Mikä liikenteessä ottaa hermoon?

Aloittaja Erkka, 28.02.10 - klo:21:22

« edellinen - seuraava »

Vankka

Lainaus käyttäjältä: Mikko - 06.08.13 - klo:20:36
3. Kun yrität parkkipaikalla peruttaa ruudusta pois niin taustalta suhteellisen kaukaa tulevan on pakko kaahata siihen takakulman tuntumaan ja pakottaa ajaa takaisin ruutuun. Ja uudella yrittämällä taas sama juttu toisen kuskin toimesta. Eikä muuten ollut ensimmäinen kerta kun tätä tuolta tapaa.

Tätä en oo koskaan ymmärtänyt. Miksi sinne peruuttavan auton taakse tai takaa pitää ajaa mielellään kaahata. Eikö ne nää vai vai ovat niin julmetun kiireisiä ettei ehdi odottaa?
Yritin säästää ja tein itse, en säästänyt, mutta onpahan nyt paljon uutta
Talvikisa: Linkki

Ford Mondeo Titanium Business
VW Golf Variant CL

Karvis

Lainaus käyttäjältä: Vankka - 06.08.13 - klo:21:09
Eikö ne nää vai vai ovat niin julmetun kiireisiä ettei ehdi odottaa?

Ei kun ne tekee kiusaa ::)
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

Vankka

Lainaus käyttäjältä: Karvis - 06.08.13 - klo:21:16
Ei kun ne tekee kiusaa ::)
No niinpä tietysti... Olis pitänyt arvata
Yritin säästää ja tein itse, en säästänyt, mutta onpahan nyt paljon uutta
Talvikisa: Linkki

Ford Mondeo Titanium Business
VW Golf Variant CL

chr

Noniin, kesän kuumimmat kuumotusaiheet!

1) Puuttuuko niistä helevatin kotteroista nopeuden säätömahdollisuus? 50 rajoituksella viittäkymppiä, 60 rajoituksella viittäkymppiä, 30 rajoituksella työmaan kohdalla viittäkymppiä. Hei haloo!? Välillä roikun puskurissa ja sitten se sama kottero yrittää ajaa ylitseni.

2) Sankarit joiden ajosuoritteen aikana renkaat eivät saa kokonaan pysähtyä. Valutaan siis valoihin viimeiset 50 metriä 1km/h. Kyrsii erityisesti kun ajaa prätkällä.

3) Tarzanit, jotka kääntyessään vasemmalle a) koukkaavat oikealta) b) ryhmittyvät oikealla niin ettei sieltä mahdu (tai uskalla mennä) oikealle kääntymään.

Näitä kaikkia näen joka päivä 5km työmatkallani.

HAL9000

Mopot pyörä-/kävelyteillä ja mopoautot 80km/h teillä. Molemmilla kattonopeudeksi 60km/h ja mopot ajoradalle ajamaan. Samalla molemmille kielto ajaa 80km/h tai enemmän rajoitetulle tiellä jolla enemmän kuin yksi ajokaista suuntaansa (käytännössä kaupunkien kehätiet). Tai erillinen kilpi ilmaisemaan ajokieltoa mopille ja mautoille.

Eikö ohituskaistateillä voisi olla 80km/h alueella olla aina oikealla ajokaistalla 80km/h rajoitus? Nyt kun tulee 100km/h ohitukaistan ajaksi, nousee kummankin kaistan vauhti tuonne 170km/h tuntumaan eikä ohitusalueesta ole mitään hyötyä. Eli 100km/h | 80km/h rajoitukset kaistoille.
VW Golf eTSI 1.5 DSG Style Mk8
Skoda Octavia TSI DSG Elegance MkIII
VW Golf TSI Higline Mk6
Skoda Superb TDI DSG
VW Golf GT TDI Mk5
VW Golf  TDI 2.0 Mk5
VW Golf TDI Mk4
Passat 1.8 Mk3B

panu

Lainaus käyttäjältä: Kukkanen - 28.07.13 - klo:17:31
isän pyörässä on alakulmissa jotkut sumuvalot ja ne ovatkin loistavat huomiovalot kirkkaassa päivänvalossa. Varsinaiset ajovalotkin ovat kirkkaat, mutta kun niihin yhdistää alakulmissa olevat sumarit, on lopputuloksena hyvä "valokolmio", joka erottuu liikenteessä huomattavasti paremmin kuin yksi pieni tuikku.

Tänä aamuna näin MP:n jossa vastaava viritys. Kirkkaat valot alhaalla moottorin läheisyydessä ja kolmas ylhäällä ajovalossa. Lisäksi ylemmän valon molemmilla puolilla angel eye -tyyppiset ylhäältä avoimet kaaret. Luulis erottuvan vähän yllättävämmässäkin tilanteessa. Pyörän merkistä tai mallista ei mitään hajua. Todennäköisesti kumminkin jälkikäteen rakennellut valot.

Exät: Typ 19 EZ, Typ 89q "KV", B5 ADP, B5 AEB tip, 3C CAXA, 3C BMP 4M

miisalo

Lainaus käyttäjältä: chr - 07.08.13 - klo:11:43

1) Puuttuuko niistä helevatin kotteroista nopeuden säätömahdollisuus? 50 rajoituksella viittäkymppiä, 60 rajoituksella viittäkymppiä, 30 rajoituksella työmaan kohdalla viittäkymppiä. Hei haloo!? Välillä roikun puskurissa ja sitten se sama kottero yrittää ajaa ylitseni.

Lahden motarilla sinä kehä III:n tuntumassa olevasta tietyöstä osa ajelee 80-100km/h lasissa läpi. Kiva kun siinä ei mahdu edes kahta leveetä autoa rinnakkain kulkemaan ja joku vetäsee tommosta vauhtia.

Mutta pahin vitutus itselläni tulee vilkun säästelemisestä. Miksi sitä vilkkua ei voi laittaa AJOISSA. Esim. vaikka 100-200m ennen ramppia. Helpottaisi ennakointia jne. Ja toki muutenkin.
Ex. vagit: Erinäinen määrä käytettyjä isohkoilla moottoreilla varustettuja rinkelikeulia

VAG!

Lainaus käyttäjältä: panu - 07.08.13 - klo:13:22
Pyörän merkistä tai mallista ei mitään hajua. Todennäköisesti kumminkin jälkikäteen rakennellut valot.

Tuskin oli jälkikäteen rakennellut. Oli luultavasti samanlainen bemu kuin isälläni. Eli nämä:

Plus alhaalla kaksi näitä:

chr

Bemarin GS-prätkissä noita lisävaloja eniten näkee, tulee kaatumarautoihin tms. kiinni. Isälläni on myös moiset. Pitää vain suunnata oikein.

Blueroan

Lainaus käyttäjältä: kt - 28.07.13 - klo:10:59

Kumma kyllä liikenneministeri ei ole kiinnostunut
laatimaan lakia, joka pakottaisi kaikki moottoripyöräilijät käyttämään kirkkaan vihreää huomioliiviä aina ajaessaan.
Sen sijaan autoilijoillekin on kai suositeltua pitää huomioliivi autossa käyttövalmiina.

Ja samoin kaikkiin autoihin pakollisiksi keltainen neonväri niin erottaa nekin, kun osa kuitenkin ajaa ilman valoja...
Seat Leon ST Style 1.2 TSI DSG nevada white
Skoda Kodiaq 2.0 TSI 4X4 Sportline

Korvaton

Lapsiaan ruokkivat emot liikenteessä!!!
Tänään motarilla farkku audilla ajava emo ruokki ja juotti siinä ajaessa takapenkillä olevat lapset ja joka kerta kun se anto esim: juotavaa takapenkkiläisille niin otti jalan kaasulta ja sit samalla takapenkille kurkottaessa auto menikin valkosen viivan väärälle puolelle ja kivi sade lasille muutaman kerran.

Skula

Lainaus käyttäjältä: LuppaKorva - 09.08.13 - klo:17:12
Tänään motarilla farkku audilla ajava emo ruokki ja juotti siinä ajaessa takapenkillä olevat lapset ja joka kerta kun se anto esim: juotavaa takapenkkiläisille niin otti jalan kaasulta ja sit samalla takapenkille kurkottaessa auto menikin valkosen viivan väärälle puolelle ja kivi sade lasille muutaman kerran.

Meinasin sanoo jotta mulkun puutetta, niinku mistä yleensä naisten "toilailut" johtuu... Mutta noillehan sitä ei juuri olis pitäny alunalkaen edes tarjota..
Romurautaa ja paalivehkeitä.

cipher

Lainaus käyttäjältä: Blueroan - 07.08.13 - klo:14:37
Ja samoin kaikkiin autoihin pakollisiksi keltainen neonväri niin erottaa nekin, kun osa kuitenkin ajaa ilman valoja...

Tämä huomioväri etenkin valkoisiin autoihin talvella ja mustiin pimeällä ajettaessa.

Kysehän ei tietenkään ole siitä kun 30-luvulla syntynyt kurvaa kolmion takaa corollalla 40- tai 50-luvulla syntyneen (mopoiluvillityksen juuri uudelleen kokeneen) moottoripyöräilijän eteen. 30-luvulla syntynyt on kyllä tihruillut ensin (jonnekin) mutta viive (kehon toiminnoissa) siitä liikkeelle lähtöön aiheuttaa tuon vaaratilanteen/onnettomuuden.

Ja usein vielä juuri mopon hankkinut keski-iän kriisipesäke painelee takajarrulla laitteen altaan liukuun eikä onnistu yrittämäänkään mitään väistöliikkeitä.

t. keskiäkäinen kaikentietäjä  8)

Korvaton

Lainaus käyttäjältä: Skula - 09.08.13 - klo:18:08
Meinasin sanoo jotta mulkun puutetta, niinku mistä yleensä naisten "toilailut" johtuu... Mutta noillehan sitä ei juuri olis pitäny alunalkaen edes tarjota..
Naulan kantaan  ;)

tet

Lainaus käyttäjältä: LuppaKorva - 09.08.13 - klo:17:12

Kyllä oli sillä äiteellä maneerit niin väärät moottoritielle kuin vain voi olla. Mutta olikos sinulla tarpeeksi turvaväliä, jos kivisateen sait lasille? Miksi muuten et mennyt ohi sen ekan kivisateen jälkeen vaan jäit taakse ottamaan ne loputkin?
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

makkis

Foorumilaiset ovat pääosin pk-seudulta, joten pakko hieman kirjoittaa havaintoja kesälomareissulta, joka tällä kertaa kiersi Leppävirta-Helsinki-Turku-Tampere-Kuopio-Leppävirta lenkin. Heinäkuussa, loma-aikaan, koin ihan rentouttavana nuo reilut tuhat kilometriä erilaisia suomalaisia maanteitä.

Niin paljon kun täällä parjataankin pk-seudun urpoja, niin omien kokekumuksieni mukaan urpojen osuus pk-seudulla on hemmetin paljon pienempi kuin täällä sawon sydämessä. Täällä sawossa tuntuu usein siltä, että liki jokainen kanssa-autoilija ansaitsee tuon haukkumasanan urpo.

Esimerkiksi moottoritieajo on Heinola-Helsinki välillä huomattavasti rentouttavampaa kuin vaikkapa Kuopio-Siilinjärvi. Prosentuaalisesti etelä-suomen autoilijoista suurin osa ymmärtää käsitteen KIIHDYTYSramppi ja HIDASTUSramppi, toisin kuin vaikkapa tuolla Kuopiossa. Minua ottaa hermoon "ekokiihdyttäjät" jotka saavat rampilla juuri ja juuri 60 km/h vauhtia ja joutuvat sitten jarruttelemaan kun eivät pääse 100 km/h menevän päätien vauhtiin. Näitä on sawossa liki jokainen autoilija. Minua ottaa hermoon ihmiset jotka hiimaavat vauhdin 70-80 km/h nopeuteen jo kilometriä ennen erkanemiskaistaa, näitä on sawossa liki kaikki autoilijat.

Toinen on kaupunkiajo. Maalaispoikana paikallistuntemukseni ei ole Helsinkiläisen tasolla, navi auttaa, usein virheellisesti, mutta aina olen määränpäähän ajallaan löytänyt. Nostan hattua pk-seudulla, jos hieman arvon risteyksissä ja joudun ryhmittäytymään "viime tinkaan" riittää kun laitan vilkun niin pääsääntöisesti aina saan tilaa ja pääsen haluamalleni kaistalle. Sawossa en koskaan. Newer ever, saan vain vilkkuvia valoja, keskisormea ja äänimerkkiä.

Se, minkä voi havannoida loma-aikaan, 120 km/h on nopeus jota itse asiassa harva ajaa. Liikenne etenee 100-110 km/h mutta minun otsasuonet ei tuosta pullistu, mennään ohi sitten.

Toinen on valojen käyttö. PK-seudulla suurin osa autoilijoista tuntee autonsa valojen toiminnot toisin kuin sawossa. Täällä jokainen päivävaloauto menee päivävaloilla ilmeisesti kellon mukaan, ei olosuhteiden mukaan. Esimerkiksi noiden Ocujen ja Superbien päivävalot ovat ihan naurettavat jo sateella, mutta kuljettajat sawossa eivät tuota tosiasiaa ymmärrä ja onko niiden automatiikassakin ongelmia kun ei osaa olosuhteuden vaatiessa tuikata ajovaloja kehiin.

Nyt ei tule kirjoittelusta perhesyistä mitään, joten jatketaan jos joskus saisin olla yksin.

Referointina kuitenkin, kyllä pk-seudulla autoilijat ovat huomattavasti huomioonottavampia kuin täällä sawossa.

Korvaton

Lainaus käyttäjältä: tet - 11.08.13 - klo:08:38
Kyllä oli sillä äiteellä maneerit niin väärät moottoritielle kuin vain voi olla. Mutta olikos sinulla tarpeeksi turvaväliä, jos kivisateen sait lasille? Miksi muuten et mennyt ohi sen ekan kivisateen jälkeen vaan jäit taakse ottamaan ne loputkin?
Ohi en heti päässy kun motarin vasenta kaistaa ajeltiin ja oikeella porukka mateli sika hitaasti.
Turvaväliä oli mutta kyllä ne kivet pomppii siitä asfaltistakin yllättävän pitkiä matkoja.

Fedder

Makkis olen tehnyt samoja havaintoja. Laulun sanoja lainatakseni "olen savosta päin, mutta Helsinkiin jäin. Pitkät päivät pakerretaan...". Kaipa tuo avuliaisuus liittyy liikennemääriinkin jonkin verran. Pääsin muutama vuosi sitten Rissalasta etelään päin rampilta laskeutuessa todistamaan, mielenkiintoista näytelmää: pakettiauto ajoi rampilla edessäni ja luotti että motaria ajava henkilöauto voi/haluaa väistää keskikaistalle. Ei väistänyt. Tästä suivaantuneena pakukuski huudatti torvea, ajoi henkilöauton kiinni ja kiilasi sitä motarilla pientareella. Lopulta henkilöauton oli pakko pysähtyä pientareelle.  Tämä episodi kuuluu sarjaan "kunnioitettavia suorituksia liikenteessä".

Mikä ottaa hermoon: ihmiset, jotka eivät kestä, että heidät ohitetaan. Ajoin Turkuun päin vakkari päällä ja edellä ajavan Passatin kanssa ohittelimme hitaampaa liikennettä sulassa sovussa ilman mitään kilpa-ajoa. Vähitellen kuitenkin saavutin Passatia ja ajoin ohi kaasua lisäten, etten jää vakkarilla siihen viereen hitaasti lipumaan. Heppu pui nyrkkiä, huudatti torvea, väläytti pitkiä ja lyhyen matkaa oli kannassa kiinni, kunnes tuli järkiinsä tai ei vain halunnut ajaa samaa tahtia. Mahtava meininki.
Immer wieder Golf.

dosetti

Lainaus käyttäjältä: Fedder - 11.08.13 - klo:14:54
Vähitellen kuitenkin saavutin Passatia ja ajoin ohi kaasua lisäten, etten jää vakkarilla siihen viereen hitaasti lipumaan. Heppu pui nyrkkiä, huudatti torvea, väläytti pitkiä ja lyhyen matkaa oli kannassa kiinni, kunnes tuli järkiinsä tai ei vain halunnut ajaa samaa tahtia. Mahtava meininki.

Mikä se juttu oikein on, että pitää noin käyttäytyä? Mää en keksi yhtään selitystä, jos ei sattunut kiviä lentämään hänen tuulilasille tms..

Tuomari

Lainaus käyttäjältä: makkis - 11.08.13 - klo:14:08
Toinen on valojen käyttö. PK-seudulla suurin osa autoilijoista tuntee autonsa valojen toiminnot toisin kuin sawossa. Täällä jokainen päivävaloauto menee päivävaloilla ilmeisesti kellon mukaan, ei olosuhteiden mukaan. Esimerkiksi noiden Ocujen ja Superbien päivävalot ovat ihan naurettavat jo sateella, mutta kuljettajat sawossa eivät tuota tosiasiaa ymmärrä ja onko niiden automatiikassakin ongelmia kun ei osaa olosuhteuden vaatiessa tuikata ajovaloja kehiin.
En kyllä ymmärrä miksi päiväsaikaan pitäisi ajovalot kytkeä päälle, vaikka vähän satelisikin?
Itse pidän kesällä valot 0-asennossa, ettei turhaan sytyttele xenoneita autotalliin ajaessa.

Nuo muut kohdat voi allekirjoittaa koko suomessa, pk-seudulla on vaan enemmän liikennettä ja urpot erottuvat huonommin.

Arcca

Lainaus käyttäjältä: Fedder - 11.08.13 - klo:14:54
Ajoin Turkuun päin vakkari päällä ja edellä ajavan Passatin kanssa ohittelimme hitaampaa liikennettä sulassa sovussa ilman mitään kilpa-ajoa. Vähitellen kuitenkin saavutin Passatia ja ajoin ohi kaasua lisäten, etten jää vakkarilla siihen viereen hitaasti lipumaan. Heppu pui nyrkkiä, huudatti torvea, väläytti pitkiä ja lyhyen matkaa oli kannassa kiinni, kunnes tuli järkiinsä tai ei vain halunnut ajaa samaa tahtia. Mahtava meininki.

Jos jotain selitystä hakee, epäilen Fedderin ajaneen Passat kuljettajan mielestä liian lähellä hänen peräänsä.
Näin nimittäin vastaavanlaisen tilanteen viimeviikolla jonka pukareina Golf variant ja iso musta 300C Chrysler. Tässä tapauksessa suuttunut oli hyrsleri kuljettaja.
VW ID.4 Pro Elegance 4MOTION -24

Kulinaristi

Lainaus käyttäjältä: Tuomari - 11.08.13 - klo:15:13
En kyllä ymmärrä miksi päiväsaikaan pitäisi ajovalot kytkeä päälle, vaikka vähän satelisikin?

Siksi, että sinut havaittaisiin.  8)
Edessä osa päivävaloista tosi hämäriä ja perässä ei valon valoa.

Tuomari

Lainaus käyttäjältä: Kulinaristi - 11.08.13 - klo:16:38
Siksi, että sinut havaittaisiin.  8)
Edessä osa päivävaloista tosi hämäriä ja perässä ei valon valoa.
Kyllä palaa valot audin persiissä ja sokea täytyy olla jos ei huomiovaloja näe.

makkis

Kyllä noiden uudempien Audien LED-valot erottuukin ihan ok, samoin monen muun merkin. Surkeita tapauksia on nämä massoittain esiintyvät Ocut ja Superbit, joissa on sumuvalon umpiossa joku parkkivalopolttimo päiväajovaloina. Takalyhdyt ei myöskään pala ainakaan alfoissa (harvinaisia), Bemareissa, Mersuissa, Skodissa... ja kun noita bemuja, mersuja ja varsinkin skoodia on tiet pullollaan, niin minulla menee hermo.

Mutta jatketaan, mikä ärsyttää. Heinola-Hesa motarilla sattui kovempi sadekuuro, ei tosin mikään katastrooffi. Lyhdyt syttyi, jopa sumari, useimpiin autoihin ja ajonopeudet tippui massalla turvalliseen (noissa olosouhteissa) satasen tienoisiin. Tampereen motarilla tuli hemmetin kova sade, ajamaan siis vielä pystyi ihan ok, mutta koska tiessä oli monen kymmenen millin ajourat, turvallinen ajovauhti minun mittareilla oli jossain 80-90 km/h tietämillä. Silti, hämäläiset ajoivat valoitta rajoituksen sallimaa maksimia 120 km/h (tien varressa oli jo asfalttimasinoita, eli uraongelma voi olla nyt jo poistunut) ja noin esimerkkinä naapurikaistaa (vasenta) 120 km/h posottanut ikivanha Gorolla lähti kuin pulkka juuri meidän rinnalla luisumaan etupyörät irti, onneksi kohti keskipiennarta. Hieman ennen kaidetta etupyörät tapasi soralle ja vinksin vonkisn vimpuloiden ja vain tuurilla pysyi kaistallaan...  minua ärsyttää tällaiset fysiikan lakeja ja ajokkejaan tuntetammottmat, jotka olisi voineet pukata minut perheineni rekan alle.

Itse toki ajan ennakoiden ja huomattuani episodin rinnalla toki löysäilin jo siltä varalta josko onni ei olisi gorolla kuskin mukana. Hyvä kun oli.

Tuosta ennakoivasta ajotavasta, mikä siinä on että se ei keskivertosuomalaisen kaaliin mene? Olen ehkä itse vähän tiukkapipo asiassa, kun sen lisäksi, että olen käynyt joskus moisen kurssin, olen myös ollut kouluttavana osapuolena ennakoivaan ajotapaan ja toisaalta olen myös muksusta asti kisaillut noilla karting -laitteilla (ja vähän muillakin) ja kilpailtaessahan tuo ennakointi on kaiken lähtökohta.

Luulen, että ongelman ydin on fysiikan osaamattomuus johon pääsyy on tekniikan kehittyminen, harjoitusmahdollisuuksien puuttuminen ja asenne.

P.Alikka

Täälläkin on moneen otteeseen ihmetelty näitä motarin vasemman kaistan omijoita. Omalle kohdalleni sattui tuossa Helsinki-Tampere moottoritiellä autoilija joka syystä tai toisesta ajoi vasentakaistaa muuten vaan. Ajoimme reilut 30 km siten, että meidän "pesue" ajoi oikealla kaistalla nopeutta 125 km/h (navigaattorin nopeus ja vakkari päällä) ja tuo 2000-luvun alkupuolen Ford Mondeo vasenta kaistaa noin 50 metriä meidän takana samaa nopeutta. Autojemme väli pysyi koko matkan ~samana, minä välistä kävin vasemmalla kaistalla kun hitaampia tuli vastaan, mutta Mondeo se vaan päästeli vasenta kaistaa. Kerran päästi yhden motoristin ohi käymällä nopeasti oikealla kaistalla, mutta otti heti "oman paikkansa" siitä vasemmalta. Tämä Fordin logiikkaa ajaa ei koskaan auennut minulle, eikä vaimollenikaan joka hänkin alkoi jo ihmettelemään mitä tuo kyseinen kanssa-autoilija puuhaa. Loppumatkasta hänen taakseen alkoi muutaman auton kerääntyä, mutta sepäs ei häntä häirinnyt...
Ajossa I: Seat Leon ST FR 1,8 TSI DSG
Harrasteena: Nahkea Opel
Ex-VAG Skoda Octavia 2,0 TDI+DSG

Guest-377829

Lainaus käyttäjältä: P.Alikka - 11.08.13 - klo:18:50
Täälläkin on moneen otteeseen ihmetelty näitä motarin vasemman kaistan omijoita. Omalle kohdalleni sattui tuossa Helsinki-Tampere moottoritiellä autoilija joka syystä tai toisesta ajoi vasentakaistaa muuten vaan.
Autoilija on ollut varmaan sama joka vuonna 2003 ajeli samaa moottoritieosuutta samalla tavalla hesasta tampesteria päin ajellessamme. Ainoa vaan, että meillä oli yö kun tulimme ja tämä kansalainen körötteli tuon 30m taaempana "kuolleessa kulmassa". Hänkin käytti pitkiä G-astrallaan samoin kuten mekin Passatilla kun vastaantulijoita ei ollut. Näkymät oli kyllä hyvät tuolloin, mutta asiaa tuli ääneen ihmeteltyä pidempään... Sikäli tuo ei juuri mitään haitannut, kun samansuuntaista liikennettä ei paljoa ollut.

Squamish

Lainaus käyttäjältä: makkis - 11.08.13 - klo:17:21
Tuosta ennakoivasta ajotavasta, mikä siinä on että se ei keskivertosuomalaisen kaaliin mene? Olen ehkä itse vähän tiukkapipo asiassa, kun sen lisäksi, että olen käynyt joskus moisen kurssin, olen myös ollut kouluttavana osapuolena ennakoivaan ajotapaan ja toisaalta olen myös muksusta asti kisaillut noilla karting -laitteilla (ja vähän muillakin) ja kilpailtaessahan tuo ennakointi on kaiken lähtökohta.

Aina silloin tällöin liikenteessä tosiaan ihmetyttää kuskit, joilla ei tunnu olevan mitään käsitystä siitä mitä edessä on tulossa tai ympärillä on tapahtumassa. Kenenkään ei tarvitse olla kilpakuskeja, mutta ajan ja tilan hahmotuskykyä olisi suotavaa olla sen verran, että ei aiheuta itselleen ja muille yllätyksiä liikenteessä.

Lainaus käyttäjältä: makkis - 11.08.13 - klo:17:21
Luulen, että ongelman ydin on fysiikan osaamattomuus johon pääsyy on tekniikan kehittyminen, harjoitusmahdollisuuksien puuttuminen ja asenne.

Joskus on käynyt mielessä, että onko meille tulossa tai jo tällä hetkellä olemassa autoilijoiden sukupolvi, joilla ei ole mitään hajua ilman turva-apuja ajamisesta, esim. ilman ESPiä ajamisesta, ja siitä johtuen ei myöskään tuntumaa talvi-ajoon ja fysiikan lakeihin.

Squamish

Omien havaintojeni mukaan näitä vasemmankaistanomistajia on eniten Lahden motarilla (vr. Porvoon motari). Se on huvittavaa mutta ärsyttävää, kun vasemmalla kaistalla on enemmän autoja jonossa kuin oikealla. Onko tuossa sitten pelkona se, että sinne vasemmalle kaistalle ei sitten tarvittaessa enää pääse, jos käyttää myös oikeata kaistaa. Sinänsä ihan looginen huolenaihe, kun tuolla tiellä on paljon liikennettä, mutta ei ole mitään kaistakuria.

Karvis

Lainaus käyttäjältä: Kukkanen - 07.08.13 - klo:13:41
Tuskin oli jälkikäteen rakennellut. Oli luultavasti samanlainen bemu kuin isälläni. Eli nämä:

Sattumoisin tänään ajeli melkein 100km perässä neljän pyörän letka joista kaksi oli juuri tuon tapaisilla valoilla varustettu, toisessa valoja oli kaksi alhaalla ja toisessa neljä ja täytyy todeta oli kyllä erittäin hyvin näkyvät valot ja tuollaisia voisi suositella kaikkiin pyöriin asennettavaksi. Herätti huomion todella kaukaa, se oli varmaan liki kilsan pituinen suora jonka toisesta päästä nuo kiinnitti väittömästi taustapeilissä huomioni eivätkä kuitenkaan tuijanneet yhtään silmiin kuten tekee pitkillä ajavan motoristin valot.
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

Squamish

Lainaus käyttäjältä: Kukkanen - 07.08.13 - klo:13:41

Varmaan oikein pätevät valot, mutta järkyttävän näköiset jossain täyskatetussa kyykkypyörässä.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy