EGR poisto

Aloittaja jotaku, 16.12.12 - klo:17:24

« edellinen - seuraava »

jotaku

löytyiskö lahden seudulta ketään kuka osais poistaa egr-venttiilin hälyt ohjelmasta ?
tulppaisin sen... kyseessä -04 passat

jjj84

Ei onnistu, vaatii softan.

jotaku

korjataan kysymystä: olisko kellään ohjelmaa millä poistaa egr !

sitä tarkoitin alunperin... :P

Vagaaja

Lainaus käyttäjältä: jotaku - 16.12.12 - klo:17:24
löytyiskö lahden seudulta ketään kuka osais poistaa egr-venttiilin hälyt ohjelmasta ?
tulppaisin sen... kyseessä -04 passat

Pirautapa tällaiseen numeroon: 0440660007 (Janne / Powerbyte) 99% varmuudella onnistuu!!
www.powerbyte.fi

jjj84

Lainaus käyttäjältä: jotaku - 16.12.12 - klo:20:24
korjataan kysymystä: olisko kellään ohjelmaa millä poistaa egr !

sitä tarkoitin alunperin... :P

Siinä autossa ei ole windowssia, eli sinne ei niin vaan asennella mitään. Ota yhteyttä yritykseen joka tekee softauksia. Melkein jokaselta paikkakunnalta löytyy nykyään, samalla saat vapautettua lepäävät hevoset ja pienemmän kulutuksen.

Oletuksena että nyt puhutaan tdi koneesta...

Vagaaja

Lainaus käyttäjältä: jjj84 - 16.12.12 - klo:21:02
Siinä autossa ei ole windowssia, eli sinne ei niin vaan asennella mitään. Ota yhteyttä yritykseen joka tekee softauksia. Melkein jokaselta paikkakunnalta löytyy nykyään, samalla saat vapautettua lepäävät hevoset ja pienemmän kulutuksen.

Oletuksena että nyt puhutaan tdi koneesta...

Nii... mä vissiin laitoin jotaku:lle yhteystiedot tuossa ylempänä...

jjj84

Niin laitoit ja minä kerroin, että on muitakin softaajia, kilpailu on tervettä niin saadaan joskus tulevaisuudessa vielä softien hinnat kohtuulliselle tasolle. Softien hinnoissa on kunnon "kartellitoimintaa", eli kilpailutus on toivottavaa. Varsinkin kun puhutaan näistä jeesuksenaikaisista pumppareista, niin softan hinta vs. työn määrä eivät kohtaa, näissä kun ei mitään tuotekehittelyä vaadita, kuten uusimmissa moottoreissa.

Vagaaja

Lainaus käyttäjältä: jjj84 - 16.12.12 - klo:21:20
Niin laitoit ja minä kerroin, että on muitakin softaajia, kilpailu on tervettä niin saadaan joskus tulevaisuudessa vielä softien hinnat kohtuulliselle tasolle. Softien hinnoissa on kunnon "kartellitoimintaa", eli kilpailutus on toivottavaa. Varsinkin kun puhutaan näistä jeesuksenaikaisista pumppareista, niin softan hinta vs. työn määrä eivät kohtaa, näissä kun ei mitään tuotekehittelyä vaadita, kuten uusimmissa moottoreissa.

Voi hyvää päivää....! No, jos Lahden seudulta löytyy pätevämpi ja edullisempi kaveri, niin otan kiitollisena tiedon vastaan!

jotaku

Juu kiitos vinkistä, asia hoidossa Powerbyten kanssa...

tarkoitus ei ole muuta kuin poistaa rikkinäisen EGR venttiilin toiminta,
130 heppaa riittää suomen teille... keskikulutus ollut 5,5 l sataselle

Tarttee ne softaajatkin ohjelman millä muokkaa tietoja... jos se
win paskalla onnistuis tekisin itte... :D :D

wille84

Melkein suosittelen lastuttamaan samalla kulutus ei ainakaan nouse ja moottorin luonne muuttuu aivan erilaiseksi, vetää huomattavasti kevyemmin osakaasullakin. Omat kokemukset 1.9 pumppusuutin koneesta ja siinä ainakin todella hyvä alavääntö, tehtaalta 105hp 250nm lastulla 142hp 400nm toki kaksoismassa ja pakoputki oli vaihdettava tuohon lukemaan.

jotaku

eipä taida kannattaa ton hintaseen autoon uhrata niin paljon rahhaa...
eikös toi venttiilin poistokin paranna alavääntöä? jotkut väittää että kulutuskin
laskisi...

jjj84

#11
Pelkän egr ventiilin takia en softaa laittaisi, vähintään mieto softa samalla sisään. Ongelmana noissa on kovat pakopaineet joka nostaa kulutusta, kun ahtoja lasketaan tasakaasulla ajettaessa, saadaan kulutusta alaspäin. Egr itsessään ei mielestäni ole mikään ongelma, se on ja toimii niinkuin valmistaja on suunnitellut, vaikutus alavääntöön on omien kokemuksien mukaan olematon.

130hp koneesta kun ottaa 160hp/380Nm niin mitään ongelmia ei tule vakiokaluilla, eikä sitä autoa ole softan takia pakko ajaa kaasu pohjassa, muuten auto toimii kuten vakio, on vain pyydettäessä ripeämpi.

Jos haluat kokeilla miltä auto tuntuu ilman egr:ää, ota letku irti, vikavalot pompsahtaa mutta ei sen pitäisi menohaluihin vaikuttaa. Häviävät sitten kun letku on taas kiinni, sitten tiedät, kannattaako pelkkä tulppaus.

Jos imusarjan karstoittuminen egr:n takia huolestuttaa, niin peset sen kerran 5 vuodessa. Omastani poistin imukanavista parhaimmillaan 5mm karstaa reinämistä, mutta se ei vaikuttanut millään tavalla kulutukseen tai tehoihin, ainoastaan virtuaalihymy tuli takaraivoon kun tietää ettei ole töhnää moottorissa.

Tos®

Itsellä on kesäkautena egr venttiilin ja putken välissä supistava laippa, näin ainaki paskottuminen vähenee.
Ihan OEM osa ja vikavalot pysyy poissa :D



http://www.briskoda.net/forums/topic/178231-pd170-stuttering-problem-solved/
Autotalli:
Golf 2025 GTE
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

jjj84

Tuo vakion 9mm keskireikä antoi mulla ainakin omassa pd170 välillä vikakoodia ja vilkkuvaa hehkua, inan verran liian pieni reikä, 10-11 millinen toimi paremmin. Tuossa koneessa myös kaasun vastaavuus menee huonommaksi tuolla supistavalla, mutta poistaa tosiaan tutinan, haittapuolena tuo mainittu kaasun vastaavuus ja pari desiä nouseva kulutus.

Tuo tiiviste myös virallisesti kuuluu turbon päähän, ei imupuolen, eli kuumaa kaasua kun menee läpi ja jäähtyy egr coolerissa (jos on) niin kierrätetyn pakokaasun tilavuus pienenee entisestään verrattuna imupuolen supistukseen.

Tos®

Lainaus käyttäjältä: jjj84 - 26.12.12 - klo:13:01
Tuossa koneessa myös kaasun vastaavuus menee huonommaksi tuolla supistavalla, mutta poistaa tosiaan tutinan, haittapuolena tuo mainittu kaasun vastaavuus ja pari desiä nouseva kulutus.

BKD:ssä tuntuis olevan päinvastoin, tai auto hyökkää enemmän pintakaasulla.
Kulutuksen muutosta en ole seurannut.
Autotalli:
Golf 2025 GTE
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

jotaku

Muuten antaisin venan olla toiminnassa mutta kun on rikki, kalvo paskana ja kusee
mustaa mönjää pihalle... pelkkä egr poisto softasta reilu satku, jos tehoja lisää niin
sit  taitaa nousta lähelle 500 erkkiä. uusi venttiili taitaa olla yli 300...

vai löytyskö kellään ehjää myydä alle satkun ?

malmgren

Octavia 2.0TDI DSG -05

jotaku

eipä löydy purkamoista,mistäs noita prikkoja saa ?

Guest-302152

Lainaus käyttäjältä: jotaku - 27.12.12 - klo:08:27
eipä löydy purkamoista,mistäs noita prikkoja saa ?
Tuon linkin takana oli varaosanumerokin. Muistaakseni n. 4e osa Audi-tiskiltä. Omaan 1.9TDI mottiin laitoin myös moisen prikan kesällä...

Korvaton

Lainaus käyttäjältä: jotaku - 27.12.12 - klo:08:27
eipä löydy purkamoista,mistäs noita prikkoja saa ?
Näppärä sälli leikkaa pellistä moisen lärpättimen ja poraa siihen oikeen kokoset reiät.
Toi 10mm reikä on tainnu toimia monella että sillä kokeilemaan.
Pitäis laittaa tuotantoon egr:lle oma keräysastia minkä sais tyhjennettyä helpolla irrottamatta imusarjaa jne...

Emil

Kannattaa aina muistaa se sääntö, että kun imuilman sekaan johdettavan pakokaasun määrää vähennetään, nousee palolämpötila. Miten se sitten vaikuttaa, voi olla moottori kohtaista. Vähintäänkin pitäisi kertoa moottorinohjaukselle, että osaisi toimia oikein. Mahdollisesti sytytyshetkeä pitäisi ainakin aikaistaa.
Tähänkö listataan entiset autot? Entä jos niitä on ollut niin paljon, ettei itsekään muista kuinka monta?

Korvaton

Lainaus käyttäjältä: Emil - 27.12.12 - klo:10:00
Kannattaa aina muistaa se sääntö, että kun imuilman sekaan johdettavan pakokaasun määrää vähennetään, nousee palolämpötila. Miten se sitten vaikuttaa, voi olla moottori kohtaista. Vähintäänkin pitäisi kertoa moottorinohjaukselle, että osaisi toimia oikein. Mahdollisesti sytytyshetkeä pitäisi ainakin aikaistaa.
Nyt on puhe diisselin egr:stä että en lähtis ajotuksia muuttamaan  ;D
Tässä tulppauksessa auton omistajat ampuu itteään jalkaan sillä että kylmä auto lämpenee vielä hitammmin :D

Emil

Kukas sen päättää mistä puhutaan, jollei otsikko. Pumppusuuttimista en ole varma, mutta uudemmissa sytytyshetken päättää moottorinohjausjärjestelmä.
Tähänkö listataan entiset autot? Entä jos niitä on ollut niin paljon, ettei itsekään muista kuinka monta?

Emil

Toisekseen, asiaan kannattaa kyllä perehtyä hiukan, ennenkuin EGR:ää lähtee tulppailemaan. Varsinkin jos on kyse ahdetusta moottorista.
Tähänkö listataan entiset autot? Entä jos niitä on ollut niin paljon, ettei itsekään muista kuinka monta?

jjj84

Egr tulppaus pumppareissa ei aiheuta mitään ongelmia, pakokaasun kierrätys on suurimmillaan tyhjäkäynnillä ja kokonaan pois pelistä täyskaasulla. Eli lämpötilat palotapahtumassa eivät karkaa lapasesta, mikä aikaansaaminen olisikin melko hankalaa näissä jäteöljypolttimissa.

Emil

Lukitsetko vastauksen? Olen ymmärtänyt, että pakokaasua johdetaan imuilman sekaan eniten osakaasulla ajellessa. Pidätän oikeuden muuttaa mieltäni, koska olen perehtynyt hiukan enemmän bensakoneisiin.

Kai se palotapahtuman lämpö nousee väkisinkin, kun happea johdetaan palotilaan enemmän kuin on suunniteltu ja säädetty. Olkoon diesel tai bensa polttoaineena.

Muutoinkin, pakokaasunkierrätystä kammotaan liikaa. Ei se muuten edes pahasta olisi, jollei tukkisi ajanmittaan paikkoja. Ja koska tukkii, niin ajoittain olen itsekin sitä miettinyt. Asiaa selvitellessä, törmään kerta toisensa jälkeen aina näihin tukkimisesta aiheutuviin ongelmiin. Viittis tämän hintaista tekniikkaa riskeerata, jos käytettyjen vaihtokoneidenkin hinnat alkavat esim. 3000 eurosta.
Tähänkö listataan entiset autot? Entä jos niitä on ollut niin paljon, ettei itsekään muista kuinka monta?

nilikkasuorana

Lainaanpa topiccia, kun läheltä menee.

Olen ostattelemassa AVB passattia vm.03. Hanskalokerosta löytyi kuitti, jossa luki:

Moottorinohjauslaitteen päivitys, Stage1 EGR 50% off. Päivityksen tehnyttä firmaa en löytänyt olevan olemassa, joten en voi heiltä kysyä, mitä tämä tarkoittaa. Epäilisin, että EGR-venttiilin toimintaa on jotenki rajoitettu, mutta osaatteko kertoa tarkemmin mistä on kyse ja mitä se vaikuttaa polttoaineen kulutukseen, tehoihin yms. Vai onkohan tämä päivitys tehty jonkun vian poistamiseksi, kun hinta oli aika suolanen.

Guest-302632

Lainaus käyttäjältä: Emil - 27.12.12 - klo:23:23
Lukitsetko vastauksen? Olen ymmärtänyt, että pakokaasua johdetaan imuilman sekaan eniten osakaasulla ajellessa. Pidätän oikeuden muuttaa mieltäni, koska olen perehtynyt hiukan enemmän bensakoneisiin.

Kai se palotapahtuman lämpö nousee väkisinkin, kun happea johdetaan palotilaan enemmän kuin on suunniteltu ja säädetty. Olkoon diesel tai bensa polttoaineena.

Muutoinkin, pakokaasunkierrätystä kammotaan liikaa. Ei se muuten edes pahasta olisi, jollei tukkisi ajanmittaan paikkoja. Ja koska tukkii, niin ajoittain olen itsekin sitä miettinyt. Asiaa selvitellessä, törmään kerta toisensa jälkeen aina näihin tukkimisesta aiheutuviin ongelmiin. Viittis tämän hintaista tekniikkaa riskeerata, jos käytettyjen vaihtokoneidenkin hinnat alkavat esim. 3000 eurosta.
Puhun nyt vain omasta 1.9TDI koneesta (AVQ), sellaista kun tullut ropattua... EGR:n duty cycle vaihtelee 5% (kiinni) ja 95% (täysin auki) välillä. Hetken tyhjäkäynnin jälkeen EGR lävähtää täysin auki. Mitä osakaasulla ajellessa tuota on tullut seurailtua, niin harvoin se ehtii täysin auki olla. Tarkkaa ilmamäärää MAF:n ja EGR:n kautta virtaaville ilmoille ei osaa sanoa, sillä pakopuolella ei MAF-anturin kaltaista laitetta ole. Itse kuitenkin havaitsin, että tuon reilun kuristuksen jälkeen tyhjäkäynnillä MAF-anturin läpi virtaavan ilman määrä kasvoi vajaalla 100mg/str. Eli tarkkaa tietoa paljonko pakokaasuja menee tyhjäkäynnillä ja paljonko osakaasulla ei voi sanoa, sillä asiaan vaikuttaa niin pakopaine kuin ahtopainekin yhdessä tuon venttiilin asennon kanssa.

Dieselissä tosiaan sytytyshetkeä ei voi aikaistaa mitenkään. Sytytys tapahtuu puristamalla, eikä sytytystulpalla kuten bensakoneissa. Lisäksi turbodieselissä tuo karstankeräys imusarjaan enempi tai vähempi öljyisen imuilman ja kuuman, nokisen pakoilman yhteisvaikutuksesta on mielestäni niin suuri tekijä, että kannattaa asiaa harkita. EGR:n tulppaus laskee jäähdytysveden lämpöjä, koska EGR jäähdyttimen teho pienenee merkittävästi kun kuuman ilman virtaus sen läpi laskee. Mikäli tulppauksen jälkeen dieselin palotapahtuman lämpötila kasvaisi merkittävästi korkeammaksi, sen pitäisi kai kompensoida tuo EGR jäähdyttimen lämmittävä vaikutus? Ainakaan omalla kokemuksella näin ei ole. Lisäksi dieselissä moottori on korkeampien puristusten vuoksi myös nykyisiä kevyitä ja kierrosherkkiä bensakoneita järeämpi ja esimerkiksi omassa autossani kone on valurautaa. Tuota ei nyt ihan muutaman kymmenen jos sadankaan asteen nousu palotapahtumassa juuri hetkauta niin kauan kun jäähdytysvesi virtaa.

Näiden muutaman asian vuoksi olen oman 250tkm ajetun koppani EGR:n pitänyt kesästä saakka tukossa, kun ensin olin sen saanut putsattua melkoisesta kartakerroksesta. Jostain kumman syystä myös katsastusinsinööri kehui auton päästöjä esimerkillisiksi tämänsyksyisessä savutestissä. Tiedä sitten oliko monen tekijän summa vai mitä, mutta edellisvuoteen verrattuna savut olivat kolmasosan arvoltaan (0,98 -> 0,33, raja-arvo 3,0). DPF:ää minulla ei ole.

Joten olisi nyt kiva kuulla mikä se seuraava iso paha ongelma minulla tulee olemaan tuon kuristetun EGR:n kanssa? EGR on kiva asia teoriassa paperilla ja sen voi toteuttaa monin eri tavoin. Turbodieselissä ja miksei vaparidieselissäkin ollaan kuitenkin ojasta allikossa yksien NOx päästöjen kanssa kun kierrätys oikeasti tukkii paikat pakokaasujen hiukkaspäästöjen vuoksi.

Guest-302633

Lainaus käyttäjältä: nilikkasuorana - 28.12.12 - klo:01:49
Moottorinohjauslaitteen päivitys, Stage1 EGR 50% off. Päivityksen tehnyttä firmaa en löytänyt olevan olemassa, joten en voi heiltä kysyä, mitä tämä tarkoittaa. Epäilisin, että EGR-venttiilin toimintaa on jotenki rajoitettu, mutta osaatteko kertoa tarkemmin mistä on kyse ja mitä se vaikuttaa polttoaineen kulutukseen, tehoihin yms. Vai onkohan tämä päivitys tehty jonkun vian poistamiseksi, kun hinta oli aika suolanen.
Auto lie on lastutettu, ja samalla autosta on EGR:n toimintaa rajoitettu. Vakio 100hp lie nyt jotain muuta, joten kulkuja voi olla enemmän ja kulutuksia vähemmän. Softaukset liikkuvat 500e tietämiltä ylöspäin. Mitä tämä on maksanut kuitissa?

Emil

Lainaus käyttäjältä: DeletedUser - 28.12.12 - klo:13:57


Dieselissä tosiaan sytytyshetkeä ei voi aikaistaa mitenkään. Sytytys tapahtuu puristamalla, eikä sytytystulpalla kuten bensakoneissa. ...

... EGR:n tulppaus laskee jäähdytysveden lämpöjä, koska EGR jäähdyttimen teho pienenee merkittävästi kun kuuman ilman virtaus sen läpi laskee. Mikäli tulppauksen jälkeen dieselin palotapahtuman lämpötila kasvaisi merkittävästi korkeammaksi, sen pitäisi kai kompensoida tuo EGR jäähdyttimen lämmittävä vaikutus? Ainakaan omalla kokemuksella näin ei ole. Lisäksi dieselissä moottori on korkeampien puristusten vuoksi myös nykyisiä kevyitä ja kierrosherkkiä bensakoneita järeämpi ja esimerkiksi omassa autossani kone on valurautaa. Tuota ei nyt ihan muutaman kymmenen jos sadankaan asteen nousu palotapahtumassa juuri hetkauta niin kauan kun jäähdytysvesi virtaa. ...

Dieselin sytytyshetki määräytyy sen mukaan, milloin polttoaine ruiskutetaan palotilaan. Ruiskutuksen ajoitusta muuttamalla voidaan muuttaa sytytyshetkeä.

Ei pidä sekoittaa jäähdytysnesteen lämpötilaa moottorin eri osien lämpötilan kanssa. Jäähdytysnesteen lämpö pyritään säätämään sopivaksi termostaatilla. Siten yhden jäähdytyspisteen pois jättäminen ei vielä auta jäähdyttämään toista, varsinkaan ylilämpöistä kohdetta, esim. palotilaa, tai pakoventtiiliä. Siten palotapahtuman lämpö saattaa joissain tilainteissa karata alumiinia sulattaviin lämpöihin, mutta kuljettaja ei sitä moottorin lämpömittarista näe mitenkään. Vaikka lohko olisi valurautaa, on männät kevytmetalliseosta. Samoin se kannentiiviste voi olla ihmeissään, jos palolämmöt huitelee semmoisissa lukemissa, joita ei suunnitellessa ole huomioitu.

***************

Upposin taas netin pohjattomaan suohon tämän aiheen vuoksi hetkeksi. Ei sieltä yhtä selkeää vastausta löydy. Kauppiaiden puheita lukuunottamatta, kerrotaan että EGR:n poistosta seuraa palotapahtuman lämpötilan nousu. Pakokaasulla on tarkoitus hillitä ja hallita palotapahtumaa nykyaikaisissa korkeapuristeisissa moottoreissa. Ilman EGR:ää pakokaasujen lämpö voi olla yli tuhat asteista. Sanomattakin selvää, ettei se voi hyvä juttu olla, esim pakoventtiileille.

Luin semmoistakin, että EGR:n tulppaaminen aiheuttaa nakutusta, koska happirikkaampi imuilma aiheuttaa hätäisemmän syttymisen. Silloinhan sytytyshetkeä pitäisi myöhäistää.

****************

Tunnustan olevan oppilaan asemassa itsekin tämän asian suhteen. Halusin vaan tuoda esille ne riskit, joista näissä kotimaisissa nettikeskusteluissa harvemmin puhutaan. Nyt on ainakin varoitettu.  ;)
Tähänkö listataan entiset autot? Entä jos niitä on ollut niin paljon, ettei itsekään muista kuinka monta?

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy