Passat GTE

Aloittaja Tonttu66, 21.10.15 - klo:19:51

« edellinen - seuraava »

Passova

Lainaus käyttäjältä: a_jaba - 19.08.23 - klo:23:47
12v akkua ladataan korkeajännitejärjestelmästä DC-DC muuntimella eli 12v akku latautuu aina kun autolla ajetaan, ei ole väliä ajetaanko sähköllä vai bensalla.

Eli jos autossa on kaikki kunnossa ja 12v akku ehjä niin sähköajolla ei pitäisi olla mitään tekemistä 12v akun tyhjenemisen kanssa.

Kiitos, kirjoituksesi selvitti paljon. Itse on juuri nykyautoja rassaile, joten kysyä pitää. Käyttöohjekirja kehottaa joka asiassa kääntymään merkkihuollon puoleen niinkuin yleensä teenkin. Keväällä tarkistivat akun ja se oli kunnossa.
No nyt jos menen vaihettamaan 12v akun niin osaako perinteisissä akkuliikkeissä sen tehä oikein vai pitääkö se varata aika merkkihuoltoon? Ohjekirjan mukaan pitää.
Itse yrittäny pohtia mikä sen 12v akun tyhjentää ja tulee kaksi vaihtoehtoa mieleen. Tässä joku päivä sitten latauskaapeli ei lähteny irti muuten kuin avaamalla se pieni luukku konepellin alta ja sitäkautta poistaa lukitus. Se lukitusvipu jäi sitten auki asentoon. Kuluttaako se sähköä aukiasennossa seisottuaan pari päivää niin? Toinen juttu etten lukitussa tallissa olevaa autoa koskaan lutikse, kuluttaako se jotenkin enempi sähköä kuin lukittu auto? Tai sitten akku on vain sökä. Nyt jännite on kysyny yli 12v.

hartar

Itse kyllä vaihdattaisin akun merkkiliikeessä. Tulee tehtyä ainakin oikein ja laatuosalla. Ei ole juuri sen kalliimpaa kuin muuallakaan.

Wiiseli

Eipä tuo ole itsetehtynä sen kummosempi, kun muissakaan Passateissa. Musitaa vaan et pitää kertoa autolle et akku on vaihdettu ja jos ampeerit on muuttunu. Obd11 kelpaa siihen vallan mainiosti.
PASSAT GTE VM. 2020

Passova

Lainaus käyttäjältä: Wiiseli - 20.08.23 - klo:19:03
Eipä tuo ole itsetehtynä sen kummosempi, kun muissakaan Passateissa. Musitaa vaan et pitää kertoa autolle et akku on vaihdettu ja jos ampeerit on muuttunu. Obd11 kelpaa siihen vallan mainiosti.
Ei varmaan joka osaa ja on Obd11 käytössä. Toki akun osaan vaihtaa mutta laitetta millä kerron akun tyypin autolle ei ole enkä aio hankkia yhen Passatin takia. Eikös se sedan ole jääny pois tuotannosta joten pitänee vaihtaa merkkiä.

jaska74

Alkaa mennä usko tähän vehkeeseen. Ostin 140tkm ajettuna olettaen että on paljon huolettomia kilsoja edessä.. noh, pari viikkoa sitten vaihdettiin mekatroniikka.. nyt alko keula narisemaan hidastetöyssyissä. Mitähän ens viikolla  ::) ai niin, ja viimeviikolla vaihdettiin tuulilasi..

Carl0s

Lainaus käyttäjältä: Passova - 19.08.23 - klo:13:24
Ei käynnisty jos 12 voltin akussa ei ole virtaa. Ajoakku oli lähes täys aamulla.

Toi HV- ja 12v akun suhde on näissä vähän erillainen perinteiseen autoon verrattuna:

Autossa on täysin normaali 12v sähköjärjestelmä jonka lisäksi on tuo 400v ajoakusto.

Autosta puuttuu laturi ja startti. Laturin virkaa hoitaa DC-DC muuntaja ja startin virkaa ajomoottori.

DC-DC muuntaja on aktiivinen kun HV-kontaktori on kiinni. Mutta valitettavasti tuota HV-kontaktoria käytetään 12v akulla. Eli jos 12v akku on tyhjä, ei siellä riitä virtaa vetää tuota HV-kontaktoria jonka jälkeen DC-DC muuntaja jaksaisi pyörittää koko 12v järjestelmää. (DC-DC muuntajan teho on 3kW / ~214A)

Eli noissa tilanteissa auton ”jump starttaamiseksi” riittää kunhan autoon saa jostain - vaikka makitan akusta sen verta lisävirtaa että tuo kontaktori jaksaa vetää :)

”Fun fact”: jos käyttää aktiivisesti esi-ilmastointia on tuo DC-DC muuntaja aktiivinen autoa ilmastoitaessa. Joka myös samalla ”lataa” tuota 12v akkua aina samalla :)

jugih

Hyvää faktaa kiitos 👍
Onko GTEssä sama laturi/muuntajayksikö (reilu 3kW) auton plugarilatausta AC-DC varten ja matalajänniteakun tasavirtalatausta DC-DC varten? Vai ovatko erilllisiä yksiköitä?
B8 GTE.
ODIS-S (Online), ODIS-E, OBD11, VCDS, ETKA

Carl0s

Lainaus käyttäjältä: jugih - 22.08.23 - klo:21:03
Hyvää faktaa kiitos 👍
Onko GTEssä sama laturi/muuntajayksikö (reilu 3kW) auton plugarilatausta AC-DC varten ja matalajänniteakun tasavirtalatausta DC-DC varten? Vai ovatko erilllisiä yksiköitä?

Muistaakseni nuo on leivottu fyysisesti samaan pömpeliin, mutta ovat kyllä sähköisesti kaksi aivan eri komponenttia :) (230AC/400DC ja 400DC/12DC)

Passova

Lainaus käyttäjältä: jugih - 22.08.23 - klo:21:03
Hyvää faktaa kiitos 👍

Sanoin Kiitos täältä  a_jaba ja Carl0s selkeästä selostuksesta. Pitää laittaa itelle talteen nuo pari selostusta niin löytää jatkossakin.

jaska74

Ennen kun kankea läski lähtee tuonne könyämään niin kysytääs täältä ettei tule hukkareissu... Kuuluuko takapenkin jalkatilassa olla valot?

jaripetteri

Mulla 2016 ja siinä ei ole, paikat siellä ilmeiseti kuitenkin on valoille. Johdoista en ole varma.
OBD.fi - eXplore Your Car ---  GTE Variant & e-Golf 100kW
Ex.  TwinDoor TDi, vRS TFSi Combi, TFSi Q SB

ZimKork

Lainaus käyttäjältä: jugih - 11.08.23 - klo:07:53
Ei kyl ole. Erittäin hiljaista kyytiä tarjoaa.

,,änekkyys tai hiljaisuus on aina makukysymyksiä. Itse olen tottunut paljon hiljaisempiin autoihin niin tämä Pasuuna järkyttää rengasmelullaan. Auto ollut 3 vuotta ja 100 tkm käytössä, ajettu pitkiäkin reissuja pitkin Eurooppaa, ei varmaankaan ole "laakerivika". Renkaatkin on uusittu omana aikana sekä kesä- että talvirenkaat.  Näissä oikeastaan korostuu rengasmelu, kun auto on käynniltään niin hiljainen (sähköllä ei mitään ääntä, polttomoottorikin melko hyvin vaimennettu) joten etenkin tuo tavaratilan koppa kaikukoppana farkussa on aikamoinen rengasmelu. Tietenkin se on Passatille ihan "normaalia" ja polttikseen verrattuna tämä on hiljaisempi. Mutta rengasmelultaan tämä on äänekkäin mitä itsellä on pitkään aikaan ollut. Talvirenkaina 16 tuumaiset oli hieman hiljaisemmat kuin kesän 17 tuumaiset mutta hiljaiseksi tätä autoa ei voi kehua jos on tottunut oikeasti hiljaisiin ylemmän hintaluokan autoihin.

jaska74

Lainaus käyttäjältä: ZimKork - 27.08.23 - klo:09:12
,,änekkyys tai hiljaisuus on aina makukysymyksiä. Itse olen tottunut paljon hiljaisempiin autoihin niin tämä Pasuuna järkyttää rengasmelullaan. Auto ollut 3 vuotta ja 100 tkm käytössä, ajettu pitkiäkin reissuja pitkin Eurooppaa, ei varmaankaan ole "laakerivika". Renkaatkin on uusittu omana aikana sekä kesä- että talvirenkaat.  Näissä oikeastaan korostuu rengasmelu, kun auto on käynniltään niin hiljainen (sähköllä ei mitään ääntä, polttomoottorikin melko hyvin vaimennettu) joten etenkin tuo tavaratilan koppa kaikukoppana farkussa on aikamoinen rengasmelu. Tietenkin se on Passatille ihan "normaalia" ja polttikseen verrattuna tämä on hiljaisempi. Mutta rengasmelultaan tämä on äänekkäin mitä itsellä on pitkään aikaan ollut. Talvirenkaina 16 tuumaiset oli hieman hiljaisemmat kuin kesän 17 tuumaiset mutta hiljaiseksi tätä autoa ei voi kehua jos on tottunut oikeasti hiljaisiin ylemmän hintaluokan autoihin.

Joo, huomasin saman. Rengasmelu on kyllä todella iso tässä farkussa, ei löytyny laakereista onneksi mitään vikaa.

Aika jännä juttu että etuikkunat on tuplalasia yms, mutta kontin seinät vailla mitään eristeitä

Carl0s

Täytyy komppaa että yllättävän ”äänekäs” toi (farkku) passatti on - ja alustaltaan töksähtelevä.

Tuli tehtyä rouvan kanssa reissu Järvisydämeen ja koska passatti odotti huoltoa mentiin rouvan Fiestalla. Tuolla matkalla tein havainnon a) Fiesta oli tuulensuhinoiltaan passattia hiljaisempi (toki voimanlähde oli äänekkäämpi) ja yllättävin b) huonokuntoisella tilkkutäkkitiellä jota passatilla piti ajaa 50kmh ja silti töyssyt teki pahaa - pysty fiestalla lasketella  tasasta 80kmh ja rouva joi vieressä punkkua iittalan lasista ilman että mitään läikky. Olin yllättynyt

jaska74

Lainaus käyttäjältä: jaripetteri - 26.08.23 - klo:23:10
Mulla 2016 ja siinä ei ole, paikat siellä ilmeiseti kuitenkin on valoille. Johdoista en ole varma.

Mullakin 2016 enkä löytänyt edes paikkoja, tai sitten etsin väärästä paikasra

Banned

Lainaus käyttäjältä: Carl0s - 27.08.23 - klo:12:57
Täytyy komppaa että yllättävän ”äänekäs” toi (farkku) passatti on - ja alustaltaan töksähtelevä.

b) huonokuntoisella tilkkutäkkitiellä jota passatilla piti ajaa 50kmh ja silti töyssyt teki pahaa - pysty fiestalla lasketella  tasasta 80kmh ja rouva joi vieressä punkkua iittalan lasista ilman että mitään läikky. Olin yllättynyt

Nappaa valikosta comfort asetuksen päälle, niin kummasti rauhoittuu. Yllättävän hyvin toimii.
Passat GTE

dwntime

Lainaus käyttäjältä: Banned - 28.08.23 - klo:07:52
Nappaa valikosta comfort asetuksen päälle, niin kummasti rauhoittuu. Yllättävän hyvin toimii.

Tuohan vaatii DCC:n, jos ei sitä ole niin eipä ole Comfortiakaan :)

Carl0s

Lainaus käyttäjältä: jaska74 - 26.08.23 - klo:22:45
Ennen kun kankea läski lähtee tuonne könyämään niin kysytääs täältä ettei tule hukkareissu... Kuuluuko takapenkin jalkatilassa olla valot?

Mulla MY18 - Etumatkustajien jaloissa on valot. Takana ei ole muuta kuin ambientet ovissa ja lukuvalot katossa.

Lainaus käyttäjältä: jaripetteri - 26.08.23 - klo:23:10
Mulla 2016 ja siinä ei ole, paikat siellä ilmeiseti kuitenkin on valoille. Johdoista en ole varma.

Osaatko sanoa missä noi paikat on? Pitääkin katsoa jos sieltä mestat / johdot löytyy ja jaksaisi sinne jotain askarrella.

jaska74

Höh, miksette kertonu että gte modella ajelu on paljon taloudellisempaa kun hybridi modella.
Käyttää paljon enemmän sähköä liikkumiseen vaikka lataakin samalla.
Kuapungissa hybridi mode kulutus siinä kuuden korvilla, gte modella alle viis

Cuore

Lainaus käyttäjältä: Carl0s - 28.08.23 - klo:13:26
Mulla MY18 - Etumatkustajien jaloissa on valot. Takana ei ole muuta kuin ambientet ovissa ja lukuvalot katossa.

Osaatko sanoa missä noi paikat on? Pitääkin katsoa jos sieltä mestat / johdot löytyy ja jaksaisi sinne jotain askarrella.

Siellä on kyllä jalkatilavaloille paikat, eli reiät istuimen metallirungossa mutta ei sitten mitään muuta. Siihen löytyy retrofit-sarjoja, joissa sähköt ryöstetään niiltä etujalkatilan valoilta. Itse tilasin täältä tuon ~18 euron setin ja siinä on kaikki mitä tarvitset + plus vähän työkaluja: https://www.aliexpress.com/item/1005001600883069.html?spm=a2g0o.order_list.order_list_main.112.419618027rTwdG . Muutaman tunnin askarteluhomma, mutta on tosiaan aika lailla könyämistä :D

Carl0s

eiku ei mitään *naamapalmu*

duke7

Lainaus käyttäjältä: jaska74 - 30.08.23 - klo:07:51
Höh, miksette kertonu että gte modella ajelu on paljon taloudellisempaa kun hybridi modella.
Käyttää paljon enemmän sähköä liikkumiseen vaikka lataakin samalla.
Kuapungissa hybridi mode kulutus siinä kuuden korvilla, gte modella alle viis
Ai lataamatta autoa seinästä?
En nyt tuota ole niin tarkkaillut mutta maantiellä joskus pitkillä matkoilla testaillut niin litran luokkaa per 100 km on hybridi taloudellisempi. Varmaan jo coasting tekee paljon siitä. GTE-mode coastingilla olisi hyvä olemassa.
Muutenkin ajan kyllä kaupungissa aina joko sähköllä tai GTE:llä koska sen hybridi-moden kaasunvaste on niin löysä ja hidas.

Immunity

Eipä ole kyllä tullut seurattua, mikä on GTE ja hybrid ajojen kulutusero. Mutta se on selvä, kun moottorilla aina tehdään sähköä, niin hukkaa syntyy aina energian "siirrosta muodosta toiseen". GTE  ajossa lataa ainakin ihan moottoriajossa, toki kerää talteenkin regeneroimalla herkästi. Hybridillä jos osaa ajaa, niin rullaaminen on regenerointia taloudellisempaa.

Mites teidän sähöajojen ranget? Tänään meni 70km // 12,1kWh/ 100km // keskinopeus 69km/ h. Edellisellä pienempi akkuisella oli ennätys 54km, mutta keskinopeus oli n. 45km/h luokkaa.

jugih

Tuli mieleen, että GTE ei taida sähköllä ajettaessa liikkeelle lähdettäessä luistattaa kytkintä (k1) yhtään? Vrt. Polttomoottorilla, jonka vauhtipyörä pyörii koko ajan. 
B8 GTE.
ODIS-S (Online), ODIS-E, OBD11, VCDS, ETKA

duke7

Lainaus käyttäjältä: jugih - 01.09.23 - klo:23:18
Tuli mieleen, että GTE ei taida sähköllä ajettaessa liikkeelle lähdettäessä luistattaa kytkintä (k1) yhtään? Vrt. Polttomoottorilla, jonka vauhtipyörä pyörii koko ajan.
Joo, näin väittäisin ihan perstuntumalta. Löytyisi tuo tieto varmaan kun jaksaisi avata gte ssp:n

jaska74

Lainaus käyttäjältä: duke7 - 31.08.23 - klo:12:11
Ai lataamatta autoa seinästä?
En nyt tuota ole niin tarkkaillut mutta maantiellä joskus pitkillä matkoilla testaillut niin litran luokkaa per 100 km on hybridi taloudellisempi. Varmaan jo coasting tekee paljon siitä. GTE-mode coastingilla olisi hyvä olemassa.
Muutenkin ajan kyllä kaupungissa aina joko sähköllä tai GTE:llä koska sen hybridi-moden kaasunvaste on niin löysä ja hidas.

Joo, lataamatta. Esim gte modella voi ajella paljon kovempaa ja mäkisempää maastoa ilman että polttis käynnistyy

jaska74

 Huomasin tossa eukkoa odotellessa että kun auto on käynnissä ja vaihde on vapaalla (N, ei P) ja kun jarrua painaa niin vaihdekeppi tärähtää 🙄 mikä homma?

duke7

Lainaus käyttäjältä: jaska74 - 03.09.23 - klo:09:59
Joo, lataamatta. Esim gte modella voi ajella paljon kovempaa ja mäkisempää maastoa ilman että polttis käynnistyy
Sen hybridimoden ongelma on vähän se että kaupungissa käyttää akkua enemmän kuin lataa eli se tyhjenee. Sitten jos lataamatta ajaa niin kuvailemasi tilanne on varmasti hyvinkin mahdollinen.

a_jaba

Lainaus käyttäjältä: jaska74 - 03.09.23 - klo:10:00
Huomasin tossa eukkoa odotellessa että kun auto on käynnissä ja vaihde on vapaalla (N, ei P) ja kun jarrua painaa niin vaihdekeppi tärähtää 🙄 mikä homma?

Eiköhän siellä ole joku solenoidi joka estää laittamasta vaihdetta päälle ilman että painaa jarrua ja sen solenoidin liikkuminen vähän täräyttää keppiä. Jos siis laitat N:lle ja otat jalan pois jarrulta niin ei taida antaa liikuttaa keppiä mihinkään? Jos painaa jarrua niin menee N:ltä D:lle ihan vain vetämällä ilman että tarvii painaa sitä kepissä olevaa "lukitus" painiketta.
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

Carl0s

Lainaus käyttäjältä: jaska74 - 03.09.23 - klo:09:59
Joo, lataamatta. Esim gte modella voi ajella paljon kovempaa ja mäkisempää maastoa ilman että polttis käynnistyy

Oma havainnointi on juuri päinvastaista: jos laitat mittaristosta sen hybridinäkymän päälle näkyy sielä alhaalla paksu harmaa palkki joka symbolisoi kuinka paljon akusta voidaan ottaa tehoa pihalle ennen kuin polttis käynnistyy.

Akku tyhjänä, hybridinä tuo palkki on melkein päädyssä. Painat GTE:n päälle niin palkki putoaa ~1cm päähän minimistä.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy