Passat GTE

Aloittaja Tonttu66, 21.10.15 - klo:19:51

« edellinen - seuraava »

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: Banned - 12.09.19 - klo:11:31
Vianorilta lähtiessä Passat ilmoitti olevansa latauspiuhassa, eikä suostunut starttaamaan. Vaihdettakaan ei saanut vaapaalle, joten siinä sitten oltiin hallin oven edessä tien tukkona. Huollon ohjeilla alkoi taas pelaamaan: ovet lukkoon ja 5 min odotus, että väylät nukahtaa.

Onko muille käynyt vastaavaa? Mittarissa nyt 48 tkm.
Eipä ole koskaan käynyt tuollaista noin 60 000 kilometrin matkalta.

Lainaus käyttäjältä: jaripetteri - 12.09.19 - klo:09:03
Tuli lopulta haettua GTE itsellekin Ruotsista alkuviikosta. Nyt vielä opetellaan mutta heittäkääs vinkkejä miten saa muutaman kilometrin lisää rangea kun näyttää ettei ihan aja päivittäistä 18km (Kangasala - Tampere keskusta) työmatkaa edestakaisin pelkällä sähköllä.
Lämmityksestä tinkiminen on ilmeinen keino säästää. Loppu on sitten yleistä taloudellista ajoa. Jarruttelua välttelemällä eli ennakoiden rullaillen hidastaen ja korkeita nopeuksia vältellen.

kivilaak

Lainaus käyttäjältä: Banned - 12.09.19 - klo:11:31
Vianorilta lähtiessä Passat ilmoitti olevansa latauspiuhassa, eikä suostunut starttaamaan. Vaihdettakaan ei saanut vaapaalle, joten siinä sitten oltiin hallin oven edessä tien tukkona. Huollon ohjeilla alkoi taas pelaamaan: ovet lukkoon ja 5 min odotus, että väylät nukahtaa.

Onko muille käynyt vastaavaa? Mittarissa nyt 48 tkm.

Edit: en edes ottanut latauksesta ajoon. Piuha ollut viimeksi kiinni toissa yönä.
Yhden kerran kävi tuossa vähän aikaa sitten jotain vastaava reilu 40 000 km ja 2v takana. Kotoa lähtiessä ilmoitti että "irrota latausjohto", jonka olin juuri irroittanut. Eipä suostunut liikkelle lähtemään ennenkuin poistuin autosta, löin latauspiuhan uusikisi kiinni ja samantien irti. En tiedä oliko joku mekaaninen jumi piuhan antureissa vai sähköaivojen häröily.

Muista ongelmista ei tule mieleen oikein muuta kuin 3 kertaa kahden vuoden aikana välittömästi liikkeelle lähtiessä ilmennyt vikavalo "12v akku ei lataudu, pysähdy turvalliseen paikkaan". Kaikilla kerroilal homma nollaantui yksinkertaisesti sammuttamalla virat ja kytkemällä uudelleen. Yksi tapaus oli sopivasti kun olin lähdössä kotoa vuosihuoltoon. Huollossa ei aiheesta mitään vikakoodeja löytynyt, jonkinlaiseksi väylähäiriöksi epäilivät.

villeyli

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 10.09.19 - klo:17:13
GTE:ssä lataa vain yhdestä vaiheesta. Maksimi on 16 ampeeria ja sitä voi oman valinnan mukaan rajoittaa 13, 10 tai 5 ampeeriin.
Kai tuolle GTE:lle on silti järkevintä asentaa pistoke jossa on 3 vaihetta, että voi mahdollisesti joskus tulevaisuudessa ladata sitten autoa joka osaa ottaa sen 11kW lataustakin vastaan?

Topjanne

https://www.mobilityhouse.com/int_en/abl-wallbox-emh1-1w1101.html

Tuollaista olen käyttänyt reilun puoli vuotta ja hyvin on pelittänyt. Riittävän pitkä johto ja valmius vähän tehokkaampaankin lataukseen.

Banned

Onko noita latauspisteitä sellaisia, mitkä voi kytkeä suoraan töpselillä voimavirtapistokkeeseen?
Passat GTE

Topjanne

Saattaa sellaisiakin löytyä, mutta voihan tuohon edelliseenkin koplata kaapelin pistokkeella. Ei ole kovin hankala homma, mutta varmaan parempi teettää ammattilaisella.

Topjanne

Latausluukusta on alkanut kuulua äänekäs naksahdus keskuslukitusta avattaessa. Onkohan menossa rikki vaiko vain voitelun tarpeessa.

Natina

Lainaus käyttäjältä: Topjanne - 13.09.19 - klo:09:37
Latausluukusta on alkanut kuulua äänekäs naksahdus keskuslukitusta avattaessa. Onkohan menossa rikki vaiko vain voitelun tarpeessa.

Saman olen huomannut omassakin, GTE 2016 kyseessä.
Ei se virhe ole, vaan kauneusvirhe.

passo_s

Passat GTE, valkoisena ja vetokoukulla tulossa 2 kk toimitusaika ennusteella. Ei huono toimitusaika. Lisävarustelistalta ruksin vain koukun.

Wagner

Edellisestä tankkauksesta 1500km, 0,3l/100km ja 19,1kWh/100km ollu kulutus.
Huomenna luvut rumenee, ku tulee pitempi keikka heitettyä, mut voe pojat kyl toi on soiva peli meikäläisen arkiajoihin!  ;D

Vähä jänskättää mitä talvi tuo tullessaan, mut vaikka range vähä tippus, nii pitäs riittää edelleen 90% arkiajoihin. Kotona jo latausasema -> vähentää kaapelien kanssa puljaamista kivasti. Ny ku tapahtus joku ihme ja työpaikalle sais kans latausasemat, nii avot.
Sikamaista menoa since 1975

Natina

Koitin saada eilen kabiiniin kunnolla lämpöä kauppareissulla ja käänsin napit kaakkoon. Lämmintä tuli noin lehmän henkäyksen verran, ja samalla alkumatkan n. 24 kWh keskikulutus pompsahti johonkin 30 tai 35 pahemmalle puolen. Tuolloin lämmitys vaikutti näytön mukaan ajomatkaan 4 km verran, mutta en usko tuohon.

Jo tuo lyhyt testi enteilee, että koko talvea ei tule pelkillä sähköajoilla pärjäämään, ainakaan Oulun leveyksillä. Vaikka kesällä arkiajo sujuukin pääosin sähköllä. Pitää näköjään totutella käyttämään Webastoa matalammalla kynnyksellä kuin ennen.
Ei se virhe ole, vaan kauneusvirhe.

vtj

Tervehdys kanssa-autoilijat! Ensimmäinen talvi GTE:n kanssa edessä ja kysymys akkujen lämpimäksi saattamisesta herännyt!
Jos auto on laitettu latauspistokkeen kautta lämmittämään kabiinia, niin kulkeeko lämmittämiseen käytetty virta akkujen kautta?
Vaimon työpaikalla auton lataus lämmitystolpasta kielletty, mutta lämmitystolppia saa kuitenkin käyttää auton lämmittämiseen. Kiinnostaisi tietää onko pelkällä lämmittämisellä mahdollista saada myös akkuja lämpenemään? Työmatka n.10km/suunta, joten kotona ladatut akut pitäisi riittää työmatkoihin mikäli akut saisi työpaikallakin lämpimäksi.

jaripetteri

Mitä multa puuttuu tuosta välistä?

OBD.fi - eXplore Your Car ---  GTE Variant & e-Golf 100kW
Ex.  TwinDoor TDi, vRS TFSi Combi, TFSi Q SB

Natina

Lainaus käyttäjältä: jaripetteri - 15.09.19 - klo:19:27
Mitä multa puuttuu tuosta välistä?

En ole itse kokeillut tuota väliä peittää, mutta olettaisin tavaratilan suojaverkon peittävän tuon raon aika hyvin. Itse nostin verkon auton ostaessani jemmaan painonsäästön vuoksi ja käytännön syistä.
Ei se virhe ole, vaan kauneusvirhe.

jaripetteri

Joo suojaverkon rulla on tuossa alapuolella. Skodassa tuossa välissä on "hattuhyllyn" jatke niin että kun suojaverkko ei ole käytössä on tavaratila suljettu. Minusta tuosta puuttuu jotain. Vai onko tuo suojaverkkorulla jotenkin väärinpäin?
OBD.fi - eXplore Your Car ---  GTE Variant & e-Golf 100kW
Ex.  TwinDoor TDi, vRS TFSi Combi, TFSi Q SB

biili_


jaripetteri

Lainaus käyttäjältä: biili_ - 15.09.19 - klo:20:36
Puuttuu.


Ja tuo ei varmaan tule tuolta rullan sisältä...
OBD.fi - eXplore Your Car ---  GTE Variant & e-Golf 100kW
Ex.  TwinDoor TDi, vRS TFSi Combi, TFSi Q SB

Natina

Kun Googlaa osanumerolla 3G9867871 ja hakee kuvia, nähdään että osassa hakutuloksia on suojaverhon reunassa ylimääräinen reunus. Ei kaikissa kuitenkaan.

ETKAssa olevassa kuvassakin tuo reunus on. Biili_n kuvassa ”täyte” on kuitenkin suora yläpinnaltaan, ja näyttäisi että istuu paremmin tuohon väliin.

https://volkswagen.7zap.com/en/rdw/passat+4motion+santana/pa/2016-793/8/868-868000/#28
Ei se virhe ole, vaan kauneusvirhe.

jaripetteri

#1398
Lainaus käyttäjältä: Natina - 15.09.19 - klo:21:58
Kun Googlaa osanumerolla 3G9867871 ja hakee kuvia, nähdään että osassa hakutuloksia on suojaverhon reunassa ylimääräinen reunus. Ei kaikissa kuitenkaan.

ETKAssa olevassa kuvassakin tuo reunus on. Biili_n kuvassa ”täyte” on kuitenkin suora yläpinnaltaan, ja näyttäisi että istuu paremmin tuohon väliin.

https://volkswagen.7zap.com/en/rdw/passat+4motion+santana/pa/2016-793/8/868-868000/#28

Kyllä, noita on kahta eri versiota 3G9867871 ja 3G9867871A. Toisesta puuttuu tuo suoja. Omassani on vain pieni noin sentin leveä lista. Autossa ei myöskään ole suksiluukkua minkä kuvittelin olevan näissä vakiovaruste. Ei sillä että sitä tarvisin kun silloin kun suksia on mukana on meitä autossa yleensä viisi ja tavaraa niin paljon muutenkin että sukset on boksissa.

Autoon ei ole ruksittu Easy Accessia vaikka nappulasta käynnistyykin, tiedä sitten liittyykö siihen.

Onko Biili_n autossa tuo rullaverkko kuitenkin?
OBD.fi - eXplore Your Car ---  GTE Variant & e-Golf 100kW
Ex.  TwinDoor TDi, vRS TFSi Combi, TFSi Q SB

Natina

Lainaus käyttäjältä: jaripetteri - 15.09.19 - klo:22:48
Kyllä, noita on kahta eri versiota 3G9867871 ja 3G9867871A. Toisesta puuttuu tuo suoja. Omassani on vain pieni noin sentin leveä lista. Autossa ei myöskään ole suksiluukkua minkä kuvittelin olevan näissä vakiovaruste. Ei sillä että sitä tarvisin kun silloin kun suksia on mukana on meitä autossa yleensä viisi ja tavaraa niin paljon muutenkin että sukset on boksissa.

Autoon ei ole ruksittu Easy Accessia vaikka nappulasta käynnistyykin, tiedä sitten liittyykö siihen.

Onko Biili_n autossa tuo rullaverkko kuitenkin?

Niinpä muuten onkin, katsoin itse vain hätäisesti ja luulin A-version olevan eri värinen. Mutta ihan selkeästi ei tuo kahden osan ero ETKAsta selviä.

Omassa kaatuu takapenkin selkänoja kolmessa osassa, eli suksiluukun korvaa keskipaikan kaatuva selkänoja. Hantaaki tälle pitäisi löytyä keskipaikan selkänojan reunasta.
Ei se virhe ole, vaan kauneusvirhe.

#timo#

Onkos näissä hybrideissä ollut porukalla mitään moitittavaa vaihteiston toiminnan suhteen? Onko jouduttu käyttämään pajalla esim. kalibroinnissa tms? Mietityttää vaan mahdollisen käytetyn hankinnassa.

teräksenharmaa

Itsellä ensimmäiset 60 000 kilometriä ovat menneet täysin ilman ongelmia. Varsinkin sähköllä ajettaessa vaihteisto toimii oikein mukavasti.

biili_

Lainaus käyttäjältä: jaripetteri - 15.09.19 - klo:22:48
Kyllä, noita on kahta eri versiota 3G9867871 ja 3G9867871A. Toisesta puuttuu tuo suoja. Omassani on vain pieni noin sentin leveä lista. Autossa ei myöskään ole suksiluukkua minkä kuvittelin olevan näissä vakiovaruste. Ei sillä että sitä tarvisin kun silloin kun suksia on mukana on meitä autossa yleensä viisi ja tavaraa niin paljon muutenkin että sukset on boksissa.

Autoon ei ole ruksittu Easy Accessia vaikka nappulasta käynnistyykin, tiedä sitten liittyykö siihen.

Onko Biili_n autossa tuo rullaverkko kuitenkin?

Tarkoitatko mitä tuolla rullaverkolla? Mitään alhaalta ylös tulevaa verkkoa ei ole. Pelkästään tuosta tulee tuo vedettävä suojaverho tavaratilan päälle..

jaripetteri

Lainaus käyttäjältä: biili_ - 16.09.19 - klo:19:29
Tarkoitatko mitä tuolla rullaverkolla? Mitään alhaalta ylös tulevaa verkkoa ei ole. Pelkästään tuosta tulee tuo vedettävä suojaverho tavaratilan päälle..

Juu sitä tavaraverkko mikä mulla tuosta kolosta nousee ylös. Ero onkin ehkä tuossa eli jos on tuo rullaverkko niin on aukko ja jos ei niin suljettu? Tai sitten ei...

Lainaus käyttäjältä: Natina - 16.09.19 - klo:07:58Omassa kaatuu takapenkin selkänoja kolmessa osassa, eli suksiluukun korvaa keskipaikan kaatuva selkänoja. Hantaaki tälle pitäisi löytyä keskipaikan selkänojan reunasta.

Katos vaan, kolmiosainen itselläkin. Tuo selkänojassa oleva rulla lukitsi nuo toisiinsa. :)

Lainaus käyttäjältä: #timo# - 16.09.19 - klo:12:56
Onkos näissä hybrideissä ollut porukalla mitään moitittavaa vaihteiston toiminnan suhteen? Onko jouduttu käyttämään pajalla esim. kalibroinnissa tms? Mietityttää vaan mahdollisen käytetyn hankinnassa.

Vasta viikon verran ajellut mutta eihän tässä huomaa DSG:tä laisinkaan, sähkömoottori pehmittää menoa kivasti. Erityisesti tykään tuosta moottorin start & stopista mitä ei huomaa myöskään oikeen muualta kuin kiekkamittarista. Diesel Oculla risteyksestä liikkeelle lähtö niin ensimmäinen sekunti pyöritetään konetta hereille ja toinen arvotaan sopivaa vaihdetta. Sähköllä lähdetään liikkeelle heti ja motti herää jos herää joskus perässä. Tavoite on ettei juuri edes heräilisi. Omalla 125tkm ajeltu kolmeen vuoteen edellisen omistajan toimesta.
OBD.fi - eXplore Your Car ---  GTE Variant & e-Golf 100kW
Ex.  TwinDoor TDi, vRS TFSi Combi, TFSi Q SB

Natina

Olen nyt muutaman viikon lämmitellyt autoa ajastetusti siten, että olen päässyt aamulla lämpimällä kulkineella liikkeelle. Pistin merkille semmoisen, että mittarin näyttämä sähkömatka on vain luokkaa 38...40 km liikkeelle lähtiessä, kun se on kesäkauden ollut noin 45...49 km, riippuen ajastetusta esilatauksesta.

Vaikuttaako sisätilojen lämmitys noin radikaalisti akun varaukseen, eli eikö käyttämäni 10A "tilapäislatauslaite" ole riittävä sekä akun lataamiseen että lämmitykseen? Vai lämittääkö se sisätiloja auton akusta, samalla ladaten minkä ehtii (eli lopputulos sama)? Auttaisiko tehokkaampi tilapäislaturi (uskaltaakohan semmoista kokeillakaan) vai pitääkö tässä alkaa selvittämään latausaseman mahdollisuutta?

Toinen, minkä olen huomannut nyt ilmojen viilenemisen yhteydessä, on sähkömoottirin tekemä "ryntäys" liikennevaloihin pysähtyessä. En tiedä, mistä kulutuspiikki johtuu, mutta se näkyy hetkellisenä AID:n kulutusmittarin hyppäämisenä tappiin ja takaisin lähemmäs nollaa juuri, kun auto pysähtyy. Tätä on tapahtunut useammankin kerran, useamman kerran yhden matkan aikana. Mutta ei mielestäni ihan joka pysähdyksessä.
Ei se virhe ole, vaan kauneusvirhe.

teräksenharmaa

Kokeile sammuttaa lämmitys ja katso, palauttaako se kadoksissa olevat kilometeit range-näyttöön.

Topjanne

Sähköajomatka arvioidaan ulkolämpötilan ja edellisten matkojen perusteella. Luultavasti rangen hiipuminen johtuu enemmänkin ulkolämpötilasta kuin esilämmittämisestä (olettaen, että lataat autoa ulkona). Onko akku mittarin mukaan kuitenkin täynnä?

Topjanne

Tuo "ryntäys" johtunee siitä, että nopeuden lähestyessä nollaa auto siirtyy rullauksesta "tyhjäkäynnille" eli pyrkii pitämään auton liikkeessä. Tällöin kulutus nousee huippuunsa. Painamalla jarrua veto loppuu. Ominaisuus ei riipu lämpötilasta.

Topjanne

Auto kannattaa esilämmittää verkkovirralla tai jopa Webastolla, jos vaihtoehtona on polttomoottorin käynnistäminen. Mutta jos polttomoottoria täytyy joka tapauksessa käyttää, niin mieluummin sitten heti alkumatkasta, jolloin kabiini saadaan lämpimäksi hukkalämmöllä ja siten enemmän sähköajomatkaa.

Natina

Kiitoksia vinkeistä teräksenharmaa ja Topjanne.

Siihen kiinnitinkin huomiota, että vaikka rangesta puuttuu kilsoja, ei viisari ole mielestäni niin vajaalla kuin lukemasta voisi päätellä. Eikä työmatkan päätteeksi viisari ole juuri alempana kuin kesäaikaankaan. Toki kotimatkaa varten jäljellä on vähemmän akkua kuin kesällä, koska lämmitys haukkaa osansa eikä akut toimi kylmänä yhtä tehokkaasti. Hyvä silti tietää, että tuo on lämpötilariippuvainen.

(tai mittarin näyttämähän on oikeasti "range x 2" eli "ajomatka", mikä näytetään, jos pilkkua piipitään  :P)

Tuo selitys ryntäysilmiölle kuulostaa ihan järkeenkäyvältä. Ihmettelin vain, miten en ole aikaisemmin kesällä huomannut moista. Tapana on kyllä löysätä jarrua ennen pysähtymistä,  jotta vältytään töksäykseltä. Pitääpä kokeilla töksäytellä enemmän ja seurata tuota.

Auto on kylmässä tallissa yöt, joten Webasto ei ole oikein hyvä idea. Jos sulakkeet kestää, voin harkita sisätilalämppäriä, mutta koska lohkista tai sisähaaraa ei ole, joutuisi johdon vetämään oven välistä. Mikä ei tunnu kivalta pidemmän päälle sekä tiivisteitä, sähköjohtoa että mahdollista ovien auki jäämistä ajatellen. Työpaikalla Webaston käyttö on tosiaan selviö, mutta myös lohkari+sisälämppäri onnistuisi, jos nyt raskin niihin satsata.

Polttomoottorin käyttö sopii alkumatkaan työmatka-ajoa ajatellen hyvin, sillä keskiosa on motaria. Olen vielä tähän asti sinnitellyt yhdellä akullisella per päivä, mutta pakkasten tultua se ei varmastikaan onnistu.

Ei se virhe ole, vaan kauneusvirhe.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy