Mikä liikenteessä ottaa hermoon?

Aloittaja Erkka, 28.02.10 - klo:21:22

« edellinen - seuraava »

Poni

Vankka puhuu asiaa.
Mutta tuohan ei sovellu kiireisen pirtaan.
Kun on kiire, niin viimetippaan jopa tilanteeseen, ja sitten ne onkin kaikki muut, idiootteja.
Jos vähän malttaisi, eikä olisi niin kiire.

Minua tässä koko jutussa jurppii tuo asenne, että kun joku muu tekee jotain typerää,
niin se jotenkin oikeuttaisi minut rikkomaan lakia.
Eihän se niin mene.

Jos ei niin vimmalla yrittäisi pitää niistä omista oikeuksistaan kiinni,
niin joku tötöilijä ei siellä niin tee hallaa.
Juuri kuten Vankka totesi.

VAG!

Lainaus käyttäjältä: Poni - 25.07.13 - klo:12:52
Minua tässä koko jutussa jurppii tuo asenne, että kun joku muu tekee jotain typerää,
niin se jotenkin oikeuttaisi minut rikkomaan lakia.

Kerro nyt selväsanaisesti miten minä rikon lakia tässä tilanteessa:

Olen tulossa motarille. Edessäni ajava liittyy motarille 60 lasissa. Hyödynnän itse koko kiihdytyskaistan ja nostan nopeuteni vastaavaksi kuin motarin liikennevirta. Samalla ohitan tämän edessäni ajaneen auton. Liityn motarille.

Mitä teen väärin?

Poni

Lainaus käyttäjältä: Kukkanen - 25.07.13 - klo:12:48
Alkaa olemaan taas niin tuttua kauraa, että ota nyt suosiolla se vanha nimimerkkisi käyttöön.

Jos rupeat tällaista puhumaan, niin on syytä esittää myös perusteluja.
Oletko mies, vai vain länkyttävä hiiri?

Ja sitten, viestistäsi klo 9:07.

Quote...
80% kuskeista on vain oikeasti tyhmiä, kun he haluavat tässä kohdalla heti kingetä kahdelle vasemmanpuoleiselle kaistalle, missä autot ajavat +100 nopeuksia. Ja he kinkeävät sinne 60 lasissa.... end quote.

Tästä olen samaa mieltä, että tyhmää on.
Mutta suhtaudut tähän yksinkertaiseen asiaan siten, kuin joku, joka peräänkuuluttaa säädyllisen liikenteen perään,
kehoittaisi jotain noin käyttäytymään.
Ehkä kirjoitat kärjistetysti saadaksesi aikaan keskustelua, mutta tämä menee mielestäni vähän yli.

kt

Tet on tehnyt oikean havainnon,
eikä Kukkasen ajotyylistä voi moitetta antaa.
Mikäli Kukkanen tosiaan änkeäsi sen 60-vauhtisen perään, niin katastrofi on valmis.
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

VAG!

Lainaus käyttäjältä: Poni - 25.07.13 - klo:12:58
Oletko mies, vai vain länkyttävä hiiri?

Länkyttävä hiiri.

LainaaEhkä kirjoitat kärjistetysti saadaksesi aikaan keskustelua, mutta tämä menee mielestäni vähän yli.

Sinähän täällä olet meitä haukkumassa. Koko tässä keskustelussa on kyse juurikin kuvailemastani tilanteesta. Tapahtumapaikkoina Tuusulan- ja Turunväylät. Sinä olet koko ajan meitä "jonon ohittelijoita" syyttelemässä.

Lainaus käyttäjältä: Kukkanen - 25.07.13 - klo:12:57
Mitä teen väärin?

No?

Poni

Lainaus käyttäjältä: Kukkanen - 25.07.13 - klo:13:07
Länkyttävä hiiri.

Sinähän täällä olet meitä haukkumassa. Koko tässä keskustelussa on kyse juurikin kuvailemastani tilanteesta. Tapahtumapaikkoina Tuusulan- ja Turunväylät. Sinä olet koko ajan meitä "jonon ohittelijoita" syyttelemässä.

No?

En ole teitä haukkumassa. En suinkaan.
Luen kirjoitukseni yleensä uudestaan, että ei tulisi mitään kovin provosoivaa.
Mutta sitten on ihmisiä, ketkä kimpoavat parista sanasta, ottavat turhaan itseensä.
Jos on jotain epäselvää, niin kannattaa pyytää lisäselvitystä.
Väärinymmärryksistä ne sodat alkavat.
Jos kirjoitan siten, että tulen väärinymmärretyksi, niin pahoittelen.
Yritän kirjoittaa selvemmin.

Minä olen sillä kannalla, että liikenteesen pyritään liittymään liikenteen vauhtia.
Minä olen sillä kannalla, että kiihdytyskaistaa käyttäen ei ohiteta koko letkaa oikealta.
Jos ohitetaan, niin ei suinkaan olla liittymässä siihen liikenteeseen sillä liikenteen vauhdilla.

Lainaan nimimerkkiä b1mbo.
Quote... Jos vaikka lyö vilkun ajoissa ja lipuu odottaen tilaa, niin jono menee jouheammin ja kaikilla parempi mieli, eikä tule turhia jarrutuksia...end quote.

Etuilijoita ja itsekkäitä kuljettajia riittää.
Ainakin itse pyrin välttämään moista.
Onko se sitten huono asia, saa jokainen pohtia omillaan.

Ja kuten todettua, jonon voi ohittaa oikealta, jos ei itse ole menossa kyseiselle kaistalle.

Mitä teet väärin? En ole varma, mitä tieliikennelaki tänä päivänä sanoo, mutta muistaakseni
jossain kohtaa mainataan, että kiidytyskaistalta liitytään liikenteesen siinä järjestyksessä, missä kiihdytyskaistaa tullaan.
Ja sama päin vastoin.

Nämä jututhan ovat hyvin paljon tilannekohtaisia.
Mutta nyt ajattelen asiaa yleiseltä kannalta.
Aivan satavarmasti voidaan keksiä tilanne, jossa oikealta ohittaminen kiihdytyskaistaa käyttäen on jopa välttämätöntä.
Mutta yleiseksi toimintamalliksi ei siitä mielestäni ole.

Mikko

Lainaus käyttäjältä: Poni - 25.07.13 - klo:13:29
Minä olen sillä kannalla, että liikenteesen pyritään liittymään liikenteen vauhtia.
Minä olen sillä kannalla, että kiihdytyskaistaa käyttäen ei ohiteta koko letkaa oikealta.
Jos ohitetaan, niin ei suinkaan olla liittymässä siihen liikenteeseen sillä liikenteen vauhdilla.

Kaksi vaihtoehtoa, kumpi on oikein?

(1) Liityt heti sulkuviivan jälkeen muiden joukossa letkaan, mennään hitaamman liittyjän vauhdin mukaan eli myös se suoraan ajava jono on joutunut tiputtamaan nopeutensa liittymän kohdalla 40 km/h alle rajoituksen.

(2) Liityt kiihdytyskaistan lopuksi nopeusrajoituksen määrittämällä nopeudella jo sujuvasti samalla nopeudella liikkuvaan jonoon. Toki tässä tapauksessa joudut ohittamaan oikealta (kiihdytyskaistaa pitkin) kourallisen niitä sulkuviivan kohdalla kuuttakymppiä sekaan tunkevia.

Minä ainakin toimin aina jälkimmäisellä tavalla ja toivon, että muutkin toimisi. Molemmissa tapauksissa liittyminen kun tapahtuu letkan kanssa samalla nopeudella, letkan nopeus vaan vaihtelee törppöjen takia.

Poni

Lainaus käyttäjältä: kt - 25.07.13 - klo:13:06
Tet on tehnyt oikean havainnon,
eikä Kukkasen ajotyylistä voi moitetta antaa.
Mikäli Kukkanen tosiaan änkeäsi sen 60-vauhtisen perään, niin katastrofi on valmis.

En nyt oikein ymmärrä, mitä tällä tarkoitetaan. Lienen siis tyhmä.
Kerron kuitenkin oman toimintamallini.
Enkä suinkaan moiti Kukkasen ajotyyliä.
En välttämättä ole hänen ajoaan nähnyt.
Ja samoin, ajaminen on eri, kuin kirjoittaminen.
Joskus voi kirjoittaa kärkkäästi, mutta ajaa silti järkevästi. Ehkä?

Kiihdytyskaistalla (kin) pidän edellä ajavaan turvaväliä, niin minulle jää pelivaraa joko kiihdyttää tai jarruttaa päästäkseni sopivaan väliin.
Tällöin ehtii myös nähdä tilanteen kokonaisuudessaan, mitä se edellä ajava tekee ja miten muu liikenne siihen suhtautuu.

Jos taas roikkuu kiihdystyskaistalla toisen perässä (ja nyt en tarkoita, että joku  teistä kirjoittajista niin tekisi, mutta helllllvetin yleistä se on), niin ei olisi pelivaraa ja olisi sen edellä ajavan "armoilla".

Tärkeintä on mielestäni antaa itselleen aikaa reagoida tilanteeseen oikein, että on vaihtoehtoja,
että ei kaikki ole sen yhden kortin varassa.

Poni

Lainaus käyttäjältä: Mikko - 25.07.13 - klo:13:40
Kaksi vaihtoehtoa, kumpi on oikein?

(1) Liityt heti sulkuviivan jälkeen muiden joukossa letkaan, mennään hitaamman liittyjän vauhdin mukaan eli myös se suoraan ajava jono on joutunut tiputtamaan nopeutensa liittymän kohdalla 40 km/h alle rajoituksen.

(2) Liityt kiihdytyskaistan lopuksi nopeusrajoituksen määrittämällä nopeudella jo sujuvasti samalla nopeudella liikkuvaan jonoon. Toki tässä tapauksessa joudut ohittamaan oikealta (kiihdytyskaistaa pitkin) kourallisen niitä sulkuviivan kohdalla kuuttakymppiä sekaan tunkevia.

Minä ainakin toimin aina jälkimmäisellä tavalla ja toivon, että muutkin toimisi. Molemmissa tapauksissa liittyminen kun tapahtuu letkan kanssa samalla nopeudella, letkan nopeus vaan vaihtelee törppöjen takia.

Olet ottanut lainauksen kirjoituksestani, joten oletan, että odotat minun vastaavan.
Mielestäni lainauksesi kirjoituksestani sanoo kaiken olennaisen.

Esimerkkisi eivät mielestäni vastaa todellisuutta.
Mielestäni kiihdytyskaista pitäisi käyttää kutakuinkin kokonaisuudessaan ennen kuin liitytään liikenteeseen sopivalla nopeudella.
Mutta esim. tuo tilanne Tuusulantiellä, heti sulkuviivan jälkeen liittyvät eivät ole hidastaneet niitä edessä ajavia, eihän?
Minä uskon, luulen, tahi arvelen, että tuossa tapauksessa Tuusulantie, suurin osa näistä kaistan loppuun ajavista ajaa sinne vain pyrkiäkseen jonkun eteen.
Tämä on ihan sama ilmiö, kun normaalistikin tullaan liittymästä, niin pakko pyrkiä jonkun eteen, vaikka takana olisi isokin kolo.

Se on kai se kilpailuvietti niin vahva auton ratissa?
Enpä kiellä, on sitä ollut minullakin ihan riittävästi, mutta tietoisesti olen pyrkinyt maltilliseen ajoon.
Eikä se tarkoita, että olisi tien tukkona. Paitsi niiden mielestä, ketkä eivät ymmärrä rajoituksen mukaan ajamista.

VAG!

Lainaus käyttäjältä: Poni - 25.07.13 - klo:14:00
Mutta esim. tuo tilanne Tuusulantiellä, heti sulkuviivan jälkeen liittyvät eivät ole hidastaneet niitä edessä ajavia, eihän?

No eivät ne 60-lasissa motarilla liittyvät todellakaan haittaa heidän edellään ajavia. Tästä olemme täysin samaa mieltä.

Mutta kun sieltä takaakin tulee liikennettä sata lasissa...

LainaaMinä uskon, luulen, tahi arvelen, että tuossa tapauksessa Tuusulantie, suurin osa näistä kaistan loppuun ajavista ajaa sinne vain pyrkiäkseen jonkun eteen.

Mä haluan liittyä motarille turvallisella nopeudella. Itsesuojeluvaistoni estää minua liittymästä motarille jonossa, joka liikkuu 60 km/h, jos kiihdytyskaistaa on edessä vapaana useita satoja metrejä.

jallucola

Lainaus käyttäjältä: Kukkanen - 25.07.13 - klo:10:09
No tuossa Tuusulanväylän tilanteessa ei todellakaan ole kyse mistään jonon ohi kiilaamisesta. 80% kuskeista on vain oikeasti tyhmiä, kun he haluavat tässä kohdalla heti kingetä kahdelle vasemmanpuoleiselle kaistalle, missä autot ajavat +100 nopeuksia. Ja he kinkeävät sinne 60 lasissa. SE aiheuttaa todellisia vaaratilanteita.

Kun he voisivat kiihdyttää nopeutensa sinne satkun hujakoille oikealla ja vasta sitten rauhassa liittyä motarille. Tuo toinen kaista oikealta jatkuu toooodella pitkälle. Opasteessakin on motarin merkki sen kaistan kohdalla. Itse pysyin aina tässä kohdassa oikealla ja ohitin ne 60 lasissa motarille pyrkivät ja liityin liikkennevirtaan vasta monta sataa metriä myöhemmin +100 lasissa ilman mitään tarvetta kiilata yhtään ketään.

+1

juuri näin teen itsekin. Siinä kohdassa, jossa on Tuomarikylään erkaneva kaista, yleensä motarin oikea kaista vetää taas ihan hyvin ja sekaan pääsee ketään kiilaamatta.  :)

superbdyberi

Ei ole tiesuunnittelijoilla helppoa kun porukka puikkaa 60 lasissa heti sulkuviivan loputtua 100 lasisten sekaan vaikka on rakennettu hieno äärettömän pitkä kiihdytyskaista siksi, että 100 lasisten sekaan pääsisi mahdollisimman saumattomasti  ::) ::) ::) ::) ::)
Superb 1.8 TSI DSG elegance 2009

Poni

Lainaus käyttäjältä: Kukkanen - 25.07.13 - klo:14:05
No eivät ne 60-lasissa motarilla liittyvät todellakaan haittaa heidän edellään ajavia. Tästä olemme täysin samaa mieltä.

Mutta kun sieltä takaakin tulee liikennettä sata lasissa...

Mä haluan liittyä motarille turvallisella nopeudella. Itsesuojeluvaistoni estää minua liittymästä motarille jonossa, joka liikkuu 60 km/h, jos kiihdytyskaistaa on edessä vapaan useita satoja metrejä.

Aivan niin, turvallisuus on se pääasia. Sitä ei käy kieltäminen.
Mutta ihmisillä tuntuu vain olevan erilainen käsitys, miten se saavutetaan.

Todennäköisesti me kuvittelemme mainitun tilanteen erilaiseksi.
Minä näen kiihdytyskaistaa kovalla nopeudella normiliikenteen ohittavan henkilön vaarantavan ja haittaavan liikennettä.
Ja minun ajatukseni liittymisestä lienen jo kertonut. Myös sen turvavälin.

Se turvaväli liittyy moneen asiaan.
Tuossa on paikka, jossa kiihdytyskaista on varsin lyhyt, mutta koska siinä mäen päällä on kameratolppa,
niin siihen hidastetaan, jono tiivistyy, ja tuolta on varsin vaikea tulla mukaan liikenteeseen.
Ja niistä liittyjistä on aika moni Keskon rekkoja.
http://goo.gl/maps/8TekB
Mukavaa hässäkkää ruuhka-aikaan.

jallucola

Lainaus käyttäjältä: superbdyberi - 25.07.13 - klo:14:10
Ei ole tiesuunnittelijoilla helppoa kun porukka puikkaa 60 lasissa heti sulkuviivan loputtua 100 lasisten sekaan vaikka on rakennettu hieno äärettömän pitkä kiihdytyskaista siksi, että 100 lasisten sekaan pääsisi mahdollisimman saumattomasti  ::) ::) ::) ::) ::)

No, tässä kyseisessä paikassa saa millä tahansa autolla helposti kelattua sen satasen lasiin, kun ylikulkusillalta laskeudutaan alamäkeä rampille. Tosin on muistettava, että Tuusulan motarilla on tässä kohtaa 80km/h rajoitus ...  8)

Poni

Lainaus käyttäjältä: superbdyberi - 25.07.13 - klo:14:10

Mikähän tämä 60 lasissa juttu nyt oikein on?
Eikö se ole jo selvinnyt, että liikenteen sekaan liitytään turvallisella nopeudella?
Tällä on aivan turha perustella se oikeaa kaistaa hulluna kaikkien mahdollisten ohittaminen ja  viime tipassa sekaan kiilaamalla ajaminen.
En nyt tarkoita, että juuri sinä sitä tekisit, mutta sitä tehdään.

Mikko

Lainaus käyttäjältä: Poni - 25.07.13 - klo:14:00
Esimerkkisi eivät mielestäni vastaa todellisuutta.

Valitettavasti olet väärässä. Tilanne on tuo esittämäni ihan joka ikinen aamu kun töihin ajan. Kyseessä on Haukilahden liittymä Espoossa Länsiväylälle päin. Kohdassa on neljä rinnakkaista kaistaa, mutta liikenne sumppuuntuu aina hitaasti liittyvien takia vain siitä kiihdytyskaistan alusta. Hidastuminen on kuitenkin hyvin tilapäistä ja kiihdytyskaistan käyttämällä ihan kokonaan voi koko sumpulta välttyä täysin ja liittyä muun liikenteen sekaan paljon turvallisemmin sillä samalla nopeudella kuin tiellä ajetaan.

No tässä on kyllä tullut jo pitkän aikaa sitten selväksi, että tässä keskustelussa puhutaan aivan eri asioista vaikka kovasti väitellään.

hapelton1

Lainaus käyttäjältä: Poni - 25.07.13 - klo:14:24
Mikähän tämä 60 lasissa juttu nyt oikein on?

Väännetään nyt sitten rautalangasta. Se juttu on se, että kun suhaa tuota tietä päivittäin niin muut autoilijat tulevat sitä 60 km/h siihen eteen => liikenne ruuhkautuu. Käy joskus katsomassa tilanne paikanpäällä niin ymmärrät mistä on kyse.

kt

Lainaus käyttäjältä: hapelton1 - 25.07.13 - klo:14:55
Väännetään nyt sitten rautalangasta. Se juttu on se, että kun suhaa tuota tietä päivittäin niin muut autoilijat tulevat sitä 60 km/h siihen eteen => liikenne ruuhkautuu. Käy joskus katsomassa tilanne paikanpäällä niin ymmärrät mistä on kyse.

Poni: Tässä keskustellaan siitä, pitääkö kaikkien muidenkin liittyjien tulla sitten samaa 60kmh vauhtia sen ensimmäisen perässä, vai voiko joku oikaista 1-kaistaa pitkin ja kiihdyttää matkavauhtiin 100kmh ja liittyä sillä nopeudella turvallisesti 2-kaistalle.

Voimasavu

Poni

Lainaus käyttäjältä: kt - 25.07.13 - klo:15:00
Poni: Tässä keskustellaan siitä, pitääkö kaikkien muidenkin liittyjien tulla sitten samaa 60kmh vauhtia sen ensimmäisen perässä, vai voiko joku oikaista 1-kaistaa pitkin ja kiihdyttää matkavauhtiin 100kmh ja liittyä sillä nopeudella turvallisesti 2-kaistalle.

Ok. Minä olen tulkinnut asian toisin.
Miksi olen näin tulkinnut, johtuu siitä, mitä itse näen joka päivä.

Tämä mitä näen joka päivä:
Jotkut liittyvät liikenteeseen liikennevirran nopeudella, ensimmäiseen sopivaan rakoon.
Tällöin se nopeus saattaa hyvinkin olla 60, tai jopa alle.
Jotkut taas ohittavat kiihdytyskaistaa käyttäen liikennevirran.

Jos joku tunkee sataa ajavien eteen 60 vauhdilla, niin hulluhan se on.
En ole varma, mitä laki sanoo, mutta varsin todennäköisesti itsekin ohittaisin hänet kiihdytyskaistaa käyttäen.
Ainakin, mikäli jatkaa samaa nopeuttaan. Sehän tekee tuon kuljettajan eteen paljon hyvää tilaa.

Mutta melkeinpä sanon tilanteen olevan kuvitteellinen ja tällä yritetään perustella oma tyyli ohittaa liikennevirtaa kiihdytyskaistaa pitkin.
Ei siellä joka päivä ole tällaisia 60 vauhdilla satasten sekaan menijöitä, mutta hidasta liikennettä ruuhkan vuoksi kumminkin.
Silloin ohittaminen kiihdytyskaistaa pitkin ei ole perusteltua turvallisuuteen vedoten tms.
hapelton1, ajan hyvin paljon pk-seudulla. Näen tuota liikennettä joka päivä.

Ja Voimasavu, kyllä met jaksetaan. Sissihengessä.

Kaikesta huolimatta, turvallista matkaa.

Polokari

Vielä täytyy täsmentää sen verran että Turunväylällä kehä1:n liittymässä ainakin Turkuun päin on kolme kaistaa johon liittyy kaksikaistainen ramppi, jossa on liityntämatkaa useita satoja metrejä, ehkä jopa puoli kilometriä tie on käytännössä viisikaistainen, mutta monelle rampistatulijalle ei kelpaa kuin ne kaksi vasemmanpuoleista kaistaa joille jäädään jonottamaan.
Kuitenkin muut kaistat ovat lähes tyhjät lukuunottamatta tätä tungeksivaa sumaa.
Kun ohitan hässäkän oikealta, jää minun ja ohitettavan väliin yksi, joskus jopa kaksi aivan vapaata kaistaa. Kun rampin lopussa tulen varsinaisille ajokaistoille (nopeusrajoituksen mukaan ajaen) ei edessäni ole ketään ja takanatulijoihin on matkaa sen parisataa metriä.
Tämä tietysti ei koske ruuhka-aikaa, jolloin tie on täysi ja nopeudet pieniä, silloin liitytään ihan normaalisti jonoon.

kt

Lainaus käyttäjältä: tet - 25.07.13 - klo:09:41
^
Tämä keskustelu on kyllä klassinen esimerkki siitä miten vaikeaa luetun ymmärtäminen on. Kaikki puhuvat mielestään samasta asiasta, kuitenkin jokainen ymmärtää tilanteen omalla tavalla ja motkottaa kuka mistäkin. Sinänsä alkuperäinen viesti josta tämä viimeisin kiista lähti oli aika selkeä, luulen jopa itsekin ymmärtäneeni sen vaikken kyseistä paikkaa tunnekaan. Mutta kun näitä kommentteja lukee niin huomaa että juuri kukaan ei ole ymmärtänyt millaisesta tilanteesta oli kysymys. Silti jokaiselle on tärkeää motkottaa jostain asiasta joka hänen mielestään on väärin, vaikkei sellaista tapahtumaa tässä edes ole. ::) ::) ;D

Tähän tapaan meni tämäkin keskustelu ajan kanssa maaliinsa.

hapelton1

Lainaus käyttäjältä: Kukkanen - 25.07.13 - klo:10:09
No tuossa Tuusulanväylän tilanteessa ei todellakaan ole kyse mistään jonon ohi kiilaamisesta. 80% kuskeista on vain oikeasti tyhmiä, kun he haluavat tässä kohdalla heti kingetä kahdelle vasemmanpuoleiselle kaistalle, missä autot ajavat +100 nopeuksia. Ja he kinkeävät sinne 60 lasissa. SE aiheuttaa todellisia vaaratilanteita.

Kun he voisivat kiihdyttää nopeutensa sinne satkun hujakoille oikealla ja vasta sitten rauhassa liittyä motarille. Tuo toinen kaista oikealta jatkuu toooodella pitkälle. Opasteessakin on motarin merkki sen kaistan kohdalla. Itse pysyin aina tässä kohdassa oikealla ja ohitin ne 60 lasissa motarille pyrkivät ja liityin liikkennevirtaan vasta monta sataa metriä myöhemmin +100 lasissa ilman mitään tarvetta kiilata yhtään ketään.

Kukkaselle pisteet siitä, että tämä saatiin maaliin asti. Hienosti kiteytetty :)

Poni

Polokarin kuvaama tilanne on mielestäni ok, koska siinä ei anneta kuvaa, kuinka kova jätkä mä olen ja uskallan ohittaa KAIKKI.
Kaistat on tarkoitettu käytetäviksi, eikä olekaan mitään järkeä sumputtaa siihen yhdelle kaistalle.

Mutta kuva, jonka sain, oli siis se, että ihan normaalitilanteessa pidetään hyvänä sitä,
että kiihdytyskaistaa ohitetaan normiliikenne.
Näinhän sen ei kuulu mennä.

Jos olen muiden viesteistä käsittänyt asian toisin, myönnän erehtyneeni.
Ja siitä myös pahoitteluni.

RoccoScientist

Kukkasen kommenttiin sellainen huomio, että tuossa kohdin on 80 km/h rajoitus ja en kyllä pidä hyvänä neuvona tai käytäntönä vauhdin kiihdyttämistä satkuun. Ei tule ihan joka päivä tuossa ajeltua, joten en tiedä onko minulla ollut vain hyvä tuuri sen suhteen, että laillisella nopeudella on aina ilman suurempia tuskia päässyt liittymään liikennevirtaan. Ne ylinopeutta ajavat vetävät yleensä joko vasemmanpuoleisinta kaistaa tai jatkavat tuota Kehä I:ltä tulevaa kaistaa pitkin sinne ihan loppuun, missä sitten ängetään motarille. Ja kyllä, ruuhka-aikaan se on omien havaintojen mukaan juuri änkeämistä ja kiilaamista, joka aiheuttaa ihan yhtä lailla haitariefektiä kuin ne aikaisemmin virtaan pyrkivät. Sinänsä en toki näe kiihdytyskaistan hyödyntämistä minään ongelmana.

Aikaisempaa vääntöä en jaksanut lukea, tämä siis vain Kukkasen kommenttiin liittyen.
Ex: Scirocco BlueMotion Technology 1,4 TSI 90 kW

Quality

RoccoScientist on oikeassa: 100 km/h -rajoitus alkaa vasta parisataa metriä oikeanpuoleisen kaistan (kaista 3.) päättymisen jälkeen. Reilu 80 km/h riittää varsin hyvin liikennevirtaan sopeutettuun liittymiseen kaistalle 2. Ja sitä liittymismatkaa on tosiaan ruuunsaasti.
A4 1.8T Avant Pro Business autom. --> XC60 D5 AWD Ocean Race + Summum Geartronic

Leben und leben lassen.

VAG!

Lainaus käyttäjältä: RoccoScientist - 25.07.13 - klo:16:59
Ja kyllä, ruuhka-aikaan se on omien havaintojen mukaan juuri änkeämistä ja kiilaamista, joka aiheuttaa ihan yhtä lailla haitariefektiä kuin ne aikaisemmin virtaan pyrkivät.

Samaa mieltä. Ruuhka-aikaan kiihdytyskaistan käyttäminen motarilla olevien ohittamiseen aiheuttaa minussakin närää ja lopussa jonoon kinkeäminen tekee juurikin tuota haitariefektiä.

Ja on siinä liittymän kohdalla tosiaankin 80-rajoitus, mutta iso osa keskustasta tulevista ajaa siinä lähemmäs satkua.

tommyt

Heitetään vähän hiekkaa rattaisiin täältäkin päin. Teoriassa se liittymisrampilla oikealta ohittaminen vaikuttaa näppärältä mutta olen huomannut (Kehä II länteen Olarin liittymästä) että hidastelijoiden vuoksi moni ajaa kehä II:sta vasenta kaistaa ja vaihtaa heti tämän hitaan auton ohituksen jälkeen oikeanpuoleiselle kaistalle. Silloin käykin niin että tämä rampilla ohittava auto joutuukin tämän kehällä ajavan ohittajan blokkaamaksi ja taas tulee tenkkapoo että lisätäänkö kaasua vaiko poljetaanko jarrua.

Periaatteessa rampissa oikealta ohittaminen ei ole kiellettyä mutta jos käytetään vaadittua turvaväliä on aika vaikeaa päästä ohi niin että siirtyminen toisen eteen tapahtuu myös riittävän kaukana. Varsinkin kun tämä 60km/h ajanut todennäköisesti kiihdyttää samalla.
Karoq FL 1.5 Style DSG 2022
Fabia 1.0 TSI 2017

Poni

Pöllytä vaan hiekkaa mun kuivumassa oleville lakanoille  ...kele.

No joo, joku muukin on huomannut tuon turvaväli-jutun.
Käytännössä se vaan menee niin, että liittymästä tulee puskuri puskurissa muutaman auton letka,
jotka kaikki yrittävät tunkea samaan väliin, joka ennestään on ahdas.
Vallankin kun se väylällä ajava nostaa vielä nopeuttaan.
Yhteispelistä ja liikennesilmästä ei tietoakaan.

Tuo kiihdytyskaistalla oikealta ohittaminen onnistuu (muuta liikennettä haittaamatta ja ketään ärsyttämättä, jos niin haluaa)näissä paikoissa, mistä on keskusteltu.
Siellä on pitkät kaistat, vallankin tuo Turuntien liittymä.
Mutta minä yleistin, enkä ajatellut pelkästään näitä liittymiä.
Siksi taisi mennä ajatukset ristiin.

Squamish

Liittymissä, varsinkin motareilla, ottaa hermoon edellä keskusteltujen kiilaajien lisäksi myös blokkaajat. Blokkaus/pussitus tapahtuu usein niin, että rampilta liityttäessä takana tuleva auto liitty pääväylän virtaan ennen kuin rampissa edellä ajanut pääsee liittymään siihen, ja sen jälkeen kiihdyttää niin että edellä ajavalle ei jää enää sopivaa väliä mihin liittyä, eli blokataan edellä ajanut sinne kiihdytyskaistalle.

Tässä tapauksessa edellä ajava voi jäädä pussiin, vaikka ajaisikin samaa vauhtia päävirran kanssa, jos hänen kohdallaan ei vaan satu olemaan tilaa liittymiseen. Takana tulevalta tässä ei vaadita kuin normaalia liikennesilmää, jotta päävirtaan liityttyään jättää tarvittavan tilan sille edellä menneellekin. Valitettavan usein tätä liikennesilmää ei tunnu löytyvän tai sitten pussitetaan muita jopa tahallaan (mikä on sairasta).

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy