Uusi auto Ruotsista

Aloittaja -o-, 08.07.10 - klo:23:59

« edellinen - seuraava »

-o-

Onko kenelläkään kokemusta uuden henkilöauton tuonnista Ruotsista, enkä tarkoita ns. muuttoautoa?

Aikani Ruotsin uusien autojen markkinoita seurattua olen havainnut satunnaisia tarjouksia, jotka vaikuttavat todella houkuttelevilta Suomalaisin silmin, tässä muutamia toistaiseksi voimassa olevia:

- Audi A6 2.0TDIe sporttipenkit, Xenon, 17 alut ym. 314.000 SEK (www.dinbil.se Audi Stockholm)
- Audi A4 2.0TFSIQ Avant (180hp) sporttipenkit, -ratti, -alusta, xenon ym. ym. hinta 299.000SEK (www.dinbil.se Audi  Göteborg)  
- Volvo V70 D3 (kinetik) business 290.000SEK (www.bilia.se) nya bilar erbjudanden
- Passat Variant 2.0TD DSG 170hp 4motion R-line 296.000SEK (www.dinbil.se VW Stockholm)

Hinnat sis. MOMs 25% jota ei tarvitse maksaa uudesta autosta Ruotsiin, vaan ALV maksetaan kotimaahan, meidän tapauksessa 23% Suomeen, samoin kuin autovero. Katselkaapa kotimaisista hinnastoista ko. malleja niin hämmästytte!

Em. autoilla hintaero pyörii 4000 - 7000 eurossa, karkeasti, verrattuna Suomen hintoihin. Ei kun lauttalippua varailemaan... :D

Kale

Ei ole kokemusta uuden auton tuonnista mutta vähän käytetystä kyllä.

Tuota passattia lähdin laskemaan.
Passat Variant 2.0TD DSG 170hp 4motion R-line 299.000SEK (www.dinbil.se VW Stockholm)

Hinta Ruotsissa= 31317,5â,¬
Hinta -25% +23% = 28890,4â,¬

CO2-päästö 169 g/km -> veroprosentti 20,9.
Vastaava suomessa 48400â,¬ -> Autovero: 48400*0,209*1,23 = 12442,2â,¬
Rekisteröintikatsastus+kilvet ~250â,¬.
Hakukulut 300â,¬
Tarrakilvet 15â,¬

Yhteensä = 41897,6â,¬

Vaikka hinnat on listahintoja ja auto ilman lisävarusteita niin noiden laskelmien valossa homma kannattaisi kyllä. Sitä en tiedä miten tuo auton kuljetus satamaan onnistuu mutta eiköhän se järjesty myyjän puolesta niin ettei autoa tarvitse turhaan rekisteröidä ruotsin puolella. Tai kai sielläkin jotkut väliaikaiset luvat saa.

-o-

Vielä yksi mielenkiinnon kohde jäi mainitsematta, Ruotsissa:

- A5 2.0Tfsi Sportback hinta alkaen 305.000  SEK, eli hintaetu luokkaa 4000-5000e.

Soitin myyjälle Ruotsiin joka sanoi ykskantaan että hän kyllä järjestää tullikilvet, joilla auto ajetaan laivaan.
Vaikka tämä olisi hauska auto, niin istumapaikkoja on omiin tarkoitusperiin yksi liian vähän, harmi.

Urlaub

Lainaus käyttäjältä: Kale - 09.07.10 - klo:08:20
Sitä en tiedä miten tuo auton kuljetus satamaan onnistuu mutta eiköhän se järjesty myyjän puolesta niin ettei autoa tarvitse turhaan rekisteröidä ruotsin puolella. Tai kai sielläkin jotkut väliaikaiset luvat saa.

Aivan varmasti onnistuu ainakin Tukholmasta autoa ostettaessa. Siis sopii kaupanehdoksi sen, että auto toimitetaan trailerilla/hinurilla satamaan.

Ruotsalaiset väliaikaiset kilvet ovat byrokratian riemuvoitto. Ne on tilattava etukäteen ja toimitusaika on noin viikko. Ehtona vielä ruotsalainen osoite, johon ne lähetetään. Okei, uutta autoa ostettaessa tähän manööveriin lienee aikaa ja myyjä hoitanee byrokratian.

Käsittämättömän vähän uusia autoja ostetaan Ruotsista tai muualtakaan Euroopasta. Toki siinä jää edellisen myyminen omille harteille, mutta tuollaisilla hinnan säästöillä vanhalle kiesille pystynee laittamaan sellaisen järkihinnan, ettei tarvitse pahemmin kaupitella.

-o-

#4
En malta olla lyömättä lisää löylyä; Skodamiehille:

- Skoda Superb combi 1.8TSI Elegance DSG Ruotsista 258.000 SEK

http://skoda.se/mediadb/_files/user_skodanew/Kundprislista_Superb__1007_nr2_47286.pdf

vrt.
http://www.skoda.fi/files/2010/Skoda_Superb_Combi-hinnasto.pdf


Säästöpotentiaali naapurista haettaessa 5000 - 6000 e.

Kale

Tuontiauton kohtelu ainakin Laakkosella ollut moitteetonta kun siellä autoa käytin longlife huollossa. Papereihin merkittiin, että liikkumisturvakin on voimassa.

Suomen kielinen ohjekirja/huoltokansio kustantaa 90 euroa.

jaripetteri

Meneekö tuo vero oikeasti uudessa autossa myös vertailuhinnan mukaan eikä hankintahinnan niinkuin kaikessa muussa tuontitavarassa?
OBD.fi - eXplore Your Car ---  GTE Variant & e-Golf 100kW
Ex.  TwinDoor TDi, vRS TFSi Combi, TFSi Q SB

-o-

#7
Sen mitä itse ymmärsin tullin,

http://www.tulli.fi/fi/yksityisille/autoverotus/uudet_ajoneuvot/index.jsp

ohjeista - tulkinta; Tuontiautoissa (uusissa ainakin) kokonaishintaetu syntyy juurikin tuosta edullisesta verottomasta hinnasta ja se ALV ja verokohtelu on sama hankki auton sitten "lasipalatsin" välityksellä tai (L)omatuontina. Veroa ei siis lasketa hankintahinnasta, vaan vastaavasta Suomessa myytävästä tapauksesta, näinollen referenssiä voi mielestäni hakea suoraan eri automerkkien virallisista hinnastoista, joissa on eriteltynä vero-osuus.


Jos tulkintani on väärä, toivon että joku korjaa sen pikaseen, jos taas olen oikeassa, suuntaan kesälomamatkalle Tukholmaan!

Urlaub

#8
Lainaus käyttäjältä: Habe - 09.07.10 - klo:12:36
ohjeista - tulkinta; Tuontiautoissa (uusissa ainakin) kokonaishintaetu syntyy juurikin tuosta edullisesta verottomasta hinnasta ja se ALV ja verokohtelu on sama hankki auton sitten marmoritiskin välityksellä tai (L)omatuontina.
Veroa ei siis lasketa hankintahinnasta, vaan vastaavasta Suomessa myytävästä tapauksesta, näinollen referenssiä voi mielestäni hakea suoraan eri automerkkien virallisista hinnastoista, joissa on eriteltynä vero-osuus.


Väärin ja oikein.

Autovero määräytyy suomalaisen lasipalatsin hinnan mukaisesti. Vaikka auton saisi Ruotsista ilmaiseksi, niin autoveroa maksetaan sentilleen yhtä paljon kuin Suomesta ostetusta autosta.

Arvonlisävero määräytyy todellisen ostohinnan mukaan. Jos Ruotsiin maksettu ostohinta on esim. 5000 euroa vähemmän kuin Suomessa pyydetty hinta, maksetaan autosta alviakin reilu tonni vähemmän kuin Suomesta ostetusta.


Lainaus käyttäjältä: Habe - 09.07.10 - klo:12:36
Jos tulkintani on väärä, toivon että joku korjaa sen pikaseen, jos taas olen oikeassa, suuntaan kesälomamatkalle Tukholmaan!

Raportoi kokemuksistasi!

Erityisesti kiinnostaa se, että suostuuko svenssoni myymään auton ilman 25 %:n alvin maksamista.

Jos ei suostu, niin ei siinä suurempaa hätää. Sen ruotsalaisen alvin saa hakea palautuksena suomalaisesta kotipitäjän verotoimistosta.

Toinen vaihtoehto svenssonin vakuuttamiseksi on tallettaa 25 %:n alvi ruotsalaiselle sulkutilille, josta rahat saa takaisin esitettyäsi kuitin Suomeen maksetusta alvista.

Jos taas svensson luottaa sinuun, niin hän luovuttaa auton ilman mitään alv-kikkailuja.

jaripetteri

Tuolta, kyllä se tosiaan taitaa noin mennä kun laitoit. Olisko tuo muuttunut jossain vaiheessa tai sitten muistan vaan väärin. Mielenkiintoinen vaihtoehto tosiaan.
OBD.fi - eXplore Your Car ---  GTE Variant & e-Golf 100kW
Ex.  TwinDoor TDi, vRS TFSi Combi, TFSi Q SB

Turbodog

No ohhoh. Onpas mielenkiintoinen kuvio! Olen elänyt siinä uskossa, että Suomessa autojen verottomat hinnat olisi Euroopan halvimmasta päästä ts. että uutta autoa ei ulkomailta kannattaisi Suomeen ostaa. Lieko sitten autotehtaat nostaneet verottomia hintojaan Suomen autoveromuutosten yhteydessä?

Kyllä kai Ruotsissa aina on saanut oman maan marjoista hyviä diilejä, mutta että saksalaisetkin noin paljon halvempia?

Raporttia odotellen...
Audi A6 2.0TDI Q Stronic -17, VW Polo 1.2TSI DSG
Ex: Audi Q5 2.0TDI Q Stronic, Volvo XC60 D3 AWD A,Volvo V60 D5 AWD A R-Design, VW CC 1.8TSI DSG

Urlaub

Lainaus käyttäjältä: Turbodog - 15.07.10 - klo:21:40
Olen elänyt siinä uskossa, että Suomessa autojen verottomat hinnat olisi Euroopan halvimmasta päästä ts. että uutta autoa ei ulkomailta kannattaisi Suomeen ostaa.

Moni muukin on uskonut autokauppiaiden propagandaan. Todellisuutta siinä ei ole ollut ainakaan 80-luvun jälkeen.


Lainaus käyttäjältä: Turbodog - 15.07.10 - klo:21:40Lieko sitten autotehtaat nostaneet verottomia hintojaan Suomen autoveromuutosten yhteydessä?

Eivät nostaneet. Autokauppiaiden edusmiehet eli AKL ry vastusti viimeiseen asti autoverouudistusta, jossa autokaupan velvoitettiin ilmoittamaan erikseen auton hinta ja veronmäärä. Sattuneesta syystä autokauppiaat eivät halunneet verottomia hintoja julkaistaviksi..

Otto

Autojen halpuus Ruotsissa johtuu heikosta Ruotsin "liirasta". Vaikka kruunu heikentyi huomattavasti, niin ulkolaistenkin autojen hinnat säilyivät samoina. Tämä kuultuna ruotsalaisilta kollegoilta, joten pitänee paikkansa.

Urlaub

Lainaus käyttäjältä: Otto - 16.07.10 - klo:07:21
Autojen halpuus Ruotsissa johtuu heikosta Ruotsin "liirasta". Vaikka kruunu heikentyi huomattavasti, niin ulkolaistenkin autojen hinnat säilyivät samoina. Tämä kuultuna ruotsalaisilta kollegoilta, joten pitänee paikkansa.

Varmastikin pitkälti noin, mutta kyllä saksalaiset laatumerkit ovat Ruotsissa olleet aina halpoja. Syynä tietysti sikäläinen autoteollisuus, jota kampittaakseen saksalaisten on täytynyt myydä halvalla.


Otetaan tuore esimerkki Saksasta: http://www.autocenter-dresden.de/ Linkin dresdeniläinen merkkiliike myy Nissan Micra Visiaa hintaan 7.990,-

Suomessa samanlainen Nizmo maksaa 13.830,- + toimituskulut 600,-

Suomalaisessa hinnassa on autoveroa 2828,42 euroa, mutta jotenkin selittämättä jää vielä 3.671,58 euroa.  ???

Menepä Suomessa tinkimään tuollaista autoa. Kauppias levittelee käsiään ja sanoo: "Ei pysty, ei kykene. Sitäpaitsi Suomessa on Euroopan halvimmat verottomat hinnat".

Tuo hintaero on auton hintaluokka huomioiden härskin ja törkeän välimailla. Varsinkin kun se dresdeniläinen myyjäkin on Nissanin merkkiliike, eikä mikään puolivillainen jobbari. Takuut ja kaikki ovat presiis samalla tavalla kuin Suomesta ostetussa autoissa.





Turbodog

No joo, täältä löytyykin esimerkkejä noista verottomista hinnoista maittain.

http://ec.europa.eu/competition/sectors/motor_vehicles/prices/2010_07_full.pdf

Tiedot ilmeisesti tammikuun alusta vaikka raportti sinänsä näyttää tuoreelta. Vanhempiakin tietoja tuolta löytyy v. 1993 asti.

Niinkuin Urlaub tuossa sanoi, niin Audi, BMW, MB ja Volvo Ruotsin verottomat hinnat EU:n halvimpien joukossa. Esim. nuo Audi-mallit koko EU:n halvimmat A6:tta lukuunottamatta (joka on toiseksi halvin). Ero Suomeen Audilla n. 20%, BMW:llä n. 15%. Myös UK halpa monissa preemiomerkeissä, selvästi halvin mm. BMW:n osalta.

Tilanne vaihtelee paljon merkeittäin ja malleittain. Skodalta nimenomaan tuo Superb näyttäisi olevan Ruotsissa halvempi, muut mallit ei juurikaan.

Tässä toki vaikuttaa selvästi tuo kurnun heikkous, raportin hinnat on kurssattu euroon 10,193 kurssilla ja nyt ollaan 9,4 paikkeilla. Eli kurnuhan on palautunut jo lähes samalle tasolle kuin ennen lamaa. Mutta tämäkin huomioiden Audin hintaetu Ruotsin hyväksi on 10-15%. Siihen jos löytyy päälle joku hyvä kesätarjous (mitä tuolla Ruotsissa taidetaan harrastaa oikein kunnolla toisin kuin meillä), niin ei varmaan 15-20% säästö ole mahdoton?

Mutta, kuten sanottua, olisi hauska nähdä miten käytännössä?
Audi A6 2.0TDI Q Stronic -17, VW Polo 1.2TSI DSG
Ex: Audi Q5 2.0TDI Q Stronic, Volvo XC60 D3 AWD A,Volvo V60 D5 AWD A R-Design, VW CC 1.8TSI DSG

HJP

Lainaus käyttäjältä: Kale - 09.07.10 - klo:08:20
Ei ole kokemusta uuden auton tuonnista mutta vähän käytetystä kyllä.

Tuota passattia lähdin laskemaan.
Passat Variant 2.0TD DSG 170hp 4motion R-line 299.000SEK (www.dinbil.se VW Stockholm)

Hinta Ruotsissa= 31317,5â,¬
Hinta -25% +23% = 28890,4â,¬

CO2-päästö 169 g/km -> veroprosentti 20,9.
Vastaava suomessa 48400â,¬ -> Autovero: 48400*0,209*1,23 = 12442,2â,¬
Rekisteröintikatsastus+kilvet ~250â,¬.
Hakukulut 300â,¬
Tarrakilvet 15â,¬

Yhteensä = 41897,6â,¬
Tuo sinun alvilaskusi on virheellinen, oikea auton hinta Suomen alvilla maksettuna on 30816,42e. Jännä juttu myös tuo autoveron määrä, joka on VW:n suomen hinnastossa 11 762,51e, eli vajaa 700e vähemmän...

a-o

Jokos kysyjällä on auto pihassa?

Kannattaa harkita vielä sellainen vaihtoehto, että auton rekisteröi ensin Ruotsiin ja tuo sitten vasta Suomeen. Näin verotus tapahtuu käytettyjen autojen verotuksen mukaisesti ja verotusarvo määritellään vastaavien Suomessa myynnissä olevien autojen hinnan mukaisesti.

Tosin esittelyautojen hintapyynnit ovat aika korkeita ja tarjonta harvinaisempien mallien osalta olematonta, mutta oman auton tapauksessa näin toimien vero oli reilun tonnin pienempi kuin uuden auton verotuksen mukaan laskettuna.

Urlaub

Lainaus käyttäjältä: a-o - 31.07.10 - klo:22:30
Kannattaa harkita vielä sellainen vaihtoehto, että auton rekisteröi ensin Ruotsiin ja tuo sitten vasta Suomeen. Näin verotus tapahtuu käytettyjen autojen verotuksen mukaisesti ja verotusarvo määritellään vastaavien Suomessa myynnissä olevien autojen hinnan mukaisesti.

Auton tulee olla ulkomaalaisessa rekisterissä vähintään 6 kk ja matkamittarissa vähintään 6000 km, ennen kuin se katsotaan käytetyksi.

Mittarilukemaa ei kukaan tarkista, mutta se ensirekisteröintipäivä kyllä näkyy ulkomaisesta rekisteriotteesta.

a-o

Lainaus käyttäjältä: Urlaub - 02.08.10 - klo:10:53
Auton tulee olla ulkomaalaisessa rekisterissä vähintään 6 kk ja matkamittarissa vähintään 6000 km, ennen kuin se katsotaan käytetyksi.

Mittarilukemaa ei kukaan tarkista, mutta se ensirekisteröintipäivä kyllä näkyy ulkomaisesta rekisteriotteesta.

Tämä sääntö koskee auton arvonlisäverotusta. Autoverotuksen kannalta auto on käytetty, jos se on ollut rekisteröitynä ja käytössä.

lähde: http://www.tulli.fi/fi/suomen_tulli/julkaisut_ja_esitteet/asiakasohjeet/autoverotus/autotiedostot/020.pdf
kappale 2.

Urlaub

Lainaus käyttäjältä: a-o - 02.08.10 - klo:11:12
Tämä sääntö koskee auton arvonlisäverotusta. Autoverotuksen kannalta auto on käytetty, jos se on ollut rekisteröitynä ja käytössä.

lähde: http://www.tulli.fi/fi/suomen_tulli/julkaisut_ja_esitteet/asiakasohjeet/autoverotus/autotiedostot/020.pdf
kappale 2.


Aivan, anteeksi ajatuskatkos.

Tosin tulli tulkinnee 1 päivän rekisterissä olleen auton uuden hintaiseksi. Joten tempun kannattavuus jäänee pyöreäksi nollaksi.

a-o

Lainaus käyttäjältä: Urlaub - 02.08.10 - klo:11:14
Aivan, anteeksi ajatuskatkos.

Tosin tulli tulkinnee 1 päivän rekisterissä olleen auton uuden hintaiseksi. Joten tempun kannattavuus jäänee pyöreäksi nollaksi.

Käytännössä tulli määrittää auton verotusarvon vastaavien Suomessa myynnissä olevien autojen hintapyyntien perusteella, eli nettiautosta katsovat vastaavia malleja. Hintoihin tehdään korjaus iän ja kilometrien perusteella.

Eli jos tuotavassa autossa on paljon varusteita, niin silloin on mahdollista säästää veroissa.

Jos auto tuodaan rekisteröimättömänä Suomeen, niin silloin käsittääkseni listataan kaikki auton varusteet ja verotusarvo määritellään Suomalaisen maahantuojan hinnaston perusteella. Alv lasketaan autosta maksetun todellisen kauppasumman perusteella.


Turbodog

Lainaus käyttäjältä: a-o - 31.07.10 - klo:22:30
Kannattaa harkita vielä sellainen vaihtoehto, että auton rekisteröi ensin Ruotsiin ja tuo sitten vasta Suomeen. Näin verotus tapahtuu käytettyjen autojen verotuksen mukaisesti ja verotusarvo määritellään vastaavien Suomessa myynnissä olevien autojen hinnan mukaisesti.
Mutta eikös tuossa tule maksaneeksi verot Ruotsiin ja sitten uudestaan Suomeen? Miten se voi niin halpaa olla?
Audi A6 2.0TDI Q Stronic -17, VW Polo 1.2TSI DSG
Ex: Audi Q5 2.0TDI Q Stronic, Volvo XC60 D3 AWD A,Volvo V60 D5 AWD A R-Design, VW CC 1.8TSI DSG

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: Turbodog - 10.08.10 - klo:16:43
Mutta eikös tuossa tule maksaneeksi verot Ruotsiin ja sitten uudestaan Suomeen? Miten se voi niin halpaa olla?

Ruåtsissa ei ole autoveroa ja jos ALV:in joudut maksamaan Suomeen ("liian uusi" auto), saat Ruåtsalaisen ALV:in takaisin. Tosin hiukka joutuu paperia tuossa takaisinvaateessa rustaamaan, mutta kyllä sillä tuntipalkoille pääsee 8)

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

Turbodog

Lainaus käyttäjältä: HiTecci - 11.08.10 - klo:07:58
Ruåtsissa ei ole autoveroa ja jos ALV:in joudut maksamaan Suomeen ("liian uusi" auto), saat Ruåtsalaisen ALV:in takaisin. Tosin hiukka joutuu paperia tuossa takaisinvaateessa rustaamaan, mutta kyllä sillä tuntipalkoille pääsee 8)
Niinpä tietysti, näinhän sen täytyy mennä, kiitokset tarkennuksesta! Aikamoista säätöä kyllä, eihän tällaista voi olla kuin kekkoslovakiassa  :D
Audi A6 2.0TDI Q Stronic -17, VW Polo 1.2TSI DSG
Ex: Audi Q5 2.0TDI Q Stronic, Volvo XC60 D3 AWD A,Volvo V60 D5 AWD A R-Design, VW CC 1.8TSI DSG

-o-

Soitin pari viikkoa sitten tulliin kysyäkseni tietoa kuinka ruotsalaisen alvin saisi takaisin, sanoivat että ei kuulu heille, kysele verottajalta. Seuraavaksi soitto verottajan arvonlisäveron palvelunumeroon, täti oli hiukan vaivaantunut:"voisitko kysyä vaikka tullineuvonnasta, hekun hoitavat näitä autoveroasioita, tai sitten Ruotsin verottajalta? Hänen tulkintansa mukaan myyjä voi myydä uuden auton ilman veroa - no, tosiasiassa näin ei ole.

Ei siis asia selvinnyt alkuunkaan ja toisaalta kruunun kurssin vahvistumisen vuoksi myös tuonnin mielekkyys on laskenut, joten tällä erää löin hanskat tiskiin tämän asian suhteen.

Jollekin urheilumielisemmälle kokeilijalle olisi kyllä taas houkutteleva täky dinbil:illä:

http://dinbil.se.cartman.kontrollpanelen.se/vw/VWSthlm100907.pdf

kt

Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

a-o

kauppias voi halutessaan myydä auton ilman alvia, koska siitä kannetaan alv rekisteröintimaassa. Tulli kantaa veron.

LainaaUusien kuljetusvälineitten verotus
Uudet kuljetusvälineet verotetaan yleissäännöstä poiketen aina siinä maassa, missä niitä käytetään. Jos esim. yksityishenkilö ostaa uuden auton toisesta EU-maasta ja tuo sen Suomeen, myyjällä on oikeus myydä auto ilman arvonlisäveroa, mutta ostajan on suoritettava autosta Suomen arvonlisävero ja autovero. Verohallinnon julkaisu 180 koskee yksityishenkilön toisesta EU-maasta hankkimasta uudesta kuljetusvälineestä suoritettavan arvonlisäveron erityismenettelyä. Tämä ohje koskee arvonlisäverovelvollisten hankkimia uusia kuljetusvälineitä ja uusien kuljetusvälineitten myyntiä.

http://vero.fi/nc/doc/download.asp?id=691;295916

Julkaisu 180
http://vero.fi/download.asp?id=704;51678

Muistan nähneeni jossain suomalaisella autofoorumilla kuvauksen alv-palautuksen hakemiseksi, mutta en nyt tähän hätään onnistunut sitä löytämään. Muistelen sen olleen hyvin yksinkertainen prosessi.



Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy