Passat GTE

Aloittaja Tonttu66, 21.10.15 - klo:19:51

« edellinen - seuraava »

jarmoke

Pitääpä tutustua tuohon linkkiin latausasemakeskustelusta...

Pistorasioita on monenlaisia, on myös sellaisia Schuko pistorasioita mitkä on tarkoitettu 16 ampeerille. Tietysti myös johdotus pitää olla vastaavassa kunnossa...

jaripetteri

joo niistä "sinisistä" puhutaan että sellanen pitää olla mutta ilmeisesti niitäkään ei sen kummemmin ole standardoitu eli väri ei vielä takaa 16A kestoa.
OBD.fi - eXplore Your Car ---  GTE Variant & e-Golf 100kW
Ex.  TwinDoor TDi, vRS TFSi Combi, TFSi Q SB

Tonttu66

Lainaus käyttäjältä: jaripetteri - 13.11.19 - klo:13:12
joo niistä "sinisistä" puhutaan että sellanen pitää olla mutta ilmeisesti niitäkään ei sen kummemmin ole standardoitu eli väri ei vielä takaa 16A kestoa.

Siniset 1-vaihe 16 A pistorasiat eivät ole schukoa, vaan IEC 60309-standardin mukaisia (eli samaa kuin voimavirtapistorasiatkin).

https://en.wikipedia.org/wiki/IEC_60309

Volvo V90 T8 AWD Inscription -20
ex VW Passat Variant Highline 2,0 TDI 140 kW 4MOTION DSG -15

BTW

#1533
Lainaus käyttäjältä: Tonttu66 - 13.11.19 - klo:13:17
Siniset 1-vaihe 16 A pistorasiat eivät ole schukoa, vaan IEC 60309-standardin mukaisia (eli samaa kuin voimavirtapistorasiatkin).



Tuossa schuko jatkuvalle 16A virralle. https://www.sahkonumerot.fi/2529006

jaripetteri

Sinisestä Schukosta kun puhutaan tarkoitetaan käsittääkseni näitä

OBD.fi - eXplore Your Car ---  GTE Variant & e-Golf 100kW
Ex.  TwinDoor TDi, vRS TFSi Combi, TFSi Q SB

jaripetteri

OBD.fi - eXplore Your Car ---  GTE Variant & e-Golf 100kW
Ex.  TwinDoor TDi, vRS TFSi Combi, TFSi Q SB

jarmoke

Ei nää nyt välttämättä niin kalliita ole...
https://verkkokauppa.slo.fi/fi/ipc-shuko-pistorasia-16a-a9a15310-2500314
Asennus vaikka johonkin laitekoteloon tms...

Tonttu66

OK, on olemassa siis kahdenlaista sinistä, virallista IEC-standardin mukaista (johon käy IEC-standardin mukainen 1-vaihepistoke) ja epävirallista tavallista schukoa (johon käy tavallinen maadoitettu pistoke).
Volvo V90 T8 AWD Inscription -20
ex VW Passat Variant Highline 2,0 TDI 140 kW 4MOTION DSG -15

BTW

Lainaus käyttäjältä: jaripetteri - 13.11.19 - klo:13:30
Satanen pistorasiasta ei ainakaan ole kustannustehokasta...  :o
https://verkkokauppa.slo.fi/fi/kojepistorasia-e-71070-1pne-16a-250v-ip20-2529006

Hinta on kyllä kova, ennenkuin noita rupeaa muilta valmistajilta tulemaan. Itselle tulossa superb IV ja parasta aikaa menossa sähköt uusiksi tallin ja ulkopistorasioiden osalta, kaapeleita myöten, niin tuollaisen meinasin tallin perälle omalla syötöllä laittaa ja tallin ulkopuolelle sitten latausaseman. Auto vain kovimilla pakkasilla lämpimässä tallissa.

jaripetteri

Itsellä tuollaiset laitettu katokseen aikanaan auton lämmitystä varten. 16A tuossakin lukee. Ja joku kaulus tuohon lisäksi niin IP44.
https://verkkokauppa.slo.fi/fi/pistorasia-impressivo-1s-16a-ip21-ukj-0x-val-2506002
OBD.fi - eXplore Your Car ---  GTE Variant & e-Golf 100kW
Ex.  TwinDoor TDi, vRS TFSi Combi, TFSi Q SB

BTW

Lainaus käyttäjältä: jaripetteri - 13.11.19 - klo:13:50
Itsellä tuollaiset laitettu katokseen aikanaan auton lämmitystä varten. 16A tuossakin lukee. Ja joku kaulus tuohon lisäksi niin IP44.
https://verkkokauppa.slo.fi/fi/pistorasia-impressivo-1s-16a-ip21-ukj-0x-val-2506002

Nämä vain ei ole tarkoitettu jatkuvaan 16A virralla tapahtuvaan lataukseen käyttöön. Hetkelliseen vain.

passo_s

Onkohan joku saanut uuden GTE Passatin weconnect palvelun piiriin? Avasin juuri tiketin, autoon ei pääse edes VW centerillä huolto kirjaantumaan.

BTW

Lainaus käyttäjältä: BTW - 13.11.19 - klo:13:58

Nämä vain ei ole tarkoitettu jatkuvaan 16A virralla tapahtuvaan lataukseen käyttöön. Hetkelliseen vain.

Joku mode voisi tehdä vaikka "Sähköauton lataus" keskustelun ja siirtää sinne. Kohta on joka sähköauto/Plugari mallin alla samat jutut.


gunman

Lainaus käyttäjältä: jarmoke - 13.11.19 - klo:13:39
Ei nää nyt välttämättä niin kalliita ole...
https://verkkokauppa.slo.fi/fi/ipc-shuko-pistorasia-16a-a9a15310-2500314
Asennus vaikka johonkin laitekoteloon tms...

Tämä(kään) pistorasia ei ole tarkoitettu jatkuvaan 16A kuormitukseen...
Käytännössä kaikkiin pirtorasioihin on lätkäisty se 16A leima, joten niitä voi käyttää 16A sulakkeen perässä, mutta ne ei kestä silti jatkuvaa kuormitusta 16A virralla.
Kulkineeni:
Nykyiset: Seat Ateca 2.0 TDI DSG 4Drive -17
Fiat Knaus Suntraveller -00
Exät:
VW Tiguan 2.0 TDI DSG 4Motion -12
VW Tiguan 2.0 TDI A 4Motion -08, Kia Sportage 2.0 CRDI A 4x4 -05, Skoda Octavia combi 1.9 TDI A -03, Seat Cordoba vario 1.9 TDI -00, Seat Toledo 1.9 TDI -98, Nissan Primera 1.6 -94, Peugeot 405 1.9 -90, Saab 96 1.5 -79, Bmw 316 1.6 -78

jaripetteri

Ja miten tuo jatkuva kuormitus määritetään... pari tuntia hybridin latausta, viikko tallin lämmitystä sähkölämmittimellä 24/7...
OBD.fi - eXplore Your Car ---  GTE Variant & e-Golf 100kW
Ex.  TwinDoor TDi, vRS TFSi Combi, TFSi Q SB

Jodl

Lainaus käyttäjältä: gunman - 13.11.19 - klo:15:36
Tämä(kään) pistorasia ei ole tarkoitettu jatkuvaan 16A kuormitukseen...
Käytännössä kaikkiin pirtorasioihin on lätkäisty se 16A leima, joten niitä voi käyttää 16A sulakkeen perässä, mutta ne ei kestä silti jatkuvaa kuormitusta 16A virralla.
Käykö tämä?  https://verkkokauppa.slo.fi/fi/kojepistorasia-e-71070-1pne-16a-250v-ip20-2529006

gunman

Kulkineeni:
Nykyiset: Seat Ateca 2.0 TDI DSG 4Drive -17
Fiat Knaus Suntraveller -00
Exät:
VW Tiguan 2.0 TDI DSG 4Motion -12
VW Tiguan 2.0 TDI A 4Motion -08, Kia Sportage 2.0 CRDI A 4x4 -05, Skoda Octavia combi 1.9 TDI A -03, Seat Cordoba vario 1.9 TDI -00, Seat Toledo 1.9 TDI -98, Nissan Primera 1.6 -94, Peugeot 405 1.9 -90, Saab 96 1.5 -79, Bmw 316 1.6 -78

gunman

Lainaus käyttäjältä: jaripetteri - 13.11.19 - klo:15:40
Ja miten tuo jatkuva kuormitus määritetään... pari tuntia hybridin latausta, viikko tallin lämmitystä sähkölämmittimellä 24/7...

Tässä esim. yksi linkki, jossa asiaa käsitellään: http://etn.fi/index.php/kolumni/7440-nain-lataat-sahkoauton-turvallisesti-kotipistorasiasta

"Tavalliset kotitalouspistorasiat ovat nimellisvirraltaan 16 ampeerin pistorasioita. Teoriassa ne kestävät siis 16 ampeerin kuormituksen, mutta käytännön syistä sähköautoa kannattaa ladata pienemmällä virralla. Pääsyy on, että pistorasioita ei ole suunniteltu kestämään 16 ampeerin virtaa toistuvasti ja pitkäaikaisesti. Kodin sähkölaitteet ottavat tavallisesti alle 10 ampeerin virran ja senkin yleensä lyhytaikaisesti.

Pitkäkestoinen 16 ampeerin virta huonokuntoisesta pistorasiasta voi johtaa pistorasian sulamiseen, ja mikäli käy oikein huono onni, myös tulipaloon. Tämän takia sähköautoja ladataan yleensä 8-10 ampeerin virralla.
"
Kulkineeni:
Nykyiset: Seat Ateca 2.0 TDI DSG 4Drive -17
Fiat Knaus Suntraveller -00
Exät:
VW Tiguan 2.0 TDI DSG 4Motion -12
VW Tiguan 2.0 TDI A 4Motion -08, Kia Sportage 2.0 CRDI A 4x4 -05, Skoda Octavia combi 1.9 TDI A -03, Seat Cordoba vario 1.9 TDI -00, Seat Toledo 1.9 TDI -98, Nissan Primera 1.6 -94, Peugeot 405 1.9 -90, Saab 96 1.5 -79, Bmw 316 1.6 -78

Jodl

Jos tästä patterihommasta jotain tulevaisuudessa tulee niin hankin talliin uuden kaapelin MCMK4x10+10. Tuon pitäisi kattaa laajennusvaraakin eikä ole nahoilla samoin tein.
Kyllä monessa paikkaa vielä tulevaisuudessa nostellaan pääsulakkeita mutta ehkä nyt ei ihan vielä.

9987

Lainaus käyttäjältä: jarmoke - 13.11.19 - klo:13:08
Tietysti myös johdotus pitää olla vastaavassa kunnossa...

Kyllä, tuolla "tallissa" 16A pistokkeille tulee rittävän paksut johdot.

biili_

Ei muuta kuin uusi auto vain nyt tilauksiin, niin saa kaupantekijäisinä 11kW latausaseman asennettuna. Maahantuojalla on nyt alkanut tuommoinen kampanja ja tämän uutisen sain, kun auto lähti tilauksiin  :)

gunman

Lainaus käyttäjältä: Jodl - 13.11.19 - klo:16:24
Jos tästä patterihommasta jotain tulevaisuudessa tulee niin hankin talliin uuden kaapelin MCMK4x10+10. Tuon pitäisi kattaa laajennusvaraakin eikä ole nahoilla samoin tein.
Kyllä monessa paikkaa vielä tulevaisuudessa nostellaan pääsulakkeita mutta ehkä nyt ei ihan vielä.

Riittää pitkälle, jollei talli ole satojen metrien päässä pääkeskuksesta.. :)
Kulkineeni:
Nykyiset: Seat Ateca 2.0 TDI DSG 4Drive -17
Fiat Knaus Suntraveller -00
Exät:
VW Tiguan 2.0 TDI DSG 4Motion -12
VW Tiguan 2.0 TDI A 4Motion -08, Kia Sportage 2.0 CRDI A 4x4 -05, Skoda Octavia combi 1.9 TDI A -03, Seat Cordoba vario 1.9 TDI -00, Seat Toledo 1.9 TDI -98, Nissan Primera 1.6 -94, Peugeot 405 1.9 -90, Saab 96 1.5 -79, Bmw 316 1.6 -78

jarmoke

Vaikka tää latausasema-asia vähän ohi autokohtaisesta keskustelusta meneekin, niin mainitsen omalta osaltani lopetuksena että tilasin Saksasta Webasto Pure Home 11 kW Wallboxin.
Mielelläni kotimaista kauppaa tukisin mutta 180 euron hintaero toimituskulujen jälkeenkin on yksinkertaisesti liikaa.
11kW mallin valitsin koska 22kW malli ei nykyisillä pääsulakkeilla tuo mitään lisäarvoa.

Ostin eBaystä, joku sitä olisi kuitenkin kysynyt :) Myyjällä yli 10200 palautetta ja 100% positiivisiä...

MUTTA:
Ettei pelkkää off-topicia olisi mulla taas kaikki, niin mainittakoon että kun auto viimeksi oli Laakkosella (tai mikä K-jotain se nykyisin on) niin samalla lataus asiaa selviteltiin, kun lähes viikottain ja välillä useampikin kerta viikossa tapahtui Schukolaturilla että auto ei oikeasti ladannutkaan. Siitä on nyt muutama viikko aikaa eikä lataus ole temppuillut kertaakaan. Tekiköhän ne nyt kuitenkin jotain, vai manasinko juuri näillä kehuilla koko asian niin että illalla taas auto ei lataakaan... :D
Liikkeen mukaan tosin mitään ongelmaa ei mistään löytynyt mutta pyysin kyllä etukäteen että asentakaa vaikka softat uusiksi tms jos ette muuta keksi. Harmi kun ei helpolla kotikonstein ilman VCDS tai vastaavaa taida softaversioita nähdä että olisi pystynyt seuraamaan onko sielä versiot muuttuneet...
Jos vielä saisivat sen surkeasti toimivan We-connectin kuntoon niin nykytilanteeseen voisi olla suht tyytyväinen.

Jlahti

Olen koittanut hieman hakea löytyisikö vastaavaa ongelmaa kenenkään muun Passatista, mutta huonolla menestyksellä. Ongelmana joka ei niinkään estä toiminnallisuutta, mutta tällainen ihmeelinen ääni ulvahdus tulee kun jarrutan risteykseen hieman kovemmasta vauhdista, niin että jarrutus on pidempi. Tämä kuuluu takaa ehkäpä apukuskin puolelta, mutta se ei ole kulunut jarrupalan laahaus ääni taikka vastaava. Voisiko se liittyä jotenkin tuohon energian keräämiseen etc..?

Jodl

Lainaus käyttäjältä: gunman - 13.11.19 - klo:19:49
Riittää pitkälle, jollei talli ole satojen metrien päässä pääkeskuksesta.. :)
Eihän tässä ole kuin 3x25A pääsulakkeet. Siihen riittäisi hyvin 4x6+6 kaapeli mutta koska kaapelin mitaksi taitaa tulla joku 20m max niin ei ole niin paljon kalliimpi pykälää suurempi joka varmasti riittää (jos vaikka joskus joutuu nostamaan 3x35A).

Jodl

Lainaus käyttäjältä: jarmoke - 14.11.19 - klo:12:22
Vaikka tää latausasema-asia vähän ohi autokohtaisesta keskustelusta meneekin, niin mainitsen omalta osaltani lopetuksena että tilasin Saksasta Webasto Pure Home 11 kW Wallboxin.
Mielelläni kotimaista kauppaa tukisin mutta 180 euron hintaero toimituskulujen jälkeenkin on yksinkertaisesti liikaa.
11kW mallin valitsin koska 22kW malli ei nykyisillä pääsulakkeilla tuo mitään lisäarvoa.
Eikös Webasto Pure ole sama laite 3,6...22kW? Max käyttö valitaan laitteen sisällä asennuksen yhteydessä mikä sinulla taitaa olla tuo 11kW. Saa sen jälkeen päin 22kW, mutta todennäköisesti silloin täytyy kaapeleita vaihtaa. Juurikin tuon takia laitan kerralla PK ja tallin AK välille sellaisen piuhan että riittää. Mutta vielä ei ole ajankohtaista.

Ja jotta oltais enemmän GTE passatissa, niin eikös siinä auto rajoita latauksen tuohon 3,6kW vaikka jamon puresta lähtee 11kW tarvittaessa?

a_jaba

Lainaus käyttäjältä: Jodl - 14.11.19 - klo:16:21
Ja jotta oltais enemmän GTE passatissa, niin eikös siinä auto rajoita latauksen tuohon 3,6kW vaikka jamon puresta lähtee 11kW tarvittaessa?

Rajoittaminen ehkä väärä sanamuoto mutta periaatteessa kyllä. Autossa siis on yksivaiheinen 16A laturi. Ihan sama vaikka seinästä tulisi 3x32A niin auton puolella on vain yhden vaiheen päässä tavaraa. Kahden muun vaiheen kohdalla autossa ei välttämättä ole edes koskettimia pistokkeessa.
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

9987

Uutta autoa jos ostamassa
(varsinkin akkuautoa tai hybridiä) niin kannattaa pyytää käyttöohjekirja josta näkee latauksista sen auton kohdalla. Ac / dc lataukset, latausnopeudet ja muut ominaisuudet.

Vw maahantuojan suomessa kannattaisi laittaa manuaalit sivuilleen pikaisesti.

Jodl

Lainaus käyttäjältä: a_jaba - 14.11.19 - klo:17:12
Rajoittaminen ehkä väärä sanamuoto mutta periaatteessa kyllä. Autossa siis on yksivaiheinen 16A laturi. Ihan sama vaikka seinästä tulisi 3x32A niin auton puolella on vain yhden vaiheen päässä tavaraa. Kahden muun vaiheen kohdalla autossa ei välttämättä ole edes koskettimia pistokkeessa.
Totta, ei se ehkä just oikea sana ole mutta olisko enempi tosiaan niin että laturin ja auton ominaisuudet kohtaa jollain välillä.
Ehkä se ei ole niin oleellista että ottaako Passat GTE vain 3,6kW vai 11kW kun akkuja on vain 13kWh edestä (uudessa versiossa).

Topjanne

11 kW:n latausasema on hyvä valinta lähes jokaiseen kotiin. Sillä lataa sitten täyssähköautonkin yön aikana. Tehokkaampi asema on useimmiten tarpeeton kotona eikä tee hyvää akuille jatkuvassa käytössä.

Minulla on ollut käytössä vajaan vuoden ajan tämmöinen https://www.mobilityhouse.com/int_en/abl-wallbox-emh1-1w1101.html ja on toiminut moitteetta. Korkeampi hinta esimerkiksi Webastoon verrattuna selittynee sisäänrakennetulla vikavirtasuojalla ja kuuden metrin kaapelilla.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy