viikonloppuna tuli vastaan sellainen pyörä joka kelpaisi malliesimerkiksi näkyvyydestä. Merkkiä en tiedä, mutta väri oli pyörällä niin kirkkaan punainen että oikein silmiin koski. Siis ei mikään peruspunainen, vaan erittäin räikeä neonväri, juuri sellainen silmiinpistävä kuin huomioliivien keltavihreä väri on. Ei haitannut vaikka kuskilla oli musta ajoasu, kyllä se pyörä pisti silmään heti kun se kaukaa metsänreunasta peltoaukealle ilmestyi.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

VAG!

Lainaus käyttäjältä: skriko - 06.08.13 - klo:00:42
Moottoripyörähän tulee metsästä puiden välistä eteesi kuten hirvi. huippuvertaus.

Hei, nyt silmä käteen! Olinko minä se joka tämän vertauksen otti ensimmäisenä esille?

Jos silmä on hukassa ja minun lukutaidossani on taas vikaa, niin kopion tähän erään satunnaisen lauseen eiliseltä:

RTWteam

U-käännökset. Eikö sitä voi millään ajaa seuraavaan risteykseen ja käydä tekemässä suunnan vaihto jossain turvallisessa paikassa. Tästä U-käännöksen vaarallisuudesta saatiin taas esimerkki Jyväskylän MM-rallin aikaan. Ruuhkatilanteessa päätetään tehdä uukkari ja vastaan tuleekin auto ja POKS.

Mikko

Tänään on ärsyttänyt kolme asiaa:

1. Kun mopolla ajetaan ryhmässä rinnakkain / keskellä tietä alueella, jossa nopeusrajoitus ylittää mopon nopeuden ja tien vieressä menee "sallittu mopoille" pyörätie.
2. Kun sitä vilkkua ei sitten millään viitsitä käyttää.
3. Kun yrität parkkipaikalla peruuttaa ruudusta pois niin taustalta suhteellisen kaukaa tulevan on pakko kaahata siihen takakulman tuntumaan ja pakottaa ajamaan takaisin ruutuun. Ja uudella yrittämällä taas sama juttu toisen kuskin toimesta. Eikä muuten ollut ensimmäinen kerta kun tätä tuolta tapaa.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy