Lainaus käyttäjältä: Daatta - 29.08.23 - klo:12:11
Omituista jos näin uuteen auton joutuu mitään moduuleita itse makselemaan. Itse en ottanut kolmen vuoden takuuta koska a) maksaa b) virhevastuu c) myyjän "takuu" d) volkkarin goodwill. Viime softapäivityksen yhteydessä (2,5v ikäisenä) käytettiin mukisematta takajarrut auki ja tutkittiin keskikaiuttimen/kojetaulun särinää, ei kustannuksia. Edes laina-autosta en maksanut mitään, tarjolla olisi ollut vuokra-kinneri mutta puhuin itselleni Buzzin vuorokaudeksi koeajoon. Toki tämän kirjoitettuani hajoaa jotain kallista ja goodwillit on loppuun käytetty.
En joutunut maksamaan vielä tässä vaiheessa mitään, koska autossa sattuu olemaan pidennetty takuu. Minua vain aika lailla harmittaa K-Auton juridinen vetoaminen takuuseen, kun tässä kohdassa nimenomaan kyse on virhevastuusta. Sen verran olen sopimusjuridiikkaa ja siihen liittyviä riitojakin joutunut leipätyössäni katsomaan, että tuossa haisee käsidesi. Eivät halua missään tapauksessa myöntää, että tämä on virhevastuuasia, koska sitten joutuisi myöhemminkin vähän perustelemaan.
Erolla ei siis vielä neljään viikkoon ole rahallista väliä, mutta sen jälkeen on. Itse laskeskelin autoon tehtyjen korjausten kuluja, ja kyllä se todennäköisesti viisinumeroiseksi menee tuon akkumodulin kanssa. Jotenkin en jaksa uskoa, että yksilö muuttuisi nyt vanhetessaan täysin ehjäksi ja huolettomaksi.
Toki otan tuohon huoltosopparin vielä ensi vuodeksi, koska ilman sitä todennäköisesti joutuisin viettämään kallisarvoista aikaani juristien kanssa. Huoltosopparinkin kanssa sillä on ero, meneekö raha virhevastuusta vai huoltosopparista, koska VW:n soppari on luonteeltaan maksimikustannusten suojaus.
Olin yhteydessä K-Auto Airportin huoltopäällikköön. Yhteystiedot sain myynniltä, joka levitteli käsiään. Sieltä tietenkin tulee ihan ystävällistä palvelua, mutta luottamukseni firman tapaan hoitaa asioita on aika matalalla.
Ihan taas esimerkkinä. Kun huolto soitteli viime viikolla modulin hajoamisesta, kertoivat toimitusajaksi viitisen päivää ja kyselivät, jätänkö auton sinne odottelemaan. En onneksi jättänyt, koska vaihtoaika menee marraskuulle. Olisi tullut pitkä odotus.
LainaaLähtökohtaisesti yhteys myyjään tai myyntiliikkeen jälleenmarkkinointipäällikköön niin pitäisi homma edetä. Käytettynä ostetun auton kanssa voikin joutua temppuilemaan enemmän.
Niinhän sitä luulisi. Kun tuo ID.3 ei ole ihan ensimmäinen uusi auto, jonka olen kyseisestä lasipalatsista hankkinut, luulisi asioiden menevän sujuvasti. Tätä vauhtia tuo kyllä saattaa jäädä viimeiseksi, jos ei ryhti parane. Harmi sinänsä, koska olen katsellut ID.7:ää pienellä kaipuulla.
Voisi tietysti myynnin oppikirjojen perusteella kuvitella, että tässä vaiheessa myynti olisi esimerkiksi lähestynyt minua pullakahveilla, vuolailla anteeksipyynnöillä ja ohittamattomalla vaihtotarjouksella ehjään. Tai sitten olisi vaikka tarjottu vielä yhtä lisävuotta takuuseen anteeksipyyntönä. (Sehän ei maksaisi Keskolle mitään, koska firman mukaan auto on ihan ehjä ja luotettava.) Myynnillä ja jälkimarkkinoinnilla ei kuitenkaan tunnu olevan keskusteluyhteyttä ainakaan omien sanojensa mukaan.
Jos tehdään nelikenttä auton luotettavuuden ja jälkimarkkinoinnin toiminnan kanssa, niin siellä on kolme hyvää positiota â€" ja sitten tämä K-Auton oma ruutu.